Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 635836)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Вестник ПСТГУ. Серия IV. «Педагогика. Психология»

Вестник ПСТГУ. Серия IV. «Педагогика. Психология» №3 2022 (300,00 руб.)

0   0
Страниц133
ID754490
Аннотация«Вестник ПСТГУ. Педагогика. Психология» посвящен широкому спектру проблем современного психолого-педагогического образования и науки и связанным с ними проблемам религиозного образования и воспитания. В настоящее время является единственным в России журналом, отражающим результаты научных исследований в сфере педагогики и психологии, связанным с православным богословием, входящем в перечень реферируемых журналов ВАК РФ.
Кем рекомендованоВАК Минобрнауки России для публикации научных работ, отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
Вестник ПСТГУ. Серия IV. «Педагогика. Психология» .— Москва : Изд-во ПСТГУ, 2011 .— 2022 .— №3 .— 133 с. — URL: https://rucont.ru/efd/754490 (дата обращения: 15.05.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Вестник_ПСТГУ._Серия_IV._«Педагогика._Психология»_№3_2022.pdf
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.8
Стр.9
Вестник_ПСТГУ._Серия_IV._«Педагогика._Психология»_№3_2022.pdf
ВЕСТНИК ПРАВОСЛАВНОГО СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО ГУМАНИТАРНОГО УНИВЕРСИТЕТА f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %. n“…%"=… " 1997 . ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ IV: 66 , ="3“2 “…2 K! l%“*"= 2022
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38 ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР протоиерей Владимир Воробьев (Россия, Москва) РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ: Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва) Е. Ю. Ромашина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Тула) И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва) Т. В. Склярова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва) Л. Ф. ШеС. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва) Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Арзамас) ПРЕДСЕДАТЕЛЬ РЕДКОЛЛЕГИИ С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент ОТВЕТСТВЕННЫЙ СЕКРЕТАРЬ СЕРИИ А. В. Агеева, канд. пед. наук Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва) И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва) Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Саратов) С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва) И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва) С. Н. Литвинова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва) Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Калининград) Г. В. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь, Минск) С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва) А. В. Агеева, канд. пед. наук (Россия, Москва) Л. Б. Шнейдер, д-р психховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Санкт-Петербург) ол. наук, проф. (Россия, Москва) 13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки), 13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки), 19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки) Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ, отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций по следующим научным специальностям: ISSN 2409-5001 (Online) ISSN 1991-6493 (Print) © Издательство Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 2022
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S REVIEW The review is published four times a year. Founded in 1997. PEDAGOGY. PSYCHOLOGY IV: 66 July August September Moscow 2022
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38 EDITOR-IN-CHIEF Very Revd. Vladimir Vorobiev EDITORIAL BOARD: S. I. Abramov, Candidate of Sciences* S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia) I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia) S. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia) Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences** in Education, Professor (Saratov, Russia) A. V. Ageeva, Candidate of Sciences in Education (Moscow, Russia) G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia) I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia) S. N. Litvinova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia) G. Losik, Doctor of Sciences in Psychology (Belarus, Minsk) D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Kaliningrad, Russia) L. F. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Saint-Petersburg, Russia) L. B. Shneider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia) T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia) T. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia) E. Yu. Romashina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Tula, Russia) I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia) T. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Arzamas, Russia) CHAIRMAN OF THE EDITORIAL BOARD S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor EXECUTIVE SECRETARY OF THE SERIES A. V. Ageeva, Candidate of Sciences in Education St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations: 13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences), 13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences), 19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences) * According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. ** ISSN 2409-5001 (Online) ISSN 1991-6493 (Print) According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second advanced research qualifi cations or higher doctorates. © Publishing house of St. Tikhon's Orthodox University for the Humanities, 2022 in Education (Moscow, Russia)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2022. Вып. 66 СОДЕРЖАНИЕ гОбобщение опыта: к 30-летию Православного Свято-Тихоновского уманитарного университета . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА ОРГАНИЗАЦИЯ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ДИВНОГОРЦЕВА С. Ю. ФЕЛИКСОВ С. В. ИВЛЯНОВА Е. А. Проектирование логики и содержания подготовки будущих педагогов к преподаванию православного вероучения в школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 «Педагогическая риторика» и «Онтолингвистика» как учебные дисциплины кафедры педагогики ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Школьная религиозно-учебная литература и ее изучение в рамках подготовки педагогов в ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 ЯНУШКЯВИЧЕНЕ О. Л. К вопросу об обучении студентов преподаванию православной культуры . . . . . . 47 ОРГАНИЗАЦИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ, ПРОЕКТНОЙ И ВНЕУЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ АБРАМОВ С. И. детскДуховно-нравственное воспитание личности в условиях летнего педагогики ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 ого лагеря: из опыта педагогической деятельности студентов кафедры ТИХОНОВА Е. С. бМетод проектов как ресурс профессионально-личностного становления удущего педагога . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 АГЕЕВА А. В. в 2008–20Общероссийская олимпиада школьников по Основам православной культуры 5 18 гг.: педагогический аспект . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Стр.6
Содержание МУМРИКОВ О. А. Экологическая культура в исследовательских работах студентов Педагогического направления Историко-филологического факультета ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 МУМРИКОВА Л. И. в исОсобенности преподавания Закона Божия у младших школьников следовательских работах студентов кафедры педагогики ПСТГУ . . . . . . . . . . 107 ФОЛИЕВА Т. А. «Спит ли Бог так, как и мы?»: дневники о детской религиозности . . . . . . . . . . . . .117
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2022. Vol. 66 CONTENTS Generalization of Experience: on the 30th University for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 ARTICLES: PEDAGOGY Anniversary of the St. Tikhon's Orthodox ORGANIZATION OF EDUCATIONAL ACTIVITIES DIVNOGORTSEVA S. in OrDesigning the Logic and Content of Teacher Training thodox Religious Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 FELIXOV S. of PPedagogical Rhetoric and Ontolinguistics as Courses Taught at the Department IVLYANOVA E. edagogy of St. Tikhon’s Orthodox University for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . 25 Educational Religious Literature for Schools and its Study as Part of Teacher Training at St. Tikhon’s Orthodox University for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 YANUSHKEVICHIENE O. The Issue of Training Students in Teaching Orthodox Culture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 ORGANIZATION OF RESEARCH, PROJECT AND EXTRACURRICULAR ACTIVITIES ABRAMOV S. FSpiritual and Moral Personal Development in a Summer Children’s Camp: of Prom the Experience of Educational Work of Students of the Department TIKHONOVA E. AGEEVA A. edagogy of St. Tikhon’s Orthodox University for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . 56 Method of Projects as a Resource for Professional and Personal Development of a Future Teacher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 All-Russian Olympiad of Schoolchildren in Foundations of Orthodox Culture in 2008–2018: Educational Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 7
Стр.8
Contents MUMRIKOV O. Environmental Culture in Dissertations of Students of the Pedagogical Programme of the Faculty of History and Philology, St Tikhon’s Orthodox University for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 MUMRIKOVA L. Special Features of Teaching Religious Education to Primary School Students U in Dissertations of Students of the Department of Pedagogy, St. Tikhon’s Orthodox niversity for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 FOLIEVA T. “Does God Sleep like Us?” Diaries about Children’s Religiosity . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Стр.9

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ