ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
Журнал выходит четыре раза в год.
Основан в 1997 г.
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 49
апрель
май
июнь
Москва 2018
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф.
М. Р. Битянова, канд. психол. наук
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф.
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
С. И. Абрамов, канд. пед. наук
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф.
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф.
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент
И. В. Метлик, д-р пед. наук
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук
С. В. Феликсов, канд. филол. наук
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф.
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф.
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф.
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф.
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф.
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук
Ю. Савано, PhD (Япония)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф.
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф.
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф.
С. И. Попова, д-р пед. наук
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим группам научных специальностей: 13.00.00 – педагогические науки,
19.00.00 – психологические науки
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2018
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 49
April
May
June
Moscow 2018
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor
S. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences** in Education, Professor
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
in Education
J. Koinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education
G. Iu. Mar G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor
A. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor
L. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology
Yu. Sawano, PhD (Japan)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
EDITOR
ACADEMIC EDITOR
D. V. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher
Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation and is recommended
for the publication of articles which refl ect the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences
and Doctor of Sciences in the following fi elds of research: 13.00.00 – Education, 19.00.00 – Psychology
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2018
t'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education,
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2018. Вып. 49
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
СКЛЯРОВА Т. В., ТРУНИНА О. К.
Проектирование программы предмета «Православная культура»
в рамках образовательной области «Основы духовноонравственной
культуры народов России» для основного
РАЗБАЕВА Е. В.
рЦели, стандарты и педагогические подходы к проблеме
бщего образования (5–9 классы) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
елигиозного образования в современной Европе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ
СЕЛИВАНОВА Н. Л., СТЕПАНОВ П. В., СТЕПАНОВА И. В.
к вТеоретические основы подготовки будущих педагогов
и допооспитательной деятельности в системе общего
лнительного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
История педагогики
БЕЛЕНЧУК Л. Н.
(на примерТрадиционализм в русской педагогике рубежа XIX–XX вв.
СИМОРА В. А.
е творчества К. П. Победоносцева и о. Иоанна Кронштадтского) . . . . 49
СВЕТЛОВА Н. Е.
К. П. Победоносцев и церковно-приходские школы России в начале XX в. . . . . . 59
Роль преподавательской корпорации в подготовке просвещенного
духовенства в Тверской духовной семинарии в начале XX столетия . . . . . . . . . . . . 69
БЕЛЕНЦОВ С. И.
Социально-педагогические идеи в творчестве Георга Кершенштейнера . . . . . . . . 78
5
Стр.6
Содержание
КОЗЛОВА М. А.
Школьная книга как инструмент адаптации и интеграции меньшинств:
р стратегии межпоколенной культурной трансмиссии в букварях
НИКУЛИНА Е. Н.
ЧМЕЛЁВА Е. В.
усской эмиграции 1920–1930-х гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
НАШЕ НАСЛЕДИЕ
«Опасности юности»: к вопросу о взаимоотношениях полов
в наследии свт. Феофана Затворника . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Авторы сборника «Вехи» и К. Н. Вентцель о формировании
творческого самосознания личности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
ЯСИН М. И., ГУСЕВА Е. С.
Исследование уровня когнитивной закрытости у православных христиан . . . . . 129
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2018. Vol. 49
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
PROBLEMS OF EDUCATION
SKLYAROVA T., TRUNINA О.
as PDesigning the Study Programme for the Subject “Orthodox Culture”
and Moral Culture of Peoples of Russia” (Forms 5‒9) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
art of the Educational Module “Fundamentals of Spiritual
RAZBAEVA E.
Aims, Standards and Approaches to Religious Education in Present-Day Europe . . . . . 22
PROBLEMS OF UPBRINGING
SELIVANOVA N., STEPANOV P., STEPANOVA I.
Theoretical Background of Future Teachers’ Training for Educational Activity
in the System of General and Supplementary Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
HISTORY OF PEDAGOGICAL SCIENCE
BELENCHUK L.
(with KTraditionalism in Russian Pedagogy of the Late 19th — Early 20th Centuries
of Kronstadt’s Literary Works as an Example) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
onstantin Pobedonostsev’s and St. John
SVETLOVA N.
SIMORA V.
K. P. Pobedonostsev and Parish Schools of Russia
in the Early 20th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Role of Teachers’ Corporation in Training of Educated Clergy
in Tver Theological Seminary in the Early 20th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
S. BELENTSOV
Social and Pedagogical Ideas in Creative Work of Georg Kerschensteiner . . . . . . . . . . . . 78
7
Стр.8
Contents
KOZLOVA M.
School Book as an Instrument of Adaptation and Integration of Minorities:
Strategies of Intergenerational Cultural Transmission in Primers
of Russian Emigration of the 1920–1930s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
OUR HERITAGE
NIKULINA E.
“Dangers of Youth”: Relations with the Opposite Sex
in St. Theophan’s the Recluse Writings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
CHMELEVA E.
The Authors of the Collection of Papers Vekhi, and K. N. Wentzel
on Formation of Creative Identity of the Person . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
ARTICLES: PSYCHOLOGY
YASIN M., GUSEVA E.
A Study of Level of Cognitive Closure among Orthodox Christians . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Стр.9