ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 62
,
="3“2
“…2 K!
l%“*"= 2021
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Н. Литвинова, канд. пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
Е. А С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
М. Р. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
И. В. Ва. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
чков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
ТЕ. Ю. Ромашина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Тула)
Л. С. По. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2021
дымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 62
July
August
September
Moscow 2021
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
J. KS. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
oinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
S. N. Litvinova, Candidate of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
E. YL. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
u. Romashina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Tula, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
A T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
D. VEDITOR
. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher Attestation
Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2021
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
in Education, Professor (Moscow, Russia)
in Education (Moscow, Russia)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2021. Вып. 62
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
ИВАНОВА Ю. В., СОКОЛОВ П. В.
о Публичный мир города Старого режима и рождение школы: что говорят
ЛЕВИНСОН К. А.
б этом школьные уставы и учебники по «гражданскому вежеству»? . . . . . . . . . . . 11
О характере репрезентации городов в книге для чтения
«Немецкий друг детей» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
ПОЗНАНСКАЯ А. В.
Тема города и столицы в иллюстрациях русских азбук 1860-х — 1910-х годов . . . . 44
РОМАШИНА Е. Ю.
в бГород Солнца или город на Неве? Урбанистический дискурс
ЕГОРОВА А. Ю.
укваре И. Сверчкова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
«Начинается земля, как известно, от Кремля»: город в азбуках
и букварях национальных школ СССР 1940–1991 гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
КУРОВСКАЯ Ю. Г., ЩЕТИНСКАЯ В. А.
к«Так цвети, счастливая Отчизна, солнечная Родина моя»:
онцептуализация понятия «город» в советских учебниках по родной речи . . . . . 82
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
ЛИТВИНОВА С. Н., ЧЕЛЫШЕВА Ю. В.
оЦифровая трансформация образовательной среды дошкольной
ШНЕЙДЕР Л. Б., ДЯТЛОВА Е. В.
бразовательной организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Психолого-педагогическая фасилитация развития личностнопрофессионального
потенциала обучающихся в высшей школе . . . . . . . . . . . . . . .113
5
Стр.6
Содержание
ПАВЛЕНКО Т. А., КИРСАНОВА В. Г.
специальноОсобенности ценностно-смысловой сферы студентов педагогических
НАУМОВА Д. В.
стей с различной структурой индивидуальной религиозности . . . . . 127
Личностные характеристики молодых людей, толерантных
и интолерантных к неопределенности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2021. Vol. 62
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
HISTORY OF PEDAGOGY
IVANOVA JU., SOKOLOV P.
The Public Space of the City of the Ancient Regime and the Birth of the School
as Refl ected in the Rationes Studiorum and Manuals of “Civility” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
LEVINSON K.
The Representation of Cities in the Reader German Children’s Friend . . . . . . . . . . . . . . . 29
POZNANSKAYA A.
The City and the Capital in the Illustrations of Russian Primers
of the 1860s — 1910s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
ROMASHINA E.
of SCivitas Solis or the City on the Neva River? Urban Discourse
verchkov’s Primer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
EGOROVA A.
an“The Kremlin is the Main Symbol of the Earth”: the City in the ABC-Books
KUROVSKAYA YU., SHCHETINSKAYA V.
d Primers for National Schools of the USSR, 1940–1991 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
“O, Bloom, Happy Motherland, my Sunny Home Country”: Conceptualisation
of the Notion of the “City” in Soviet Textbooks of Native Languages . . . . . . . . . . . . . . . 82
ARTICLES: PSYCHOLOGY
LITVINOVA S., CHELYSHEVA J.
SHNEYDER L., DIATLOVA E.
Digital Transformation of Educational Environment of a Preschool
Educational Institution . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Psychological and Pedagogical Facilitation of the Development of Personal
and Professional Potential of Students in Higher Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
7
Стр.8
Contents
PAVLENKO T., KIRSANOVA V.
with VFeatures of the Value-Semantic Sphere of Students of Pedagogical Specialisations
NAUMOVA D.
anPersonal Characteristics of Young People Who are Tolerant
arious Structures of Individual Religiosity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
d Intolerant Towards Uncertainty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Стр.9