38 УДК 378.147:81'271:316.77 ББК Ш12/18-9-55+Ю953.3 PARTNESS IN EDUCATION ГСНТИ 16.21.27 Код ВАК 13.00.02 Ху Бьян, специалист по статистике и научной работе отдела по повышению квалификации, Университет Восточной Каролины, Гринвиль, США; e-mail: zhulihua@buu.edu.cn Лихуа Жу, Доцент кафедры иностранных языков, Пекинский объединенный университет, район Чаоян, Пекин, Китай; e-mail: zhulihua@buu.edu.cn Шу Моу, Доцент кафедры психологии, Пекинский объединенный университет, район Чаоян, Пекин, Китай; e-mail: zhulihua@buu.edu.cn ВЛИЯНИЕ КОНТАКТОВ В МИРОВОЙ СЕТИ НА РАЗВИТИЕ КРОСС-КУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ КИТАЙСКИХ ВУЗОВ КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: глобализация; кросс-культурная коммуникативная компетенция; образование по интернету. <...> Результаты сравнительного изучения и текстологического анализа показали, что кросс-культурная коммуникативная компетенция студентов повысилась в области мотивации к изучению культурных различий навыков общения и слушания. <...> В дальнейшем ученые наверняка смогут проанализировать более объемные данные и глубже изучить влияние контактов с людьми из других стран. <...> Lihua Zhu, Associate Professor of Department of Foreign Languages, Beijing Union University, Chaoyang District, Beijing, People’s Republic of China. <...> Shu Mou, Associate Professor of Department of Psychology, Beijing Union University, Chaoyang District, Beijing, People’s Republic of China. <...> EFFECTS OF GLOBAL LINKS ON CROSS-CULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF CHINESE COLLEGE STUDENTS1 KEYWORDS: globalization; cross-cultural communicative competence; online education. <...> This paper tries to find out whether online contacts with foreign partners from the United States and Algeria help Chinese college students improve their cross-cultural communicative competence in the culturally globalized world. <...> In order to fully understand the effectiveness of contacts in improving students’ communication skills, the researchers collected data using T. Goldstein Cross-Cultural Communicative Competence Survey (CCCCS), used registers documented by both students and the researchers, and practiced classroom observations by the researchers during the session. <...> The results from Paired Samples Test and text analysis indicated that after the contacts the students’ communicative competence was enhanced in the sphere of motivation to learn about cultural differences and in communication/listening skills. <...> In the future <...>