Научный журнал
()
№1 98
2023
Стр.1
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 1 (98) 2023
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Гелла Т.Н., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф., канд. филол. наук (Россия)
Абакумова О.Б., д-р. филол. наук (Россия)
Айзенштат М.П., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Александрова А.П., канд. филол. наук, доц. (Россия)
Антонова М.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Беляева И.А., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Горбунова Г.А., д-р пед. наук, доц. (Россия)
Иванов А.Е., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Калашникова Л.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалева Т.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Минаков С.Т., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Новикова В.Г., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А., д-р ист. наук, проф. (Армения)
Ретинская Т.И., д-р филол. наук, проф. (Россия
Степанова Н.С., д-р филол. наук, доц. (Россия)
Струкова Т.В., д-р филол. наук (Россия)
Тарасова О.В., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Хворостов Д.А., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Войт И.А.
ПРИДНЕСТРОВСКОЕ ПОГРАНИЧЬЕ В ДРЕВНОСТИ: ОТ КИММЕРИЙЦЕВ
ДО СЛАВЯНСКОГО ЗАСЕЛЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Гуларян А.Б., Филонов В.И.
УЧАСТИЕ САМОДЕЯТЕЛЬНЫХ ОБЩЕСТВЕННЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ
В РАЗВИТИИ СЕЛЬСКОГО ХОЗЯЙСТВА В ПОРЕФОРМЕННОЙ РОССИИ (1870–1910 ГГ.) . . . . . . . . . . . . . .12
Дрожжаков Р.А.
ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ АСПЕКТ ВОЕННОЙ РЕФОРМЫ РККА В 20-Е ГОДЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Ерофеева Г.И.
ИМЕНИЕ ОСТРОВЫ ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ МИХАИЛА АЛЕКСАНДРОВИЧА КАК ПРИМЕР
ОБРАЗЦОВОГО ЧАСТНОВЛАДЕЛЬЧЕСКОГО ПОМЕСТЬЯ КОНЦА XIX – ПЕРВОЙ ЧЕТВЕРТИ XX ВВ.
ОСОБЕННОСТИ И СПЕЦИФИКА ПРОИЗВОДСТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Журавская А.В.
СТАНОВЛЕНИЕ СИСТЕМЫ ПОЛИТИЧЕСКОГО ПРОСВЕЩЕНИЯ
В БРЯНСКОЙ ГУБЕРНИИ. 1920-Е ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Зеленская Ю.Н., Климентьев Н.Д.
РЕЭВАКУАЦИЯ КАРЕЛО-ФИНСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Красов А.В.
ПОЛОЖЕНИЕ И СТАТУС ПРАВОСЛАВНОГО ВЕРОИСПОВЕДАНИЯ
В РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ К НАЧАЛУ XX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Красов А.В.
ПОЛОЖЕНИЕ ПРАВОСЛАВНОГО ДУХОВЕНСТВА В РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ
К НАЧАЛУ ХХ ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Малай В.В.
ПРОБЛЕМЫ ГРАЖДАНСКОЙ ВОЙНЫ В ИСПАНИИ 1936–1939 ГГ. В КОНТЕКСТЕ
ИТАЛО-СОВЕТСКИХ ОТНОШЕНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Михальченко С.И., Ткаченко Е.В.
Е.В. СПЕКТОРСКИЙ О РОЛИ ХРИСТИАНСТВА В ИСТОРИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Пажвак С.Б.
НАЧАЛО ГРАЖДАНСКОЙ ВОЙНЫ В ГРЕЦИИ (1946–1949 ГГ.)
ГЛАЗАМИ БРИТАНСКОЙ ГАЗЕТЫ "ДЕЙЛИ ГЕРАЛЬД" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Первушина Л.В., Сергеев В.А., Первушин В.В.
СЛУЖЕНИЕ СВОЕМУ НАРОДУ(ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНОЕ НАСЛЕДИЕ СЕЛА ДРОСКОВО) . . . . . . . . .73
Потворов А.И.
«ДИСЦИПЛИНИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ СТРОЮ И ГИМНАСТИКЕ» В РОССИЙСКИХ ШКОЛАХ
КАК ПРЕДМЕТ ОБСУЖДЕНИЯ НАКАНУНЕ ПЕРВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
И.o.ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95.
Тел.: +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
на сайтах www.pressa-rf.ru и www.akc.ru
© Коллектив авторов, 2023
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2023
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
01.02.2022 г.: 5.6.1 – Отечественная история (исторические науки), 5.6.2 – Всеобщая история (соответствующего периода) (исторические
науки), 5.9.1 – Русская литература и литература народов Российской Федерации (филологические науки), 5.9.2 – Литературы народов мира
(филологические науки), 5.8.2 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки),
5.8.7 – Методология и технология профессионального образования (педагогические науки)..
Алешина Л.В.
АППОЗИТИВНЫЕ СЛОВОСОЧЕТАНИЯ КАК СРЕДСТВО НОМИНАЦИИ ЛИЦ МУЖСКОГО ПОЛА
В ИДИОСТИЛЕ Н.С. ЛЕСКОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Антонова М.В., Алешина Л.В., Криволапов В.Н.
ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ПРОСТРАНСТВО В СКАЗКАХ А.С. ПУШКИНА И БРАТЬЕВ ГРИММ . . . . . . . . . . .91
Антонова М.В., Попова В.И.
ЧУДО ИСЦЕЛЕНИЯ ТАЙДУЛЫ В ЦЕРКОВНО-ИСТОРИЧЕСКОЙ ПОВЕСТИ
П.А. РОССИЕВА «СВЯТИТЕЛЬ АЛЕКСИЙ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Бельская А.А., Алешина Л.В., Криволапов В.Н.
МИФОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДТЕКСТ ЖЕНСКИХ ИМЁН В РОМАНЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «НОВЬ». . . . . . . . . .97
Дорохина Т.Ю., Антонова М.В., Алешина Л.В., Изотов В.П.
«НОВЫЕ ЗОЛУШКИ» ТАТЬЯНЫ УСТИНОВОЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Изотов В.П.
«ХРОМАЯ СУДЬБА» БРАТЬЕВ СТРУГАЦКИХ И «ДВЕ СУДЬБЫ» ВЫСОЦКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108
Караханян Н.Ж.
СМЫСЛОВОЙ ПОТЕНЦИАЛ КОНЦЕПТА «ГОРЕ» В ПОВЕСТИ
М. ГОРЬКОГО «ГОРЕМЫКА ПАВЕЛ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (98), 2023 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 98. 2023
Конышев Е.М., Белова Т.В., Криволапов В.Н.
ПРОБЛЕМА НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ В РОМАНАХ И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Лымарь Н.В., Степанова Н.С., Михеичева Е.А., Изотов В.П.
КОНЦЕПТ «СВОБОДА» В АВТОБИОГРАФИЧЕСКОМ ПОВЕСТВОВАНИИ М.А. ОСОРГИНА «ВРЕМЕНА»: К ПОСТАНОВКЕ ВОПРОСА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Попова В.И.
ИСТОЧНИКИ СЮЖЕТА ЦЕРКОВНО-ИСТОРИЧЕСКОЙ ПОВЕСТИ П.А. РОССИЕВА «НА СЕВЕРЕ ДИКОМ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Пушкарева И.А.
СЛОВО-ОБРАЗ «СЧАСТЬЕ» В ЛИРИКЕ М. И. ЦВЕТАЕВОЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Старцева И.Л., Шаравин А.В., Антюхов А.В., Михеичева Е.А.
РОМАН «ГЛУБОКИЕ РАНЫ» П. ПРОСКУРИНА: ИДЕОЛОГИЯ, ВЫПРАВЛЕННАЯ БИОГРАФИЕЙ. СТАТЬЯ ПЕРВАЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Старцева И.Л., Шаравин А.В., Антюхов А.В., Михеичева Е.А.
РОМАН «ГЛУБОКИЕ РАНЫ» П. ПРОСКУРИНА: ИДЕОЛОГИЯ, ВЫПРАВЛЕННАЯ БИОГРАФИЕЙ. СТАТЬЯ ВТОРАЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Струкова Т.В., Дудина Е.Ф., Антюхов А.В.
ХУДОЖЕСТВЕННОЕ СВОЕОБРАЗИЕ ЛИТЕРАТУРНЫХ СТИХОТВОРНЫХ ЗАГАДОК ЖУРНАЛА
«ЕЖЕМЕСЯЧНЫЕ СОЧИНЕНИЯ, К ПОЛЬЗЕ И УВЕСЕЛЕНИЮ СЛУЖАЩИЕ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Сунь Е.
ИДЕЯ «ЛИТЕРАТУРНОСТИ» В РАБОТАХ ЦЯНЬ ЧЖУНШУ: В СОПОСТАВЛЕНИИ С Ю. Н. ТЫНЯНОВЫМ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Чевтаев А.А.
ОДИССЕЙ В МИФОПОЭТИКЕ М. ЗЕНКЕВИЧА (О СЮЖЕТЕ И СИМВОЛИКЕ СТИХОТВОРЕНИЯ «ТЕНИ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Алексеева Е.Н.
ОБ АКТУАЛИЗАЦИИ СОДЕРЖАНИЯ МЕТОДИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В УСЛОВИЯХ
ИНДИВИДУАЛИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Амелина О.Ю.
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ ТВОРЧЕСКИ МОТИВИРОВАННЫХ ОБУЧАЮЩИХСЯ К ДИЗАЙН-ОБРАЗОВАНИЮ:
СОВРЕМЕННЫЙ ЭТАП РАЗВИТИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Амеличкин А.В.
ОБУЧЕНИЕ PR-ПРОЕКТИРОВАНИЮ В СФЕРЕ СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Бархатов М.Н.
ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ НА ДИСЦИПЛИНЕ «ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА И СПОРТ»
ПРИ РЕАЛИЗАЦИИ ТЕХНОЛОГИИ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МИРОВОЗЗРЕНИЯ СТУДЕНТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Бельграй Н.В.
КОЛЛАБОРАТИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ КАК ЭФФЕКТИВНЫЙ СПОСОБ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ПОДГОТОВКИ
ПЕДАГОГОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Бубнова С.Ю., Карякина С.Н.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ КОПИНГ-ПОВЕДЕНЧЕСКИХ СТРАТЕГИЙ СТАРШЕКЛАССНИКОВ И СТУДЕНТОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Бычкова Н.В., Волков В.В., Лапыко Т.П.
МЕТОДИКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ МУЛЬТИМЕДИЙНЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Ван Мэй, Зубрилин К. М.
ПРОБЛЕМАТИКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ ПЕДАГОГОВ-ХУДОЖНИКОВ КИТАЯ И РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Власов В.В.
ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ МОДУЛЯ «НРАВСТВЕННО-ЭТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ СЛУЖБЫ В ОВД.
СЛУЖЕБНЫЙ ЭТИКЕТ» У СОТРУДНИКОВ, ВПЕРВЫЕ ПРИНИМАЕМЫХ НА СЛУЖБУ В ОВД . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Гедулянов М.Т.
ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА ФОРМИРОВАНИЕ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Гедулянов М.Т., Гедулянова Н.С.
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Горбачева О.А., Горлова Ю.И., Журавская Н.В.
ОСОБЕННОСТИ ВОЛОНТЕРСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ В СФЕРЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Горлова Ю.И., Горбачева О.А., Молчанов А.С.
ОРГАНИЗАЦИЯ ВОСПИТАТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ НА ФАКУЛЬТЕТЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА ОГУ ИМ. И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Грибков Д.Н.
РАЗВИТИЕ НАВЫКОВ СОЗДАНИЯ САЙТОВ У ОБУЧАЮЩИХСЯ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ
51.03.06 БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Державина Н.М.
ВАЖНОСТЬ СЕЗОННОЙ ПРАКТИКИ ПО БОТАНИКЕ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ СТУДЕНТОВ
1 КУРСА ПО НАПРАВЛЕНИЮ 060301 БИОЛОГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Ефанова О.А.
ДИДАКТИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ТЕХНОЛОГИИ ЭЛЕКТРОННОГО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Жукова М.И., Звонарева Е.А.
ВНЕУРОЧНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПО ХИМИИ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ЗНАЧИМЫХ КАЧЕСТВ ЛИЧНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . 240
Карева Н.В., Дулепова Ю.В.
АНАЛИТИЧЕСКОЕ ЧТЕНИЕ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
У ОБУЧАЮЩИХСЯ ВОЕННОГО ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Кашина С.В., Архипенко М.А.
СОЦИОКУЛЬТУРНАЯ АДАПТАЦИЯ СТУДЕНТОВ ИЗ СРЕДНЕАЗИАТСКОГО РЕГИОНА В РОССИЙСКОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Кошкина Е.Н., Орлова Е.Р.
О ФОРМИРОВАНИИ ЕДИНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОСТРАНСТВА РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Кудинова Т.А.
ОБУЧЕНИЕ БУДУЩИХ ВОЕННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ СПЕЦИФИКЕ ПЕРЕВОДА АНГЛИЙСКИХ ТРЕХКОМПОНЕНТНЫХ
СУБСТАНТИВНЫХ ТЕРМИНОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Кулагина Т.И.
ЛЕКСИЧЕСКИЙ ПОДХОД КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ
НЕЯЗЫКОВЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Лидинфа Е.П., Баранова С.В., Чернухина Г.Н.
ЦИФРОВАЯ ТРАНСФОРМАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ И СОВРЕМЕННЫЕ ТРЕНДЫ ПОДГОТОВКИ КАДРОВОГО РЕСУРСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (98), 2023 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 98. 2023
Литвиненко И.Л.
ПРОЦЕССЫ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО МЕНЕДЖМЕНТА И МАРКЕТИНГА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Макарова В.Н., Чурюкина О.А.
ОЗНАКОМЛЕНИЕ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА С ПРОИСХОЖДЕНИЕМ СЛОВ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ РЕЧИ
И ПОЗНАВАТЕЛЬНОГО ИНТЕРЕСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Махонин Е.В.
ПРИМЕНЕНИЕ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МАГИСТРАНТАМИ В ПРОЦЕССЕ ОСВОЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ
«СОВРЕМЕННЫЕ ПРОБЛЕМЫ БИОТЕХНОЛОГИИ И ОСОБЕННОСТИ ИХ ПРЕПОДАВАНИЯ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Михалёва И.С.
ПРОЕКТИРОВАНИЕ ТЕХНОЛОГИИ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ
У КУРСАНТОВ ВЕДОМСТВЕННОГО ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
Мурашева С.В.
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПОСТРОЕНИЯ БЕСКОНФЛИКТНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ В РАМКАХ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА И СПОСОБЫ ИХ ПРЕОДОЛЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Напсо М.Д.
ИНТЕРАКТИВНОСТЬ КАК ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРИНЦИП . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Николаев В.А., Селиверстов С.Н., Шошин М.А., Алексахина С.А.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СОВРЕМЕННЫХ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ
БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ К ФОРМИРОВАНИЮ НАЦИОНАЛЬНОГО САМОСОЗНАНИЯ ШКОЛЬНИКОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Образцов П.И., Образцов И.П.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ПРАВОВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ КУРСАНТОВ
ВЕДОМСТВЕННОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Оськина С.В.
СЛУЖБА ПРИМИРЕНИЯ (МЕДИАЦИИ) В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ КАК ОБЪЕКТ УПРАВЛЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Переведенцева Е.В., ДугинаС.Ю., Губарева Л.И., Кузнецова Е.В.
ИННОВАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СРЕДСТВО АКТИВИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ
НА ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЯХ В ОРГАНИЗАЦИЯХ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
Писаный Д.М.
СЕМЕЙНЫЕ ЦЕННОСТИ КАК ЭЛЕМЕНТ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ
И ВОЗМОЖНОСТИ ОБЩЕСТВОЗНАНИЯ ПО ИХ УКРЕПЛЕНИЮ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Писклова М.В., Бекоева М.И.
ПОВЫШЕНИЕ ЛИЧНОСТНОЙ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Поседько С.В.
ОРГАНИЗАЦИЯ СМЕШАННОГО ОБУЧЕНИЯ СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ
В УСЛОВИЯХ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ (ПРАКТИЧЕСКИЙ ОПЫТ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
Рыманова Т.Е., Тарасов К.Е., Тарасова О.В., Черноусова Н.В.
МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ДИАЛЕКТИКИ ГНОСЕОЛОГИЧЕСКОГО ИНТЕРЕСА (НА ПРИМЕРЕ МАТЕМАТИКИ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
Сальникова О.С., Селяничев О.Л.
ФОРМИРОВАНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ У ШКОЛЬНИКОВ В РАМКАХ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ПО ПРОГРАММЕ
«ГЕОИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Свиридкина Е.О., Зубрилин К.М., Раздобарина Л.А.
ОБУЧЕНИЯ ГРАФОМОТОРНЫМ НАВЫКАМ ДЕТЕЙ СРЕДСТВАМИ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
Силаева Ж.Г., Коренькова Е.А., Тяпкина А.П., Тяпкин А.С.
ОЦЕНОЧНЫЕ СРЕДСТВА В ПОДГОТОВКЕ БАКАЛАВРОВ – ЛАНДШАФТНЫХ АРХИТЕКТОРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350
СТРУКОВА Т.В.
ПОЭТИЧЕСКАЯ ЗАГАДКА КАК СРЕДСТВО АКТИВИЗАЦИИ МЫСЛИТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ОБУЧАЮЩИХСЯ НА ЗАНЯТИЯХ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Тихий В.И., Кудинова А.Ю.
ТИПОЛОГИЯ И ОРГАНИЗАЦИЯ МЕТОДА ПРОЕКТОВ ПРИ ОБУЧЕНИИ ГЕОГРАФИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
Торгачев Д.Н., Торгачев В.Д.
РАЗВИТИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ УНИВЕРСИТЕТА В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННОЙ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
Черникова С.М., Ягупова Т.А., Очилов Ф.Э.
РАЗВИТИЕ ТВОРЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ ЛИЧНОСТИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНЖЕНЕРНОЙ ГРАФИКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Чеченихина О.С., Смирнова Е.С., Синько В.Н.
ФОРМИРОВАНИЕ У ШКОЛЬНИКОВ НАВЫКОВ ЗДОРОВОГО ПИТАНИЯ ЧЕРЕЗ ПРОЕКТНУЮ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
Шачкова Э.В.
ВЛИЯНИЕ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА НА ТВОРЧЕСКИЕ СПОСОБНОСТИ ХУДОЖНИКОВ-ЖИВОПИСЦЕВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377
Шульдешова Н.В., Алексеенко А.А.
О ПОДХОДАХ К ФОРМИРОВАНИЮ ПРОФЕССИОНАЛИЗМА БУДУЩИХ ФИЛОЛОГОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Яковлева Е.В., Белых А.С.
ПРОЦЕСС ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ЛИЧНОСТНОЙ САМОРЕГУЛЯЦИИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ
ПО АДАПТИВНОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ И ЕГО РЕЗУЛЬТАТИВНЫЕ ПОКАЗАТЕЛИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Яковлева Е.В., Белых А.С.
ГОТОВНОСТЬ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО АДАПТИВНОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
КАК РЕЗУЛЬТАТ ИХ ПОДГОТОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
ПРАВИЛА НАПРАВЛЕНИЯ, РЕЦЕНЗИРОВАНИЯ И ОПУБЛИКОВАНИЯ НАУЧНЫХ СТАТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396
РЕЦЕНЗИРОВАНИЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397
3
Стр.4
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vo l. 1 - No. 98. 2023
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Gella T.N., Doctor of History, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N., Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F., Candidate of Philology (Russia)
Abakumova O.B., Doctor in Philology (Russia)
Eisenstat M.P., Doctor of History, Prof. (Russia)
Alexandrova A.P., Candidate of Philology, Docent (Russia)
Antonova M.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts., Doctor of History, Prof. (Russia)
Belyaeva I.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Gorbunova G.A., Doctor in Pedagogics, Docent (Russia)
Ivanov A.E., Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kalashnikova L.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovaleva T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Minakov S.T., Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I., Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. ,Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pogosyan V.A., Doctor of History, Prof. (Armenia)
Retinskaya T.I., Doctor of Philology, Docent (Russia)
Stepanova N.S., Doctor in Philology, Prof. (France)
Strukova T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Tarasova O.V., Prof. (Russia)
Khvorostov D.A., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Voit I.A.
PRIDNESTROVIAN BORDERLAND IN ANTIQUITY: FROM THE CIMMERIANS
TO THE SLAVIC SETTLEMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Gularyan A.B., Filonov V.I.
PARTICIPATION OF AMATEUR PUBLIC ORGANIZATIONS IN THE DEVELOPMENT
OF AGRICULTURE IN POST-REFORM RUSSIA (1870–1910). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Drozhzhakov R.A.
ORGANIZATIONAL ASPECT OF THE MILITARY REFORM OF THE RED ARMY IN THE 20 . . . . . . . . . . . . 18
Erofeeva G.I.
THE ESTATE OF THE OSTROVY OF GRAND DUKE MIKHAIL ALEXANDROVICH
AS AN EXAMPLE OF AN EXEMPLARY PRIVATE ESTATE THE END OF THE XIX – THE FIRST QUARTER
OF THE XX CENTURY.FEATURES AND SPECIFICS OF PRODUCTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Zhuravskaia A.V.
DEVELOPMENT OF POLITICAL EDUCATION SYSTEM IN THE BRYANSK
GOVERNORATE. 1920. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Zelenskaya Yu.N., Klimentyev N.D.
REEVACUATION OF THE KARELO-FINNISH STATE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Krasov A.V.
THE POSITION AND STATUS OF THE ORTHODOX FAITH
IN THE RUSSIAN EMPIRE BY THE BEGINNING OF THE XX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Krasov A.V.
THE POSITION OF THE ORTHODOX CLERGY IN THE RUSSIAN EMPIRE
BY THE BEGINNING OF THE TWENTIETH CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Malay V.V.
PROBLEMS OF THE SPANISH CIVIL WAR, 1936–1939 IN THE CONTEXT
OF ITALIAN-SOVIET RELATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Mikhalchenko S.I., Tkachenko E.V.
E.V.SPEKTORSKY ON THE ROLE OF CHRISTIANITY IN HISTORY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Pazhvak S.B.
THE OUTBREAK OF THE GREEK CIVIL WAR (1946–1949)
THROUGH THE EYES OF THE BRITISH NEWSPAPER "DAILY HERALD". . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Pervushina L.V., Sergeev V.A., Pervushin V.V.
SERVING YOUR PEOPLE (HISTORICAL AND CULTURAL HERITAGE
OF DROSKOVO VILLAGE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Potvorov A.I.
«DISCIPLINED LEARNING FORMATION AND GYMNASTICS»
IN RUSSIAN SCHOOLS AS A SUBJECT OF DISCUSSION ON THE EVE OF WORLD WAR I . . . . . . . . . . . . . 77
PHILOLOGICAL SCIENCES
Scientifi c Secretary of the Editorial and Publishing Board
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orеl Region, Orel, 95 Komsomolskaya Str.
Tel. +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from
07.04.2021
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
on the websites www.pressa-rf.ru, www.akc.ru
© Team of authors, 2023
© OSU named after I.S. Turgenev, 2023
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 01.02.2022
5.6.1 – Domestic history (historical sciences), 5.6.2 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 5.9.1 – Russian
literature and literature of the peoples of the Russian Federation (philological sciences). 5.9.2 – Literature of the peoples of the world
(philological sciences), 5.8.2 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences),
5.8.7 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences).
4
Aleoshina L.V.
APPOSITIVE PHRASES AS A MEANS OF NOMINATION MALE PERSONS
IN THE IDIOSTYLE N.S. LESKOVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Antonova M.V., Alyoshina L.V., Krivolapov V.N.
ART SPACE IN THE FAIRY TALES OF A.S. PUSHKIN AND THE BROTHERS GRIMM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Antonova M.V., Popova V.I.
THE MIRACLE OF HEALING OF TAIDULA IN THE CHURCH-HISTORICAL STORY
BY P.A. ROSSIEV “ST. ALEXY” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Belskaya A.A., Alyoshina L.V., Krivolapov V.N.
THE MYTHOLOGICAL SUBTEXT OF WOMEN’S NAMES IN THE NOVEL
BY I.S. TURGENEV «VIRGIN SOIL» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Dorokhina T.Y., Antonova M.V., Aleoshina L.V., Izotov V.P.
“NEW CINDERELLAS” BY TATIANA USTINOVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Izotov V.P.
THE «LAME FATE» OF THE STRUGATSKY BROTHERS ANDVYSOTSKY’S«TWODESTINIES» . . . . . . . . 108
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
HISTORICAL SCIENCES
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (98), 2023 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 98. 2023
Karakhanyan N.J.
CONCEPTUAL ANALYSIS OF THE CONCEPT OF THE GRIEF IN THESTORY OF M.GORKY«THE WRETCH PAVEL». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Konyshev E.M., Belova T.V., Krivolapov V.N.
THE PROBLEM OF NATIONAL IDENTITY IN THE NOVELS OF I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Lymar N.V., Stepanova N.S., Mikheicheva E.A., Izotov V.P.
THE CONCEPT «FREEDOM» IN THE AUTOBIOGRAPHICAL BOOK «VREMENA» («THE TIMES») BY M.A. OSORGIN:
TO THE STATEMENT OF THE QUESTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Popova V.I.
SOURCES OF THE PLOT OF THE CHURCH-HISTORICAL STORY BY P.A. ROSSIEV “IN THE WILD NORTH” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Pushkareva I.A.
THE WORD-IMAGE “HAPPINESS”IN THE LYRIC POETRY BY M. I. TSVETAEVA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Startseva I.L., Sharavin A.V., Antyukhov A.V., Mikheicheva E.A.
THE NOVEL «DEEP WOUNDS» BY P. PROSKURIN: IDEOLOGY CORRECTED BY BIOGRAPHY. ARTICLE ONE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Startseva I.L., Sharavin A.V., Antyukhov A.V., Mikheicheva E.A.
THE NOVEL «DEEP WOUNDS» BY P. PROSKURIN: IDEOLOGY CORRECTED BY BIOGRAPHY. ARTICLE TWO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Strukova T.V., Dudina E.F., Antyukhov A.V.
ARTISTIC ORIGINALITY OF LITERARY POETIC RIDDLES OF THE MAGAZINE
«YEZHEMESYACHNYYE SOCHINENIYA, K POL’ZE I UVESELENIYU SLUZHASHCHIYE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Sun Ye.
THE IDEA OF «LITERARINESS» IN THE WORKS OF QIAN ZHONGSHU: IN COMPARISON WITH YU. N. TYNYANOV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Chevtaev A.A.
ODYSSEY IN THE M. ZENKEVICH’S MYTHOPOETICS (ABOUT THE PLOT AND SYMBOLICS OF THE POEM “SHADOWS”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
PEDAGOGICAL SCIENCES
Alekseeva E.N.
ON THE ACTUALIZATION OF THE CONTENT OF THE METHODOLOGICAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHER
OF MATHEMATICS IN THE CONDITIONS OF INDIVIDUALIZATION OF EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Amelina O.Yu.
PROFESSIONAL ORIENTATION OF CREATIVELY MOTIVATED STUDENTS TO DESIGN EDUCATION: THE CURRENT STAGE OF DEVELOPMENT . . . . . . . . . . . . . 173
Amelichkin A.V.
PR-DESIGN TRAINING IN THE SPHERE OF SOCIAL AND CULTURAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Barkhatov M.N.
ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK ON THE DISCIPLINE «PHYSICAL CULTURE AND SPORT»
IN THE IMPLEMENTATION OF TECHNOLOGY FOR THE FORMATION OF STUDENTS’ PROFESSIONAL WORLDVIEW. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Belgrai N.V.
COLLABORATIVE EDUCATION AS AN EFFECTIVE WAY TO IMPROVE THE TRAINING OF TEACHERS OF VOCATIONAL TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Bubnova S.Yu., Karyakina S.N.
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ANALYSIS OF COPING BEHAVIORAL STRATEGIES OF HIGH SCHOOL STUDENTS AND STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Bychkova N.V., Volkov V.V., Lapyko T.P.
METHODOLOGY FOR THE USE OF MULTIMEDIA TEACHING TOOLS FOR HIGHER SCHOOL STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Van Mae, Zubrilin K.M.
PROBLEMS OF PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS-ARTISTS IN CHINA AND RUSSIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Vlasov V.V.
FEATURES OF TEACHING THE MODULE “MORAL AND ETHICAL FOUNDATIONS OF SERVICE IN THE DEPARTMENT
OF INTERNAL AFFAIRS. SERVICE ETIQUETTE» FOR EMPLOYEES WHO ARE FIRST HIRED IN THE DEPARTMENT OF INTERNAL AFFAIRS. . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Gedulyanov M.T.
FACTORS INFLUENCING THE FORMATION OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCE OF MEDICAL STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Gedulyanov M.T., Gedulyanova N.S.
THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR THE FORMATION OF ENTREPRENEURIAL
COMPETENCE OF STUDENTS OF THE MEDICAL UNIVERSITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Gorbacheva O.A., Gorlova J.I., Zhuravskaya N.V.
THE FEATURES OF STUDENT VOLUNTEERING IN PHYSICAL CULTURE AND SPORTS ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Gorlova J.I., Gorbacheva O.A., Molchanov A.S.
ORGANIZATION OF UPBRINGING AT THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS OF OSU NAMED AFTER I.S. TURGENEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Gribkov D.N.
DEVELOPMENT OF WEBSITE CREATION SKILLS AMONG STUDENTS OF THE TRAINING AREA 51.03.06 LIBRARY AND INFORMATION ACTIVITIES . . . . . . . . . 228
Derzhavina N.M.
THE IMPORTANCE OF SEASONAL BOTANY PRACTICE IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF 1ST YEAR STUDENTS
IN THE DIRECTION 060301 BIOLOGY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Efanova O.A.
DIDACTIC POTENTIAL OF FOREIGN LANGUAGE E-LEARNING TECHNOLOGY AT А UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Zhukova M.I., Zvonareva E.A.
EXTRA COURSE ACTIVITIES IN CHEMISTRY AS A MEANS OF FORMING PROFESSIONALLY SIGNIFICANT QUALITIES OF PERSONALITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Kareva N.V., Dulepova U.V.
ANALYTICAL READING AS A MEANS OF FORMING STUDENTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE AT THE MILITARY UNVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Kashina S.V., Arkhipenko M.A.
SOCIO-CULTURAL ADAPTAION OF STUDENTS FROM THE CENTRAL ASIATIC REGION IN THE RUSSIAN EDUCATIONAL ENVIRONMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Koshkina E.N., Orlova E.R.
ON THE FORMATION OF A UNIFIED EDUCATIONAL SPACE OF RUSSIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Kudinova T.A.
TEACHING TRANSLATION PECULIARITIES OF ENGLISH THREE-COMPONENT SUBSTANTIAL TERMS
TOFUTUREMILITARY SPECIALISTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Kulagina T.I.
FORMATION OF NON-LINGUISTIC STUDENTS’ FOREIGN-LANGUAGE EDUCATIONAL AND COGNITIVE COMPETENCE THROUGH
THE LEXICAL APPROACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Lidinfa E.P., Baranova S.V., Chernukhina G.N.
DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION AND MODERN TRENDS IN THE PREPARATION OF HUMAN RESOURCES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Litvinenko I.L.
PROCESSES OF MODERN EDUCATIONAL MANAGEMENT AND MARKETING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (98), 2023 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 98. 2023
Makarova V.N., Churyukina O.A.
FAMILIARIZATION OF SENIOR PRESCHOOL CHILDREN WITH THE ORIGIN OF WORDS
AS A MEANS OF DEVELOPING SPEECH AND COGNITIVE INTEREST. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Mahonin E.V.
APPLICATION OF PROJECT ACTIVITY BY UNDERGRADUATES IN THE PROCESS OF MASTERING THE DISCIPLINE
«MODERN PROBLEMS OF BIOTECHNOLOGY AND THE PECULIARITIES OF THEIR TEACHING» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Mikhaleva I.S.
DESIGNING A TECHNOLOGY FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL RESPONSIBILITY
AMONG CADETS OF A DEPARTMENTAL UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
Murasheva S.V.
CURRENT PROBLEMS OF BUILDING CONFLICT-FREE INTERACTION AMONG STUDENTS
IN THE EDUCATIONAL PROCESS AND WAYS TO OVERCOME THEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Napso M.D.
INTERACTIVITY AS AN EDUCATIONAL PRINCIPLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Nikolaev V.A., Seliverstov S.N., Shoshin M.A., Aleksakhina S.A.
THE USE OF MODERN COMPUTER TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF PREPARING FUTURE TEACHERS
TOWARDS THE FORMATION OF A NATIONAL SELF-AWARENESS OF SCHOOL CHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Obraztsov P.I., Obraztsov I.P.
THEORETICAL ASPECTS OF FORMING PROFESSIONAL AND LEGAL COMPETENCE
OF CADETS AT A DEPARTMENTAL EDUCATIONAL ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Os`kina S.V.
RECONCILIATION (MEDIATION) SERVICES IN EDUCATIONAL ORGANIZATIONS AS AN OBJECT OF MANAGEMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Perevedentseva E.V., Dugina S.Yu., Gubareva L.I., Kuznetsova E.V.
INNOVATIVE TECHNOLOGIES AS A MEANS OF ACTIVATING INDEPENDENT WORK OF STUDENTS
IN PRACTICAL CLASSES IN ORGANIZATIONS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
Pisanyi D.M.
FAMILY VALUES AS AN ELEMENT OF THE SOCIO-CULTURAL IDENTITY OF SCHOOLCHILDREN
AND OPPORTUNITIES OF THE SOCIAL STUDIES TO IT’S STRENGTHEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Pisklova M.V., Bekoeva M.I.
INCREASING THE PERSONAL EFFICIENCY OF STUDENTS IN CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Posed’ko S.V.
ORGANIZATION OF BLENDED EDUCATION OF SENIOR PRESCHOOLERS IN CONDITIONS OF ADDITIONAL EDUCATION (PRACTICAL EXPERIENCE). . . . . . . 331
Rymanova T.E., Tarasov K.E., Tarasova O.V., Chernousova N.V.
METHODOLOGICAL ASPECTS OF DIALECTS OF EPISTOMOLOGICAL INTEREST (ON THE EXAMPLE OF MATHEMATICS). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
Salnikova O.S., Selyanichev O.L.
FORMATION OF ECOLOGICAL THINKING AMONG SCHOOLCHILDREN IN THE FRAMEWORK
OF ADDITIONAL EDUCATION UNDER THE PROGRAM «GEOINFORMATION TECHNOLOGIES» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Sviridkina E.O., Zubrilin K.M., Razdobarina L.A.
TEACHING GRAPHOMOTOR SKILLS TO CHILDREN BY MEANS OF FINE ART . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
Silaeva Z.G., Korenkova E.A., Tyapkina A.P., Tyapkin A.S.
EVALUATION TOOLS IN THE PREPARATION OF BACHELORS – LANDSCAPE ARCHITECTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350
Strukova T.V.
A POETIC RIDDLE AS AN ACTIVATION METHOD OF STUDENTS’ MENTAL ACTIVITY IN RUSSIAN LESSONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Tikhii V.I., Kudinova A.Yu.
TYPOLOGY AND ORGANIZATION OF THE PROJECT METHOD IN TEACHING GEOGRAPHY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
Torgachev D.N., Torgachev V.D.
DEVELOPMENT OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY IN THE CONDITIONS OF MODERN REALITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
Chernikova S.M., Yagupova T.A., Ochilov F.E.
THE DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING OF THE INDIVIDUAL IN THE PROCESS OF LEARNING ENGINEERING GRAPHICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Chechenikhina O.S., Smirnova E.S., Sinko V.N.
FORMING HEALTHY EATING HABITS IN STUDENTS THROUGH PROJECT ACTIVITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
Shachkova E.V.
INFLUENCE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE CREATIVE ABILITIES OF ARTISTS-PAINTERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377
Shuldeshova N.V., Alekseenko A.A.
ABOUT APPROACHES TO THE FORMATION OF PROFESSIONALISM OF FUTURE PHILOLOGISTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Yakovleva Ye.V., Belykh A.S.
THE PROCESS OF FORMATION OF PROFESSIONAL AND PERSONAL SELF-REGULATION
OF FUTURE SPECIALISTS IN ADAPTIVE PHYSICAL CULTURE AND ITS PERFORMANCE INDICATORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Yakovleva Ye.V., Belykh A.S.
THE READINESS OF FUTURE SPECIALISTS IN ADAPTIVE PHYSICAL CULTURE FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IS THE RESULT OF THEIR TRAINING. . . . . . 391
6
Стр.7