ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 2 (79) 2018
Апрель – июнь
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru
E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2017
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2017
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
07.00.00 ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Жуков С.А., Руденко А.Е.
ТРАНСФОРМАЦИЯ УПРАВЛЕНИЯ ТЫЛОМ РККА ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ 1930-Х –
НАЧАЛЕ 1940-Х ГОДОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Зотов В.В.
ОРЛОВСКИЕ ЗЕМСКИЕ ДЕЯТЕЛИ-ДВОРЯНЕ В ПРЕДСТАВИТЕЛЬНЫХ
ОРГАНАХ ВЛАСТИ РОССИИ (1906-1917 ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Кошелев В.Е.
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ ГОСУДАРСТВА И РУССКОЙ ПРАВОСЛАВНОЙ ЦЕРКВИ
В ОРЛОВСКО-СЕВСКОЙ ЕПАРХИИ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Крылов А.В.
СВЯТОЙ ПРЕСТОЛ И САУДОВСКАЯ АРАВИЯ: РАЗВИТИЕ ДИАЛОГА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Мерзанова А.В.
ПОСОЛЬСТВО ГРИГОРИЯ БОГДАНОВА В СВЯЩЕННУЮ РИМСКУЮ ИМПЕРИЮ
ГЕРМАНСКОЙ НАЦИИ В 1656 Г. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Миронова Т.П.
СОТРУДНИЧЕСТВО СССР И ФРАНЦИИ В ОБЛАСТИ КНИЖНОГО ДЕЛА В 20-Е ГОДЫ XX ВЕКА. . . 31
Никифоров Св.В.
СОПРЯЖЕНИЕ ЕВРАЗИЙСКОГО ЭКОНОМИЧЕСКОГО СОЮЗА И ЭКОНОМИЧЕСКОГО ПОЯСА
ШЕЛКОВОГО ПУТИ. ВОЗМОЖНОСТИ И ОГРАНИЧЕНИЯ. АНАЛИЗ В РАМКАХ КОНЦЕПЦИИ
ГЕОХОМОГЕНЕЗА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Романика А.С.
ДЕМОКРАТИЧЕСКОЕ ДВИЖЕНИЕ ЭПОХИ ВЕЛИКИХ РЕФОРМ И ВОЕННОЕ СООБЩЕСТВО . . . . .38
Савосичев А.Ю.
К ВОПРОСУ О МЕСТЕ И ВРЕМЕНИ ОСНОВАНИЯ ГОРОДА ОРЛА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Сидорчук Е.А.
ГОТОВНОСТЬ СЕВАСТОПОЛЯ К ОБОРОНЕ В ПЕРИОД ВЕЛИКОЙ ОТЧЕСЕТВЕННОЙ ВОЙНЫ
К МОМЕНТУ ОТРАЖЕНИЯ ПЕРВОГО ШТУРМА НЕМЕЦКО-ФАШИСТСКИМИ ВОЙСКАМИ . . . . . .49
Фокина А.В.
ВЗГЛЯДЫ ПРЕДСТАВИТЕЛЕЙ РУССКОЙ ЭМИГРАЦИИ НА РАЗВИТИЕ КРЕСТЬЯНСТВА
В СОВЕТСКОЙ РОССИИ В 1920-Е ГГ.: СОЦИАЛЬНО-ПОЛИТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Ченская Т.В.
ДЕЛЕГАТСКИЕ СОБРАНИЯ, КАК ФАКТОР ОБЩЕСТВЕННОЙ ЖИЗНИ
РОССИЙСКОЙ ДЕРЕВНИ В 20-Х – 30-Х. ГГ. XX В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Черниловский А.А.
ПРОГНОЗИРОВАНИЕ В 1936 ГОДУ НОВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ СОВЕТСКИМ
ГОСУДАРСТВЕННЫМ ДЕЯТЕЛЕМ ВАЛЕНТИНОМ АНДРЕЕВИЧЕМ ТРИФОНОВЫМ . . . . . . . . . . . . 63
10.00.00 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Багана Жером, Куксова Е.Л.
ОСОБЕННОСТИ СЛОВООБРАЗОВАНИЯ В КАМЕРУНСКОМ ВАРИАНТЕ ФРАНЦУЗСКОГО ЯЗЫКА . 67
Банкова Л.Л.
ПРОБЛЕМЫ ЭКВИВАЛЕНТНОСТИ ПРИ ПЕРЕДАЧЕ КИТАЙСКИХ АНТРОПОНИМОВ
НА РУССКИЙ ЯЗЫК (НА МАТЕРИАЛЕ КИТАЙСКИХ ТЕЛЕСЕРИАЛОВ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Бахвалова Т.В.
ОТРАЖЕНИЕ В НАРОДНЫХ ГОВОРАХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ ЭТНОСОВ ДРУГ О ДРУГЕ. . . . . . . . . . . . 75
Бельская М.И.
ТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ГЛАВНОГО ГЕРОЯ «ГИСТОРИИ О ЦАРЕВИЧЕ ЯРОПОЛЕ» . .78
Бин Ли
СПОСОБЫ ПОПОЛНЕНИЯ СЛОВАРНОГО СОСТАВА КИТАЙСКОГО ЯЗЫКА
В ОБЛАСТИ ПОЛИТИКИ, ЭКОНОМИКИ, СОЦИАЛЬНОЙ СФЕРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Бурко Н.В.
НАЗВАНИЯ ОВРАГОВ КАК ОТРАЖЕНИЕ КАРТИНЫ МИРА НОСИТЕЛЕЙ ОРЛОВСКИХ ГОВОРОВ . . 85
Воронцова Ю.А.
К ВОПРОСУ О СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ В СИНХРОНИИ И ДИАХРОНИИ . . . . . 89
Решением Президиума Высшей аттестационной комиссии при Министерстве образования и науки Российской Федерации от
09.02.2016 г. журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» включен в перечень ведущих рецензируемых
научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на
соискание ученых степеней доктора и кандидата наук по следующим отраслям и группам научных специальностей: 07.00.00 –
исторические науки и археология; 10.01.00 – литературоведение; 10.02.00 – языкознание; 13.00.00 – педагогические науки.
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018
Голайденко Л.Н.
ЭКСПРЕССИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ СЛОВ СО ЗНАЧЕНИЕМ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ПРОЗАИЧЕСКОЙ РЕЧИ:
ЛЕКСИЧЕСКИЙ ПОВТОР . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Дудко А.Э.
ВОРДСВОРТОВСКИЙ СОНЕТ И.И. КОЗЛОВА: ВОЛЬНОЕ ПОДРАЖАНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Дудченко О.В., Говорухин Г.Э.
РОЛЬ ЭСТЕТИКИ В ПРОСТРАНСТВЕННО-ВРЕМЕННОЙ КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИИ ЭПОСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Козлова Л.Н., Царева Г.В.
ЛЕКСИКОГРАФИЧЕСКИЙ АСПЕКТ ПЕРЕВОДА ГЕНДЕРНОЙ ЛЕКСИКИ С РУССКОГО ЯЗЫКА НА АНГЛИЙСКИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Комова М.А.
ЛЕГЕНДАРНЫЕ РАССКАЗЫ О СВЯТЫНЯХ ДВОРЯНСКИХ РОДОВ
(НА МАТЕРИАЛЕ ОРЛОВСКИХ ЛИТЕРАТУРНО-КРАЕВЕДЧЕСКИХ ИСТОЧНИКОВ): СИСТЕМА МОТИВОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Коржова И.Н.
ДЕСЯТЬ ЗАДАЧ НА СЛОЖЕНИЕ: ТВОРЧЕСКАЯ ИСТОРИЯ ЦИКЛА К. СИМОНОВА «С ТОБОЙ И БЕЗ ТЕБЯ» (СТАТЬЯ ПЕРВАЯ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Мартынова Е.М.
ЗНАЧЕНИЯ ВЕСТИМЕНТАРНЫХ НОМИНАЦИЙ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ДИСКУРСЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Миронова Т.П., Лапотникова Е.А.
ОСОБЕННОСТИ ПЕРЕВОДА ЭТНОГРАФИЧЕСКИХ РЕАЛИЙ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ТЕКСТЕ
(НА МАТЕРИАЛЕ ПОЭМЫ Н.В. ГОГОЛЯ «МЕРТВЫЕ ДУШИ» И ЕЕ ПЕРЕВОДОВ НА ФРАНЦУЗСКИЙ ЯЗЫК) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Мисиева Л.А.
ОБРАЗ ЧЕЛОВЕКА В ЗЕРКАЛЕ АВАРСКИХ ГЕНДЕРНЫХ ПАРЕМИОЛОГИЧЕСКИХ ЕДИНИЦ,
ПОСТРОЕННЫХ НА ПРИНЦИПЕ АЛОГИЗМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Новикова Л.В.
СОХРАНЕНИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО КОЛОРИТА АМЕРИКАНИЗМОВ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ПЕРЕВОДЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Оболенский В.Б.
ФУНКЦИИ ЯЗЫКА: ФИЛОСОФСКИЙ И ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ АСПЕКТЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Осламенко А.С.
ФУНКЦИОНИРОВАНИЕ КОНЦЕПТА ГЕРОЙ В РУССКОЙ КУЛЬТУРЕ НА ПРИМЕРЕ ПОСЛОВИЦ И УСТОЙЧИВЫХ ВЫРАЖЕНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Попова А.Р.
НЕУЗУАЛЬНЫЕ ЦВЕТОНОМИНАЦИИ В ТВОРЧЕСТВЕ ОРЛОВСКОЙ ПИСАТЕЛЬНИЦЫ Т.И. ГРИБАНОВОЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Путилова Э.О.
АНТРОПОМОРФНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ РОБОТОВ (НА ПРИМЕРЕ АМЕРИКАНСКОЙ НАУЧНО-ФАНТАСТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ) . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Сафрон Е.А.
А. К. ТОЛСТОЙ КАК ОСНОВОПОЛОЖНИК ОБРАЗА ВАМПИРА В РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Селезнева В.В., Евсикова Е.A., Хлопкова М.В.
КОММУНИКАТИВНО-КОГНИТИВНЫЕ ОСОБЕННОСТИ РЕЧЕВОГО ПОВЕДЕНИЯ
РЕАГИРУЮЩЕГО АДРЕСАТА В РАМКАХ РЕЧЕВОГО ЖАНРА «АНГЛИЙСКИЙ КОМПЛИМЕНТ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Старыгина Н.Н.
ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ДЕТАЛЬ КАК ИНТЕРТЕКСТЕМА В РАССКАЗЕ «ДУХ ГОСПОЖИ ЖАНЛИС» Н.С. ЛЕСКОВА,
ИЛИ «ЛОКТИ» АГАФЬИ ПШЕНИЦЫНОЙ В СПОРЕ О ВОСПИТАНИИ И ЦЕЛОМУДРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Струкова Т.В.
ЛОГИКО-СТРУКТУРНЫЕ ТИПЫ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРНОЙ СТИХОТВОРНОЙ ЗАГАДКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Терехова Е.А.
ГЕРОЙ-РЕБЁНОК В РАССКАЗЕ ЛЕСКОВА «НЕРАЗМЕННЫЙ РУБЛЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Федорчук М.А.
МЭРИ СЬЮ КАК ОТРАЖЕНИЕ ЧИТАТЕЛЬСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О КРАСОТЕ В ФАНФИКШН
(НА МАТЕРИАЛЕ ФАНДОМОВ «ШЕРЛОК», «МЕРЛИН» И «СВЕРХЪЕСТЕСТВЕННОЕ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Филичкина Т.П.
ОЦЕНОЧНОСТЬ ПРЕЦЕДЕНТНЫХ ФЕНОМЕНОВ В АНГЛОЯЗЫЧНОМ ПОЛИТИЧЕСКОМ ДИСКУРСЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Чевтаев А.А.
«ЗОРОАСТРИЙСКИЙ» КОД АДАМИЗМА В КНИГЕ СТИХОВ М. ЗЕНКЕВИЧА «ДИКАЯ ПОРФИРА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Чжан Юйвэй, Михайлова М.В.
ФИЛОСОФИЯ СЧАСТЬЯ В РАННЕЙ ПРОЗЕ Б.К. ЗАЙЦЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Чукшис В.А.
ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ СТАТУС ДИАЛЕКТА КАК ОДНОЙ ИЗ ФОРМ СУЩЕСТВОВАНИЯ НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКА В АВСТРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Элми Ата Мохаммад
СЕМАНТИКА СОБЫТИЙНЫХ ИМЕН СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ В ПОВЕТИ А.С. ПУШКИНА «МЕТЕЛЬ» И В СОВРЕМЕННОМ РУССКОМ ЯЗЫКЕ . . . . . . . . . 206
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Алдошин А.В., Алдошина Е.А., Демина А.В., Иванина Л.И.
РЕГУЛИРОВАНИЕ ПРОЦЕССОВ САМОПОЗНАНИЯ И САМОУПРАВЛЕНИЯ ПСИХОФИЗИЧЕСКИМ
СОСТОЯНИЕМ ОБУЧАЮЩИХСЯ ВУЗОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Амеличкин А.В.
РАЗВИТИЕ ОРГАНИЗАЦИОННО-УПРАВЛЕНЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ МОЛОДЕЖИ В УЧРЕЖДЕНИЯХ КУЛЬТУРЫ И ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . 213
Андреева Л.А., Карева Н.В.
КОМПЕТЕНЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ, НЕОБХОДИМЫЕ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ
ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ЭЛЕКТРОННОГО УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Ахтемзянова Н.М.
ОПТИМИЗАЦИЯ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ СТУДЕНТОВ ПОСРЕДСТВОМ ПРИМЕНЕНИЯ
СОВРЕМЕННЫХ ФИТНЕС ТЕХНОЛОГИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Бактыбаева А.Т.
ТЕСТ В ЭЛЕКТРОННОМ ФОРМАТЕ КАК ВИД КОНТРОЛЯ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ-ИНОСТРАНЦЕВ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Бирюкова Н.П., Стебакова Т.Г., Родкина А.А., Прилепская О.А.
РЕАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ УСЛОВИЙ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ
БАКАЛАВРОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ 29.03.01 «ТЕХНОЛОГИЯ ИЗДЕЛИЙ ЛЕГКОЙ ПРОМЫШЛЕННОСТИ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Волкова Л.А., Гавриленко А.П.
СИНТЕЗ РЕЛИГИИ И ИСКУССТВА КАК СРЕДСТВО ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО И ЭСТЕТИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ МОЛОДЕЖИ. . . . . . . . . . . . . . . . . 232
2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018
Гетоева Л.К., Кадиев А.Х.
ФОРМИРОВАНИЕ ЭСТЕТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ УЧАЩИХСЯ НА ОСНОВЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОЙ ИНТЕГРАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Горелова С.А., Пермякова Ж. А., Силаева Ж.Г., Мысишин И.С.
ПРОФИЛЬНАЯ ПРАКТИКА СТУДЕНТОВ ОРЛОВСКОГО ГАУ КАК ОСНОВА ПОДГОТОВКИ КВАЛИФИЦИРОВАННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ. . . . . . . . . . . . . . 241
Губарева Л.И., Баранова С.В., Тенетилова В.С.
ЧАСТНО-ГОСУДАРСТВЕННОЕ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВО В СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
Державина Н.М., Пузина Т.И., Макеева И.Ю.
НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЙ КЛАСТЕР В ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРАНТОВ-БИОЛОГОВ
(НАПРАВЛЕННОСТИ: БОТАНИКА, ФИЗИОЛОГИЯ РАСТЕНИЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Дроздов А.С., Моисеев А.Р.
СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К ОРГАНИЗАЦИИ И МЕТОДИКЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ПРОБЛЕМ
МОРАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВОЙСК (СИЛ) КУРСАНТАМ ВОЕННЫХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Зубова И.И., Кулакова Е.В.
ВЛИЯНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ НА ФОРМИРОВАНИЕ ВЫСОКОКВАЛИФИЦИРОВАННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Калинина А.А.
ПУТИ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИДЕФЕКТОЛОГОВ К МОНИТОРИНГУ КОРРЕКЦИОННОГО
КОМПОНЕНТА АДАПТИРОВАННЫХ ОСНОВНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Карпеева С.А., Стебакова Т.Г.
ОРИЕНТАЦИЯ КОНСТРУКТОРА ШВЕЙНЫХ ИЗДЕЛИЙ В ТВОРЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Ковешникова Е.Н., Пахомова С.В.
ФЕНОМЕНОЛОГИЯ ЭКРАННОЙ ПЕДАГОГИКИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ФИЛОСОФСКИХ АСПЕКТОВ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Ковынева К.А., Правдюк В.Н.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ ПОДХОД К РАЗРАБОТКЕ ПОНЯТИЯ «СОЦИАЛЬНО-ТВОРЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА БУДУЩЕГО ПЕДАГОГА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Козырская И.Н.
ИННОВАЦИИ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ РЕСПУБЛИКИ КАЗАХСТАН В КОНЦЕ ХХ – НАЧАЛЕ ХХI ВЕКА
КАК ПРЕДПОСЫЛКА СОВРЕМЕННОГО ЭТАПА ИННОВАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Митрахович В.А., Бердюгин С.Ю.
О НЕОБХОДИМОСТИ МЕТОДИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ
ПОДГОТОВКИ КУРСАНТОВ – БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Митрохина С.В., Васильченко С.Ш.
ПРИМЕНЕНИЕ ИНТЕРАКТИВНОЙ ДОСКИ ПРИ ОБУЧЕНИИ РЕШЕНИЮ ТОПОЛОГИЧЕСКИХ ЗАДАЧ
НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В 5–6 КЛАССАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Овсянникова О.Н., Иванова О.Ю.
РАЗВИТИЕ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ
КАК ОДИН ИЗ АСПЕКТОВ РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНОСТИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ УНИВЕРСИТЕТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Озерова А.А.
ТРУДОВЫЕ ПОЛОЖЕНИЯ, НЕОБХОДИМЫЕ ДЛЯ ЗНАНИЯ ПЕДАГОГУ-ПСИХОЛОГУ, КАК РАБОТНИКУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Павлова Т.А., Уварова М.Н.
ЕДИНАЯ ИНФОРМАЦИОННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА ВУЗА КАК ОСНОВА
КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА ПРИ ИЗУЧЕНИИ ДИСЦИПЛИНЫ «МАТЕМАТИКА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Панфилов О.П., Борисова В.В., Дутова И.В., Дубровин В.А.
ПРИРОДНО-АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ПРОФИЛЬ ПОДГОТОВКИ СОВРЕМЕННОГО СПЕЦИАЛИСТА
ПО ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ И СПОРТУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Пилюгайцева Ю.И.
ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНТЕРЬЕР» СТУДЕНТАМ-АРХИТЕКТОРАМ В КОЛЛЕДЖЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Ретинская Ю.А.
ЗНАЧИМЫЕ СОСТАВЛЯЮЩИЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СПОРТСМЕНОК В ФИТНЕС-АЭРОБИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Сергеева Н.И.
МЕТОДИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ЭУМК НА ПЛАТФОРМЕ MOODLE ДЛЯ РАЗВИТИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ
КОМПЕТЕНТНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
Скрипченко С.Н.
ИЗНЕУТВЕРЖДАЮЩАЯ ПЕДАГОГИКА В ЗАРУБЕЖНЫХ ТЕОРИЯХ ОБРАЗОВАНИЯ И ВОСПИТАНИЯ XVIII – ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЫ XIX ВЕКОВ . . . . . 327
Сысоева О.С., Сафонова М.Ю., Еремина К.Ю.
РАБОТА СЕКТОРА «ЧЕЛОВЕК. ГРАЖДАНИН. ПАТРИОТ» – АКТУАЛЬНАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ
ВОСПИТАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В ТЕХНИЧЕСКОМ ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332
Сысоева О.С., Сафонова М.Ю., Заломнов К.В.
ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ МОЛОДЕЖИ – АКТУАЛЬНАЯ ПРОБЛЕМА СОВРЕМЕННОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Таканаев А.А., Яроватая М.А.
МЕТОДЫ ИЗУЧЕНИЯ БИОДЕГРАДАЦИИ ПОЛИМЕРНЫХ СИСТЕМ В РАМКАХ ЭЛЕКТИВНОГО КУРСА
«КОМПОЗИТНЫЕ МАТЕРИАЛЫ В МЕДИЦИНЕ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Трошкин А.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ (ДИЗАЙН). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Федорова Н.И., Бахрах И.И.
ОРГАНИЗАЦИОННО-МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ АБИЛИТАЦИИ ДЕТЕЙ С УМСТВЕННОЙ ОТСТАЛОСТЬЮ
СРЕДСТВАМИ АДАПТИВНОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В УСЛОВИЯХ СЕМЕЙНОГО ВОСПИТАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Черникова С.М.
ТРАДИЦИИ НАРОДНОГО ИСКУССТВА В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ ХУДОЖНИКОВ
ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО ИСКУССТВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Чухачева Е.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ ЛОГОПЕДОВ
В ПРОЦЕССЕ МОДЕЛИРОВАНИЯ МОНОЛОГИЧЕСКОЙ РЕЧИ ДОШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350
Яковлева Ю.М.
РЕЧЕВАЯ ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА К ПРОХОЖДЕНИЮ ПРАКТИКИ
ПО ПОЛУЧЕНИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ УМЕНИЙ И ОПЫТА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ШКОЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
3
Стр.4
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.2 - No.79 2018
April – June
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru
E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2017
© OSU named after I.S. Turgenev, 2017
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
07.00.00 HISTORICAL SCIENCES
Zhukov S.A., RudenkoA.E.
TRANSFORMATION OF THE LOGISTICS MANAGEMENT OF THE RED ARMY
IN THE SECOND HALF OF THE 1930 – EARLY 1940. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Zotov V.V.
OREL ZEMSTVO FIGURES, NOBLEMEN IN THE REPRESENTATIVE BODIES OF RUSSIA (1906-1917) . . .13
Koshelev V.E.
THE RELATIONSHIP BETWEEN THE STATE AND THE RUSSIAN ORTHODOX CHURCH
IN THE OREL-SEVSK DIOCESE IN THE SECOND HALF OF THE XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Krylov A.V.
THE HOLY SEE AND SAUDI ARABIA: PROMOTING THE DIALOGUE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Merzanova A.V.
THE EMBASSY OF GRIGORY BOGDANOV TO THE HOLY ROMAN EMPIRE
OF THE GERMAN NATION IN 1656 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Mironova T.P.
COOPERATION BETWEEN THE USSR AND FRANCE IN THE SPHERE
OF BOOK CIRCULATION IN 1920 S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Nikiforov Sv.V.
CONNECTION OF THE EURASIAN ECONOMIC UNION AND THE ECONOMIC BELT
OF THE SILK ROAD. OPPORTUNITIES AND LIMITATIONS. THE ANALYSIS WITHIN THE FRAMEWORK
OF THE CONCEPT OF GEOHOMOGENESIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Romanika A.S.
THE DEMOCRATIC MOVEMENT OF THE GREAT REFORMS’ ERA AND
THE MILITARY COMMUNITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Savosichev A.U.
THE QUESTION OF THE PLACE AND TIME OF THE FOUNDING OF THE CITY OF OREL. . . . . . . . . . 45
Sidorchuk E.A.
READINESS OF SEVASTOPOL TO DEFENSE IN THE PERIOD OF THE GREAT PATRIOTIC WAR
TO THE MOMENT OF REPULSE OF THE FIRST ATTACK BY THE GERMAN FASCIST TROOPS . . . . . . 49
Fokina A.V.
RUSSIAN EMIGRATION REPRESENTATIVES’ VIEWS OF THE PEASANTRY DEVELOPMENT
IN SOVIET RUSSIA IN THE 1920S: SOCIO-POLITICAL ASPECT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Chenskaya T.V.
DELEGATE MEETINGS AS A FACTOR IN THE SOCIAL LIFE OF THE RUSSIAN VILLAGE
IN THE 1920-1930S. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Chernilovsky A.A.
FORECASTING IN 1936 A NEW WORLD WAR MADE BY SOVIET STATESMEN
OF VALENTIN ANDREEVICH TRIFONOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
Baghana Jerome, Kuksova E.L.
PECULIARITIES OF WORD-FORMATION IN THE FRENCH LANGUAGE IN CAMEROON. . . . . . . . . . 67
Bankova L.L.
THE PROBLEM OF EQUIVALENCY WHILE RENDERING CHINESE ANTHROPONYMS INTO RUSSIAN
(AS EXEMPLIFIED BY CHINESE TV SERIES) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Bakhvalova T.V.
THE REFLECTION OF ETHNIC IDEAS ABOUT EACH OTHER AND IN (REGIONAL)
FOLK DIALECTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Belskaya M.I.
TYPOLOGICAL FEATURES OF THE MAIN HERO OF «HISTORY OF TSAREVITCH YAROPOL» . . . . . . 78
Bing Li
WAYS OF ENLARGING OF THE LEXICAL LEVEL OF THE CHINESE LANGUAGE
IN THE FIELD OF POLITICS, ECONOMICS, SOCIAL SPHERE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Burko N.V.
THE NAMES OF GULLIES AS A REPRESENTATION OF THE PICTURE OF THE WORLD
OF THE OREL DIALECT SPEAKERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
By the decision of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science 09.02.2016 the journal
“Scientifi c Notes of Orel State University” is included in the list of leading reviewed scientifi c journals and publications, in which
the scientifi c results of dissertations for the degree of doctor and candidate of sciences. It covers the following scientifi c fi elds:
07.00.00 – historical sciences and archaeology; 10.01.00 – literary criticism; 10.02.00 – linguistics; 13.00.00 – pedagogical
sciences.
4
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018
Vorontsova J.A.
TO THE QUESTION OF WORD-FORMATIVE MOTIVATION IN SYNCHRONY AND DIACHRONY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Golaydenko L.N.
THE EXPRESSIVE POTENTIAL OF THE WORDS WITH THE MEANING IMAGINATION
AND RECOLLECTION IN THE ARTISTIC PROSAIC SPEECH: LEXICAL REPETITION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Dudko A.E.
WORDSWORTH’S SONNET BY I.I. KOZLOV: FREE IMITATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Dudchenko O.V., Govorukhin G.E.
THE ROLE OF ESTHETICS IN TIME AND SPACE CONCEPTUALIZATION OF EPICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Kozlova L.N., Tsareva G.V.
LEXICOGRAPHICAL ASPECT OF TRANSLATING GENDER VOCABULARY FROM RUSSIAN INTO ENGLISH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Komova М.А.
LEGENDARY STORIES ABOUT RELICS OF NOBLE FAMILIES (ON THE MATERIAL
OF OREL LITERARY AND LOCAL LORE SOURCES): THE SYSTEM OF MOTIVES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Korzhova I.N.
TEN TASKS FOR THE COMPLETION: THE CREATIVE HISTORY OF K. SIMONOV’S CYCLE «WITH YOU AND WITHOUT YOU (ARTICLE ONE) . . . . . . . . . . . 117
Martynova E.M.
MEANINGS OF VESTIMENTARY NOMINATIONS IN ARTISTIC DISCOURSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Mironova T.P., Lapotnikova E.A.
PECULIARITIES OF TRANSLATING ETHNOGRAPHIC REALIA IN A FICTION TEXT (BASED ON THE POEM
«DEAD SOULS » BY N.V.GOGOL AND ON THE VARIANTS OF TRANSLATING IT INTO FRENCH) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Misieva L.A.
THE IMAGE OF A PERSON IN THE AVAR GENDER PAROEMIOLOGICAL UNITS, FORMED ON THE BASIS OF ALOGISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Novikova L.V.
CONSERVATION OF AMERICANISMS NATIONAL COLORINGS IN FICTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Obolensky V.B.
FUNCTIONS OF LANGUAGE: PHILOSOPHICAL AND LINGUISTIC ASPECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Oslamenko A.S.
FUNCTIONING OF THE HERO CONCEPT IN RUSSIAN CULTURE BY THE EXAMPLE OF PROVERBS AND STABLE EXPRESSIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Popova A.R.
NON-USUAL COLOR NOMINATION IN THE WORKS OF OREL WRITER T.I. GRIBANOVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Putilova E.O.
ANTHROPOMORPHOUS CHARACTERISTICS OF ROBOTS BASED ON THE AMERICAN SCIENCE-FICTION LITERATURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Safron E.A.
A.K. TOLSTOY AS THE FOUNDER OF THE VAMPIRE CHARACTER IN RUSSIAN LITERATURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Selezneva V.V., Evsikova E.A., Khlopkova M.V.
COGNITIVE AND COMMUNICATIVE ASPECTS OF THE ENGLISH COMPLIMENT ADDRESSEE’S VERBAL RESPONSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Starygina N.N.
ARTISTIC DETAIL AS INTERTEXTUAL ELEMENT IN THE STORY «THE SPIRIT OF MADAME DE GENLIS»
BY N. S. LESKOV, OR «ELBOWS» OF AGAFIA PSHENITSYNA IN A DISPUTE ABOUT UPBRINGING AND CHASTITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Strukova T.V.
LOGIC AND STRUCTURAL TYPES OF THE RUSSIAN LITERARY POETIC RIDDLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Terekhova E.A.
THE HERO-CHILD IN LESKOV’S STORY “THE INDISPENSABLE RUBLE”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Fedorchuk M.A.
MARY SUE AS A REFLECTION OF READERS’ NOTIONS OF BEAUTY IN FANFICS (BASED ON THE FANDOMS
«SHERLOCK», «MERLIN» AND «SUPERNATURAL») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Filichkina T.P.
EVALUATION OF PRECEDENT PHENOMENA IN THE ENGLISH LANGUAGE POLITICAL DISCOURSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Chevtaev A.A.
“ZOROASTRIAN” CODE OF ADAMISM IN THE BOOK OF POEMS “THE WILD PORPHYRY” BY M. ZENKEVICH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Zhang Yuwei, Mikhailova M.V.
THE PHILOSOPHY OF HAPPINESS IN B.K. ZAITSEV’S EARLY PROSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Chukshis V.A.
THE LINGUISTIC STATUS OF DIALECT AS ONE OF THE FORMS OF EXISTENCE OF GERMAN IN AUSTRIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Elmy Ata Mohammad
THE SEMANTICS OF THE EVENT NOUNS IN THE A. S. PUSHKIN’S “THE SNOWSTORM”
AND IN THE MODERN RUSSIAN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Aldoshin A.V., Aldoshina E.A., Demina A.V., Ivanina L.I.
REGULATION OF THE PROCESSES OF SELF-COGNITION AND SELF-MANAGEMENT BY THE PSYCHOPHYSICAL
STATE OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE EDUCATIONAL SPACE OF PHYSICAL CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Amelichkin A.V.
DEVELOPMENT OF THE ORGANIZATIONAL AND MANAGERIAL ABILITIES OF YOUTH
IN THE INSTITUTIONS OF CULTURE AND EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Andreeva L.A., Kareva N.V.
COMPETENCES OF THE TEACHER NECESSARY IN THE PROCESS OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE USING
AN ELECTRONIC TEACHING AIDS SET . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Ahtemzyanova N.M.
OPTIMIZATION OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS THROUGH THE USE OF MODERN FITNESS TECHNOLOGY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Baktybayeva A.T.
THE TEST IN THE ELECTRONIC FORMAT AS THE TYPE OF CONTROL IN TRAINING OF FOREIGN STUDENTS OF HIGHER MEDICAL SCHOOL. . . . . . . . . . 224
Biryukova H.P., Stebakova T.G., Rodkina A.A., Prilepskaya O. A.
REALIZATION OF PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION PROFESSIONAL COMPETENCES OF BACHELORS
OF DIRECTION OF PREPARATION 29.03.01 «TECHNOLOGY OF PRODUCTS OF LIGHT INDUSTRY». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Volkova L.A., Gavrilenko A.P.
5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018
THE SYNTHESIS OF RELIGION AND ART AS A MEANS OF SPIRITUAL, MORAL AND AESTHETIC YOUTH EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Ghetoyeva L.K., Kadiev A.Kh.
FORMATION OF AESTHETIC CULTURE OF STUDENTS ON THE BASIS OF INTERDISCIPLINARY INTEGRATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Gorelova S.A., Permyakova Zh.A., Silaeva Zh.G., Mysyshin I.S.
PROFILE PRACTICE OF STUDENTS OF ORLOVSKY GAU AS A BASIS OF TRAINING QUALIFIED SPECIALISTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Gubareva L.I., Baranova S.V., Tenetilova V.S.
PUBLIC-PRIVATE ENTREPRENEURSHIP IN THE MODERN SYSTEM OF PROFESSIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
Derzhavina N.M., Puzina T.I., Makeeva I.Yu.
THE SCIENTIFIC-RESEARCH CLUSTER IN PREPARATION OF THE MASTERS IN BIOLOGY
(DIRECTIONS: BOTANY, PLANT PHYSIOLOGY). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Drozdov A.S., Moiseyev A.R.
MODERN APPROACHES TO THE ORGANIZATION AND METHODS OF TEACHING PROBLEMS OF MORAL AND
PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF ACTIVITIES TROOPS (FORCES) CADETS OF MILITARY UNIVERSITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Zubova I.I., Kulakova E.V.
INFLUENCE OF INFORMATION TECHNOLOGIES ON THE FORMATION OF HIGHLY QUALIFIED SPECIALISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Kalinina A.A.
THE WAY OF FORMATION OF READINESS OF STUDENTS STUDYING FOR THE MONITORING
REMEDIAL COMPONENT ADAPTED BASIC EDUCATIONAL PROGRAMS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Karpeeva S.A., Stebakova T.G.
ORIENTATION OF THE DESIGNER OF GARMENTS IN CREATIVE ACTIVITY IN THE PROCESS
OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Koveshnikova E.N., Pakhomova S.V.
PHENOMENOLOGY OF SCREEN PEDAGOGY THROUGH THE PRISM OF PHILOSOPHICAL ASPECTS OF CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Kovyneva K.A., Pravdyuk V.N.
THEORETICAL APPROACH TO THE CONCEPT DEVELOPMENT «SOCIAL AND CREATIVE CULTUREOF THE FUTURE TEACHER». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Kozyrskaya I.N.
INNOVATIONS IN THE EDUCATIONAL SYSTEM OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN AT THE END OF THE XX – THE BEGINNING
OF THE XXI CENTURIES AS PREREQUISITES FOR INNOVATION PROGRESS AT THE PRESENT STAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Mitrakhovich V.A., Berdyugin S.Yu.
ON THE NEED FOR METHODOLOGICAL GUIDANCE OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF THE CADETS – FUTURE ENGINEERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Mitrokhina S.V., Vasilchenko S.Sh.
USING THE INTERACTIVE WHITEBOARD IN TEACHING TO SOLVE TOPOLOGICAL PROBLEMS
ON MATHEMATICS LESSONS IN THE 5TH
–6TH
FORMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Ovsyannikova O.N., Ivanova O.YU.
THE COMMUNICATIVE COMPETЕNCE DEVELOPMENT AT THE LESSONS OF FOREIGN LANGUAGE
IS ONE OF THE ASPECTS FOR DEVELOPING STUDENTS’ CREATIVITY OF TECHNICAL UNIVERSITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Ozerova A.A.
LABOR CLAUSES NECESSARY FOR KNOWLEDGE TO THE TEACHER-PSYCHOLOGIST, AS AN EMPLOYEE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Pavlova T.A., Uvarova M.N.
UNIFIED INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY AS THE BASIS
OF THE COMPETENCE APPROACH IN THE STUDY OF DISCIPLINE “MATHEMATICS” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Panfi lov O.P., Borisova V.V., Dutova I.V., Dubrovin V.A.
NATURAL-ANTHROPOLOGICAL PROFILE OF TRAINING OF MODERN SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Pilyigaitseva J.I.
CHARACTERISTIC OF TEACHING THE SUBJECT OF INTERIOR T O THE STUDENTS OF ARCHITECTURE IN COLLEGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Retinskay J.A.
SIGNIFICANT COMPONENTS OF PSYCHOLOGICAL PREPARATION OF ATHLETES IN AEROBICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Sergeeva N.I.
METHODICAL POTENTIAL OF AN ELECTRONIC TEACHING AIDS SET ON THE PLATFORM MOODLE
FOR STUDENTS’ COMMUNICATIVE COMPETENCE DEVELOPMENT IN SUBJECT «FOREIGN LANGUAGE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
Skripchenrko S.N.
LIFE-AFFIRMING PEDAGOGICS IN THE FOREIGN THEORIES OF EDUCATION AND UPBRINGING
OF THE XVIIITH – THE FIRST PART OF THE XIXTH CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Sysoeva O.S., Safonova M.Y., Eremina K.Y.
WORK OF THE SECTOR «MAN. CITIZEN. PATRIOT» – THE ACTUAL COMPONENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN A TECHNICAL UNIVERSITY. . . . . 332
Sysoeva O.S., Safonova M.Y., Zalomnov K.V.
PATRIOTIC EDUCATION OF YOUTH - THE URGENT PROBLEM OF NOWADAYS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Takanaev A.A., Yarovataya M.A.
METHODS OF STUDYING BIODEGRADATION OF POLYMER SYSTEMS IN THE LIMITSOF
THE ELECTIVE COURSE «COMPOSITE MATERIALS IN MEDICINE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Troshkin A.V.
FORMATION OF READINESS OF FUTURE TEACHERS OF VOCATIONAL TRAINING (DESIGN) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Fedorova N.I., Bakhrakh I.I.
ORGANIZATIONAL-METHODICAL ASPECTS OF HABILITATION OF MENTALLY DEFECTIVE CHILDREN
BY MEANS OF ADAPTIVE PHYSICAL CULTURE IN CONDITIONS OF FAMILY EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Chernikova S.M.
TRADITIONS OF FOLK ART IN VOCATIONAL TRAINING ARTS AND CRAFTS ARTISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Suhacheva E.V.
THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE SPEECH THERAPISTS
IN THE MODELING PROCESS, MONOLOGIC SPEECH OF PRESCHOOL CHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350
Yakovleva Y.M.
CLASSROOM DISCOURSE TRAINING OF FUTURE ENGLISH TEACHERS FOR PROFESSIONAL
EXPERIENCE AND SKILLS ACQUISITION SCHOOL PLACEMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
6
Стр.7