Пособие является результатом пятилетней работы автора по предмету «Введение в специальную (германскую) филологию и история английского языка» на факультете иностранных языков. 3 Seminar 1 1. <...> Subject and aims of the History of English (Rastorguyeva, pp. 10 - 12 ) 2. <...> Synchronic and Diachronic Aspects of Study of the Language.(Ilyish, p.39, Rastorguyeva, pp. 14 - 15) 4. <...> Questions and Tasks: Rastorguyeva, № 2, p.23. * * * The concept of linguistic change includes not only internal, structural changes, but also differences in language space, the extent of spread of the unit in functional varieties. <...> Examples: (1) the pronunciation of but, the change of meaning of OE feoh from “cattle” to MnE “fee” through “property”. (2) OE “c” had split into two phonemes [k] and [tS] in words like king and chin. (3) The Common Case is the result of the merger of three OE cases - Nom., Dat. and Acc. <...> The latter - by obsolete words: thou, ye, yonder, OE witenaZemцt “assembly of the elders”. <...> Changes on higher levels fall into formal and semantic, affecting the plane of expression and the plane of content (OE scip > MnE ship - formal change; OE cwen (“woman”) > MnE queen - formal and semantic). <...> This distinction was introduced by the Young Grammarian School in the late 19th c.: historical is the change that can be shown as a phonetic modification of an earlier form, which has descended directly from its prototype (e.g., OE -as > MnE -es in OE stдnas > MnE stones ). <...> When -es began to be added to nouns which had never taken -as but used other endings (OE naman > MnE names) - it was a case of analogical levelling. <...> The main Sources for Study of the history of the language are written documents. <...> Some data are provided by early borrowings from Germanic by other languages (e.g., the Finnish and the Baltic languages). <...> Indo-European Linguistic Family and Germanic Subgroup (Lecture). 2. <...> Ancient Germanic Tribes (Rastorguyeva, pp. 25 - 27, Ilyish, pp. 9 - 11). * * * The History of IE Family and Germanic Subgroup The History of Germanic subgroup begins with the appearance of PG (ProtoGermanic, Primitive Germanic, Primitive Teutonic). <...> It is the linguistic <...>
Учебное_пособие_по_истории_английского_языка_и_введению_в_германскую_филологию_(для_студентов_факультетов_иностранных_языков).pdf
УДК 802.0
ББК81.2 Англ-923
Ш 54
Рецензенты: зав. кафедрой английского языка и МПАЯ ОГПУ
канд. филол. наук доцент Л.В.Мерзлякова;
зав. кафедрой иностранных языков ОГПУ канд. филол. наук
доцент И.А.Горбачёва
Шехтман Э.Н.
Учебное пособие по истории английского языка (для студентов
факультетов иностранных языков специальности «Перевод и
переводоведение») / Э.Н. Шехтман; Мин-во образования РФ; Оренб. гос. пед.
ун-т. - Оренбург: Изд-во ОГПУ, 2006. - 50 с.
УДК 802.0
ББК81.2 Англ-923
Ш 54
О Шехтман Э. H., 2006
О Издательство ОГПУ, 2006
2
Стр.2
П р е д и с л о в и е
Предлагаемое пособие включает планы семинарских занятий с указанием
необходимой и рекомендуемой литературы, краткие теоретические сведения
и практические задания по истории английского языка для студентов
четвёртого курса факультета иностранных языков специальности «Перевод и
переводоведение». Данное пособие призвано выработать у студентов умение
ориентироваться в ряде важных вопросов ранней общегерманской и
английской фонетики, лексики и грамматики, разбирать короткие тексты и
выполнять упражнения соответствующей тематики, а также сообщить
студентам некоторые теоретические сведения, отсутствующие в основных
учебниках.
Более полное представление о теории и таблицы парадигм можно найти в
учебниках и хрестоматиях, список которых приведен в конце пособия.
Формы и методы работы с предлагаемыми материалами зависят от уровня
подготовки студентов и от конкретных задач преподавания.
В целом данное пособие носит прикладной характер и предполагает
параллельную работу с использованием имеющихся учебников и
хрестоматий. Пособие является результатом пятилетней работы автора по
предмету «Введение в специальную (германскую) филологию и история
английского языка» на факультете иностранных языков.
3
Стр.3