СОДЕРЖАНИЕ
ПРЕДИСЛОВИЕ
Лубков А.В. 2014, Россия – год культуры: коды и смыслы . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА
Актуальные проблемы образования
Землянская Е.Н. Реализация требований ФГОС НОО
в программах подготовки бакалавров педагогического
образования (аспект воспитания) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Минин А.Я. О методике прокурорского надзора и контроле
в сфере образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Педагогика профессионального образования
Кащук С.М. Технологические инновации и инновационные
педагогические технологии в обучении иностранным языкам
(на примере французского языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Архипова И.В., Бакланов П.А., Гильманова Т.М. Сущность
педагогической технологии высшей школы применительно
к иностранному языку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Шеваршинова Е.И. Методика отбора медиатекстов
для формирования межкультурной компетенции студентов
на занятиях по иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Ковальская Е.П. Формы реализации технологии сетевого обучения
в преподавании иностранного языка в вузе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Филатова Е.А., Тарасюк Н.А. Модель обучения иноязычному общению
магистров педагогического образования на основе применения
интерактивных познавательных стратегий. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Ходякова Л.А., Ян Чуньлэй. Особенности восприятия и понимания
произведений живописи китайскими студентами на уроках русского
языка как иностранного . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Веретенникова Л.К. Дифференцированный подход
в профессионально-педагогическом образовании студентов-билингвов
в условиях реформы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Ким Т.К. Характеристика программ и форм физкультурнооздоровительной
деятельности, используемых в условиях
семейного быта . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Глотова М.Ю., Самохвалова Е.А. Методическая поддержка
развития информационно-математической компетентности студентов
педагогических вузов гуманитарной направленности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Калинина Т.В., Дмитриев Ю.А. Информационная компетентность
педагога дошкольного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Гасанов Р.А. Структура и методические особенности курса по выбору
«Основы нечеткой алгебры» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Функ Р.В. Проблемы подготовки и реализации элективных курсов
по истории в профильной школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Чехонадская Ю.А. Научные подходы к моделированию процесса
формирования опыта научного познания студента. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Фыонг Д.В. Инновации и обновление управления образованием
Вьетнама в рыночной экономике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
1 / 2014
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Аль Сади Асила Саид Мохаммед. Повышение качества
образования в Омане . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Дефектология
Речицкая Е.Г., Хедхуд Ноурас. Проблема формирования здорового
образа жизни у младших школьников с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . .135
Шарипова Н.Ю. Усвоение морфемного состава слова школьниками
с дизорфографией как процесс формирования когнитивных схем. . . . . . . . . . .142
Философия и история образования
Фейзрахманова Т.Б. Классификация авторских школ в России
в конце XIX – начале XX века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Музыкальное искусство и образование
Педченко Н.Е. Музыкально-педагогические идеи конца ХIХ –
начала ХХ века: исторический аспект. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Политаева Т.И. Перспективы интеграции в системе музыкального
образования (на примере взаимодействия музыкальноисторических
дисциплин) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Образование и художественное творчество
Гусакова И.М. Роль тонального рисунка на поисковом этапе работы
над декоративной композицией по дисциплине «материаловедение,
технология и производственное обучение» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Койчуева З.К. Художники-педагоги Карачаево-Черкесии . . . . . . . . . . . . . . . . .176
Психология и образование
Володина С.А. Приоритетные стратегии поведения в конфликте
студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
Социология и образование
Лоскутова И.М. Обоснование концепции социокультурных рисков
в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
2
Физико-математические науки
Бабурова О.В., Крутцова Е.Н., Разумовская И.В., Фролов Б.Н.
К возможностям дифференциально-геометрического метода описания
упругой среды в кристаллах с топологическими дефектами . . . . . . . . . . . . . . . .207
Зимин А.Е. Применение теоремы Бейкерса к проблеме однородной
алгебраической независимости значений некоторых Е-функций . . . . . . . . . . . .221
Философские науки
Гусев Д.А. Эллинистический эпикуреизм как отдаленный
теоретический предшественник позитивизма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Зима В.Н. Проблема длительности и способы ее решения
в восточной патристике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Счастливцев Р.А. Редукция и эпохе в феноменологии Э. Гуссерля . . . . . . . . .249
Исторические науки
Талина Г.В. Чиновная лестница Московского царства
в III четверти XVII века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
Хазина А.В., Софронова Л.В., Басов А.Ю. «Трансформация
античности», или наше отражение в зеркале античной пайдейи . . . . . . . . . . . .273
Николаи Ф.В., Мордвинов А.А. «Настоящее прошедшее» и кризис
темпоральности эпохи модерна в работах А. Хюссена. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Преподаватель XXВЕК
1/ 2014
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Маргарян Л.Е. Гендерный дискурс в трудах Генри Болингброка . . . . . . . . . . . .286
Колиненко Ю.В. Правовое положение сербской
православной церкви и органы государственного регулирования
в Сербии XIX – начала XX века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Лавров С.И. Антиалкогольное законодательство в США и отмена
восемнадцатой поправки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Ильин А.В. Британское движение «Город-сад» и его влияние
на европейское градостроительство первой четверти XX века. . . . . . . . . . . . . .307
Чапыгин И.В. Русские на территории Маньчжурии
и в полосе КВЖД (XVII – начало XX века) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Филологические науки
Лингвистика
Сейранян М.Ю. Стратегии и тактики конфликтного взаимодействия
в политических дебатах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Фрейдина Е.Л. Голос и видеоряд как факторы эффективности
публичной речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335
Павлова А.К. Особенности интонационного оформления речи
современной успешной женщины . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340
Костина А.С. Текст официального британского документа,
обращенного к населению (на материале министерских
сайтов Великобритании). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Соколов С.В. Многопризнаковая номинация в современных
терминосистемах (на примере немецкой и русской
военной терминологии). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Кошман Ю.И. Проблема выражения предельной оценки
в современном английском языке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Хамуркопарян Джахит. Отражение пространственных отношений
в топонимии Болгарии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Дубовая Е.В. Мир людей и идей в бестиарной проекции . . . . . . . . . . . . . . . . . .370
Литературоведение
Лазареску О.Г. Фольклорные ассоциации в русской переводной
художественной прозе 60-х годов XVIII века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
Агратин А.Е. Авторитетный повествователь-агностик в прозе
А.П. Чехова 1880–1890-х гг. (на примере рассказа «Пари») . . . . . . . . . . . . . . . .390
Информация об авторах
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
3
1 / 2014
Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS
PREFACE
Lubkov A.V. 2014 – Year of Culture in Russia: Codes and Meanings . . . . . . . . . . . . .7
SCIENCE, EDUCATION AND CULTURE
Modern Educational Issues
Zemlyanskaya E.N. Implementation of the Requirements of the Federal
State Educational Standards in Primary Education Programs of Bachelor
Teacher Education (Aspect of Upbringing) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Minin A.Ya. About Public Prosecutor’s Supervision of Execution of Laws
in Sphere of the Higher Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Professional Education Pedagogics
Kashchuk S.M. Technological Innovations and Innovative Pedagogical
Technologies in Teaching Foreign Languages (on the Example of French). . . . . . . . .29
Arkhipova I.V., Baklanov P.A., Gilmanova T.M. The Essence
of High School Educational Technology Used With Foreign Languages . . . . . . . . . . .35
Shevarshinova E.I. The Methods of Picking Out Media Texts
in Order to Form the Intercultural Competence at English Classes . . . . . . . . . . . . . . .41
Kovalskaya E.P. The Forms of Implementation of Network
Teaching Technology at Foreign Language Classes in Institutes
of Higher Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Filatova E.A., Tarasyuk N.A. The Model of Teaching
Undergraduate Students Communicative Skills on the Basis
of Interactive Cognitive Strategies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
4
Kchodyakova L.A., Yang Chunlei. Characteristics of Visual Perception
and Understanding of Works of Art by Chinese Students at the Russian
as a Foreign Language Lessons. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Veretennikova L.K. Differentiated Approach in Professional Teaches’
Training of Bilingual Students in Conditions of Reforms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Kim T.K. The Characteristic of Programs and the Forms of Sports
and Improving Activity Used in the Conditions of a Family Life . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Glotova M.Yu., Samokhvalova E.A. Methodological Support
for the Development of Information and Mathematical Competence
of Future Teachers of Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Kalinina T.V., Dmitriev Yu.A. Pre-school Teacher’s Information
Competency. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Hasanov R.A. Structure and Methodical Aspects of the Optional Course
“Basics of Fuzzy Algebra” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Funk R.V. Problems of Preparing and Implementation of Elective Courses
on History in Profile School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Chekhonadsky Ju.A. Scientific Approaches to the Modeling
of the Process of Formation of Experience of Scientific Knowledge
of the Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Fiong D.V. Promoting Innovation in Vietnamese Educational System
in Market-Based Economy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Преподаватель XXВЕК
1/ 2014
Стр.5
CONTENTS
Al Sadi Asaila Said Mohammed. Improving The Quality
of Education In Oman . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Defectology
Rechitskaja E.G., Hedhud Nouras. The Problem of Formation of a Healthy
Lifestyle in Schoolchildren with Hearing Impairments . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Sharipova N.Yu. Learning of Morphemic Structure of the Word
by School Students with Dysorthographyas a Process of Formation
of Cognitive Schemes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Philosophy and History of Education
Feyzrakhmanova T.B. Сlassification of the Author’s Schools in Russia
in the Late XIX – Early XX Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Education and Music
Pedchenko N.E. Music and Teaching Ideas in the Late ХIХ –
Early XX Centuries: The Historical Aspects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Politaeva T.I. The Perspectives of Integration in Music Education System
(on the Example of Interaction of Musical and Historical Disciplines). . . . . . . . . . . . .162
Education and Art
Gusakova I.M. The Role of the Tonal Drawing on the Search Stage
of Work on the Decorative Composition on the Subject of “Material Learning
Science, Technology and Industrial Training” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Koichueva Z.K. Artists and Teachers of Karachay-Cherkessia. . . . . . . . . . . . . . . . .176
Psychology and Education
Volodina S.A. Priority Strategies of Behavior in the Conflict of Students
of Pedagogical Institutions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
Sociology and Education
Loskutova I.M. Justification of the Concept of the Socio-cultural
Risks in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Babourova O.V., Kruttsova E.N., Razumovskaya I.V., Frolov B.N.
To Opportunities of the Differential-Geometric Method of the Elastic
Continuum Description in Crystals with Topological Defects . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Zimin A.E. Application of the Bakers Theorem to the Problem
of Homogeneous Algebraic Independence of Values of Some E-functions . . . . . . . .221
Philosophy
Gusev D.A. Hellenistic Epicureismas Remote Theoretical Predecessor
of Positivism. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Zima V.N. The Problem of Duration andthe Ways to Its Solution
in EasternPatristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Schastlivtsev R.A. Reduction and Epochein Husserl’s Phenomenology . . . . . . . . .249
History
Talina G.V. Official Hierarchy of Moscow Realm in the 3-rd Quarter
of the XVII Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
Hazina A.V., Sofronova L.V., Basov A.Yu. Transformations of Antiquity,
or Our Reflection in the Mirror of Antient Paideia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273
1 / 2014
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
Nikolai F.V., Mordvinov A.A. ‘Present Past’ and Crisis of Modern’s
Temporality in the Works of A. Huyssen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Margaryan L.E. Gender Discourse in Henry Bolingbroke’s Works . . . . . . . . . . . . . .286
Kolinenko Yu.V. Legal Position of the Serbian Orthodox Church
and Regulatory State Agencies of Serbia in the 19th and the Beginning
of the 20th Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Lavrov S.I. Alcohol Legal System in the USA and the Repeal
of the Eighteenth Amendment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Il’in A.V. The British Garden City Movement and Its Influence on European
Town-Building of the First Quarter of the XX Century. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
Chapigin I.V. The Russians in Manzhouli and the Band CEL
(17th – Early XX Centuries). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Linguistics
Seiranyan M.Yu. Conflict Strategies in Political Discourse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Freydina E.L. Voice and Video as Factors of Efficiency
of Public Speaking. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335
Pavlova A.K. Features of Intonational Clearance of a Successful
Career Woman’s Speech. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340
Kostina A.S. Text of the official British Document Addressing the Public
(Based on the Official Departmental Web Sites). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Sokolov S.V. Multiattribute Nomination in Modern Term System
(Based on German and Russian Military Terminology). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Koshman Y.I. The Problem of Extreme Evaluation in Modern English . . . . . . . . . . .356
Hamurkoparan Cahit. Spatial Terms Used to Specify Place Names
in Bulgaria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Dubovaya E.V. World of People and Ideas in Zoomorphic Incline . . . . . . . . . . . . . .370
Philology
Lazarescu O.G. Folklore Associations in the Russian Translated
Art Prose of the 60th of the 18th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
6
Agratin A.E. Authoritative Narrator-Agnostic in the Prose of A.P. Chekhov
of 1880–1890 (on the Example of the Story “The Bet”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .390
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
Преподаватель XXВЕК
1/ 2014
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
ПРЕДИСЛОВИЕ
Лубков А.В. 2014, Россия – год культуры: коды и смыслы . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА
Актуальные проблемы образования
Землянская Е.Н. Реализация требований ФГОС НОО
в программах подготовки бакалавров педагогического
образования (аспект воспитания) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Минин А.Я. О методике прокурорского надзора и контроле
в сфере образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Педагогика профессионального образования
Кащук С.М. Технологические инновации и инновационные
педагогические технологии в обучении иностранным языкам
(на примере французского языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Архипова И.В., Бакланов П.А., Гильманова Т.М. Сущность
педагогической технологии высшей школы применительно
к иностранному языку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Шеваршинова Е.И. Методика отбора медиатекстов
для формирования межкультурной компетенции студентов
на занятиях по иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Ковальская Е.П. Формы реализации технологии сетевого обучения
в преподавании иностранного языка в вузе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Филатова Е.А., Тарасюк Н.А. Модель обучения иноязычному общению
магистров педагогического образования на основе применения
интерактивных познавательных стратегий. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Ходякова Л.А., Ян Чуньлэй. Особенности восприятия и понимания
произведений живописи китайскими студентами на уроках русского
языка как иностранного . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Веретенникова Л.К. Дифференцированный подход
в профессионально-педагогическом образовании студентов-билингвов
в условиях реформы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Ким Т.К. Характеристика программ и форм физкультурнооздоровительной
деятельности, используемых в условиях
семейного быта . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Глотова М.Ю., Самохвалова Е.А. Методическая поддержка
развития информационно-математической компетентности студентов
педагогических вузов гуманитарной направленности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Калинина Т.В., Дмитриев Ю.А. Информационная компетентность
педагога дошкольного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Гасанов Р.А. Структура и методические особенности курса по выбору
«Основы нечеткой алгебры» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Функ Р.В. Проблемы подготовки и реализации элективных курсов
по истории в профильной школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Чехонадская Ю.А. Научные подходы к моделированию процесса
формирования опыта научного познания студента. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Фыонг Д.В. Инновации и обновление управления образованием
Вьетнама в рыночной экономике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
1 / 2014
Преподаватель XXВЕК
201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ
Аль Сади Асила Саид Мохаммед. Повышение качества
образования в Омане . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Дефектология
Речицкая Е.Г., Хедхуд Ноурас. Проблема формирования здорового
образа жизни у младших школьников с нарушениями слуха. . . . . . . . . . . . . . . .135
Шарипова Н.Ю. Усвоение морфемного состава слова школьниками
с дизорфографией как процесс формирования когнитивных схем. . . . . . . . . . .142
Философия и история образования
Фейзрахманова Т.Б. Классификация авторских школ в России
в конце XIX – начале XX века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Музыкальное искусство и образование
Педченко Н.Е. Музыкально-педагогические идеи конца ХIХ –
начала ХХ века: исторический аспект. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Политаева Т.И. Перспективы интеграции в системе музыкального
образования (на примере взаимодействия музыкальноисторических
дисциплин) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Образование и художественное творчество
Гусакова И.М. Роль тонального рисунка на поисковом этапе работы
над декоративной композицией по дисциплине «материаловедение,
технология и производственное обучение» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Койчуева З.К. Художники-педагоги Карачаево-Черкесии . . . . . . . . . . . . . . . . .176
Психология и образование
Володина С.А. Приоритетные стратегии поведения в конфликте
студентов педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
Социология и образование
Лоскутова И.М. Обоснование концепции социокультурных рисков
в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
202
Физико-математические науки
Бабурова О.В., Крутцова Е.Н., Разумовская И.В., Фролов Б.Н.
К возможностям дифференциально-геометрического метода описания
упругой среды в кристаллах с топологическими дефектами . . . . . . . . . . . . . . . .207
Зимин А.Е. Применение теоремы Бейкерса к проблеме однородной
алгебраической независимости значений некоторых Е-функций . . . . . . . . . . . .221
Философские науки
Гусев Д.А. Эллинистический эпикуреизм как отдаленный
теоретический предшественник позитивизма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Зима В.Н. Проблема длительности и способы ее решения
в восточной патристике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Счастливцев Р.А. Редукция и эпохе в феноменологии Э. Гуссерля . . . . . . . . .249
Исторические науки
Талина Г.В. Чиновная лестница Московского царства
в III четверти XVII века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
Хазина А.В., Софронова Л.В., Басов А.Ю. «Трансформация
античности», или наше отражение в зеркале античной пайдейи . . . . . . . . . . . .273
Николаи Ф.В., Мордвинов А.А. «Настоящее прошедшее» и кризис
темпоральности эпохи модерна в работах А. Хюссена. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Преподаватель XXВЕК
1/ 2014
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ
Маргарян Л.Е. Гендерный дискурс в трудах Генри Болингброка . . . . . . . . . . . .286
Колиненко Ю.В. Правовое положение сербской
православной церкви и органы государственного регулирования
в Сербии XIX – начала XX века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Лавров С.И. Антиалкогольное законодательство в США и отмена
восемнадцатой поправки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Ильин А.В. Британское движение «Город-сад» и его влияние
на европейское градостроительство первой четверти XX века. . . . . . . . . . . . . .307
Чапыгин И.В. Русские на территории Маньчжурии
и в полосе КВЖД (XVII – начало XX века) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Филологические науки
Лингвистика
Сейранян М.Ю. Стратегии и тактики конфликтного взаимодействия
в политических дебатах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Фрейдина Е.Л. Голос и видеоряд как факторы эффективности
публичной речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335
Павлова А.К. Особенности интонационного оформления речи
современной успешной женщины . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340
Костина А.С. Текст официального британского документа,
обращенного к населению (на материале министерских
сайтов Великобритании). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Соколов С.В. Многопризнаковая номинация в современных
терминосистемах (на примере немецкой и русской
военной терминологии). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Кошман Ю.И. Проблема выражения предельной оценки
в современном английском языке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Хамуркопарян Джахит. Отражение пространственных отношений
в топонимии Болгарии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Дубовая Е.В. Мир людей и идей в бестиарной проекции . . . . . . . . . . . . . . . . . .370
Литературоведение
Лазареску О.Г. Фольклорные ассоциации в русской переводной
художественной прозе 60-х годов XVIII века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
Агратин А.Е. Авторитетный повествователь-агностик в прозе
А.П. Чехова 1880–1890-х гг. (на примере рассказа «Пари») . . . . . . . . . . . . . . . .390
Информация об авторах
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
203
1 / 2014
Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS
PREFACE
Lubkov A.V. 2014 – Year of Culture in Russia: Codes and Meanings . . . . . . . . . . . . .7
SCIENCE, EDUCATION AND CULTURE
Modern Educational Issues
Zemlyanskaya E.N. Implementation of the Requirements of the Federal
State Educational Standards in Primary Education Programs of Bachelor
Teacher Education (Aspect of Upbringing) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Minin A.Ya. About Public Prosecutor’s Supervision of Execution of Laws
in Sphere of the Higher Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Professional Education Pedagogics
Kashchuk S.M. Technological Innovations and Innovative Pedagogical
Technologies in Teaching Foreign Languages (on the Example of French). . . . . . . . .29
Arkhipova I.V., Baklanov P.A., Gilmanova T.M. The Essence
of High School Educational Technology Used With Foreign Languages . . . . . . . . . . .35
Shevarshinova E.I. The Methods of Picking Out Media Texts
in Order to Form the Intercultural Competence at English Classes . . . . . . . . . . . . . . .41
Kovalskaya E.P. The Forms of Implementation of Network
Teaching Technology at Foreign Language Classes in Institutes
of Higher Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Filatova E.A., Tarasyuk N.A. The Model of Teaching
Undergraduate Students Communicative Skills on the Basis
of Interactive Cognitive Strategies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
204
Kchodyakova L.A., Yang Chunlei. Characteristics of Visual Perception
and Understanding of Works of Art by Chinese Students at the Russian
as a Foreign Language Lessons. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Veretennikova L.K. Differentiated Approach in Professional Teaches’
Training of Bilingual Students in Conditions of Reforms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Kim T.K. The Characteristic of Programs and the Forms of Sports
and Improving Activity Used in the Conditions of a Family Life . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Glotova M.Yu., Samokhvalova E.A. Methodological Support
for the Development of Information and Mathematical Competence
of Future Teachers of Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Kalinina T.V., Dmitriev Yu.A. Pre-school Teacher’s Information
Competency. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Hasanov R.A. Structure and Methodical Aspects of the Optional Course
“Basics of Fuzzy Algebra” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Funk R.V. Problems of Preparing and Implementation of Elective Courses
on History in Profile School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Chekhonadsky Ju.A. Scientific Approaches to the Modeling
of the Process of Formation of Experience of Scientific Knowledge
of the Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Fiong D.V. Promoting Innovation in Vietnamese Educational System
in Market-Based Economy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Преподаватель XXВЕК
1/ 2014
Стр.206
CONTENTS
Al Sadi Asaila Said Mohammed. Improving The Quality
of Education In Oman . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Defectology
Rechitskaja E.G., Hedhud Nouras. The Problem of Formation of a Healthy
Lifestyle in Schoolchildren with Hearing Impairments . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Sharipova N.Yu. Learning of Morphemic Structure of the Word
by School Students with Dysorthographyas a Process of Formation
of Cognitive Schemes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Philosophy and History of Education
Feyzrakhmanova T.B. Сlassification of the Author’s Schools in Russia
in the Late XIX – Early XX Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Education and Music
Pedchenko N.E. Music and Teaching Ideas in the Late ХIХ –
Early XX Centuries: The Historical Aspects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Politaeva T.I. The Perspectives of Integration in Music Education System
(on the Example of Interaction of Musical and Historical Disciplines). . . . . . . . . . . . .162
Education and Art
Gusakova I.M. The Role of the Tonal Drawing on the Search Stage
of Work on the Decorative Composition on the Subject of “Material Learning
Science, Technology and Industrial Training” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Koichueva Z.K. Artists and Teachers of Karachay-Cherkessia. . . . . . . . . . . . . . . . .176
Psychology and Education
Volodina S.A. Priority Strategies of Behavior in the Conflict of Students
of Pedagogical Institutions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
Sociology and Education
Loskutova I.M. Justification of the Concept of the Socio-cultural
Risks in Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Babourova O.V., Kruttsova E.N., Razumovskaya I.V., Frolov B.N.
To Opportunities of the Differential-Geometric Method of the Elastic
Continuum Description in Crystals with Topological Defects . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Zimin A.E. Application of the Bakers Theorem to the Problem
of Homogeneous Algebraic Independence of Values of Some E-functions . . . . . . . .221
Philosophy
Gusev D.A. Hellenistic Epicureismas Remote Theoretical Predecessor
of Positivism. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Zima V.N. The Problem of Duration andthe Ways to Its Solution
in EasternPatristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Schastlivtsev R.A. Reduction and Epochein Husserl’s Phenomenology . . . . . . . . .249
History
Talina G.V. Official Hierarchy of Moscow Realm in the 3-rd Quarter
of the XVII Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
Hazina A.V., Sofronova L.V., Basov A.Yu. Transformations of Antiquity,
or Our Reflection in the Mirror of Antient Paideia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273
1 / 2014
Преподаватель XXВЕК
205
Стр.207
CONTENTS
Nikolai F.V., Mordvinov A.A. ‘Present Past’ and Crisis of Modern’s
Temporality in the Works of A. Huyssen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Margaryan L.E. Gender Discourse in Henry Bolingbroke’s Works . . . . . . . . . . . . . .286
Kolinenko Yu.V. Legal Position of the Serbian Orthodox Church
and Regulatory State Agencies of Serbia in the 19th and the Beginning
of the 20th Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Lavrov S.I. Alcohol Legal System in the USA and the Repeal
of the Eighteenth Amendment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Il’in A.V. The British Garden City Movement and Its Influence on European
Town-Building of the First Quarter of the XX Century. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
Chapigin I.V. The Russians in Manzhouli and the Band CEL
(17th – Early XX Centuries). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Linguistics
Seiranyan M.Yu. Conflict Strategies in Political Discourse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329
Freydina E.L. Voice and Video as Factors of Efficiency
of Public Speaking. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .335
Pavlova A.K. Features of Intonational Clearance of a Successful
Career Woman’s Speech. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340
Kostina A.S. Text of the official British Document Addressing the Public
(Based on the Official Departmental Web Sites). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Sokolov S.V. Multiattribute Nomination in Modern Term System
(Based on German and Russian Military Terminology). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351
Koshman Y.I. The Problem of Extreme Evaluation in Modern English . . . . . . . . . . .356
Hamurkoparan Cahit. Spatial Terms Used to Specify Place Names
in Bulgaria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Dubovaya E.V. World of People and Ideas in Zoomorphic Incline . . . . . . . . . . . . . .370
Philology
Lazarescu O.G. Folklore Associations in the Russian Translated
Art Prose of the 60th of the 18th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
206
Agratin A.E. Authoritative Narrator-Agnostic in the Prose of A.P. Chekhov
of 1880–1890 (on the Example of the Story “The Bet”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .390
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395
Преподаватель XXВЕК
1/ 2014
Стр.208