Филологические науки
Языкознание (10.02.00)
Теория языка
Добродомов И.Г., Камчатнов А.М. Орфографические маргиналии I ........ 326
Лексикология и фразеология
Арсентьева Ю.С., Замалетдинов Р.Р. Фразеологизмы-эвфемизмы
обозначения социально-политической сферы в русском
и английском языках ................................................. 330
Хуснуллина Ю.А. Способы словообразования и структурные типы
неологизмов компьютерно-опосредованной коммуникации ................. 338
Субраков А.Д. Фразеологические единицы со словом «сердце»
в языках разных систем (на материале хакасского и русского языков) ........ 344
Когнитивистика и семасиология
Карельская Ю.Ф., Манерко Л.А. Метонимические когнитивные модели
в наименованиях международных соглашений США и Великобритании....... 354
Комышкова А.Д. Христианская лексика в IT-дискурсе: функциональный
и когнитивный аспекты ............................................... 363
Вернослова Е.И., Коньшина Ю.И. Семантическая сеть как средство
выявления содержательно-концептуальной информации в монографии
Дж. Дьюи “The School and the Society”................................... 379
Дискурсивные исследования и стилистика
Воякина Е.Ю. Метафорическая репрезентация концепта «коронавирус»
в медиадискурсе (на материале русских и английских медиатекстов)......... 388
Алтабаева Е.В. Рекламный дискурс в контексте медиастилистики .......... 401
Ражева Е.С., Трошина О.В. Стилистические особенности
художественных произведений англоязычных писателей середины XX
и начала XXI века и их связь с прагматикой текста ........................ 408
Василюк К.Ю. Британская траурная речь как жанр ритуального
дискурса ........................................................... 417
Логинов А.В. Вопросительное предложение как способ нарушения
постулатов общения ................................................. 424
Проблемы перевода
Карипиди А.Г., Павловская О.Е. Проблемы перевода фразеологизмов
с русского языка на английский, французский и немецкий .................. 432
Жорж Т.К. Перевод в системе национальной поэзии: закономерность
трансформаций ..................................................... 441
Лингводидактика
Ермакова М.А., Мартыненко Ю.Б. Лингводидактический потенциал
антропонимов в иностранной аудитории................................. 455
Лапошина А.Н. Что значит «не входит в лексический минимум» ?
Подсчет процента незнакомой лексики в тексте по РКИ с учетом
доступных словообразовательных моделей .............................. 473
4 / 2021
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
7
Стр.7
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION, CULTURE
Profession Education Pedagogy
Lomonosova N.V., Osipova O.P. Transformation of Higher Education
Management System with Regard to the Experience of Digitalization ............. 11
Gorokhov S.A., Savenkova E.V. Basic Problems and Prospects
for the Staffing the Regional Education System (On the Example
of the North-West Federal District) ........................................ 25
Vladimirova T.N., Leskonog N.Yu., Marusyak D.M. Representation
of Personnel Training in Pedagogical Universities: Research Results ............. 37
Komarov V.V., Kuteinitsyna T.G., Prudnikova V.A. Ranking of Russian
Regions According to the Qualification Index of Teaching Staff
in the Secondary Vocational Education System .............................. 45
Surmenko M.S. Terminological Culture of Teachers of Secondary Vocational
Education System ..................................................... 56
Ledovskaya T.V., Solynin N.E., Khodyrev A.M. Value Gaps in Pedagogical
Activity: From Teacher to University Lecturer ................................ 68
Ilakavichus M.R. Anthropopractices in the Educational Process of Higher
Education Institutions of Russian Ministry of Internal Affairs System .............. 79
Educational Topics and Techniques
8
Obidina O.A., Popova O.V. Formation of the Future Teacher’s
Competencies in the Field of Personal Security .............................. 88
Avramenko A.P. Individual Trajectory of Foreign Language Teaching
at Formal, Non-Formal, and Informal Levels of Continuing Education System ..... 100
Efimova A.D. The Model of the Concept Centered Lesson While Teaching
a Foreign Language at the University (On the Example of the Concept “Dandy”) ... 108
Chepurnykh N.K. Metrology: The Place and Role of the Discipline
in the Training of Forensic Experts ....................................... 121
Lapina O.A., Cherepanova A.L. Method of Search and Explanations
of Errors in Developing Students’ Critical Thinking and Forming
Their Competences in Computer Sciences................................. 128
Dyakova T.А., Zherebtsova Zh.I., Kholodkova M.V. Implementation
of the Multimodality Principle in the Formation of Socio-Cultural Competence
Among Foreign Students............................................... 141
Vasileva K.V. A Language Textbook for the Specialty “Design” for Chinese
Students of the Joint Engineering Institute: Concept, Structure, Content.......... 158
Deza E.I., Popov A.N. Training of Mathematics Teachers to Organize
Olympiads for Schoolchildren ........................................... 171
Bokova O.A., Veryaev A.A., Kamenskaya V.O. What Should a Game
Master Know and Be Able to Do?........................................ 184
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
4 / 2021
Стр.8
CONTENTS
Language and Education
Kuznetsova G.V., Laskareva E.R., Morozova L.Yu.,
Pozdnyakova A.A. Multilingualism and Giftedness.......................... 195
Polubichenko L.V. Control and Assessment in a “Foreign Language” Course
at a Non-Linguistic University ........................................... 210
Osipova O.I. The Project “Reference Dictionary” for Learners of Russian
as a Foreign Language ................................................ 218
Nadkha S.E. Methodological Support for Working with Culture-Oriented
Texts in Forming a Value Attitude to the Russian as a Foreign Language ......... 226
Sokolova G.E. Literary Texts as a Means of Teaching Foreign Students
Aesthetics of the Russian Language and Speech ........................... 240
Education and Physical Culture
Gilfanova E.K., Fedorova M.Yu., Sharova O.Yu. Research
on the Dynamics of Female Students’ Readiness for the Norms
of the Russian Physical Culture and Sports Complex “Ready for Labour
and Defense”........................................................ 248
Dubov A.M., Kim T.K., Kuzmenko G.A., Mikhailov A.G. Conceptual
Framework of Physical Culture and Recreation and Mass Sports Work
at Moscow Pedagogical State University .................................. 257
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
History
In the Field of Intellectual History
Artamonov G.A., Davletbaeva V.B., Malandin V.V., Rogozhin N.М.
The Russian Orthodox Church in the System of I.S. Aksakov’s
Socio-Political Views .................................................. 287
Social and Cultural History
Zernov D.V., Igaeva K.V. Mediatization of Memory: A Sociological Survey
of Students Studying Historical and Nonhistorical Specialties .................. 296
Druzhkin S.М., Mordvinov A.A. Comparative Studies of the History
of Childhood and Child Image Transformations in the USA
and the USSR 1945–1968 ............................................. 308
Shonus I.Kh. Evolution of Medical and Social Volunteering Models
in 19th – Early 21st Century (On the Example of the Fight Against
Epidemic in the Russian Empire and the Covid-19 Pandemic
in the Russian Federation) ............................................. 316
4 / 2021
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
9
Стр.9
CONTENTS
Linguistics
Language Theory
Dobrodomov I.G., Kamchatnov A.M. Spelling Marginals I ................... 326
Lexicology and Phraseology
Arsentyeva Yu.S., Zamaletdinov R.R. Phraseological Euphemisms
Referring to the Social and Political Sphere in Russian and English ............. 330
Khusnullina Yu.A. Word Formation Methods and Structural Types
of Neologisms of Computer-Mediated Communication........................ 338
Subrakov A.D. Phraseological Units with the Word “Heart” in Languages
of Different Systems (Based on Khakass and Russian Languages) ............. 344
Cognitive Studies and Semasiology
Karelskaya Yu.F., Manerko L.A. Metonymic Cognitive Models in the US
and UK Treaties...................................................... 354
Komyshkova A.D. Christian Vocabulary in It-Discourse: Functional
and Cognitive Aspects................................................. 363
Vernoslova E.I., Konshina Ju.I. Semantic Network of Terms as a Source
of Contextual Information in John Dewey’s Paper “The School and the Society” ... 379
10
Discourse Studies and Stylistics
Voyakina E.Yu. Metaphorical Representation of the “Coronavirus” Concept
in the Mediadiscourse (Based on the Material of Russian and English Mediatexts) .... 388
Altabayeva E.V. Advertising Discourse in Context of Mediastylistics ............ 401
Razheva E.S., Troshina O.V. Stylistic Features of Literary Works
of English-Speaking Writers of the Mid-XX and Early XXI Centuries
and Their Connection with the Pragmatics of the Text ........................ 408
Vasilyuk K.Yu. British Eulogy as a Genre of Ritual Discourse ................. 417
Loginov A.V. An Interrogative Sentence as a Way of Violating the Postulates
of Communication .................................................... 424
Translation Studies
Karipidi A.G., Pavlovskaya O.E. Challenges of Translating Russian
Phraseological Units into English, French and German . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
Georges T.K. Translation in the System of National Poetry: Patterns
of Translation........................................................ 441
Linguodidactics
Ermakova M.A., Martynenko Ju.B. Linguodidactic Potential
of Anthroponyms in Russian as Foreign Language Teaching Practice............ 455
Laposhina A.N. “Is Out of the Vocabulary List”, What Does It Mean?
Calculating the Percentage of Unknown Words in a Text for Foreign Students
Considering Their Derivatives ........................................... 473
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
4 / 2021
Стр.10
УДК 378
ББК 74.484.4
Педагогика профессионального образования
DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-11-24
ТРАНСФОРМАЦИЯ СИСТЕМЫ УПРАВЛЕНИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ ПРОЦЕССОМ В ВЫСШЕМ
ОБРАЗОВАНИИ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ
Н.В. Ломоносова, О.П. Осипова
Аннотация. Форсированная цифровизация образовательного процесса спровоцировала
«цифровой прорыв» в системе управления высшего образования и привлекла
внимание мирового сообщества к ряду проблем, связанных с формированием
и совершенствованием цифровой грамотности, цифровых компетенций и
условиями использования электронных образовательных ресурсов. Предметом
данной статьи является современная система управления высшим образованием.
Объект исследования — вузы, функционирующие в период пандемии COVID-19.
Актуальность связана с неизбежной трансформацией инфраструктуры вузов,
влекущей за собой видоизменение взаимосвязей и взаимозависимостей субъектов
образовательного процесса, и обусловлена уникальностью ситуации, сложившейся
в сфере высшего образования в 2019–2021 гг. Интерес к представленной
проблеме подтверждается наличием широких технических возможностей для
развития цифровых технологий в ближайшем будущем. Теоретической основой
исследования, положенного в основу данной статьи, являются работы отечественных
и зарубежных ученых, специалистов в области управления высшим образованием,
труды современных исследователей, касающиеся рассматриваемой
тематики, а также собственный опыт. Цель исследования — выявление и оценка
рациональности взаимосвязей субъектов цифрового образовательного процесса.
Задачами исследования являются: изучение принципов и механизмов управления
вузом с точки зрения путей их совершенствования в цифровой реальности,
анализ существующих вариантов цифрового взаимодействия между участниками
образовательного процесса, формулирование предпосылок трансформации
управления университетом, создание обобщенной модели взаимодействия субъектов
образовательного процесса в эпоху цифровизации.
Ключевые слова: цифровые технологии в образовании, управление высшим образованием,
цифровое взаимодействие, электронные образовательные ресурсы,
дистанционные образовательные технологии, цифровая грамотность.
Для цитирования: Ломоносова Н.В., Осипова О.П. Трансформация системы управления
образовательным процессом в высшем образовании в условиях цифровизации // Преподаватель
XXI век. 2021. № 4. Часть 1. С. 11–24. DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-11-24
11
© Ломоносова Н.В., Осипова О.П., 2021
Контент доступен по лицензии Creative Commons Attribution 4.0 International License
The content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
4 / 2021
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
Стр.11
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА
TRANSFORMATION OF HIGHER EDUCATION MANAGEMENT SYSTEM
WITH REGARD TO THE EXPERIENCE OF DIGITALIZATION
N.V. Lomonosova, O.P. Osipova
Abstract. The rapid digitalization of the educational process has provoked a “digital
breakthrough” in the system of higher education management and attracted the
attention of the world community to a number of problems associated with the formation
and improvement of digital literacy, digital competencies and conditions of using
electronic educational resources. The article considers the modern system of higher
education management. The object of the study is higher education institutions
operating during the COVID-19 pandemic. The relevance is associated with the
inevitable transformation of the infrastructure of universities, entailing the modification
of the interrelations and interdependencies of the subjects of the educational process,
and is conditioned by the uniqueness of the situation in the sphere of higher education
in 2019-2021. The interest in the presented problem is confirmed by the presence of
great technical opportunities for the development of digital technology in the near
future. The study is theoretically based on the works of domestic and foreign scientists,
specialists in the field of higher education management, the works of contemporary
researchers related to the topic under consideration, as well as personal experience.
The aim of the study is to identify and evaluate the rationality of the interconnectedness
of the subjects of the digital educational process. The objectives of the study are:
studying the principles and mechanisms of university management in terms of ways to
improve them in the digital reality, analysis of existing options for digital interaction
between participants in the educational process, formulating the prerequisites for the
transformation of university management, creating a generalized model of interaction
between subjects of the educational process in the era of digitalization.
Keywords: digital technologies in education, higher education management, digital
interaction, electronic educational resources, distance learning technologies, digital literacy.
12
Cite as: Lomonosova N.V., Osipova O.P. Transformation of Higher Education Management
System with Regard to the Experience of Digitalization. Prepodavatel XXI vek. Russian Journal
of Education, 2021, No. 4, part 1, pp. 11–24. DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-11-24
Классические основы управления в социальной
сфере рассматривали Ф. Тейлор,
А. Файоль, Г. Эмерсон, Ф. Гилберт,
Э. Май. Роль управления в системе высшего
образования отражена в фундаментальных
исследованиях В.Н. Турченко [1],
В.Н. Шубкина [2], Ф.Р. Филиппова [3],
Т.И. Шамовой [4] и др. Необходимость
использования инновационных подходов
при управлении высшим образованием
отмечается в трудах Э.М. Андреева,
Б.Т. Пономаренко, В.С. Степина [5], П.Г. Щедровицкого,
В.С. Белгородского, Н.В. Ломоносовой,
О.П. Осиповой [6]. Опыт модернизации
управления вузами представлен в
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
работах И.М. Ильинского [7], Н.А. Матвеевой,
В.И. Байденко, А.В. Миронова,
В.Я. Нечаева [8] и др. Кроме того, существует
ряд эмпирических исследо ваний,
носящих локальный характер. Однако
преимущественное большинство рассматриваемых
работ отражают конкретную
специфику управления в высшем образовании,
характерную для соответствующего
периода времени, и хотя они являются
безусловно значимыми для развития
менеджмента в высшем образовании, однако
не могут быть сравнимы с менеджментом
учреждений высшего образования
во время перехода на полностью
4 / 2021
Стр.12
Филологические науки
Языкознание (10.02.00)
Теория языка
Добродомов И.Г., Камчатнов А.М. Орфографические маргиналии I ........ 326
Лексикология и фразеология
Арсентьева Ю.С., Замалетдинов Р.Р. Фразеологизмы-эвфемизмы
обозначения социально-политической сферы в русском
и английском языках ................................................. 330
Хуснуллина Ю.А. Способы словообразования и структурные типы
неологизмов компьютерно-опосредованной коммуникации ................. 338
Субраков А.Д. Фразеологические единицы со словом «сердце»
в языках разных систем (на материале хакасского и русского языков) ........ 344
Когнитивистика и семасиология
Карельская Ю.Ф., Манерко Л.А. Метонимические когнитивные модели
в наименованиях международных соглашений США и Великобритании....... 354
Комышкова А.Д. Христианская лексика в IT-дискурсе: функциональный
и когнитивный аспекты ............................................... 363
Вернослова Е.И., Коньшина Ю.И. Семантическая сеть как средство
выявления содержательно-концептуальной информации в монографии
Дж. Дьюи “The School and the Society”................................... 379
Дискурсивные исследования и стилистика
Воякина Е.Ю. Метафорическая репрезентация концепта «коронавирус»
в медиадискурсе (на материале русских и английских медиатекстов)......... 388
Алтабаева Е.В. Рекламный дискурс в контексте медиастилистики .......... 401
Ражева Е.С., Трошина О.В. Стилистические особенности
художественных произведений англоязычных писателей середины XX
и начала XXI века и их связь с прагматикой текста ........................ 408
Василюк К.Ю. Британская траурная речь как жанр ритуального
дискурса ........................................................... 417
Логинов А.В. Вопросительное предложение как способ нарушения
постулатов общения ................................................. 424
Проблемы перевода
Карипиди А.Г., Павловская О.Е. Проблемы перевода фразеологизмов
с русского языка на английский, французский и немецкий .................. 432
Жорж Т.К. Перевод в системе национальной поэзии: закономерность
трансформаций ..................................................... 441
Лингводидактика
Ермакова М.А., Мартыненко Ю.Б. Лингводидактический потенциал
антропонимов в иностранной аудитории................................. 455
Лапошина А.Н. Что значит «не входит в лексический минимум» ?
Подсчет процента незнакомой лексики в тексте по РКИ с учетом
доступных словообразовательных моделей .............................. 473
4 / 2021
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
283
Стр.7
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION, CULTURE
Profession Education Pedagogy
Lomonosova N.V., Osipova O.P. Transformation of Higher Education
Management System with Regard to the Experience of Digitalization ............. 11
Gorokhov S.A., Savenkova E.V. Basic Problems and Prospects
for the Staffing the Regional Education System (On the Example
of the North-West Federal District) ........................................ 25
Vladimirova T.N., Leskonog N.Yu., Marusyak D.M. Representation
of Personnel Training in Pedagogical Universities: Research Results ............. 37
Komarov V.V., Kuteinitsyna T.G., Prudnikova V.A. Ranking of Russian
Regions According to the Qualification Index of Teaching Staff
in the Secondary Vocational Education System .............................. 45
Surmenko M.S. Terminological Culture of Teachers of Secondary Vocational
Education System ..................................................... 56
Ledovskaya T.V., Solynin N.E., Khodyrev A.M. Value Gaps in Pedagogical
Activity: From Teacher to University Lecturer ................................ 68
Ilakavichus M.R. Anthropopractices in the Educational Process of Higher
Education Institutions of Russian Ministry of Internal Affairs System .............. 79
Educational Topics and Techniques
284
Obidina O.A., Popova O.V. Formation of the Future Teacher’s
Competencies in the Field of Personal Security .............................. 88
Avramenko A.P. Individual Trajectory of Foreign Language Teaching
at Formal, Non-Formal, and Informal Levels of Continuing Education System ..... 100
Efimova A.D. The Model of the Concept Centered Lesson While Teaching
a Foreign Language at the University (On the Example of the Concept “Dandy”) ... 108
Chepurnykh N.K. Metrology: The Place and Role of the Discipline
in the Training of Forensic Experts ....................................... 121
Lapina O.A., Cherepanova A.L. Method of Search and Explanations
of Errors in Developing Students’ Critical Thinking and Forming
Their Competences in Computer Sciences................................. 128
Dyakova T.А., Zherebtsova Zh.I., Kholodkova M.V. Implementation
of the Multimodality Principle in the Formation of Socio-Cultural Competence
Among Foreign Students............................................... 141
Vasileva K.V. A Language Textbook for the Specialty “Design” for Chinese
Students of the Joint Engineering Institute: Concept, Structure, Content.......... 158
Deza E.I., Popov A.N. Training of Mathematics Teachers to Organize
Olympiads for Schoolchildren ........................................... 171
Bokova O.A., Veryaev A.A., Kamenskaya V.O. What Should a Game
Master Know and Be Able to Do?........................................ 184
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
4 / 2021
Стр.8
CONTENTS
Language and Education
Kuznetsova G.V., Laskareva E.R., Morozova L.Yu.,
Pozdnyakova A.A. Multilingualism and Giftedness.......................... 195
Polubichenko L.V. Control and Assessment in a “Foreign Language” Course
at a Non-Linguistic University ........................................... 210
Osipova O.I. The Project “Reference Dictionary” for Learners of Russian
as a Foreign Language ................................................ 218
Nadkha S.E. Methodological Support for Working with Culture-Oriented
Texts in Forming a Value Attitude to the Russian as a Foreign Language ......... 226
Sokolova G.E. Literary Texts as a Means of Teaching Foreign Students
Aesthetics of the Russian Language and Speech ........................... 240
Education and Physical Culture
Gilfanova E.K., Fedorova M.Yu., Sharova O.Yu. Research
on the Dynamics of Female Students’ Readiness for the Norms
of the Russian Physical Culture and Sports Complex “Ready for Labour
and Defense”........................................................ 248
Dubov A.M., Kim T.K., Kuzmenko G.A., Mikhailov A.G. Conceptual
Framework of Physical Culture and Recreation and Mass Sports Work
at Moscow Pedagogical State University .................................. 257
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
History
In the Field of Intellectual History
Artamonov G.A., Davletbaeva V.B., Malandin V.V., Rogozhin N.М.
The Russian Orthodox Church in the System of I.S. Aksakov’s
Socio-Political Views .................................................. 287
Social and Cultural History
Zernov D.V., Igaeva K.V. Mediatization of Memory: A Sociological Survey
of Students Studying Historical and Nonhistorical Specialties .................. 296
Druzhkin S.М., Mordvinov A.A. Comparative Studies of the History
of Childhood and Child Image Transformations in the USA
and the USSR 1945–1968 ............................................. 308
Shonus I.Kh. Evolution of Medical and Social Volunteering Models
in 19th – Early 21st Century (On the Example of the Fight Against
Epidemic in the Russian Empire and the Covid-19 Pandemic
in the Russian Federation) ............................................. 316
4 / 2021
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
285
Стр.9
CONTENTS
Linguistics
Language Theory
Dobrodomov I.G., Kamchatnov A.M. Spelling Marginals I ................... 326
Lexicology and Phraseology
Arsentyeva Yu.S., Zamaletdinov R.R. Phraseological Euphemisms
Referring to the Social and Political Sphere in Russian and English ............. 330
Khusnullina Yu.A. Word Formation Methods and Structural Types
of Neologisms of Computer-Mediated Communication........................ 338
Subrakov A.D. Phraseological Units with the Word “Heart” in Languages
of Different Systems (Based on Khakass and Russian Languages) ............. 344
Cognitive Studies and Semasiology
Karelskaya Yu.F., Manerko L.A. Metonymic Cognitive Models in the US
and UK Treaties...................................................... 354
Komyshkova A.D. Christian Vocabulary in It-Discourse: Functional
and Cognitive Aspects................................................. 363
Vernoslova E.I., Konshina Ju.I. Semantic Network of Terms as a Source
of Contextual Information in John Dewey’s Paper “The School and the Society” ... 379
286
Discourse Studies and Stylistics
Voyakina E.Yu. Metaphorical Representation of the “Coronavirus” Concept
in the Mediadiscourse (Based on the Material of Russian and English Mediatexts) .... 388
Altabayeva E.V. Advertising Discourse in Context of Mediastylistics ............ 401
Razheva E.S., Troshina O.V. Stylistic Features of Literary Works
of English-Speaking Writers of the Mid-XX and Early XXI Centuries
and Their Connection with the Pragmatics of the Text ........................ 408
Vasilyuk K.Yu. British Eulogy as a Genre of Ritual Discourse ................. 417
Loginov A.V. An Interrogative Sentence as a Way of Violating the Postulates
of Communication .................................................... 424
Translation Studies
Karipidi A.G., Pavlovskaya O.E. Challenges of Translating Russian
Phraseological Units into English, French and German . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
Georges T.K. Translation in the System of National Poetry: Patterns
of Translation........................................................ 441
Linguodidactics
Ermakova M.A., Martynenko Ju.B. Linguodidactic Potential
of Anthroponyms in Russian as Foreign Language Teaching Practice............ 455
Laposhina A.N. “Is Out of the Vocabulary List”, What Does It Mean?
Calculating the Percentage of Unknown Words in a Text for Foreign Students
Considering Their Derivatives ........................................... 473
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
4 / 2021
Стр.10
УДК 930
ББК 63.211
В пространстве интеллектуальной истории
DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-287-295
РУССКАЯ ПРАВОСЛАВНАЯ ЦЕРКОВЬ В СИСТЕМЕ
ОБЩЕСТВЕННО-ПОЛИТИЧЕСКИХ ВЗГЛЯДОВ
И.С. АКСАКОВА
Г.А. Артамонов, В.Б. Давлетбаева, В.В. Маландин, Н.М. Рогожин
Аннотация. В статье на основе анализа разнохарактерных источников (официальная
документация Московского славянского комитета 1875–1877 гг., эпистолярное
и публицистическое наследие И.С. Аксакова) анализируется место Русской
православной церкви в системе общественно-политических взглядов И.С. Аксакова,
делается вывод о том, что особое внимание к православию вытекало из самой
российской действительности 1870-х гг. и являлось, по сути, ответной реакцией
на исторические события, происходящие на Балканах, когда церковь в очередной
раз стала опорой для сохранения и развития русского этнического самосознания.
Ключевые слова: славянофильство, Русская православная церковь, Московский
славянский комитет, славянское дело.
Для цитирования: Артамонов Г.А., Давлетбаева В.Б., Маландин В.В., Рогожин Н.М.
Русская православная церковь в системе общественно-политических взглядов И.С. Аксакова
// Преподаватель XXI век. 2021. № 4. Часть 2. С. 287–295. DOI: 10.31862/2073-96132021-4-287-295
THE
RUSSIAN ORTHODOX CHURCH IN THE SYSTEM
OF I.S. AKSAKOV’S SOCIO-POLITICAL VIEWS
G.A. Artamonov, V.B. Davletbaeva, V.V. Malandin, N.М. Rogozhin
Abstract. The article considers the place of the Russian Orthodox Church in the system
of Aksakov’s socio-political views basing on the analysis of various sources (official
documentation of the Moscow Slavic Committee in 1875–1877, epistolary and
journalistic heritage of I.S. Aksakov). The article also concludes that the special
attention to Orthodoxy stemmed from the Russian reality of the 1870s and was in fact
a response to the historical events in the Balkans, when the church once again became
a support for the preservation and development of Russian ethnic consciousness.
Keywords: Slavophilism, Russian Orthodox Church, the Moscow Slavic Committee,
the Slavic case.
Cite as: Artamonov G.A., Davletbaeva V.B., Malandin V.V., Rogozhin N.М. The Russian
Orthodox Church in the System of I.S. Aksakov’s Socio-Political Views. Prepodavatel XXI vek.
Russian Journal of Education, 2021, No. 4, part 2, pp. 287–295. DOI: 10.31862/2073-96132021-4-287-295
©
Артамонов Г.А., Давлетбаева В.Б., Маландин В.В., Рогожин Н.М., 2021
Контент доступен по лицензии Creative Commons Attribution 4.0 International License
The content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
4 / 2021
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
287
Стр.11
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Вопрос о философских, мировозренче288
ских
и конкретно исторических корнях
славянофильского течения в общественно-политической
мысли России имеет более
чем столетнюю историю изучения в
отечественной историографии. Время
широкого употребления термина «славянофильство»
в научной литературе определяется
весьма условно, как начало XIX
столетия. По воспоминаниям Сергея Тимофеевича
Аксакова (1791–1859), под
славянофильством Александр Семенович
Шишков (1754–1841) в 1808 г. понимал
любовь к славянам, участие в их «несчастном
положении»; употребление в
повседневном общении славянских наречий
«или церковного» языка, выступая
против подражания «французским словам
и оборотам речи», против «предпочтения
всего чужого своему» [1, с. 270].
Алексей Степанович Хомяков (1804–
1860), еще один из идеологов изначального
славянофильства, особо подчеркивал
значение православия в частности и христианства
в целом для формирования мировозренческих
основ этого направления
[2]. У его сподвижника и друга, религиозного
философа Ивана Васильевича Киреевского
(1806–1856), можно найти близкую
позицию: «Если, сохрани Бог, в
России когда-нибудь сделается чтонибудь
противно Православию, то будет
враждебно России <…> и благоденствию
народа Русского <…>» [3, с. 16]. Одним
словом, по мнению славянофилов, православие
определяло не только исторический
путь развития России, но и важнейшие
черты этнического самосознания
русского народа. В этой связи не случайно,
что церковные вопросы, которые
«диктует» сама жизнь, становятся основополагающими
в четвертом томе первого
собрания сочинений издателя, славянофила
и председателя Московского
славянского комитета Ивана Сергеевича
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
Аксакова (1823–1886), изданного его вдовой
А.Ф. Аксаковой [4].
На приверженность мыслителей славянофильского
толка представлению об исключительной
роли православия в формировании
базовых основ российской
государственности и цивилизации уже не
раз обращались в историографии [5, с. 52;
6, с. 175; 7, с. 138]. Основополагающими
идеями славянофильства, где фундаментом
служило православное мировоззрение,
по мнению исследователей, были
вера в особый путь исторического развития
России, ее особой миссии по отношению
к Западной Европе, признание важности
общественного мнения, «интерес к
прошлому и настоящему славянских народов»
[7, с. 67]. Соглашаясь с этим утверждением,
представляется важным
проследить влияние самой действительности
и практической деятельности славянофилов,
а иногда и их государственной
службы, на складывание подобных
представлений. На примере видного
представителя славянофильства второй
половины XIX столетия И.С. Аксакова
рассмотрим особо значимые церковные
вопросы, обращение к которым определялось
его общественно-политическим мировоззрением.
Публикации
И.С. Аксакова в газетах
«День», «Москва», «Москвич», «Русь»,
его эпистолярное наследие охватывали
широкий спектр проблем, связанных с
историей Русской Православной Церкви,
в том числе взаимоотношений церкви и
государства, православия и западных вероисповеданий,
возрождения духовности
и соборности церковной жизни, помощь
приходам дружественных славянских
стран, причин и последствий раскола.
В работе М.А. Корякиной рассматривались
общественные взгляды И.С. Аксакова,
согласно которым «для него не существовало
нравственности вне религии»
4 / 2021
Стр.12