ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
Журнал выходит четыре раза в год.
Основан в 1997 г.
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 30
апрель
май
июнь
Москва 2018
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
прот. Стефан Ванеян, д-р иск., проф.
Е. Устинович, д-р архитектуры, проф.
А. Л. Баталов, д-р иск., проф.
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент
Л. А. Беляев, д-р ист. наук
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
прот. Алексей Емельянов
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф.
О. Л. Зосим, канд. иск., доцент
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент
Е. Ю. Шевчук, канд. иск., доцент
А. А. Воронова, канд. иск.
О. Н. Соколова, канд. иск.
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим группам научных специальностей: 17.00.02 — музыкальное искусство,
17.00.04 — изобразительное и декоративно-прикладное искусство и архитектура,
17.00.09 — теория и история искусства
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2018
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 30
April
May
June
Moscow 2018
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
Very Revd. Aleksei Emel’ianov, Chairman of the Editorial Board
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences*
in Art Criticism
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
E. Yu. Shevchuk, Candidate of Sciences**
J. Ustinovich, Professor, Doctor of Sciences in Architecture
Very Revd. Stefan Vaneian, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism
O. L. Zosim, Candidate of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
in Art Criticism, Associate Professor
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following fi elds of research: 17.00.02 – Musical Art,
17.00.04 — Visual and Applied Arts and Architecture, 17.00.09 – Theory and History of Art
advanced research qualifi cations or higher doctorates.
**
* According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second
According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2018
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия V: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2018. Вып. 30
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
ЧАИРОВИЧ И.
Англосаксонское искусство: Хронология. Влияния. Перспективы . . . . . . . . . . . . . . 9
ТУПИЦЫНА К. С.
О времени и стиле мозаик купола Св. Софии в Фессалониках . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
ПОЛУДНЕВА Е. И.
К вопросу анализа изображений светских византийских одежд
в миниатюрах Кодекса Гертруды . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
АНДРЕЙЧУК И. Н.
Иконография сохранившейся алтарной росписи церкви Благовещения
Псково-Печерского монастыря (XVI в.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
ЗЮЗЕВА С. Г.
на поТипология икон в окладах с лицевыми изображениями
лях 2-й пол. XVI — нач. XVII в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
КОНДРАШКОВА Л. В.
Певческие рукописи смешанной стилистики кон. XVII — нач. XVIII в.:
к проблеме взаимодействия партесного и безлинейного многоголосия
на грани эпох . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
ХАРИТОНОВ А. В.
Архитектура «Русской деревни» на Парижской выставке 1900 г.
и ее значение в истории «неорусского стиля» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
АБДОКОВ Ю. Б.
Метафоро-символическая онтология оркестра
и симфоническая метафизика Бориса Чайковского . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series V: Problems of History and Theory of Christian Art. 2018. Vol. 30
CONTENTS
ARTICLES
CHAIROVICH I.
Anglo-Saxon Art. Chronology, Infl uences, Perspectives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
TUPITSYNA K.
On Time and Style of Mosaics in the Dome of Hagia Sophia in Thessaloniki . . . . . . . . . 33
POLUDNEVA E.
On the Analysis of Depictions of Secular Byzantine Costume
on Miniatures of Codex Gertrudianus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
ANDREICHUK I.
Iconography of the Preserved Altar Mural of the Annunciation Church
(16th Century) of Pskovo-Pechersky Monastery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
ZYUZEVA S.
with HolTypology of Icons in Covers of the Second Half of thе 16th — Early 17th Centuries
y Figures on Frames . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
KONDRASHKOVA L.
Singing Manuscripts of Mixed Style of the Late 17th — Early 18th Centuries:
The Problem of Interaction Between Partsong and Non-Linear Polyphony
at the Turn of the Epochs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
KHARITONOV А.
Architecture of “Russian Village” at Paris Exhibition of 1900
and its Role in the History of “Neo-Russian Style” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
ABDOKOV YU.
Metaphoric and Symbolic Ontology of Orchestra
and Symphonic Metaphysics of Boris Tchaikovsky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
6
Стр.7