ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 1 (86) 2020
Январь – Март
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2020
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2020
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
28.12.2018 г.: 07.00.02 – Отечественная история (исторические науки), 07.00.03 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические
науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной
литературы) (филологические науки), 13.00.02 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические
науки), 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования (педагогические науки).
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
07.00.00 ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Айзенштат М.П., Турлыгин А.А.
ИСТОРИЧЕСКОЕ ЗНАНИЕ ВО ВЗАИМНЫХ ПРЕДСТАВЛЕНИЯХ БРИТАНСКИХ
И РОССИЙСКИХ ЛИБЕРАЛОВ КОНЦА XVIII -XIX В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Александрова А.П.
АНГЛИЯ В СЕДЬМОМ ВЕКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Гелла Т.Н.
ДЖ.Д.Г. КОУЛ – ЛЕЙБОРИСТСКИЙ ИСТОРИК, ЭКОНОМИСТ, ПИСАТЕЛЬ ПЕРВОЙ ПОЛВИНЫ
XX ВЕКА: БИОГРАФИЧЕСКИЕ НАБРОСКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Гелла Т.Н., Проконин Ф.И.
К ВОПРОСУ ОБ ОЦЕНКЕ АНГЛО-ФРАНЦУЗСКОГО СОГЛАШЕНИЯ 1904 Г.
БРИТАНСКОЙ ПОЛИТИЧЕСКОЙ ЭЛИТОЙ И ПРЕССОЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Желтикова И.В.
ОБРАЗЫ БУДУЩЕГО ПРОТЯЖЕННОСТЬЮ В 200 ЛЕТ:
ВОЗМОЖНОЕ И ДЕЙСТВИТЕЛЬНОЕ РОССИЙСКОГО БУДУЩЕГО. ЧАСТЬ 1 . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Казакова О.Ю.
«РЕВОЛЮЦИОННОЕ БЕЗУМИЕ» В РОССИИ НАЧАЛА ХХ ВЕКА:
ОТФИГУРЫ РЕЧИ К НАУЧНОЙ ДЕФИНИЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Лапина Л.А.
ЕВРОПА ГЛАЗАМИ РУССКИХ ИНТЕЛЛЕКТУАЛОВ КОНЦА XIX–ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЫ
XX ВЕКОВ В КОНТЕКСТЕ КОНЦЕПЦИИ ДИАЛОГИЗМА М.М. БАХТИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Маслак Е.Н., Андрющенко Г.А.
ГОСУДАРСТВЕННАЯ ВЛАСТЬ И ДОНСКОЕ КАЗАЧЕСТВО:
ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ В ИСТОРИЧЕСКОЙ РЕТРОСПЕКТИВЕ. . . . . . . . . . . . . 46
Мухаметшин Ф.М., Степанов В.П.
ПРИДНЕСТРОВЬЕ СЕГОДНЯ: К ВОПРОСУ О РЕГИОНАЛЬНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ . . . . . . . . . . . 53
Орлов А.С., Фролов А.Г.
М.О. МЕНЬШИКОВ В ПОИСКАХ ИДЕАЛЬНОГО ГОСУДАРСТВА:
ПОСЛЕДНИЙ ВЗГЛЯД. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Ченская Т.В.
ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ОБЩЕСТВЕННЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ В РОССИЙСКОЙ
ДЕРЕВНЕ 1926 – 1932 ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Чувардин Г.С., Гончарова И.В.
«ЗДЕСЬ СМЕРТЬ НАС ЖДЕТ, И МЫ НЕСЕМСЯ К НЕЙ…»: КАВАЛЕРИЯ РОССИЙСКОЙ
ИМПЕРАТОРСКОЙ ГВАРДИИ В СРАЖЕНИИ ПОД КАУШЕНОМ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Шестакова И.А.
КОЛОНИАЛЬНАЯ ПОЛИТИКА ВЕЛИКОБРИТАНИИ В НАЧАЛЕ XIX В.:
К ПОСТАНОВКЕ ВОПРОСА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Щекотихин Е.Е.
ОРЛОВСКАЯ ВОЕННАЯ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТЬ: МАСШТАБЫ И ЗНАЧИМОСТЬ . . . . . . . . . . . . . 75
10.00.00 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Бондарева Н.А.
КРАТКАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ЭКСПРЕССИОНИСТСКИХ ГРУПП В ИСКУССТВЕ РОССИИ
НА РУБЕЖЕ XIX– XX ВЕКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Зотов Н.В.
КОНЦЕПЦИЯ НЕОРОМАНТИЗМА В.Г. КОРОЛЕНКО:
ТЕОРИЯ И ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ПРАКТИКА (ОЧЕРК «МГНОВЕНИЕ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Марков А.В.
ТОЧКА ЗРЕНИЯ В «СТИХЕ О БЛАГОРАЗУМНОМ РАЗБОЙНИКЕ» С. С. АВЕРИНЦЕВА . . . . . . . 93
Пименова Н.И.
ОСОБЕННОСТИ СЮЖЕТНОГО СТРОЕНИЯ СВЯТЫХ ЖИТИЯ ВИТА,
МОДЕСТА И КРИСКЕНТИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (86), 2020 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 86. 2020
Струкова Т.В.
ЛОГОГРИФ КАК ЭНИГМАТИЧЕСКИЙ ЖАНР РУССКОЙ ПОЭЗИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Тимофеева Ю.В., Кургузова Н.В.
РЕКРУТСКАЯ ОБРЯДНОСТЬ В ПОВЕСТИ Е.И. НОСОВА «УСВЯТСКИЕ ШЛЕМОНОСЦЫ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Уртминцева М.Г., Максимова Т.Г.
«ДРУГОЙ» М. ГОРЬКИЙ: ТЕМА ЖЕНСКОЙ СУДЬБЫ В СБОРНИКЕ «UN PREMIER AMOUR ET AUTRES HISTOIRES» (2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Шамова Н.В., Кургузова Н.В., Федорчук М.А.
ОБРАЗ УЧЕНОГО В ВОСПРИЯТИИ ФИКРАЙТЕРОВ (НА МАТЕРИАЛЕ ПОПУЛЯРНЫХ ФАНДОМОВ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Авдеев И.Ф., Авдеев Ф.С., Авдеева Т.К.
В КОПИЛКУ УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ: ИВАН МАТВЕЕВИЧ ВИНОГРАДОВ И АНДРЕЙ ПЕТРОВИЧ КИСЕЛЕВ
У ИСТОКОВ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ОЛИМПИАД. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Авдеев И.Ф., Авдеев Ф.С., Авдеева Т.К.
КОНЦЕПЦИЯ РАЗВИТИЯ МАТЕМАТИКИ И МАТЕМАТИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ОРЛОВСКОЙ ОБЛАСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Алдошина М.И.
УНИВЕРСИТЕТСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В СОВРЕМЕННОМ ЦИФРОВОМ ОБЩЕСТВЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Амелина О.Ю.
ФОРМИРОВАНИЕ АВТОРСКОГО ПОРТФОЛИО ГРАФИЧЕСКОГО ДИЗАЙНЕРА КАК ПЕРВЫЙ ШАГ ГОТОВНОСТИ
К ПРАКТИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Бирюкова Н.П., Шитикова И.Б.
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ОСНОВНЫХ ПРИЕМОВ ОТДЕЛКИ
ТЕКСТИЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ ХУДОЖНИКОВ-СТИЛИСТОВ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Воронкова Л.В., Гришкина Д.А.
МУЛЬТИМЕДИЙНАЯ СРЕДА - ИННОВАЦИОННОЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СРЕДСТВО
В СИСТЕМЕ УНИВЕРСИТЕТСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Гедулянова Н.С.
МЕТОДИЧЕСКИЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ ПО ФОРМИРОВАНИЮ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКИХ КОМПЕТЕНЦИЙ
В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ: МЕХАНИЗМЫ И УСЛОВИЯ ОРГАНИЗАЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Гордеева С.А.
ШКОЛЬНАЯ ВНЕУРОЧНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАК ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНАЯ ПЛОЩАДКА
ПО ФОРМИРОВАНИЮ ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Грядунова Е.Н., Савин Л.А., Горин А.В., Токмакова М.А., Токмаков Н.В.
МЕТОДЫ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА В ТЕХНИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Державина Н.М.
ОБРАЗОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ ПОНЯТИЙ В КУРСАХ СТРУКТУРНОЙ БОТАНИКИ И ФИЗИОЛОГИИ РАСТЕНИЙ
У БАКАЛАВРОВ БИОЛОГОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Дмитриева Н.К.
ПРОЕКТИРОВАНИЕ СОДЕРЖАНИЯ РАБОЧЕЙ ПРОГРАММЫ ДИСЦИПЛИНЫ
КАК СРЕДСТВА ДОСТИЖЕНИЯ ТАГЕТИРУЕМЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
Дорофеева В.И., Симанева Т.А., Булгакова М.С., Булгаков В.В.
ПОСТРОЕНИЕ КОНЦЕПТУАЛЬНОЙ МОДЕЛИ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ИНДИВИДУАЛЬНОЙ ТРАЕКТОРИИ
ОБУЧЕНИЯ ИНФОРМАТИКЕ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ВЕБ-ПРИЛОЖЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
Жиляева Е.В.
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЕКТ «ШКОЛЬНОЕ ТЕЛЕВИДЕНИЕ»
КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ КЛЮЧЕВЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Закалкина Е.В., Рогозянская Е.А., Еремеева Н.П.
СОЗДАНИЕ ОНЛАЙН-КУРСА ПО ВЫЧИСЛИТЕЛЬНОЙ МАТЕМАТИКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
Зубова Ж.А.
НЕКОТОРЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ УЧЕБНОГО ПЛАНА КАК ЧАСТИ ОСНОВНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ПРОФИЛЯ
«РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ» НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ 44.04.01 ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Казарян Г.С.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ЗНАЧИМЫХ КАЧЕСТВ БУДУЩИХ МЕНЕДЖЕРОВ
В СФЕРЕ ТУРИЗМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Конченков А.А., Хворостов Д.А.
ОПТИМИЗАЦИЯ УЧЕБНОГО ПРОЦЕССА НА ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЯХ ПО ДИСЦИПЛИНЕ ЮВЕЛИРНОЕ ДЕЛО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
Корнеев А.Э., Тенетилова В.С.
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
Король В.В., Пашкова В.А., Даньшина Н.А.
АКТУАЛЬНОСТЬ ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ ТОЛЕРАНТНОСТИ И СОВРЕМЕННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ЕЁ РЕШЕНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .197
Ладнова Г.Г., Курочицкая М.Г., Николаев А.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ МАГИСТРОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ 05.04.06
ЭКОЛОГИЯ И ПРИРОДОПОЛЬЗОВАНИЕ В ПРОЦЕССЕ НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ ПО ИЗУЧЕНИЮ БУККАЛЬНОГО ЭПИТЕЛИЯ . . . . . . . . . . . . .203
Легостаева О.В.
БИЛИНГВАЛЬНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА КАК ЭФФЕКТИВНОЕ СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ
БИЛИНГВАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .206
Ли Фугуй, Зубрилин К.М.
СХОДСТВА И РАЗЛИЧИЯ МЕТОДИКИ ОБУЧЕНИЯ ТРАДИЦИОННОЙ КИТАЙСКОЙ И АКВАРЕЛЬНОЙ ЖИВОПИСИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211
Митрахович В.А., Митин Д.И.
ВОЕННО-ФИЗКУЛЬТУРНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ КОМАНДИРОВ ПОДРАЗДЕЛЕНИЙ ТАКТИЧЕСКОГО ЗВЕНА УПРАВЛЕНИЯ В СИСТЕМЕ
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ДОЛЖНОСТНОЙ ПОДГОТОВКИ: ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
Митяева А.М., Кривко Н.Н.
К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ КОММУНИКАТИВНОЙ КУЛЬТУРЫ МАГИСТРАНТОВ В РАМКАХ УНИВЕРСАЛЬНЫХ
И ОБЩЕПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ (НА ПРИМЕРЕ НАПРАВЛЕНИЯ СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ) . . . . . . . . . . . . .221
2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (86), 2020 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 86. 2020
Образцов П.И., Козачок А.И., Пантелеев Р.Г.
ФОРМИРОВАНИЕ ОРГАНИЗАЦИОННО-УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩИХ ВОЕННЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ
В ОБЛАСТИ ТЕЛЕКОММУНИКАЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Панов В.И., Петелько А.И., Трофимец Л.Н., Санкова Е.А.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БАКАЛАВРОВ ПО НАПРАВЛЕНИЮ
ПОДГОТОВКИ 05.03.06 ЭКОЛОГИЯ И ПРИРОДОПОЛЬЗОВАНИЕ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ ПРОБЛЕМЫ
СОХРАНЕНИЯ ПОЛНОВОДНОСТИ И ЭКОЛОГИЧЕСКОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ МАЛЫХ РЕК . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Патрахина Т.Н., Вялкова К.С., Терещенко Н.В.
ПЕРСОНАЛЬНАЯ СТРАНИЦА ПЕДАГОГА В «ВКОНТАКТЕ» КАК ИНСТРУМЕНТ ФОРМИРОВАНИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ИМИДЖА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Попова И.Ю.
ПРИМЕНЕНИЕ МУЛЬТИМЕДИЙНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБУЧЕНИИ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В НЕЯЗЫКОВОМ ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Потапова Д.А., Умана.И.
КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ КАК ВЕДУЩИЙ ВЕКТОР РАЗВИТИЯ
ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ МЫСЛИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Ряполова Я.И.
ПРОБЛЕМЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ СПЕЦИАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
НА НАЧАЛЬНОМ ЭТАПЕ ОБУЧЕНИЯ В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Саватеева Е.С., Гордеева С.А.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ЭКСПЕРИМЕНТ КАК ОБЪЕКТ И ИНСТРУМЕНТ ИССЛЕДОВАНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
МАГИСТРОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .249
Селютин В.Д., Юшин В.Н.
ФОРМИРОВАНИЕ ЗНАНИЙ ОБУЧАЕМЫХ О КВАНТОВОЙ СЛУЧАЙНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252
Соломченко М.А., Максимов Д.А.
УПРАВЛЕНИЕ РАЗВИТИЕМ СФЕРЫ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА В ВЫСШЕМ УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257
Суганова М.И., Правдюк В.Н.
РОЛЬ МАРКЕТИНГА ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УСЛУГ В ВЫСШИХ И ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260
Тарасова О.В., Чернобровкина Ю.В.
РОЛЬ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ В РАМКАХ РЕАЛИЗАЦИИ ФГОС ОСНОВНОГО ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264
Тепляков Н.Ю., Черникова С.М.
КОМПЬЮТЕРНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ ХУДОЖНИКА-ПЕДАГОГА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .267
Товарищева Ф.Д., Софронов Р.П.
ПРОБЛЕМЫ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ ОБУЧАЮЩИХСЯ В ШКОЛЬНОМ ДОПОЛНИТЕЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Тришкин А.В., Макеева И.Ю., Пузина Т.И.
ПЕРСПЕКТИВЫ ПОДГОТОВКИ МАГИСТРОВ ПО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЕ БИОФИЗИКА
ДЛЯ ОРЛОВСКОЙ ОБЛАСТИ: СТАТИСТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ПРОБЛЕМЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Храмко В.В., Усольцев А.П.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭКСКУРСИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ФИЗИКЕ В ШКОЛЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280
Чернобровкина Ю.В., Чернобровкина И.И.
ФОРМИРОВАНИЕ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ШКОЛЬНИКОВ
ПОСРЕДСТВОМ МЕТОДА ПРОЕКТОВ В ШКОЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .285
Шаталова Е.В., Парахина О.В.
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ ДЕКАДНИКИ КАК ФАКТОР СОЦИАЛЬНО-НРАВСТВЕННОГО РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ
БУДУЩЕГО МЕДИЦИНСКОГО РАБОТНИКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .288
Шачкова Э.В.
РОЛЬ ЗОЛОТОГО СЕЧЕНИЯ В СИСТЕМЕ ОБУЧЕНИЯ МИНИАТЮРНОЙ КОМПОЗИЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .298
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
3
Стр.4
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.1 - No.86 2020
January-March
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2020
© OSU named after I.S. Turgenev, 2020
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 28.12. 2018
07.00.02 – Domestic history (historical sciences), 07.00.03 – General history (of the corresponding period) (historical sciences),
10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of
specifi c literature) (philological sciences), 13.00.02 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education)
(pedagogical sciences), 13.00.08 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences)
4
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
07.00.00 HISTORICAL SCIENCES
Aizenshtat M.P., Turlygin A.A.
HISTORICAL KNOWLEDGE AS A FACTOR OF RECIPROCAL REPRESENTATIONS OF BRITISH
AND RUSSIAN LIBERALS IN THE LATE OF 18TH – 19TH CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Alexandrova A.P.
THE SEVENTH CENTURY ENGLAND . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Gella T.N.
G.D.H. COLE – LABOUR HISTORIAN, ECONOMIST, AND WRITER OF THE FIRST HALF
OF THE TWENTIETH CENTURY: BIOGRAPHICAL SKETCHES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Gella T.N., Prokonin F.I.
ON THE ASSESSMENT OF THE ANGLO-FRENCH AGREEMENT OF 1904
BY THE BRITISH POLITICAL ELITE AND THE PRESS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Zheltikova I.V.
IMAGES OF THE 200-YEAR-OLD FUTURE: THE POSSIBLE AND ACTUAL FUTURE
OF RUSSIA. PART 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Kazakova O.Yu.
REVOLUTIONARY MADNESS» IN RUSSIA AT THE BEGINNING OF THE ХХ CENTURY:
FROM THE FIGURE OF SPEECH TO THE SCIENTIFIC DEFINITION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Lapina L.A.
EUROPE THROUGH THE EYES OF RUSSIAN INTELLECTUALS
OF THE LATE XIX – FIRST HALF OF THE XX CENTURIES IN THE CONTEXT OF THE CONCEPT
OF DIALOGISM BY M. M. BAKHTIN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Maslak E.N., Andryushchenko G.A.
STATE AUTHORITY AND DON COSSACKS:
FEATURES OF RELATIONSHIPS IN A HISTORICAL RETROSPECT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Mukhametshin F.M., Stepanov V.P.
TRANSNISTRIA TODAY: TO THE QUESTION OF REGIONAL SECURITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Orlov A.S., Frolov A.G.
M.O. MENSHIKOV IN SEARCH OF AN IDEAL STATE: LAST POINT OF VIEW. . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Chenskaya T.V.
ACTIVITIES OF PUBLIC ORGANIZATIONS IN THE RUSSIAN VILLAGE 1926 - 1932 S . . . . . . . . . . 63
Chuvardin G.S., Goncharova I.V.
«HERE DEATH AWAITS US, AND WE RUSH TO IT...»: THE CAVALRY OF THE RUSSIAN
IMPERIAL GUARD AT THE BATTLE OF COUSTOM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Shestakova I.A.
THE COLONIAL POLICY OF THE UK AT THE BEGINNING OF THE XIX CENTURY:
ON THE FORMULATION OF THE QUESTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Shchekotikhin E.Е.
OREL MILITARY REALITY: SCOPE AND SIGNIFICANCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
Bondareva N.A.
BRIEF CHARACTERISTICS OF EXPRESSIONIST GROUPS IN THE ART
OF RUSSIA ABROAD XIX–XX CENTURIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Zotov N.V.
THE CONCEPT OF V. G. KOROLENKO NEO-ROMANTICISM:
THEORY AND ARTISTIC PRACTICE (ESSAY “MGNOVENIYE”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Markov A.V.
THE POINT OF VIEW IN THE “SPIRITUAL OF THE PENITENT THIEF” BY S. S. AVERINTSEV . . . 93
Pimenova N.I.
FEATURES OF NARRATIVE STRUCTURE OF THE LIVES OF SAINTS VITUS, MODESTUS
AND CRESCENTIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (86), 2020 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 86. 2020
Strukova T.V.
LOGOGRIPH AS ENIGMATIC GENRE OF RUSSIAN POETRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Timofeeva Yu.V., Kurguzova N.V.
THE RECRUITMENT RITES IN THE STORYIN THE STORY OF E.I. NOSOV “USVYATSKIE SHLEMONOSCY”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Urtmintseva M.G., Maksimova T.G.
«OTHER» M. GORKI: THE THEME OF WOMAN’S FATE
IN THE COLLECTED STORIES «UN PREMIER AMOUR ET AUTRES HISTOIRES» (2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Shamova N.V., Kurguzova N.V., Fedorchuk M.A.
THE IMAGE OF A SCIENTIST IN THE PERCEPTION OF FIKRAITERS (BASED ON POPULAR FANDOMS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Avdeev I.F., Avdeev F.S., Avdeeva T.K.
TOTHEBANKOF MATHEMATICS TEACHER: IVAN MATVEEVICH VINOGRADOV
AND ANDREI PETROVICH KISELEV AT THE ORIGINS OF MATHEMATICAL OLYMPIADS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Avdeev I.F., Avdeev F.S., Avdeeva T.K.
CONCEPT OF THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICS AND MATHEMATICAL EDUCATION IN THE ORYOL REGION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Aldoshina M.I.
UNIVERSITY EDUCATION IN TODAY 'S DIGITAL SOCIETY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Amelina O.Yu.
FORMATION OF THE AUTHOR'S PORTFOLIO OF GRAPHIC DESIGNER AS THE FIRST STEP OF READINESS FOR PRACTICAL ACTIVITY . . . . . . . . .139
Biryukova N.P., Shitikova I.B.
THEORY AND METHOD OF USING THE BASIC TECHNIQUES OF FINISHING TEXTILE MATERIALS
IN THE PROCESS OF PREPARING ARTISTS-STYLISTS IN HIGH SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Voronkova L.V., Grishkina D. A.
MULTIMEDIA ENVIRONMENT - AN INNOVATIVE PEDAGOGICAL TOOL IN THE SYSTEM OF UNIVERSITY EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Gedulyanova N.S.
THE METHODOLOGICAL TOOLS FOR FORMING ENTREPRENEURIAL COMPETENCIES
IN EDUCATIONAL ORGANIZATIONS: MECHANISMS AND CONDITIONS OF ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Gordeeva S.А.
SCHOOL EXTRACURRICULAR ACTIVITIES AS AN EXPERIMENTAL PLATFORM FOR THE FORMATION OF PRACTICE-ORIENTED ACTIVITIES
OF STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Gryadunova E.N., Savin L.A., Gorin A.V., Tokmakova M.A., Tokmakov N.V.
METHODS OF COMPETENCY-BASED APPROACH IN TECHNICAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Derzhavina N.M.
FORMATION AND DEVELOPMENT OF CONCEPTS IN STRUCTURAL BOTANY AND PLANT PHYSIOLOGY COURSES
AT BACHELORS OF BIOLOGISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Dmitrieva N.K.
SYLLABUS CONTENT DEVELOPMENT AS A TOOL OF TARGETED EDUCATIONAL RESULTS’ ACHIEVEMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
Dorofeyeva V.I., Simaneva T.A., Bulgakova M.S., Bulgakov V.V.
BUILDING A CONCEPTUAL MODEL FOR DESIGNING OF AN INDIVIDUAL LEARNING PATH
IN COMPUTER SCIENCE USING EDUCATIONAL WEB APPLICATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171
Zhilyaeva E.V.
THE EDUCATIONAL PROJECT «SCHOOL TV» AS A MEANS OF FORMING THE KEY COMPETENCIES OF STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Zakalkina E.V., Rogozyanskaya E.A., Еremeeva N.P.
CREATING AN ONLINE-COURSE IN COMPUTATIONAL MATHEMATICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
Zubova Zh.A.
SOME CURRICULUM FEATURES AS PART OF THE CORE CURRICULUM PROFILE
«RUSSIAN AS FOREIGN LANGUAGE» OF TRAINING DIRECTION 44.04.01 PEDAGOGICAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Kazaryan G.S.
PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION PROFESSIONALLY SIGNIFICANT SKILLS OF FUTURE MANAGERS
IN THE FIELD OF TOURISM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Konchenkov A.A., Khvorostov D.A.
OPTIMIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN PRACTICAL CLASSES ON THE DISCIPLINE OF JEWELRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
Korneev A.E., Tenetilova V.C.
PEDAGOGICAL MODELING OF PROFESSIONALADAPTATION OF FUTURE TEACHERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
Korol V.V., Pashkova V. A., Danshina N.A.
ACTIVITY OF THE PROBLEM OF TEACHING TOLERANCE AND MODERN TECHNOLOGIES ITS DECISIONS
IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .197
Ladnova G.G., Kurochitskaya M.G., Nikolaev A.V.
FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF MASTERS IN THE DIRECTION OF TRAINING ECOLOGY AND NATURE USE (05.04.06)
IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC RESEARCH ON THE STUDY OF BUCCAL EPITELIUM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .203
Legostaeva O.V.
BILINGUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS AN EFFECTIVE MEANS OF DEVELOPMENT
OF STUDENTS’ BILINGUAL COMPETENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .206
Li Fugui, Zubrilin K.M.
SIMILARITIES AND DIFFERENCES IN TEACHING METHODS OF TRADITIONAL CHINESE AND WATERCOLOR PAINTING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211
Mitrakhovich V.A., Mitin D.I.
MILITARY-PHYSICAL EDUCATION OF UNIT COMMANDERS AT THE TACTICAL SQUAD
IN THE VOCATIONAL TRAINING SYSTEM: PROBLEMS AND PERSPECTIVE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
Mityаеvа A.M., Krivko N.N.
ON THE ISSUE OF FORMING THE COMMUNICATIVE CULTURE OF UNDERGRADUATES WITHIN THE FRAMEWORK OF UNIVERSAL
AND GENERAL PROFESSIONAL COMPETENCIES (ON THE EXAMPLE OF THE DIRECTION OF SOCIO-CULTURAL ACTIVITIES). . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Obraztsov P.I., Kozachok A.I., Panteleev R.G.
FORMATION OF ORGANIZATIONAL AND MANAGERIAL COMPETENCE
OF FUTURE MILITARY EXPERTS IN THE FIELD OF TELECOMMUNICATIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. №1 (86), 2020 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 86. 2020
Panov V.I., Petelko A.I., Trofi metz L.N., Sankova E.A.
FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF BACHELORS IN THE FIELD OF TRAINING 05.03.06 ‘ECOLOGY AND NATURE MANAGEMENT’
IN THE PROCESS OF STUDYING THE PROBLEM OF PRESERVING THE FULLNESS OF WATER AND ENVIRONMENTAL WELL-BEING
OF SMALL RIVERS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Patrakhina T.N., Vyalkova K.S., Tereshchenko N.V.
A TEACHER’S PERSONAL PAGE IN «VKONTAKTE» AS A TOOL FOR FORMING A PROFESSIONAL IMAGE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Popova I.Y.
APPLICATION OF MULTIMEDIA TECHNOLOGIES IN TEACHING ENGLISH LANGUAGE AT THE NON-LINGUISTIC UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . .240
Potapova D.A., Uman A.I.
CULTUROLOGICAL MODEL OF THE CONTENT OF EDUCATION AS A LEADING VECTOR
OF DEVELOPMENT OF DOMESTIC PEDAGOGICAL THOUGHT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Ryapolova Ya.I.
PROBLEMS OF PROFESSIONAL ADAPTATION OF FUTURE TEACHERS OF SPECIAL EDUCATION AT
THE INITIAL STAGE OF HIGHER EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Savateeva E.S., Gordeeva S.А.
PEDAGOGICAL EXPERIMENT AS AN OBJECT AND TOOL FOR STUDYING THE ACTIVITIES
OF MASTERS OF TEACHER EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .249
Selyutin V.D., Yushin V.N.
THE FORMATION OF STUDENTS ' KNOWLEDGE ABOUT QUANTUM RANDOMNESS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252
Solomchenko M.A., Maximov D.A.
MANAGING THE DEVELOPMENT OF THE PHYSICAL SPHERE CULTURE AND SPORTS IN HIGHER EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257
Suganova M.I., Pravdyuk V.N.
THE ROLE OF MARKETING OF EDUCATIONAL SERVICES IN HIGHER AND PROFESSIONAL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . .260
Tarasova O.V., Chernobrovkina U.V.
THE ROLE OF RESEARCH COMPETENCE IN THE FRAMEWORK OF IMPLEMENTATION
OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD OF BASIC GENERAL EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264
Teplyakov N.Yu., Chernikova S.M.
COMPUTER TECHNOLOGIES IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF THE ARTIST-TEACHER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .267
Tovarischeva F.D., Sofronov R.P.
PROBLEMS OF ECOLOGICAL UPBRINGING OF STUDENTS OF SCHOOL SUPPLEMENTARY EDUCATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Trishkiv A.V., Makeeva I.Yu., Puzina T.I.
PROSPECTS FOR PREPARATION OF MASTERS IN THE EDUCATIONAL PROGRAM OF BIOPHYSICS
FOR THE ORLOV REGION: A STATISTICAL ANALYSIS OF THE PROBLEM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Khramko V.V., Usoltzev A.P.
USE OF EXCURSIONS IN THE PROCESS OF TEACHING PHYSICS AT SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280
Chernobrovkina U.V., Chernobrovkina I.I.
FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE OF STUDENTS THROUGH THE METHOD OF PROJECTS IN SCHOOL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . .285
Shatalova E.V., Parahina O.V.
PROFESSIONAL DECADES AS A FACTOR OF SOCIAL AND MORAL DEVELOPMENT
OF THE PERSONALITY OF A FUTURE MEDICAL WORKER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .288
Shachkova E.V.
THE ROLE OF THE GOLDEN RATIO IN THE SYSTEM OF TEACHING MINIATURE COMPOSITION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
6
Стр.7