Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634840)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Ученые записки Орловского государственного университета

Ученые записки Орловского государственного университета №2 2018 (449,00 руб.)

0   0
Страниц363
ID665408
АннотацияНаучный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки.
Ученые записки Орловского государственного университета .— 2018 .— №2 .— 363 с. — URL: https://rucont.ru/efd/665408 (дата обращения: 26.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Ученые_записки_Орловского_государственного_университета_№2_2018.pdf
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ Научный журнал Издается с 1940 года Выходит 4 раза в год № 2 (79) 2018 Апрель – июнь Редакционно-издательская коллегия: Главный редактор Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф. Заместитель главного редактора Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. Члены редколлегии: Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия) Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия) Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия) Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия) Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия) Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия) Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания) Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия) Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия) Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия) Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия) Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия) Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия) Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша) Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия) Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия) Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения) Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция) Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция) Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия) Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария) Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь) Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия) Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай) Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония) И.о. ответственного редактора Дудина Е.Ф. канд. филол. наук Адрес редакции: 302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237. Тел. (486-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016 Подписной индекс 43366 по объединенному каталогу «Пресса России» © Коллектив авторов, 2017 © ОГУ имени И.С. Тургенева, 2017 Учредитель – федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева» ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева» Содержание 07.00.00  ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ Жуков С.А., Руденко А.Е. ТРАНСФОРМАЦИЯ УПРАВЛЕНИЯ ТЫЛОМ РККА ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ 1930-Х – НАЧАЛЕ 1940-Х ГОДОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Зотов В.В. ОРЛОВСКИЕ ЗЕМСКИЕ ДЕЯТЕЛИ-ДВОРЯНЕ В ПРЕДСТАВИТЕЛЬНЫХ ОРГАНАХ ВЛАСТИ РОССИИ (1906-1917 ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Кошелев В.Е. ВЗАИМООТНОШЕНИЯ ГОСУДАРСТВА И РУССКОЙ ПРАВОСЛАВНОЙ ЦЕРКВИ В ОРЛОВСКО-СЕВСКОЙ ЕПАРХИИ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Крылов А.В. СВЯТОЙ ПРЕСТОЛ И САУДОВСКАЯ АРАВИЯ: РАЗВИТИЕ ДИАЛОГА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Мерзанова А.В. ПОСОЛЬСТВО ГРИГОРИЯ БОГДАНОВА В СВЯЩЕННУЮ РИМСКУЮ ИМПЕРИЮ ГЕРМАНСКОЙ НАЦИИ В 1656 Г. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Миронова Т.П. СОТРУДНИЧЕСТВО СССР И ФРАНЦИИ В ОБЛАСТИ КНИЖНОГО ДЕЛА В 20-Е ГОДЫ XX ВЕКА. . . 31 Никифоров Св.В. СОПРЯЖЕНИЕ ЕВРАЗИЙСКОГО ЭКОНОМИЧЕСКОГО СОЮЗА И ЭКОНОМИЧЕСКОГО ПОЯСА ШЕЛКОВОГО ПУТИ. ВОЗМОЖНОСТИ И ОГРАНИЧЕНИЯ. АНАЛИЗ В РАМКАХ КОНЦЕПЦИИ ГЕОХОМОГЕНЕЗА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Романика А.С. ДЕМОКРАТИЧЕСКОЕ ДВИЖЕНИЕ ЭПОХИ ВЕЛИКИХ РЕФОРМ И ВОЕННОЕ СООБЩЕСТВО . . . . .38 Савосичев А.Ю. К ВОПРОСУ О МЕСТЕ И ВРЕМЕНИ ОСНОВАНИЯ ГОРОДА ОРЛА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Сидорчук Е.А. ГОТОВНОСТЬ СЕВАСТОПОЛЯ К ОБОРОНЕ В ПЕРИОД ВЕЛИКОЙ ОТЧЕСЕТВЕННОЙ ВОЙНЫ К МОМЕНТУ ОТРАЖЕНИЯ ПЕРВОГО ШТУРМА НЕМЕЦКО-ФАШИСТСКИМИ ВОЙСКАМИ . . . . . .49 Фокина А.В. ВЗГЛЯДЫ ПРЕДСТАВИТЕЛЕЙ РУССКОЙ ЭМИГРАЦИИ НА РАЗВИТИЕ КРЕСТЬЯНСТВА В СОВЕТСКОЙ РОССИИ В 1920-Е ГГ.: СОЦИАЛЬНО-ПОЛИТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Ченская Т.В. ДЕЛЕГАТСКИЕ СОБРАНИЯ, КАК ФАКТОР ОБЩЕСТВЕННОЙ ЖИЗНИ РОССИЙСКОЙ ДЕРЕВНИ В 20-Х – 30-Х. ГГ. XX В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Черниловский А.А. ПРОГНОЗИРОВАНИЕ В 1936 ГОДУ НОВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ СОВЕТСКИМ ГОСУДАРСТВЕННЫМ ДЕЯТЕЛЕМ ВАЛЕНТИНОМ АНДРЕЕВИЧЕМ ТРИФОНОВЫМ . . . . . . . . . . . . 63 10.00.00  ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Багана Жером, Куксова Е.Л. ОСОБЕННОСТИ СЛОВООБРАЗОВАНИЯ В КАМЕРУНСКОМ ВАРИАНТЕ ФРАНЦУЗСКОГО ЯЗЫКА . 67 Банкова Л.Л. ПРОБЛЕМЫ ЭКВИВАЛЕНТНОСТИ ПРИ ПЕРЕДАЧЕ КИТАЙСКИХ АНТРОПОНИМОВ НА РУССКИЙ ЯЗЫК (НА МАТЕРИАЛЕ КИТАЙСКИХ ТЕЛЕСЕРИАЛОВ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Бахвалова Т.В. ОТРАЖЕНИЕ В НАРОДНЫХ ГОВОРАХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ ЭТНОСОВ ДРУГ О ДРУГЕ. . . . . . . . . . . . 75 Бельская М.И. ТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ГЛАВНОГО ГЕРОЯ «ГИСТОРИИ О ЦАРЕВИЧЕ ЯРОПОЛЕ» . .78 Бин Ли СПОСОБЫ ПОПОЛНЕНИЯ СЛОВАРНОГО СОСТАВА КИТАЙСКОГО ЯЗЫКА В ОБЛАСТИ ПОЛИТИКИ, ЭКОНОМИКИ, СОЦИАЛЬНОЙ СФЕРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Бурко Н.В. НАЗВАНИЯ ОВРАГОВ КАК ОТРАЖЕНИЕ КАРТИНЫ МИРА НОСИТЕЛЕЙ ОРЛОВСКИХ ГОВОРОВ . . 85 Воронцова Ю.А. К ВОПРОСУ О СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ В СИНХРОНИИ И ДИАХРОНИИ . . . . . 89 Решением Президиума Высшей аттестационной комиссии при Министерстве образования и науки Российской Федерации от 09.02.2016 г. журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» включен в перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук по следующим отраслям и группам научных специальностей: 07.00.00 – исторические науки и археология; 10.01.00 – литературоведение; 10.02.00 – языкознание; 13.00.00 – педагогические науки.
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018 Голайденко Л.Н. ЭКСПРЕССИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ СЛОВ СО ЗНАЧЕНИЕМ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ПРОЗАИЧЕСКОЙ РЕЧИ: ЛЕКСИЧЕСКИЙ ПОВТОР . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Дудко А.Э. ВОРДСВОРТОВСКИЙ СОНЕТ И.И. КОЗЛОВА: ВОЛЬНОЕ ПОДРАЖАНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Дудченко О.В., Говорухин Г.Э. РОЛЬ ЭСТЕТИКИ В ПРОСТРАНСТВЕННО-ВРЕМЕННОЙ КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИИ ЭПОСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Козлова Л.Н., Царева Г.В. ЛЕКСИКОГРАФИЧЕСКИЙ АСПЕКТ ПЕРЕВОДА ГЕНДЕРНОЙ ЛЕКСИКИ С РУССКОГО ЯЗЫКА НА АНГЛИЙСКИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Комова М.А. ЛЕГЕНДАРНЫЕ РАССКАЗЫ О СВЯТЫНЯХ ДВОРЯНСКИХ РОДОВ (НА МАТЕРИАЛЕ ОРЛОВСКИХ ЛИТЕРАТУРНО-КРАЕВЕДЧЕСКИХ ИСТОЧНИКОВ): СИСТЕМА МОТИВОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Коржова И.Н. ДЕСЯТЬ ЗАДАЧ НА СЛОЖЕНИЕ: ТВОРЧЕСКАЯ ИСТОРИЯ ЦИКЛА К. СИМОНОВА «С ТОБОЙ И БЕЗ ТЕБЯ» (СТАТЬЯ ПЕРВАЯ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Мартынова Е.М. ЗНАЧЕНИЯ ВЕСТИМЕНТАРНЫХ НОМИНАЦИЙ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ДИСКУРСЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Миронова Т.П., Лапотникова Е.А. ОСОБЕННОСТИ ПЕРЕВОДА ЭТНОГРАФИЧЕСКИХ РЕАЛИЙ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ТЕКСТЕ (НА МАТЕРИАЛЕ ПОЭМЫ Н.В. ГОГОЛЯ «МЕРТВЫЕ ДУШИ» И ЕЕ ПЕРЕВОДОВ НА ФРАНЦУЗСКИЙ ЯЗЫК) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Мисиева Л.А. ОБРАЗ ЧЕЛОВЕКА В ЗЕРКАЛЕ АВАРСКИХ ГЕНДЕРНЫХ ПАРЕМИОЛОГИЧЕСКИХ ЕДИНИЦ, ПОСТРОЕННЫХ НА ПРИНЦИПЕ АЛОГИЗМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Новикова Л.В. СОХРАНЕНИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО КОЛОРИТА АМЕРИКАНИЗМОВ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ПЕРЕВОДЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Оболенский В.Б. ФУНКЦИИ ЯЗЫКА: ФИЛОСОФСКИЙ И ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ АСПЕКТЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Осламенко А.С. ФУНКЦИОНИРОВАНИЕ КОНЦЕПТА ГЕРОЙ В РУССКОЙ КУЛЬТУРЕ НА ПРИМЕРЕ ПОСЛОВИЦ И УСТОЙЧИВЫХ ВЫРАЖЕНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Попова А.Р. НЕУЗУАЛЬНЫЕ ЦВЕТОНОМИНАЦИИ В ТВОРЧЕСТВЕ ОРЛОВСКОЙ ПИСАТЕЛЬНИЦЫ Т.И. ГРИБАНОВОЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Путилова Э.О. АНТРОПОМОРФНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ РОБОТОВ (НА ПРИМЕРЕ АМЕРИКАНСКОЙ НАУЧНО-ФАНТАСТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ) . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Сафрон Е.А. А. К. ТОЛСТОЙ КАК ОСНОВОПОЛОЖНИК ОБРАЗА ВАМПИРА В РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Селезнева В.В., Евсикова Е.A., Хлопкова М.В. КОММУНИКАТИВНО-КОГНИТИВНЫЕ ОСОБЕННОСТИ РЕЧЕВОГО ПОВЕДЕНИЯ РЕАГИРУЮЩЕГО АДРЕСАТА В РАМКАХ РЕЧЕВОГО ЖАНРА «АНГЛИЙСКИЙ КОМПЛИМЕНТ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Старыгина Н.Н. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ДЕТАЛЬ КАК ИНТЕРТЕКСТЕМА В РАССКАЗЕ «ДУХ ГОСПОЖИ ЖАНЛИС» Н.С. ЛЕСКОВА, ИЛИ «ЛОКТИ» АГАФЬИ ПШЕНИЦЫНОЙ В СПОРЕ О ВОСПИТАНИИ И ЦЕЛОМУДРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Струкова Т.В. ЛОГИКО-СТРУКТУРНЫЕ ТИПЫ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРНОЙ СТИХОТВОРНОЙ ЗАГАДКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Терехова Е.А. ГЕРОЙ-РЕБЁНОК В РАССКАЗЕ ЛЕСКОВА «НЕРАЗМЕННЫЙ РУБЛЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Федорчук М.А. МЭРИ СЬЮ КАК ОТРАЖЕНИЕ ЧИТАТЕЛЬСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О КРАСОТЕ В ФАНФИКШН (НА МАТЕРИАЛЕ ФАНДОМОВ «ШЕРЛОК», «МЕРЛИН» И «СВЕРХЪЕСТЕСТВЕННОЕ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Филичкина Т.П. ОЦЕНОЧНОСТЬ ПРЕЦЕДЕНТНЫХ ФЕНОМЕНОВ В АНГЛОЯЗЫЧНОМ ПОЛИТИЧЕСКОМ ДИСКУРСЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Чевтаев А.А. «ЗОРОАСТРИЙСКИЙ» КОД АДАМИЗМА В КНИГЕ СТИХОВ М. ЗЕНКЕВИЧА «ДИКАЯ ПОРФИРА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Чжан Юйвэй, Михайлова М.В. ФИЛОСОФИЯ СЧАСТЬЯ В РАННЕЙ ПРОЗЕ Б.К. ЗАЙЦЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Чукшис В.А. ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ СТАТУС ДИАЛЕКТА КАК ОДНОЙ ИЗ ФОРМ СУЩЕСТВОВАНИЯ НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКА В АВСТРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Элми Ата Мохаммад СЕМАНТИКА СОБЫТИЙНЫХ ИМЕН СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ В ПОВЕТИ А.С. ПУШКИНА «МЕТЕЛЬ» И В СОВРЕМЕННОМ РУССКОМ ЯЗЫКЕ . . . . . . . . . 206 13.00.00  ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Алдошин А.В., Алдошина Е.А., Демина А.В., Иванина Л.И. РЕГУЛИРОВАНИЕ ПРОЦЕССОВ САМОПОЗНАНИЯ И САМОУПРАВЛЕНИЯ ПСИХОФИЗИЧЕСКИМ СОСТОЯНИЕМ ОБУЧАЮЩИХСЯ ВУЗОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Амеличкин А.В. РАЗВИТИЕ ОРГАНИЗАЦИОННО-УПРАВЛЕНЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ МОЛОДЕЖИ В УЧРЕЖДЕНИЯХ КУЛЬТУРЫ И ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . 213 Андреева Л.А., Карева Н.В. КОМПЕТЕНЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ, НЕОБХОДИМЫЕ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ЭЛЕКТРОННОГО УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Ахтемзянова Н.М. ОПТИМИЗАЦИЯ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ СТУДЕНТОВ ПОСРЕДСТВОМ ПРИМЕНЕНИЯ СОВРЕМЕННЫХ ФИТНЕС ТЕХНОЛОГИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Бактыбаева А.Т. ТЕСТ В ЭЛЕКТРОННОМ ФОРМАТЕ КАК ВИД КОНТРОЛЯ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ-ИНОСТРАНЦЕВ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Бирюкова Н.П., Стебакова Т.Г., Родкина А.А., Прилепская О.А. РЕАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ УСЛОВИЙ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БАКАЛАВРОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ 29.03.01 «ТЕХНОЛОГИЯ ИЗДЕЛИЙ ЛЕГКОЙ ПРОМЫШЛЕННОСТИ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Волкова Л.А., Гавриленко А.П. СИНТЕЗ РЕЛИГИИ И ИСКУССТВА КАК СРЕДСТВО ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО И ЭСТЕТИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ МОЛОДЕЖИ. . . . . . . . . . . . . . . . . 232 2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018 Гетоева Л.К., Кадиев А.Х. ФОРМИРОВАНИЕ ЭСТЕТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ УЧАЩИХСЯ НА ОСНОВЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОЙ ИНТЕГРАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Горелова С.А., Пермякова Ж. А., Силаева Ж.Г., Мысишин И.С. ПРОФИЛЬНАЯ ПРАКТИКА СТУДЕНТОВ ОРЛОВСКОГО ГАУ КАК ОСНОВА ПОДГОТОВКИ КВАЛИФИЦИРОВАННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ. . . . . . . . . . . . . . 241 Губарева Л.И., Баранова С.В., Тенетилова В.С. ЧАСТНО-ГОСУДАРСТВЕННОЕ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВО В СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Державина Н.М., Пузина Т.И., Макеева И.Ю. НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЙ КЛАСТЕР В ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРАНТОВ-БИОЛОГОВ (НАПРАВЛЕННОСТИ: БОТАНИКА, ФИЗИОЛОГИЯ РАСТЕНИЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Дроздов А.С., Моисеев А.Р. СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К ОРГАНИЗАЦИИ И МЕТОДИКЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ПРОБЛЕМ МОРАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВОЙСК (СИЛ) КУРСАНТАМ ВОЕННЫХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Зубова И.И., Кулакова Е.В. ВЛИЯНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ НА ФОРМИРОВАНИЕ ВЫСОКОКВАЛИФИЦИРОВАННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Калинина А.А. ПУТИ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИДЕФЕКТОЛОГОВ К МОНИТОРИНГУ КОРРЕКЦИОННОГО КОМПОНЕНТА АДАПТИРОВАННЫХ ОСНОВНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Карпеева С.А., Стебакова Т.Г. ОРИЕНТАЦИЯ КОНСТРУКТОРА ШВЕЙНЫХ ИЗДЕЛИЙ В ТВОРЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Ковешникова Е.Н., Пахомова С.В. ФЕНОМЕНОЛОГИЯ ЭКРАННОЙ ПЕДАГОГИКИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ФИЛОСОФСКИХ АСПЕКТОВ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Ковынева К.А., Правдюк В.Н. ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ ПОДХОД К РАЗРАБОТКЕ ПОНЯТИЯ «СОЦИАЛЬНО-ТВОРЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА БУДУЩЕГО ПЕДАГОГА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Козырская И.Н. ИННОВАЦИИ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ РЕСПУБЛИКИ КАЗАХСТАН В КОНЦЕ ХХ – НАЧАЛЕ ХХI ВЕКА КАК ПРЕДПОСЫЛКА СОВРЕМЕННОГО ЭТАПА ИННОВАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Митрахович В.А., Бердюгин С.Ю. О НЕОБХОДИМОСТИ МЕТОДИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ КУРСАНТОВ – БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Митрохина С.В., Васильченко С.Ш. ПРИМЕНЕНИЕ ИНТЕРАКТИВНОЙ ДОСКИ ПРИ ОБУЧЕНИИ РЕШЕНИЮ ТОПОЛОГИЧЕСКИХ ЗАДАЧ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В 5–6 КЛАССАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Овсянникова О.Н., Иванова О.Ю. РАЗВИТИЕ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ КАК ОДИН ИЗ АСПЕКТОВ РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНОСТИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ УНИВЕРСИТЕТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Озерова А.А. ТРУДОВЫЕ ПОЛОЖЕНИЯ, НЕОБХОДИМЫЕ ДЛЯ ЗНАНИЯ ПЕДАГОГУ-ПСИХОЛОГУ, КАК РАБОТНИКУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Павлова Т.А., Уварова М.Н. ЕДИНАЯ ИНФОРМАЦИОННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА ВУЗА КАК ОСНОВА КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА ПРИ ИЗУЧЕНИИ ДИСЦИПЛИНЫ «МАТЕМАТИКА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Панфилов О.П., Борисова В.В., Дутова И.В., Дубровин В.А. ПРИРОДНО-АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ПРОФИЛЬ ПОДГОТОВКИ СОВРЕМЕННОГО СПЕЦИАЛИСТА ПО ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ И СПОРТУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Пилюгайцева Ю.И. ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНТЕРЬЕР» СТУДЕНТАМ-АРХИТЕКТОРАМ В КОЛЛЕДЖЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Ретинская Ю.А. ЗНАЧИМЫЕ СОСТАВЛЯЮЩИЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СПОРТСМЕНОК В ФИТНЕС-АЭРОБИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Сергеева Н.И. МЕТОДИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ЭУМК НА ПЛАТФОРМЕ MOODLE ДЛЯ РАЗВИТИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Скрипченко С.Н. ИЗНЕУТВЕРЖДАЮЩАЯ ПЕДАГОГИКА В ЗАРУБЕЖНЫХ ТЕОРИЯХ ОБРАЗОВАНИЯ И ВОСПИТАНИЯ XVIII – ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЫ XIX ВЕКОВ . . . . . 327 Сысоева О.С., Сафонова М.Ю., Еремина К.Ю. РАБОТА СЕКТОРА «ЧЕЛОВЕК. ГРАЖДАНИН. ПАТРИОТ» – АКТУАЛЬНАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ВОСПИТАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В ТЕХНИЧЕСКОМ ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Сысоева О.С., Сафонова М.Ю., Заломнов К.В. ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ МОЛОДЕЖИ – АКТУАЛЬНАЯ ПРОБЛЕМА СОВРЕМЕННОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Таканаев А.А., Яроватая М.А. МЕТОДЫ ИЗУЧЕНИЯ БИОДЕГРАДАЦИИ ПОЛИМЕРНЫХ СИСТЕМ В РАМКАХ ЭЛЕКТИВНОГО КУРСА «КОМПОЗИТНЫЕ МАТЕРИАЛЫ В МЕДИЦИНЕ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Трошкин А.В. ФОРМИРОВАНИЕ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ (ДИЗАЙН). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Федорова Н.И., Бахрах И.И. ОРГАНИЗАЦИОННО-МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ АБИЛИТАЦИИ ДЕТЕЙ С УМСТВЕННОЙ ОТСТАЛОСТЬЮ СРЕДСТВАМИ АДАПТИВНОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В УСЛОВИЯХ СЕМЕЙНОГО ВОСПИТАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Черникова С.М. ТРАДИЦИИ НАРОДНОГО ИСКУССТВА В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ ХУДОЖНИКОВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО ИСКУССТВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Чухачева Е.В. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ ЛОГОПЕДОВ В ПРОЦЕССЕ МОДЕЛИРОВАНИЯ МОНОЛОГИЧЕСКОЙ РЕЧИ ДОШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Яковлева Ю.М. РЕЧЕВАЯ ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА К ПРОХОЖДЕНИЮ ПРАКТИКИ ПО ПОЛУЧЕНИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ УМЕНИЙ И ОПЫТА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ШКОЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 3
Стр.4
Scientifi c journal It was founded in 1940 Is published 4 times a year SCIENTIFIC NOTES OF OREL STATE UNIVERSITY Vol.2 - No.79 2018 April – June Editorial board: Scientifi c editor-in-chief Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof. Scientifi c deputy editor-in-chief Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof. Board members: Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia) Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia) Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia) Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia) Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia) Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain) Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia) Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia) Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia) Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof. (Poland) Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia) Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia) Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France) Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia) Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France) Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent (Bulgaria) Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus) Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China) Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan) Acting chief editor Dudina E.F. Candidate of Philology Editorial Offi ce address: 302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237. Tel. (468-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Registered in the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from 20.05.2016 Index 43366 on general catalog «Press of Russia» © Team of authors, 2017 © OSU named after I.S. Turgenev, 2017 The founder – Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Orel State University named after I.S. Turgenev» FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev» Contents 07.00.00  HISTORICAL SCIENCES Zhukov S.A., RudenkoA.E. TRANSFORMATION OF THE LOGISTICS MANAGEMENT OF THE RED ARMY IN THE SECOND HALF OF THE 1930 – EARLY 1940. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Zotov V.V. OREL ZEMSTVO FIGURES, NOBLEMEN IN THE REPRESENTATIVE BODIES OF RUSSIA (1906-1917) . . .13 Koshelev V.E. THE RELATIONSHIP BETWEEN THE STATE AND THE RUSSIAN ORTHODOX CHURCH IN THE OREL-SEVSK DIOCESE IN THE SECOND HALF OF THE XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Krylov A.V. THE HOLY SEE AND SAUDI ARABIA: PROMOTING THE DIALOGUE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Merzanova A.V. THE EMBASSY OF GRIGORY BOGDANOV TO THE HOLY ROMAN EMPIRE OF THE GERMAN NATION IN 1656 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Mironova T.P. COOPERATION BETWEEN THE USSR AND FRANCE IN THE SPHERE OF BOOK CIRCULATION IN 1920 S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Nikiforov Sv.V. CONNECTION OF THE EURASIAN ECONOMIC UNION AND THE ECONOMIC BELT OF THE SILK ROAD. OPPORTUNITIES AND LIMITATIONS. THE ANALYSIS WITHIN THE FRAMEWORK OF THE CONCEPT OF GEOHOMOGENESIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Romanika A.S. THE DEMOCRATIC MOVEMENT OF THE GREAT REFORMS’ ERA AND THE MILITARY COMMUNITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Savosichev A.U. THE QUESTION OF THE PLACE AND TIME OF THE FOUNDING OF THE CITY OF OREL. . . . . . . . . . 45 Sidorchuk E.A. READINESS OF SEVASTOPOL TO DEFENSE IN THE PERIOD OF THE GREAT PATRIOTIC WAR TO THE MOMENT OF REPULSE OF THE FIRST ATTACK BY THE GERMAN FASCIST TROOPS . . . . . . 49 Fokina A.V. RUSSIAN EMIGRATION REPRESENTATIVES’ VIEWS OF THE PEASANTRY DEVELOPMENT IN SOVIET RUSSIA IN THE 1920S: SOCIO-POLITICAL ASPECT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Chenskaya T.V. DELEGATE MEETINGS AS A FACTOR IN THE SOCIAL LIFE OF THE RUSSIAN VILLAGE IN THE 1920-1930S. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Chernilovsky A.A. FORECASTING IN 1936 A NEW WORLD WAR MADE BY SOVIET STATESMEN OF VALENTIN ANDREEVICH TRIFONOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 10.00.00  PHILOLOGICAL SCIENCES Baghana Jerome, Kuksova E.L. PECULIARITIES OF WORD-FORMATION IN THE FRENCH LANGUAGE IN CAMEROON. . . . . . . . . . 67 Bankova L.L. THE PROBLEM OF EQUIVALENCY WHILE RENDERING CHINESE ANTHROPONYMS INTO RUSSIAN (AS EXEMPLIFIED BY CHINESE TV SERIES) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Bakhvalova T.V. THE REFLECTION OF ETHNIC IDEAS ABOUT EACH OTHER AND IN (REGIONAL) FOLK DIALECTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Belskaya M.I. TYPOLOGICAL FEATURES OF THE MAIN HERO OF «HISTORY OF TSAREVITCH YAROPOL» . . . . . . 78 Bing Li WAYS OF ENLARGING OF THE LEXICAL LEVEL OF THE CHINESE LANGUAGE IN THE FIELD OF POLITICS, ECONOMICS, SOCIAL SPHERE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Burko N.V. THE NAMES OF GULLIES AS A REPRESENTATION OF THE PICTURE OF THE WORLD OF THE OREL DIALECT SPEAKERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 By the decision of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science 09.02.2016 the journal “Scientifi c Notes of Orel State University” is included in the list of leading reviewed scientifi c journals and publications, in which the scientifi c results of dissertations for the degree of doctor and candidate of sciences. It covers the following scientifi c fi elds: 07.00.00 – historical sciences and archaeology; 10.01.00 – literary criticism; 10.02.00 – linguistics; 13.00.00 – pedagogical sciences. 4
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018 Vorontsova J.A. TO THE QUESTION OF WORD-FORMATIVE MOTIVATION IN SYNCHRONY AND DIACHRONY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Golaydenko L.N. THE EXPRESSIVE POTENTIAL OF THE WORDS WITH THE MEANING IMAGINATION AND RECOLLECTION IN THE ARTISTIC PROSAIC SPEECH: LEXICAL REPETITION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Dudko A.E. WORDSWORTH’S SONNET BY I.I. KOZLOV: FREE IMITATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Dudchenko O.V., Govorukhin G.E. THE ROLE OF ESTHETICS IN TIME AND SPACE CONCEPTUALIZATION OF EPICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Kozlova L.N., Tsareva G.V. LEXICOGRAPHICAL ASPECT OF TRANSLATING GENDER VOCABULARY FROM RUSSIAN INTO ENGLISH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Komova М.А. LEGENDARY STORIES ABOUT RELICS OF NOBLE FAMILIES (ON THE MATERIAL OF OREL LITERARY AND LOCAL LORE SOURCES): THE SYSTEM OF MOTIVES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Korzhova I.N. TEN TASKS FOR THE COMPLETION: THE CREATIVE HISTORY OF K. SIMONOV’S CYCLE «WITH YOU AND WITHOUT YOU (ARTICLE ONE) . . . . . . . . . . . 117 Martynova E.M. MEANINGS OF VESTIMENTARY NOMINATIONS IN ARTISTIC DISCOURSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Mironova T.P., Lapotnikova E.A. PECULIARITIES OF TRANSLATING ETHNOGRAPHIC REALIA IN A FICTION TEXT (BASED ON THE POEM «DEAD SOULS » BY N.V.GOGOL AND ON THE VARIANTS OF TRANSLATING IT INTO FRENCH) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Misieva L.A. THE IMAGE OF A PERSON IN THE AVAR GENDER PAROEMIOLOGICAL UNITS, FORMED ON THE BASIS OF ALOGISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Novikova L.V. CONSERVATION OF AMERICANISMS NATIONAL COLORINGS IN FICTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Obolensky V.B. FUNCTIONS OF LANGUAGE: PHILOSOPHICAL AND LINGUISTIC ASPECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Oslamenko A.S. FUNCTIONING OF THE HERO CONCEPT IN RUSSIAN CULTURE BY THE EXAMPLE OF PROVERBS AND STABLE EXPRESSIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Popova A.R. NON-USUAL COLOR NOMINATION IN THE WORKS OF OREL WRITER T.I. GRIBANOVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Putilova E.O. ANTHROPOMORPHOUS CHARACTERISTICS OF ROBOTS BASED ON THE AMERICAN SCIENCE-FICTION LITERATURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Safron E.A. A.K. TOLSTOY AS THE FOUNDER OF THE VAMPIRE CHARACTER IN RUSSIAN LITERATURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Selezneva V.V., Evsikova E.A., Khlopkova M.V. COGNITIVE AND COMMUNICATIVE ASPECTS OF THE ENGLISH COMPLIMENT ADDRESSEE’S VERBAL RESPONSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Starygina N.N. ARTISTIC DETAIL AS INTERTEXTUAL ELEMENT IN THE STORY «THE SPIRIT OF MADAME DE GENLIS» BY N. S. LESKOV, OR «ELBOWS» OF AGAFIA PSHENITSYNA IN A DISPUTE ABOUT UPBRINGING AND CHASTITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Strukova T.V. LOGIC AND STRUCTURAL TYPES OF THE RUSSIAN LITERARY POETIC RIDDLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Terekhova E.A. THE HERO-CHILD IN LESKOV’S STORY “THE INDISPENSABLE RUBLE”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Fedorchuk M.A. MARY SUE AS A REFLECTION OF READERS’ NOTIONS OF BEAUTY IN FANFICS (BASED ON THE FANDOMS «SHERLOCK», «MERLIN» AND «SUPERNATURAL») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Filichkina T.P. EVALUATION OF PRECEDENT PHENOMENA IN THE ENGLISH LANGUAGE POLITICAL DISCOURSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Chevtaev A.A. “ZOROASTRIAN” CODE OF ADAMISM IN THE BOOK OF POEMS “THE WILD PORPHYRY” BY M. ZENKEVICH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Zhang Yuwei, Mikhailova M.V. THE PHILOSOPHY OF HAPPINESS IN B.K. ZAITSEV’S EARLY PROSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Chukshis V.A. THE LINGUISTIC STATUS OF DIALECT AS ONE OF THE FORMS OF EXISTENCE OF GERMAN IN AUSTRIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Elmy Ata Mohammad THE SEMANTICS OF THE EVENT NOUNS IN THE A. S. PUSHKIN’S “THE SNOWSTORM” AND IN THE MODERN RUSSIAN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 13.00.00  PEDAGOGICAL SCIENCES Aldoshin A.V., Aldoshina E.A., Demina A.V., Ivanina L.I. REGULATION OF THE PROCESSES OF SELF-COGNITION AND SELF-MANAGEMENT BY THE PSYCHOPHYSICAL STATE OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE EDUCATIONAL SPACE OF PHYSICAL CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Amelichkin A.V. DEVELOPMENT OF THE ORGANIZATIONAL AND MANAGERIAL ABILITIES OF YOUTH IN THE INSTITUTIONS OF CULTURE AND EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Andreeva L.A., Kareva N.V. COMPETENCES OF THE TEACHER NECESSARY IN THE PROCESS OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE USING AN ELECTRONIC TEACHING AIDS SET . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Ahtemzyanova N.M. OPTIMIZATION OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS THROUGH THE USE OF MODERN FITNESS TECHNOLOGY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Baktybayeva A.T. THE TEST IN THE ELECTRONIC FORMAT AS THE TYPE OF CONTROL IN TRAINING OF FOREIGN STUDENTS OF HIGHER MEDICAL SCHOOL. . . . . . . . . . 224 Biryukova H.P., Stebakova T.G., Rodkina A.A., Prilepskaya O. A. REALIZATION OF PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION PROFESSIONAL COMPETENCES OF BACHELORS OF DIRECTION OF PREPARATION 29.03.01 «TECHNOLOGY OF PRODUCTS OF LIGHT INDUSTRY». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Volkova L.A., Gavrilenko A.P. 5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. №2 (79), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 79. 2018 THE SYNTHESIS OF RELIGION AND ART AS A MEANS OF SPIRITUAL, MORAL AND AESTHETIC YOUTH EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Ghetoyeva L.K., Kadiev A.Kh. FORMATION OF AESTHETIC CULTURE OF STUDENTS ON THE BASIS OF INTERDISCIPLINARY INTEGRATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Gorelova S.A., Permyakova Zh.A., Silaeva Zh.G., Mysyshin I.S. PROFILE PRACTICE OF STUDENTS OF ORLOVSKY GAU AS A BASIS OF TRAINING QUALIFIED SPECIALISTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Gubareva L.I., Baranova S.V., Tenetilova V.S. PUBLIC-PRIVATE ENTREPRENEURSHIP IN THE MODERN SYSTEM OF PROFESSIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Derzhavina N.M., Puzina T.I., Makeeva I.Yu. THE SCIENTIFIC-RESEARCH CLUSTER IN PREPARATION OF THE MASTERS IN BIOLOGY (DIRECTIONS: BOTANY, PLANT PHYSIOLOGY). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Drozdov A.S., Moiseyev A.R. MODERN APPROACHES TO THE ORGANIZATION AND METHODS OF TEACHING PROBLEMS OF MORAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF ACTIVITIES TROOPS (FORCES) CADETS OF MILITARY UNIVERSITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Zubova I.I., Kulakova E.V. INFLUENCE OF INFORMATION TECHNOLOGIES ON THE FORMATION OF HIGHLY QUALIFIED SPECIALISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Kalinina A.A. THE WAY OF FORMATION OF READINESS OF STUDENTS STUDYING FOR THE MONITORING REMEDIAL COMPONENT ADAPTED BASIC EDUCATIONAL PROGRAMS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Karpeeva S.A., Stebakova T.G. ORIENTATION OF THE DESIGNER OF GARMENTS IN CREATIVE ACTIVITY IN THE PROCESS OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Koveshnikova E.N., Pakhomova S.V. PHENOMENOLOGY OF SCREEN PEDAGOGY THROUGH THE PRISM OF PHILOSOPHICAL ASPECTS OF CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Kovyneva K.A., Pravdyuk V.N. THEORETICAL APPROACH TO THE CONCEPT DEVELOPMENT «SOCIAL AND CREATIVE CULTUREOF THE FUTURE TEACHER». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Kozyrskaya I.N. INNOVATIONS IN THE EDUCATIONAL SYSTEM OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN AT THE END OF THE XX – THE BEGINNING OF THE XXI CENTURIES AS PREREQUISITES FOR INNOVATION PROGRESS AT THE PRESENT STAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Mitrakhovich V.A., Berdyugin S.Yu. ON THE NEED FOR METHODOLOGICAL GUIDANCE OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF THE CADETS – FUTURE ENGINEERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Mitrokhina S.V., Vasilchenko S.Sh. USING THE INTERACTIVE WHITEBOARD IN TEACHING TO SOLVE TOPOLOGICAL PROBLEMS ON MATHEMATICS LESSONS IN THE 5TH –6TH FORMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Ovsyannikova O.N., Ivanova O.YU. THE COMMUNICATIVE COMPETЕNCE DEVELOPMENT AT THE LESSONS OF FOREIGN LANGUAGE IS ONE OF THE ASPECTS FOR DEVELOPING STUDENTS’ CREATIVITY OF TECHNICAL UNIVERSITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Ozerova A.A. LABOR CLAUSES NECESSARY FOR KNOWLEDGE TO THE TEACHER-PSYCHOLOGIST, AS AN EMPLOYEE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Pavlova T.A., Uvarova M.N. UNIFIED INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY AS THE BASIS OF THE COMPETENCE APPROACH IN THE STUDY OF DISCIPLINE “MATHEMATICS” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Panfi lov O.P., Borisova V.V., Dutova I.V., Dubrovin V.A. NATURAL-ANTHROPOLOGICAL PROFILE OF TRAINING OF MODERN SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Pilyigaitseva J.I. CHARACTERISTIC OF TEACHING THE SUBJECT OF INTERIOR T O THE STUDENTS OF ARCHITECTURE IN COLLEGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Retinskay J.A. SIGNIFICANT COMPONENTS OF PSYCHOLOGICAL PREPARATION OF ATHLETES IN AEROBICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Sergeeva N.I. METHODICAL POTENTIAL OF AN ELECTRONIC TEACHING AIDS SET ON THE PLATFORM MOODLE FOR STUDENTS’ COMMUNICATIVE COMPETENCE DEVELOPMENT IN SUBJECT «FOREIGN LANGUAGE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Skripchenrko S.N. LIFE-AFFIRMING PEDAGOGICS IN THE FOREIGN THEORIES OF EDUCATION AND UPBRINGING OF THE XVIIITH – THE FIRST PART OF THE XIXTH CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327 Sysoeva O.S., Safonova M.Y., Eremina K.Y. WORK OF THE SECTOR «MAN. CITIZEN. PATRIOT» – THE ACTUAL COMPONENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN A TECHNICAL UNIVERSITY. . . . . 332 Sysoeva O.S., Safonova M.Y., Zalomnov K.V. PATRIOTIC EDUCATION OF YOUTH - THE URGENT PROBLEM OF NOWADAYS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Takanaev A.A., Yarovataya M.A. METHODS OF STUDYING BIODEGRADATION OF POLYMER SYSTEMS IN THE LIMITSOF THE ELECTIVE COURSE «COMPOSITE MATERIALS IN MEDICINE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Troshkin A.V. FORMATION OF READINESS OF FUTURE TEACHERS OF VOCATIONAL TRAINING (DESIGN) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Fedorova N.I., Bakhrakh I.I. ORGANIZATIONAL-METHODICAL ASPECTS OF HABILITATION OF MENTALLY DEFECTIVE CHILDREN BY MEANS OF ADAPTIVE PHYSICAL CULTURE IN CONDITIONS OF FAMILY EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Chernikova S.M. TRADITIONS OF FOLK ART IN VOCATIONAL TRAINING ARTS AND CRAFTS ARTISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Suhacheva E.V. THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE SPEECH THERAPISTS IN THE MODELING PROCESS, MONOLOGIC SPEECH OF PRESCHOOL CHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Yakovleva Y.M. CLASSROOM DISCOURSE TRAINING OF FUTURE ENGLISH TEACHERS FOR PROFESSIONAL EXPERIENCE AND SKILLS ACQUISITION SCHOOL PLACEMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 6
Стр.7

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ