Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634699)
Контекстум
.
Ученые записки Орловского государственного университета

Ученые записки Орловского государственного университета №3 2018 (449,00 руб.)

0   0
Страниц439
ID665409
АннотацияНаучный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки.
Ученые записки Орловского государственного университета .— 2018 .— №3 .— 439 с. — URL: https://rucont.ru/efd/665409 (дата обращения: 25.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Ученые_записки_Орловского_государственного_университета_№3_2018.pdf
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ Научный журнал Издается с 1940 года Выходит 4 раза в год № 3 (80) 2018 Июль – сентябрь Редакционно-издательская коллегия: Главный редактор Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф. Заместитель главного редактора Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. Члены редколлегии: Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия) Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия) Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия) Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия) Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия) Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия) Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания) Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия) Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия) Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия) Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия) Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия) Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия) Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша) Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия) Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия) Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения) Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция) Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция) Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия) Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария) Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь) Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия) Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай) Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония) И.о. ответственного редактора Дудина Е.Ф. канд. филол. наук Адрес редакции: 302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237. Тел. (486-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016 Подписной индекс 43366 по объединенному каталогу «Пресса России» © Коллектив авторов, 2017 © ОГУ имени И.С. Тургенева, 2017 Учредитель – федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева» ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева» Содержание 07.00.00  ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ Александрова А.П. АНГЛИЙСКОЕ ОБЩЕСТВО В ГЕОРГИАНСКИЙ ПЕРИОД . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Гончарова И.В. ПРАКТИКИ СОЦИАЛЬНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ В ЧЕРНОЗЕМНОЙ ДЕРЕВНЕ НАЧАЛА 1930-Х ГГ. . . . . . . . . . . . . . . 11 Капустин С.В. РЕЛИГИОЗНЫЕ, ЭКОНОМИЧЕСКИЕ И ПОЛИТИЧЕСКИЕ ПРЕДПОСЫЛКИ, ПЕРЕСЕЛЕНИЯ НЕМЦЕВ В БЕССАРАБИЮ В XIX ВЕКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Лямин И.В. ПРОИЗВОДСТВЕННО-ЛАГЕРНЫЙ КОМПЛЕКС «ДАЛЬСТРОЯ» КАК МОДЕЛЬ РЕГИОНАЛИЗАЦИИ ИСПРАВИТЕЛЬНО-ТРУДОВОЙ СИСТЕМЫ СССР (1930-Е – НАЧАЛО 1950-Х ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . 21 Савосичев А.Ю. ЭВОЛЮЦИЯ МОНАСТЫРСКОЙ ИНФРАСТРУКТУРЫ ОРЛОВСКОГО КРАЯ В XIII – НАЧАЛЕ XX ВВ. . . . . . . . . . . . . . . . 25 Свечникова С.В. ДВИЖЕНИЕ ПЕГИДА КАК ОТРАЖЕНИЕ ЕВРОПЕЙСКОГО МИГРАЦИОННОГО КРИЗИСА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Степанов В.П. К ВОПРОСУ О КРИЗИСЕ МОЛДАВСКОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Чувардин Г.С. ИМПЕРАТОРСКАЯ ГВАРДИЯ И СТАНОВЛЕНИЕ ВОЕННО-СПОРТИВНОЙ ПОДГОТОВКИ ЛИЧНОГО СОСТАВА РОССИЙСКОЙ АРМИИ НА РУБЕЖЕ XIX- ХХ ВЕКОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Щекотихин Е.Е. РОДОВЫЕ ГНЁЗДА ОРЛОВСКИХ ПИСАТЕЛЕЙ, РАЗОРЁННЫЕ НЕОТЕВТОНЦАМИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 10.00.00  ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Абакумова О.Б. ОЦЕНОЧНОСТЬ И СПОСОБЫ ЕЕ ВЫРАЖЕНИЯ В ПОСЛОВИЦАХ (НА МАТЕРИАЛЕ РУССКИХ И АНГЛИЙСКИХ ПОСЛОВИЦ О ПРАВДЕ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Абакумова О.Б., Семененко Л.П. СЕМАНТИКА И ПРАГМАТИКА ПОСЛОВИЦ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ТЕКСТЕ (НА МАТЕРИАЛЕ ПРОИЗВЕДЕНИЯ МОЭМА «ПИРОГИ И ПИВО») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Алешина Л.В. СРАВНЕНИЕ КАК СРЕДСТВО ДЕТАЛИЗАЦИИ ЦВЕТООБОЗНАЧЕНИЙ В «ЗАПИСКАХ ОХОТНИКА» И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Андреева Е.А. МИФОПОЭТИЧЕСКИЕ ОБРАЗЫ И СИМВОЛЫ В СОВРЕМЕННОЙ ОЧЕРКОВОЙ ПРОЗЕ О ДЕРЕВНЕ . . . . . . . . . . . . . . 71 Антонова М.В., Пузанкова Е.Н. МИФОПОЭТИЧЕСКАЯ СИСТЕМА ПОЭМЫ А.С. ПУШКИНА «РУСЛАН И ЛЮДМИЛА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Бельская А.А. «МУЗЫКАЛЬНЫЙ КОД» РОМАНА И.С. ТУРГЕНЕВА «ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Бондарева Н.А., Замуруева Н.А., Щербакова С.П. ЗАРОЖДЕНИЕ ЭКСПРЕССИОНИЗМА В РОССИИ В КАЧЕСТВЕ ЕДИНОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО МЕТОДА НА РУБЕЖЕ ВЕКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Бубнов С.А., Беднарская Л.Д. ПОЭМА «АННА СНЕГИНА» С.А. ЕСЕНИНА В КУЛЬТУРНОМ СОЗНАНИИ СОВРЕМЕННИКОВ ПОЭТА . . . . . . . . . . . 93 Ивашина В.В. ОБРАЗНАЯ СИСТЕМА БАЛЛАДЫ К.М. ФОФАНОВА «ДОФИН» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Изотов В.П. «ХРОМАЯ СУДЬБА» БРАТЬЕВ СТРУГАЦКИХ: ПРЕТЕКСТЫ, ПОСЛЕТЕКСТЫ И ДРУГОЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Ковалева Т.В., Пузанкова Е.Н. КОНЦЕПЦИЯ «КУЛЬТУРНЫХ ГНЕЗД» Н.К. ПИКСАНОВА В СВЕТЕ ГЕОПОЭТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Коржова И.Н. ДЕСЯТЬ ЗАДАЧ НА СЛОЖЕНИЕ: ТВОРЧЕСКАЯ ИСТОРИЯ ЦИКЛА К. СИМОНОВА «С ТОБОЙ И БЕЗ ТЕБЯ» (СТАТЬЯ ВТОРАЯ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Криволапов В.Н. ОБРАЗ «ИДЕАЛИСТА» В МИФОПОЭТИЧЕСКОМ КОНТЕКСТЕ РОМАНА И.А. ГОНЧАРОВА «ОБЛОМОВ» . . . . . . . . 111 Кузнецова И.Н. ЛЕКСИЧЕСКАЯ ИНТЕРФЕРЕНЦИЯ В СЕМИОТИЧЕСКОМ И ФУНКЦИОНАЛЬНОМ АСПЕКТАХ (НА МАТЕРИАЛЕ ФРАНЦУЗСКОГО И РУССКОГО ЯЗЫКОВ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Михеичева Е.А., Зеленцова С.В. ПОЭТИКА ЛЮБОВНОГО РАССКАЗА: ИВАН БУНИН И ЭЛИС МАНРО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Решением Президиума Высшей аттестационной комиссии при Министерстве образования и науки Российской Федерации от 09.02.2016 г. журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» включен в перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук по следующим отраслям и группам научных специальностей: 07.00.00 – исторические науки и археология; 10.01.00 – литературоведение; 10.02.00 – языкознание; 13.00.00 – педагогические науки.
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. №3 (80), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 3 – no. 80. 2018 Орехова М.В. ФРАЗЕОЛОГИЧЕСКИЕ ЕДИНИЦЫ КАК СРЕДСТВО РАСКРЫТИЯ ИДЕИ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ (НА МАТЕРИАЛЕ ПОВЕСТИ Б.К. ЗАЙЦЕВА «ГОЛУБАЯ ЗВЕЗДА») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Петина В.А. «ТУРГЕНЕВСКИЙ ТЕКСТ» В «ДНЕВНИКЕ» С.Я. НАДСОНА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Ретинская Т.И. К ВОПРОСУ О ЛЕКСИКОГРАФИРОВАНИИ РЕГИОНАЛИЗМОВ, ВВЕДЕННЫХ В РЕГИОНАЛЬНЫЙ ТЕКСТ (НА МАТЕРИАЛЕ ПРОИЗВЕДЕНИЙ ФРАНЦУЗСКИХ ПИСАТЕЛЕЙ-ОБЛАСТНИКОВ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Cабело E.В., Ковалева Т.В. КАТЯ ЛОКТЕВА – ГЕРОИНЯ РОМАНА И.С. ТУРГЕНЕВА «ОТЦЫ И ДЕТИ»: К ПРОБЛЕМЕ ПРОТОТИПА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Семененко Л.П., Могилевцева С.Э. О КОГНИТИТВНОМ ВЕСЕ ТЕКСТОВОЙ ЕДИНИЦЫ ДАЙДЖЕСТА (НА ПРИМЕРЕ АНГЛИЙСКОГО ТЕКСТА ЕВАНГЕЛИЯ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Сулица О.А. ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ПРОСТРАНСТВЕННОГО И ВРЕМЕННОГО КУЛЬТУРНЫХ КОДОВ В ЯПОНСКИХ И АНГЛИЙСКИХ ПОСЛОВИЦАХ О СЧАСТЬЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Телятник М.А. ЛЕОНИД АНДРЕЕВ О СОВРЕМЕННИКАХ И ДОБРОДЕТЕЛИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Терехова Е.А. ГЕРОЙ-РЕБЁНОК В РАССКАЗЕ ЛЕСКОВА «НЕРАЗМЕННЫЙ РУБЛЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Хомяков В.И. СОЦИАЛЬНО-ФИЛОСОФСКАЯ МОДЕЛЬ РУССКОЙ СОВЕТСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ 1920-1930-Х ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Шайкин А.А. СПОСОБЫ И ФОРМЫ ПРОЯВЛЕНИЙ АВТОРСКОЙ ПОЗИЦИИ В «ЧТЕНИИ О БОРИСЕ И ГЛЕБЕ» НЕСТОРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 13.00.00  ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Абдуразакова Е.Р., Абдуразакова Д.С. БИОГРАФИЯ МАРКА ШАГАЛА КАК ОСНОВА ПОНИМАНИЯ ЕГО ТВОРЧЕСТВА (В СИСТЕМЕ ПРЕПОДАВАНИЯ КУРСА «ИСТОРИЯ ИСКУССТВ»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Авдеев Ф.С., Авдеев И.Ф., Авдеева Т.К. ФОРМИРОВАНИЕ ГРАЖДАНСКОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ У УЧАЩИХСЯ ПРИ ОБУЧЕНИИ МАТЕМАТИКЕ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Авдеев Ф.С., Авдеев И.Ф., Авдеева Т.К. СОПРОВОЖДЕНИЕ ОДАРЕННЫХ ДЕТЕЙ ПРИ ОБУЧЕНИИ МАТЕМАТИКЕ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Аксёнов А.А. ВИДЫ ШКОЛЬНЫХ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ЗАДАЧ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Алдошина Е.А. МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПОДГОТОВКИ БУДУЩЕГО ПРЕПОДАВАТЕЛЯ В СФЕРЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Алдошина М.И. ВЫЗОВЫ ХХI ВЕКА И ФУНКЦИИ СОВРЕМЕННОГО УНИВЕРСИТЕТСКОГО ОРБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Асмолов И.Ю., Журавская Н.В., Махонин Е.В., Сиротинина Р.Л. СОВРЕМЕННЫЕ АСПЕКТЫ ИНКЛЮЗИВНОГО ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ В ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ ГУМАНИТАРНОГО ПРОФИЛЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Ахулкова А.И. СОДЕРЖАНИЕ ПЕРЕПОДГОТОВКИ ПЕДАГОГОВ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ИНКЛЮЗИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Байрамов Э.В. ФОРМИРОВАНИЕ КОММУНИКАЦИОННЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ПОЛУЧЕНИИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ 44.03.01 ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Бирючинская Т.А. ФОРМИРОВАНИЕ БИОЭТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ БИОЛОГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ ВУЗА (ИЗ ОПЫТА РАБОТЫ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Богуславский М.В. РЕТРОИННОВАЦИОННЫЕ ВОЛНЫ В СОВРЕМЕННОЙ РОССИЙСКОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПОЛИТИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Бойко В.В., Карнюхина Л.А. ПРИМЕНЕНИЕ СРЕДСТВ РОУП-СКИППИНГА ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ КОГНИТИВНЫХ ФУНКЦИЙ ДЕТЕЙ ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Борисова Л.Е., Иванова О.Ю. ЭФФЕКТИВНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Бочарова Н.И., Гринблат А.Г. КОМПЬЮТЕРНАЯ ЗАВИСИМОСТЬ РОДИТЕЛЕЙ КАК ФАКТОРЫ ФОРМИРОВАНИЯ АДДИКТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Будякова Л.В. СПЕЦИФИКА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ К РАБОТЕ С ДЕТЬМИ, НАХОДЯЩИМИСЯ НА ДЛИТЕЛЬНОМ ЛЕЧЕНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Воронкова Л.В., Алейников С.С. МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ОТБОРУ СОДЕРЖАНИЯ ИСТОРИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ДОРЕВОЛЮЦИОННОЙ РОCСИИ (АНАЛИЗ ШКОЛЬНЫХ УЧЕБНИКОВ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX – НАЧАЛА XX ВЕКА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Гедулянова Н.С. МОДЕЛИРОВАНИЕ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКИХ КОМПЕТЕНЦИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ И МОЛОДЫХ УЧЕНЫХ ПРИ ВЗАИМОДЕЙСТВИИ ОБРАЗОВАНИЯ, НАУКИ И ОРГАНИЗАЦИЙ, ДЕЙСТВУЮЩИТХ В РЕАЛЬНОМ СЕКТОРЕ ЭКОНОМИКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Грядунова Е.Н., Горин А.В., Токмакова М.А., Токмаков Н.В. ПРИМЕНЕНИЕ ИННОВАЦИОННЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Жарких Н.Г., Костыря С.С. ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ ПЕДАГОГА В ОТЕЧЕСТВЕННЫХ И ЗАРУБЕЖНЫХ ИССЛЕДОВАНИЯХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Завиц М. ОБУЧЕНИЕ ПОЖИЛЫХ ЛЮДЕЙ: ПОЖИЛЫЕ ЛЮДИ КАК СТУДЕНТЫ, ИЗУЧАЮЩИЕ РЕЛИГИОВЕДЕНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Илларионов С.В., Илларионова Л.П., Корнев Д.В. ИННОВАЦИОННЫЙ ОПЫТ УЧИТЕЛЯ И ЕГО РЕАЛИЗАЦИЯ В ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПРАКТИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Калинина А.А. ОРГАНИЗАЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ ДЕФЕКТОЛОГОВ. . . . . . . . . . . . . . 267 Калинина Е.С. ПОДГОТОВКА СТУДЕНТОВ К РАБОТЕ В ИНКЛЮЗИВНОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Карпеева С.А., Стебакова Т.Г. ОРИЕНТАЦИЯ КОНСТРУКТОРА ШВЕЙНЫХ ИЗДЕЛИЙ В ТВОРЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ. . . . . . . . . . . 273 Кондратьева В.Н., Чаркина Н.В. О НЕОБХОДИМОСТИ ВВЕДЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ЛОГОПЕДИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ» В СИСТЕМУ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ 44.03.03 СПЕЦИАЛЬНОЕ (ДЕФЕКТОЛОГИЧЕСКОЕ) ОБРАЗОВАНИЕ ПРОФИЛЬ ЛОГОПЕЛИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Король В.В., Пашкова В.А., Копылов С.А. МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОФИЛАКТИКИ ШКОЛЬНОГО ТРАВМАТИЗМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Лаврищев А.И. ЭТАПЫ ФОРМИРОВАНИЯ ГРАММАТИЧЕСКИХ НАВЫКОВ У СТУДЕНТОВ НЕЯЗЫКОВЫХ НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Лысенко Н.Е. ИНТЕГРАТИВНАЯ СИСТЕМА ОБУЧЕНИЯ РУССКОЙ И ИНОЯЗЫЧНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОММУНИКАЦИИ СТУДЕНТОВ АГРАРНОГО УНИВЕРСИТЕТА . . . . . . . . . . . . . . . . 286 2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №3 (80), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 3 – no. 80. 2018 Макарова О.В. ПОВЫШЕНИЕ ЭФФЕКТИВНОСТИ ВНЕАУДИТОРНОЙ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ В СИСТЕМЕ ПОДГОТОВКИ ДЕФЕКТОЛОГИЧЕСКИХ КАДРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Маленков А.О. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ЭТИКИ БУДУЩИХ ВОЕННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ В УСЛОВИЯХ ВОЕННОГО ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Митрахович В.А., Бердюгин С.Ю. СУЩНОСТЬ МЕТОДИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ КУРСАНТОВ В ВЫСШЕМ ВОЕННО-УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Митяева А.М., Егорычев А.М., Фомина С.Н. РАЗВИТИЕ ЦЕННОСТЕЙ РУССКОЙ КУЛЬТУРЫ В ОТЕЧЕСТВЕННОМ СОЦИАЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Николаев В.А., Гринева Е.А., Олевская И.А. РЕАЛИЗАЦИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕИ В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Николаев В.А., Гринева Е.А., Олевская И.А., Усольцева Е.В. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭТНОПЕДАГОГИКИ В ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ В УСЛОВИЯХ ВУЗА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Павлова Т.А., Уварова М.Н. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПРОГРАММЫ MATHCAD ПРИ РЕШЕНИИ ПРИКЛАДНЫХ ЗАДАЧ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Парфенов А.С. ПРОБЛЕМЫ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ОБЛАСТИ ОРГАНИЗАЦИИ ПОДВИЖНЫХ ИГР СО ШКОЛЬНИКАМИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Патронова И.А., Образцов П.И. ОПЫТ ПОСТРОЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В ЦЕЛЯХ КАПИТАЛИЗАЦИИ ЛИЧНОСТИ ПЕДАГОГА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Попова И.Ю. ФОРМИРОВАНИЕ ГРАММАТИЧЕСКОГО КОМПОНЕНТА КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В НЕЯЗЫКОВОМ ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Правдюк В.Н., Губарева Л.И., Кузнецова Е.В. ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ УПРАВЛЕНИЯ КАЧЕСТВОМ ПОДГОТОВКИ ОБУЧАЮЩИХСЯ К РАБОТЕ В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Правдюк В.Н., Хмызова Н.Г., Хмызова А.А. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ЭФФЕКТИВНОГО ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ МОДЕЛИ ИНФОРМАЦИОННОЙ СРЕДЫ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ ОБУЧЕНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Рулиене Л.Н. ПРЕПОДАВАТЕЛЬ УНИВЕРСИТЕТА В ЦИФРОВОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ: РИСКИ И ОЖИДАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Рябкова Н.Г. ПРОЕКТИРОВАНИЕ МОДЕЛИ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ И МАГИСТРОВ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . 347 Селютин В.Д., Лебедева Е.В., Яремко Н.Н. ПРИМЕНЕНИЕ ЛИНЕЙНЫХ РЕГРЕССИОННЫХ МОДЕЛЕЙ В ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЯХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Селютин В.Д., Мамадалиева Л.Н. СОЗДАНИЕ МОТИВАЦИИ К ИЗУЧЕНИЮ СПЕЦИАЛЬНЫХ РАЗДЕЛОВ МАТЕМАТИКИ БАКАЛАВРАМИ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ НАПРАВЛЕНИЙ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 Соколова И.И. ГОТОВНОСТЬ МОЛОДЫХ ПЕДАГОГОВ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В КОНТЕКСТЕ СОВРЕМЕННЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Солнцев М.Н. ИННОВАЦИОННЫЕ ПРАКТИКИ МЕЖНАЦИОНАЛЬНОГО СОТРУДНИЧЕСТВА ПО ПРОФИЛАКТИКЕ МОЛОДЕЖНОГО ЭКСТРЕМИЗМА В СФЕРЕ КУЛЬТУРЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Тамбовский О.М., Руднева Е.И. НЕКОТОРЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ РУССКОЙ НАЦИОНАЛЬНОЙ ШКОЛЫ В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНО-ПРАВОВОМ ПРОСТРАНСТВЕ РФ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Тарасова О.В. КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ МАТЕМАТИКИ И ФИЗИКИ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Тарасова О.В. МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ ГЕОМЕТРИИ В НАЧАЛЬНОЙ И СРЕДНЕЙ ШКОЛЕ В СВЕТЕ ИСТОРИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Тимохина Т.В. ИНКЛЮЗИВНОЕ ВОСПИТАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО УНИВЕРСИТЕТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383 Тихомирова А.В., Богатырев А.А. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПАРАДОКСЫ ИНТЕРАКТИВНОГО ДИГИТАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В КОНТЕКСТЕ ФОРМИРОВАНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ ИНОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 Трофимова Н.В. ФОРМИРОВАНИЕ ТВОРЧЕСКОЙ ЛИЧНОСТИ СПЕЦИАЛИСТА В КОНТЕКСТЕ ТРЕБОВАНИЙ ФГОС – 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 Уман А.И., Борисова Ю.Н. ПРОБЛЕМА ГУМАНИЗАЦИИ И ГУМАНИТАРИЗАЦИИ ИНЖЕНЕРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ СТУДЕНТОВ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 Уман А.И., Борисова Ю.Н. ФОРМИРОВАНИЕ МИРОВОЗЗРЕНЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ФИЛОСОФСКИХ ДИСЦИПЛИН В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401 Ушачева Ю.В. ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ В ВУЗЕ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ-ДЕФЕКТОЛОГОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Харлашина Е.В. ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА МАГИСТРОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ: СОВРЕМЕННЫЕ ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408 Хвалебо Г.В., Туревский И.М., Сыроваткина И.А. ФОРМИРОВАНИЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ЛИЧНОСТИ СТУДЕНТОК СПЕЦИАЛЬНОЙ МЕДИЦИНСКОЙ ГРУППЫ В ПРОЦЕССЕ ЗАНЯТИЙ ФИЗИЧЕСКИМ ВОСПИТАНИЕМ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 411 Хворостов А.С., Хворостов Д.А. ВЛИЯНИЕ И. С. ТУРГЕНЕВА НА РАЗВИТИЕ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА И ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ. ПОСВЯЩАЕТСЯ 200-ЛЕТИЮ СО ДНЯ РОЖДЕНИЯ ПИСАТЕЛЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Ходякова Л.А., Супрунова А.В. ВЫЯВЛЕНИЕ УРОВНЯ ЭЛЕМЕНТАРНОЙ КУЛЬТУРНОЙ ГРАМОТНОСТИ КАК ОСНОВНОГО КОМПОНЕНТА ОБЩЕКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ УЧАЩИХСЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419 Чаадаева Н.Н., Кондрашова И.Н., Кондыкова Н.Н. УЧЕБНАЯ ПРАКТИКА КАК ФОРМА РАЗВИТИЯ ПЕРВИЧНЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ И НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ УМЕНИЙ И НАВЫКОВ СТУДЕНТОВ БАКАЛАВРИАТА ПО ЕСТЕСТВЕННОНАУЧНЫМ НАПРАВЛЕНИЯМ ПОДГОТОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Якушев М.В. ОСОБЕННОСТИ РАЗРАБОТКИ ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОБЩЕРАЗВИВАЮЩИХ ПРОГРАММ НА ОСНОВЕ МЕЖКУЛЬТУРНЫХ ПРОЕКТОВ. . . . . . . . . . . . . . 430 Клиорин А.И. ЧТО МОЖЕТ ЗАТРУДНЯТЬ ПУБЛИКАЦИЮ НАУЧНОЙ ИНФОРМАЦИИ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435 РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438 3
Стр.3
Scientifi c journal It was founded in 1940 Is published 4 times a year SCIENTIFIC NOTES OF OREL STATE UNIVERSITY Vol.3 - No.80 2018 July – September Editorial board: Scientifi c editor-in-chief Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof. Scientifi c deputy editor-in-chief Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof. Board members: Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia) Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia) Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia) Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia) Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia) Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain) Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia) Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia) Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia) Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof. (Poland) Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia) Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia) Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France) Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia) Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France) Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent (Bulgaria) Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus) Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China) Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan) Acting chief editor Dudina E.F. Candidate of Philology Editorial Offi ce address: 302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237. Tel. (468-2) 43-17-40 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Registered in the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from 20.05.2016 Index 43366 on general catalog «Press of Russia» © Team of authors, 2017 © OSU named after I.S. Turgenev, 2017 By the decision of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science 09.02.2016 the journal “Scientifi c Notes of Orel State University” is included in the list of leading reviewed scientifi c journals and publications, in which the scientifi c results of dissertations for the degree of doctor and candidate of sciences. It covers the following scientifi c fi elds: 07.00.00 – historical sciences and archaeology; 10.01.00 – literary criticism; 10.02.00 – linguistics; 13.00.00 – pedagogical sciences. 4 The founder – Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Orel State University named after I.S. Turgenev» FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev» Contents 07.00.00  HISTORICAL SCIENCES Alexandrova A.P. ENGLISH SOCIETY DURING THE GEORGIAN PERIOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Goncharova I.V. PRACTICES OF SOCIAL INTERACTION IN THE “BLACK EARTH” VILLAGE OF THE EARLY 1930 S. . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Kapustin S.V. RELIGIOUS, ECONOMIC AND POLITICAL PREREQUISITES, MIGRATION OF GERMANS TO BESSARABIAIN THE XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Lyamin I.V. INDUSTRIAL AND CAMP COMPLEX «DALSTROY» AS A MODEL OF THE REGIONALIZATION OF THE CORRECTIONAL LABOR SYSTEM OF THE USSR (1930 S – EARLY 1950 S) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Savosichev A.U. EVOLUTION OF THE MONASTIC INFRASTRUCTURE OF THE OREL REGION IN THE XIII – EARLY XX CENTURIES. . . 25 Svechnikova S.V. PEGIDA MOVEMENT AS A REFLECTION OF THE CRISIS OF THE EUROPEAN MIGRATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Stepanov V.P. THE ISSUE OF MOLDOVAN IDENTITY CRISIS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Chuvardin G.S. THE IMPERIAL GUARD AND THE FORMATION OF MILITARY-ATHLETIC TRAINING OF THE PERSONNEL OF THE RUSSIAN ARMY IN THE LATE XIX - EARLY XX CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Shchekotikhin E.Е. GENERIC NESTS OF OREL WRITERS, WHICH WERE RUINED BY NEO-TEUTONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 10.00.00  PHILOLOGICAL SCIENCES Abakumova O.B. EVALUATION AND WAYS OF ITS EXPRESSION (BASED ON RUSSIAN AND ENGLISH PROVERBS OF TRUTH) . . . . . 59 Abakumova O.B., Semenenko L.P. SEMANTICS AND PRAGMATICS OF PROVERBS IN THE TEXT OF FICTION (BASED ON THE W.S.MAUGHAM’S NOVEL «CAKES AND ALE»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Aleoshina L.V. COMPARISON AS A MEANS OF DETAILING COLORS IN THE “NOTES OF THE HUNTER” I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . 68 Andreeva Е.A. THE MYTHOPOETIC IMAGES AND SYMBOLS IN MODERN ESSAY PROSE ABOUT THE VILLAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Antonova M.V., Puzankova E.N. MYTHOPOETIC SYSTEM OF PUSHKIN’S POEM “RUSLAN AND LYUDMILA” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Belskaya A.A. “MUSIC CODE” OF I.S.TURGENEV’S NOVEL “HOME OF THE GENTRY”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Bondareva N.A., Zamurueva N.A., Shcherbakova S.P. THE BEGINNING OF EXPRESSIONISM IN RUSSIA AS A SINGLE ARTISTIC METHOD AT THE TURN OF THE CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Bubnov S.A., Bednarskaya L.D. THE POEM «ANNA SNEGINA» S.A. ESENIN IN THE CULTURAL CONSCIOUSNESS OF THE POET’S CONTEMPORARIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Ivashina V.V. FIGURATIVE SYSTEM OF K.M. FOFANOV’S BALLAD «DOPHIN». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Izotov V.P. «THE LAME FATE» OF BROTHERS STRUGATSKY: PRETEXTS, POSTTEXTS AND ANOTHER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Kovaleva T.V., Puzankova E.N. N.K. PIKSANOV’S CONCEPT OF «CULTURAL NESTS» IN THE LIGHT OF GEOPOETICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Korzhova I.N. TEN TASKS FOR THE COMPLETION: THE CREATIVE HISTORY OF K. SIMONOV’S CYCLE «WITH YOU AND WITHOUT YOU (ARTICLE TWO). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Кrivolapov V.N. THEIMAGEOFTHE «IDEALIST» IN THE MYTHOPOETIC CONTEXT OF I. A. GONCHAROV’S NOVEL «OBLOMOV» . .111 Kuznetsova I.N. LEXICAL INTERFERENCE: SEMIOTICAL AND FUNCTIONAL ASPECTS (BASED ON FRENCH AND RUSSIAN LANGUAGES ANALYSIS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Mikheicheva E.A., Zelentsova S.V. POETICS OF THE LOVE STORY: IVAN BUNIN AND ALICE MUNRO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. №3 (80), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 3 – no. 80. 2018 Orekhova M.V. PHRASEOLOGICAL UNITS AS THE MEANS OF REVEALING IDEA OF THE WORK OF ART (ON THE MATERIAL OF B.K. ZAITSEV’S STORY “THE BLUE STAR”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Petina V.A. «TURGENEV’S TEXT» IN S.Y. NADSON’S «DIARY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Retinskaya T.I. ABOUT THE LEXICOGRAPHY OF REGIONALISMS INTRODUCED IN THE REGIONAL TEXT (BASED ON THE WORKS OF FRENCH REGIONAL WRITERS). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Sabelo E.V., Kovaleva T.V. KATYA LOKTEVA – HEROINE OF ROMAN IS IS. TURGENEVA «FATHERS AND CHILDREN»: TO THE PROTOTYPE PROBLEM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Semenenko L.P., Mogilevtseva S.E. ON THE COGNTIVE VALUE OF THE TEXTUAL UNIT OF A DIGEST (WITH ILLUSTRATIONS FROM THE ENGLISH VERSION OF THE NEW TESTAMENT) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Sulitsa O.А. LINGUACULTURAL ANALYSIS OF THE SPACIAL AND TEMPORAL CULTURE CODES IN THE JAPANESE AND ENGLISH PROVERBS ABOUT HAPPINESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Telyatnik M.A. LEONID ANDREEV ABOUT CONTEMPORARIES AND VIRTUES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Terekhova E.A. THE HERO-CHILD IN LESKOV’S STORY “THE INDISPENSABLE RUBLE”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Khomiakov V.I. THE SOCIAL AND PHILOSOPHICAL MODEL OF THE RUSSIAN SOVIET LITERATURE OF THE 1920-1930`S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Shaikin A.A., Abdurazakova E.R., Abdurazakova D.S. METHODS AND FORMS USED TO DEMONSTRATE THE AUTHOR’S POSITION IN THE “READING OF BORIS AND GLEB”BY NESTOR THE CHRONICLER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 13.00.00  PEDAGOGICAL SCIENCES Avdeev F.S., Avdeev I.F., Avdeeva T.K. FORMATION OF STUDENTS’ CIVIL SELF-IDENTITY WHILE TEACHING MATHEMATICS IN A SECONDARY SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Avdeev F.S., Avdeev I.F., Avdeeva T.K. SUPPORTING GIFTED CHILDREN WHILE TEACHING MATHEMATICS: THEORETICAL ASPECT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Aksyonov A.A. VARIETYS OF TASKS OF SCHOOL MATHEMATICS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Aldoshina E.A. METHODOLOGICAL BASIS OF FUTURE TEACHER TRAINING IN THE FIELD OF PHYSICAL CULTURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Aldoshina M.I. СALLS OF ХХI CENTURIES AND FUNCTIONS OF MODERN UNIVERSITY EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Asmolov I.Y., Zhuravskaya N.V., Makhonin Е.V., Sirotinina R.L. MODERN ASPECTS OF INCLUSIVE PHYSICAL EDUCATION AT HUMANITARIAN UNIVERSITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Ahulkova А.I. THE CONTENT OF THE TRAINING OF PRESCHOOL TEACHERS IN TERMS OF INCLUSION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Bayramov E.V. FORMATION OF COMMUNICATION COMPETENCIES WITH THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN RECEIVING HIGHER EDUCATION ON THE TRAINING DIRECTION 44.03.01 PEDAGOGICAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Biryuchinskaya T.A. FORMATION OF BIOETHICAL THINKING OF FUTURE TEACHERS OF BIOLOGY IN EDUCATIONAL PROCESS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTION (FROM EXPERIENCE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Boguslavsky M.V. RETROINNOVATIONAL WAVES IN MODERN RUSSIAN EDUCATIONAL POLICY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Bojko V.V., Kornyuhina L.A. THE USE OF ROPE-SKIPPING TO IMPROVE THE COGNITIVE FUNCTIONS OF SCHOOL-AGE CHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Borisova L.Ye., Ivanova О.Yu. EFFECTIVE TECHNOLOGIES OF A FOREIGN LANGUFGE TEACHING IN PROFESSIONAL EDUKATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Bоcharova N.I., Grinblat A.G. COMPUTER DEPENDENCE OF PARENTS AS FACTORS OF FORMATION OF ADDITIVE BEHAVIOR OF CHILDREN OF PRESCHOOL AGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Budyakova L.V. THE SPECIFICITY OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL TRAINING OF STUDENTS TO WORK WITH CHILDREN IN LONG-TERM TREATMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Voronkova L.V., Aleinikov S.S. METHODICAL APPROACHES TO THE SELECTION OF THE CONTENT OF HISTORICAL EDUCATION IN PRE-REVOLUTIONARY RUSSIA (ON THE EXAMPLE OF SCHOOL TEXTBOOKS OF THE SECOND HALF OF THE XIX – EARLY XX CENTURY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Gedulyanova N.S. MODELLING OF ENTERPRISE COMPETENCES OF STUDENTS AND YOUNG SCIENTISTS AT INTERACTION OF EDUCATION, SCIENCE AND THE ORGANIZATIONS, DEYSTVUYUSHCHITKH IN THE REAL SECTOR OF ECONOMY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Gryadunova E.N., Gorin A.V., Gorina M.A., Tokmakov N.V. THE USE OF INNOVATIVE TEACHING METHODS STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Zharkih N.G., Kostyrya S.S. PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF THE TEACHER IN DOMESTIC AND FOREIGN RESEARCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Zavic M. TEACHING SENIORS: OLDER ADULTS AS STUDENTS OF RELIGIOUS STUDES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Illarionov S.V., Illarionova L.P., Kornev D.V. THE INNOVATIVE EXPERIENCE OF TEACHERS AND ITS IMPLEMENTATION IN TEACHING PRACTICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Kalinina A.A. ORGANIZATIONAL-PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION PROFESSIONAL COMPETENCES IN THE TRAINING OF SPEECH PATHOLOGISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Kalinina Е.С. TRAINING OF STUDENTS FOR WORK IN INCLUSIVE EDUCATIONAL SPACE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Karpeeva S.A., Stebakova T.G. ORIENTATION OF THE DESIGNER OF GARMENTS IN CREATIVE ACTIVITY IN THE PROCESS OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Kondratyeva V.N., Charkina N.V. ON THE NECESSITY OF INTRODUCING DISCIPLINE «SPEECH THERAPY SUPPORT FOR CHILDREN OF EARLY AGE WITH LIMITED OPPORTUNITIES OF HEALTH» IN THE TRAINING OF STUDENTS IN THE DIRECTION 44.03.03 SPECIAL (DEFECTOLOGICAL) EDUCATION PROFILE LOGOPEDIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Korol V.V., Pashkova V.A., Kopylov S.A. METHODOLOGICAL BASIS FOR THE PREVENTION OF SCHOOL INJURIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Lavrishchev A.I. THE STAGES OF GRAMMAR SKILLS FORMATION OF STUDENTS OF NON-LINGUISTIC SPECIALITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Lysenko N.E. INTEGRATIVE SYSTEM OF PROFESSIONAL COMMUNICATION EDUCATION BASED ON THE RUSSIAN AND ENGLISH LANGUAGES FOR THE STUDENTS OF THE AGRARIAN UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Makarova O.V. INCREASE IN EFFICIENCY OF OUT-OF-CLASS INDEPENDENT WORK IN THE SYSTEM OF PREPARATION OF DEFEKTOLOGICHESKY SHOTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №3 (80), 2018 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 3 – no. 80. 2018 Malenkov A.O. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL BASES FOR THE FORMATION PROFESSIONAL ETHICS OF FUTURE MILITARY SPECIALISTS UNDER THE CONDITIONS OF THE MILITARY UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Mitrakhovich V.A., Berdyugin S.Yu. ESSENCE OF METHODOLOGICAL MAINTENANCE OF PROFESSIONAL TRAINING OF CADETS IN THE HIGHER MILITARY EDUCATIONAL INSTITUTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Mityaeva A.M., Egorychev A.M., Fomina S.N. DEVELOPMENT OF VALUES OF THE RUSSIAN CULTURE IN DOMESTIC SOCIAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Nikolaev V.A., Grineva E.A., Olevskaya I.A. IMPLEMENTATION OF THE NATIONAL IDEA IN MODERN EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Nikolaev V.A., Grinyova E.A., Olevskaya I.A., Usoltceva E.V. THE USE OF ETHNO-PEDAGOGY IN THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN CONDITIONS OF THE UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Pavlova T.A., Uvarova M.N. THE USE OF MATHCAD IN SOLVING APPLIED PROBLEMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Parfenov A.S. PROBLEMS OF PREPARATION OF SPECIALISTS OF PHYSICAL CULTURE IN ORGANIZATION OF OUTDOOR GAMES WITH STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Patronova I.A., Obraztsov P.I. TO THE QUESTION OF PERSONAL CAPITALIZATION OF THE TEACHER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Popova I.Y. THE FORMATION OF A GRAMMATICAL COMPONENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCE IN THE COURSE OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN THE NON- LANGUAGE HIGHER EDUCATION INSTITUTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Pravdyuk V.N., Gubareva L. I., Kuznetsova E.V. INFORMATION SUPPORT OF QUALITY MANAGEMENT OF TRAINING STUDENTS TO WORK IN THE SYSTEM OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Pravdyuk V.N., Khmyzova N.G., Khmyzova A.A. PEDAGOGICAL CONDITIONS OF EFFECTIVE FUNCTIONING OF THE MODEL OF INFORMATION ENVIRONMENT IN VOCATIONAL TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Ruliene L.N. THE TEACHER OF THE UNIVERSITY IN DIGITAL EDUCATIONAL SPACE: RISKS AND EXPECTATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Ryabkova N.G. DESIGN OF MODEL OF RESEARCH TRAINING OF BACHELORS AND MASTERS OF PSYCHOLOGY AND PEDAGOGICAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Selyutin V.D., Lebedeva E.V., Yaremko N.N. THE USE OF LINEAR REGRESSION MODELS IN EDUCATIONAL RESEARCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Selyutin V.D., Mamadalieva L.N. MOTIVATION CREATING TO STUDY SPECIAL MATHEMATICS UNITS BY BACHELORS OF TECHNOLOGICAL AREAS IN THE UNIVERSITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 Sokolova I.I. WORK READINESS OF YOUNG TEACHERS IN THE CONTEXT OF RECENT RESEARCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Solntsev M.N. INNOVATIVE PRACTICES OF INTERETHNIC COOPERATION ON THE PREVENTION OF YOUTH EXTREMISM IN THE SPHERE OF CULTURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Tambovskiy O.M., Rudneva E.I. SOME DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF THE RUSSIAN NATIONAL SCHOOL IN MODERN EDUCATIONAL AND LEGAL SPACE OF THE RUSSIAN FEDERATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Tarasova O.V. THE CONCEPTUAL BASIS FOR THE ORGANIZATION OF PROCESS OF TRAINING OF FUTURE TEACHERS MATHEMATICS AND PHYSICS IN HIGH SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Tarasova O.V. METHODICAL FEATURES OF TEACHING GEOMETRY IN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL IN THE LIGHT OF HISTORICAL DEVELOPMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Timokhina T.V. INCLUSIVE EDUCATIONAL SPACE OF THE UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383 Tikhomirova A.V., Bogatyrev A.A. PEDAGOGICAL PARADOXES OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE FORMATION THROUGH INTERACTIVE DIGITAL TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 Trofi mova N.V. FORMATION OF THE CREATIVE PERSON OF THE EXPERT IN THE CONTEXT OF REQUIREMENTS OF FGOS – 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 Uman A.I., Borisova Y.N. THE PROBLEM OF HUMANIZATION AND HUMANITARIZATION OF ENGINEERING EDUCATION OF STUDENTS AT HIGHER SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 Uman A.I., Borisova Y.N. FORMATION OF THE STUDENTS` WORLD OUTLOOK CULTURE IN THE COURSE OF TEACHING PHIOSOPHICFL DISCIPLINES AT HIGHER SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401 Ushacheva Yu.V. PROBLEMS OF FORMATION IN THE UNIVERSITY OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS-DEFECTOLOGISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Harlashina E.V. PROFESSIONAL TRAINING OF MASTERS OF PEDAGOGICAL EDUCATION: MODERN TENDENCIES AND PROSPECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408 Khvalebo G.V., Turevski I.M., Syrovatkina I.A. FORMATION OF PHYSICAL CULTURE OF PERSONALITY OF STUDENTS OF SPECIAL MEDICAL GROUP IN THE PROCESS OF LESSONS BY PHYSICAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . 411 Khvorostov A.S., Khvorostov D.A. INFLUENCE OF I. S. TURGENEV ON THE DEVELOPMENT OF FINE ARTS AND ART EDUCATION IN RUSSIA. DEDICATED TO THE 200TH ANNIVERSARY OF THE BIRTH OF WRITER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Khodiakova L.A., Suprunova A.V. IDENTIFICATION OF THE LEVEL OF ELEMENTARY CULTURAL LITERACY AS THE MAIN COMPONENT OF THE GENERAL CULTURAL COMPETENCE OF STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419 Chaadaeva N.N., Kondrashova I.N., Kondykova N.N. EDUCATIONAL PRACTICE AS A FORM OF DEVELOPMENT OF PRIMARY PROFESSIONAL AND SCIENTIFIC RESEARCH SKILLS AND SKILLS OF BACCALAUREATE STUDENTS ON NATURAL AND SCIENTIFIC PREPARATION DIRECTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Yakushev M.V. FEATURES OF DEVELOPING ADDITIONAL GENERAL EDUCATIONAL PROGRAMS ON THE BASIS OF INTERCULTURAL PROJECTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 6
Стр.6

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.