Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634932)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №4 2021 (800,00 руб.)

0   0
Страниц484
ID727159
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2021 .— №4 .— 484 с. — URL: https://rucont.ru/efd/727159 (дата обращения: 29.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№4_2021.pdf
Стр.7
Стр.8
Стр.9
Стр.10
Стр.11
Стр.12
Преподаватель_XXI_век_№4_2021_(1).pdf
Стр.7
Стр.8
Стр.9
Стр.10
Стр.11
Стр.12
Преподаватель_XXI_век_№4_2021.pdf
Филологические науки Языкознание (10.02.00) Теория языка Добродомов И.Г., Камчатнов А.М. Орфографические маргиналии I ........ 326 Лексикология и фразеология Арсентьева Ю.С., Замалетдинов Р.Р. Фразеологизмы-эвфемизмы обозначения социально-политической сферы в русском и английском языках ................................................. 330 Хуснуллина Ю.А. Способы словообразования и структурные типы неологизмов компьютерно-опосредованной коммуникации ................. 338 Субраков А.Д. Фразеологические единицы со словом «сердце» в языках разных систем (на материале хакасского и русского языков) ........ 344 Когнитивистика и семасиология Карельская Ю.Ф., Манерко Л.А. Метонимические когнитивные модели в наименованиях международных соглашений США и Великобритании....... 354 Комышкова А.Д. Христианская лексика в IT-дискурсе: функциональный и когнитивный аспекты ............................................... 363 Вернослова Е.И., Коньшина Ю.И. Семантическая сеть как средство выявления содержательно-концептуальной информации в монографии Дж. Дьюи “The School and the Society”................................... 379 Дискурсивные исследования и стилистика Воякина Е.Ю. Метафорическая репрезентация концепта «коронавирус» в медиадискурсе (на материале русских и английских медиатекстов)......... 388 Алтабаева Е.В. Рекламный дискурс в контексте медиастилистики .......... 401 Ражева Е.С., Трошина О.В. Стилистические особенности художественных произведений англоязычных писателей середины XX и начала XXI века и их связь с прагматикой текста ........................ 408 Василюк К.Ю. Британская траурная речь как жанр ритуального дискурса ........................................................... 417 Логинов А.В. Вопросительное предложение как способ нарушения постулатов общения ................................................. 424 Проблемы перевода Карипиди А.Г., Павловская О.Е. Проблемы перевода фразеологизмов с русского языка на английский, французский и немецкий .................. 432 Жорж Т.К. Перевод в системе национальной поэзии: закономерность трансформаций ..................................................... 441 Лингводидактика Ермакова М.А., Мартыненко Ю.Б. Лингводидактический потенциал антропонимов в иностранной аудитории................................. 455 Лапошина А.Н. Что значит «не входит в лексический минимум» ? Подсчет процента незнакомой лексики в тексте по РКИ с учетом доступных словообразовательных моделей .............................. 473 4 / 2021 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 7
Стр.7
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION, CULTURE Profession Education Pedagogy Lomonosova N.V., Osipova O.P. Transformation of Higher Education Management System with Regard to the Experience of Digitalization ............. 11 Gorokhov S.A., Savenkova E.V. Basic Problems and Prospects for the Staffing the Regional Education System (On the Example of the North-West Federal District) ........................................ 25 Vladimirova T.N., Leskonog N.Yu., Marusyak D.M. Representation of Personnel Training in Pedagogical Universities: Research Results ............. 37 Komarov V.V., Kuteinitsyna T.G., Prudnikova V.A. Ranking of Russian Regions According to the Qualification Index of Teaching Staff in the Secondary Vocational Education System .............................. 45 Surmenko M.S. Terminological Culture of Teachers of Secondary Vocational Education System ..................................................... 56 Ledovskaya T.V., Solynin N.E., Khodyrev A.M. Value Gaps in Pedagogical Activity: From Teacher to University Lecturer ................................ 68 Ilakavichus M.R. Anthropopractices in the Educational Process of Higher Education Institutions of Russian Ministry of Internal Affairs System .............. 79 Educational Topics and Techniques 8 Obidina O.A., Popova O.V. Formation of the Future Teacher’s Competencies in the Field of Personal Security .............................. 88 Avramenko A.P. Individual Trajectory of Foreign Language Teaching at Formal, Non-Formal, and Informal Levels of Continuing Education System ..... 100 Efimova A.D. The Model of the Concept Centered Lesson While Teaching a Foreign Language at the University (On the Example of the Concept “Dandy”) ... 108 Chepurnykh N.K. Metrology: The Place and Role of the Discipline in the Training of Forensic Experts ....................................... 121 Lapina O.A., Cherepanova A.L. Method of Search and Explanations of Errors in Developing Students’ Critical Thinking and Forming Their Competences in Computer Sciences................................. 128 Dyakova T.А., Zherebtsova Zh.I., Kholodkova M.V. Implementation of the Multimodality Principle in the Formation of Socio-Cultural Competence Among Foreign Students............................................... 141 Vasileva K.V. A Language Textbook for the Specialty “Design” for Chinese Students of the Joint Engineering Institute: Concept, Structure, Content.......... 158 Deza E.I., Popov A.N. Training of Mathematics Teachers to Organize Olympiads for Schoolchildren ........................................... 171 Bokova O.A., Veryaev A.A., Kamenskaya V.O. What Should a Game Master Know and Be Able to Do?........................................ 184 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 4 / 2021
Стр.8
CONTENTS Language and Education Kuznetsova G.V., Laskareva E.R., Morozova L.Yu., Pozdnyakova A.A. Multilingualism and Giftedness.......................... 195 Polubichenko L.V. Control and Assessment in a “Foreign Language” Course at a Non-Linguistic University ........................................... 210 Osipova O.I. The Project “Reference Dictionary” for Learners of Russian as a Foreign Language ................................................ 218 Nadkha S.E. Methodological Support for Working with Culture-Oriented Texts in Forming a Value Attitude to the Russian as a Foreign Language ......... 226 Sokolova G.E. Literary Texts as a Means of Teaching Foreign Students Aesthetics of the Russian Language and Speech ........................... 240 Education and Physical Culture Gilfanova E.K., Fedorova M.Yu., Sharova O.Yu. Research on the Dynamics of Female Students’ Readiness for the Norms of the Russian Physical Culture and Sports Complex “Ready for Labour and Defense”........................................................ 248 Dubov A.M., Kim T.K., Kuzmenko G.A., Mikhailov A.G. Conceptual Framework of Physical Culture and Recreation and Mass Sports Work at Moscow Pedagogical State University .................................. 257 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS History In the Field of Intellectual History Artamonov G.A., Davletbaeva V.B., Malandin V.V., Rogozhin N.М. The Russian Orthodox Church in the System of I.S. Aksakov’s Socio-Political Views .................................................. 287 Social and Cultural History Zernov D.V., Igaeva K.V. Mediatization of Memory: A Sociological Survey of Students Studying Historical and Nonhistorical Specialties .................. 296 Druzhkin S.М., Mordvinov A.A. Comparative Studies of the History of Childhood and Child Image Transformations in the USA and the USSR 1945–1968 ............................................. 308 Shonus I.Kh. Evolution of Medical and Social Volunteering Models in 19th – Early 21st Century (On the Example of the Fight Against Epidemic in the Russian Empire and the Covid-19 Pandemic in the Russian Federation) ............................................. 316 4 / 2021 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 9
Стр.9
CONTENTS Linguistics Language Theory Dobrodomov I.G., Kamchatnov A.M. Spelling Marginals I ................... 326 Lexicology and Phraseology Arsentyeva Yu.S., Zamaletdinov R.R. Phraseological Euphemisms Referring to the Social and Political Sphere in Russian and English ............. 330 Khusnullina Yu.A. Word Formation Methods and Structural Types of Neologisms of Computer-Mediated Communication........................ 338 Subrakov A.D. Phraseological Units with the Word “Heart” in Languages of Different Systems (Based on Khakass and Russian Languages) ............. 344 Cognitive Studies and Semasiology Karelskaya Yu.F., Manerko L.A. Metonymic Cognitive Models in the US and UK Treaties...................................................... 354 Komyshkova A.D. Christian Vocabulary in It-Discourse: Functional and Cognitive Aspects................................................. 363 Vernoslova E.I., Konshina Ju.I. Semantic Network of Terms as a Source of Contextual Information in John Dewey’s Paper “The School and the Society” ... 379 10 Discourse Studies and Stylistics Voyakina E.Yu. Metaphorical Representation of the “Coronavirus” Concept in the Mediadiscourse (Based on the Material of Russian and English Mediatexts) .... 388 Altabayeva E.V. Advertising Discourse in Context of Mediastylistics ............ 401 Razheva E.S., Troshina O.V. Stylistic Features of Literary Works of English-Speaking Writers of the Mid-XX and Early XXI Centuries and Their Connection with the Pragmatics of the Text ........................ 408 Vasilyuk K.Yu. British Eulogy as a Genre of Ritual Discourse ................. 417 Loginov A.V. An Interrogative Sentence as a Way of Violating the Postulates of Communication .................................................... 424 Translation Studies Karipidi A.G., Pavlovskaya O.E. Challenges of Translating Russian Phraseological Units into English, French and German . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432 Georges T.K. Translation in the System of National Poetry: Patterns of Translation........................................................ 441 Linguodidactics Ermakova M.A., Martynenko Ju.B. Linguodidactic Potential of Anthroponyms in Russian as Foreign Language Teaching Practice............ 455 Laposhina A.N. “Is Out of the Vocabulary List”, What Does It Mean? Calculating the Percentage of Unknown Words in a Text for Foreign Students Considering Their Derivatives ........................................... 473 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 4 / 2021
Стр.10
УДК 378 ББК 74.484.4 Педагогика профессионального образования DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-11-24 ТРАНСФОРМАЦИЯ СИСТЕМЫ УПРАВЛЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ ПРОЦЕССОМ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ Н.В. Ломоносова, О.П. Осипова Аннотация. Форсированная цифровизация образовательного процесса спровоцировала «цифровой прорыв» в системе управления высшего образования и привлекла внимание мирового сообщества к ряду проблем, связанных с формированием и совершенствованием цифровой грамотности, цифровых компетенций и условиями использования электронных образовательных ресурсов. Предметом данной статьи является современная система управления высшим образованием. Объект исследования — вузы, функционирующие в период пандемии COVID-19. Актуальность связана с неизбежной трансформацией инфраструктуры вузов, влекущей за собой видоизменение взаимосвязей и взаимозависимостей субъектов образовательного процесса, и обусловлена уникальностью ситуации, сложившейся в сфере высшего образования в 2019–2021 гг. Интерес к представленной проблеме подтверждается наличием широких технических возможностей для развития цифровых технологий в ближайшем будущем. Теоретической основой исследования, положенного в основу данной статьи, являются работы отечественных и зарубежных ученых, специалистов в области управления высшим образованием, труды современных исследователей, касающиеся рассматриваемой тематики, а также собственный опыт. Цель исследования — выявление и оценка рациональности взаимосвязей субъектов цифрового образовательного процесса. Задачами исследования являются: изучение принципов и механизмов управления вузом с точки зрения путей их совершенствования в цифровой реальности, анализ существующих вариантов цифрового взаимодействия между участниками образовательного процесса, формулирование предпосылок трансформации управления университетом, создание обобщенной модели взаимодействия субъектов образовательного процесса в эпоху цифровизации. Ключевые слова: цифровые технологии в образовании, управление высшим образованием, цифровое взаимодействие, электронные образовательные ресурсы, дистанционные образовательные технологии, цифровая грамотность. Для цитирования: Ломоносова Н.В., Осипова О.П. Трансформация системы управления образовательным процессом в высшем образовании в условиях цифровизации // Преподаватель XXI век. 2021. № 4. Часть 1. С. 11–24. DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-11-24 11 © Ломоносова Н.В., Осипова О.П., 2021 Контент доступен по лицензии Creative Commons Attribution 4.0 International License The content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License 4 / 2021 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК
Стр.11
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА TRANSFORMATION OF HIGHER EDUCATION MANAGEMENT SYSTEM WITH REGARD TO THE EXPERIENCE OF DIGITALIZATION N.V. Lomonosova, O.P. Osipova Abstract. The rapid digitalization of the educational process has provoked a “digital breakthrough” in the system of higher education management and attracted the attention of the world community to a number of problems associated with the formation and improvement of digital literacy, digital competencies and conditions of using electronic educational resources. The article considers the modern system of higher education management. The object of the study is higher education institutions operating during the COVID-19 pandemic. The relevance is associated with the inevitable transformation of the infrastructure of universities, entailing the modification of the interrelations and interdependencies of the subjects of the educational process, and is conditioned by the uniqueness of the situation in the sphere of higher education in 2019-2021. The interest in the presented problem is confirmed by the presence of great technical opportunities for the development of digital technology in the near future. The study is theoretically based on the works of domestic and foreign scientists, specialists in the field of higher education management, the works of contemporary researchers related to the topic under consideration, as well as personal experience. The aim of the study is to identify and evaluate the rationality of the interconnectedness of the subjects of the digital educational process. The objectives of the study are: studying the principles and mechanisms of university management in terms of ways to improve them in the digital reality, analysis of existing options for digital interaction between participants in the educational process, formulating the prerequisites for the transformation of university management, creating a generalized model of interaction between subjects of the educational process in the era of digitalization. Keywords: digital technologies in education, higher education management, digital interaction, electronic educational resources, distance learning technologies, digital literacy. 12 Cite as: Lomonosova N.V., Osipova O.P. Transformation of Higher Education Management System with Regard to the Experience of Digitalization. Prepodavatel XXI vek. Russian Journal of Education, 2021, No. 4, part 1, pp. 11–24. DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-11-24 Классические основы управления в социальной сфере рассматривали Ф. Тейлор, А. Файоль, Г. Эмерсон, Ф. Гилберт, Э. Май. Роль управления в системе высшего образования отражена в фундаментальных исследованиях В.Н. Турченко [1], В.Н. Шубкина [2], Ф.Р. Филиппова [3], Т.И. Шамовой [4] и др. Необходимость использования инновационных подходов при управлении высшим образованием отмечается в трудах Э.М. Андреева, Б.Т. Пономаренко, В.С. Степина [5], П.Г. Щедровицкого, В.С. Белгородского, Н.В. Ломоносовой, О.П. Осиповой [6]. Опыт модернизации управления вузами представлен в ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК работах И.М. Ильинского [7], Н.А. Матвеевой, В.И. Байденко, А.В. Миронова, В.Я. Нечаева [8] и др. Кроме того, существует ряд эмпирических исследо ваний, носящих локальный характер. Однако преимущественное большинство рассматриваемых работ отражают конкретную специфику управления в высшем образовании, характерную для соответствующего периода времени, и хотя они являются безусловно значимыми для развития менеджмента в высшем образовании, однако не могут быть сравнимы с менеджментом учреждений высшего образования во время перехода на полностью 4 / 2021
Стр.12
Преподаватель_XXI_век_№4_2021_(1).pdf
Филологические науки Языкознание (10.02.00) Теория языка Добродомов И.Г., Камчатнов А.М. Орфографические маргиналии I ........ 326 Лексикология и фразеология Арсентьева Ю.С., Замалетдинов Р.Р. Фразеологизмы-эвфемизмы обозначения социально-политической сферы в русском и английском языках ................................................. 330 Хуснуллина Ю.А. Способы словообразования и структурные типы неологизмов компьютерно-опосредованной коммуникации ................. 338 Субраков А.Д. Фразеологические единицы со словом «сердце» в языках разных систем (на материале хакасского и русского языков) ........ 344 Когнитивистика и семасиология Карельская Ю.Ф., Манерко Л.А. Метонимические когнитивные модели в наименованиях международных соглашений США и Великобритании....... 354 Комышкова А.Д. Христианская лексика в IT-дискурсе: функциональный и когнитивный аспекты ............................................... 363 Вернослова Е.И., Коньшина Ю.И. Семантическая сеть как средство выявления содержательно-концептуальной информации в монографии Дж. Дьюи “The School and the Society”................................... 379 Дискурсивные исследования и стилистика Воякина Е.Ю. Метафорическая репрезентация концепта «коронавирус» в медиадискурсе (на материале русских и английских медиатекстов)......... 388 Алтабаева Е.В. Рекламный дискурс в контексте медиастилистики .......... 401 Ражева Е.С., Трошина О.В. Стилистические особенности художественных произведений англоязычных писателей середины XX и начала XXI века и их связь с прагматикой текста ........................ 408 Василюк К.Ю. Британская траурная речь как жанр ритуального дискурса ........................................................... 417 Логинов А.В. Вопросительное предложение как способ нарушения постулатов общения ................................................. 424 Проблемы перевода Карипиди А.Г., Павловская О.Е. Проблемы перевода фразеологизмов с русского языка на английский, французский и немецкий .................. 432 Жорж Т.К. Перевод в системе национальной поэзии: закономерность трансформаций ..................................................... 441 Лингводидактика Ермакова М.А., Мартыненко Ю.Б. Лингводидактический потенциал антропонимов в иностранной аудитории................................. 455 Лапошина А.Н. Что значит «не входит в лексический минимум» ? Подсчет процента незнакомой лексики в тексте по РКИ с учетом доступных словообразовательных моделей .............................. 473 4 / 2021 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 283
Стр.7
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION, CULTURE Profession Education Pedagogy Lomonosova N.V., Osipova O.P. Transformation of Higher Education Management System with Regard to the Experience of Digitalization ............. 11 Gorokhov S.A., Savenkova E.V. Basic Problems and Prospects for the Staffing the Regional Education System (On the Example of the North-West Federal District) ........................................ 25 Vladimirova T.N., Leskonog N.Yu., Marusyak D.M. Representation of Personnel Training in Pedagogical Universities: Research Results ............. 37 Komarov V.V., Kuteinitsyna T.G., Prudnikova V.A. Ranking of Russian Regions According to the Qualification Index of Teaching Staff in the Secondary Vocational Education System .............................. 45 Surmenko M.S. Terminological Culture of Teachers of Secondary Vocational Education System ..................................................... 56 Ledovskaya T.V., Solynin N.E., Khodyrev A.M. Value Gaps in Pedagogical Activity: From Teacher to University Lecturer ................................ 68 Ilakavichus M.R. Anthropopractices in the Educational Process of Higher Education Institutions of Russian Ministry of Internal Affairs System .............. 79 Educational Topics and Techniques 284 Obidina O.A., Popova O.V. Formation of the Future Teacher’s Competencies in the Field of Personal Security .............................. 88 Avramenko A.P. Individual Trajectory of Foreign Language Teaching at Formal, Non-Formal, and Informal Levels of Continuing Education System ..... 100 Efimova A.D. The Model of the Concept Centered Lesson While Teaching a Foreign Language at the University (On the Example of the Concept “Dandy”) ... 108 Chepurnykh N.K. Metrology: The Place and Role of the Discipline in the Training of Forensic Experts ....................................... 121 Lapina O.A., Cherepanova A.L. Method of Search and Explanations of Errors in Developing Students’ Critical Thinking and Forming Their Competences in Computer Sciences................................. 128 Dyakova T.А., Zherebtsova Zh.I., Kholodkova M.V. Implementation of the Multimodality Principle in the Formation of Socio-Cultural Competence Among Foreign Students............................................... 141 Vasileva K.V. A Language Textbook for the Specialty “Design” for Chinese Students of the Joint Engineering Institute: Concept, Structure, Content.......... 158 Deza E.I., Popov A.N. Training of Mathematics Teachers to Organize Olympiads for Schoolchildren ........................................... 171 Bokova O.A., Veryaev A.A., Kamenskaya V.O. What Should a Game Master Know and Be Able to Do?........................................ 184 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 4 / 2021
Стр.8
CONTENTS Language and Education Kuznetsova G.V., Laskareva E.R., Morozova L.Yu., Pozdnyakova A.A. Multilingualism and Giftedness.......................... 195 Polubichenko L.V. Control and Assessment in a “Foreign Language” Course at a Non-Linguistic University ........................................... 210 Osipova O.I. The Project “Reference Dictionary” for Learners of Russian as a Foreign Language ................................................ 218 Nadkha S.E. Methodological Support for Working with Culture-Oriented Texts in Forming a Value Attitude to the Russian as a Foreign Language ......... 226 Sokolova G.E. Literary Texts as a Means of Teaching Foreign Students Aesthetics of the Russian Language and Speech ........................... 240 Education and Physical Culture Gilfanova E.K., Fedorova M.Yu., Sharova O.Yu. Research on the Dynamics of Female Students’ Readiness for the Norms of the Russian Physical Culture and Sports Complex “Ready for Labour and Defense”........................................................ 248 Dubov A.M., Kim T.K., Kuzmenko G.A., Mikhailov A.G. Conceptual Framework of Physical Culture and Recreation and Mass Sports Work at Moscow Pedagogical State University .................................. 257 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS History In the Field of Intellectual History Artamonov G.A., Davletbaeva V.B., Malandin V.V., Rogozhin N.М. The Russian Orthodox Church in the System of I.S. Aksakov’s Socio-Political Views .................................................. 287 Social and Cultural History Zernov D.V., Igaeva K.V. Mediatization of Memory: A Sociological Survey of Students Studying Historical and Nonhistorical Specialties .................. 296 Druzhkin S.М., Mordvinov A.A. Comparative Studies of the History of Childhood and Child Image Transformations in the USA and the USSR 1945–1968 ............................................. 308 Shonus I.Kh. Evolution of Medical and Social Volunteering Models in 19th – Early 21st Century (On the Example of the Fight Against Epidemic in the Russian Empire and the Covid-19 Pandemic in the Russian Federation) ............................................. 316 4 / 2021 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 285
Стр.9
CONTENTS Linguistics Language Theory Dobrodomov I.G., Kamchatnov A.M. Spelling Marginals I ................... 326 Lexicology and Phraseology Arsentyeva Yu.S., Zamaletdinov R.R. Phraseological Euphemisms Referring to the Social and Political Sphere in Russian and English ............. 330 Khusnullina Yu.A. Word Formation Methods and Structural Types of Neologisms of Computer-Mediated Communication........................ 338 Subrakov A.D. Phraseological Units with the Word “Heart” in Languages of Different Systems (Based on Khakass and Russian Languages) ............. 344 Cognitive Studies and Semasiology Karelskaya Yu.F., Manerko L.A. Metonymic Cognitive Models in the US and UK Treaties...................................................... 354 Komyshkova A.D. Christian Vocabulary in It-Discourse: Functional and Cognitive Aspects................................................. 363 Vernoslova E.I., Konshina Ju.I. Semantic Network of Terms as a Source of Contextual Information in John Dewey’s Paper “The School and the Society” ... 379 286 Discourse Studies and Stylistics Voyakina E.Yu. Metaphorical Representation of the “Coronavirus” Concept in the Mediadiscourse (Based on the Material of Russian and English Mediatexts) .... 388 Altabayeva E.V. Advertising Discourse in Context of Mediastylistics ............ 401 Razheva E.S., Troshina O.V. Stylistic Features of Literary Works of English-Speaking Writers of the Mid-XX and Early XXI Centuries and Their Connection with the Pragmatics of the Text ........................ 408 Vasilyuk K.Yu. British Eulogy as a Genre of Ritual Discourse ................. 417 Loginov A.V. An Interrogative Sentence as a Way of Violating the Postulates of Communication .................................................... 424 Translation Studies Karipidi A.G., Pavlovskaya O.E. Challenges of Translating Russian Phraseological Units into English, French and German . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432 Georges T.K. Translation in the System of National Poetry: Patterns of Translation........................................................ 441 Linguodidactics Ermakova M.A., Martynenko Ju.B. Linguodidactic Potential of Anthroponyms in Russian as Foreign Language Teaching Practice............ 455 Laposhina A.N. “Is Out of the Vocabulary List”, What Does It Mean? Calculating the Percentage of Unknown Words in a Text for Foreign Students Considering Their Derivatives ........................................... 473 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 4 / 2021
Стр.10
УДК 930 ББК 63.211 В пространстве интеллектуальной истории DOI: 10.31862/2073-9613-2021-4-287-295 РУССКАЯ ПРАВОСЛАВНАЯ ЦЕРКОВЬ В СИСТЕМЕ ОБЩЕСТВЕННО-ПОЛИТИЧЕСКИХ ВЗГЛЯДОВ И.С. АКСАКОВА Г.А. Артамонов, В.Б. Давлетбаева, В.В. Маландин, Н.М. Рогожин Аннотация. В статье на основе анализа разнохарактерных источников (официальная документация Московского славянского комитета 1875–1877 гг., эпистолярное и публицистическое наследие И.С. Аксакова) анализируется место Русской православной церкви в системе общественно-политических взглядов И.С. Аксакова, делается вывод о том, что особое внимание к православию вытекало из самой российской действительности 1870-х гг. и являлось, по сути, ответной реакцией на исторические события, происходящие на Балканах, когда церковь в очередной раз стала опорой для сохранения и развития русского этнического самосознания. Ключевые слова: славянофильство, Русская православная церковь, Московский славянский комитет, славянское дело. Для цитирования: Артамонов Г.А., Давлетбаева В.Б., Маландин В.В., Рогожин Н.М. Русская православная церковь в системе общественно-политических взглядов И.С. Аксакова // Преподаватель XXI век. 2021. № 4. Часть 2. С. 287–295. DOI: 10.31862/2073-96132021-4-287-295 THE RUSSIAN ORTHODOX CHURCH IN THE SYSTEM OF I.S. AKSAKOV’S SOCIO-POLITICAL VIEWS G.A. Artamonov, V.B. Davletbaeva, V.V. Malandin, N.М. Rogozhin Abstract. The article considers the place of the Russian Orthodox Church in the system of Aksakov’s socio-political views basing on the analysis of various sources (official documentation of the Moscow Slavic Committee in 1875–1877, epistolary and journalistic heritage of I.S. Aksakov). The article also concludes that the special attention to Orthodoxy stemmed from the Russian reality of the 1870s and was in fact a response to the historical events in the Balkans, when the church once again became a support for the preservation and development of Russian ethnic consciousness. Keywords: Slavophilism, Russian Orthodox Church, the Moscow Slavic Committee, the Slavic case. Cite as: Artamonov G.A., Davletbaeva V.B., Malandin V.V., Rogozhin N.М. The Russian Orthodox Church in the System of I.S. Aksakov’s Socio-Political Views. Prepodavatel XXI vek. Russian Journal of Education, 2021, No. 4, part 2, pp. 287–295. DOI: 10.31862/2073-96132021-4-287-295 © Артамонов Г.А., Давлетбаева В.Б., Маландин В.В., Рогожин Н.М., 2021 Контент доступен по лицензии Creative Commons Attribution 4.0 International License The content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License 4 / 2021 ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК 287
Стр.11
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Вопрос о философских, мировозренче288 ских и конкретно исторических корнях славянофильского течения в общественно-политической мысли России имеет более чем столетнюю историю изучения в отечественной историографии. Время широкого употребления термина «славянофильство» в научной литературе определяется весьма условно, как начало XIX столетия. По воспоминаниям Сергея Тимофеевича Аксакова (1791–1859), под славянофильством Александр Семенович Шишков (1754–1841) в 1808 г. понимал любовь к славянам, участие в их «несчастном положении»; употребление в повседневном общении славянских наречий «или церковного» языка, выступая против подражания «французским словам и оборотам речи», против «предпочтения всего чужого своему» [1, с. 270]. Алексей Степанович Хомяков (1804– 1860), еще один из идеологов изначального славянофильства, особо подчеркивал значение православия в частности и христианства в целом для формирования мировозренческих основ этого направления [2]. У его сподвижника и друга, религиозного философа Ивана Васильевича Киреевского (1806–1856), можно найти близкую позицию: «Если, сохрани Бог, в России когда-нибудь сделается чтонибудь противно Православию, то будет враждебно России <…> и благоденствию народа Русского <…>» [3, с. 16]. Одним словом, по мнению славянофилов, православие определяло не только исторический путь развития России, но и важнейшие черты этнического самосознания русского народа. В этой связи не случайно, что церковные вопросы, которые «диктует» сама жизнь, становятся основополагающими в четвертом томе первого собрания сочинений издателя, славянофила и председателя Московского славянского комитета Ивана Сергеевича ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХ ВЕК Аксакова (1823–1886), изданного его вдовой А.Ф. Аксаковой [4]. На приверженность мыслителей славянофильского толка представлению об исключительной роли православия в формировании базовых основ российской государственности и цивилизации уже не раз обращались в историографии [5, с. 52; 6, с. 175; 7, с. 138]. Основополагающими идеями славянофильства, где фундаментом служило православное мировоззрение, по мнению исследователей, были вера в особый путь исторического развития России, ее особой миссии по отношению к Западной Европе, признание важности общественного мнения, «интерес к прошлому и настоящему славянских народов» [7, с. 67]. Соглашаясь с этим утверждением, представляется важным проследить влияние самой действительности и практической деятельности славянофилов, а иногда и их государственной службы, на складывание подобных представлений. На примере видного представителя славянофильства второй половины XIX столетия И.С. Аксакова рассмотрим особо значимые церковные вопросы, обращение к которым определялось его общественно-политическим мировоззрением. Публикации И.С. Аксакова в газетах «День», «Москва», «Москвич», «Русь», его эпистолярное наследие охватывали широкий спектр проблем, связанных с историей Русской Православной Церкви, в том числе взаимоотношений церкви и государства, православия и западных вероисповеданий, возрождения духовности и соборности церковной жизни, помощь приходам дружественных славянских стран, причин и последствий раскола. В работе М.А. Корякиной рассматривались общественные взгляды И.С. Аксакова, согласно которым «для него не существовало нравственности вне религии» 4 / 2021
Стр.12

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ