СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Хроменков П.А. Метаязык как средство формирования
профессионально-педагогической компетентности студентов вуза . . . . . . . . . . . .7
Есенина Е.Ю. Взаимовлияние понятийно-терминологических систем
сфер труда и профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Актуальные проблемы образования
Чураков Д.О. Учебник истории и «войны памяти» на постсоветском
пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Буданова В.П. «История древнего мира» в цивилизационном
контексте: структура и содержательные линии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Содержание и технология образования
Землянская Е.Н. Моделирование как метод педагогического
исследования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Асланов Р.М., Ли О.В., Матросов В.Л. Некоторые аспекты
преподавания математического анализа в педвузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Кузнецова Е.В. К вопросу о взаимосвязи знания и понимания
в процессе преподавания математики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Василенко А.В. Организация предметной подготовки
будущих учителей математики к развитию пространственного
мышления учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Байгушева И.А. Математическая подготовка как компонент
формирования профессиональной компетентности экономиста. . . . . . . . . . . . . .63
Круговой И.А. Технологические основы формирования культуры
профессионального общения переводчиков сферы юриспруденции . . . . . . . . . .72
Шумаков Д.Г. Реализация эпистемического подхода в процессе
формирования профессиональной компетенции будущего переводчика. . . . . . .78
Серякова С.Б., Белякова Т.С. Психолого-педагогическое
сопровождение формирования компетентности педагога
дополнительного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Блясова И.Ю. Проблема готовности будущих педагогов к работе
с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Дефектология
Сергеева А.Г., Гаркуша Ю.Ф. Совершенствование профессиональной
подготовки логопедов и студентов – бакалавров по профилю
«Логопедия» к проведению диагностики речевых нарушений. . . . . . . . . . . . . . . .93
Асланова С.Р., Шарипова Н.Ю. Дифференциальная характеристика
структурнойорганизации лексических единиц дошкольников
с речевыми нарушениями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Тропина Т.Д., Скоробогатова Н.В. Социально-психологическая
готовность к обучению в школе детей старшего дошкольного возраста
с общим недоразвитием речи III уровня . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Шемякина О.В. Комплексный подход в работе с детьми
раннего возраста с задержкой речи как средство
всестороннего развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Педагогическая наука – школе
Трифилова Е.А. Об особенностях проведения учебноисследовательской
работы в школе (материалы констатирующего
эксперимента) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
3 / 2013
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Филичева Н.П. Философско-методологические основы модернизации
персонализированного обучения алгебре в открытой (сменной)
общеобразовательной школе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Педагогика и проблемы детства
Забоева М.А. Формирование начал эколого-валеологической
компетентности дошкольников: дефинитивная характеристика,
структура, диагностика. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Неверова А.А. Особенности развития эмоционального
компонента восприятия сюжетов киножурнала «Ералаш» детьми
дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Образование и музыка
Миронова Н.Н. Теоретико-методическая концепция освоения
полистилистики в музыке ХХ века в системе музыкального образования. . . . .151
Марченко М.Г. Формирование познавательной активности детей
среднего школьного возраста в курсе музыкальной литературы . . . . . . . . . . . .157
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Бахчиева О.А. Научно-педагогические исследования духовнонравственного
воспитания личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Таможняя Е.А. Базовые модели методической подготовки
учителя географии в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Кривощекова А.С. Метод фонетических ассоциаций как неотъемлемая
часть процесса обучения иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Карпова Е.О. Кооперативное и колаборативное обучение
иностранному языку будущих экономистов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Математика и физика
2
Рябчун C.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Кардакова А.И.,
Масленникова А.В., Семенов А.В., Лобанов Ю.В.,
Селиверстов С.В., Трифонов А.В. Оценка поглощенной мощности
гетеродина для сверхпроводниковых смесителей
на основе пленок NbN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Аила Демедерос. О геометрии транссасакиевых многообразий. . . . . . . . . . . .212
Химия и биология
Гребёнкин М.Ф., Лобова Л.П. Сравнительный анализ
углеродныхнаноструктур от бензола до графита . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
География
Горохов С.А. Конфессиональная география и политическая жизнь
современной Индии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229
Пронин Е.А. Демографические процессы у русских, татар и мордвы
Пензенской области на современном этапе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Философия
Гарпушкин В.Е. О развитии философии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
Грифцова И.Н. Возможность трактовки неформальной логики
как прикладной эпистемологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Семяновская Е.С. Соотношение концептов «знание» и «власть»
в философских исследованиях Мишеля Фуко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
Преподаватель XXВЕК
3/ 2013
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
История
Репина Л.П. Теоретические основания и перспективы
региональной истории. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266
Королев А.С. Политический строй Руси в конце X – начале XI в. . . . . . . . . . . .274
Черных Е.А. Святитель Мефодий и Папа Иоанн VIII: к вопросу
об особенностях распространения Православия в славянских землях. . . . . . . .283
Галактионов Е.Н. Наращивание оборонного потенциала на Дальнем
Востоке СССР во второй половине 30-х гг. ХХ в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Лингвистика
Лацоева М.К. К проблеме генезиса понятия «деревянный язык»
в современной лингвистике (на материале французского языка). . . . . . . . . . . .297
Солошенко М.А. К проблеме семантической соотносительности
однокоренных слов разных частей речи (глагола feel и однокоренное
существительное feeling) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Анисимова О.С. Место пословицы в системе язык-речь
(на материале французского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310
Тайдакова О.В. Просодико-семантические варианты английского
междометия eh в диалогическом общении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Беликова Г.В. Семантическое моделирование фрагментов языкового
сознания носителей современных французской и русской культур . . . . . . . . . .319
Соколова Г.Г. Национально-культурный аспект фразеологических
единиц французской Швейцарии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Астахова Я.А. Художественный текст как источник сведений
о лингвоцветовой картине мира . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Хамуркопаран Джахит. Семантика цвета в тюркской топонимике. . . . . . . . . .338
Никитина О.В. Слово «закон» и его употребление в истории русского
литературного языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Литературоведение
Йылмаза Мустафа. Воздействие русского комизма на прозу
Асиза Несина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Лазареску О.Г. Предметный мотив одежды в русской литературе
и фольклоре. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Шевчук Ю.В. «Автобиографический» лиризм А. Ахматовой
(поэзия 1950–60-х гг.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Социология
Безрукова А.И. Особенности труда удалённых работников
и формирование HR-бренда организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
Машкина А.В. Подсистема контроля как регулирующий компонент
средств массовой коммуникации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Право
Можаева Е.В. К вопросу о применении статьи 159 УК РФ
«Мошенничество» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388
Информация об авторах
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
3
3 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.4
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Kromenkov P.A. Metalanguage as a Means of Forming Professional
and Pedagogical Competence of University Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Esenina E.Yu. Interference of Conceptual and Terminological Systems
of Labor and Professional Education Spheres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Modern Educational Issues
Churakov D.O. History Textbook and “Memory Wars”
in the Post-Soviet Space . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Budanova V.P. “The History of the Ancient World” in the Civilizational
Context: the Structure and the Lines of Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Educational Topics and Techniques
Zemlyanskaya E.N. Modeling as aMethod of Pedagogical Research . . . . . . . . . . . .35
Aslanov R.M., Lee O.V., Matrosov V.L. Some Aspects of Teaching
theMathematical Analysis in Teacher Training University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Kuznetsova E.V. To the Question of Interdependence of Knowledge
and Understanding in the Process of Teaching Mathematics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Vasilenko A.V. Organization of Subject Training of Future Teachers
of Mathematics to the Development of Spatial Thinking of Students . . . . . . . . . . . . . .58
Baygusheva I.A. Mathematical Training as a Component of Future
Economist Professional Competence Forming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
Krugovoi I.А. Technological Aspects of forming the Professional
Communication Culture of Translators in the Field of Jurisprudence . . . . . . . . . . . . . .72
Shumakov D.G. Epistemic Approach in the Process
of Future Interpreters’ Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Seryakova S.B., Belyakova T.S. Psychological and Pedagogical Support
of Formation of the Additional Education Teacher Competence. . . . . . . . . . . . . . . . . .82
4
Blyasova I.U. The Problem of Readiness of Future Teachers to Work
with the Under-Age Lawbreakers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Defectology
Sergeeva A.G., Garkusha Yu.F. Improvement of Professional Training
of Speech Therapists and Bachelors in Logopedics for Diagnosing
Vocal Disturbances . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Aslanova S.R., Sharipova N.Y. Differential Characteristic of the Structural
Organization of Lexical Units of Preschoolers with Speech Disorders . . . . . . . . . . . .100
Tropina T.D., Skorobogatova N.V. Social and Psychological Readiness
for Schooling of Pre-School Age Children (Over-Fives) with General Speech
Underdevelopment of the 3rd Level . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Shemyakina O.V. An Integrated Approach to Working
with Children of Early Age with Delayed Speech as a Means
of Comprehensive Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Pedagogy Science to School
Trifilova E.A. On the Specifics of Conducting Training and Research Work
in a School (Materials Ascertaining Experiment). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Filicheva N.P. Philosophical and Methodological Bases
of Modernization of Personalized Training in Algebra in the Open (Shift)
Comprehensive School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Преподаватель XXВЕК
3/ 2013
Стр.5
CONTENTS
Education and problems of childhood
Zaboeva M.A. Formation of Initial Stages of Ecological
and Valeological Competence of Preschoolers: Definitive Characteristic,
Structure, Diagnostics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Neverova A.A. Features of Development of the Emotional Component
of the Plot Perception of the Newsreel “Eralash”
by the Preschool Age Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Education and Music
Mironova N.N. Theoretical and Methodological Concept of Learning
Polystilismin XX Century Music . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
Marchenko M.G. Formation of Cognitive Activity of Middle School age
Children in the Course of Musical Literature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Bakhchiyeva O.A. Scientific and Pedagogical Researches of Spiritual
and Moral Education of the Personality. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Tamoshnyaya E.A. Basic Models of Methodical Training
of GeographyTeachers in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
LANGUAGE AND EDUCATION
Krivoshchekova A.S. Method of Phonetic Associations
as an Essential Part of Educational Process ofTeaching
Foreign Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Karpova E.O. Cooperative and Collaborative Teaching
of Foreign Languages to Future Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
UNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Maslennikova A.V.,
Lobanov Yu.V., Semenov A.V., Kardakova A.I., Seliverstov S.V.,
Trifonov A.V. Estimation of Absorbed Local Oscillator Power
for Superconducting Mixers Based on NbNFilms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Demederos Aila. On the Geometry of Trans-Sasakian Manifolds . . . . . . . . . . . . . .212
Chemistry
Grebyenkin M.F., Lobova L.P. Comparative Analysis of Carbon
Nanostructures from Benzene to Graphite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Geography
Gorokhov S.A. Confessional Geography and Political Life
in Modern India . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229
Pronin E.A. Demographic Processes among Russians, Tatars
and Mordvins of the Penza Region at the Present Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Philosophy
Garpushkin V.E. On the Development of Philosophy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
Griftsova I.N. On the Possibility of ConsideringInformal Logic
as Applied Epistemology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Semyanovskaya E.S. The Relationship between Concepts of “Knowledge”
and “Power” in Michel Foucault’s Philosophical Research . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
5
3 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.6
CONTENTS
History
Repina L.P. Theoretical Foundations and Perspectives of Regional History . . . . . .266
Korolev A.S. Political System in Russia in the late Tenth
and Early Eleventh Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274
Chernykh E.A. Saint Methodius and Pope Joannes VIII:
on the Question of Features of Distribution of Orthodoxy in Slavic Lands . . . . . . . . .283
Galaktionov E.N. Defense Potential Build Up in the Far East of theUSSR
in the Second Half of the 30th of the Twenties Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Linguistics
Latsoeva M.K. To the Problem of Genesis
of the “Wooden Language” Concept in Contemporary Linguistics
(on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .297
Soloshenko M.A. On the Problem of Semantic Correlation
between Root Words of Different Parts Of Speech
(Verb Feel and Root Noun Feeling). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Anisimova O.S. The Place of a Proverb in the Language-Speech System
(on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310
Taydakova O.V. Prosodic and Semantic Variants
of English Interjection Eh in Dialogue Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Belikova G.V. Semantic Modeling of Fragments of Language
Consciousness of Modern French and Russian Culture Bearers . . . . . . . . . . . . . . . .319
Sokolova G.G. National and Cultural Aspects of Phraseological Units
of French Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Astakhova Ya.A. Fiction as a Source of Information about Linguistic
and Color Picture of the World . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Hamurkoparan Cahit. Semantics of Color in Turkic Toponymics. . . . . . . . . . . . . . .338
Nikitina O.V. The Word zakon and Its Usage in the History
of Russian Language. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Philology
6
Yilmaz Mustafa. Influence Of Russian Comism On Aziz Nesin’s Prose . . . . . . . . . .352
Lazarescu O.G. Motive of Clothing in Russian Literature and Folklore. . . . . . . . . . .356
Shevchuk Ju.V. A. Akhmatova’s “Autobiographical” Lyricism
(Poetry of the 1950-60th) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Economy and Sociology
Bezrukova A.I. Features of Remote Workers Job and Formation
of an HR Brand of the Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
Mashkina A.V. Monitoring Subsystem as a Regulating Component
of Mass Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Science of Law
Mozhaeva E.V. On the Question of Application of Article 159 ”Fraud”
of the Criminal Code of Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
Преподаватель XXВЕК
3/ 2013
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Хроменков П.А. Метаязык как средство формирования
профессионально-педагогической компетентности студентов вуза . . . . . . . . . . . .7
Есенина Е.Ю. Взаимовлияние понятийно-терминологических систем
сфер труда и профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Актуальные проблемы образования
Чураков Д.О. Учебник истории и «войны памяти» на постсоветском
пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Буданова В.П. «История древнего мира» в цивилизационном
контексте: структура и содержательные линии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Содержание и технология образования
Землянская Е.Н. Моделирование как метод педагогического
исследования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Асланов Р.М., Ли О.В., Матросов В.Л. Некоторые аспекты
преподавания математического анализа в педвузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Кузнецова Е.В. К вопросу о взаимосвязи знания и понимания
в процессе преподавания математики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Василенко А.В. Организация предметной подготовки
будущих учителей математики к развитию пространственного
мышления учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Байгушева И.А. Математическая подготовка как компонент
формирования профессиональной компетентности экономиста. . . . . . . . . . . . . .63
Круговой И.А. Технологические основы формирования культуры
профессионального общения переводчиков сферы юриспруденции . . . . . . . . . .72
Шумаков Д.Г. Реализация эпистемического подхода в процессе
формирования профессиональной компетенции будущего переводчика. . . . . . .78
Серякова С.Б., Белякова Т.С. Психолого-педагогическое
сопровождение формирования компетентности педагога
дополнительного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Блясова И.Ю. Проблема готовности будущих педагогов к работе
с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Дефектология
Сергеева А.Г., Гаркуша Ю.Ф. Совершенствование профессиональной
подготовки логопедов и студентов – бакалавров по профилю
«Логопедия» к проведению диагностики речевых нарушений. . . . . . . . . . . . . . . .93
Асланова С.Р., Шарипова Н.Ю. Дифференциальная характеристика
структурнойорганизации лексических единиц дошкольников
с речевыми нарушениями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Тропина Т.Д., Скоробогатова Н.В. Социально-психологическая
готовность к обучению в школе детей старшего дошкольного возраста
с общим недоразвитием речи III уровня . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Шемякина О.В. Комплексный подход в работе с детьми
раннего возраста с задержкой речи как средство
всестороннего развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Педагогическая наука – школе
Трифилова Е.А. Об особенностях проведения учебноисследовательской
работы в школе (материалы констатирующего
эксперимента) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
3 / 2013
Преподаватель XXВЕК
201
Стр.203
СОДЕРЖАНИЕ
Филичева Н.П. Философско-методологические основы модернизации
персонализированного обучения алгебре в открытой (сменной)
общеобразовательной школе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Педагогика и проблемы детства
Забоева М.А. Формирование начал эколого-валеологической
компетентности дошкольников: дефинитивная характеристика,
структура, диагностика. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Неверова А.А. Особенности развития эмоционального
компонента восприятия сюжетов киножурнала «Ералаш» детьми
дошкольного возраста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Образование и музыка
Миронова Н.Н. Теоретико-методическая концепция освоения
полистилистики в музыке ХХ века в системе музыкального образования. . . . .151
Марченко М.Г. Формирование познавательной активности детей
среднего школьного возраста в курсе музыкальной литературы . . . . . . . . . . . .157
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Бахчиева О.А. Научно-педагогические исследования духовнонравственного
воспитания личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Таможняя Е.А. Базовые модели методической подготовки
учителя географии в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Кривощекова А.С. Метод фонетических ассоциаций как неотъемлемая
часть процесса обучения иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Карпова Е.О. Кооперативное и колаборативное обучение
иностранному языку будущих экономистов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Математика и физика
202
Рябчун C.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Кардакова А.И.,
Масленникова А.В., Семенов А.В., Лобанов Ю.В.,
Селиверстов С.В., Трифонов А.В. Оценка поглощенной мощности
гетеродина для сверхпроводниковых смесителей
на основе пленок NbN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Аила Демедерос. О геометрии транссасакиевых многообразий. . . . . . . . . . . .212
Химия и биология
Гребёнкин М.Ф., Лобова Л.П. Сравнительный анализ
углеродныхнаноструктур от бензола до графита . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
География
Горохов С.А. Конфессиональная география и политическая жизнь
современной Индии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229
Пронин Е.А. Демографические процессы у русских, татар и мордвы
Пензенской области на современном этапе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Философия
Гарпушкин В.Е. О развитии философии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
Грифцова И.Н. Возможность трактовки неформальной логики
как прикладной эпистемологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Семяновская Е.С. Соотношение концептов «знание» и «власть»
в философских исследованиях Мишеля Фуко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
Преподаватель XXВЕК
3/ 2013
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ
История
Репина Л.П. Теоретические основания и перспективы
региональной истории. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266
Королев А.С. Политический строй Руси в конце X – начале XI в. . . . . . . . . . . .274
Черных Е.А. Святитель Мефодий и Папа Иоанн VIII: к вопросу
об особенностях распространения Православия в славянских землях. . . . . . . .283
Галактионов Е.Н. Наращивание оборонного потенциала на Дальнем
Востоке СССР во второй половине 30-х гг. ХХ в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Лингвистика
Лацоева М.К. К проблеме генезиса понятия «деревянный язык»
в современной лингвистике (на материале французского языка). . . . . . . . . . . .297
Солошенко М.А. К проблеме семантической соотносительности
однокоренных слов разных частей речи (глагола feel и однокоренное
существительное feeling) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Анисимова О.С. Место пословицы в системе язык-речь
(на материале французского языка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310
Тайдакова О.В. Просодико-семантические варианты английского
междометия eh в диалогическом общении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Беликова Г.В. Семантическое моделирование фрагментов языкового
сознания носителей современных французской и русской культур . . . . . . . . . .319
Соколова Г.Г. Национально-культурный аспект фразеологических
единиц французской Швейцарии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Астахова Я.А. Художественный текст как источник сведений
о лингвоцветовой картине мира . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Хамуркопаран Джахит. Семантика цвета в тюркской топонимике. . . . . . . . . .338
Никитина О.В. Слово «закон» и его употребление в истории русского
литературного языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Литературоведение
Йылмаза Мустафа. Воздействие русского комизма на прозу
Асиза Несина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Лазареску О.Г. Предметный мотив одежды в русской литературе
и фольклоре. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .356
Шевчук Ю.В. «Автобиографический» лиризм А. Ахматовой
(поэзия 1950–60-х гг.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Социология
Безрукова А.И. Особенности труда удалённых работников
и формирование HR-бренда организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
Машкина А.В. Подсистема контроля как регулирующий компонент
средств массовой коммуникации. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Право
Можаева Е.В. К вопросу о применении статьи 159 УК РФ
«Мошенничество» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388
Информация об авторах
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
203
3 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.205
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Kromenkov P.A. Metalanguage as a Means of Forming Professional
and Pedagogical Competence of University Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Esenina E.Yu. Interference of Conceptual and Terminological Systems
of Labor and Professional Education Spheres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Modern Educational Issues
Churakov D.O. History Textbook and “Memory Wars”
in the Post-Soviet Space . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Budanova V.P. “The History of the Ancient World” in the Civilizational
Context: the Structure and the Lines of Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Educational Topics and Techniques
Zemlyanskaya E.N. Modeling as aMethod of Pedagogical Research . . . . . . . . . . . .35
Aslanov R.M., Lee O.V., Matrosov V.L. Some Aspects of Teaching
theMathematical Analysis in Teacher Training University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Kuznetsova E.V. To the Question of Interdependence of Knowledge
and Understanding in the Process of Teaching Mathematics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Vasilenko A.V. Organization of Subject Training of Future Teachers
of Mathematics to the Development of Spatial Thinking of Students . . . . . . . . . . . . . .58
Baygusheva I.A. Mathematical Training as a Component of Future
Economist Professional Competence Forming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
Krugovoi I.А. Technological Aspects of forming the Professional
Communication Culture of Translators in the Field of Jurisprudence . . . . . . . . . . . . . .72
Shumakov D.G. Epistemic Approach in the Process
of Future Interpreters’ Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Seryakova S.B., Belyakova T.S. Psychological and Pedagogical Support
of Formation of the Additional Education Teacher Competence. . . . . . . . . . . . . . . . . .82
204
Blyasova I.U. The Problem of Readiness of Future Teachers to Work
with the Under-Age Lawbreakers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Defectology
Sergeeva A.G., Garkusha Yu.F. Improvement of Professional Training
of Speech Therapists and Bachelors in Logopedics for Diagnosing
Vocal Disturbances . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Aslanova S.R., Sharipova N.Y. Differential Characteristic of the Structural
Organization of Lexical Units of Preschoolers with Speech Disorders . . . . . . . . . . . .100
Tropina T.D., Skorobogatova N.V. Social and Psychological Readiness
for Schooling of Pre-School Age Children (Over-Fives) with General Speech
Underdevelopment of the 3rd Level . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Shemyakina O.V. An Integrated Approach to Working
with Children of Early Age with Delayed Speech as a Means
of Comprehensive Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Pedagogy Science to School
Trifilova E.A. On the Specifics of Conducting Training and Research Work
in a School (Materials Ascertaining Experiment). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Filicheva N.P. Philosophical and Methodological Bases
of Modernization of Personalized Training in Algebra in the Open (Shift)
Comprehensive School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Преподаватель XXВЕК
3/ 2013
Стр.206
CONTENTS
Education and problems of childhood
Zaboeva M.A. Formation of Initial Stages of Ecological
and Valeological Competence of Preschoolers: Definitive Characteristic,
Structure, Diagnostics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Neverova A.A. Features of Development of the Emotional Component
of the Plot Perception of the Newsreel “Eralash”
by the Preschool Age Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Education and Music
Mironova N.N. Theoretical and Methodological Concept of Learning
Polystilismin XX Century Music . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
Marchenko M.G. Formation of Cognitive Activity of Middle School age
Children in the Course of Musical Literature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Bakhchiyeva O.A. Scientific and Pedagogical Researches of Spiritual
and Moral Education of the Personality. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Tamoshnyaya E.A. Basic Models of Methodical Training
of GeographyTeachers in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
LANGUAGE AND EDUCATION
Krivoshchekova A.S. Method of Phonetic Associations
as an Essential Part of Educational Process ofTeaching
Foreign Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Karpova E.O. Cooperative and Collaborative Teaching
of Foreign Languages to Future Economists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
UNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Maslennikova A.V.,
Lobanov Yu.V., Semenov A.V., Kardakova A.I., Seliverstov S.V.,
Trifonov A.V. Estimation of Absorbed Local Oscillator Power
for Superconducting Mixers Based on NbNFilms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Demederos Aila. On the Geometry of Trans-Sasakian Manifolds . . . . . . . . . . . . . .212
Chemistry
Grebyenkin M.F., Lobova L.P. Comparative Analysis of Carbon
Nanostructures from Benzene to Graphite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Geography
Gorokhov S.A. Confessional Geography and Political Life
in Modern India . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229
Pronin E.A. Demographic Processes among Russians, Tatars
and Mordvins of the Penza Region at the Present Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241
Philosophy
Garpushkin V.E. On the Development of Philosophy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
Griftsova I.N. On the Possibility of ConsideringInformal Logic
as Applied Epistemology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Semyanovskaya E.S. The Relationship between Concepts of “Knowledge”
and “Power” in Michel Foucault’s Philosophical Research . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
205
3 / 2013
Преподаватель XXВЕК
Стр.207
CONTENTS
History
Repina L.P. Theoretical Foundations and Perspectives of Regional History . . . . . .266
Korolev A.S. Political System in Russia in the late Tenth
and Early Eleventh Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274
Chernykh E.A. Saint Methodius and Pope Joannes VIII:
on the Question of Features of Distribution of Orthodoxy in Slavic Lands . . . . . . . . .283
Galaktionov E.N. Defense Potential Build Up in the Far East of theUSSR
in the Second Half of the 30th of the Twenties Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Linguistics
Latsoeva M.K. To the Problem of Genesis
of the “Wooden Language” Concept in Contemporary Linguistics
(on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .297
Soloshenko M.A. On the Problem of Semantic Correlation
between Root Words of Different Parts Of Speech
(Verb Feel and Root Noun Feeling). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303
Anisimova O.S. The Place of a Proverb in the Language-Speech System
(on the Material of French Language). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310
Taydakova O.V. Prosodic and Semantic Variants
of English Interjection Eh in Dialogue Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Belikova G.V. Semantic Modeling of Fragments of Language
Consciousness of Modern French and Russian Culture Bearers . . . . . . . . . . . . . . . .319
Sokolova G.G. National and Cultural Aspects of Phraseological Units
of French Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Astakhova Ya.A. Fiction as a Source of Information about Linguistic
and Color Picture of the World . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Hamurkoparan Cahit. Semantics of Color in Turkic Toponymics. . . . . . . . . . . . . . .338
Nikitina O.V. The Word zakon and Its Usage in the History
of Russian Language. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Philology
206
Yilmaz Mustafa. Influence Of Russian Comism On Aziz Nesin’s Prose . . . . . . . . . .352
Lazarescu O.G. Motive of Clothing in Russian Literature and Folklore. . . . . . . . . . .356
Shevchuk Ju.V. A. Akhmatova’s “Autobiographical” Lyricism
(Poetry of the 1950-60th) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Economy and Sociology
Bezrukova A.I. Features of Remote Workers Job and Formation
of an HR Brand of the Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .377
Mashkina A.V. Monitoring Subsystem as a Regulating Component
of Mass Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384
Science of Law
Mozhaeva E.V. On the Question of Application of Article 159 ”Fraud”
of the Criminal Code of Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394
Преподаватель XXВЕК
3/ 2013
Стр.208