Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 635051)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Ученые записки Орловского государственного университета

Ученые записки Орловского государственного университета №2 2022 (449,00 руб.)

0   0
Страниц355
ID760154
АннотацияНаучный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки.
Ученые записки Орловского государственного университета .— 2022 .— №2 .— 355 с. — URL: https://rucont.ru/efd/760154 (дата обращения: 05.05.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Ученые_записки_Орловского_государственного_университета_№2_2022.pdf
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ Научный журнал Издается с 1940 года Выходит 4 раза в год № 2 (95) 2022 Редакционно-издательская коллегия: Главный редактор Гелла Т.Н., д-р ист. наук, проф. (Россия) Заместитель главного редактора Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия) Члены редколлегии: Дудина Е.Ф., канд. филол. наук (Россия) Абакумова О.Б., д-р. филол. наук (Россия) Айзенштат М.П., д-р ист. наук, проф. (Россия) Александрова А.П., канд. филол. наук, доц. (Россия) Антонова М.В., д-р филол. наук, проф.(Россия) Арзаканян М.Ц., д-р ист. наук, проф. (Россия) Беляева И.А., д-р филол. наук, проф. (Россия) Иванов А.Е., д-р ист. наук, проф. (Россия) Изотов В.П., д-р филол. наук, проф.(Россия) Калашникова Л.В., д-р филол. наук, проф.(Россия) Ковалева Т.В., д-р филол. наук, проф.(Россия) Ларионова Л.Г., д-р пед. наук, проф. (Россия) Львова С.И., д-р пед. наук, проф. (Россия) Минаков С.Т., д-р ист. наук, проф. (Россия) Михальченко С.И., д-р ист. наук, проф. (Россия) Михеичева Е.А., д-р филол. наук, проф. (Россия) Николаев В.А., д-р пед. наук, проф. (Россия) Новиков С.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия) Новикова В.Г., д-р филол. наук, проф. (Россия) Образцов П.И., д-р пед. наук, проф. (Россия) Погосян В.А., д-р ист. наук, проф. (Армения) Ретинская Т.И., д-р филол. наук, проф. (Россия Степанова Н.С., д-р филол. наук, доц. (Россия) Струкова Т.В., д-р филол. наук (Россия) Тарасова О.В., д-р пед. наук, проф. (Франция) Хворостов Д.А., д-р пед. наук, проф. (Россия) Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь) Абинякин Р.М. МАЛОИЗВЕСТНЫЕ ГЕНЕРАЛЫ БЕЛЫХ АРМИЙ В РСФСР В 1920–1922 гг.: УТОЧНЕНИЕ ПЕРСОНАЛИЙ И БИОГРАФИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Гелла Т.Н. «ЯПОНИЯ – СТРАНА ПАРАДОКСОВ...» (ПО МАТЕРИАЛАМ БРИТАНСКИХ ПЕРИОДИЧЕСКИХ ИЗДАНИЙ НАЧАЛА 60-Х ГОДОВ XIX ВЕКА) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Горлова Н.И. ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ СОВЕТСКОЙ СИСТЕМЫ ДОБРОВОЛЬЧЕСТВА В 1919–1930 ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Лазаренко Е.И. ОРГАНИЗАЦИЯ СОЦИАЛЬНОЙ ПОМОЩИ ВОЕННОПЛЕННЫМ РУССКОЙ АРМИИ ПЕРВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ НА ТЕРРИТОРИИ БРЯНСКОГО УЕЗДА ОРЛОВСКОЙ ГУБЕРНИИ . . . . . . . . 26 Орлов А.С., Белозеров М.К. К ВОПРОСУ О РАЗВИТИИ ИСТОРИЧЕСКОЙ ОЦЕНКИ РОССИЙСКОЙ РЕВОЛЮЦИИ 1905-1907 ГГ. В ИССЛЕДОВАНИЯХ ОТЕЧЕСТВЕННЫХ АВТОРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Пушкаренко Е.А. ШКОЛА КАК ИНСТРУМЕНТ НЕМЕЦКОЙ ПРОПАГАНДЫ НА ОККУПИРОВАННОЙ СОВЕТСКОЙ ТЕРРИТОРИИ (НА МАТЕРИАЛАХ ГЕНЕРАЛЬНОГО ОКРУГА БЕЛАРУСЬ) . . . . . . . .42 Рыбин Д.В. ШТУНДИЗМ И АНАТОЛИЙ ФЕДОРОВИЧ КОНИ: ПРОБЛЕМЫ СВОБОДЫ СОВЕСТИ В РОССИИ НАКАНУНЕ ПЕРВОЙ РУССКОЙ РЕВОЛЮЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Чувардин Г.С., Харченко О.А. ОСОБЕННОСТИ МАТРИМОНИАЛЬНЫХ ОТНОШЕНИЙ КОМАНДИРОВ ЧАСТЕЙ 1-ОЙ ГВАРДЕЙСКОЙ КИРАСИРСКОЙ БРИГАДЫ РОССИЙСКОЙ ИМПЕРАТОРСКОЙ ГВАРДИИ В 1881–1914 ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Алешина Л.В. ЖЕНСКИЕ ОБРАЗЫ В ПУТЕВЫХ ОЧЕРКАХ Н.С. ЛЕСКОВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Алмалчи Хамид Сабах Хлайхель АНТРОПОФОНЫ «СМЕХ» И «ХОХОТ» В РОМАНЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО» . . 63 Антонова М.В., Антюхов А.В. «АВТОРСКАЯ ТОПИКА» И ЛИЧНОСТЬ В «СВИТКЕ» ЕЛЕАЗАРА АНЗЕРСКОГО. . . . . . . . . . . . . . 66 Антюхов А.В. ФОЛЬКЛОРНАЯ И ХРИСТИАНСКАЯ СИМВОЛИКА В РАССКАЗЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «ЖИВЫЕ МОЩИ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Зотов Н.В. ОЧЕРК В.Г. КОРОЛЕНКО «В ОБЛАЧНЫЙ ДЕНЬ» КАК ОДИН ИЗ ИСТОЧНИКОВ ИДЕЙНО-ОБРАЗНОЙ СИСТЕМЫ «ИСТОРИИ МОЕГО СОВРЕМЕННИКА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 И.О.ответственного редактора Дудина Е.Ф. канд. филол. наук Адрес редакции: 302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95. Тел.: +7 9050460601 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021 Подписной индекс 43366 по объединенному каталогу «Пресса России» на сайтах www.pressa-rf.ru и www.akc.ru © Коллектив авторов, 2022 © ОГУ имени И.С. Тургенева, 2022 Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от 01.02.2022 г.: 5.6.1 – Отечественная история (исторические науки), 5.6.2 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы) (филологические науки), 5.8.2 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки), 5.8.7. – Методология и технология профессионального образования (педагогические науки). Изотов В.П. «ХРОМАЯ СУДЬБА» БРАТЬЕВ СТРУГАЦКИХ: ОТЗВУКИ И АЛЛЮЗИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Криволапов В.Н. ОБ УТОПИИ И АНТИУТОПИИ В РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРНОЙ КЛАССИКЕ: ОТ ГОНЧАРОВА ДО ПЛАТОНОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Кургузова Н.В. БЫТОВОЕ ФЭНТЕЗИ КАК РАЗНОВИДНОСТЬ РОМФАНТА ИЛИ ЗОЛУШКА СТАНОВИТСЯ ХОЗЯЙКОЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Любарский Р.В., Старцева И.Л., Шаравин А.В. КОНЦЕПЦИЯ «СТИРАНИЯ ЛИЧНОЙ ИСТОРИИ» КАРЛОСА КАСТАНЕДЫ В КОНТЕКСТЕ МОТИВА ДВОЙНИЧЕСТВА В ПОВЕСТИ САШИ КРУГОСВЕТОВА «ТРЕТЬЯ ВСТРЕЧА» . . . . . . .94 Мельникова Л.А. ТЕМА ДЕТСТВА В РОМАНЕ Г. БЁЛЛЯ «ДОМ БЕЗ ХОЗЯИНА» И ПОВЕСТИ Ф.М. ДОСТОЕВСКОГО «НЕТОЧКА НЕЗВАНОВА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Учредитель – федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева» ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева» Содержание ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022 Никитина И.Н., Антюхов А.В. ДЕМОНОЛОГИЯ В «РАССКАЗЕ ОТЦА АЛЕКСЕЯ» И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Новикова В.Г., Абакумова О.Б., Ретинская Т.И. АНТОНИЯ БАЙЕТТ – ТЕОРЕТИК ЛИТЕРАТУРЫ. К ПРОБЛЕМЕ РЕПРЕЗЕНТАЦИИ ИСТОРИИ В ЛИТЕРАТУРЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Проскурина В.Л. МАРИНИСТИЧЕСКАЯ ЛИРИКА Д.Н. ЦЕРТЕЛЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Сабело Е.В. ЛЕММ – ПЕРСОНАЖ РОМАНА И.С. ТУРГЕНЕВА «ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО»: ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ОБРАЗ И ПРОБЛЕМА ПРОТОТИПА. . . . . . . . . . . 115 Степанов А.С. ЭВОЛЮЦИЯ СКАЗОЧНОЙ ТРАДИЦИИ В ДЕРЕВЕНСКОЙ ПРОЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Степанова Н.С., Лымарь Н.В. ДИХОТОМИЯ «РОССИЯ – ЕВРОПА» В АВТОБИОГРАФИЧЕСКОЙ ПРОЗЕ ПЕРВОЙ И ЧЕТВЕРТОЙ ВОЛН РУССКОЙ ЭМИГРАЦИИ (М. ОСОРГИН И А. КРАМЕР) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Шаравин А.В., Любарский Р.В., Старцева И.Л. «ТАБАЧНАЯ» ПОЭТИКА В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ О ВЕЛИКОЙ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ (А. ТВАРДОВСКИЙ, В. НЕКРАСОВ, В. ВЫСОЦКИЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Ямагути Рёко КОНЦЕПТЫ «ВОЛИ» И «ТОСКИ» В РУССКОЙ СВАДЕБНОЙ ЛИРИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Агибалов А.С., Лебедев А.В., Лебедев И.А. АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ В ОБЛАСТИ УПРАВЛЕНИЯ И ЭКОНОМИКИ ФАРМАЦИИ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Александрова А.П. ФОРМИРОВАНИЕ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ У СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВЫХ ИНСТИТУТОВ И ФАКУЛЬТЕТОВ (НА ПРИМЕРЕ ТЕМЫ «ГРАЖДАНСКАЯ ВОЙНА В США 1861–1865») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Алексеева Е.Н., Анисимова Т.В., Булетова Н.Е., Ефимова Е.М. ЖИЗНЕННЫЙ ЦИКЛ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО СЕРТИФИКАТА КАК ИНСТРУМЕНТА РАЗВИТИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ АКАДЕМИЧЕСКОЙ МОБИЛЬНОСТИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Алексеенко Е.В. КОМПЛЕКСНЫЙ ПОДХОД К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ХУДОЖЕСТВЕННО-ТВОРЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ХУДОЖЕСТВЕННО-ЭСТЕТИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ ШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Ахмедова Э.М. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТРУДНОСТИ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Ахулкова А.И., Ломовская О.И. КРИТЕРИАЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫЙ АППАРАТ КАЧЕСТВА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ КУРСАНТОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ СИСТЕМЫ МВД РОССИИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПОРТАЛА (НА ПРИМЕРЕ ДИСЦИПЛИН ГРАЖДАНСКО-ПРАВОВОГО ЦИКЛА). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Бойко Е.А. ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ К ИННОВАЦИОННОЙ ЭКОНОМИКО-УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Бурко Н.В., Орехова М.В., Шитакова Н.И. ФРАЗЕОГРАММАТИЧЕСКИЕ ГРУППЫ И ИХ ИЗУЧЕНИЕ НА РАЗНЫХ УРОВНЯХ ОСВОЕНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Бычкова Н.В., Лапыко Т.П. МЕТОДИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ПРИМЕНЕНИЯ ДИФФЕРЕНЦИРОВАННОГО ПОДХОДА В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Горбачева О.А., Горлова Ю.И., Худяков А.А. ЗНАЧЕНИЕ ФИЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ В ГРАЖДАНСКО-ПАТРИОТИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ СТУДЕНТОВ ВУЗА . . . . . . . 183 Грибков Д.Н., Манько С.Н. СПЕЦИФИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ» ДЛЯ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ 52.03.01 ХОРЕОГРАФИЧЕСКОЕ ИСКУССТВО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Позднякова В.А. ВНЕДРЕНИЕ УЧЕБНЫХ КУРСОВ MOODLE В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Двойнова В.А., Слемзина А.О., Головин Р.Э. ЭВОЛЮЦИЯ ПОНЯТИЯ «ПРОФЕССИОНАЛИЗМ ПЕДАГОГА» В НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЯХ ВТОРОГО ДЕСЯТИЛЕТИЯ XXI ВЕКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Демьянков Е.Н., Макеева И.Ю., Верижникова Н.В. ОПЫТ РЕАЛИЗАЦИИ ДОПОЛНИТЕЛЬНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ «УГЛУБЛЕННАЯ ПОДГОТОВКА ОБУЧАЮЩИХСЯ В ОБЛАСТИ БИОЛОГИЧЕСКИХ НАУК» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Дрягин С.В. АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО ВОСПИТАНИЯ ВУЗОВСКОЙ МОЛОДЕЖИ И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Дугина С.Ю. ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННАЯ МОДЕЛЬ ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ВУЗА В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ MOODLE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Дулепова Ю.В. ПРИМЕНЕНИЕ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ОРГАНИЗАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . 213 Зубрилин К.М., Раздобарина Л.А., Подисова О.И. ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ТЕНДЕНЦИЙ РАЗВИТИЯ СОВМЕСТНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ РОССИИ И КИТАЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Ивашова И.А., Семенова Л.М. ОСОБЕННОСТИ СОТРУДНИЧЕСТВА РОДИТЕЛЕЙ, ИМЕЮЩИХ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ, СО СТУДЕНТАМИ В УЧЕБНО-ПРОИЗВОДСТВЕННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ПЕРИОД ПАНДЕМИИ COVID – 19 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Конокотин А.А., Громыкин О.Н., Лавриков В.И. ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ГУМАНИЗАЦИИ СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Коростелев Д.А. ОПЫТ РАЗРАБОТКИ ИНТЕРАКТИВНОГО КОМПЬЮТЕРНОГО ТРЕНАЖЕРА ПО ДИСЦИПЛИНЕ ОБЩАЯ ФИЗИКА, НА ПРИМЕРЕ ЛАБОРАТОРНОЙ РАБОТЫ – МОДЕЛИРОВАНИЕ ЭЛЕКТРОСТАТИЧЕСКИХ ПОЛЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022 Котельников В.А., Степаненков Д.В., Никитина Е.А., Лавриков В.И. УПРАВЛЕНИЕ КАЧЕСТВОМ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ НА ОСНОВЕ МОНИТОРИНГА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Кочергина Н.И., Звонарева Е.А., Худобина И.Н. НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПО ХИМИИ КАК ОСНОВА РАЗВИТИЯ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Логвинов М.В., Соломченко М.А., Горлова Ю.И. ПРИМЕНЕНИЕ ИГРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Мартынова Н.В., Абдуразакова Е.Р., Дьячкова Л.Г., Хворостов Д.А. ОПЫТ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ «ГРАДОСТРОИТЕЛЬСТВО» В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Напсо М.Д. К ВОПРОСУ О ЦИФРОВИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Николаев В.А., Гринева Е.А. СУЩНОСТЬ, СТРУКТУРА, ФОРМИРОВАНИЕ ЭТНОПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Образцов П.И., Инютина Т.С. ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РАБОТНИКОВ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СИСТЕМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Правдюк В.Н., Бережнова О.В., Лысак О.Г. ПОВЫШЕНИЕ КВАЛИФИКАЦИИ УЧИТЕЛЕЙ В УСЛОВИЯХ ДОПОЛНИТЕЛЬОГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Провоторова Н.В. ИННОВАЦИОННОСТЬ ГОСУДАРСТВЕННОГО УПРАВЛЕНИЯ КАК ДЕТЕРМИНАНТА ГОТОВНОСТИ К ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ СФЕРЫ ГМУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Родкина А.А. ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ РЕЗУЛЬТАТОВ ЦЕЛОСТНОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО ВОСПРИЯТИЯ СТУДЕНТАМИ ИСТОЧНИКА ТВОРЧЕСКОГО ВДОХНОВЕНИЯ КАК ФАКТОРА ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩЕГО ХУДОЖНИКА ПО КОСТЮМУ В ВЫСШЕМ УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Ряполова Я.И. ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОРИЕНТИРОВАНИЕ БАКАЛАВРОВ ПЕРВОГО КУРСА – БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ КАК УСЛОВИЕ ИХ УСПЕШНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Сидоренко О.И. АКТУАЛЬНЫЕ ТРЕБОВАНИЯ К ПОДГОТОВКЕ УЧИТЕЛЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Смагина Т.И. РОЛЬ СИСТЕМ ЭЛЕКТРОННОГО ОБУЧЕНИЯ В ФОРМИРОВАНИИ ГРАММАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА У СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Софронов Р.П., Анисимова М.В., Гоголева С.П., Кычкина Т.С., Григорьева П.И. ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ В СЕЛЬСКОЙ МАЛОКОМПЛЕКТНОЙ АГРОЭКОЛОГИЧЕСКОЙ ШКОЛЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Старцева Д.В., Болдовская Е.Н. МЕТОДЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ В ДРЕВНЕРУССКОМ ПЕВЧЕСКОМ ИСКУССТВЕ XVI –XVII ВЕКОВ И ВОЗМОЖНОСТИ ИХ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ В СОВРЕМЕННОЙ ПРАКТИКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Степанова Н.А., Бражникова Е.П. КРИЗИСЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО СТАНОВЛЕНИЯ ЛИЧНОСТИ НА СТАДИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Степанова Н.С. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АДАПТАЦИОННОГО ПОТЕНЦИАЛА ЛИНГВОКУЛЬТУРНОЙ ИНФОРМАЦИИ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 Торгачев Д.Н., Торгачев В.Д. РАЗВИТИЕ ЭФФЕКТИВНЫХ ФОРМ СОТРУДНИЧЕСТВА УНИВЕРСИТЕТА И РАБОТОДАТЕЛЯ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ И ТРУДОУСТРОЙСТВА ВЫПУСКНИКОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ 27.03.05 «ИННОВАТИКА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Тютюнова Ю.М. ПЛЕНЭР В ГРАФИКЕ: КРАТКИЙ ИСТОРИЧЕСКИЙ ОБЗОР . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Фефелов С.В., Агаева А.В., Трусова В.С. АКТУАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ, ПРИМЕНЯЕМЫЕ ПРИ ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРАНТОВ ИСТОРИКО-ПРАВОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Хаматнурова Е.Н., Пестова Е.С. КЛАССИФИКАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ПРИЕМОВ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Хворостов А.С., Хворостов Д.А. МЕТОДОЛОГИЯ И ТЕХНОЛОГИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМ ИСКУССТВЕ И ДИЗАЙНЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Хворостов Д.А., Горбунова Г.А., Савельев К.Н. ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ДИЗАЙН-ОБРАЗОВАНИИ И ОБУЧЕНИИ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМУ ИСКУССТВУ ШКОЛЬНИКОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Цакаев С.Ш. ВЗАИМОСВЯЗЬ ПОДСИСТЕМ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . 333 Шумилина Н.Г., Шумилин В.П. ЭЛЕКТРОННЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ВЫСШЕГО УЧЕБНОГО ЗАВЕДЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Яковлева Е.В. АДАПТИВНЫЕ СТРАТЕГИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ И ПРОБЛЕМА ЛИЧНОСТНОГО ВЫБОРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Яковлева Е.В., Прихода И.В. К ВОПРОСУ О РЕСУРСНОМ ОБЕСПЕЧЕНИИ ФУНКЦИОНАЛЬНЫХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ЛИЧНОСТИ В САМОРЕГУЛЯЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 3
Стр.3
Scientifi c journal It was founded in 1940 Is published 4 times a year SCIENTIFIC NOTES OF OREL STATE UNIVERSITY Vo l. 2 - No. 95. 2022 Editorial board: Scientifi c editor-in-chief Gella T.N., Doctor of History, Prof. Scientifi c deputy editor-in-chief Puzankova E.N., Doctor in Pedagogics, Prof. Board members: Dudina E.F., Candidate of Philology (Russia) Abakumova O.B., Doctor in Philology (Russia) Eisenstat M.P., Doctor of History, Prof. (Russia) Alexandrova A.P., Candidate of Philology, Docent (Russia) Antonova M.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Arzakanyan M.Ts., Doctor of History, Prof. (Russia) Belyaeva I.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Ivanov A.E., Doctor of History, Prof. (Russia) Izotov V.P., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kalashnikova L.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kovaleva T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Larionova L.G., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) L’vova S.I., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Minakov S.T., Doctor of History, Prof. (Russia) Mikhal`chenko S.I., Doctor of History, Prof. (Russia) Mikheicheva E.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Nikolaev V.A., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Nikonova T.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Novikov S.N., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Obraztsov P. I. ,Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia) Pogosyan V.A., Doctor of History, Prof. (Armenia) Retinskaya T.I., Doctor of Philology, Docent (Russia) Stepanova N.S., Doctor in Philology, Prof. (France) Strukova T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Tarasova O.V., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Khvorostov D.A., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus) The founder – Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Orel State University named after I.S. Turgenev» FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev» Contents HISTORICAL SCIENCES Abinyakin R.M. LITTLE-KNOWN GENERALS OF THE WHITE ARMIES IN THE SOVIET RUSSIA IN 1920–1922: CLARIFYING THE PERSONALITIES AND BIOGRAPHIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Gella T.N. «JAPAN IS A COUNTRY OF PARADOXES ...» (BASED ON THE MATERIALS OF BRITISH PERIODICALS OF THE EARLY 60 OF THE XIXCENTURY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Gorlovа N.I. FEATURES OF THE FORMATION OF THE SOVIET SYSTEM OF VOLUNTEERISM IN 1919–1930 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Lazarenko E.I. ORGANIZATION OF SOCIAL ASSISTANCE FOR PRISONERS OF WAR OF THE RUSSIAN ARMY OF THE FIRST WORLD WAR IN THE TERRITORY OF THE BRYANSK DISTRICT OF THE OREL PROVINCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Orlov A.S., Belozerov M.K. ON THE DEVELOPMENT OF THE HISTORICAL ASSESSMENT OF THE RUSSIAN REVOLUTION OF 1905-1907 IN THE RESEARCH OF DOMESTIC AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Pushkarenko E.A. SCHOOL AS A TOOL OF GERMAN PROPAGANDA IN THE OCCUPIED SOVIET TERRITORY (BASED ON THE MATERIALS OF THE GENERAL DISTRICT OF BELARUS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Rybin D.V. SHTUNDISM AND ANATOLY FEDOROVICH KONI: PROBLEMS OF FREEDOM OF CONSCIENCE IN RUSSIA ON THE EVE OF THE FIRST RUSSIAN REVOLUTION. . . . . . . . . . . . 46 Chuvardin G.S., Harchenko O.A SPECIFICS OF MATRIMONIAL RELATIONSHIPS OF COMMANDERS OF UNITS OF THE 1ST GUARDS BRIGADE OF THE RUSSIAN IMPERIAL GUARDS IN 1881–1914. . . . . . . . . . 52 PHILOLOGICAL SCIENCES Aleoshina L.V. FEMALE IMAGES IN N.S. LESKOV’S TRAVEL ESSAYS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Almalchi Hamid Sabah Hlaikhel ANTHROPOPHONES “СМЕХ” AND “ХОХОТ” IN I.S. TURGENEV’S NOVEL “THE NOBLE NEST” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Antonova M.V., Antyukhov A.V. “AUTHOR’S TOPIC” AND PERSONALITY IN THE “SCROLL” OF ELEAZAR OF ANZER. . . . . . . . . 66 Antyukhov A.V. FOLKLORE AND CHRISTIAN SYMBOLISM IN THE STORY OF I.S. TURGENEV «LIVING RELICS» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Scientifi c Secretary of the Editorial and Publishing Board Dudina E.F. Candidate of Philology Editorial Offi ce address: 302026, Orеl Region, Orel, 95 Komsomolskaya Str. Tel. +7 9050460601 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Registered in the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from 07.04.2021 Index 43366 on general catalog «Press of Russia» on the websites www.pressa-rf.ru, www.akc.ru © Team of authors, 2022 © OSU named after I.S. Turgenev, 2022 The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 01.02.2022 5.6.1 – Domestic history (historical sciences), 5.6.2 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of specifi c literature) (philological sciences), 5.8.2 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences), 5.8.7 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences) 4 Zotov N.V. V.G. KOROLENKO’S ESSAY “ON A CLOUDY DAY” AS ONE OF THE SOURCES OF THE IDEOLOGICAL AND FIGURATIVE SYSTEM OF “THE HISTORY OF MY CONTEMPORARY” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 Izotov V.P. THE STRUGATSKY BROTHERS’ «LAME FATE»: ECHOES AND ALLUSIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Кrivolapov V.N. ABOUT UTOPIA AND DYSTOPIA IN RUSSIAN LITERARY CLASSICS: FROM GONCHAROV TO PLATONOV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Kurguzova N.V. HOUSEHOLD FANTASY AS A KIND OF ROMANTIC FICTION OR CINDERELLA BECOMES THE MISTRESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Lyubarsky R.V., Startseva I.L., Sharavin A.V. THE CONCEPT OF “ERASING PERSONAL HISTORY” BY CARLOS CASTANEDA IN THE CONTEXT OF THE MOTIVE OF DUALITY IN SASHA KRUGOSVETOV’S NOVELLA “THE THIRD MEETING” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022 Melnikova L.A. THE THEME OF CHILDHOOD IN H. BÖLL’S NOVEL “HOUSE WITHOUT GUARDIANS” AND THE STORY OF F.M. DOSTOEVSKY “NETOCHKA NEZVANOVA” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Nikitina I.N., Antyukhov A.V. DEMONOLOGY IN «THE STORY OF FATHER ALEXEI» BY I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Novikova V.G., Abakumova O.B., Retinskaya T.I. A. BYATT AS LITERARY THEORIST. ON THE PROBLEM OF REPRESENTATION OF HISTORY IN THE LITERATURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Proskurina V.L. MARINEISTIC LYRICS OF D.N.TSERTELEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Sabelo E.V. LEMME IS A CHARACTER OF THE NOVEL OF I.S. TURGENEV «DVORYANSKOE GNEZDO»: ARTISTIC IMAGE AND PROBLEM OF PROTOTYPE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Stepanov A.S. THE EVOLUTION OF THE FAIRY TALE TRADITION IN RURAL PROSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Stepanova N.S., Lymar N.V. THE DICHOTOMY «RUSSIA – EUROPE» IN THE AUTOBIOGRAPHICAL PROSE OF THE FIRST AND FOURTH WAVES OF THE RUSSIAN EMIGRATION (M. OSORGIN AND A. KRAMER) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Sharavin A.V., Lyubarsky R.V., Startseva I.L. “TOBACCO” POETICS IN WORKS ABOUT THE GREAT PATRIOTIC WAR (A. TVARDOVSKY, V. NEKRASOV, V. VYSOTSKY). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Yamaguchi Ryoko THE CONCEPTS OF A VOLYA AND A MELANCHOLY IN THE WEDDING LYRICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 PEDAGOGICAL SCIENCES Agibalov A.S., Lebedev A.V., Lebedev I.A. RELEVANT PROBLEMS OF TRAINING SPECIALISTS IN THE FIELD OF MANAGEMENT AND PHARMACY ECONOMICS IN THE CONTEXT OF HIGHER EDUCATION DIGITALIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Alexandrova A.P. FORMATION OF SOCIO-CULTURAL COMPETENCE IN STUDENTS OF LANGUAGE INSTITUTES AND FACULTIES (ON THE EXAMPLE OF THE TOPIC “THE CIVIL WAR IN THE USA 1861–1865”). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Alekseeva E.N., Anisimova T.V., Buletova N.E., Efi mova E. M. LIFE CYCLE OF AN EDUCATIONAL CERTIFICATE AS TOOL FOR THE DEVELOPMENT OF THE NATIONAL SYSTEM OF ACADEMIC MOBILITY IN HIGHER EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Alekseenko E.V. AN INTEGRATED APPROACH TO THE USE OF ARTISTIC AND CREATIVE TECHNOLOGIES IN THE ARTISTIC AND AESTHETIC EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Akhmedova E.M. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DIFFICULTIES IN THE STUDY OF FOREIGN LANGUAGES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Akxulkova A.I., Lomovkaya O.I. CRITERION-EVALUATION APPARATUS OF THE QUALITY OF PROFESSIONAL TRAINING OF CADETS OF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF RUSSIA USING AN INFORMATION AND EDUCATIONAL PORTAL (ON THE EXAMPLE OF CIVIL LAW CYCLE DISCIPLINES). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Boyko E.A. THEORETICAL FOUNDATIONS FOR THE FORMATION OF THE READINESS OF FUTURE ENGINEERS FOR INNOVATIVE ECONOMIC AND MANAGERIAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Burko N.V., Orekhova M.V., Shitakova N.I. PHRASEOGRAMMATIC GROUPS AND THEIR STUDY AT DIFFERENT LEVELS OF MASTERING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . 172 Bychkova N.V., Lapyko T.P. METHODOLOGICAL CONDITIONS FOR APPLYING A DIFFERENTIATED APPROACH IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF FINE ARTS IN THE UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Gorbacheva O.A., Gorlova J.I., Khudyakov A.A. THE APPLICATION OF MODERN PEDAGOGICAL APPROACHES TO THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Gribkov D.N., Manko S.N. SPECIFICITY OF TEACHING THE DISCIPLINE «INFORMATION TECHNOLOGIES» AT THE DIRECTION 52.03.01 – CHOREOGRAPHIC ART . . . . . . . . . 187 Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Pozdnyakova V.А. IMPLEMENTATION OF MOODLE TRAINING COURSES IN THE EDUCATIONAL PROCESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Dvoynova V.A., Slemzina A.O., Golovin R.E. EVOLUTION OF THE CONCEPT”TEACHER’SPROFESSIONALISM” IN SCIENTIFIC RESEARCH OF THE LAST DECADE OF THE XXI CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Demyankov E.N., Makeeva I.Yu., Verizhnikova N.V. EXPERIENCE OF IMPLEMENTATION OF THE ADDITIONAL PROFESSIONAL PROGRAM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT «IN-DEPTH TRAINING OF STUDENTS IN THE FIELD OF BIOLOGICAL SCIENCES». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Drygin S.V. ACTUAL PROBLEMS OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF UNIVERSITY YOUTH AND WAYS TO SOLVE THEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Dygina S.Y. PRACTICE-ORIENTED MODEL OF ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF UNIVERSITY STUDENTS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF MOODLE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Dulepova Y.V. THE APPLICATION OF MODERN PEDAGOGICAL APPROACHES TO THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Zubrilin K.M., Razdobarina L. A., Podisova O. I. THEORETICAL ANALYSIS OF TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF JOINT EDUCATIONAL PROGRAMS IN RUSSIA AND CHINA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Ivashova I.A., Semenova L.M. FEATURES OF COOPERATION OF PARENTS, HAVING CHILDREN WITH DISABILITIES WITH STUDENTS IN EDUCATION AND INDUSTRIAL ACTIVITIES DURING THE COVID-19 PANDEMIC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. № 2 (95), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 2 – no. 95. 2022 Konokotin A.A., Gromykin O.N., Lavrikova V.I. THE MAIN DIRECTIONS OF HUMANIZATION OF THE MODERN SYSTEM OF VOCATIONAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Korostelev D.A. EXPERIENCE IN DEVELOPING AN INTERACTIVE COMPUTER SIMULATOR IN THE DISCIPLINE OF GENERAL PHYSICS, USING THE EXAMPLE OF LABORATORY WORK - MODELING OF ELECTROSTATIC FIELDS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Kotelnikov V.A., Stepanenkov D.V., Nikitina E.A., Lavrikov V.I. QUALITY MANAGEMENT OF VOCATIONAL EDUCATION BASED ON THE MONITORING OF THE EDUCATIONAL PROCESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Kochergina N.I., Zvonareva E.A., Khudobina I.N. RESEARCH ACTIVITIES IN CHEMISTRY AS A BASIS FOR THE DEVELOPMENT CREATIVE ABILITIES OF STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Logvinov M.V., Solomchenko M.A., Gorlova Yu.I. THE USE OF GAMING TECHNOLOGIES IN TEACHING STUDENTS OF PEDAGOGICAL AREAS OF TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Martynova N.V., Abdurazakova E.R., Dyachkova L.G., Khvorostov D.A. EXPERIENCE IN DESIGNING THE EDUCATIONAL PROGRAM «URBAN PLANNING» IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION. . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Napso M.D. TO A QUESTION ABOUT DIGITALIZATION OF EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Nikolaev V.A., Grineva E.A. ESSENCE AND STRUCTURE OF ETHNO-PEDAGOGICAL CULTURES OF THE FUTURE TEACHER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Obraztsov P.I., Inutina T.S. INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF TEACHERS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION IN THE SYSTEM OF ADVANCED TRAINING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Pravdyuk V.N., Berezhnova O.V., Lysak O.G. ADVANCED TRAINING OF TEACHERS IN THE CONDITIONS OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Provotorova N.V. THE INNOVATIVENESS OF PUBLIC ADMINISTRATION AS A DETERMINANT OF THE READINESS FOR INNOVATIVE ACTIVITY OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF SMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Rodkina A.A. THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF USING THE RESULTS OF A HOLISTIC ARTISTIC PERCEPTION BY STUDENTS OF A SOURCE OF CREATIVE INSPIRATION AS A FACTOR IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF A FUTURE COSTUME DESIGNER IN A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Ryapolova Ya.I. PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION AS A CONDITION FOR SUCCESSFUL PROFESSIONAL ADAPTATION OF FIRST-YEAR BACHELORS - FUTURE TEACHERS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Sidorenko O.I. RELEVANCE OF FOREIGN LANGUAGE TEACHER’S TRAINING REQUIREMENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Smagina T.I. THE ROLE OF E-LEARNING SYSTEMS IN THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE GRAMMAR COMPETENCE IN STUDENTS OF LANGUAGE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Sofronov R.P., Anisimova M.V., Gogoleva S.P., Kychkina T.S., Grigoriva P.I. FEATURES OF THE ORGANIZATION OF EXTRA-COURSE ACTIVITIES OF STUDENTS IN A RURAL SMALL COMPLETE AGROECOLOGICAL SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Startseva D.V., Boldovskaya E.N. METHODS OF MUSICAL EDUCATION IN THE ANCIENT RUSSIAN SINGING ARTIN XVI –XVII CENTURES AND THE POSSIBILITIES OF THEIR USING IN MODERN PRACTICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Stepanova N.A., Brazhnikova E.P. CRISES OF THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF THE PERSONALITY AT THE STAGE OF PROFESSIONAL ADAPTATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Stepanova N.S. USING THE ADAPTATION POTENTIAL OF LINGUOCULTURAL INFORMATION IN THE PROCESS OF STUDYING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 Torgachev D.N., Torgachev V.D. DEVELOPMENT OF EFFECTIVE FORMS OF COOPERATION BETWEEN THE UNIVERSITY AND THE EMPLOYER IN THE PROCESS OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES AND EMPLOYMENT OF GRADUATES IN THE FIELD OF TRAINING 27.03.05 «INNOVATIKA» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Tyutyunova Yu.M. PLEIN AIR IN THE GRAPHIC ART: A BRIEF HISTORICAL OVERVIEW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Fefelov S.V., Agaeva A.V., Trusova V.S. CURRENTEDUCATIONAL TECHNOLOGIES USED IN THE PREPARATION OF UNDERGRADUATES OF HISTORICAL AND LEGAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Khamatnurova E.N., Pestova E.S. CLASSIFICATION OF PEDAGOGICAL TECHNIQUES IN THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE SYSTEM OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Khvorostov A.S., Khvorostov D.A. METHODOLOGY AND TECHNOLOGY OF PROFESSIONAL EDUCATION IN THE VISUAL ARTS AND DESIGN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Khvorostov D.A., Gorbunova G.A., Saveliev K.N. DIGITAL TECHNOLOGIES IN DESIGN EDUCATION AND TEACHING FINE ARTS TO SCHOOLCHILDREN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Tsakaev S.Sh. INTERRELATION OF SUBSYSTEMS OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL CULTURE IN EDUCATIONAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Shumilina N.G., Shumilin V.P. ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES IN TEACHING STUDENTS OF A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Yakovleva Ye.V. ADAPTIVE STRATEGIES OF PROFESSIONAL ACTIVITY AND THE PROBLEM OF PERSONAL CHOICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Yakovleva Ye.V., Prikhoda I.V. TO THE QUESTION OF RESOURCE SUPPORT OF THE FUNCTIONAL CAPABILITIES OF THE PERSON IN THE SELF-REGULATION OF PROFESSIONAL ACTIVITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 6
Стр.6

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ