BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2022, May № 2 (59). Subscription indices – 38683, Р8683
В соответствии с решением Президиума Высшей
аттестационной комиссии Минобрнауки России
от 19 февраля 2010 года № 6/6 журнал включен в перечень
ведущих рецензируемых научных журналов и изданий.
В соответствии с распоряжением Минобрнауки
России от 28 декабря 2018 г. № 90-р на основании рекомендаций
Высшей аттестационной комиссии при Минобрнауки
России (далее – ВАК) с учетом заключений
профильных экспертных советов ВАК издания, входящие
в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых
должны быть опубликованы основные научные
результаты диссертаций на соискание ученой степени
кандидата наук, на соискание ученой степени доктора
наук (далее – Перечень), по группам научных специальностей,
считаются включенными в Перечень по научным
специальностям и соответствующим им отраслям
науки. Согласно рекомендации ВАК журнал «Бизнес.
Образование. Право» включен в перечень по научным
направлениям и специальностям:
08.00.01 Экономическая теория
08.00.05 Экономика и управление народным хозяйством
08.00.10 Финансы, денежное обращение и кредит
08.00.12 Бухгалтерский учет, статистика
08.00.13 Математические и инструментальные методы
экономики
— «Экономические науки»
12.00.04 Финансовое право; налоговое право; бюджетное
право
12.00.05 Трудовое
— «Юридические науки»
право; право социального
обеспечения
12.00.06 Земельное право; природоресурсное право;
экологическое право; аграрное право
12.00.07 Корпоративное право; конкурентное право;
энергетическое право
12.00.08 Уголовное право и криминология; уголовно-исполнительное
право
12.00.09 Уголовный процесс
12.00.10 Международное право; Европейское право
12.00.11 Судебная деятельность, прокурорская деятельность,
правозащитная и правоохранительная
деятельность
12.00.12 Криминалистика; судебно-экспертная деятельность;
оперативно-розыскная деятельность
12.00.13 Информационное право
12.00.14 Административное право; административный
процесс
12.00.15 Гражданский процесс арбитражный процесс
13.00.01 Общая педагогика, история педагогики
и образования
13.00.02 Теория и методика обучения и воспитания
(по областям)
13.00.04 Теория и методика физического воспитания,
спортивной тренировки,оздоровительной и адаптивной
физической культуры)
13.00.05 Теория, методика и организация социально-культурной
деятельности
13.00.08 Теория и методика профессионального
образования
— «Педагогические науки»»
1
In accordance with the decision of the Presidium
of the Supreme Attestation Commission
of the RF Mi nistry of Education and Science dated
February 19, 2010 No. 6/6, the journal is included
in the list of the leading peer reviewed scientific journals
and publications. In accordance with the order
of the RF Ministry of Education and Science dated
December 28, 2018 No. 90-r, based on the recommendations
of the Supreme Attestation Commission
of the RF Ministry of Education and Science (hereinafter,
the SAC), taking into account conclusions
of the field-specific expert councils of SAC, the issues
included in the List of the peer reviewed scientific
publications, which publish major scientific results
of the theses for scientific degree of the candidate
of sciences, for scientific degrees of the doctor
of sciences (hereinafter, List), by the scientific specialty
groups, are considered included in the List
by the scientific specialties and appropriate fields
of study. According to the SAC recommendations,
the journal “Business. Education. Law” is included in
the list by the folljwing scientific fields of study and
specialties:
— “Economic sciences”
08.00.01 Economic theory
08.00.05 Economics and management of national
economy
08.00.10 Finance, money turnover and credit
08.00.12 Accounting records, statistics
08.00.13 Mathematical and instrumental controls
of economics
— “Legal sciences”
12.00.04 Financial law, tax law, budget law
12.00.05 Labor law, social security law
12.00.06 Land law, Земельное право; natural resources
law; agrarian law
12.00.07 Corporate law; competition law; energy law
12.00.08 Criminal law and criminology; criminal
and penal law
12.00.09 Criminal process
12.00.10 International law, European law
12.00.11 Judicial activity, prosecutorial activity, human
rights activity and law-enforcement activity
12.00.12 Science of criminal law; forensic expert
activity; criminal intelligence and surveillance
12.00.13 Information law
12.00.14 Administrative law, administrative process
12.00.15 Civil process; arbitration process
— “Pedagogical sciences”
13.00.01 General pedagogy, history of pedagogy
and education
13.00.02 Theory and method of education and bringing
up (by areas)
13.00.04 Theory and method of physical training, sport
training, recreational and adaptive physical culture
13.00.05 Theory, method and arrangement of sociocultural
activity
13.00.08 Theory and method of vocational education
Стр.3
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2022, май № 2 (59). Подписные индексы – 38683, Р8683
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО.
Учредитель (соучредители):
Ващенко Александр Николаевич,
индивидуальный предприниматель
Кумейко Елена Анатольевна
Издатель (издатели):
Ващенко Александр Николаевич,
индивидуальный предприниматель
Кумейко Елена Анатольевна, г . Волгоград
№ 2 (59), май 2022
ISSN 1990-536Х
Научный журнал издается с 2006 г. Выходит 4 раза в год.
Подписной индекс в каталоге «Пресса России» – 85747
Главной целью научного журнала является освещение
результатов научно-исследовательской деятельности
российских и зарубежных ученых по направлениям: экономические
науки (основные направления), юридические
науки, педагогические науки.
ЦЕЛИ научного рецензируемого журнала:
– оперативное освещение результатов научно-исследоBUSINESS.
EDUCATION. LAW.
Founder (co-founders):
Vashchenko Alexander Nikolayevich,
idividual entrepreneur
Kumeiko Elena Anatolyevna
Publisher(s):
Vashchenko Alexander Nikolayevich,
idividual entrepreneur
Kumeiko Elena Anatolyevna, Volgograd
№ 2 (59), May 2022
ISSN 1990-536Х
Scientific journal has been published since 2006; and is issued 4 times a year.
Subscription index in the catalogue of «Press of Russia» — 85747
The main goal of the scientific journal is presentation
of the results of the scientific-research activity of Russian
and foreign scientists in the areas of economics (main
trends), law and pedagogics.
GOALS of the scientific peer-reviewed journal:
вательской, научно-практической и экспериментальной деятельности
российских и зарубежных ученых по направлениям:
экономические науки (основные направления), юридические
науки, педагогические науки;
– развитие международного сотрудничества в сфере
экономики, юриспруденции, педагогики;
– предоставление ученым возможности публиковать
результаты собственных исследований;
– формирование открытой научной полемики, способствующей
повышению качества диссертационных
исследований;
– привлечение внимания к наиболее актуальным проблемам
и перспективным направлениям развития экономических,
юридических и педагогических наук;
– поиск новых знаний для социально-экономического
развития России и субъектов Российской Федерации;
– налаживание научных связей и обмена мнениями
между исследователями различных регионов;
– развитие единого информационного пространства
научной коммуникации в сфере экономики, юриспруденции,
педагогики;
вательской деятельности в РФ и Волгоградском институте
бизнеса.
• Всем статьям в выпусках журналов присваивается
цифровой идентификатор DOI
• Двухлетний импакт-фактор РИНЦ – 0,584
• Пятилетний импакт-фактор РИНЦ – 0,178
• Пятилетний индекс Херфиндаля по цитирующим
журналам – 169
• Десятилетний индекс Хирша – 27
• Общее число статей из журнала в РИНЦ – 3324
• Общее число цитирований журнала – 15 712
Журнал зарегистрирован Федеральной службой по надзору
в сфере связи и массовых коммуникаций.
Свидетельство о регистрации
ПИ № ФС 77-33692 от 03.10.2008 г.
Перерегистрирован: регистрационный номер ПИ № 77-81518
от 15.07.2021 г.
2
– пропаганда основных достижений научно-исследо–
operative publication of results of the scientific-research,
scientific-practical and experimental activity of Russian and
foreign scientists in economics (main trends), legal sciences
and pedagogical sciences;
– promotion of international cooperation in economics,
law, pedagogy;
– providing scientists with the possibility of publication
of the results of researches;
– establishing an open scientific disputes contributing
to the increase of dissertation researches quality;
– attraction of attention to the most urgent issues and perspective
trends of development of the economic, legal and pedagogical
sciences;
– search for new knowledge for the social-economic
development of Russia and the entities of the Russian Federation;
– establishing scientific links and exchange of opinions
between researchers from different regions;
– development of united information space of scientific
communication in economics, law, pedagogic;
– promotion of the main achievements of scientific and
research activity in the Russian Federation and Volgograd
Business Institute.
• Digital identifier DOI is assigned to all articles published
in the journal
• Two-year impact factor RISC – 0,584
• The five-year impact factor RISC – 0,178
• The five-year Herfindahl
by quoting magazines – 169
• Ten-year h-index – 27
• Total number of the journal’s articles in RISC – 3324
• The total number of citations of the journal – 15 712
The journal is registered by the Federal service for supervision
in the area of mass communications.
Certificate of registration
PI № FS 77-33692 dated 03.10.2008.
Re-registered: registration number PI № 77-81518
dated 15.07.2021.
Стр.4
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ
Главный редактор – Ващенко Александр Николаевич,
д-р экон. наук, профессор, профессор кафедры экономики
и управления АНО ВО «ВИБ».
Заместители главного редактора –
Кумейко Елена Анатольевна, канд. экон. наук;
Захарова Л. М., д-р пед. наук, доцент, зав. кафедрой
дошкольного и начального общего образования ФГБОУ
ВПО «Ульяновский государственный педагогический
университет им. И. Н. Ульянова»;
Козенко З. Н., д-р экон. наук, профессор, заслуженный
работник высшей школы РФ, Волгоградский государственный
аграрный университет
Члены редакционной коллегии:
Анисимов П. В., д-р юрид. наук, профессор, зав. кафедрой
теории и истории государства и права АНО ВО «ВИБ»;
Бабушкин Г. Д., д-р пед. наук, профессор, Сибирский
государственный университет физической культуры и спорта
(г. Омск, РФ);
Винокуров А. Ю., д-р юрид. наук, профессор, ФГКОУ ВО
«Академия Генеральной прокуратуры РФ»,
главный научный сотрудник;
Восколович Н. А., д-р экон. наук, профессор Московского государственного
университета имени М. В. Ломоносова,
профессор кафедры экономики труда и персонала
экономического факультета;
Калиничева Р. В., д-р экон. наук, профессор, проректор
по учебной работе, профессор кафедры экономики,
бухгалтерского учета и аудита Волгоградского кооперативного института
(филиала) Российского университета кооперации;
Мещерякова Е. В., д-р пед. наук, профессор, профессор ФГБОУ
ВПО «Волгоградский государственный социальнопедагогический
университет»;
Рахманова Е. Н., д-р юрид. наук, доцент, заведующий кафедрой
уголовного права Северо-Западного филиала ФГБОУВО
«Российский государственный университет правосудие»;
Салиева Р. Н., д-р юрид. наук, профессор, Институт проблем
экологии и недропользования АН РТ, заведующий
лабораторией правовых проблем недропользования, экологии и
топливно-энергетического комплекса;
Столярчук Л. И., д-р пед. наук, профессор, профессор
ФГБОУ ВПО «Волгоградский государственный социальнопедагогический
университет»;
Тютюкина Е. Б., д-р экон. наук, профессор, Финансовый университет
при Правительстве Российской Федерации, профессор
Департамента корпоративных финансов
и корпоративного управления;
Фахрутдинова А. В., д-р пед. наук, доцент, Казанский
(Приволжский) федеральный университет, профессор
кафедры иностранных языков;
Шамрай-Курбатова Л. В., канд. экон. наук, доцент,
проректор по учебной работе АНО ВО «ВИБ».
Ответственный секретарь — Кумейко Елена Анатольевна.
3
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2022, May № 2 (59). Subscription indices – 38683, Р8683
EDITORIAL COMMITTEE
Editor-in-chief – Vashchenko Alexander Nikolayevich,
doctor of economics, professor, professor of the department
of economics and management of ANO of HE «VIB».
Deputies of the editor-in-chief –
Kumeiko Elena Anatolyevna, candidate of economics
Zakharova L. M., doctor of pedagogical sciences, associate
professor, head of the department of pre-school and elementary
general education of FSBEI of HPE «Ulyanovsk state pedagogical
university named after I. N. Ulyanov»;
Kozenko Z. N., doctor of economics, professor,
honored worker of the higher school of the RF, VolGAU
Deputies of the editor-in-chief:
Anisimov P. V., doctor of law, professor, head of the department
of the theory and history of state and law,
ANO of HE «VIB»;
Babushkin G. D., doctor of pedagogical sciences, professor,
Siberian state university of physical culture and sports
(Omsk, RF);
Vinokurov A. Y., doctor of law, professor, FSCEI of HE
«Academy of the RF General Prosecutor Office»,
chief researcher;
Voskolovich N. A., doctor of economics,
professor, Moscow state university
named after M.V. Lomonosov ;
Kalinicheva R. V., doctor of economics, professor,
pro-rector for educational activity, professor
of the department of economics, accounting and audit
of Volgograd cooperative institute (branch)
of the Russian university of cooperation;
Meshcheryakova E. V., doctor of pedagogical sciences,
professor, professor of FSBEI of HPE «Volgograd state
social pedagogical university»;
Rakhmanova E. N., doctor of law, associate professor,
North-West branch of FSBEI HE RGUP;
Salieva R. N., doctor of law, professor,
Institute of the issues of ecology
and resources management of AN RT;
Stolyarchuk L. I., doctor of pedagogical sciences,
professor, professor of of FSBEI of HPE
«Volgograd state social pedagogical university»;
Tyutyukina E. B., doctor of economics, professor,
Financial university under the Government
of the Russian Federation ;
Fakhrutdinova A. V., doctor of pedagogical sciences,
associate professor,
«Kazan (Privolzhsky) federal university»;
Shamray-Kurbatova L. V., candidate of economics,
associate professor, vice-rector for academic affairs
ANO of HE «VIB».
Executive secretary — Kumeiko Elena Anatolyevna.
Стр.5
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2022, май № 2 (59). Подписные индексы – 38683, Р8683
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ АВТОРСКИХ
МАТЕРИАЛОВ, ПРИСЫЛАЕМЫХ В НАУЧНЫЙ
РЕЦЕНЗИРУЕМЫЙ ЖУРНАЛ
«БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО»
1. Для издания принимаются ранее не опубликованные в других
печатных или электронных изданиях авторские материалы – научные
статьи, обзоры, рецензии, отзывы, соответствующие научным
специальностям: 08.00.00 – Экономические науки; 12.00.00 – Юридические
науки; 13.00.00 – Педагогические науки.
2. Автором (-ми) в редакцию предоставляется обязательный печатный
и идентичный ему электронный пакет документов:
– текст статьи на русском или английском (с переводом), или
национальном языке (с переводом на русский язык) (печатный вариант
статьи подписывается всеми авторами);
– анкета автора (и соавторов);
– заявление автора о праве использования научной статьи в рецензируемом
журнале;
– справка с места учебы (для аспирантов).
Пакет документов направляется в редакцию:
– в печатном виде по адресу: 400010, г. Волгоград, ул. Качинцев,
д. 63, каб. 107;
– в электронном виде по адресу электронной почты:
meon_nauka@mail.ru
Телефон для справок: (8442) 52-62-43. URL: http://vestnik.volbi.ru
В статью в соответствии с требованиями ВАК должно быть
включено следующее:
– индекс УДК (располагается в начале научной статьи отдельной
строчкой слева);
– индекс ББК (располагается в начале научной статьи отдельной
строчкой слева);
– фамилия, имя, отчество полностью на русском и английском
языках;
– ученая степень, ученое звание, наименование и шифр научвузов
указывается кафедра, учебное заведение (магистранты указывают
направление подготовки) на русском и английском языках;
– должность, место работы, город, страна на русском и английной
специальности (по номенклатуре), по которой автор проводит
диссертационное исследование, на русском и английском языках;
– аспирантами, докторантами, соискателями, преподавателями
ском языках;
– e-mail;
– шифр научной специальности (по номенклатуре);
– название статьи на русском и английском языках (заглавными
буквами, шрифт TNR 16, выравнивание по центру);
– аннотация на русском и английском языках (шрифт TNR 14,
начертание – курсив, выравнивание по ширине, не менее 600–800
знаков без пробелов);
– ключевые слова на русском и английском языках (10–12 слов
или словосочетаний из двух или трех слов, через запятую, шрифт
TNR 14, начертание – курсив, выравнивание по ширине);
– введение, где формулируются степень изученности проблемы,
актуальность, целесообразность разработки темы, научная новизна,
цель и задачи исследования;
– основная часть. В основной части статьи путем анализа и синтеза
информации раскрываются исследуемые проблемы, пути их решения,
обосновываются полученные результаты, их достоверность;
– методология. В этом разделе описывается последовательREQUIREMENTS
TO EXECUTION OF THE MATERIALS
SUBMITTED TO THE SCIENTIFIC
PEER-REVIEWED JOURNAL
«BUSINESS. EDUCATION. LAW»
1. The author’s materials – scientific articles, reviews,
surveys, comments corresponding to the scientific specializations:
08.00.00 – Economic sciences; 12.00.00 – Legal sciences; 13.00.00 –
Pedagogical sciences, that have not been previously published in either
printed or electronic issues, are accepted for publication.
2. Author(s) shall submit the required hardcopy of the document
package and the similar electronic one to the editorial office:
– text of the article in the Russian or English languages (with
translation), or any national language (with translation into Russian)
(article hard copy shall be signed by all authors);
– author (or team of authors) questionnaire;
– application of the author regarding the right of use of the article
in the peer reviewed journal;
Document package shall be submitted to the editorial office:
– hard copy to the address: 400010, Volgograd, Kachintsev Street,
building 63, office 107;
– certificate from the place of study (for post-graduate students).
– electronic copy to the email address: meon_nauka@mail.ru
Telephone for enquiries: (8442) 52-62-43. URL: http://vestnik.volbi.ru
The following shall be included in the article in accordance with
the requirements of the Higher Attestation Commission:
– UDC index (to be located at the top left-hand corner at the beginning
of the scientific article);
– LBC index (to be located at the top left-hand corner of the
scientific article);
– last name, name and patronymic in the Russian and English
languages;
– scientific degree, academic rank, name and code of the scientific
specialty (as per the range) of the dissertation research of the author in
the Russian and English languages;
– department and educational institution shall be specified by the
post-graduate students, doctoral student, external doctoral students,
teachers of higher schools (master’s degree students shall specify
specialty of training) in the Russian and English languages;
– position, place of work, city, and country in the Russian and
English languages;
– e-mail;
– code of the scientific specialty (as per the range);
– title of the article in the Russian and English languages (in capital
letters, fonts TNR 16, center alignment);
– abstract in the Russian and English languages (fonts TNR 14,
typeface – italics, full justification, minimum 600–800 characters
without spaces);
– keywords in the Russian and English languages (10–12 words
or phrases consisting of two-three words, comma separated, fonts
TNR 14, typeface -– italics, full justification);
– introduction that states urgency, feasibility of the subject working
out, scientific novelty, goal and objectives of research;
– main part. Main part of the article shall disclose the issues
ность выполнения исследования, обосновывается выбор используемых
методов;
– результаты. Эта часть занимает основное место в научной
статье, в ней, с помощью обобщения и анализа данных, автором
доказывается рабочая гипотеза по проблеме. Результаты исследования
излагаются кратко, но содержат достаточно информации для
формирования выводов;
– заключение, выводы. Заключение содержит краткие результаты
исследования;
– библиографический список. В библиографическом списке
приводится только цитируемая в статье литература.
Тексты, рисунки, иллюстрации, представленные в редакцию
в рукописях авторов статей, не должны быть отсканированы.
Статьи, направляемые в редакцию без соблюдения вышеперечисленных
требований, не рассматриваются.
4
under consideration by means of analysis and synthesis,
the ways of their resolution; shall justify received results and their
confidence;
– methodology. This part shall describe sequence of research and
justify selection of the used methods;
– results. This part takes main part of the scientific article;
the author justifies the working hypothesis by means of generalization
and data analysis. Research results shall be stated in brief;
however, shall contain sufficient information for making
conclusions;
– conclusion, findings. Conclusion shall contain summary of
research results;
– references. References shall contain only the literature that
quoted in the article.
Introduction, in which the level of the issue examination,
its urgency, feasibility of studying, scientific novelty, goal and
objectives of research are stated.
The articles submitted to the editorial office without meeting
the above mentioned requirements shall not be reviewed.
Стр.6
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2022, May № 2 (59). Subscription indices – 38683, Р8683
СОДЕРЖАНИЕ
08.00.00 ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Ферова И. С., Макарова С. Н.
Краснова М. В., Мухин Н. А.
Организация финансового обеспечения развития инновационных инфраструктурных проектов
(на примере туристско-рекреационного кластера Красноярского края) .......................................... 11
Инструменты продвижения коммерческих образовательных организаций ....................................... 16
Чернов Р. В.
Особенности российских предприятий, влияющие на освоение новых видов продукции ........................... 21
Ваславская И. Ю., Зиятдинов А. Ф., Кошкина И. А.
Финансирование общественной инфраструктуры на условиях государственно-частного партнерства ................ 27
Янкина И. А.
Особенности российской практики управления банкротством ................................................. 31
Мещерякова С. А., Зайнуллина М. Р.
Бизнес-экосистема как современная форма взаимодействия организаций ....................................... 35
Севка В. Г., Полухина М. Н.
Особенности интеграции нормативного, технического и статистического сопровождения
системы управления жилищным фондом ............................................................... .... 39
Зиятдинов А. Ф., Ваславская И. Ю., Кошкина И. А., Зиятдинов Т. А.
Совершенствование методов определения налоговой базы по НДФЛ ........................................... 46
Шульгина К. А., Кузина Л. Н., Миронова Ж. В., Конев А. В.
Технико-экономические возможности предварительного обогащения руд цветных металлов ....................... 50
Меденников В. И.
Цифровой инструмент прослеживаемости продукции АПК ................................................... 56
Хиврич А. Ю., Поляков Р. К.
Модель стратегического планирования компании и ее адаптация к возможностям малых и средних предприятий ..... 62
Якунин С. В., Якунина А. В., Семернина Ю. В.
Причины введения национальной цифровой валюты в России ................................................. 70
Азиева Р. Х.
Развитие отечественных цифровых технологий для нефтегазовой отрасли ...................................... 75
Броян И. В., Огнева Н. Ф.
Инструменты эмпатии в дизайн-мышлении ............................................................... . 82
Просин Н. С.
Цифровая среда в призме государственного управления ...................................................... 87
Коробейникова О. М., Глазова М. В., Новохацкий Е. М.
Влияние пандемии COVID-19 на предпринимательскую активность в России ................................... 94
Лесняк В. В., Селезнева Е. М.
Использование комплексного подхода в управлении экономической безопасностью на микроуровне ................ 98
Куценко С. Ю.
Особенности экспорта сельскохозяйственной продукции на региональном уровне
(на примере Республики Хакасия) ............................................................... ........ 105
Мамедова Э. Ф., Янкина И. А.
Аппетит к риску и безопасность банковских услуг в современной России ...................................... 110
Кондрацкая Т. А., Шагина Е. А., Ищенко М. Д.
Продвижение инновационной продукции на промышленном рынке ........................................... 117
Чечев Р. А., Поляков Р. К.
Повышение эффективности системы управления воздушным движением в условиях системного кризиса ........... 121
Сметанина Т. В., Жикина О. В., Багдоян К. А.
Современное положение и дальнейшие перспективы развития event-сферы в России ............................ 128
Бородавкина Н. Ю., Муковнина Е. Ю.
Влияние индустриальных парков на достижение целей устойчивого развития на региональном уровне ............. 133
Степанов М. М.
Объективные предпосылки применения цифровых технологий для развития малого предпринимательства в России .... 138
5
Стр.7
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2022, май № 2 (59). Подписные индексы – 38683, Р8683
12.00.00 ЮРИДИЧЕСКИЕ НАУКИ
Светличный А. А.
Интегрирование терминологических моделей смежных дисциплин уголовно-правового блока
в единую терминологическую систему ............................................................... .... 146
Коноплянникова Т. В., Шагивалеева И. З.
Клеценко С. С.
Нотариальное удостоверение наследственного договора как гарантия защиты гражданских прав:
проблемные вопросы ............................................................... ................... 150
Третье лицо, владеющее имуществом должника, как специальный субъект исполнительного производства ......... 155
Антипина А. А.
Разграничение подсудности гражданского и административного судопроизводства .............................. 160
Титоренко С. К.
Правовое регулирование налогообложения оборота криптовалюты: сравнительно-правовое исследование
налогово-правового регулирования Государства Израиль и Российской Федерации .............................. 163
Хамхоева Л. М.
Основные стимулы внедрения антикоррупционного комплаенса в частных компаниях ........................... 168
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Куликова М. В., Жерновенков К. Р., Руднев С. С.
Эффективность коррекционно-развивающей программы на основе игры «бочча» для младших школьников с ДЦП .... 172
Олесова М. М., Афанасьева С. Р.
Организация дистанционного обучения и задачи информационного обеспечения учебного процесса вуза ........... 179
Широких А. Ю.
Бештоев Р. О.
Дутко Н. П.
Использование местоимений первого лица в англоязычном научном экономическом дискурсе
и обучение студентов неязыковых специальностей научной речи ............................................. 183
Методы формирования готовности молодых сотрудников ОВД к риску как условие развития уверенности
в собственных знаниях, умениях и навыках ............................................................... 191
Использование дидактических возможностей мобильного приложения при проектировании уроков литературы ..... 196
Маслов И. С.
Воспитание волевых качеств юношей-бобслеистов 14—16 лет на этапе начальной подготовки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Большанина Л. В., Грибукова О. Г.
Педагогические условия формирования готовности к профессиональному общению будущих педагогов
в инклюзивном образовании ............................................................... ............. 206
Горячева О. Н., Полькина Г. М.
Кризис читательских интересов молодежи ............................................................... . 210
Чернова О. А., Васюк В. А.
Совершенствование сложнокоординационных движений у волейболистов 18—20 лет ........................... 214
Канукоев А. М.
Педагогические факторы, определяющие содержание персонифицированных программ
непрерывного профессионального развития молодых преподавателей институтов повышения квалификации
вузов системы МВД России ............................................................... ................. 219
Емченко Е. А., Царев В. Г.
Компьютеризация изобретательского творчества в учебном процессе ......................................... 224
Гаджиева Е. А.
Концепция и структурно-динамическая модель управления учебной деятельностью бакалавров
по визуализации учебной информации ............................................................... .... 228
Опарина Я. О.
Особенности учебной мотивации у обучающихся основной школы ........................................... 233
Прялухина А. В.
Организация психолого-педагогического сопровождения профессионального развития личности студента
на разных этапах обучения ............................................................... .............. 239
Бокова Т. Н., Маркова О. В.
Ретроспективный анализ развития общего образования в Грузии на рубеже XX—XXI вв. ........................ 245
6
Стр.8
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2022, May № 2 (59). Subscription indices – 38683, Р8683
Ежкова Н. С., Еремчева И. С.
Максимов Ю. Г.
Подготовка учителей-логопедов к ценностно-ориентированному воспитанию дошкольников
с речевыми нарушениями: методический аспект ........................................................... 251
Формирование познавательного интереса у младших школьников в процессе внеурочной деятельности по математике .... 255
Панова О. С., Струганов С. М., Гаврилов Д. А.
Актуальные вопросы терминологического обеспечения профессионально-прикладной физической подготовки
сотрудников органов внутренних дел Российской Федерации ................................................ 259
Гордиенко Т. П., Безусова Т. А.
Организация обратной связи при дистанционном обучении ................................................. 264
Морозова Е. А.
Организационно-практические этапы формирования семейного сознания юношества ............................ 269
Руднев И. Ю.
Электронные образовательные ресурсы — основной компонент научно-методического обеспечения
дидактического процесса в условиях цифровизации художественного образования .............................. 274
Уракова Е. А.
Закономерности профессиональной подготовки как теоретическая основа разработки технологии
профессионального обучения ............................................................... ............ 279
Александров С. Г., Белинский Д. В.
Эффективность авторской методики подготовки всадников 12—14 лет к соревнованиям по конкуру ............... 284
Щербакова Э. В.
Система работы по формированию устойчивой мотивации к чтению у школьников ............................. 288
Кривко Я. П., Тищенко Е. В.
Анализ массива печатных изданий по вопросам среднего профессионального образования в СССР
в период с 1930 по 1965 г. ............................................................... ............... 293
Макарова Э. В., Дубатовкин В. И., Косихин В. П., Аверьянов И. В., Веселова И. М.
Особенности оказания физкультурно-оздоровительных услуг в вузе на примере работы
спортивного клуба кафедры физической культуры ......................................................... 299
Тархан Л. З., Эминова Э. Р.
Экспериментальная работа по формированию иноязычной коммуникативной культуры обучающихся основной школы
средствами цифровых технологий ............................................................... ................ 307
Еник О. А., Мкртычев С. В., Оськина О. В.
Мобильная образовательная среда для развития речи старших дошкольников .................................. 312
Анненкова А. В., Киселева И. Н.
Анализ эффективности использования интернет-технологий в изучении грамматики русского языка
иностранцами при организации самостоятельной внеаудиторной работы ...................................... 323
Магомедова З. М.
Патриотическое воспитание детей дошкольного возраста средствами краеведения .............................. 327
Кюрегина А. В.
Опыт обучения студентов основам делового общения посредством интеграции дисциплин базового цикла ......... 317
Зайцева А. Г.
Смена запросов на преподнесение биоэтической тематики в современной педагогике ............................ 331
Шатравкина А. В.
Математическая подготовка и ее роль в контексте формирования бизнес-компетенций будущих медиков ........... 335
Останин О. В., Останина Е. А.
Подготовка персонала организации по вопросам информационной безопасности ................................ 340
Уйсенбаева Ш. О.
Обзор инструментов оценки межкультурной компетенции медицинских специалистов ........................... 344
Патахов А. С., Табишев Т. А.
Цифровые технологии в профессиональной подготовке будущих специалистов органов внутренних дел ............ 349
Гордиенко Т. П., Яворский Я. К.
Практико-ориентированное обучение специалистов технического профиля .................................... 355
7
Стр.9
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2022, май № 2 (59). Подписные индексы – 38683, Р8683
CONTENT
08.00.00 ECONOMIC SCIENCES
Ferova I. S., Makarova S. N.
Krasnova M. V., Mukhin N. A.
Organization of financial support for the development of innovative infrastructure projects
(on the example of the tourist and recreational cluster of the Krasnoyarsk territory) ................................... 11
Promotion tools for commercial educational organizations ....................................................... 16
Chernov R. V.
Features of Russian enterprises that affect development of new types of products ..................................... 21
Vaslavskaya I. Yu., Ziyatdinov A. F., Koshkina I. A.
Public infrastructure financing on the terms of public-private partnership ........................................... 27
Yankina I. A.
Features of the Russian practice of bankruptcy management ...................................................... 31
Mechtcheriakova S. A., Zainullina M. R.
Business ecosystem as a modern form of organizations interaction ................................................. 35
Sevka V. G., Polukhina M. N.
Specifics of integrating normative, technical and statistical support for the management of the housing stock ............... 39
Ziyatdinov A. F., Vaslavskaya I. Yu., Koshkina I. A., Ziyatdinov T. A.
Improving methods for determining the tax base for personal income tax ........................................... 46
Shulgina K. A., Kuzina L. N., Mironova Zh. V., Konev A. V.
Technical and economic feasibility of preliminary enrichment of non-ferrous metal ores ............................... 50
Medennikov V. I.
Digital tool for traceability of agricultural products ............................................................. 56
Khivrich A. Yu., Poliakov R. K.
The company strategic planning model and its adaptation to the capabilities of small and medium-sized enterprises .......... 62
Yakunin S. V., Yakunina A. V., Semernina Yu. V.
Reasons for introducing a national digital currency in Russia ..................................................... 70
Azieva R. H.
Development of domestic digital technologies for the oil and gas industry ........................................... 75
Broyan I. V., Ogneva N. F.
Tools of empathy in design thinking ............................................................... ......... 82
Prosin N. S.
Digital environment in the context of public administration ...................................................... 87
Korobeynikova O. M., Glazova M. V., Novokhatsky E. M.
Impact of the COVID-19 pandemic on entrepreneurial activity in Russia ............................................ 94
Lesnyak V. V., Selezneva E. M.
The use of an integrated approach in the management of economic security at the micro level ........................... 98
Kusenco S. Yu.
Features of export of agricultural products at the regional level (on the example of the Republic of Khakasia) ............. 105
Mamedova E. F., Yankina I. A.
Risk appetite and safety of banking services in modern Russia ................................................... 110
Kondratskaya T. A., Shagina E. A., Ishchenko M. D.
Promotion of innovative products in the industrial market ...................................................... 117
Chechev R. A., Polyakov R. K.
Increasing the efficiency of the air traffic management system in conditions of a systemic crisis ........................ 121
Smetanina T. V., Zhikina O. V., Bagdoyan K. A.
Current situation and further prospects for the development of the event sphere in Russia ............................. 128
Borodavkina N. Yu., Mukovnina Ye. Yu.
Impact of industrial parks on sustainable development of regions ................................................. 133
8
Стр.10
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2022, May № 2 (59). Subscription indices – 38683, Р8683
Stepanov M. M.
Objective prerequisites for the use of digital technologies for the development of small business in Russia ................ 138
12.00.00 LAW SCIENCES
Svetlichnyi A. A.
Integration of terminological models of related disciplines of the criminal law block into a unified terminological system .... 146
Konoplyannikova T. V., Shagivaleeva I. Z.
Notary certification of inheritance agreement as a guarantee of protection of civil rights: problem issues .................. 150
Kletsenko S. S.
The garnishee as a special subject of enforcement proceedings ................................................... 155
Antipina A. A.
Delimitation of the jurisdiction of civil and administrative proceedings ............................................ 160
Titorenko S. K.
Khamkhoeva L. M.
Legal regulation of taxation of cryptocurrency turnover: a comparative legal study of the tax
and legal regulation of the State of Israel and the Russian Federation .............................................. 163
Main incentives for the introduction of anti-corruption compliance in private companies .............................. 168
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Kulikova M. V., Zhernovenkov K. R., Rudnev S. S.
The effectiveness of a correctional and developmental boccia-based program for primary school children with cerebral palsy ... 172
Olesova M. M., Afanaseva S. R.
Organization of distance learning and tasks of information support of the educational process at the university ............. 179
Shirokikh A. Yu.
The use of first-person pronouns in English scientific economic discourse and teaching academic English
to non-linguistic students ............................................................... ................. 183
Beshtoev R. O.
Dutko N. P.
Methods for developing risk readiness among young police officers as a condition for developing confidence
in their own knowledge, skills and abilities ............................................................... ... 191
Using the didactic capabilities of the mobile app when designing literature lessons ................................... 196
Maslov I. S.
Building the volitional qualities of male bobsleigh athletes aged 14—16 at the initial training stage ..................... 201
Bolshanina L. V., Gribukova O. G.
Pedagogical conditions for the formation of readiness for professional communication of future teachers
in inclusive education ............................................................... ................... 206
Goryacheva O. N., Polkina G. M.
Crisis in the reading interests of youth ............................................................... ....... 210
Chernova O. A., Vasyuk V. A.
Improving complex coordination movements in volleyball players aged 18—20 ..................................... 214
Kanukoev A. M.
Emchenko E. A., Tsarev V. G.
Pedagogical factors determining the content of personalised programmes for continuous professional development
of young teachers at advanced training institutes of the Ministry of Internal Affairs of Russia .......................... 219
Computerization of inventive creativity in the educational process ............................................... 224
Gadzhieva E. A.
Concept and structural-dynamic model for managing bachelor’s academic learning activities
in visualising learning information ............................................................... ......... 228
Oparina Ya. O.
Peculiarities of learning motivation in secondary school students ................................................. 233
Pryalukhina А. V.
Organising psycho-pedagogical support for the professional development of the student’s personality
at different stages of education ............................................................... ............. 239
9
Стр.11
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2022, май № 2 (59). Подписные индексы – 38683, Р8683
Bokova T. N., Markova O. V.
Retrospective analysis of the development of general education in Georgia at the turn of the XX—XXI centuries .......... 245
Ezhkova N. S., Eremcheva I. S.
Maksimov Y. G.
Formation of cognitive interest among younger schoolchildren in the process of extracurricular activities in mathematics .... 255
Panova O. S., Struganov S. M., Gavrilov D. A.
Topical issues of terminological support for professional and applied physical training of employees
of the Russian Federation internal affairs bodies .............................................................. 259
Gordienko T. P., Bezusova T. A.
Organization of feedback in distance learning ............................................................... . 264
Morozova E. A.
Organizational and practical stages of shaping young people’s family consciousness ................................. 269
Rudnev I. Yu.
Electronic educational resources as the main component of scientific and methodological support of the didactic process
in the context of digitalization of art education ............................................................... 274
Urakova E. A.
Regularities of vocational training as a theoretical basis for the development of vocational training technology ............ 279
Alexandrov S. G., Belinskiy D. V.
The effectiveness of the author’s methodology for preparing riders aged 12—14 for show jumping competitions ........... 284
Shcherbakova E. V.
The system of work on the formation of sustainable motivation to read in schoolchildren .............................. 288
Krivko Ya. P., Tishchenko E. V.
Analysis of the array of printed publications on secondary vocational education in the USSR
in the period from 1930 to 1965 ............................................................... ............ 293
Makarova E. V., Dubatovkin V. I., Kosikhin V. P., Averyanov I. V., Veselova I. M.
Features of the provision of physical culture and wellness services at the university on the example of the work
of the sports club of the department of physical culture ......................................................... 299
Tarkhan L. Z., Eminova E. R.
Experimental work on the foreign language communicative culture formation of secondary school students
by means of digital technologies ............................................................... ............ 307
Enik O. A., Mkrtychev S. V., Oskina O. V.
Mobile educational environment for speech development of senior preschool children ................................ 312
Annenkova A. V., Kiselyova I. N.
Integrated method of teaching basics of business communication ................................................. 317
Zaytseva A. G.
Analysis of the effectiveness of internet technologies in the study of Russian grammar by foreigners
when organizing independent extracurricular work ............................................................ 323
Magomedova Z. M.
Patriotic education of preschool children by means of local history ............................................... 327
Kyuregina A. V.
Change of requests for the presentation of bioethical thematic in modern pedagogy .................................. 331
Shatravkina A. V.
Mathematical training and its role in the context of forming business competences of future doctors ..................... 335
Ostanin O. V., Ostanina E. A.
Training of the organization’s personnel on information security issues ............................................ 340
Uisenbayeva Sh. O.
Overview of tools for assessing medical specialists’ intercultural competence ....................................... 344
Patakhov A. S., Tabishev T. A.
Digital technologies in professional training of future specialists of internal affairs bodies ............................. 349
Gordienko T. P., Yavorsky Ya. K.
Practice-oriented training of technical specialists .............................................................. 355
10
Training of the teachers-logopedists to the value-based upbringing of preschoolers with speech disorders:
methodological aspect ............................................................... ................... 251
Стр.12