BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2023, February No. 1(62). Subscription index — 85747
В соответствии с решением Президиума Высшей
аттестационной комиссии Минобрнауки России
от 19 февраля 2010 г. № 6/6 журнал включен
в Перечень ведущих рецензируемых научных
журналов и изданий. В соответствии с распоряжением
Минобрнауки России от 28 декабря 2018 г.
№ 90-р на основании рекомендаций Высшей аттестационной
комиссии при Минобрнауки России
(далее – ВАК) с учетом заключений профильных
экспертных советов ВАК издания, входящие в Перечень
рецензируемых научных изданий, в которых
должны быть опубликованы основные научные
результаты диссертаций на соискание ученой
степени кандидата наук, на соискание ученой степени
доктора наук (далее – Перечень), по группам
научных специальностей, считаются включенными
в Перечень по научным специальностям и соответствующим
им отраслям науки.
Перечень рецензируемых научных изданий, в которых
должны быть опубликованы основные научные
результаты диссертаций на соискание ученой
степени кандидата наук, на соискание ученой степени
доктора наук (по состоянию на 01.11.2022 года):
5. Социальные и гуманитарные науки
5.1. Право
5.1.2. Публично-правовые
(государственно-правовые) науки
5.1.3. Частно-правовые
(цивилистические) науки
5.1.4. Уголовно-правовые науки
5.1.5. Международно-правовые науки
5.2. Экономика
5.2.1. Экономическая теория
5.2.2. Математические, статистические
и инструментальные методы в экономике
5.2.3. Региональная и отраслевая экономика
5.2.4. Финансы
5.8. Педагогика
5.8.1. Общая педагогика, история педагогики
и образования
5.8.2. Теория и методика обучения
и воспитания (по областям
и уровням образования)
5.8.4. Физическая культура и профессиональная
физическая подготовка
5.8.5. Теория и методика спорта
5.8.6. Оздоровительная и адаптивная
физическая культура
5.8.7. Методология и технология профессионального
образования
1
In accordance with the decision of the Presidium
of the Supreme Attestation Commission of the RF
Mi nistry of Education and Science dated February
19, 2010 No. 6/6, the journal is included in the list
of the leading peer reviewed scientific journals and
publications. In accordance with the order of the RF
Ministry of Education and Science dated December 28,
2018 No. 90-r, based on the recommendations of the
Supreme Attestation Commission of the RF Ministry of
Education and Science (hereinafter, the SAC), taking
into account conclusions of the field-specific expert
councils of SAC, the issues included in the List of the
peer reviewed scientific publications, which publish
major scientific results of the theses for scientific degree
of the candidate of sciences, for scientific degrees of the
doctor of sciences (hereinafter, List), by the scientific
specialty groups, are considered included in the List by
the scientific specialties and appropriate fields of study.
The list of peer-reviewed scientific publications
in which the main scientific results of dissertations
for the degree of candidate of science, for the degree
of doctor of science should be published (as of
November 01, 2022):
5. Social and human sciences
5.1. Law
5.1.2. Public law
(state-legal) sciences
5.1.3. Private law
(civilistic) sciences
5.1.4. Criminal Law Sciences
5.1.5. International legal sciences
5.2. Economy
5.2.1. Economic theory
5.2.2. Mathematical, statistical and instrumental
methods in economics
5.2.3. Regional and sectoral economy
5.2.4. Finance
5.8. Pedagogy
5.8.1. General pedagogy, history of pedagogy
and education
5.8.2. Theory and methodology of training
and education (by regions
and levels of education)
5.8.4. Physical culture and professional
physical training
5.8.5. Theory and methodology of sports
5.8.6. Improving and adaptive
physical culture
5.8.7. Methodology and technology
of vocational education
Стр.3
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2023, февраль № 1(62). Подписной индекс — 85747
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО.
Учредитель (соучредители):
Ващенко Александр Николаевич,
индивидуальный предприниматель
Кумейко Елена Анатольевна
Издатель (издатели):
Ващенко Александр Николаевич,
индивидуальный предприниматель
Кумейко Елена Анатольевна, г . Волгоград
№ 1(62), февраль 2023
ISSN 1990-536Х
Научный журнал издается с 2006 г. Выходит 4 раза в год.
Подписной индекс в каталоге «Пресса России» — 85747
Главной целью научного журнала является освещеBUSINESS.
EDUCATION. LAW.
Founder (co-founders):
Vashchenko Alexander Nikolayevich,
idividual entrepreneur
Kumeiko Elena Anatolyevna
Publisher(s):
Vashchenko Alexander Nikolayevich,
idividual entrepreneur
Kumeiko Elena Anatolyevna, Volgograd
№ 1(62), February 2023
ISSN 1990-536Х
ние результатов научно-исследовательской деятельности
российских и зарубежных ученых по направлениям: экономические
науки (основные направления), юридические
науки, педагогические науки.
ЦЕЛИ научного рецензируемого журнала:
– оперативное освещение результатов научно-исследоScientific
journal has been published since 2006; and is issued 4 times a year.
Subscription index in the catalogue of «Press of Russia» — 85747
The main goal of the scientific journal is presentation
of the results of the scientific-research activity of Russian
and foreign scientists in the areas of economics (main
trends), law and pedagogics.
GOALS of the scientific peer-reviewed journal:
вательской, научно-практической и экспериментальной деятельности
российских и зарубежных ученых по направлениям:
экономические науки (основные направления), юридические
науки, педагогические науки;
– развитие международного сотрудничества в сфере
экономики, юриспруденции, педагогики;
– предоставление ученым возможности публиковать
результаты собственных исследований;
– формирование открытой научной полемики, способствующей
повышению качества диссертационных
исследований;
– привлечение внимания к наиболее актуальным проблемам
и перспективным направлениям развития экономических,
юридических и педагогических наук;
– поиск новых знаний для социально-экономического
развития России и субъектов Российской Федерации;
– налаживание научных связей и обмена мнениями
между исследователями различных регионов;
– развитие единого информационного пространства
– пропаганда основных достижений научно-исследонаучной
коммуникации в сфере экономики, юриспруденции,
педагогики;
вательской деятельности в РФ и Волгоградском институте
бизнеса.
• Всем статьям в выпусках журналов присваивается
цифровой идентификатор DOI
• Двухлетний импакт-фактор РИНЦ — 0,264
• Пятилетний импакт-фактор РИНЦ — 0,196
• Пятилетний индекс Херфиндаля по цитирующим
журналам — 158
• Десятилетний индекс Хирша — 28
• Общее число статей из журнала в РИНЦ — 3 551
• Общее число цитирований журнала — 16 414
Журнал зарегистрирован Федеральной службой по надзору
в сфере связи и массовых коммуникаций.
Свидетельство о регистрации ПИ № ФС77-33692 от 03.10.2008 г.
Перерегистрирован Федеральной службой по надзору в сфере
связи, информационных технологий и массовых коммуникаций.
Регистрационный номер ПИ № ФС77-81518 от 15.07.2021 г.
2
– operative publication of results of the scientific-research,
scientific-practical and experimental activity of Russian and
foreign scientists in economics (main trends), legal sciences
and pedagogical sciences;
– promotion of international cooperation in economics,
law, pedagogy;
– providing scientists with the possibility of publication
of the results of researches;
– establishing an open scientific disputes contributing
to the increase of dissertation researches quality;
– attraction of attention to the most urgent issues and perspective
trends of development of the economic, legal and pedagogical
sciences;
– search for new knowledge for the social-economic
development of Russia and the entities of the Russian Federation;
– establishing scientific links and exchange of opinions
between researchers from different regions;
– development of united information space of scientific
communication in economics, law, pedagogic;
– promotion of the main achievements of scientific and
research activity in the Russian Federation and Volgograd
Business Institute.
• Digital identifier DOI is assigned to all articles published
in the journal
• Two-year impact factor RISC — 0,264
• The five-year impact factor RISC — 0,196
• The five-year Herfindahl
by quoting magazines — 158
• Ten-year h-index — 28
• Total number of the journal’s articles in RISC — 3 551
• The total number of citations of the journal — 16 414
The journal is registered by the Federal service for supervision
in the area of mass communications.
Certificate of registration PI № FS77-33692 dated 03.10.2008.
Re-registered by the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass Media.
Registration number PI № FS77-81518 dated 15.07.2021.
Стр.4
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ
Главный редактор – Ващенко Александр Николаевич,
д-р экон. наук, профессор, профессор кафедры экономики
и управления АНО ВО «ВИБ».
Заместители главного редактора —
Кумейко Елена Анатольевна, канд. экон. наук;
Захарова Л. М., д-р пед. наук, доцент, зав. кафедрой
дошкольного и начального общего образования ФГБОУ
ВПО «Ульяновский государственный педагогический
университет им. И. Н. Ульянова»;
Козенко З. Н., д-р экон. наук, профессор, заслуженный
работник высшей школы РФ, Волгоградский государственный
аграрный университет
Члены редакционной коллегии:
Анисимов П. В., д-р юрид. наук, профессор, зав. кафедрой
теории и истории государства и права АНО ВО «ВИБ»;
Бабушкин Г. Д., д-р пед. наук, профессор, Сибирский
государственный университет физической культуры и спорта
(г. Омск, РФ);
Винокуров А. Ю., д-р юрид. наук, профессор, ФГКОУ ВО
«Академия Генеральной прокуратуры РФ»,
главный научный сотрудник;
Восколович Н. А., д-р экон. наук, профессор Московского
государственного университета имени М. В. Ломоносова,
профессор кафедры экономики труда и персонала
экономического факультета;
Калиничева Р. В., д-р экон. наук, профессор, проректор
по учебной работе, профессор кафедры экономики,
бухгалтерского учета и аудита Волгоградского кооперативного института
(филиала) Российского университета кооперации;
Мещерякова Е. В., д-р пед. наук, профессор, профессор
ФГБОУ ВПО «Волгоградский государственный социальнопедагогический
университет»;
Рахманова Е. Н., д-р юрид. наук, доцент, заведующий кафедрой
уголовного права Северо-Западного филиала ФГБОУ ВО
«Российский государственный университет правосудия»;
Салиева Р. Н., д-р юрид. наук, профессор, Институт проблем
экологии и недропользования АН РТ, заведующий
лабораторией правовых проблем недропользования, экологии и
топливно-энергетического комплекса;
Столярчук Л. И., д-р пед. наук, профессор, профессор
ФГБОУ ВПО «Волгоградский государственный социальнопедагогический
университет»;
Тютюкина Е. Б., д-р экон. наук, профессор, Финансовый университет
при Правительстве Российской Федерации, профессор
Департамента корпоративных финансов
и корпоративного управления;
Фахрутдинова А. В., д-р пед. наук, доцент, Казанский
(Приволжский) федеральный университет, профессор
кафедры иностранных языков;
Шамрай-Курбатова Л. В., канд. экон. наук, доцент,
проректор по учебной работе АНО ВО «ВИБ».
Ответственный секретарь — Кумейко Елена Анатольевна.
3
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2023, February No. 1(62). Subscription index — 85747
EDITORIAL COMMITTEE
Editor-in-chief – Vashchenko Alexander Nikolayevich,
doctor of economics, professor, professor of the department
of economics and management of ANO of HE «VIB».
Deputies of the editor-in-chief —
Kumeiko Elena Anatolyevna, candidate of economics
Zakharova L. M., doctor of pedagogical sciences, associate
professor, head of the department of pre-school and elementary
general education of FSBEI of HPE «Ulyanovsk state pedagogical
university named after I. N. Ulyanov»;
Kozenko Z. N., doctor of economics, professor,
honored worker of the higher school of the RF, VolGAU
Deputies of the editor-in-chief:
Anisimov P. V., doctor of law, professor, head of the department
of the theory and history of state and law,
ANO of HE «VIB»;
Babushkin G. D., doctor of pedagogical sciences, professor,
Siberian state university of physical culture and sports
(Omsk, RF);
Vinokurov A. Y., doctor of law, professor, FSCEI of HE
«Academy of the RF General Prosecutor Office»,
chief researcher;
Voskolovich N. A., doctor of economics,
professor, Moscow state university
named after M.V. Lomonosov;
Kalinicheva R. V., doctor of economics, professor,
pro-rector for educational activity, professor
of the department of economics, accounting and audit
of Volgograd cooperative institute (branch)
of the Russian university of cooperation;
Meshcheryakova E. V., doctor of pedagogical sciences,
professor, professor of FSBEI of HPE «Volgograd state
social pedagogical university»;
Rakhmanova E. N., doctor of law, associate professor,
North-West branch of FSBEI HE RGUP;
Salieva R. N., doctor of law, professor,
Institute of the issues of ecology
and resources management of AN RT;
Stolyarchuk L. I., doctor of pedagogical sciences,
professor, professor of of FSBEI of HPE
«Volgograd state social pedagogical university»;
Tyutyukina E. B., doctor of economics, professor,
Financial university under the Government
of the Russian Federation;
Fakhrutdinova A. V., doctor of pedagogical sciences,
associate professor,
«Kazan (Privolzhsky) federal university»;
Shamray-Kurbatova L. V., candidate of economics,
associate professor, vice-rector for academic affairs
ANO of HE «VIB».
Executive secretary — Kumeiko Elena Anatolyevna.
Стр.5
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2023, февраль № 1(62). Подписной индекс — 85747
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ АВТОРСКИХ
МАТЕРИАЛОВ, ПРИСЫЛАЕМЫХ В НАУЧНЫЙ
РЕЦЕНЗИРУЕМЫЙ ЖУРНАЛ
«БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО»
1. Для издания принимаются ранее не опубликованные в других
печатных или электронных изданиях авторские материалы – научные
статьи, обзоры, рецензии, отзывы, соответствующие научным
специальностям: 08.00.00 – Экономические науки; 12.00.00 – Юридические
науки; 13.00.00 – Педагогические науки.
2. Автором (-ми) в редакцию предоставляется обязательный печатный
и идентичный ему электронный пакет документов:
– текст статьи на русском, или английском (с переводом), или
национальном языке (с переводом на русский язык) (печатный вариант
статьи подписывается всеми авторами);
– анкета автора (и соавторов);
– заявление автора о праве использования научной статьи в рецензируемом
журнале;
– справка с места учебы (для аспирантов).
Пакет документов направляется в редакцию:
– в печатном виде по адресу: 400010, г. Волгоград, ул. Качинцев,
д. 63, каб. 107;
– в электронном виде по адресу электронной почты:
meon_nauka@mail.ru.
Телефон для справок: 8 902-314-79-73. URL: http://vestnik.volbi.ru.
В статью в соответствии с требованиями ВАК должно быть
включено следующее:
– индекс УДК (располагается в начале научной статьи отдельной
строчкой слева);
– индекс ББК (располагается в начале научной статьи отдельной
строчкой слева);
– фамилия, имя, отчество полностью на русском и английском
языках;
– ученая степень, ученое звание, наименование и шифр научной
специальности (по номенклатуре), по которой автор проводит
диссертационное исследование, на русском и английском языках;
– аспирантами, докторантами, соискателями, преподавателями
вузов указывается кафедра, учебное заведение (магистранты указывают
направление подготовки) на русском и английском языках;
– должность, место работы, город, страна на русском и английском
языках;
– e-mail;
– шифр научной специальности (по номенклатуре);
– название статьи на русском и английском языках (заглавными
буквами, шрифт TNR 16, выравнивание по центру);
– аннотация на русском и английском языках (шрифт TNR 14,
начертание – курсив, выравнивание по ширине, не менее 600–800
знаков без пробелов);
– ключевые слова на русском и английском языках (10–12 слов
или словосочетаний из двух или трех слов, через запятую, шрифт
TNR 14, начертание – курсив, выравнивание по ширине);
– введение, где формулируются степень изученности проблемы,
актуальность, целесообразность разработки темы, научная новизна,
цель и задачи исследования;
– основная часть. В основной части статьи путем анализа и синтеза
информации раскрываются исследуемые проблемы, пути их решения,
обосновываются полученные результаты, их достоверность;
– методология. В этом разделе описывается последовательность
выполнения исследования, обосновывается выбор используемых
методов;
– результаты. Эта часть занимает основное место в научной
статье, в ней, с помощью обобщения и анализа данных, автором
доказывается рабочая гипотеза по проблеме. Результаты исследования
излагаются кратко, но содержат достаточно информации для
формирования выводов;
– заключение, выводы. Заключение содержит краткие результаты
исследования;
– библиографический список. В библиографическом списке
приводится только цитируемая в статье литература.
Тексты, рисунки, иллюстрации, представленные в редакцию
в рукописях авторов статей, не должны быть отсканированы.
Статьи, направляемые в редакцию без соблюдения вышеперечисленных
требований, не рассматриваются.
4
REQUIREMENTS TO EXECUTION OF THE MATERIALS
SUBMITTED TO THE SCIENTIFIC
PEER-REVIEWED JOURNAL
«BUSINESS. EDUCATION. LAW»
1. The author’s materials – scientific articles, reviews,
surveys, comments corresponding to the scientific specializations:
08.00.00 – Economic sciences; 12.00.00 – Legal sciences; 13.00.00 –
Pedagogical sciences, that have not been previously published in either
printed or electronic issues, are accepted for publication.
2. Author(s) shall submit the required hardcopy of the document
package and the similar electronic one to the editorial office:
– text of the article in the Russian or English languages (with
translation), or any national language (with translation into Russian)
(article hard copy shall be signed by all authors);
– author (or team of authors) questionnaire;
– application of the author regarding the right of use of the article
in the peer reviewed journal;
– certificate from the place of study (for post-graduate students).
Document package shall be submitted to the editorial office:
– hard copy to the address: 400010, Volgograd, Kachintsev Street,
building 63, office 107;
– electronic copy to the email address: meon_nauka@mail.ru.
Telephone for enquiries: 8 902-314-79-73. URL: http://vestnik.volbi.ru.
The following shall be included in the article in accordance with
the requirements of the Higher Attestation Commission:
– UDC index (to be located at the top left-hand corner at the beginning
of the scientific article);
– LBC index (to be located at the top left-hand corner of the
scientific article);
– last name, name and patronymic in the Russian and English
languages;
– scientific degree, academic rank, name and code of the scientific
specialty (as per the range) of the dissertation research of the author in
the Russian and English languages;
– department and educational institution shall be specified by the
post-graduate students, doctoral student, external doctoral students,
teachers of higher schools (master’s degree students shall specify
specialty of training) in the Russian and English languages;
– position, place of work, city, and country in the Russian and
English languages;
– e-mail;
– code of the scientific specialty (as per the range);
– title of the article in the Russian and English languages (in capital
letters, fonts TNR 16, center alignment);
– abstract in the Russian and English languages (fonts TNR 14,
typeface – italics, full justification, minimum 600–800 characters
without spaces);
– keywords in the Russian and English languages (10–12 words
or phrases consisting of two-three words, comma separated, fonts
TNR 14, typeface -– italics, full justification);
– introduction that states urgency, feasibility of the subject working
out, scientific novelty, goal and objectives of research;
– main part. Main part of the article shall disclose the issues
under consideration by means of analysis and synthesis,
the ways of their resolution; shall justify received results and their
confidence;
– methodology. This part shall describe sequence of research and
justify selection of the used methods;
– results. This part takes main part of the scientific article;
the author justifies the working hypothesis by means of generalization
and data analysis. Research results shall be stated in brief;
however, shall contain sufficient information for making
conclusions;
– conclusion, findings. Conclusion shall contain summary of
research results;
– references. References shall contain only the literature quoted
in the article.
Texts, drawings and illustrations submitted to the editors in the
manuscripts of the articles should not be scanned.
The articles submitted to the editorial office without meeting
the above mentioned requirements shall not be reviewed.
Стр.6
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2023, February No. 1(62). Subscription index — 85747
СОДЕРЖАНИЕ
5.2. ЭКОНОМИКА
Гудяева Л. А., Прыгунова М. И.
Варнакова Г. Ф., Крылова К. С.
Передовые инженерные школы как инструмент достижения национального технологического суверенитета
в контексте региональной социально-экономической повестки ................................................ 13
Экономическая безопасность Российской Федерации в условиях специальной военной операции .................. 20
Пименова Е. М., Усеинов Е. В., Носов М. А.
О сущности эффективности как экономической категории ................................................... 24
Моргачев И. В.
Предпосылки создания и особенности организации гибридных инвестиционных фондов и компаний ............... 29
Попенкова Д. К.
Некоторые аспекты саморегулирования в торговле в Российской Федерации .................................... 35
Хабибуллина Л. А., Каримова Г. И., Михеева А. А., Субаева А. К., Мухаметгалиев Ф. Н.
Развитие отрасли животноводства в условиях цифровой экономики в Республике Татарстан ...................... 41
Бурчик В. В., Кузьмич Н. П.
Влияние отходов мелиоративного строительства на окружающую среду ....................................... 46
Кольцова А. А., Старобинская Н. М., Яковлева Т. В.
Перспективы налогового стимулирования развития экономики России ......................................... 52
Кощеева Е. О., Ляпина С. Ю., Дегтярёва В. В.
Элементы модели проектируемых услуг для обоснования внедрения технологических инноваций
на предприятиях транспортного машиностроения ........................................................... 61
Тищук М. О., Назьмова А. А.
Многофакторный анализ и прогнозирование инвестиций в основной капитал организаций
Калининградской области ............................................................... ................ 68
Кумратова А. М., Сивков К. А.
Методы нелинейной динамики в исследовании экономических процессов (на примере зернового производства) ..... 72
Постникова К. Ю., Бурнашева С. А., Аммосов И. Н.
Оценка благосостояния населения Якутии как одного из базовых компонентов качества жизни .................... 78
Минеева Н. Н.
Диверсификация АПС как фактор устойчивого развития сельских территорий .................................. 83
Камчатова Е. Ю., Степанова Д. Д.
Трансформация развития компаний российского лесного промышленного комплекса
в современных экономических условиях ............................................................... ... 87
Екшикеев Т. К., Обухова И. А., Саидов С. С.
Принципы и модели создания депозитария деловых игр университета ......................................... 95
Зорин Г. Е.
Поведенческая экономика в цифровом пространстве как причина ранжирования стран .......................... 102
Гененко О. Н., Мирошниченко Е. В., Ряднова С. А.
Инструменты эффективного брендинга территории: теоретический аспект .................................... 109
Екимова Н. А.
Фазы взаимодействия цивилизаций: модель гегемонии и философия силы ..................................... 114
Коречков Ю. В., Суховская А. М., Великороссов В. В., Кваша О. В.
Инициативное бюджетирование как элемент социально-экономической политики региона ....................... 120
Нджороге П. К.
Управление человеческим капиталом как фактор обеспечения создания стоимости корпорации ................... 125
Саченок Л. И.
Прогнозирование эффективности развития телекоммуникационных организаций Крыма
в современных экономических условиях ............................................................... .. 131
Пашкус В. Ю., Савельев И. А.
Реализация инициативного бюджетирования в рамках муниципальных образований Санкт-Петербурга ............ 136
Тимофеева А. А., Курышова И. В.
Облигационные займы как способ привлечения инвестиций предприятиями строительной отрасли
5
............... 142
Стр.7
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2023, февраль № 1(62). Подписной индекс — 85747
Мазитова Д. О., Райхлина А. В., Зиновьева А. Н.
Молодёжная политика как объект цифрового государственного управления региона ............................ 148
Градинарова А. А.
Анализ структуры публичных расходов зарубежных стран .................................................. 153
Витебская А. В., Остроглядова О. И.
Развитие потенциала Калининградской области за счет возобновляемых альтернативных источников энергии ...... 159
Рубцова О. Л., Осипова А. И.
Технологическое предпринимательство в среде вуза ....................................................... 163
Баженов С. И.
Кластерные основы региональной экономической безопасности ............................................. 168
Сапожникова С. М., Рейхерт Н. В.
Проблемы малого бизнеса при организации участия в электронных торгах .................................... 173
Клунко Н. С.
Моделирование взаимосвязи параметров национальной экономики и состояния государственного долга ........... 179
5.1. ПРАВО
Семеновский А. И.
Получение правдивых показаний — цель следственного допроса: доказательственный аспект .................... 186
Бурцева С. С.
Применение категории «правовая определенность» к правовым нормам института юридической ответственности
в практике Конституционного суда Российской Федерации ................................................. 194
Мамедов Н. Д.
О механизме налогово-правового стимулирования сельскохозяйственной деятельности
субъектов малого предпринимательства в Российской Федерации ............................................ 199
Каплунова Н. А.
Васильева Е. Н.
Способы защиты гражданских прав в некоторых зарубежных странах: возможности рецепции
для российского правопорядка ............................................................... ........... 203
Феномен цивилистической правовой культуры ............................................................ 207
Гильманов И. М., Гильманов М. М.
Анализ категориальных аппаратов уголовных кодексов Кыргызской Республики, Российской Федерации
и Республики Казахстан ............................................................... ................ 212
Бусыгин А. А.
Мировое соглашение в процедурах несостоятельности (банкротства) граждан ................................. 216
Байгарин Р. Т.
Правовые предпосылки и законотворческие инициативы в области создания генетической базы данных
в Российской Федерации ............................................................... ................ 221
Полякова А. В.
Особенности экспертного исследования объектов, изготовленных способом аддитивного производства ............ 225
Хасимова Л. Н., Ющенко Н. А., Магизов Р. Р.
Правовые аспекты установления происхождения детей в Российской Федерации ............................... 230
Мокосеева М. А.
О некоторых особенностях правотворческого процесса Конституционного суда Российской Федерации ........... 235
5.8. ПЕДАГОГИКА
Васина О. Н., Кагина Н. А.
Образовательная деятельность ботанического сада в реализации экологоориентированного
профессионального образования ............................................................... ......... 240
Винокурова Н. В., Васенина С. И., Мазуренко О. В.
Развитие предпосылок функциональной грамотности дошкольников в условиях дополнительного образования ..... 245
Клишкова Н. В., Новикова Н. Г., Петрова С. Ф.
К вопросу о перспективах и проблемах реализации дистанционного обучения в вузах ........................... 250
6
Стр.8
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2023, February No. 1(62). Subscription index — 85747
Чайников С. А., Троценко А. А., Чунин А. И.
Формирование групповой сплоченности женской студенческой команды по волейболу
как полисубъекта деятельности ............................................................... .......... 259
Дамадаева А. С., Бехоева А. А., Адукова М. М.
Возможности тестирования онлайн-методами при построении
индивидуальных траекторий профилактической работы в формате широкомасштабного мониторинга ............. 263
Тархан Л. З., Велиляева З. Р.
Модель формирования графической грамотности будущих педагогов
профессионального обучения швейного профиля в цифровой среде .......................................... 268
Горбатова О. Н., Стукалова И. Н., Шорина А. А.
Бабушкин Г. Д.
Диагностика профессиональных (методических) компетенций учителей химии, биологии и физики,
использующих в образовательном процессе оборудование, поступившее в центры «Точка роста» ................. 275
Программа подготовки магистров по направлению 49.04.03 «Спорт»,
профиль «Научно-методическое обеспечение соревновательной деятельности» ................................ 280
Александров С. Г., Белинский Д. В.
Васев Д. В.
Применение специальных физических упражнений в подготовке всадников 10—12 лет,
специализирующихся в дистанционных конных пробегах ................................................... 286
Образовательный феномен культуры чтения, обеспечивающий социально значимый результат ................... 291
Лисицына В. О.
Использование интегративного ресурса профессионально-педагогических дисциплин
в качестве педагогического условия формирования готовности будущих педагогов профессионального обучения
к профессиональному саморазвитию ............................................................... ...... 297
Черкашина Е. И.
Проектирование учебных курсов по иностранному языку для специальных целей .............................. 301
Тоичкин Н. А., Островская О. М., Богатиков В. Н.
Разработка учебного модуля «Интеллектуальные информационные системы промышленных производств» ........ 309
Емченко Е. А.
Использование информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе
с помощью платформы Moodle ............................................................... .......... 313
Панова О. С., Мичурина Е. С., Черемисина В. Г., Шмырева Н. А.
Теоретические основы профессионального становления молодых сотрудников ОВД ............................ 319
Колесова С. В.
Позитивная мотивация студентов к продолжению педагогического образования ................................ 324
Амиралиев А. Д., Салманова Д. А.
Формирование профессиональных компетенций будущих бакалавров в условиях
цифровой трансформации образования ............................................................... .... 329
Макарова Э. В., Чернов Ю. И., Железнякова М. В.
Сыпко Е. В., Власова В. И.
Развитие координационных способностей волейболисток в игровых действиях при приёме волейбольной подачи
и скидке мяча ............................................................... ......................... 334
Кейс-метод как ведущая технология в системе высшего образования ......................................... 339
Рузина Т. А.
К вопросу оценки эффективности деятельности педагога ................................................... 343
Алдабергенова А. С., Палаткина Г. В.
Мультимедийные технологии в современном онлайн-образовании вуза: исторический аспект изучения проблемы ... 347
Амиралиев А. Д., Омаров О. Н.
Формирование цифровых компетенций будущих бакалавров по профилям «Физика» и «Математика» ............. 352
Каширгов А. Х.
Использование кейс-метода в совершенствовании культуры профессионального мышления сотрудников полиции ..... 357
Балабан Е. И.
Роль НИР студентов младших курсов технического вуза в формировании универсальных
и общепрофессиональных компетенций ............................................................... ... 361
7
Стр.9
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2023, февраль № 1(62). Подписной индекс — 85747
Валеев И. И.
Речемыслительные задачи в реализации предметной подготовки будущего учителя математики
на полилингвальной основе (на примере учебной дисциплины «Математическая логика») ....................... 366
Казанцева А. А.
Удобочитаемость в аспекте параметров печатного и электронного иероглифического текста ..................... 372
Леванова Е. А., Осетрова Л. В., Никулина В. Ю.
Адаптационный семинар-тренинг как фактор совладающего поведения студентов-первокурсников ............... 378
Васина О. Н., Пономарёва О. Н., Елфимов Р. С.
Реализация дидактического функционала пословиц и поговорок в образовательном процессе высшей школы ....... 382
Ярославцева К. О., Буровкина Л. А.
Специфика освоения творческих IT-технологий людьми старшего возраста .................................... 386
Кемпх А., Макаров А. Н.
Анализ соответствия методов и средств физической подготовки Вооруженных сил Республики Камерун
боевым задачам подразделений ............................................................... .......... 392
Зыкова А. П., Воробьева Е. В.
Методика технической подготовки на этапе спортивной специализации в спортивной аэробике ................... 397
Литвак Р. А., Валеева Э. М.
К вопросу о понятии и профилактике профессиональной деформации педагога ................................ 403
Пугачева С. А., Хисматулина Н. В., Малкова Т. В.
От самостоятельной работы в образовательном процессе к самообразованию: основные положения ............... 409
Громова М. В., Райхлина А. В., Яманова М. В.
Направления развития научных студенческих обществ вузов в современных условиях
(на примере НСО Ярославского филиала Финуниверситета) ................................................. 413
Субботина И. В.
Формирование музыкального мышления у студента-музыканта в классе хорового дирижирования
в контексте аксиологического подхода ............................................................... .... 418
Ахметжанова Г. В., Емельянова Т. В.
Психолого-педагогическое сопровождение обучающихся с повышенной тревожностью в учебном процессе ........ 424
Богатырева Ю. И.
Инновационные подходы к подготовке учителей информатики
в условиях реализации экосистемы подготовки ИТ-кадров в образовательных организациях Тульской области ...... 429
Пугачев И. Ю., Фокин А. М., Скорохватова Г. В., Костов Ф. Ф.
Регуляция организационного стресса высококлассных атлетов в парусных гонках на морских ялах
средствами единоборств ............................................................... ................ 436
Косарев Н. Ф., Кадырова Е. Р.
Электронная обучающая среда Moodlе как средство организации самостоятельной работы обучающихся .......... 443
Павлова А. М.
Взаимосвязь личностных особенностей, соответствующих требованиям управленческой деятельности,
с опытом и намерениями студентов ............................................................... ....... 449
8
Стр.10
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2023, February No. 1(62). Subscription index — 85747
CONTENT
5.2. ECONOMY
Gudyaeva L. A., Prygunova M. I.
Varnakova G. F., Krylova K. S.
Advanced engineering schools as a tool for achieving national technological sovereignty in the context
of the regional socio-economic agenda ............................................................... ....... 13
Economic security of the Russian Federation under the conditions of a special military operation ........................ 20
Pimenova E, M., Useinov E. V., Nosov M. A.
On the essence of efficiency as an economic category .......................................................... 24
Morhachov I. V.
Prerequisites for the creation and features of the organization of hybrid investment funds and companies .................. 29
Popenkova D. K.
Some aspects of self-regulation in retail in the Russian Federation ................................................ 35
Khabibullina L. A., Karimova G. I., Mikheeva A. A., Subaeva A. K., Mukhametgaliev F. N.
Development of the livestock industry in the context of the digital economy in the Republic of Tatarstan .................. 41
Burchik V. V., Kuzmich N. P.
The impact of waste from reclamation construction on the environment ............................................ 46
Koltsova A. A., Starobinskaya N. M., Iakovleva T. V.
Prospects of tax incentives for the development of Russia’s economy ............................................. 52
Koshcheeva E. O., Lyapina S. Yu., Degtyareva V. V.
Elements of the designed services model to justify the implementation of technological innovations
in transport engineering enterprises ............................................................... .......... 61
Tishchuk M. O., Nazmova A. A.
Multifactor analysis and forecasting of investments in the fixed capital of organizations of the Kaliningrad region .......... 68
Kumratova A. M., Sivkov K. A.
Methods of nonlinear dynamics in the study of economic processes (on the example of grain production) ................. 72
Postnikova K. Yu., Burnasheva S. A., Ammosov I. N.
Evaluation of Yakutia population’s well-being as one of the basic components of quality of life ......................... 78
Mineyeva N. N.
AFS diversification as a factor of sustainable development of rural territories ....................................... 83
Kamchatovа E. Yu., Stepanova D. D.
Evolution of the Russian wood industrial complex companies in modern economic conditions .......................... 87
Ekshikeev T. K., Obukhova I. A., Saidov S. S.
Principles and models of creating a university business games depository ........................................... 95
Zorin G. E.
Behavioral economics in the digital space as a reason for ranking countries ........................................ 102
Genenko O. N., Miroshnichenko E. V., Ryadnova S. A.
Tools for effective branding of territories: theoretical aspect .................................................... 109
Ekimova N. A.
Phases of civilizational interaction: hegemony model and philosophy of power ..................................... 114
Korechkov Yu. V., Sukhovskaya A. M., Velikorossov V. V., Kvasha O. V.
Proactive budgeting as an element of the socio-economic policy of the region ...................................... 120
Njoroge P. K.
Human capital management as a factor in ensuring corporate value creation ........................................ 125
Sachenok L. I.
Forecasting the effectiveness of the development of telecommunications organizations in Crimea
in modern economic conditions ............................................................... ............ 131
Pashkus V. Yu., Savelyev I. A.
Implementation of initiative budgeting in municipalities of St. Petersburg ......................................... 136
Timofeeva A. A., Kuryshova I. V.
Bond loans as a way to attract investments by construction industry enterprises ..................................... 142
9
Стр.11
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2023, февраль № 1(62). Подписной индекс — 85747
Mazitova D. O., Raikhlina A. V., Zinovieva A. N.
Youth policy as an object of digital public administration in regions .............................................. 148
Gradinarova A. A.
Analysis of the structure of public expenditures of foreign countries .............................................. 153
Vitebskaya A. V., Ostroglyadova O. I.
Developing the potential of the Kaliningrad region through renewable alternative energy sources ....................... 159
Rubtsova O. L., Osipova A. I.
Technological entrepreneurship in the university environment ................................................... 163
Bazhenov S. I.
Cluster foundations of regional economic security ............................................................ 168
Sapozhnikova S. M., Reichert N. V.
Challenges for small businesses when organizing participation in electronic bidding ................................. 173
Klunko N. S.
Modeling the relationship between the parameters of the national economy and the state of public debt .................. 179
5.1. LAW
Semenovskiy A. I.
Obtaining truthful testimony — the purpose of investigative interview: evidentiary dimension ......................... 186
Burtseva S. S.
The application of the category “legal certainty” to the legal norms of the institute of legal liability
in the practice of the Constitutional Court of the Russian Federation .............................................. 194
Mammadov N. J.
On the mechanism of tax and legal incentives for agricultural activities of small businesses in the Russian Federation
Kaplunova N. A.
...... 199
Ways to protect civil rights in some foreign countries: reception opportunities for Russian law and order ................. 203
Vasilyeva E. N.
Phenomenon of civilistic legal culture ............................................................... ....... 207
Gilmanov I. M., Gilmanov M. M.
Analysis of the category applications of the criminal codes of the Kyrgyz Republic, the Russian Federation
and the Republic of Kazakhstan ............................................................... ........... 212
Busygin A. A.
Settlement agreement in the procedures of personal insolvency .................................................. 216
Baygarin R. T.
Legal prerequisites and law-making initiatives for the creation of a genetic database in the Russian Federation ............ 221
Polyakova A. V.
The specifics of expert examination of objects manufactured by additive manufacturing methods ....................... 225
Khasimova L. N., Yushchenko N. A., Magizov R. R.
Legal aspects of establishing children’s origin in the Russian Federation .......................................... 230
Mokoseeva M. A.
On some features of the legal process of the Constitutional Court of the Russian Federation ........................... 235
5.8. PEDAGOGY
Vasinа O. N., Kagina N. A.
Educational activities of the botanical garden in the implementation of eco-oriented vocational education ................ 240
Vinokurova N. V., Vasenina S. I., Mazurenko O. V.
Development of prerequisites for functional literacy of preschoolers in additional education ........................... 245
Klishkova N. V., Novikova N. G., Petrova S. F.
To the question of prospects and problems of distance learning at universities ...................................... 250
Chaynikov S. A., Trotcenko A. A., Chunin A. I.
Developing group cohesion in a female student volleyball team as a polysubject of activity ........................... 259
10
Стр.12
BUSINESS. EDUCATION. LAW. 2023, February No. 1(62). Subscription index — 85747
Damadaeva A. S., Behoeva A. A., Adukhova M. M.
Tarkhan L. Z., Velilyaeva Z. R.
The possibilities of testing by online methods in the construction of individual trajectories of preventive work
in the format of wide-scale monitoring ............................................................... ...... 263
A model for the formation of graphic literacy among future teachers of sewing vocational training in the digital environment ... 268
Gorbatova O. N., Stukalova I. N., Shorina A. A.
Babushkin G. D.
Diagnostics of professional (methodological) competences of chemistry, biology, and physics teachers who use
in the educational process the equipment received by the growth point centers ...................................... 275
Master’s degree program in the direction 49.04.03 “Sports”,
profile “Scientific and methodological support of competitive activities” .......................................... 280
Alexandrov S. G., Belinsky D. V.
Vasev D. V.
The use of special physical exercises in the preparation of riders aged 10—12 years, specializing
in distance equestrian runs ............................................................... ................ 286
An educational phenomenon of reading culture that provides a socially significant result ............................. 291
Lisitsyna V. O.
The use of an integrative resource of professional pedagogical disciplines as a pedagogical condition for the formation
of the readiness of future teachers of vocational training for professional self-development ............................ 297
Cherkashina E. I.
Designing foreign language courses for special purposes ....................................................... 301
Toichkin N. A., Ostrovskaya O. M., Bogatikov V. N.
Development of the educational module “Intelligent information systems of industrial production” ..................... 309
Emchenko E. A.
Use of information and communication technologies in the educational process through the Moodle platform ............. 313
Panova O. S., Michurina E. S., Cheremisina V. G., Shmyreva N. A.
Theoretical foundations for professional development of young employees of the department of internal affairs ........... 319
Kolesova S. V.
Raising positive motivation of students towards advancing their pedagogical training ................................ 324
Amiraliev A. D., Salmanova D. A.
Forming professional competences of future bachelors in the conditions of digital transformation of education ............ 329
Makarova E. V., Chernov Yu. I., Zheleznyakova M. V.
Developing the coordination skills of female volleyball players in the game actions receiving a volleyball serve
and returning the ball ............................................................... .................... 334
Sypko E. V., Vlasova V. I.
Case method as a leading technology in the higher education system ............................................. 339
Ruzina T. A.
On the issue of evaluating teacher performance .............................................................. 343
Aldabergenova A. S., Palatkina G. V.
Multimedia technologies in modern online university education: historical aspect of studying the problem
Amiraliev A. D., Omarov O. N.
............... 347
Formation of digital competencies of future bachelors in the profiles “Physics” and “Mathematics ...................... 352
Kashirgov A. Kh.
Using the case method in improving the culture of professional thinking of police staff ............................... 357
Balaban E. I.
The role of research of undergraduate students of a technical university in the formation of universal
and general professional competences ............................................................... ....... 361
Valeev I. I.
Speech-thought tasks in the implementation of the subject training of a future mathematics teacher on a multilingual basis
(on the example of the academic discipline “Mathematical Logic”) ............................................... 366
Kazantseva A. A.
Readability in terms of parameters of printed and electronic hieroglyphic text ...................................... 372
Levanova E. A., Osetrova L. V., Nikulina V. Yu.
Adaptation training seminar as a factor in the coping behavior of first-year students ................................. 378
11
Стр.13
БИЗНЕС. ОБРАЗОВАНИЕ. ПРАВО. 2023, февраль № 1(62). Подписной индекс — 85747
Vasinа O. N., Ponomariova O. N., Elfimov R. S.
The didactic functionality of proverbs and sayings in higher education ............................................ 382
Yaroslavtseva K. O., Burovkina L. A.
The specifics of mastering creative IT technologies by seniors .................................................. 386
Kemph A., Makarov A. N.
Analysis of the adequacy of the physical training methods and means used by the Armed Forces
of the Republic of Cameroon to the combat tasks of the units ................................................... 392
Zykova А. Р., Vorobeva E. V.
Methodology of technical training at the stage of sports specialization in sports aerobics .............................. 397
Litvak R. A., Valeeva E. M.
On the concept and prevention of professional deformation of a teacher ........................................... 403
Pugacheva S. A., Khismatulina N. V., Malkova T. V.
From independent work in the educational process to self-education: the basics ..................................... 409
Gromova M. V., Raikhlina A. V., Yamanova M. V.
Directions of development of scientific student societies of universities in modern conditions
(on the example of the Yaroslavl branch of the Financial University) ............................................. 413
Subbotina I. V.
Formation of musical thinking in a student-musician in the class of choral conducting
in the context of the axiological approach ............................................................... .... 418
Akhmetzhanova G. V., Emelyanova T. V.
Psychological and pedagogical support of students with increased anxiety in the educational process .................... 424
Bogatyreva Yu. I.
Innovative approaches to training informatics teachers in the framework of the IT-stuff training ecosystem
in educational organizations of the Tula region ............................................................... 429
Pugachev I. Yu. Fokin A. M., Skorohvatova G. V., Kostov F. F.
Regulation of organizational stress of high-class athletes in sailing races on sea yawls by means of martial arts ............ 436
Kosarev N. F., Kadyrova E. R.
Electronic learning environment Moodle as a means of organizing the independent work of students .................... 443
Pavlova A. M.
The relationship between personality traits that meet the requirements of managerial activity
and the experience and intentions of students ............................................................... . 449
12
Стр.14