ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…=л "/.%д,2 че2/!е !=ƒ= " г%д.
n“…%"=… " 1997 г.
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 49
…"=!ь
-е"!=ль
м=!2
l%“*"= 2023
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьев (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
А. С. Аревшатян, д-р иск., проф. (Армения, Ереван)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
действительный член Российской академии художеств (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук,
С. И. Баранова, д-р ист. наук, канд. иск., доцент (Россия, Москва)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф.,
действительный член Российской академии художеств (Россия, Москва)
член-корреспондент Российской академии наук (Россия, Москва)
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Ю. Р. Савельев, д-р иск., канд. архитектуры,
А. Кадиевич, проф., член Академии архитектуры Сербии
(Сербия, Белград)
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
А. А. Воронова, канд. иск., доцент
О. Н. Соколова, канд. иск.
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
5.10.1 — Теория и история искусства (Искусствоведение), 5.10.2 — Музееведение,
консервация и реставрация историко-культурных объектов (Искусствоведение),
5.10.3 — Виды искусства (с указанием конкретного искусства) (Искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2023
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 49
January
February
March
Moscow 2023
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
A. S. Arevshatyan, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (Yerevan, Armenia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
S. I. Baranova, Doctor of Sciences in History, Candidate of Sciences in Art Criticism
(Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences* in Art Criticism,
Full Member of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History, Corresponding member
of the Russian Academy of Sciences (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism
(St. Petersburg, Russia)
A. Kadievich, Professor, Member of the Serbian Academy of Sciences
(Belgrade, Serbia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
Yu. R. Savel'ev, Doctor of Sciences in Art Criticism, Candidate of Sciences
in Architecture, Full Member of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism, Associated Professor
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations:
5.10.2 — Museology, conservation and restoration of historical and cultural objects (Art Criticism)
5.10.3 — Types of art (with indication of specifi c art) (Art Criticism)
5.10.1 — Theory and History of Art (Art Criticism)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, a post-doctoral degree
called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2023
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
АИТОВА С. Н.
Структура житийной иконы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
БОРОВСКАЯ Н. Ф.
Иконографические особенности образа Непорочного Зачатия Богородицы —
«Жена, облеченная в солнце» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
ЦВЕТКОВА П. О.
Зарождение палладианской традиции в ранней церковной архитектуре
Северной Америки XVII–XVIII вв. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
ЛЕБЕДЕВА-ЕМЕЛИНА А. В.
Проблемы реконструкции музыки XVIII века
(на примере песнопения «Ангел вопияше») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
БЕЛОГУБОВА (КОВАЛЕВА) Ю. В.
рИстория и типология нотолинейных певческих манускриптов:
епертуар и внешний вид богослужебных нотных книг . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
МАСЛОВ К. И.
В поисках утраченной традиции: к истории церковной живописи 1840-х —
первой половины 1850-х гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
РЕЗНИЧЕНКО Е. Б., СТЕПАНОВА П. В.
кПевческая культура Свято-Троицкого Серафимо-Дивеевского монастыря
онца XIX — первой четверти ХХ в. (по воспоминаниям современников) . . . . . . 121
РОЖКОВ Г. О., ХВАТОВА С. И.
Всенощное бдение Г. Ф. Пономаренко в контексте возрождения интереса
к церковным искусствам в постсоветский период . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
ХРОНИКА
О работе секций«Церковное пение» и «Христианское искусство»:
XXXIII Ежегодная богословская конференция ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
5
Стр.6
CONTENTS
ARTICLES
AITOVA S.
Structure of the Vita Icon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
BOROVSKAYA N.
“The Iconographical Features of the Image of the Immaculate Conception —
TSVETKOVA P.
The Оrigin of the Palladian Tradition in the Early Church Architecture
of North America of the 17–18th
LEBEDEVA-EMELINA А.
Problems of Reconstruction of Music of the 18th
(using the example of the chant Angel Vopiyashe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Century
BELOGUBOVA (KOVALYOVA) JU.
History and Typology of Note-Linear Singing Manuscripts:
Repertoire and Appearance of Liturgical Music Books . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
MASLOV K.
In Search of the Lost Tradition: Towards a History of Church Paintings
in the 1840s — fi rst half of the 1850s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
REZNICHENKO E., STEPANOVA P.
The Singing Culture of the Holy Trinity Seraphim-Diveevsky Monastery
of the Late 19th
(according to the memoirs of contemporaries) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
— 1st
Quarter of the 20th
Century
ROZHKOV G., KHVATOVA S.
All-Night Vigil by G. F. Ponomarenko in the Context of Revival of Interest
in Church Arts in the Post-Soviet Period . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
CHRONICLE
Report of the Work of the Sections “Church Singing” and “Christian Art”:
33rd
for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
6
Annual Theological Conference of St. Tikhon’s Orthodox University
The Women Clothed with the Sun” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Стр.7