Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 556138)
Консорциум Контекстум Информационная технология сбора цифрового контента
Уважаемые СТУДЕНТЫ и СОТРУДНИКИ ВУЗов, использующие нашу ЭБС. Рекомендуем использовать новую версию сайта.
Театр

Театр №1(41) 2020 (250,00 руб.)

0   0
Страниц124
ID736601
АннотацияЖурнал «Театр» — старейший из ныне существующих российских журналов о сценическом искусстве. Он начал выходить в середине 30-х годов. За эти долгие годы он пережил несколько радикальных обновлений, в каждом из которых отражалась новая историческая эпоха — от сталинизма до оттепели и перестройки, но во всех эпохах он оставался главным медийным ресурсом о театре. В 2010 году после двухлетнего перерыва СТД РФ решил возродить «Театр.».
Театр [Электронный ресурс] .— 2020 .— №1(41) .— 124 с. — Режим доступа: https://rucont.ru/efd/736601

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Театр_№1(41)_2020.pdf
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Театр_№1(41)_2020.pdf
ТЕАТР март 2020, № 41 издается с 1930 года в 1990—2000-е выходил с перерывами возобновлен в октябре 2010 года Учредитель издания — Союз театральных деятелей Российской Федерации (ИНН 7707035201) Издание журнала осуществлено при поддержке Фонда Михаила Прохорова Адрес: 107031, Страстной бульвар, 10 Главный редактор — Марина Юрьевна Давыдова Заместитель главного редактора — Олег Зинцов Выпускающий редактор — Алла Шендерова Редактор — Валерий Золотухин Обозреватели — Ника Пархомовская — Лиза Кешишева Cпециальный зарубежный корреспондент — Камила Мамадназарбекова Дизайнер — Наталья Агапова Руководитель фотослужбы — Мария Захарова Исполнительный директор — Дмитрий Мозговой Помощник директора — Евгения Баландина Директор по распространению — Дмитрий Лисин Журнал зарегистрирован в Федеральном агентстве по печати и массовым коммуникациям ПИ N77-1621 от 28.01.2000 ISSN 0131-6885 Адрес редакции для почты: 107031, Москва, Страстной бульвар, 10, комн. 38 тел.: (495) 650 28 27, 650 95 22 e-mail: info@oteatre.info teatr.moscow@gmail.com www.oteatre.info Индекс журнала в объединенном каталоге «Пресса России» — 13150 Цена свободная Театр. № 41
Стр.3
002 summary Marina Davydova Theater and Quarantine: editor’s column Valery Zolotukhin In search of spectator freedom TEATR. recalls the latest works on the theory of theater and contemporary art, united by interest in the problem of spectator perception. Julia Kleiman From «Dionysus-69» to «Toys»-2019 TEATR. sees into what modern participatory projects inherited from the theatrical avant-garde of the 1960s, and what, on the contrary, was rejected. Nikolay Pesochinsky The death of the viewer TEATR. sees into whether the tradition of participativeness leads to a change in the essence of theater playing and to rewriting by theater of its constitution. Alla Shenderova Participation without manipulation Vsevolod Lisovsky and Dmitry Volkostrelov talked about the participatory and participative nature of modern theater and how and why they do not manipulate the audience. Alla Shenderova Vladimir Mirzoev: «This is an apocalypse, everything is in order!» TEATR. asked Vladimir Mirzoyev whether the viewer was a victim at his play Madame Margarita, why Roberto Atayde’s play is again relevant today, as well as why the postmodern era was replaced by the primitive era and how to live in it now. Roman Osminkin «Meeting in theater»: between collective performance and political activism One can find a lot in common between the strikes in theaters, which fuse theater and social action, and the forms of participatory art. TEATR. believes that in both cases the collective performance leaves the sphere of theatrical representation for social reality, becoming a means of changing it. Театр. № 41 Nika Parkhomovskaya The evolution of Russian viewer TEATR. puzzles out how and why our viewer turned out to be perhaps the most responsive and reactive viewer of modern theater. Nika Parkhomovskaya, Olga Tsvetkova Everybody is dancing What roles does the viewer have in contemporary dance? In what cases and how do spectators replace performers? Is this purely theatrical dichotomy incorporated in modern dance at all? About all this and much more TEATR. spoke with choreographer Olga Tsvetkova, curator of the modern dance section of the V — A — C foundation. Inna Rozova Feel alive! Unlike some other theatrical practices (promenade, immersive theater), where it is difficult for the viewers to determine the volume of their participation without violating the rules of the game, everything in the playback is very plastic. TEATR. sorts out what freedoms and privileges this genre gives the viewer. Barbara Sklez A radical study of time TEATR. sees into how performativity has influenced the culture of memory and the perception of the historical past by the audience Aysilu Kadyrova Three languages of theatrical Kazan and the «mechanism of misunderstanding» Performances in the Tatar language can be seen today in the five theaters of Kazan. All have a translation service into Russian, and in one of them, Kamalovsky theater, Tatar performances can also be seen translated into English. TEATR. sees into what kind of simultaneous translation viewers prefer and whether it is always necessary.
Стр.4
003 summary Lisa Keshisheva About new and old forms of theater criticism The reviewer is a special case of the viewer. TEATR. offers to look at today’s Russian theater criticism in all the diversity of its forms, practicians, genres and tasks. Zhanna Zaretskaya Chaos as a hunch TEATR. publishes notes on the work of the spectators’ club at the Chaos Festival of Contemporary Art («Staryi Dom» Theater, Novosibirsk) Alexander Rubinstein Theater and its audience. Essays In 2019, for the first time in our history, a survey of the theater public was conducted, based on which a detailed report was prepared. TEATR. asked one of the authors of the study to highlight and comment on its main points Plus or minus theater The interest for theater of people engaged in intellectual and / or creative activities in the other arts is one of the important indicators of the state of theater. Therefore, we conducted a small survey among musicians, philosophers, filmmakers, writers, curators, art and film critics to find out why they go to the theater and think about it if they don’t need it «for work». Or, on the contrary, do not go to the theater in principle. Театр. № 41
Стр.5
004 содержание Содержание 058 Роман Осминкин «Митинг в театре»: между коллективным перформансом и политическим активизмом 064 Ника Пархомовская 005 Марина Давыдова Чума во время коронавируса 008 Мила Бредихина, Олег Аронсон, Антон Долин, Мария Степанова, Алексей Паперный, Марина Разбежкина, Марина Лошак, Алексей Уминский, Сергей Гандлевский, Олег Нестеров, Юрий Сапрыкин Плюс-минус театр 016 Валерий Золотухин В поисках свободы: новейшие теоретические работы о проблеме зрителя 022 Юлия Клейман От «Диониса-69» к «Игрушкам»-2019 094 Жанна Зарецкая 030 Николай Песочинский Смерть зрителя 038 Алла Шендерова Это слово через «ц»: Всеволод Лисовский и Дмитрий Волкострелов о партиципаторности современного театра 052 Алла Шендерова Владимир Мирзоев: «Это апокалипсис, все в порядке!» Хаоc как предчувствие: заметки о работе зрительского клуба на фестивале актуального искусства «Хаос» 104 Лиза Кешишева О новых и старых формах театральной критики 110 Александр Рубинштейн Театр и его публика. Социологические очерки 070 Ника Пархомовская, Ольга Цветкова Танцуют все: какие роли бывают у зрителя в современном танце 078 Инна Розова Почувствуй себя живым: зритель как полноправный участник плейбек-перформанса 082 Варвара Склез Радикальное исследование времени 088 Айсылу Кадырова Три языка театральной Казани и «механизм непонимания» Российский зритель и его эволюция Театр. № 41
Стр.6

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически