Imagine one morning your boss
comes up to your desk with a file of papers and says: «I want you to
read this up, represent it in a smaller volume, suppressing all insignificant information, and give your own conclusion». <...> He/she will say «Render this, please»
Rendering is defined in the Webster’s dictionary as «art of making presentations». <...> Art indeed, as it requires a lot of your skills and
knowledge of reconstructing and rearranging a written passage without
any considerable damage to its context and idea(s). <...> You may have to prepare rendering for two main purposes:
one can read your rendering and won’t have to take up the
original passage.
one can read your rendering and decide for themselves if
they need to take up the original passage or not. <...> Rendering can’t be produced without thorough comprehension
of the passage. <...> Dividing the text into logical parts and singling out the
main idea of each of them can be an essential help in understanding the
passage. <...> You will have to read the original more than once. <...> The material in a
rendering is presented from the point of view of the author of the original and does not include any elements of interpretation or evaluation. <...> Rendering can be performed with two aims: informative and educational. <...> Since the objective of this textbook is to provide you with tools
for oral rendering in the framework of Conversation Practice lessons,
you will still be asked to give your opinion of the original text at the
end of your rendering. <...> A rendering is usually kept to the following structure:
introduction, where you provide all necessary background information such as the title and source of the passage and state
the main idea
the body, where the main idea is revealed
3
the conclusion on the passage
your opinion of the problem (position) introduced in the passage
There are several basic principles you are to follow in order to
make a successful rendering:
You have to develop your power of judgment, so that you
may be able to decide rightly what must be expressed and
what must be suppressed. <...> Try to
avoid evaluative words and phrases in the body of the rendering, keep them for expressing your own <...>
Rendering_учебно-методическое_пособие_по_обучению_реферированию_на_занятиях_по_практике_устной_речи.pdf
Министерство образования и науки Российской Федерации
Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского
УДК 20
ББК 81.20
R 43
Рекомендовано к изданию советом ОмГУ
Рецензенты:
канд. филол. наук В.Г. Болотюк;
ст. преп. Л.П. Черкашина
R 43
RENDERING: Учебно-методическое пособие по обучению
реферированию (для студентов 4–5 курсов факультета
иностранных языков и специальности «Регионоведение» исторического
факультета) / Сост.: С.М. Богатова, Н.Ю. Цыганкова.
– Омск: Изд-во ОмГУ, 2004. – 103 с.
RENDERING
Учебно-методическое пособие
по обучению реферированию
(для студентов 4–5 курсов факультета иностранных языков
и специальности «Регионоведение» исторического факультета)
ISBN 5-7779-0501-3
В учебно-методическом пособии представлено не собственно реферирование
(т. е. письменный вид работы), а его разновидность – «rendering»,
который используется главным образом в устной речи.
Пособие состоит из шести разделов. Наибольший интерес представляет
раздел «Skills», в котором последовательно и подробно анализируются
этапы работы над устным рефератом. В разделе «Sources»
предложен комплекс упражнений, подобранных по принципу «от простого
к сложному» и обучающих передавать содержание материала на
основе своеобразного словарного «каркаса», встроенного в III раздел и
представляющего собой набор формулировок и клише, которые могут
оказаться полезными в процессе обучения.
Пособие дополнено приложением в виде оригинальных текстов,
которые актуальны и интересны с точки зрения языка и проблематики
(политика, экономика, борьба с терроризмом, вопросы религии и пр.),
кроме того, предназначены активизировать навыки понимания оригинальной
литературы и последующего устного изложения материала.
Для студентов факультета иностранных языков и гуманитарных
специальностей.
УДК 20
ББК 81.20
Изд-во
ОмГУ
Омск
2004
ISBN 5-7779-0501-3
2
© Омский госуниверситет, 2004
Стр.1
VIII. SOURCES
1. Лебедева М.С., Фролова Г.М. Язык средств массовой информации
Великобритании и США: Уч. пос. 2–3 курс. М.: МГЛУ,
2001.
2. Cuesta College, Reading Comprehension, http://academic.cuesta.edu/acasupp/as/308.HTM
3.
Encarta, http://www.encarta.com
4. Encyclopædia Britannica, Inc. 1994–2001 on CD-Rom
5. McCarthy M., O’Dell F. English Vocabulary in Use, Up-Int.
and Adv., Cambridge University Press. 2000.
6. McCarthy M., O’Dell F. English Vocabulary in Use Adv.,
Cambridge University Press. 2002.
7. Ethel Tiersky, Maxine Chernoff. In the News Herald International
Tribune. Mastering reading and language skills with the newspaper,
National Texbook Company, Illinois, USA. 1997.
8. Inside Out SB Int. Macmillan Publishers Limited. 2001.
9. Public Citizen, http://www.citizen.org/trade/wto/
10. Reading Room, http://elearn.mtsac.edu/amla/readingroom/details.htm
11.
Smalzer, William R. Write to be read: reading, reflection and
writing, Cambridge University Press, NY. 1998.
12. The Atlantic Monthly, http://www.theatlantic.com
13. The Globalist, http://www.theglobalist.com
14. The Moscow Times, http://www.themoscowtimes.com
15. The University
of Texas Learning Centre,
http://www.utexas.edu/student/utlc/handouts/1241a.html
16. Writing@CSU: Writing Guide, http://writing.colostate.edu/index.cfm
Оглавление
I.
What is rendering? .................................................................................... 3
II. Skills .......................................................................................................... 5
A. Identifying the topic, main idea(s), and supporting details ................... 5
B. Summarizing....................................................................................... 11
C. Identifying the author’s opinion.......................................................... 21
D. Giving your own grounded opinion.................................................... 25
E. Linking ideas....................................................................................... 33
III. Vocabulary support .............................................................................. 42
IV. Practice exercises .................................................................................. 44
V. Summarizing (abstracting) as an independent work........................... 87
VI. Reading for meaning............................................................................. 96
VII. Answers to exercises............................................................................ 99
VIII. Sources.............................................................................................. 101
101
102
Стр.51
Софья Михайловна Богатова
Наталья Юрьевна Цыганкова
RENDERING
Учебно-методическое пособие
по обучению реферированию
(для студентов 4–5 курсов факультета иностранных языков
и специальности «Регионоведение» исторического факультета)
Технический редактор Н.В. Москвичёва
Редактор Л.Ф. Платоненко
Подписано в печать 05.10.04. Формат бумаги 60х84 1/16.
Печ. л. 6,4. Уч.-изд. л. 6,5. Тираж 70 экз. Заказ 523.
Издательство Омского государственного университета
644077, г. Омск-77, пр. Мира, 55а, госуниверситет
103
104
Стр.52