СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Картузов А. В. Особенности информатизации управления
качеством образования в высшей школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Катуржевская О. В. Внутривузовский мониторинг подготовки
выпускников в управлении качеством образовательного процесса вуза . . . . . . .15
Антонова А. В., Виштак Н. М. Информационные технологии
как базовый компонент инноваций в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Даньшина С. А. Инновации в дополнительном профессиональном
образовании. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Актуальные проблемы образования
Миронова О. А. Федеральный государственный образовательный
стандарт как основа развития компетентностного подхода в образовании . . . . .31
Насипов А. Ж. К модели формирования технологической культуры
личности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Симакова Е. Н. Ноксологическая компетентность студентов
технического вуза – будущих специалистов в области безопасности
жизнедеятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Хабибова Н. Е. К проблеме оценки эффективности профилактических
программ в образовательном пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Гурьев А. В. Формирование условий сохранения здоровья учащихся
и учителей в общеобразовательном учреждении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Содержание и технологии образования
Андреенко Е. А. Обучающее воспитание в вузе: из опыта
преподавания гуманитарных дисциплин. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Егорова У. Ф. Этнокультурный аспект развития творческости студентов. . . . . .58
Карпушина Л. П. Этнокультурный подход к подготовке будущих
учителей музыки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
Кучугурова Н. Д., Кучугуров И. В. Формы и методы формирования
профессиональных умений будущих специалистов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Михайлишина Г. Ф. Формирование современного стиля мышления
при обучении физике в вузе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Умаралиева М. Т. Роль учебно-исследовательской деятельности
в развитии самостоятельности учащихся. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Безбородова Л. А., Гантумур Энхжаргал. Тенденции развития
начального образования в Монголии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Мансурова С. Е. Анализ современного состояния изучения человека
в средней школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Суслова И. Б. Этика И. Канта и проблематика воспитания
нравственной культуры учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Мубинова З. Ф. Поликультурное воспитание в российском обществе:
основные подходы и авторская модель . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
3 / 2010
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Дементьев Д. Н. Становление патриотического воспитания
в отечественной педагогике и образовании. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Скворцова Т. К. Отечественный и зарубежный опыт обучения ручному
труду в историческом аспекте . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Гончаров М. А. Становление и развитие высшего образования
в России в XVIII веке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Буянова Н. Б. Становление и развитие методики профессионального
обучения хоровых дирижеров в дореволюционной России . . . . . . . . . . . . . . . . .141
Цыкина Ю. Ю. Учебные заведения г. Казани и их роль в формировании
кадров марийских музыкантов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Цориева И. Т. О проблеме подготовки национальных кадров
специалистов на Северном Кавказе во второй половине 1940–1950-х гг. . . . . .158
Киселёв А. К. Краткий очерк истории и современности
образовательной политики в полиции стран Евросоюза . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Чибухашвили В. А. Актуальный речевой опыт и языковая интуиция
как условие эффективности работы по овладению культурой речи . . . . . . . . . .170
Мощева С. В. Формирование профессионально-ориентированной
языковой компетенции (размышления о современном языковом
образовании в неязыковом вузе). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Белякова Е. А. Формирование лингвистической компетенции
у студентов факультета иностранных языков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Разуваева Т. А. Формирование читательской компетенции будущих учителей
иностранного языка в рамках компетентностной модели образования . . . . . . .186
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
2
Физико-математические науки
Тулинцев А. Е. Анализ экспериментальных результатов изучения
контента понятия «время» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Новиков А. Д. Исследование функций на убывание и возрастание
в контексте фундаментализации математического образования . . . . . . . . . . . .207
Гребёнкин М. Ф., Лобова Л. П. Молекулярное моделирование плоских
углеродных структур от бензола до графена в образовательных целях . . . . . .215
Философские науки
Гарпушкин В. Е. О теориях социального универсализма . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Безуглова Н. П. Культура как ресурс экономики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Макеева М. В. Справедливость как нормативно-ценностный регулятор
общественных отношений . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235
Исторические науки
Егерева Т. А. Семейная жизнь русских консерваторов начала XIX века . . . . . .241
Аксенова Г. В. Государственный канцлер Н. П. Румянцев – организатор
русской науки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Преподаватель XXВЕК
3/ 2010
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Прончатова В. П. Государственный контролёр и общественный деятель
Т. И. Филиппов (1825–1899 гг.): опыт исторического анализа. . . . . . . . . . . . . . .254
Благодетелева Е. Д. Корпорация присяжных поверенных во второй
половине XIX – начале XX вв.: институциональный аспект формирования . . . .259
Соколов Е. Н. Принятие первого революционного бюджета Советской
республики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .263
Буймистр С. В. Оркестровая педаль: история, классификация . . . . . . . . . . . . .267
Филологические науки
Радзиховская В. К. Профессиональная специализация лексики
в системе функционально-семантической категории взаимности:
учитель – ученик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Иосифова В. Е. Побудительные высказывания, выражающие запрещение. . .279
Санжеева Л. Ц. Каузативы в поэтике бурятского эпоса о Гэсэре
и их эквиваленты в русском и английском языках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Потапова Г. А. Именная префиксация как активный деривационный
процесс словообразования современного русского языка. . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Морозова И. А. Субъективные значения лексемы «женщина»
в современном русском языке (на основе данных направленного
ассоциативного эксперимента) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .297
Чоудхури О. Л. Учебная модель организации номинативного поля
концепта «зима» в целях обучения русскому языку финских студентов . . . . . .306
Шуралёв А. М. Выявление концептуальной сущности ключевых
слов-образов при анализе художественного текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311
Маслова А. Г. Времена года в поэзии Г. Р. Державина. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Махотина И. Ю. Фольклорная драма «Лодка» в репертуаре цыганского
хора (запись А. А. Панкова) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Кадырова С. М. Особенности очерка Абдуллы Омарова «Как живут лаки». . .329
Психологические науки
Суворова Г. А., Нестерова А. Ю. Актуальные вопросы
психологического анализа учебных задач на формирование
понятий у школьников. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
да Сильва Л. А. Рефлексия интеллектуальных операций . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Социологические науки
Святославский А. В. Культура увековечения и проблема коллективной
памяти в современной России (на материалах социологических
исследований в московском регионе). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Томилов В. А. Выбор профессии как фактор социальноэкономического
риска. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359
Васильев И. А. Роль образовательных учреждений и вузов
в подготовке молодых педагогов (фрагменты ряда конкретных
социологических исследований) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .368
3 / 2010
Сведения об авторах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376
Преподаватель XXВЕК
3
Стр.4
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Kartuzov A. V. Peculiarities of Informatization of University Education
Quality Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Katurzhevskaya O. V. University Graduates Training Inside Monitoring
in the Framework of University Education Quality Management . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Antonova A. V., Vishtak N. M. Information Technologies as a Basic
Component of Innovations in Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Danshina S. A. Innovations in Extended Vocational Education . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Modern Educational Issues
Mironova O. A. Federal State Educational Standard as Foundation
for Developing Competence-Based Approach in Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Nasipov A. Z. On Developing a Person’s Technological Culture. . . . . . . . . . . . . . . . .35
Simakova E. N. Noxology Competence of Technical College Students,
Future Life Safety Experts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Khabibova N. E. On the Problem of Efficiency Estimation of Preventive
Programmes in Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Guriev A. V. Developing Conditions for Schoolchildren and Teachers’
Health Care . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Educational Topics and Techniques
Andreyenko E. A. Education Through Training in University:
from the Experience of Teaching Humanitites. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
4
Yegorova U. F. Ethnocultural Aspect of Students’ Creativity Development. . . . . . . . .58
Karpushina L. P. Ethnocultural Approach to Training Future Teachers of Music . . . .63
Kuchugurova N. D., Kuchugurov I. V. Forms and Methods of Future
Specialists’ Professional Skills Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Mikhailishina G. F. Developing Modern Style of Thinking in University
Physics Training. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Umaraliyeva M. Т. Role of Research Work in Developing Students’
Independence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Bezborodova L. A., Anshzhargal Gantumur. Tendencies of development
of primary education in Mongolia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Mansurova S. E. Analysing Modern State of Studying Man
in Secondary Schools . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Suslova I. B. Immanuel Kant’s Ethics and Problems of Students’
Moral Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Mubinova Z. F. Polycultural Education in the Russian Society:
Main Approaches and the Author’s Model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Преподаватель XXВЕК
3/ 2010
Стр.5
CONTENTS
Dementyev D. N. Patriotic Education Development in Russian Pedagogy
and Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Skvortsova T. K. Historical Aspect of Teaching Manual Work in Russia
and Abroad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Goncharov M. A. Formation and Development of Higher Education
in Russia in the 18th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Buyanova N. B. Formation and Development of Choirmasters’ Vocational
Training in Pre-Revolutionary Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141
Tsykina U. U. Educational Establishments of the City of Kazan
and Their Role in Developing Mari Musicians. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Tsorieva I. T. On Training Local Professional Personnel in the North
Caucasus in Late 1940’s – 1950’s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Kiselyov A. K. Brief Sketch on History and Present State of Police
Educational Policy in the Countries of the European Union . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
LANGUAGE AND EDUCATION
Chibukhashvili V. A. Actual speech experience and language intuition
as an efficiency condition in developing speech culture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Mosсheva S. V. Developing Professionally Oriented Linguistic Competence
(Reflections on the Modern Foreign Language Teaching in Technical
Higher School). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Belyakova Y. A. Developing Foreign Language Department Students’
Linguistic Competence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Razuvayeva T. A. Developing Future Foreign Language Teachers’ Reading
Competence in the Framework of Competence-Based Education . . . . . . . . . . . . . . .186
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Tulintsev A. E. Analyzing Experimental Results of Studying the ‘Time’
Concept Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Novikov A. D. A New Approach to the Study of Functions on the Decrease
and Increase in the Context of Fundamentalization of Mathematical Education . . . .207
Grebyonkin M. F., Lobova L. P. Molecular Modeling of Flat Carbon
Structures from Benzol to Graphen in Educational Purposes. . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Philosophy
Garpushkin V. E. On Theories of Social Universalism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Bezuglova N. P. Culture as an Economic Resource . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Makeyeva M. V. Justice as a Value Regulator of Public Relations . . . . . . . . . . . . . .235
History
Yegereva T. A. Family Life of Russian Conservatives in Early 19th Century . . . . . .241
Aksyonova G. V. Chancellor of the Russian Empire Nikolay Petrovich
Rumyantsev as Russian Science Institutor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
3 / 2010
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
Pronchatova V. P. Filippov T. I (1825–1899) as Statesman and Public
Figure: an Attempt of Historical Analysis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
Blagodeteleva E. D. Attorney Corporation in Late 19th –
Early 20th Centuries in Russia: Institutional Development Aspect . . . . . . . . . . . . . . .259
Sokolov E. N. Adoption of the First Revolutionary Budget
of the Soviet Republic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .263
Buymistre S. V. History and Classification of Orchestral Pedal . . . . . . . . . . . . . . . .267
Philology
Radzikhovskaya V. K. Professional Orientation of Vocabulary in the System
of the Functional Semantic Category of “учитель – ученик” / “teacher –
student” in Russian (to thematic classification of the semantic field
of the functional semantic category of mutuality) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Iosifova V. E. Imperative Sentences Expressing Prohibition . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Sanzheyeva L. Ts. Causatives in the Poetics of the Buryat Epic of Geser
and Their Equivalents in Russian and English . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Potapova G. A. Nominal Prefixion as an Active Derivational Nomination
Process in Modern Russian. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Morozova I. A. Subjective Meanings of the Woman Lexeme in Modern
Russian (Based on the Results of a Directing Associative Experiment). . . . . . . . . . .297
Chowdhury O. L. Teaching Model of Organizing the Nominative Field
of the Winter Concept in Teaching Russian to Finnish Students . . . . . . . . . . . . . . . .306
Shuralyov A. M. Revealing Conceptual Essence of Key Image Words
in Literary Text Analysis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311
Maslova A. G. Seasons in the Poetry of G. R. Derzhavin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
6
Makhotina I. U. Folklore Drama «Лодка» (“The Boat”) in а Roma Choir
Repertoire (A. A. Pankov’s Record) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Kadyrova S. M. Peculiarities of Abdulla Omarov’s Essay “How Lakis Live” . . . . . . .329
Psychology
Suvorova G. A., Nesterova A. U. Current Issues of Psychological Analysis
of Learning Tasks on Students’ Conceptualization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Livio Antonio da Silva. Reflection of Intellectual Operations . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Sociology
Svyatoslavsky A. V. Commemoration Culture and Problem of Collective
Memory in Present-Day Russia (Based on the Results of Some Sociological
Studies in the Moscow Region). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Tomilov V. A. Occupation Choice as a Factor of Social and Economic Risk . . . . . .359
Vasiliev I. A. Role of Educational Institutions and Universities in Training
Novice Teachers (Fragments of a Number of Sociological Studies). . . . . . . . . . . . . .368
Information about the authors. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .380
Преподаватель XXВЕК
3/ 2010
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Картузов А. В. Особенности информатизации управления
качеством образования в высшей школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Катуржевская О. В. Внутривузовский мониторинг подготовки
выпускников в управлении качеством образовательного процесса вуза . . . . . . .15
Антонова А. В., Виштак Н. М. Информационные технологии
как базовый компонент инноваций в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Даньшина С. А. Инновации в дополнительном профессиональном
образовании. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Актуальные проблемы образования
Миронова О. А. Федеральный государственный образовательный
стандарт как основа развития компетентностного подхода в образовании . . . . .31
Насипов А. Ж. К модели формирования технологической культуры
личности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Симакова Е. Н. Ноксологическая компетентность студентов
технического вуза – будущих специалистов в области безопасности
жизнедеятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Хабибова Н. Е. К проблеме оценки эффективности профилактических
программ в образовательном пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Гурьев А. В. Формирование условий сохранения здоровья учащихся
и учителей в общеобразовательном учреждении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Содержание и технологии образования
Андреенко Е. А. Обучающее воспитание в вузе: из опыта
преподавания гуманитарных дисциплин. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Егорова У. Ф. Этнокультурный аспект развития творческости студентов. . . . . .58
Карпушина Л. П. Этнокультурный подход к подготовке будущих
учителей музыки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
Кучугурова Н. Д., Кучугуров И. В. Формы и методы формирования
профессиональных умений будущих специалистов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Михайлишина Г. Ф. Формирование современного стиля мышления
при обучении физике в вузе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Умаралиева М. Т. Роль учебно-исследовательской деятельности
в развитии самостоятельности учащихся. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Безбородова Л. А., Гантумур Энхжаргал. Тенденции развития
начального образования в Монголии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Мансурова С. Е. Анализ современного состояния изучения человека
в средней школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Суслова И. Б. Этика И. Канта и проблематика воспитания
нравственной культуры учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Мубинова З. Ф. Поликультурное воспитание в российском обществе:
основные подходы и авторская модель . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
3 / 2010
Преподаватель XXВЕК
193
Стр.195
СОДЕРЖАНИЕ
Дементьев Д. Н. Становление патриотического воспитания
в отечественной педагогике и образовании. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Скворцова Т. К. Отечественный и зарубежный опыт обучения ручному
труду в историческом аспекте . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Гончаров М. А. Становление и развитие высшего образования
в России в XVIII веке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Буянова Н. Б. Становление и развитие методики профессионального
обучения хоровых дирижеров в дореволюционной России . . . . . . . . . . . . . . . . .141
Цыкина Ю. Ю. Учебные заведения г. Казани и их роль в формировании
кадров марийских музыкантов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Цориева И. Т. О проблеме подготовки национальных кадров
специалистов на Северном Кавказе во второй половине 1940–1950-х гг. . . . . .158
Киселёв А. К. Краткий очерк истории и современности
образовательной политики в полиции стран Евросоюза . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Чибухашвили В. А. Актуальный речевой опыт и языковая интуиция
как условие эффективности работы по овладению культурой речи . . . . . . . . . .170
Мощева С. В. Формирование профессионально-ориентированной
языковой компетенции (размышления о современном языковом
образовании в неязыковом вузе). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Белякова Е. А. Формирование лингвистической компетенции
у студентов факультета иностранных языков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Разуваева Т. А. Формирование читательской компетенции будущих учителей
иностранного языка в рамках компетентностной модели образования . . . . . . .186
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
194
Физико-математические науки
Тулинцев А. Е. Анализ экспериментальных результатов изучения
контента понятия «время» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Новиков А. Д. Исследование функций на убывание и возрастание
в контексте фундаментализации математического образования . . . . . . . . . . . .207
Гребёнкин М. Ф., Лобова Л. П. Молекулярное моделирование плоских
углеродных структур от бензола до графена в образовательных целях . . . . . .215
Философские науки
Гарпушкин В. Е. О теориях социального универсализма . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Безуглова Н. П. Культура как ресурс экономики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Макеева М. В. Справедливость как нормативно-ценностный регулятор
общественных отношений . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235
Исторические науки
Егерева Т. А. Семейная жизнь русских консерваторов начала XIX века . . . . . .241
Аксенова Г. В. Государственный канцлер Н. П. Румянцев – организатор
русской науки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Преподаватель XXВЕК
3/ 2010
Стр.196
СОДЕРЖАНИЕ
Прончатова В. П. Государственный контролёр и общественный деятель
Т. И. Филиппов (1825–1899 гг.): опыт исторического анализа. . . . . . . . . . . . . . .254
Благодетелева Е. Д. Корпорация присяжных поверенных во второй
половине XIX – начале XX вв.: институциональный аспект формирования . . . .259
Соколов Е. Н. Принятие первого революционного бюджета Советской
республики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .263
Буймистр С. В. Оркестровая педаль: история, классификация . . . . . . . . . . . . .267
Филологические науки
Радзиховская В. К. Профессиональная специализация лексики
в системе функционально-семантической категории взаимности:
учитель – ученик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Иосифова В. Е. Побудительные высказывания, выражающие запрещение. . .279
Санжеева Л. Ц. Каузативы в поэтике бурятского эпоса о Гэсэре
и их эквиваленты в русском и английском языках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Потапова Г. А. Именная префиксация как активный деривационный
процесс словообразования современного русского языка. . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Морозова И. А. Субъективные значения лексемы «женщина»
в современном русском языке (на основе данных направленного
ассоциативного эксперимента) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .297
Чоудхури О. Л. Учебная модель организации номинативного поля
концепта «зима» в целях обучения русскому языку финских студентов . . . . . .306
Шуралёв А. М. Выявление концептуальной сущности ключевых
слов-образов при анализе художественного текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311
Маслова А. Г. Времена года в поэзии Г. Р. Державина. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Махотина И. Ю. Фольклорная драма «Лодка» в репертуаре цыганского
хора (запись А. А. Панкова) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Кадырова С. М. Особенности очерка Абдуллы Омарова «Как живут лаки». . .329
Психологические науки
Суворова Г. А., Нестерова А. Ю. Актуальные вопросы
психологического анализа учебных задач на формирование
понятий у школьников. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
да Сильва Л. А. Рефлексия интеллектуальных операций . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Социологические науки
Святославский А. В. Культура увековечения и проблема коллективной
памяти в современной России (на материалах социологических
исследований в московском регионе). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Томилов В. А. Выбор профессии как фактор социальноэкономического
риска. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359
Васильев И. А. Роль образовательных учреждений и вузов
в подготовке молодых педагогов (фрагменты ряда конкретных
социологических исследований) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .368
3 / 2010
Сведения об авторах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376
Преподаватель XXВЕК
195
Стр.197
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Kartuzov A. V. Peculiarities of Informatization of University Education
Quality Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Katurzhevskaya O. V. University Graduates Training Inside Monitoring
in the Framework of University Education Quality Management . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Antonova A. V., Vishtak N. M. Information Technologies as a Basic
Component of Innovations in Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Danshina S. A. Innovations in Extended Vocational Education . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Modern Educational Issues
Mironova O. A. Federal State Educational Standard as Foundation
for Developing Competence-Based Approach in Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Nasipov A. Z. On Developing a Person’s Technological Culture. . . . . . . . . . . . . . . . .35
Simakova E. N. Noxology Competence of Technical College Students,
Future Life Safety Experts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Khabibova N. E. On the Problem of Efficiency Estimation of Preventive
Programmes in Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Guriev A. V. Developing Conditions for Schoolchildren and Teachers’
Health Care . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Educational Topics and Techniques
Andreyenko E. A. Education Through Training in University:
from the Experience of Teaching Humanitites. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
196
Yegorova U. F. Ethnocultural Aspect of Students’ Creativity Development. . . . . . . . .58
Karpushina L. P. Ethnocultural Approach to Training Future Teachers of Music . . . .63
Kuchugurova N. D., Kuchugurov I. V. Forms and Methods of Future
Specialists’ Professional Skills Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Mikhailishina G. F. Developing Modern Style of Thinking in University
Physics Training. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Umaraliyeva M. Т. Role of Research Work in Developing Students’
Independence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Bezborodova L. A., Anshzhargal Gantumur. Tendencies of development
of primary education in Mongolia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Mansurova S. E. Analysing Modern State of Studying Man
in Secondary Schools . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Suslova I. B. Immanuel Kant’s Ethics and Problems of Students’
Moral Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Mubinova Z. F. Polycultural Education in the Russian Society:
Main Approaches and the Author’s Model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Преподаватель XXВЕК
3/ 2010
Стр.198
CONTENTS
Dementyev D. N. Patriotic Education Development in Russian Pedagogy
and Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Skvortsova T. K. Historical Aspect of Teaching Manual Work in Russia
and Abroad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Goncharov M. A. Formation and Development of Higher Education
in Russia in the 18th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Buyanova N. B. Formation and Development of Choirmasters’ Vocational
Training in Pre-Revolutionary Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141
Tsykina U. U. Educational Establishments of the City of Kazan
and Their Role in Developing Mari Musicians. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Tsorieva I. T. On Training Local Professional Personnel in the North
Caucasus in Late 1940’s – 1950’s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Kiselyov A. K. Brief Sketch on History and Present State of Police
Educational Policy in the Countries of the European Union . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
LANGUAGE AND EDUCATION
Chibukhashvili V. A. Actual speech experience and language intuition
as an efficiency condition in developing speech culture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Mosсheva S. V. Developing Professionally Oriented Linguistic Competence
(Reflections on the Modern Foreign Language Teaching in Technical
Higher School). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Belyakova Y. A. Developing Foreign Language Department Students’
Linguistic Competence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Razuvayeva T. A. Developing Future Foreign Language Teachers’ Reading
Competence in the Framework of Competence-Based Education . . . . . . . . . . . . . . .186
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Tulintsev A. E. Analyzing Experimental Results of Studying the ‘Time’
Concept Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Novikov A. D. A New Approach to the Study of Functions on the Decrease
and Increase in the Context of Fundamentalization of Mathematical Education . . . .207
Grebyonkin M. F., Lobova L. P. Molecular Modeling of Flat Carbon
Structures from Benzol to Graphen in Educational Purposes. . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Philosophy
Garpushkin V. E. On Theories of Social Universalism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Bezuglova N. P. Culture as an Economic Resource . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Makeyeva M. V. Justice as a Value Regulator of Public Relations . . . . . . . . . . . . . .235
History
Yegereva T. A. Family Life of Russian Conservatives in Early 19th Century . . . . . .241
Aksyonova G. V. Chancellor of the Russian Empire Nikolay Petrovich
Rumyantsev as Russian Science Institutor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
3 / 2010
Преподаватель XXВЕК
197
Стр.199
CONTENTS
Pronchatova V. P. Filippov T. I (1825–1899) as Statesman and Public
Figure: an Attempt of Historical Analysis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
Blagodeteleva E. D. Attorney Corporation in Late 19th –
Early 20th Centuries in Russia: Institutional Development Aspect . . . . . . . . . . . . . . .259
Sokolov E. N. Adoption of the First Revolutionary Budget
of the Soviet Republic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .263
Buymistre S. V. History and Classification of Orchestral Pedal . . . . . . . . . . . . . . . .267
Philology
Radzikhovskaya V. K. Professional Orientation of Vocabulary in the System
of the Functional Semantic Category of “учитель – ученик” / “teacher –
student” in Russian (to thematic classification of the semantic field
of the functional semantic category of mutuality) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Iosifova V. E. Imperative Sentences Expressing Prohibition . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Sanzheyeva L. Ts. Causatives in the Poetics of the Buryat Epic of Geser
and Their Equivalents in Russian and English . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Potapova G. A. Nominal Prefixion as an Active Derivational Nomination
Process in Modern Russian. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
Morozova I. A. Subjective Meanings of the Woman Lexeme in Modern
Russian (Based on the Results of a Directing Associative Experiment). . . . . . . . . . .297
Chowdhury O. L. Teaching Model of Organizing the Nominative Field
of the Winter Concept in Teaching Russian to Finnish Students . . . . . . . . . . . . . . . .306
Shuralyov A. M. Revealing Conceptual Essence of Key Image Words
in Literary Text Analysis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311
Maslova A. G. Seasons in the Poetry of G. R. Derzhavin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
198
Makhotina I. U. Folklore Drama «Лодка» (“The Boat”) in а Roma Choir
Repertoire (A. A. Pankov’s Record) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .325
Kadyrova S. M. Peculiarities of Abdulla Omarov’s Essay “How Lakis Live” . . . . . . .329
Psychology
Suvorova G. A., Nesterova A. U. Current Issues of Psychological Analysis
of Learning Tasks on Students’ Conceptualization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Livio Antonio da Silva. Reflection of Intellectual Operations . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Sociology
Svyatoslavsky A. V. Commemoration Culture and Problem of Collective
Memory in Present-Day Russia (Based on the Results of Some Sociological
Studies in the Moscow Region). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Tomilov V. A. Occupation Choice as a Factor of Social and Economic Risk . . . . . .359
Vasiliev I. A. Role of Educational Institutions and Universities in Training
Novice Teachers (Fragments of a Number of Sociological Studies). . . . . . . . . . . . . .368
Information about the authors. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .380
Преподаватель XXВЕК
3/ 2010
Стр.200