2014 • Выпуск 1 • Том 21
Научно-практический журнал
Издается с 2001 года
Редакционная коллегия
Председатель — Платонов Юрий Петрович, д. пс. н., профессор (Россия, Санкт-Петербург).
Зам. председателя — Платонова Наталья Михайловна, д. пед. н., профессор (Россия, Санкт-Петербург).
Секретарь — Горбатов Дмитрий Сергеевич, д. пс. н., доцент (Россия, Санкт-Петербург).
Аралбаева Рысжамал Кадыровна — к. пед. н., д. соц. н. (Казахстан, г. Талдыкорган), Беличева Светлана Афанасьевна
— д. пс. н., профессор (Россия, Москва), Журавлев Анатолий Лактионович — д. пс. н., профессор
(Россия, Москва), Иваненков Сергей Петрович — д. филос. н., профессор (Россия, Санкт-Петербург), Келасьев
Вячеслав Николаевич — к. пс. н., д. филос. н., профессор (Россия, Санкт-Петербург), Козлов Николай Иванович
— д. пс. н., профессор (Россия, Москва), Лебедев Андрей Андреевич — д. биолог. н., профессор (Россия,
Санкт-Петербург), Панферов Владимир Николаевич — д. пс. н., профессор (Россия, Санкт-Петербург), Хамбургер
Франц — д. пед. н., профессор (Германия, г. Майнц), Цветкова Надежда Александровна — д. пс. н., профессор
(Россия, Санкт-Петербург), Шерьязданова Хорлан Тохтамысовна — д. пс. н., профессор (Казахстан,
г. Алматы), Эйзман Мартин — д. мед. н., профессор (Норвегия, г. Тромсё).
Журнал зарегистрирован Федеральной службой по надзору за соблюдением законодательства в сфере массовых коммуникаций
и охране культурного наследия. Свидетельство о регистрации ПИ № ФС77-27499 от 14 марта 2007 г.
ISSN 1993-8101
Подписной индекс: 19304
© Санкт-Петербургский государственный институт
психологии и социальной работы, 2014
© Авторы публикаций, 2014
Стр.2
SCIENTIFIC NOTES
JOURNJOURNAL
AL
OF ST. PETERSBURG
STATE INSTITUTE
OF PSYCHOLOGY
AND SOCIAL WORK
2014 • Iss. 1 • Vol. 21
Science and practice journal
Published since 2001
Editorial Board
Chairperson — Yuriy Platonov, D.Sc. (Psychology), Professor (Russia, St. Petersburg)
Vice-Chairperson — Nataliya Platonova, D.Sc. (Pedagogy), Professor (Russia, St. Petersburg)
Secretary — Dmitry Gorbatov, D.Sc. (Psychology), Associate Professor (Russia, St. Petersburg)
Ryszhamal Aralbayeva — Cand.Sc. (Pedagogy), D.Sc. (Sociology), Professor (Kazakhstan, Taldykorgan), Svetlana
Belicheva — D.Sc. (Psychology), Professor (Russia, Moskow), Dr. Franz Hamburger — Prof. iR. (Germany, Mainz),
Anatoliy Zhuravlev — D.Sc. (Psychology), Professor (Russia, Moskow), Sergey Ivanenkov — D.Sc. (Philosophy),
Professor (Russia, St. Petersburg), Andrey Lebedev — D.Sc. (Biology), Professor (Russia, St. Petersburg), Vyacheslav
Kelasyev — Cand.Sc. (Psychology), D.Sc. (Philosophy), Professor (Russia, St. Petersburg), Vladimir Panferov —
D.Sc. (Psychology), Professor (Russia, St. Petersburg), Nikolay Kozlov — D.Sc. (Psychology), Professor (Russia,
Moskow), Nadezhda Tsvetkova — D.Sc. (Psychology), Professor (Russia, St. Petersburg), Khorlan Sheryazdanova
— D.Sc. (Psychology), Professor (Kazakhstan, Almaty), Martin Eisemann — Ph.D. (Medicine) (Norway, Tromso)
The journal is registered by the Federal Srevice for Monitoring Compliance with Cultural Heritage Protection Law.
Registration certifi cate ПИ № ФС-77-27499 as of 14.03.2007.
ISSN 1993-8101
Subscription index: 19304
© St. Petersburg State Institute of Psychology and
Social Work, 2014
© Authors of publications, 2014
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ ПРАКТИЧЕСКОЙ ПСИХОЛОГИИ
Дудченко З. Ф.
ЛИЧНОСТНЫЕ ОСОБЕННОСТИ УСПЕШНЫХ ЖУРНАЛИСТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Короленко Ц. П., Дмитриева Н. В., Левина Л. В.
ОСОБЕННОСТИ ПСИХОДИНАМИЧЕСКОЙ ТЕРАПИИ ДЕВИАНТНОЙ ЛИЧНОСТИ . . . 13
Горбатов Д. С.
ФУНКЦИИ СЛУХОВ В СОЦИАЛЬНОЙ СРЕДЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Горбатова Е. А.
ЭМПАТИЯ: ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ СТРУКТУРА И МЕХАНИЗМЫ РЕАЛИЗАЦИИ . . . . . 23
Чернов Д. Ю.
ОСМЫСЛЕННОСТЬ В ИНДИВИДУАЛЬНОМ И ГРУППОВОМ
ПСИХОЛОГИЧЕСКОМ КОНСУЛЬТИРОВАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Волкова В. В.
МЕДИАЦИЯ КАК ИННОВАЦИОННАЯ ТЕХНОЛОГИЯ РАЗРЕШЕНИЯ
КОНФЛИКТОВ В ОРГАНИЗАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Пономарева И. М.
СПЕЦИФИКА И ЭТАПЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО КОНСУЛЬТИРОВАНИЯ ЛИЦ,
ПЕРЕЖИВАЮЩИХ КРИЗИСНУЮ СИТУАЦИЮ РАЗВОДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЫ
Иваненков С. П., Кусжанова А. Ж.
ЦЕННОСТНЫЕ И СОЦИАЛЬНЫЕ ОРИЕНТИРЫ МОЛОДЕЖИ ОРЕНБУРГСКОЙ
ОБЛАСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Лебедева С. С.
СОЦИАЛЬНАЯ ГРУППА ИНВАЛИДОВ В СИСТЕМЕ НЕПРЕРЫВНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ: ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Дмитриева Н. В., Левина Л. В.
СЕМЕЙНОЕ ВОСПИТАНИЕ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ ДЕВИАНТНОГО ПОВЕДЕНИЯ . . . 65
Кострикин А. В.
НАЦИОНАЛЬНО-ЭТНИЧЕСКИЕ МОЛОДЕЖНЫЕ ОБЩЕСТВЕННЫЕ ОБЪЕДИНЕНИЯ
В СОВРЕМЕННОЙ РОССИИ: ОСОБЕННОСТИ И РОЛЬ В РАБОТЕ С МОЛОДЕЖЬЮ . . . . 70
Дмитриев М. Г., Эрлих О. В., Цыганкова Н. И.
ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛИЗАЦИИ СОВРЕМЕННЫХ ПОДРОСТКОВ, СКЛОННЫХ
К СОВЕРШЕНИЮ ПРАВОНАРУШЕНИЙ (на материалах исследования начального
уровня социализации воспитанников специального предприятия «Новое поколение») . . . . 74
ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАНИЯ
Платонова Н. М., Платонов М. Ю.
СОВРЕМЕННЫЕ ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
3
Стр.4
Семено А. А.
ИЗУЧЕНИЕ ОТНОШЕНИЯ СТУДЕНТОВ СТАРШИХ КУРСОВ ВУЗА
К БУДУЩЕЙ ТРУДОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Тулегенова А. Г.
К ВОПРОСУ ИССЛЕДОВАНИЯ ФЕНОМЕНА ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ
КАК ПРОБЛЕМЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГА . . . . . . . . . . . . 93
Анисимов А. И., Киреева Н. Н.
СОЦИАЛЬНОЕ ЗДОРОВЬЕ И НАПРЯЖЕННОСТЬ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ЗАЩИТ УЧИТЕЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИИ
Белов В. Г., Давтян Е. Ю.
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ПЕДАГОГОВ С РАЗЛИЧНЫМ УРОВНЕМ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ, РАБОТАЮЩИХ В ДОШКОЛЬНОМ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ УЧРЕЖДЕНИИ ДЛЯ СЛАБОВИДЯЩИХ ДЕТЕЙ . . . . . . . . . . . . . 110
Ташина Т. М.
АДАПТАЦИЯ ПЕРВОКЛАССНИКОВ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО
РАЗВИТИЯ К ШКОЛЬНОМУ ОБУЧЕНИЮ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
ИССЛЕДОВАНИЯ В ОБЛАСТИ СОЦИО-ГУМАНИТАРНЫХ НАУК
Семенков В. Е.
ЭТИЧЕСКИЕ, МЕДИЦИНСКИЕ И ПРАВОВЫЕ ПРОБЛЕМЫ
ТРАНСПЛАНТАЦИИ ОРГАНОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Серов Н. В.
РИСУНОК И ЦВЕТ В АРТ-ТЕРАПИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
ДИСКУССИОННЫЙ КЛУБ
Погорелов Г. А.
К ВОПРОСУ О СМЫСЛЕ ЖИЗНИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
АСПИРАНТСКИЙ СЕМИНАР
Васюкова Ю. А., Спирина Ю. В., Русакова К. О.
ОПЫТ ВЕРИФИКАЦИИ МЕТОДИКИ «ШКАЛА ДИАГНОСТИКИ ПОВЕДЕНИЯ
ТИПА А» (адаптация опросника JAS С. Д. Положенцева и Д. А. Руднева)
НА ВЫБОРКЕ ГОССЛУЖАЩИХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
НАШИ ГОСТИ
Бапаева М. К., Шерьязданова Х. Т.
ИННОВАЦИОННЫЕ ФАКТОРЫ В ВЫСШЕМ ПСИХОЛОГИЧЕСКОМ
ОБРАЗОВАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
4
Стр.5
CONTENTS
RESEARCH IN APPLIED PSYCHOLOGY
Dudchenko Z.
PERSONAL QUALITIES OF SUCCESSFUL JOURNALIST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Tsezar K., Dmitriyeva N., Levina L.
FEATURES OF PSYCHODYNAMIC THERAPY FOR DEVIANT PERSONALITY . . . . . . . . . 13
Gorbatov D.
FUNCTIONS OF RUMORS IN SOCIAL ENVIRONMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Gorbatova Y.
EMPATHY: PSYCHOLOGICAL STRUCTURE AND MECHANISMS OF REALIZATION . . . . 23
Chernov D.
MEANINGFULLNESS IN INDIVIDUAL AND GROUP COUNSELING . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Volkova V.
MEDIATION AS AN INNOVATIVE TECHNOLOGY
OF RESOLVING CONFLICTS IN ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Ponomareva I.
SPECIFICITY AND STAGES OF COUNSELING INDIVIDUALS IN CRISIS
SITUATION OF DIVORCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
RESEARCH IN SOCIAL WORK
Ivanenkov S., Kuszhanova A.
VALUES AND SOCIAL ORIENTATIONS OF THE YOUTH OF ORENBURG REGION . . . . . 53
Lebedeva S.
SOCIAL GROUP OF DISABLED IN THE SYSTEM OF CONTINIUNG EDUCATION:
THEORY AND PRACTICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Dmitriyeva N., Levina L.
FAMILY EDUCATION AS A FACTOR AFFECTING
THE DEVELOPMENT OF DEVIANT BEHAIOR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Kostrikin A.
NATIONAL AND ETHNIC YOUTH ASSOCIATIONS
IN RUSSIA AND ST. PETERSBURG: FEATURES AND ROLE IN YOUTH WORK . . . . . . . . . 70
Dmitriyev M., Erlikh O., Tsygankova N.
FEATURES OF SOCIALIZATION OF MODERN ADOLESCENTS,
PRONE TO COMMIT CRIMES (based on the research of entry-level socialization
of students of special enterprise «New age») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
RESEARCH IN EDUCATION
Platonova N., Platonov M.
MODERN TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
5
Стр.6
Semeno A.
STUDYING THE ATTITUDE OF UNIVERSITY SENIOR STUDENTS
TOWARDS THEIR FUTURE EMPLOYMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Tulegenova A.
ON THE QUESTION OF STUDYING THE PHENOMENON OF EMOTIONAL
BURNOUT AS A PROBLEM IN TEACHERS PROFESSIONAL ACTIVITY . . . . . . . . . . . . . . . 93
Anisimov A., Kireyeva N.
SOCIAL HEALTH AND TENSION OF PSYCHOLOGICAL
PROTECTION OF TEACHERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION
Belov V., Davtyan Y.
PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF TEACHERS WITH DIFFERENT
STAGES OF PROFESSIONAL BURNOUT WORKING IN A PRESCHOOL
EDUCATIONAL INSTITUTION FOR VISUALLY IMPAIRED CHILDREN . . . . . . . . . . . . . . 110
Tashina T.
ADAPTATION TO SCHOOLING AMONG FIRST-GRADERS WITH MENTAL
RETARDATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
RESEARCH IN HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCE
Semenkov V.
ETHICAL, MEDICAL AND LEGAL PROBLEMS OF ORGAN
TRANSPLANTATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Serov N.
DRAWING AND COLOR IN ART THERAPY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
DISCUSSION CLUB
Pogerelov G.
ON THE QUESTION OF THE MEANING OF LIFE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
DOCTORAL STUDIES SEMINAR
Vasyukova Y., Spirina Y., Rusakova K.
EXPERIENCE OF VERIFYING «THE TYPE "A" SCALE FOR DIAGNOSTICS
OF BEHAVIOR» (applying the JAS-questionnaire by Polozhentsev S. D., Rudnev D. A.)
ON THE EXAMPLE OF GOVERNMENT EMPLOYEES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
OUR GUESTS
Bapayeva M., Sheryazdanova K.
INNOVATIVE FACTORS IN HIGHER PSYCHOLOGICAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . 152
6
Стр.7