Том 20, номер 1, 2014
ISSN 1609 3143
Физическое
образование
в вузах
Издательский Дом Московского Физического общества
Физическое образование в вузах
том 20, номер 1 (2014)
Стр.1
Журнал «Физическое образование в вузах»
URL: http://pinhe.lebedev.ru
Совет журнала
Крохин Олег Николаевич – главный редактор, академик РАН, проф. МИФИ
Гладун Анатолий Деомидович – заместитель главного редактора, проф. МФТИ
Калашников Николай Павлович — заместитель главного редактора, проф., зав. каф. НИЯУ МИФИ
Николаев Владимир Иванович — заместитель главного редактора, проф. МГУ им. М.В. Ломоносова,
директор ЦПНПК при МГУ
Шапочкин Михаил Борисович — заместитель главного редактора, проф., председатель
Правления МФО
Колесников Юрий Леонидович — проф., проректор НИУ СПбИТМО
Кудрявцев Николай Николаевич — проф., ректор МФТИ (ГУ)
Стриханов Михаил Николаевич — ректор НИЯУ МИФИ, проф.
Сысоев Николай Николаевич — проф., декан физфака МГУ им. М.В. Ломоносова
Хохлов Дмитрий Ремович — проф., зав. каф. МГУ им. М.В. Ломоносова, членкорреспондент РАН
Редакционная коллегия
Гороховатский Юрий Андреевич — проф., зав. каф. РГПУ им. А.И. Герцена
Завестовская Ирина Николаевна — директор Института магистратуры НИЯУ МИФИ, декан
Высшей школы физиков им. Н.Г. Басова НИЯУ МИФИ, ведущий научный сотрудник
ФИАН
Лебедев Владимир Сергеевич — проф., зав. каф. МФТИ (ГУ)
Лебедев Юрий Анатольевич — проф., зам. Председателя Правления Объединённого
физического общества РФ
Морозов Андрей Николаевич — проф., зав. каф. НИУ МГТУ им. Н.Э. Баумана
Песоцкий Юрий Сергеевич — проф., ген. дир. ассоциации «Марпут»
Пурышева Наталия Сергеевна — проф., зав. каф. МПГУ
Салецкий Александр Михайлович — проф., зав. каф. МГУ им. М.В. Ломоносова
Спирин Геннадий Георгиевич — проф., МАИ
Стефанова Галина Павловна — проф., первый проректор Астраханского госуниверситета
Рудой Юрий Григорьевич — проф. РУДН
Чернышев Виктор Викторович — проф., ВА им. Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина
Ответственный секретарь
Калачев Николай Валентинович — ст.н.с. ФИАН, доц. Финуниверситета
Техническая редакция
Березин Павел Дмитриевич — руководитель РИИС ФИАН.
Алексеева Татьяна Валерьевна — инженер РИИС ФИАН.
Алексеева Татьяна Викторовна — редактор РИИС ФИАН.
© Издательский дом МФО, 2014 г.
Физическое образование в вузах
Т. 20, № 1, 2014
Содержание
3
12
18
Модульная система обучения как одна из форм организации учебного процесса в вузе
А.В. Черных
Специфика профессиональных компетенций и проблема их диагностики при подготовке
бакалавров в области физического образования
Е.А. Кашкарова, Л.А. Ларченкова
«Электромагнитное поле» – новый том в серии «Физика в техническом университете»
МГТУ им. Н.Э. Баумана
Л.К. Мартинсон, А.Н. Морозов, Е.В. Смирнов
28 Как устанавливается магнитное поле, когда в проводнике включают ток?
Г.Н. Гайдуков, А.С. Овчинников
39 Уроки наноэлектроники. 5. Перенос тепла фононами в концепции «снизу–вверх»
Ю.А. Кругляк
44
54
63
66
73
84
89
98
Бозон Хиггса в букете нобелевских премий за современную теорию элементарных частиц
Г.М. Верешков, Л.А. Минасян
Модель динамики термоядерной мишени
А.С. Барышев, Д.Н. Замыслов, Е.Е. Мешков, И.А. Новикова, В.В. Пичугов,
В.В. Руденко, Г.М. Янбаев
Лабораторное изучение механических колебаний и резонанса с помощью гальванометра
И.Н. Фетисов
Изучение связанных колебаний в физическом практикуме по механике
К.П. Корнев, Ж.Ю. Нестерова, К.С. Нестеров, М.А. Никитин, В.В. Федотов
Развитие методики изучения нормальной дисперсии света с помощью треугольной
призмы в курсе общей физики
О.Г. Ревинская, Н.С. Кравченко
О классификации видов применения ПК в физическом эксперименте
П.Н. Скочилов, Е.Э. Фискинд
Физические основы и достижения современных наукоемких технологий в содержании
уровневой подготовки педагогических кадров
Ю.С. Остроумова
Использование метода проектов в физпрактикуме для бакалавров инженерных
специальностей
О.Я. Березина, А.И. Назаров, О.В. Сергеева
107 Кинематические секреты старинных игр. Городки
Е.М. Тетелева, С.Р. Богданов
120 Измерительные свойства вариантов олимпиады «Росатом» по физике для выпускников
общеобразовательных школ
В.Н. Белобородов, С.Е. Муравьев
133 Аннотации
Стр.2
Abstracts
The Modular System of Education as a Form
of Organization of the Educational Process
in the Institution
A.V. Chernykh
Moscow Pedagogical State University, 119435, Moscow, Russia, M. Pirogovskaya, 29;
email: fu3rh@mail.ru
This article describes a form of organization of the educational process in the institution
– a modular system of training. Considered the principle of operation of this system as an
example the topic «The magnetic field and its basic characteristics». Formulated The basic
conclusions reached by the author while working by a modular system.
Keywords: modular system of education, the structure of the module, the levels of
complexity, quality knowledge, physical phenomena, physical quantities and laws.
The Specificity of Professional Competences
and the Problem of their Diagnosis in Bachelors
of Sciences Education
E.A. Kashkarova, L.A. Larchenkova
The Herzen State Pedagogical University of Russia, Department of Theory and
Methods of Teaching Physics, St. Petersburg; email: kashkarova_ka@mail.ru,
larludmila@yandex.ru
The article deals with specificity of professional competences, the difficulties of the
outcome-based approach implementation in higher educational institutions. The article
particularly considers pedagogical diagnosis as an integral part of secondary and higher
education.
Keywords: the outcome-based approach, competence, professional competences, training
of specialists, diagnosis of professional competences in bachelors of sciences education.
«Electromagnetic Field» – New Volume in the Series
"Physics at the Technical University" of Bauman Moscow
State Thechnical University
L.K. Martinson, A.N. Morozov, E.V. Smirnov
Bauman Moscow State Thechnical University
105005, Moscow, 2th Baumanskaya, 5; email: amor59@mail.ru
The paper considers the structure of the manual written by L.K. Martinson, A.N. Morozov,
and E.V. Smirnov «Electromagnetic field», issued by the Department of Physics of the Moscow
State Technical University in a series of «Physics at the Technical University», and a brief
analysis of the teaching material. Importance of electrodynamics in the course of General
Physics of Technical Universities is marked both at forming of general views on nature, and at
the use in various technical disciplines, such as electrical engineering, radio engineering,
133
Стр.135
134
Abstracts
electronics, etc. Stresses the urgent need for more in-depth study of physics at the Technical
University.
Keywords: electromagnetic field, physics at the technical university, course of general
physics.
How Does a Magnetic Field set up if a Current
in Conductor is Turning on?
G.N. Gaidukov, A.S. Ovchinnikov
National Research University of Electronic Technology
In the solution of problem on the formation of electric and magnetic fields by changing
in time current, Maxwell’s equations are used, but mostly little-known remarkable formulas
O. D. Jefimenko. Formulas represent the solution of Maxwell’s tequations, and demonstrate a
direct dependence of the E and B fields and their sources: the charge
as well as their time derivatives ρ
→→
& and j&
r . These formulas not only provide a simpler way than
and current densities j,
in the case of reliance on Maxwell’s equations to obtain the solution of many problems, but do
not contribute to the formation of the prejudices, according to which variable electric field is a
source of magnetic, and variable magnetic – a source of electric fields.
Keywords: Maxwell’s equations, formulas O.D. Jefimenko, formation of electric and
magnetic fields by changing in time current.
Lessons of Nanoelectronics.
5. Phonon Heat Current by «Bottom – Up» Approach
Yu.A. Kruglyak
Odessa State Environmental University, Odessa, Ukraine; email: quantumnet@yandex.ua
Ballistic and diffusive phonon heat current is discussed in the frame of the «bottom –
up» approach of modern nanoelectronics.
Keywords: nanoelectronics, molecular electronics, bottom-up fashion, heat transfer,
photons.
Higgs Boson in the Nobel Prize Bouquets for Modern
Elementary Particle Theory
G.M. Vereshkov1
email: gveresh@mail.ru
2
, L.A. Minasyan2
1Research Institute for Physics of the Southern Federal University
Southern Russian State University of Economics and service; email:
minasyan@rostinserv.ru
The article considers the key physical ideas that led to the experimental verification of
the Higgs boson. Conceptual problems in the theory of supersymmetry in the context of this
discovery are marked. The hypothesis about technicolor nature of the Higgs boson is examined.
→
ρ
Стр.136
Abstracts
Keywords: Higgs boson, Nobel Prize, vacuum, supersymmetry, technihadrons.
Model of Thermonuclear Target Dynamics
A.S. Baryshev, D.N. Zamyslov, E.E. Meshkov, I.A. Novikova,
V.V. Pichugov, V.V. Rudenko1
, G.M. Yanbayev
Sarov PhysicalTechnical Institute of NRNU Mephi, Sarov;
email: meshkov@sarfti.ru, eemeshkov@gmail.com
1
AllRussian Resersh Institute of Experimental Physics, Sarov
In SarFTI NRNU MEPhI a simple model of the dynamics of a thermonuclear target for
ICF was developed as part of set of laboratory practical work on gas dynamics. In the model
the internal energy of the air in the environment is used as a driver. By virtue of safety of model
working with it does not require special tolerances.
Keywords: Workshop on gas dynamics; the dynamics of thermonuclear target ITS;
«atmospheric» shock tube; experiment; numerical calculation.
Study of Mechanical Oscillations and Resonance
with a Galvanometer
I.N. Fetisov
Bauman Moscow State Technical University,
105005, Moscow, 2th Baumanskaya, 5; email: infetisov@mail.ru
A study of mechanical oscillations and resonance with a galvanometer was described.
Keywords: mechanical oscillations in galvanometer, resonance, laboratory work.
Studying of the Bound Oscillations in Physical Practicum
on Mechanics
J.Y. Nesterova, K.S. Nesterov, M.A. Nikitin, K.P. Kornev,
V.V. Fedotov
Immanuel Kant Baltic Federal University 236041, Kaliningrad, A. Nevsky str., 14;
email: ikkornev@rambler.ru, manikitin@mail.ru, kndr@rambler.ru,
Zhanna196406@rambler.ru, vlfedotov@yandex.ru
Authors give the description of the laboratory experiment, allowing to explore bound
mechanical oscillations, using imaging in virtual technologies.
Keywords: experiment, physics, mechanics, imaging.
Development of a Technique of Studying of a Normal
Dispersion of Light by Means of a Triangular Prism
in a Course of the General Physics
O.G. Revinskaya, N.S. Kravchenko
135
Стр.137
136
Abstracts
National research Tomsk Polytechnic University, 634034, Tomsk, av. Lenin, 30;
email: ogr@tpu.ru
The article analyzes the traditional to the general physics course approach to the study
of normal dispersion of light by using a goniometer and a triangular prism. The offered directions
of modernization of a traditional technique are realized in the form of computer laboratory
work. Recommendations about use of the given technique in a laboratory practical work of a
course of the general physics are made.
Keywords: technique of teaching of physics in high school, a normal dispersion of light,
physical model, computer tools in education.
To Terminology of Computer Experiment
P.N. Skochilov, E.E. Fiskind
Nizhniy Tagil State Social – Pedagogical Academia; email: fiskind.e@yandex.ru
In article different types of computer experiment, their classification are considered. Compliance
between type of computer experiment and the tasks, carried out by the computer is established.
Keywords: computer experiment, computing experiment, virtual experiment, a computerized
experiments-time, automated experiment, really-virtual experiment, computer video experiment.
Physical Bases and Achievemets of Modern High
Technologies in the Content of Level Preparation of
Pedagogical Shots
Yu.S. Ostroumova
The Russian State Pedagogical University of A.I. Herzen
191186, St. Petersburg, Moyka River Emb., 48, sinklit@mail.ru
The approaches to the selection and development of the maintenance of the problematics
of modern high technologies in the conditions of level preparation of students of pedagogical
higher education institutions on physics are considered and locate. The special attention is
paid to the reflection of key concepts of nanophysics in the content of theoretical and
experimental preparation of future teachers.
Keywords: the leading ideas of updating of the content of training, the selection criteria
of the subject contents, the formation of basic concepts and nanophysics representations, the
development of new fundamental effects and principles of the management of the properties of
nanomaterials and instrument structures.
Implementation of Project Method
in Practical Physics for Bachelors of Engineering
O.Ya. Berezina, A.I. Nazarov, O.V. Sergeeva
Petrozavodsk State University; email: berezina@petrsu.ru, anazarov@petrsu.ru,
osergeeva@petrsu.ru
Стр.138
Abstracts
137
The article presents the implementation of project method in organization of practical
physics for Bachelors of Engineering. The article provides the examples of active teaching
forms in practical physics, which results in individual student quality development and studying
Physics in full volume at a limited time resource.
Keywords: project method, competencies, network educational modules in physics,
practical physics, grade-rating system.
Kinematics Secrets of Ancient Games. Gorodki
E.M. Teteleva, S.R. Bogdanov
Petrozavodsk State University; email: katerina_teteleva@sampo.ru,
sergey.r.bogdanov@mail.ru
Objects and phenomena of natural environment seem poorly explored in Russian system of
science education. Meanwhile this resource possesses the great motivational potential for studying
physics. In particular most ancient games, due to unique interplay between context and content,
may serve as the origin and framework for working out open-ended teaching units on mechanics. In
this paper the cluster of context sensitive research-based kinematics problems based on «Gorodki»
game was constructed. Such problems urge students to concentrate on highlighting goals, developing
models, planning experiments, analyzing assumptions and consequences.
Keywords: research-based education, kinematics, ancient games.
Measuring Properties of Physics «Rosatom» Olympiad
(for Graduates of High Schools)
V.N. Beloborodov, S.E. Muraviev
National Research Nuclear University «Moscow Engineering Physics Institute»
General Physics Department
Kashirskoye shosse 31, 115409 Moscow, Russia; email: vnbeloborodov@mephi.ru,
semuraviev@mail.ru
The results of final stage of «Rosatom» Olympiad in physics for high school graduates have
been analyzed. The measuring properties of the Olympiad tasks were analyzed, such as: equity of
variants, error of measurement. The correspondence between item difficulties and abilities of
participants was analyzed. Modern test theory IRT was used. It was proved that the item difficulties
were in accordance with the level of abilities of the participants. The used scoring system ensured
correct ranking of participants and reliable selection of the Olympiad winners.
Keywords: parallel tests, item difficulty, ability of Olympiad participant, error of measurement.
Подписано в печать 24 марта 2014 г.
Формат 70х100/16. Заказ № . Тираж 400 экз. П.л. 8,6.
Отпечатано в типографии ООО «Издательский Дом МФО».
Москва, В333, Ленинский проспект, 53. Тел.: (499) 132 66 51
Стр.139
138
Physics in Higher Education
V. 20, ¹ 1, 2014
The contents
3
12
18
28
39
44
54
63
66
73
The Modular System of Education as a Form of Organization of the Educational
Process in the Institution
A.V. Chernykh
The Specificity of Professional Competences and the Problem of their Diagnosis
in Bachelors of Sciences Education
E.A. Kashkarova, L.A. Larchenkova
«Electromagnetic Field» – New Volume in the Series «Physics at the Technical
University» of Bauman Moscow State Thechnical University
L.K. Martinson, A.N. Morozov, E.V. Smirnov
How Does a Magnetic Field set up if a Current in Conductor is Turning on?
G.N. Gaidukov, A.S. Ovchinnikov
Lessons of Nanoelectronics. 5. Phonon Heat Current by «Bottom – Up» Approach
Yu.A. Kruglyak
Higgs Boson in the Nobel Prize Bouquets for Modern Elementary Particle Theory
G.M. Vereshkov, L.A. Minasyan
Model of Thermonuclear Target Dynamics
A.S. Baryshev, D.N. Zamyslov, E.E. Meshkov, I.A. Novikova, V.V. Pichugov,
V.V. Rudenko, G.M. Yanbayev
Study of Mechanical Oscillations and Resonance with a Galvanometer
I.N. Fetisov
Studying of the Bound Oscillations in Physical Practicum on Mechanics
J.Y. Nesterova, K.S. Nesterov, M.A. Nikitin, K.P. Kornev, V.V. Fedotov
Development of a Technique of Studying of a Normal Dispersion of Light by Means
of a Triangular Prism in a Course of the General Physics
O.G. Revinskaya, N.S. Kravchenko
84 To Terminology of Computer Experiment
P.N. Skochilov, E.E. Fiskind
89
98
Physical Bases and Achievemets of Modern High Technologies in the Content of Level
Preparation of Pedagogical Shots
Yu.S. Ostroumova
Implementation of Project Method in Practical Physics for Bachelors of Engineering
O.Ya. Berezina, A.I. Nazarov, O.V. Sergeeva
107 Kinematics Secrets of Ancient Games. Gorodki
E.M. Teteleva, S.R. Bogdanov
120 Measuring Properties of Physics «Rosatom» Olympiad (for Graduates of High Schools)
V.N. Beloborodov, S.E. Muraviev
133 Abstracts
Abstracts
Стр.140
Т. 20, № 1С, 2014
ISSN 1609 3143
Физическое
образование
в вузах
Специальный выпуск
Труды конференции–конкурса молодых физиков
Москва, 3 февраля 2014 г.
Под редакцией Н.В. Калачева и М.Б. Шапочкина
Издательский Дом Московского Физического общества
Стр.1
Журнал «Физическое образование в вузах»
URL: http://pinhe.lebedev.ru
Совет журнала
Крохин Олег Николаевич – главный редактор, академик РАН, проф. МИФИ
Гладун Анатолий Деомидович – заместитель главного редактора, проф. МФТИ
Калашников Николай Павлович — заместитель главного редактора, проф., зав. каф. НИЯУ МИФИ
Николаев Владимир Иванович — заместитель главного редактора, проф. МГУ им. М.В. Ломоносова
Шапочкин Михаил Борисович — заместитель главного редактора, проф., председатель
Правления МФО
Колесников Юрий Леонидович — проф., проректор НИУ СПбИТМО
Кудрявцев Николай Николаевич — проф., ректор МФТИ (ГУ)
Стриханов Михаил Николаевич — ректор НИЯУ МИФИ, проф.
Сысоев Николай Николаевич — проф., декан физфака МГУ им. М.В. Ломоносова
Хохлов Дмитрий Ремович — проф., зав. каф. МГУ им. М.В. Ломоносова, членкорреспондент РАН
Редакционная коллегия
Гороховатский Юрий Андреевич — проф., зав. каф. РГПУ им. А.И. Герцена
Завестовская Ирина Николаевна — директор Института магистратуры НИЯУ МИФИ, декан
Высшей школы физиков им. Н.Г. Басова НИЯУ МИФИ, ведущий научный сотрудник
ФИАН
Лебедев Владимир Сергеевич — проф., зав. каф. МФТИ (ГУ)
Лебедев Юрий Анатольевич — проф., зам. Председателя Правления Объединённого физического
общества РФ
Морозов Андрей Николаевич — проф., зав. каф. НИУ МГТУ им. Н.Э. Баумана
Песоцкий Юрий Сергеевич — проф., ген. дир. ассоциации «Марпут»
Пурышева Наталия Сергеевна — проф., зав. каф. МПГУ
Салецкий Александр Михайлович — проф., зав. каф. МГУ им. М.В. Ломоносова
Спирин Геннадий Георгиевич — проф., МАИ
Стефанова Галина Павловна — проф., первый проректор Астраханского госуниверситета
Рудой Юрий Григорьевич — проф. РУДН
Чернышев Виктор Викторович — проф., ВА им. Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина
Ответственный секретарь
Калачев Николай Валентинович — ст.н.с. ФИАН, доц. Финуниверситета
Техническая редакция
Березин Павел Дмитриевич — руководитель РИИС ФИАН.
Алексеева Татьяна Валерьевна — инженер РИИС ФИАН.
Алексеева Татьяна Викторовна — редактор РИИС ФИАН.
© Издательский дом МФО, 2014 г.
Физическое образование в вузах
УЧРЕДИТЕЛИ ЖУРНАЛА:
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ
МОСКОВСКОЕ ФИЗИЧЕСКОЕ ОБЩЕСТВО
МЕЖДУНАРОДНАЯ АССОЦИАЦИЯ РАЗРАБОТЧИКОВ И ПРОИЗВОДИТЕЛЕЙ УЧЕБНОЙ ТЕХНИКИ
Журнал зарегистрирован в Государственном комитете Российской Федерации по печати.
Свидетельство о регистрации средства массовой информации № 019360 от 2 ноября 1999 г.
119991, Москва В333,
Ленинский пр. 53,
Издательский дом МФО
Телефоны: (499)1326651
Факс: (499)1326651
(499)1326411 Татьяна Валерьевна
Email: kalachev@sci.lebedev.ru
Уважаемые коллеги!
Издательский дом Московского Физического общества продолжает подписку на
журнал «Физическое образование в вузах». Учредителями журнала являются Министерство
образования и науки РФ, Московское Физическое общество и МАРПУТ. Редколлегию
журнала составили видные ученыеспециалисты в области физического образования России
и Минобороны РФ. Наш журнал двуязычный (принимаются статьи на русском и английском
языках) и распространяется в странах СНГ.
Главный редактор журнала − академик Российской академии наук, профессор
МИФИ, научный руководитель Высшей школы им. Н.Г. Басова НИЯУ МИФИ
О.Н. Крохин.
Web страница журнала в сети Интернет: http://pinhe.lebedev.ru.
Основные разделы журнала
1. Концептуальные и методические вопросы преподавания общего курса физики в
вузе, техникуме, колледже.
2. Вопросы преподавания курса общей физики в технических университетах.
3. Современный лабораторный практикум по физике.
4. Демонстрационный лекционный эксперимент.
5. Информационные технологии в физическом образовании.
6. Вопросы преподавания общего курса физики в педвузах и специальных средних
учебных заведениях.
7. Текущая практика маломасштабного физического эксперимента.
8. Связь общего курса физики с другими дисциплинами.
9. Интеграция Высшей школы и Российской Академии наук.
УСЛОВИЯ ПОДПИСКИ
Стоимость подписки на год c 1 января 2014 г. – 2100 рублей (включая НДС).
р/с № 40702810038280100249 в Московском банке, Сбербанка России ОАО,
г. Москва. к/с № 30101810400000000225, БИК 044525225, ИНН № 7736045853, КПП 773601001.
В платежке указать назначение платежа «За подписку на журнал» и точный адрес для рассылки.
Банковские реквизиты ООО «Издательского дома МФО»:
Стр.2
50
1. А.В. Багдинов
Физический институт имени П.Н. Лебедева РАН; email: bagdinov@lebedev.ru
2. Д.И. Завершинский1,2
, Н.Е. Молевич1,2
1 Самарский государственный аэрокосмический университет им. С.П. Королева
(национальный исследовательский университет); email: dimanzav@mail.ru
2
Самарский филиал Учреждения Российской академии наук Физического
института им. П.Н. Лебедева РАН
3. Е.О. Киктенко
МГТУ им. Н.Э. Баумана; email: evgeniy.kiktenko@gmail.com
4. В.И. Молотков
Российский университет дружбы народов; email: molotvi@gmail.com
5. С.А. Снигирев
Физический Институт им. П.Н. Лебедева Российской Академии Наук;
email: snigirev.stepan@gmail.com
6. В.М. Жданов, А.А. Степаненко
Национальный исследовательский ядерный университет «МИФИ», Москва, Россия
7. В.И. Черничкин1
, C. Г. Егорова1
, А.В. Никорич2
email: vlchern@yandex.ru
2
, Д.Р. Хохлов1
1 МГУ им. М.В. Ломоносова, Москва, 119991, Ленинские горы, дом 1, строение 2;
Институт прикладной физики АН Молдовы, Кишинев, Молдова
8. Д.А. Анчиков, А.А. Кренц, Н.Е. Молевич, А.В. Пахомов
Самарский филиал Физического института им. П.Н. Лебедева РАН
Самарский государственный аэрокосмический университет (национальный
исследовательский университет) (443086 Россия, г. Самара, Московское шоссе,
34); еmail: swadimaz@mail.ru
9. С.С. Белых, Д.В. Гладких
СевероКавказский Федеральный Университет, email: serg151292@mail.ru
10. С.В. Виноградов
Ульяновский государственный университет; email: sergeigen131@rambler.ru
11. В.А. Власенко, К.С. Перваков, Ю.Ф. Ельцев
Физический институт им. П.Н. Лебедева РАН, Москва; email: vlasenkovlad@gmail.com
12. П.А. Ивлиев, О.C. Еркович
МГТУ им. Н.Э. Баумана; email: ivlievpavel@mail.ru
13. М.Г. Петрова1
, Е.И. Демихов1
, В.В. Прохоров2
, Н.Н. Ковалева1
1 Физический Институт им. П.Н. Лебедева РАН; email: mariya.petrova@phystech.edu
2
Институт физической химии и электрохимии им. А.Н. Фрумкина Российской
академии наук
Специальный выпуск журнала
Физическое образование в вузах. Т. 20, № 1С, 2014
Стр.52
Специальный выпуск журнала
Физическое образование в вузах. Т. 20, № 1С, 2014
14. О.А. Ситько, И.И. Астапов, Н.С. Барбашина, Е.И. Яковлева
Национальный исследовательский ядерный университет «МИФИ»;
email: volhaolya@gmail.com
15. С.С. Сугак
Самарский государственный аэрокосмический университет имени академика
С.П. Королёва (национальный исследовательский университет);
email: sugakss@gmail.com
16. И.А. Хачатурян, А.В. Доманов
Институт математики и естественных наук СКФУ (специальность «Физика»);
ФГАОУ ВПО «СевероКавказский федеральный университет»; Институт
математики и естественных наук; 355009, г. Ставрополь, ул. Пушкина, 1;
email: ilya5194@mail.ru
17. А.Ф. Алыкова, О.М. Алыкова, А.М. Лихтер
Астраханский государственный университет,
Россия, Астрахань, ул. Татищева, 20а; email: waiste15@bk.ru
18. А.Р. Быков1
, Ю.И. Прокофьев1
О.Г. Андросова1
1
, Т.Н. Пояркова2
, Е.И. Голядкина2
,
Елецкий государственный университет им. И.А. Бунина; email: iktinform@mail.ru
2 Воронежский государственный университет
19. А.А. Васин1
, А.М. Лихтер1
, Н.В. Классен2
1 Астраханский Государственный Университет
2 Институт Физики Твердого Тела Российской Академии Наук
20. А.И. Григорчук
Петрозаводский государственный университет; email: alexgrig2@mail.ru
21. Е.А. Иванова, Г.Ф. Сафина
ФГБОУ ВПО “Башкирский государственный университет”, Нефтекамский
филиал, Республика Башкортостан, г. Нефтекамск; email: safinagf@mail.ru
22. И.А. Клепиков, И.В. Разумовская, А.Л. Голанов, В.И. Лесин
Московский педагогический государственный университет (МПГУ);
email: ilyaklop@gmail.com
23. Г.И. Лазоренко
ФГБОУ ВПО «Ростовский государственный университет путей сообщения»
(ФГБОУ ВПО РГУПС); email: glazorenko@yandex.ru
24. П.Ф. Прокопович, В.Б. Пикулев
Петрозаводский государственный университет; email: proxy88@petrsu.ru
25. А.С. Рыбаков, Е.И. Демихов, В.В. Лысенко
Физический Институт им. П.Н. Лебедева РАН; email: alecksandr@bk.ru
51
Стр.53
52
26. М.И. Коробов
Ставрополь
27. М.А. Аникеев
Новосибирский государственный университет
630090, г. Новосибирск, ул. Пирогова, д. 2; email: mikkkaa@mail.ru
28. А.А. Зимин1
, В.В. Смирнов, А.М. Лихтер, В.Б. Ефимов2
М.И. Пироговский
1
29. Ю.С. Киркина
Северный Арктический Федеральный университет им. М.В. Ломоносова,
email: Laenza@mail.ru
30. В.С. Козулин1,2
, А.В. Тупикин1,2
1 Новосибирский государственный университет; email: vovaninsert@rambler.ru
2
Институт теоретической и прикладной механики им. С.А. Христиановича СО РАН,
РОССИЯ 630090, г. Новосибирск, ул. Институтская, 4/1
31. А.А. Кононов, Р.А. Кастро
РГПУ им. А.И. Герцена
32. А.О. Литвинова, Л.С. Лепнев
ФИАН РАН; email: litvinovaanechka@yandex.ru
,
Астраханский Государственный университет; email: zimin0894@mail.ru
2 Институт физики твердого тела РАН
Специальный выпуск журнала
Физическое образование в вузах. Т. 20, № 1С, 2014
Стр.54