ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 2 (95) 2022
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Гелла Т.Н., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф., канд. филол. наук (Россия)
Абакумова О.Б., д-р. филол. наук (Россия)
Айзенштат М.П., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Александрова А.П., канд. филол. наук, доц. (Россия)
Антонова М.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Беляева И.А., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Калашникова Л.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалева Т.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Минаков С.Т., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Новикова В.Г., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А., д-р ист. наук, проф. (Армения)
Ретинская Т.И., д-р филол. наук, проф. (Россия
Степанова Н.С., д-р филол. наук, доц. (Россия)
Струкова Т.В., д-р филол. наук (Россия)
Тарасова О.В., д-р пед. наук, проф. (Франция)
Хворостов Д.А., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Абинякин Р.М.
МАЛОИЗВЕСТНЫЕ ГЕНЕРАЛЫ БЕЛЫХ АРМИЙ В РСФСР В 1920–1922 гг.:
УТОЧНЕНИЕ ПЕРСОНАЛИЙ И БИОГРАФИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Гелла Т.Н.
«ЯПОНИЯ – СТРАНА ПАРАДОКСОВ...» (ПО МАТЕРИАЛАМ БРИТАНСКИХ
ПЕРИОДИЧЕСКИХ ИЗДАНИЙ НАЧАЛА 60-Х ГОДОВ XIX ВЕКА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Горлова Н.И.
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ СОВЕТСКОЙ СИСТЕМЫ ДОБРОВОЛЬЧЕСТВА
В 1919–1930 ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Лазаренко Е.И.
ОРГАНИЗАЦИЯ СОЦИАЛЬНОЙ ПОМОЩИ ВОЕННОПЛЕННЫМ РУССКОЙ АРМИИ ПЕРВОЙ
МИРОВОЙ ВОЙНЫ НА ТЕРРИТОРИИ БРЯНСКОГО УЕЗДА ОРЛОВСКОЙ ГУБЕРНИИ . . . . . . . . 26
Орлов А.С., Белозеров М.К.
К ВОПРОСУ О РАЗВИТИИ ИСТОРИЧЕСКОЙ ОЦЕНКИ РОССИЙСКОЙ РЕВОЛЮЦИИ 1905-1907 ГГ.
В ИССЛЕДОВАНИЯХ ОТЕЧЕСТВЕННЫХ АВТОРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Пушкаренко Е.А.
ШКОЛА КАК ИНСТРУМЕНТ НЕМЕЦКОЙ ПРОПАГАНДЫ НА ОККУПИРОВАННОЙ
СОВЕТСКОЙ ТЕРРИТОРИИ (НА МАТЕРИАЛАХ ГЕНЕРАЛЬНОГО ОКРУГА БЕЛАРУСЬ) . . . . . . . .42
Рыбин Д.В.
ШТУНДИЗМ И АНАТОЛИЙ ФЕДОРОВИЧ КОНИ: ПРОБЛЕМЫ СВОБОДЫ СОВЕСТИ
В РОССИИ НАКАНУНЕ ПЕРВОЙ РУССКОЙ РЕВОЛЮЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Чувардин Г.С., Харченко О.А.
ОСОБЕННОСТИ МАТРИМОНИАЛЬНЫХ ОТНОШЕНИЙ КОМАНДИРОВ ЧАСТЕЙ 1-ОЙ
ГВАРДЕЙСКОЙ КИРАСИРСКОЙ БРИГАДЫ РОССИЙСКОЙ ИМПЕРАТОРСКОЙ
ГВАРДИИ В 1881–1914 ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Алешина Л.В.
ЖЕНСКИЕ ОБРАЗЫ В ПУТЕВЫХ ОЧЕРКАХ Н.С. ЛЕСКОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Алмалчи Хамид Сабах Хлайхель
АНТРОПОФОНЫ «СМЕХ» И «ХОХОТ» В РОМАНЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО» . . 63
Антонова М.В., Антюхов А.В.
«АВТОРСКАЯ ТОПИКА» И ЛИЧНОСТЬ В «СВИТКЕ» ЕЛЕАЗАРА АНЗЕРСКОГО. . . . . . . . . . . . . . 66
Антюхов А.В.
ФОЛЬКЛОРНАЯ И ХРИСТИАНСКАЯ СИМВОЛИКА В РАССКАЗЕ И.С. ТУРГЕНЕВА
«ЖИВЫЕ МОЩИ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Зотов Н.В.
ОЧЕРК В.Г. КОРОЛЕНКО «В ОБЛАЧНЫЙ ДЕНЬ» КАК ОДИН ИЗ ИСТОЧНИКОВ
ИДЕЙНО-ОБРАЗНОЙ СИСТЕМЫ «ИСТОРИИ МОЕГО СОВРЕМЕННИКА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
И.О.ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95.
Тел.: +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
на сайтах www.pressa-rf.ru и www.akc.ru
© Коллектив авторов, 2022
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2022
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
01.02.2022 г.: 5.6.1 – Отечественная история (исторические науки), 5.6.2 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические науки),
10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы)
(филологические науки), 5.8.2 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки),
5.8.7. – Методология и технология профессионального образования (педагогические науки).
Изотов В.П.
«ХРОМАЯ СУДЬБА» БРАТЬЕВ СТРУГАЦКИХ: ОТЗВУКИ И АЛЛЮЗИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Криволапов В.Н.
ОБ УТОПИИ И АНТИУТОПИИ В РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРНОЙ КЛАССИКЕ:
ОТ ГОНЧАРОВА ДО ПЛАТОНОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Кургузова Н.В.
БЫТОВОЕ ФЭНТЕЗИ КАК РАЗНОВИДНОСТЬ РОМФАНТА ИЛИ ЗОЛУШКА СТАНОВИТСЯ
ХОЗЯЙКОЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Любарский Р.В., Старцева И.Л., Шаравин А.В.
КОНЦЕПЦИЯ «СТИРАНИЯ ЛИЧНОЙ ИСТОРИИ» КАРЛОСА КАСТАНЕДЫ В КОНТЕКСТЕ
МОТИВА ДВОЙНИЧЕСТВА В ПОВЕСТИ САШИ КРУГОСВЕТОВА «ТРЕТЬЯ ВСТРЕЧА» . . . . . . .94
Мельникова Л.А.
ТЕМА ДЕТСТВА В РОМАНЕ Г. БЁЛЛЯ «ДОМ БЕЗ ХОЗЯИНА»
И ПОВЕСТИ Ф.М. ДОСТОЕВСКОГО «НЕТОЧКА НЕЗВАНОВА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022
Никитина И.Н., Антюхов А.В.
ДЕМОНОЛОГИЯ В «РАССКАЗЕ ОТЦА АЛЕКСЕЯ» И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Новикова В.Г., Абакумова О.Б., Ретинская Т.И.
АНТОНИЯ БАЙЕТТ – ТЕОРЕТИК ЛИТЕРАТУРЫ. К ПРОБЛЕМЕ РЕПРЕЗЕНТАЦИИ ИСТОРИИ В ЛИТЕРАТУРЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Проскурина В.Л.
МАРИНИСТИЧЕСКАЯ ЛИРИКА Д.Н. ЦЕРТЕЛЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Сабело Е.В.
ЛЕММ – ПЕРСОНАЖ РОМАНА И.С. ТУРГЕНЕВА «ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО»: ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ОБРАЗ И ПРОБЛЕМА ПРОТОТИПА. . . . . . . . . . . 115
Степанов А.С.
ЭВОЛЮЦИЯ СКАЗОЧНОЙ ТРАДИЦИИ В ДЕРЕВЕНСКОЙ ПРОЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Степанова Н.С., Лымарь Н.В.
ДИХОТОМИЯ «РОССИЯ – ЕВРОПА» В АВТОБИОГРАФИЧЕСКОЙ ПРОЗЕ
ПЕРВОЙ И ЧЕТВЕРТОЙ ВОЛН РУССКОЙ ЭМИГРАЦИИ (М. ОСОРГИН И А. КРАМЕР) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Шаравин А.В., Любарский Р.В., Старцева И.Л.
«ТАБАЧНАЯ» ПОЭТИКА В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ О ВЕЛИКОЙ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ (А. ТВАРДОВСКИЙ, В. НЕКРАСОВ, В. ВЫСОЦКИЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Ямагути Рёко
КОНЦЕПТЫ «ВОЛИ» И «ТОСКИ» В РУССКОЙ СВАДЕБНОЙ ЛИРИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Агибалов А.С., Лебедев А.В., Лебедев И.А.
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ В ОБЛАСТИ УПРАВЛЕНИЯ
И ЭКОНОМИКИ ФАРМАЦИИ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Александрова А.П.
ФОРМИРОВАНИЕ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ У СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВЫХ ИНСТИТУТОВ
И ФАКУЛЬТЕТОВ (НА ПРИМЕРЕ ТЕМЫ «ГРАЖДАНСКАЯ ВОЙНА В США 1861–1865») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Алексеева Е.Н., Анисимова Т.В., Булетова Н.Е., Ефимова Е.М.
ЖИЗНЕННЫЙ ЦИКЛ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО СЕРТИФИКАТА КАК ИНСТРУМЕНТА РАЗВИТИЯ
НАЦИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ АКАДЕМИЧЕСКОЙ МОБИЛЬНОСТИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Алексеенко Е.В.
КОМПЛЕКСНЫЙ ПОДХОД К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ХУДОЖЕСТВЕННО-ТВОРЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ
В ХУДОЖЕСТВЕННО-ЭСТЕТИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ ШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Ахмедова Э.М.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТРУДНОСТИ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Ахулкова А.И., Ломовская О.И.
КРИТЕРИАЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫЙ АППАРАТ КАЧЕСТВА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ КУРСАНТОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ
ОРГАНИЗАЦИИ СИСТЕМЫ МВД РОССИИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПОРТАЛА
(НА ПРИМЕРЕ ДИСЦИПЛИН ГРАЖДАНСКО-ПРАВОВОГО ЦИКЛА). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Бойко Е.А.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ К ИННОВАЦИОННОЙ
ЭКОНОМИКО-УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Бурко Н.В., Орехова М.В., Шитакова Н.И.
ФРАЗЕОГРАММАТИЧЕСКИЕ ГРУППЫ И ИХ ИЗУЧЕНИЕ НА РАЗНЫХ УРОВНЯХ ОСВОЕНИЯ
РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Бычкова Н.В., Лапыко Т.П.
МЕТОДИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ПРИМЕНЕНИЯ ДИФФЕРЕНЦИРОВАННОГО ПОДХОДА
В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Горбачева О.А., Горлова Ю.И., Худяков А.А.
ЗНАЧЕНИЕ ФИЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ В ГРАЖДАНСКО-ПАТРИОТИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ СТУДЕНТОВ ВУЗА . . . . . . . 183
Грибков Д.Н., Манько С.Н.
СПЕЦИФИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ»
ДЛЯ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ 52.03.01 ХОРЕОГРАФИЧЕСКОЕ ИСКУССТВО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Позднякова В.А.
ВНЕДРЕНИЕ УЧЕБНЫХ КУРСОВ MOODLE В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Двойнова В.А., Слемзина А.О., Головин Р.Э.
ЭВОЛЮЦИЯ ПОНЯТИЯ «ПРОФЕССИОНАЛИЗМ ПЕДАГОГА» В НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЯХ
ВТОРОГО ДЕСЯТИЛЕТИЯ XXI ВЕКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Демьянков Е.Н., Макеева И.Ю., Верижникова Н.В.
ОПЫТ РЕАЛИЗАЦИИ ДОПОЛНИТЕЛЬНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ПОВЫШЕНИЯ
КВАЛИФИКАЦИИ «УГЛУБЛЕННАЯ ПОДГОТОВКА ОБУЧАЮЩИХСЯ В ОБЛАСТИ БИОЛОГИЧЕСКИХ НАУК» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Дрягин С.В.
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО ВОСПИТАНИЯ ВУЗОВСКОЙ МОЛОДЕЖИ И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Дугина С.Ю.
ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННАЯ МОДЕЛЬ ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ
СТУДЕНТОВ ВУЗА В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ MOODLE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Дулепова Ю.В.
ПРИМЕНЕНИЕ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ОРГАНИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . 213
Зубрилин К.М., Раздобарина Л.А., Подисова О.И.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ТЕНДЕНЦИЙ РАЗВИТИЯ СОВМЕСТНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ
РОССИИ И КИТАЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Ивашова И.А., Семенова Л.М.
ОСОБЕННОСТИ СОТРУДНИЧЕСТВА РОДИТЕЛЕЙ, ИМЕЮЩИХ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ,
СО СТУДЕНТАМИ В УЧЕБНО-ПРОИЗВОДСТВЕННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ПЕРИОД ПАНДЕМИИ COVID – 19 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Конокотин А.А., Громыкин О.Н., Лавриков В.И.
ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ГУМАНИЗАЦИИ СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Коростелев Д.А.
ОПЫТ РАЗРАБОТКИ ИНТЕРАКТИВНОГО КОМПЬЮТЕРНОГО ТРЕНАЖЕРА ПО ДИСЦИПЛИНЕ ОБЩАЯ ФИЗИКА,
НА ПРИМЕРЕ ЛАБОРАТОРНОЙ РАБОТЫ – МОДЕЛИРОВАНИЕ ЭЛЕКТРОСТАТИЧЕСКИХ ПОЛЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022
Котельников В.А., Степаненков Д.В., Никитина Е.А., Лавриков В.И.
УПРАВЛЕНИЕ КАЧЕСТВОМ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ НА ОСНОВЕ МОНИТОРИНГА
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Кочергина Н.И., Звонарева Е.А., Худобина И.Н.
НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПО ХИМИИ КАК ОСНОВА РАЗВИТИЯ
ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Логвинов М.В., Соломченко М.А., Горлова Ю.И.
ПРИМЕНЕНИЕ ИГРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ
НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Мартынова Н.В., Абдуразакова Е.Р., Дьячкова Л.Г., Хворостов Д.А.
ОПЫТ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ «ГРАДОСТРОИТЕЛЬСТВО» В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Напсо М.Д.
К ВОПРОСУ О ЦИФРОВИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Николаев В.А., Гринева Е.А.
СУЩНОСТЬ, СТРУКТУРА, ФОРМИРОВАНИЕ ЭТНОПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Образцов П.И., Инютина Т.С.
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РАБОТНИКОВ
СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СИСТЕМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Правдюк В.Н., Бережнова О.В., Лысак О.Г.
ПОВЫШЕНИЕ КВАЛИФИКАЦИИ УЧИТЕЛЕЙ В УСЛОВИЯХ ДОПОЛНИТЕЛЬОГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Провоторова Н.В.
ИННОВАЦИОННОСТЬ ГОСУДАРСТВЕННОГО УПРАВЛЕНИЯ КАК ДЕТЕРМИНАНТА ГОТОВНОСТИ
К ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ СФЕРЫ ГМУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
Родкина А.А.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ РЕЗУЛЬТАТОВ ЦЕЛОСТНОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО ВОСПРИЯТИЯ
СТУДЕНТАМИ ИСТОЧНИКА ТВОРЧЕСКОГО ВДОХНОВЕНИЯ КАК ФАКТОРА ФОРМИРОВАНИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩЕГО ХУДОЖНИКА ПО КОСТЮМУ В ВЫСШЕМ УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
Ряполова Я.И.
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОРИЕНТИРОВАНИЕ БАКАЛАВРОВ ПЕРВОГО КУРСА – БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ
КАК УСЛОВИЕ ИХ УСПЕШНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
Сидоренко О.И.
АКТУАЛЬНЫЕ ТРЕБОВАНИЯ К ПОДГОТОВКЕ УЧИТЕЛЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Смагина Т.И.
РОЛЬ СИСТЕМ ЭЛЕКТРОННОГО ОБУЧЕНИЯ В ФОРМИРОВАНИИ ГРАММАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА У СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Софронов Р.П., Анисимова М.В., Гоголева С.П., Кычкина Т.С., Григорьева П.И.
ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ
В СЕЛЬСКОЙ МАЛОКОМПЛЕКТНОЙ АГРОЭКОЛОГИЧЕСКОЙ ШКОЛЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Старцева Д.В., Болдовская Е.Н.
МЕТОДЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ В ДРЕВНЕРУССКОМ ПЕВЧЕСКОМ ИСКУССТВЕ XVI –XVII ВЕКОВ
И ВОЗМОЖНОСТИ ИХ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ В СОВРЕМЕННОЙ ПРАКТИКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Степанова Н.А., Бражникова Е.П.
КРИЗИСЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО СТАНОВЛЕНИЯ ЛИЧНОСТИ НА СТАДИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Степанова Н.С.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АДАПТАЦИОННОГО ПОТЕНЦИАЛА ЛИНГВОКУЛЬТУРНОЙ ИНФОРМАЦИИ
В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
Торгачев Д.Н., Торгачев В.Д.
РАЗВИТИЕ ЭФФЕКТИВНЫХ ФОРМ СОТРУДНИЧЕСТВА УНИВЕРСИТЕТА И РАБОТОДАТЕЛЯ
В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ И ТРУДОУСТРОЙСТВА ВЫПУСКНИКОВ
ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ 27.03.05 «ИННОВАТИКА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Тютюнова Ю.М.
ПЛЕНЭР В ГРАФИКЕ: КРАТКИЙ ИСТОРИЧЕСКИЙ ОБЗОР . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
Фефелов С.В., Агаева А.В., Трусова В.С.
АКТУАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ, ПРИМЕНЯЕМЫЕ ПРИ ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРАНТОВ
ИСТОРИКО-ПРАВОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
Хаматнурова Е.Н., Пестова Е.С.
КЛАССИФИКАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ПРИЕМОВ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ
В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
Хворостов А.С., Хворостов Д.А.
МЕТОДОЛОГИЯ И ТЕХНОЛОГИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМ ИСКУССТВЕ
И ДИЗАЙНЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
Хворостов Д.А., Горбунова Г.А., Савельев К.Н.
ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ДИЗАЙН-ОБРАЗОВАНИИ И ОБУЧЕНИИ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМУ ИСКУССТВУ ШКОЛЬНИКОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Цакаев С.Ш.
ВЗАИМОСВЯЗЬ ПОДСИСТЕМ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . 333
Шумилина Н.Г., Шумилин В.П.
ЭЛЕКТРОННЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ВЫСШЕГО УЧЕБНОГО ЗАВЕДЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
Яковлева Е.В.
АДАПТИВНЫЕ СТРАТЕГИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ И ПРОБЛЕМА ЛИЧНОСТНОГО ВЫБОРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Яковлева Е.В., Прихода И.В.
К ВОПРОСУ О РЕСУРСНОМ ОБЕСПЕЧЕНИИ ФУНКЦИОНАЛЬНЫХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ЛИЧНОСТИ
В САМОРЕГУЛЯЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
3
Стр.3
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vo l. 2 - No. 95. 2022
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Gella T.N., Doctor of History, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N., Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F., Candidate of Philology (Russia)
Abakumova O.B., Doctor in Philology (Russia)
Eisenstat M.P., Doctor of History, Prof. (Russia)
Alexandrova A.P., Candidate of Philology, Docent (Russia)
Antonova M.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts., Doctor of History, Prof. (Russia)
Belyaeva I.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E., Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kalashnikova L.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovaleva T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Minakov S.T., Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I., Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. ,Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pogosyan V.A., Doctor of History, Prof. (Armenia)
Retinskaya T.I., Doctor of Philology, Docent (Russia)
Stepanova N.S., Doctor in Philology, Prof. (France)
Strukova T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Tarasova O.V., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Khvorostov D.A., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
HISTORICAL SCIENCES
Abinyakin R.M.
LITTLE-KNOWN GENERALS OF THE WHITE ARMIES IN THE SOVIET RUSSIA
IN 1920–1922: CLARIFYING THE PERSONALITIES AND BIOGRAPHIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Gella T.N.
«JAPAN IS A COUNTRY OF PARADOXES ...» (BASED ON THE MATERIALS
OF BRITISH PERIODICALS OF THE EARLY 60 OF THE XIXCENTURY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Gorlovа N.I.
FEATURES OF THE FORMATION OF THE SOVIET SYSTEM OF VOLUNTEERISM
IN 1919–1930 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Lazarenko E.I.
ORGANIZATION OF SOCIAL ASSISTANCE FOR PRISONERS OF WAR
OF THE RUSSIAN ARMY OF THE FIRST WORLD WAR IN THE TERRITORY
OF THE BRYANSK DISTRICT OF THE OREL PROVINCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Orlov A.S., Belozerov M.K.
ON THE DEVELOPMENT OF THE HISTORICAL ASSESSMENT OF THE RUSSIAN
REVOLUTION OF 1905-1907 IN THE RESEARCH OF DOMESTIC AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Pushkarenko E.A.
SCHOOL AS A TOOL OF GERMAN PROPAGANDA IN THE OCCUPIED SOVIET TERRITORY
(BASED ON THE MATERIALS OF THE GENERAL DISTRICT OF BELARUS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Rybin D.V.
SHTUNDISM AND ANATOLY FEDOROVICH KONI: PROBLEMS OF FREEDOM
OF CONSCIENCE IN RUSSIA ON THE EVE OF THE FIRST RUSSIAN REVOLUTION. . . . . . . . . . . . 46
Chuvardin G.S., Harchenko O.A
SPECIFICS OF MATRIMONIAL RELATIONSHIPS OF COMMANDERS OF UNITS
OF THE 1ST GUARDS BRIGADE OF THE RUSSIAN IMPERIAL GUARDS IN 1881–1914. . . . . . . . . . 52
PHILOLOGICAL SCIENCES
Aleoshina L.V.
FEMALE IMAGES IN N.S. LESKOV’S TRAVEL ESSAYS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Almalchi Hamid Sabah Hlaikhel
ANTHROPOPHONES “СМЕХ” AND “ХОХОТ” IN I.S. TURGENEV’S NOVEL
“THE NOBLE NEST” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Antonova M.V., Antyukhov A.V.
“AUTHOR’S TOPIC” AND PERSONALITY IN THE “SCROLL” OF ELEAZAR OF ANZER. . . . . . . . . 66
Antyukhov A.V.
FOLKLORE AND CHRISTIAN SYMBOLISM IN THE STORY OF I.S. TURGENEV
«LIVING RELICS» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Scientifi c Secretary of the Editorial and Publishing Board
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orеl Region, Orel, 95 Komsomolskaya Str.
Tel. +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from
07.04.2021
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
on the websites www.pressa-rf.ru, www.akc.ru
© Team of authors, 2022
© OSU named after I.S. Turgenev, 2022
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 01.02.2022
5.6.1 – Domestic history (historical sciences), 5.6.2 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 10.01.01 –
Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of specifi c literature)
(philological sciences), 5.8.2 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences),
5.8.7 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences)
4
Zotov N.V.
V.G. KOROLENKO’S ESSAY “ON A CLOUDY DAY” AS ONE OF THE SOURCES
OF THE IDEOLOGICAL AND FIGURATIVE SYSTEM OF “THE HISTORY
OF MY CONTEMPORARY” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Izotov V.P.
THE STRUGATSKY BROTHERS’ «LAME FATE»: ECHOES AND ALLUSIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Кrivolapov V.N.
ABOUT UTOPIA AND DYSTOPIA IN RUSSIAN LITERARY CLASSICS: FROM GONCHAROV
TO PLATONOV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Kurguzova N.V.
HOUSEHOLD FANTASY AS A KIND OF ROMANTIC FICTION OR CINDERELLA BECOMES
THE MISTRESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Lyubarsky R.V., Startseva I.L., Sharavin A.V.
THE CONCEPT OF “ERASING PERSONAL HISTORY” BY CARLOS CASTANEDA
IN THE CONTEXT OF THE MOTIVE OF DUALITY IN SASHA KRUGOSVETOV’S NOVELLA
“THE THIRD MEETING” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022
Melnikova L.A.
THE THEME OF CHILDHOOD IN H. BÖLL’S NOVEL “HOUSE WITHOUT GUARDIANS”
AND THE STORY OF F.M. DOSTOEVSKY “NETOCHKA NEZVANOVA” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Nikitina I.N., Antyukhov A.V.
DEMONOLOGY IN «THE STORY OF FATHER ALEXEI» BY I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Novikova V.G., Abakumova O.B., Retinskaya T.I.
A. BYATT AS LITERARY THEORIST. ON THE PROBLEM OF REPRESENTATION OF HISTORY IN THE LITERATURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Proskurina V.L.
MARINEISTIC LYRICS OF D.N.TSERTELEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Sabelo E.V.
LEMME IS A CHARACTER OF THE NOVEL OF I.S. TURGENEV «DVORYANSKOE GNEZDO»:
ARTISTIC IMAGE AND PROBLEM OF PROTOTYPE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Stepanov A.S.
THE EVOLUTION OF THE FAIRY TALE TRADITION IN RURAL PROSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Stepanova N.S., Lymar N.V.
THE DICHOTOMY «RUSSIA – EUROPE» IN THE AUTOBIOGRAPHICAL PROSE OF THE FIRST AND FOURTH WAVES OF THE RUSSIAN EMIGRATION
(M. OSORGIN AND A. KRAMER) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Sharavin A.V., Lyubarsky R.V., Startseva I.L.
“TOBACCO” POETICS IN WORKS ABOUT THE GREAT PATRIOTIC WAR (A. TVARDOVSKY, V. NEKRASOV, V. VYSOTSKY). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Yamaguchi Ryoko
THE CONCEPTS OF A VOLYA AND A MELANCHOLY IN THE WEDDING LYRICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
PEDAGOGICAL SCIENCES
Agibalov A.S., Lebedev A.V., Lebedev I.A.
RELEVANT PROBLEMS OF TRAINING SPECIALISTS IN THE FIELD OF MANAGEMENT
AND PHARMACY ECONOMICS IN THE CONTEXT OF HIGHER EDUCATION DIGITALIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Alexandrova A.P.
FORMATION OF SOCIO-CULTURAL COMPETENCE IN STUDENTS OF LANGUAGE INSTITUTES
AND FACULTIES (ON THE EXAMPLE OF THE TOPIC “THE CIVIL WAR IN THE USA 1861–1865”). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Alekseeva E.N., Anisimova T.V., Buletova N.E., Efi mova E. M.
LIFE CYCLE OF AN EDUCATIONAL CERTIFICATE AS TOOL FOR THE DEVELOPMENT
OF THE NATIONAL SYSTEM OF ACADEMIC MOBILITY IN HIGHER EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Alekseenko E.V.
AN INTEGRATED APPROACH TO THE USE OF ARTISTIC AND CREATIVE TECHNOLOGIES
IN THE ARTISTIC AND AESTHETIC EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Akhmedova E.M.
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DIFFICULTIES IN THE STUDY OF FOREIGN LANGUAGES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Akxulkova A.I., Lomovkaya O.I.
CRITERION-EVALUATION APPARATUS OF THE QUALITY OF PROFESSIONAL TRAINING OF CADETS OF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION
OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF RUSSIA USING AN INFORMATION AND EDUCATIONAL PORTAL
(ON THE EXAMPLE OF CIVIL LAW CYCLE DISCIPLINES). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Boyko E.A.
THEORETICAL FOUNDATIONS FOR THE FORMATION OF THE READINESS OF FUTURE ENGINEERS FOR INNOVATIVE ECONOMIC
AND MANAGERIAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Burko N.V., Orekhova M.V., Shitakova N.I.
PHRASEOGRAMMATIC GROUPS AND THEIR STUDY AT DIFFERENT LEVELS OF MASTERING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . 172
Bychkova N.V., Lapyko T.P.
METHODOLOGICAL CONDITIONS FOR APPLYING A DIFFERENTIATED APPROACH IN THE TRAINING
OF FUTURE TEACHERS OF FINE ARTS IN THE UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Gorbacheva O.A., Gorlova J.I., Khudyakov A.A.
THE APPLICATION OF MODERN PEDAGOGICAL APPROACHES TO THE ORGANIZATION
OF THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Gribkov D.N., Manko S.N.
SPECIFICITY OF TEACHING THE DISCIPLINE «INFORMATION TECHNOLOGIES» AT THE DIRECTION 52.03.01 – CHOREOGRAPHIC ART . . . . . . . . . 187
Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Pozdnyakova V.А.
IMPLEMENTATION OF MOODLE TRAINING COURSES IN THE EDUCATIONAL PROCESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Dvoynova V.A., Slemzina A.O., Golovin R.E.
EVOLUTION OF THE CONCEPT”TEACHER’SPROFESSIONALISM” IN SCIENTIFIC RESEARCH
OF THE LAST DECADE OF THE XXI CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Demyankov E.N., Makeeva I.Yu., Verizhnikova N.V.
EXPERIENCE OF IMPLEMENTATION OF THE ADDITIONAL PROFESSIONAL PROGRAM OF PROFESSIONAL
DEVELOPMENT «IN-DEPTH TRAINING OF STUDENTS IN THE FIELD OF BIOLOGICAL SCIENCES». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Drygin S.V.
ACTUAL PROBLEMS OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF UNIVERSITY YOUTH AND WAYS TO SOLVE THEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Dygina S.Y.
PRACTICE-ORIENTED MODEL OF ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK
OF UNIVERSITY STUDENTS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF MOODLE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Dulepova Y.V.
THE APPLICATION OF MODERN PEDAGOGICAL APPROACHES TO THE ORGANIZATION
OF THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Zubrilin K.M., Razdobarina L. A., Podisova O. I.
THEORETICAL ANALYSIS OF TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF JOINT EDUCATIONAL PROGRAMS
IN RUSSIA AND CHINA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Ivashova I.A., Semenova L.M.
FEATURES OF COOPERATION OF PARENTS, HAVING CHILDREN WITH DISABILITIES WITH STUDENTS
IN EDUCATION AND INDUSTRIAL ACTIVITIES DURING THE COVID-19 PANDEMIC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022
Konokotin A.A., Gromykin O.N., Lavrikova V.I.
THE MAIN DIRECTIONS OF HUMANIZATION OF THE MODERN SYSTEM OF VOCATIONAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Korostelev D.A.
EXPERIENCE IN DEVELOPING AN INTERACTIVE COMPUTER SIMULATOR IN THE DISCIPLINE OF GENERAL PHYSICS,
USING THE EXAMPLE OF LABORATORY WORK - MODELING OF ELECTROSTATIC FIELDS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Kotelnikov V.A., Stepanenkov D.V., Nikitina E.A., Lavrikov V.I.
QUALITY MANAGEMENT OF VOCATIONAL EDUCATION BASED ON THE MONITORING OF THE EDUCATIONAL PROCESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Kochergina N.I., Zvonareva E.A., Khudobina I.N.
RESEARCH ACTIVITIES IN CHEMISTRY AS A BASIS FOR THE DEVELOPMENT CREATIVE ABILITIES OF STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Logvinov M.V., Solomchenko M.A., Gorlova Yu.I.
THE USE OF GAMING TECHNOLOGIES IN TEACHING STUDENTS OF PEDAGOGICAL AREAS OF TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Martynova N.V., Abdurazakova E.R., Dyachkova L.G., Khvorostov D.A.
EXPERIENCE IN DESIGNING THE EDUCATIONAL PROGRAM «URBAN PLANNING» IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION. . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Napso M.D.
TO A QUESTION ABOUT DIGITALIZATION OF EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Nikolaev V.A., Grineva E.A.
ESSENCE AND STRUCTURE OF ETHNO-PEDAGOGICAL CULTURES OF THE FUTURE TEACHER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Obraztsov P.I., Inutina T.S.
INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF TEACHERS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION
IN THE SYSTEM OF ADVANCED TRAINING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Pravdyuk V.N., Berezhnova O.V., Lysak O.G.
ADVANCED TRAINING OF TEACHERS IN THE CONDITIONS OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Provotorova N.V.
THE INNOVATIVENESS OF PUBLIC ADMINISTRATION AS A DETERMINANT OF THE READINESS
FOR INNOVATIVE ACTIVITY OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF SMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
Rodkina A.A.
THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF USING THE RESULTS OF A HOLISTIC ARTISTIC PERCEPTION
BY STUDENTS OF A SOURCE OF CREATIVE INSPIRATION AS A FACTOR IN THE FORMATION
OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF A FUTURE COSTUME DESIGNER IN A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
Ryapolova Ya.I.
PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION AS A CONDITION FOR SUCCESSFUL PROFESSIONAL ADAPTATION
OF FIRST-YEAR BACHELORS - FUTURE TEACHERS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
Sidorenko O.I.
RELEVANCE OF FOREIGN LANGUAGE TEACHER’S TRAINING REQUIREMENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Smagina T.I.
THE ROLE OF E-LEARNING SYSTEMS IN THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE GRAMMAR COMPETENCE
IN STUDENTS OF LANGUAGE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Sofronov R.P., Anisimova M.V., Gogoleva S.P., Kychkina T.S., Grigoriva P.I.
FEATURES OF THE ORGANIZATION OF EXTRA-COURSE ACTIVITIES OF STUDENTS
IN A RURAL SMALL COMPLETE AGROECOLOGICAL SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Startseva D.V., Boldovskaya E.N.
METHODS OF MUSICAL EDUCATION IN THE ANCIENT RUSSIAN SINGING ARTIN XVI –XVII CENTURES
AND THE POSSIBILITIES OF THEIR USING IN MODERN PRACTICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Stepanova N.A., Brazhnikova E.P.
CRISES OF THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF THE PERSONALITY AT THE STAGE OF PROFESSIONAL ADAPTATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Stepanova N.S.
USING THE ADAPTATION POTENTIAL OF LINGUOCULTURAL INFORMATION IN THE PROCESS
OF STUDYING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
Torgachev D.N., Torgachev V.D.
DEVELOPMENT OF EFFECTIVE FORMS OF COOPERATION BETWEEN THE UNIVERSITY AND THE EMPLOYER
IN THE PROCESS OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES AND EMPLOYMENT OF GRADUATES
IN THE FIELD OF TRAINING 27.03.05 «INNOVATIKA» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Tyutyunova Yu.M.
PLEIN AIR IN THE GRAPHIC ART: A BRIEF HISTORICAL OVERVIEW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
Fefelov S.V., Agaeva A.V., Trusova V.S.
CURRENTEDUCATIONAL TECHNOLOGIES USED IN THE PREPARATION OF UNDERGRADUATES
OF HISTORICAL AND LEGAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
Khamatnurova E.N., Pestova E.S.
CLASSIFICATION OF PEDAGOGICAL TECHNIQUES IN THE EDUCATIONAL PROCESS
IN THE SYSTEM OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
Khvorostov A.S., Khvorostov D.A.
METHODOLOGY AND TECHNOLOGY OF PROFESSIONAL EDUCATION IN THE VISUAL ARTS AND DESIGN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
Khvorostov D.A., Gorbunova G.A., Saveliev K.N.
DIGITAL TECHNOLOGIES IN DESIGN EDUCATION AND TEACHING FINE ARTS TO SCHOOLCHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Tsakaev S.Sh.
INTERRELATION OF SUBSYSTEMS OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL CULTURE IN EDUCATIONAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Shumilina N.G., Shumilin V.P.
ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES IN TEACHING STUDENTS OF A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
Yakovleva Ye.V.
ADAPTIVE STRATEGIES OF PROFESSIONAL ACTIVITY AND THE PROBLEM OF PERSONAL CHOICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Yakovleva Ye.V., Prikhoda I.V.
TO THE QUESTION OF RESOURCE SUPPORT OF THE FUNCTIONAL CAPABILITIES
OF THE PERSON IN THE SELF-REGULATION OF PROFESSIONAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
6
Стр.6