1 ПРОБЛЕМЫ ЛАБОРАТОРНОЙ ДИАГНОСТИКИ РИККЕТСИОЗОВ ГРУППЫ КЛЕЩЕВОЙ ПЯТНИСТОЙ ЛИХОРАДКИ В РОССИИ 1 ФБУН «Омский НИИ природно-очаговых инфекций» Роспотребнадзора, 644080, Омск, 2 государственная медицинская академия» Минздрава России, 644050, Омск, Россия ГБОУ ВПО «Омская Представлен анализ современных методов лабораторной диагностики риккетсиозов группы клещевой пятнистой лихорадки (КПЛ). <...> В связи с резким сокращением номенклатуры выпускаемых препаратов и увеличением спектра выявленных на территории России видов риккетсий необходимы новые подходы к лабораторной верификации диагнозов. <...> Для выявления антител к риккетсиям группы КПЛ могут быть рекомендованы реакция непрямой иммунофлюоресценции и иммуноферментный анализ с антигенами соответствующих видов риккетсий. <...> Для выявления и идентификации риккетсий группы КПЛ наиболее приемлемы ПЦР-рестрикционный анализ и ПЦР-секвенирование, для изучения патогенных видов риккетсий необходимы биологические методы исследования. <...> 1 The proBlems of laBoraTory diagnosTic of ricKeTTsiosis of group spoTTed TicK-BiTe feVer in russia 1 The Omsk research institute of feral herd infections of Rospotrebnadzor of Russia, 644080 Omsk, Russia; 2 medical academy of Minzdrav of Russia, 640050 Omsk, Russia The Omsk state The article presents analysis of modern techniques of laboratory diagnostic of rickettsiosis of spotted tick-bite fever group. <...> Owing to drastic shortage of list of produced preparations and increasing of specter of detected types of rickettsia in Russia the new approaches to laboratory verification of diagnoses are needed. <...> To detect antibodies to rickettsia of spotted tick-bite fever group can be recommended such techniques as reaction of indirect immune fluorescence and immune enzyme assay with antigens of corresponding types of rickettsia. <...> The most acceptable techniques for detecting and identifying rickettsia of spotted tick-bite fever group are polymerase chain reaction restricting analysis and polymerase chain reaction sequence analysis. <...> The <...>