ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 4 (85) 2019
Октябрь – декабрь
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2019
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2019
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
07.00.00 ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Арбеков А.Б.
ГИБЕЛЬ БОНАПАРТИЗМА: ХРОНИКА СОБЫТИЙ АНГЛО-ЗУЛУССКОЙ ВОЙНЫ 1879 Г.
(ПО МАТЕРИАЛАМ БРИТАНСКОЙ ПРЕССЫ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Гелла Т.Н.
ИМПЕРСКИЙ ФАКТОР В ДИСКУРСЕ БРИТАНСКИХ И РОССИЙСКИХ ПОЛИТИКОВ
И ИНТЕЛЛЕКТУАЛОВ В 70-Х ГОДАХ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Золотарева Е.В., Емельянова О.Ю.
ДЕНДРАРИЙ ВСЕРОССИЙСКОГО НИИ СЕЛЕКЦИИ ПЛОДОВЫХ КУЛЬТУР: ИСТОРИЯ ФОРМИРОВАНИЯ
И СОВРЕМЕННОЕ СОСТОЯНИЕ ПАМЯТНИКА ЛАНДШАФТНОЙ АРХИТЕКТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Иванова А.Г., Заельская С.А.
ВКЛАД ТВОРЧЕСКОЙ ИНТЕЛЛИГЕНЦИИ ОРЕНБУРЖЬЯ В СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЕ РАЗВИТИЕ
СОВЕТСКОГО ОБЩЕСТВА ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ 1980-Х ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Лапина Л.А.
ИСТОРИЧЕСКАЯ ИМАГОЛОГИЯ: ПРОБЛЕМА МЕТОДОВ И КАТЕГОРИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Макеева С.Б.
ИСТОРИЯ ПРИМЕНЕНИЯ ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧЕСКИХ ИННОВАЦИЙ РЕГИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ
В ПРОСТРАНСТВЕННОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ЭКОНОМИКИ КНР (1978 Г. ПО НАСТОЯЩЕЕ ВРЕМЯ). . . . . . . . . . . . . 33
Минаков С.Т.
«ДУМНЫЙ ГЕНЕРАЛ» В.А. ЗМЕЁВ В БОЯРСКОЙ ДУМЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Орлов А.С., Кочергин И.Г.
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ВЗГЛЯДЫ М.О. МЕНЬШИКОВА РАННЕГО ПЕРИОДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Попкова О.В.
ТОРГОВЫЕ И ДИПЛОМАТИЧЕСКИЕ КОНТАКТЫ МЕЖДУ АНГЛИЕЙ И РОССИЕЙ
НА НАЧАЛЬНОМ ЭТАПЕ РАЗВИТИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Пупыкин Н.И.
ЭВОЛЮЦИЯ ТЕОРИИ И ПРАКТИКИ ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКОЙ
И АМЕРИКАНСКОЙ КОНСЕРВАТИВНОЙ ИДЕОЛОГИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Савосичев А.Ю.
ЦЕРКОВНАЯ ИНФРАСТРУКТУРА НОВОСИЛЬСКОГО УЕЗДА В НАЧАЛЕ XVII ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Харитонова Е.Г. (Путилина Е.Г.)
ИСТОРИЯ ОБЩЕСТВЕННОГО ДВИЖЕНИЯ ЗА СОХРАНЕНИЕ ПАМЯТИ ЖЕРТВ
ПОЛИТИЧЕСКИХ РЕПРЕССИЙ В Г. НИЖНИЙ ТАГИЛ (II ПОЛ. 1980-Х – 1990-Е ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Щекотихин Е.Е., Андреев Н.А.
ТРАГЕДИЯ РЯЗАНСКОЙ ДИВИЗИИ У СЕЛА ВЕСНИНЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Щекотихин Е.Е.
АРМИЯ БАГРАМЯНА В СРАЖЕНИИ ЗА ЖИЗДРУ ЗИМОЙ 1943 ГОДА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
10.00.00 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Акимушкина Е.О.
ЖАНРОВОЕ СВОЕОБРАЗИЕ ПАНЕГИРИКОВ АМИРА МУИЗЗИ (1048/49–1123) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Алешина Л.В.
Н.С. ЛЕСКОВ О СЕМЕЙНОМ ВОСПИТАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Антюхов А.В., Волга А.Н.
МЕМУАРНО-АВТОБИОГРАФИЧЕСКОЕ НАЧАЛО И ЖАНРОВЫЙ КОД ПОМЯННИКА
В «ИСТОРИИ О ВЕЛИКОМ КНЯЗЕ МОСКОВСКОМ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Бельская А.А.
«НАКАНУНЕ» И.С. ТУРГЕНЕВА: ТИПЫ СВЯЗИ ИМЕНИ И НОСИТЕЛЯ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВ
ВТОРОСТЕПЕННЫХ ПЕРСОНАЖЕЙ РОМАНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Бубнов С.А.
КНИГИ СТИХОВ С.А. ЕСЕНИНА «СТРАНА СОВЕТСКАЯ» И «РУСЬ СОВЕТСКАЯ»
В ВОСПРИЯТИИ СОВРЕМЕННИКОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Гладков А.К.
“VIRIS BONIS VERA AMICITIA EST”: ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ОБ ИДЕАЛЬНОМ ОБЩЕСТВЕ
В СРЕДНЕВЕКОВОЙ ПОЛИТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Дж. Ли
ПЕРЕЛОМ ПОЭТИЧЕСКОГО ЯЗЫКА И ПЕРФОРМАТИВНОСТЬ ЛИРИКИ
(НА МАТЕРИАЛЕ МЕТАЛИРИЧЕСКИХ СТИХОТВОРЕНИЙ Б.Л. ПАСТЕРНАКА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Дудко А.Э.
ИСТОРИЯ ПЕРЕВОДОВ СОНЕТА П.Б. ШЕЛЛИ «OZYMANDIAS» НА РУССКИЙ ЯЗЫК
В АСПЕКТЕ СРАВНИТЕЛЬНОГО СТИХОВЕДЕНИЯ СТАТЬЯ 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
28.12.2018 г.: 07.00.02 – Отечественная история (исторические науки), 07.00.03 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические
науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной
литературы) (филологические науки), 13.00.02 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические
науки), 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования (педагогические науки).
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (85), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 85. 2019
Зиновьева Р.В.
ИГРОВАЯ ПОЭТИКА ЭДВАРДА ОЛБИ В ДРАМЕ «КТО БОИТСЯ ВИРДЖИНИИ ВУЛЬФ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Изотов В.П.
ОТРАЖЕНИЕ ЖУРНАЛИСТИКИ, РЕКЛАМЫ И PR В ТВОРЧЕСТВЕ ВЫСОЦКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Ковалева Т.В., Симоненкова С.Н.
ОСОБЕННОСТИ ЖАНРА СТИХОТВОРНОЙ МОЛИТВЫ В ЛИРИКЕ К.М. ФОФАНОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Коковина Н.З.
ТИПОЛОГИЧЕСКАЯ ПАРАДИГМА ЭПИСТОЛЯРНО-ПУБЛИЦИСТИЧЕСКИХ ТЕКСТОВ А.И. ГЕРЦЕНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Криволапов В.Н.
ПРОБЛЕМА «НЕИЗОБРАЗИМОГО» В ЛИТЕРАТУРЕ И ЖИВОПИСИ НОВОГО ВРЕМЕНИ И СРЕДНЕВЕКОВЬЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Мельникова Л.А.
ВНУТРЕННИЙ МОНОЛОГ КАК СРЕДСТВО РАСКРЫТИЯ ХАРАКТЕРА ГЕРОЯ В ПОВЕСТИ
Ф.М. ДОСТОЕВСКОГО «КРОТКАЯ» И РОМАНЕ Г. БЁЛЛЯ «И НЕ СКАЗАЛ НИ ЕДИНОГО СЛОВА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Михайлова И.П.
КРЕСТЬЯНСКИЙ МИР В ТВОРЧЕСТВЕ ЛЕОНТИЯ ЧЕМИСОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Парване Пулаки
СУДЬБА РОМАНА М. А. ШОЛОХОВА «ТИХИЙ ДОН» В ИРАНЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Серягина Ю.С., Никонова Н.Е.
НЕМЕЦКАЯ ДРАМА КОНЦА XIX – НАЧАЛА XX ВВ. В ПЕРИОДИКЕ РЕГИОНОВ РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ: Р. ФОСС, А. ШНИТЦЛЕР, Г. БАР . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Симоненкова С.Н.
ПРИЗЫВНО-ПРОСИТЕЛЬНЫЕ СТИХОТВОРНЫЕ МОЛИТВЫ В РУССКОЙ ПОЭЗИИ 80-90-Х ГОДОВ ХIХ ВЕКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Смирнов К.В., Черкасов В.А.
АРХЕТИП КОРЫ И ЕГО ВОПЛОЩЕНИЕ В РАССКАЗЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «ТРИ ПОРТРЕТА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Чевтаев А.А.
ОНТОЛОГИЧЕСКИЙ СИНКРЕТИЗМ М. ЗЕНКЕВИЧА (О ПОЭТИКЕ СТИХОТВОРЕНИЯ «МЫ НОСИМ ВСЕ В ДУШЕ – СТАЛЬ И АЛТАРЬ НАРЯДНЫЙ…») . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Черкасов В.А.
«ВОЙНА В РУССКОЙ ЛИРИКЕ» В.Ф. ХОДАСЕВИЧА: К ВОПРОСУ О КРИТЕРИЯХ АНТОЛОГИЧЕСКОГО ОТБОРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Черкасов В.А., Смирнов К.В.
ЖЕРТВА И ЕЕ НАКАЗАНИЕ (О РАССКАЗЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «ПОСТОЯЛЫЙ ДВОР») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Абрамова И.Е., Шишмолина Е.П.
ПОВЫШЕНИЕ МОБИЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ-НЕЛИНГВИСТОВ: КОНКУРС РЕЗЮМЕ И СОПРОВОДИТЕЛЬНОГО ПИСЬМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Амелина О.Ю.
СЛОЖНОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ WEB-ДИЗАЙНА В СИСТЕМЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ ГРАФИЧЕСКИХ ДИЗАЙНЕРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Баракова Е.А.
РЕАЛИЗАЦИЯ МЕТОДИКИ ФОРМИРОВАНИЯ РЕГУЛЯТИВНЫХ УЧЕБНЫХ ДЕЙСТВИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ СРЕДСТВАМИ МЭШ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Баранова-Шишкова Л.И., Звонарева Е.А.
ГЕОГРАФИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПРОИЗВОДСТВА СТЕКОЛЬНОЙ ОТРАСЛИ В КОНТУРЕ ЦФО РФ НА ЛАБОРАТОРНЫХ ЗАНЯТИЯХ ПО ПРИКЛАДНОЙ ХИМИИ . . . . . . . . . . . 210
Бойко В.В., Музалевский А.А.
ПРИМЕНЕНИЕ РОУП-СКИППИНГА В СРЕДНИХ И ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ
ПО УПРАВЛЕНИЮ МАССОВЫМ СПОРТОМ НА РЕГИОНАЛЬНОМ УРОВНЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Горбачева О.А., Сорокина Е.В., Боровикова А.С.
ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СРЕДСТВ ГИМНАСТИКИ ХАТХА-ЙОГА В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ ДЛЯ ПОВЫШЕНИЯ
УРОВНЯ ЗДОРОВЬЯ, ФИЗИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ И ДВИГАТЕЛЬНОЙ ПОДГОТОВЛЕННОСТИ ДЕТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Горлова Ю.И., Алтунина О.Е.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ ФИЗКУЛЬТУРНОГО ПРОФИЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Грядунова Е.Н., Савин Л.А., Горин А.В., Токмакова М.А., Токмаков Н.В.
ПРОГРАММИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ ВОЗМОЖНОСТИ И ОГРАНИЧЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Звонарева Е.А., Жукова М.И.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ В РЕЖИМЕ СЕТЕВОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Ковалева Г.И. Милованов Н.Ю.
МОТИВАЦИОННЫЙ РЕСУРС ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ ТЕМ ДИФФЕРЕНЦИАЛЬНОГО ИСЧИСЛЕНИЯ ШКОЛЬНОГО КУРСА МАТЕМАТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Ковешникова Е.Н., Ковешников П.А.
К ВОПРОСУ О КУЛЬТУРЕ РУЧНОЙ ГРАФИЧЕСКОЙ ПОДАЧИ ПРОЕКТА В ОБРАЗОВАНИИ БАКАЛАВРОВ ИСКУССТВА КОСТЮМА И ТЕКСТИЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Курасбедиани З.В., Соломченко М.А.
ИССЛЕДОВАНИЕ КУЛЬТУРНЫХ ЦЕННОСТЕЙ ОРИЕНТАЦИЙ У БУДУЩИХ РАБОТНИКОВ ТАМОЖЕННОЙ СЛУЖБЫ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Курдюмов С.С.
ПРОБЛЕМЫ ДЕМОНСТРАЦИОННОГО ЭКЗАМЕНА КАК ИНСТРУМЕНТА ОПРЕДЕЛЕНИЯ УРОВНЯ ГОТОВНОСТИ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . 246
Леушина И.В., Леушина Л.И., Салтыкова А.А.
ИНОЯЗЫЧНАЯ ПОДГОТОВКА ВЫПУСКНИКА ТЕХНИЧЕСКОГО ВУЗА В КОНТЕКСТЕ ИДЕОЛОГИИ «ИНДУСТРИЯ 4.0» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Мишина С.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ЗНАЧИМЫХ КАЧЕСТВ БУДУЩИХ ЭКОНОМИСТОВ ПОСРЕДСТВОМ СКРЫТОГО КУРРИКУЛУМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Павлова Т.А., Уварова М.Н.
МОНИТОРИНГ ЗНАНИЙ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «МАТЕМАТИКА» ПРИ ПРОВЕДЕНИИ ИНТЕРНЕТ ЭКЗАМЕНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Прихода И.В.
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИЙ ПОДХОД К РЕШЕНИЯМ АКТУАЛЬНЫХ ПРОБЛЕМ ОРГАНИЗАЦИИ И ПРОВЕДЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО АДАПТИВНОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Ревеко Л.С.
ТЕКСТ СМИ КАК СРЕДСТВО ОВЛАДЕНИЯ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИЕЙ (НА МАТЕРИАЛЕ НЕМЕЦКОЙ ПРЕССЫ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Селеменева Е.М., Кожус С.В., Фроленкова Л.Ю.
ПОДГОТОВКА СПЕЦИАЛИСТОВ В ОБЛАСТИ ИНЖЕНЕРНЫХ ЗНАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Серёгина Т.В., Терехов С.В.
СИНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ПОДХОД В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
Смагина Т.И.
ХАРАКТЕРИСТИКА УРОВНЕЙ СФОРМИРОВАННОСТИ ГОТОВНОСТИ БАКАЛАВРА ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ К РАЗВИВАЮЩЕМУ ОБУЧЕНИЮ
МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Соломченко М.А., Рожнов А.А., Бойко В.В.
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ ВОЛЕЙБОЛУ СТУДЕНТОВ ВУЗОВ С ПОМОЩЬЮ ИГРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Таканаев А.А., Яроватая М.А., Ярмолинская Т.М.
ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНЫЕ ДАННЫЕ, ПОЛУЧЕННЫЕ В РАМКАХ ПОДГОТОВКИ ЭЛЕКТИВНОГО КУРСА
«КОМПОЗИТНЫЕ МАТЕРИАЛЫ В МЕДИЦИНЕ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (85), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 85. 2019
Топчий И.В.
ЭТАПЫ И ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ РОССИЙСКИХ АРХИТЕКТОРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Фарафонова И.В.
СИСТЕМА ЗАДАНИЙ ДЛЯ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ-БАКАЛАВРОВ К ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Хайдарова А.Р., Митяева А.М.
ФОРМИРОВАНИЕ ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ КАК ПОКАЗАТЕЛЬ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ
БУДУЩЕГО СПЕЦИАЛИСТА (НА ПРИМЕРЕ СПЕЦИАЛЬНОСТИ «ОБРАБОТКА ВОДНЫХ БИОРЕСУРСОВ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Цуканова Е.М., Терновых Т.Ю.
ПОТЕНЦИАЛ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ АКТИВНЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ НА ЗАНЯТИЯХ И ПРИ ПРОВЕДЕНИИ НАУЧНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ. . . . . . . . . . . . . 304
Чернятин М.С.
АНАЛИЗ РЕЗУЛЬТАТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ЭКСПЕРИМЕНТА ПО ФОРМИРОВАНИЮ У УЧАЩИХСЯ
ЭКОЦЕНТРИЧЕСКОГО СОЗНАНИЯ В КУРСАХ ГЕОГРАФИИ ОСНОВНОЙ ШКОЛЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Чертыковцева Е.А.
У ИСТОКОВ ОТЕЧЕСТВЕННОГО ГРАФИЧЕСКОГО ДИЗАЙНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Шалимова О.Н.
ФОРМИРОВАНИЕ ОБЩЕКУЛЬТУРНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ У БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ ПОЛИЦИИ
КАК СРЕДСТВО РЕШЕНИЯ ПРОБЛЕМЫ ПРОФИЛАКТИКИ ПРЕСТУПЛЕНИЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319
Шульдешова Н.В.
КАЧЕСТВЕННАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ КОМПЕТЕНЦИЙ В ОБРАЗОВАНИИ. МНОГОЯЗЫЧИЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Яроватая М.А., Бобкова Е.А., Хмарина А.К.
«АНАЛИЗ СОДЕРЖАНИЯ БЕЛКА ИЗ РАЗЛИЧНЫХ ИСТОЧНИКОВ» КАК ПРИМЕР НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ РАБОТЫ СО СТУДЕНТАМИ ПО БИОХИМИИ . . . . . . . . 326
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
3
Стр.3
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.4 - No.85 2019
October – December
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2019
© OSU named after I.S. Turgenev, 2019
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
07.00.00 HISTORICAL SCIENCES
Arbekov A.B.
DEATH OF BONAPARTISM: THE EVENT`S CHRONICLE OF THE ANGLO-ZULU WAR OF 1879
(BASED ON MATERIALS FROM THE BRITISH PRESS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Gella T.N.
THE EMPIRE AND THE IMPERIAL IDEA IN THE VIEWS OF RUSSIAN AND BRITISH INTELLECTUALS
OF THE LAST THIRD OF THE XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Zolotareva E.V., Emelyanova O.YU.
ARBORETUM OF ALL RUSSIAN RESEARCH INSTITUTE OF FRUIT CROP BREEDING: HISTORY
OF FORMATION AND THE CURRENT STATE OF THE LANDSCAPE ARCHITECTURE MONUMENT . . . . . . . . . . . . 20
Ivanova A.G., Zaelskaya S.A.
THE CONTRIBUTION OF THE CREATIVE CLERISY OF THE ORENBURG REGION
TO THE SOCIO-CULTURAL DEVELOPMENT OF SOVIET SOCIETY IN THE SECOND HALF OF THE 1980 . . . .
. . .24
Lapina L.A.
HISTORICALIMAGOLOGY: METHODSANDCATEGORIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Makeeva S.B.
HISTORY OF APPLICATION OF THEORETICAL AND PRACTICAL INNOVATIONS OF REGIONAL DEVELOPMENT
IN THE SPATIAL ORGANIZATION OF THE ECONOMY OF THE PRC (1978 -PRESENT) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Minakov S.T.
«DUMA’S GENERAL” B.А.ZMEEV IN BOYARS’ COUNCIL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Orlov A.S., Kochergin I.G.
ECONOMIC VIEWS OF M.O. MENSHIKOV IN HIS EARLY PERIOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Popkova O.V.
COMMERCIAL AND DIPLOMATIC CONTACTS BETWEEN ENGLAND AND RUSSIA
AT THE EARLY STAGE OF THEIR DEVELOPMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Pupykin N.I.
EVOLUTION OF THE THEORY AND PRACTICE OF WESTERN EUROPEAN 2
AND AMERICAN CONSERVATIVE IDEOLOGY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Savosichev A.U.
CHURCH INFRASTRUCTURE NOVOSILSKOGO COUNTY IN THE EARLY SEVENTEENTH CENTURY. . . . . . . . . . 59
Kharitonova E.G. (PUTILINA E.G.)
THE HISTORY OF ESTABLISHMENT AND DEVELOPMENT OF THE MOVEMENT TO SAVING
THE MEMORY OF VICTIMS OF POLITICAL REPRESSIONS IN NIZHNIY TAGIL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Shchekotikhin E.Е., Andreev N.А.
THE TRAGEDY OF THE RYAZAN DIVISION NEAR THE VESNINI VILLAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Shchekotikhin E.Е.
BAGRAMYAN'S ARMY IN THE BATTLE OF ZHIZDRA IN THE WINTER OF 1943 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
Akimushkina E.O.
GENERIC IDENTITY OF THE PANEGYRICS OF AMIR MUIZZI (1048/49–1123) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Aleoshina L.V.
N.S. LESKOV ON FAMILY EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Antjukhov A.V., Volga A.N.
MEMOIR-AUTOBIOGRAPHICAL BEGINNING AND GENRE CODE OF THE BOOK OF NAMES
IN “HISTORY OF THE GRAND DUKE OF MOSCOW”BY ANDREI KURBSKY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Belskaya A.A.
I.S. TURGENEV NOVEL «ON THE EVE»: TYPES OF COMMUNICATION BETWEEN THE NAME AND THE OWNER
IN THE SYSTEM OF MINOR CHARACTERS IMAGES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Bubnov S.A.
BOOKS OF POEMS BY S. A. YESENIN «SOVIET COUNTRY» AND «SOVIET RUSSIA»
IN THE PERCEPTION OF CONTEMPORARIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Gladkov A.K.
“VIRIS BONIS VERA AMICITIA EST”: NOTION OF AN IDEAL SOCIETY IN MEDIEVAL POLITICAL LITERATURE . . 110
J. Lee
FRACTURE OF POETIC WORD AND PERFORMATIVITY OF LYRIC POETRY
(ON THE MATERIAL OF METALYRIC POEMS OF B.L. PASTERNAK). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Dudko A.E.
HISTORY OF P.B. SHELLEY'S «OZYMANDIAS» SONNET TRANSLATIONS
INTO RUSSIAN LANGUAGE IN COMPARATIVE PROSODY ASPECT. ARTICLE 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 28.12. 2018
07.00.02 – Domestic history (historical sciences), 07.00.03 – General history (of the corresponding period) (historical sciences),
10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of
specifi c literature) (philological sciences), 13.00.02 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education)
(pedagogical sciences), 13.00.08 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences)
4
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (85), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 85. 2019
Zinoveva R.V.
PLAYING POETICS OF EDWARD ALBEE’S DRAMA «WHO IS AFRAID OF VIRGINIA WOLF» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Izotov V.P.
REFLECTION OF JOURNALISM, ADVERTISING AND PR IN THE WORK OF VYSOTSKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Kovaleva T.V., Simonenkova S.N.
PECULIARITIES OF THE POETIC PRAYER GENRE IN K.M. FOFANOV'S LYRICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Kokovina N.Z.
TYPOLOGICAL PARADIGM OF THE EPISTOLARY AND JOURNALISTIC TEXTS OF A. I. HERZEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Кrivolapov V.N.
THE PROBLEM OF THE “INEXPRESSIBLE” IN LITERATURE AND PAINTING OF THE NEW TIME AND THE MIDDLE AGES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Melnikova L.A.
AN INTERNAL MONOLOGUE AS A MEANS FOR DISCLOSING THE CHARACTER OF THE HERO
IN DOSTOYEVSKY’S SHORT STORY “A GENTLE CREATURE” AND H. BÖLL’S NOVEL “AND NEVER SAID A WORD”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Mikhailova I.P.
THE PEASANT WORLD IN LEONTY CHEMISOV'S CREATIVITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Parvaneh Poulaki
THE FATE OF THE NOVEL “AND QUIET FLOWS THE DON” BY M. A. SHOLOKHOVIN IRAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Seriagina YU.S., Nikonova N.E.
GERMAN DRAMA ON THE REGIONAL STAGE IN RUSSIA OF THE LATE XIX – EARLY XX CENTURIES: R. FOSS, A. SCHNITZLER, G. BAR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Simonenkova S.N.
POETIC PRAYERS ON ENCOURAGEMENT AND FORGIVENESS IN RUSSIAN POETRY OF 80 -90 OF 19 ST CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Smirnov K.V., Cherkasov V.A.
THE ARCHETYPE EMBODIMENT IN TURGENEV'S STORY «THREE PORTRAITS» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Chevtaev A.A.
M. ZENKEVICH’S ONTOLOGICAL SYNCRETISM (ON THE POETICS OF THE POEM “WE CARRY EVERYTHING
IN THE SOUL – THE STEEL AND THE GRACEFUL ALTAR …”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Cherkasov V.A.
THE V.F. KHODASEVICH'S “WAR IN THE RUSSIAN LYRIC POETRY”: THE PROBLEM OF CRITERIA OF ANTHOLOGICAL SELECTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Cherkasov V.A., Smirnov K.V.
THE VICTIM AND HER PUNISHMENT (ABOUT THE STORY OF I.S. TURGENEV «THE INN») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Abramova I.E., Shishmolina E.P.
INCREASING MOBILITY OF NON-LINGUIST STUDENTS: RESUME AND COVER LETTER CONTENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Amelina O.Yu.
DIFFICULTIES OF TEACHING WEB-DESIGN IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF GRAPHIC DESIGNERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Barakova E.A.
IMPLEMENTATION OF THE METHODIC FOR FORMATION REGULATORY EDUCATIONAL ACTIONS BY MEANS OF MES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Baranova-Shishkova L.I., Zvonareva E.A.
GEOGRAPHICAL ASPECTS OF THE GLASS INDUSTRY IN THE CONTOUR OF THE CENTRAL FEDERAL DISTRICT
OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE LABORATORY OF APPLIED CHEMISTRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Boyko V.V., Muzalevsky A.A.
THE USE OF ROPE-SKIPPING IN SECONDARY AND HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS FOR THE MANAGEMENT OF MASS SPORTS AT THE REGIONAL LEVEL . . . . . . 214
Gorbacheva O.A., Sorokina E.V., Borovikova A.S.
THE USE OF HATHA YOGA GYMNASTICS IN PRIMARY SCHOOL FOR IMPROVING THE LEVEL OF HEALTH,
PHYSICAL DEVELOPMENT AND PHYSICAL FITNESS OF CHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Gorlova Y.I., Altunina O.E.
FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS OF PHYSICAL CULTURE PROFILE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Gryadunova E.N., Savin L.A., Gorin A.V., Tokmakova M.A. , Tokmakov N.V.
PROGRAMMED LEARNING CAPABILITIES AND LIMITATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Zvonareva E.A., Zhukova M.I.
PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN THE MODE OF NETWORKING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Kovaleva G.I., Milovanov N.Yu.
MOTIVATIONAL RESOURCE OF ADDITIONAL THEMES OF THE FLUXIONAL CALCULATION OF THE MATHEMATIC SCHOOL COURSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Koveshnikova E.N., Koveshnikov P.A.
TO THE QUESTION ABOUT THE CULTURE OF MANUAL GRAPHIC FEEDING OF THE PROJECT
IN EDUCATION OF BACHELORS OF ART COSTUME AND TEXTILES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Kurasbediani Z.V., Solomchenko M. A.
THE STUDY OF CULTURAL VALUES ORIENTATIONS OF FUTURE CUSTOMS OFFICERS IN THE UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Kurdyumov S.S.
PROBLEMS DEMO-EXAM AS A TOOL TO DETERMINE THE LEVEL OF READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Leushina I.V., Leushina L.I., Saltykova A.A.
FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF THE GRADUATE OF TECHNICAL UNIVERSITY IN THE CONTEXT OF IDEOLOGY «INDUSTRY 4.0» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Mishina S.V.
DEVELOPMENT OF PROFESSIONALLY SIGNIFICANT QUALITIES OF FUTURE ECONOMISTS BY MEANS OF THE HIDDEN CURRICULUM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Pavlova T.A., Uvarova M.N.
MONITORING OF KNOWLEDGE ON THE SUBJECT «MATHEMATICS» DURING THE INTERNET EXAM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Prikhoda I.V.
THE SCIENTIFIC AND METHODICAL APPROACH TO SOLVING ACTUAL PROBLEMS OF ORGANIZATION
AND CONDUCT PROFESSIONAL ACTIVITY OF FUTURE SPECIALISTS IN ADAPTIVE PHYSICAL CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Reveko L.S.
MEDIA TEXT AS A MEANS OF MASTERING INTERCULTURAL COMPETENCE (BASED ON THE GERMAN PRESS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Selemeneva E.M., Cozhus S.V., Frolenkova L.Yu.
TRAINING OF SPECIALISTS IN THE FIELD OF ENGINEERING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Seregina T.V., Terekhov S.V.
SYNERGETIC APPROACH IN THE CONDITIONS OF MODERN EDUCATIONAL PROCESS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
Smagina T.I.
CHARACTERISTIC OF LEVELS OF FORMING READINESS OF THE BACHELOR IN PEDAGOGICAL EDUCATION
FOR THE DEVELOPING TEACHING OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN TO A FOREIGN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Solomchenko M.A., Rozhnov A.A., Boyko V.V.
IMPROVING THE PROCESS OF TEACHING VOLLEYBALL TO UNIVERSITY STUDENTS WITH THE HELP OF GAME TECHNOLOGIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Takanaev A.A., Yarovataya M.A., Yarmolinskaya T.M.
EXPERIMENTAL RESULTS OBTAINED WITHIN THE ELECTIVE COURSE «СОMPOSITE MATERIALS IN MEDICINE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (85), 2019 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 85. 2019
Topchiy I.V.
STAGES AND THE PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE RUSSIAN ARCHITECT`S SUPPLEMENTARY PROFESSIONAL DEVELOPMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Farafonova I.V.
SYSTEM OF TASKS FOR STUDENTS-BACHELOR 'S DEGREES PREPARATION FOR PROJECT ACTIVITY ORGANIZATION OF CHILDREN IN PRIMARY SCHOOL . . . . . . . . . . . . 296
Khaydarova A.R., Mityaeva A.M.
THE FORMATION OF TECHNOLOGICAL COMPETENCES AS AN INDICATOR OF THE COMPETITIVENESS
OF A FUTURE SPECIALIST (USING THE EXAMPLE OF A SPECIALTY «THE PROCESSING OF AQUATIC BIOLOGICAL RESOURCES») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Tsukanova E.M., Ternovykh T.J.
POTENTIAL OF USING ACTIVE LEARNING METHODS DURING LESSONS AND SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL ACTIVITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Chernyatin M.S., Chertykovtseva E.A.
THE ANALYSIS OF RESULTS OF A PEDAGOGICAL EXPERIMENT ON FORMATION AT PUPILS
OF ECOCENTRIC CONSCIOUSNESS IN COURSES OF GEOGRAPHY OF THE MAIN SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Shalimova O.N.
THE FORMATION OF COMMON CULTURAL COMPETENCIES OF FUTURE POLICE OFFICERS AS A MEANS OF SOLVING THE PROBLEM OF CRIME PREVENTION . . . . . . . . . 319
Shuldeshova N.V.
QUALITATIVE COMPONENT OF COMPETENCES IN EDUCATION. MULTILINGUALISM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Yarovataya M.A., Bobkova E.A., Khmarina A.K.
“THE ANALYSIS OF PROTEIN CONTENT TAKEN FROM DIFFERENT SOURCES “AS THE EXAMPLE OF RESEARCH WORK WITH STUDENTS IN BIOCHEMISTRY. . . . . . . . . . 326
6
Стр.6