ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…=л "/.%д,2 че2/!е !=ƒ= " г%д.
n“…%"=… " 1997 г.
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 40
%*2 K!ь
…% K!ь
де*=K!ь
l%“*"= 2020
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
прот. Алексей Емельянов (Россия, Москва)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф. (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук (Россия, Москва)
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
О. Л. Зосим, д-р иск., доцент (Украина, Киев)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Ю. Р. Савельев, д-р иск., канд. архитектуры,
действительный член Академии художеств (Россия, Москва)
Е. Устинович, д-р архитектуры, проф. (Польша, Белосток)
Е. Ю. Шевчук, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
А. А. Воронова, канд. иск.
О. Н. Соколова, канд. иск.
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
17.00.02 — Музыкальное искусство (искусствоведение), 17.00.04 — Изобразительное
и декоративно-прикладное искусство и архитектура (искусствоведение),
17.00.09 — Теория и история искусства (искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2020
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 40
October
November
December
Moscow 2020
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
Very Revd. Aleksei Emel’ianov, Chairman of the Editorial Board (Moscow, Russia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism (Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences* in Art Criticism (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (St. Petersburg, Russia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
Yu. R. Savel'ev, Doctor of Sciences in Art Criticism,
Full Me Candidate of Sciences in Architecture,
E. Yu. Shevchuk, Candidate of Sciences**
mber of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
(Kiev, Ukraine)
in Art Criticism, Associate Professor
J. Ustinovich, Professor, Doctor of Sciences in Architecture (Belostok, Poland)
O. L. Zosim, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor (Kiev, Ukraine)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations: 17.00.02 — Musical Art (Art Criticism),
17.00.04 — VIsual Art, Applied Arts and Architecture (Art Criticism),
17.00.09 — Theory and History of Art (Art Criticism).
advanced research qualifi cations or higher doctorates.
**
* According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second
According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2020
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия V: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2020. Вып. 40
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
ВОРОНОВА А. А.
Дворец Диоклетиана и раннехристианская Салона: NOVA POST VETERA . . . . . . . 9
КОВАЛЕВСКАЯ С. В.
Инициал к молитве «Vere Dignum» в латинских литургических свитках
Южной Италии: типология, эволюция . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
ЛАПШИНА Т. В.
РАрхитектурные особенности трапезных комплексов монастырей
усского Севера XVI в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
ГРИГОРЬЕВА В. Ю.
«Надгробное» Трисвятое и стихера «Придете ублажим Иосифа»
в русской богослужебной традиции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
ГЕРАСИМОВА И. В.
Сюжет «Изгнание Адама из рая» в партесных концертах конца XVII —
первой четверти XVIII в.: богослужебные тексты и авторские интерпретации . . . .100
КОЛБАСОВА Т. В.
УИконы и росписи Н. М. Сафонова в Леонтьевском приделе Ростовского
спенского собора . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
ПЛОТНИКОВА Н. Ю., ЗОЛОТОВА Е. В.
«Строгий стиль гармонии» В. М. Металлова: замысел автора
и критические отзывы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
НИКОЛАЕВА Е. А.
Московская школа сегодня: «Отзвуки ушедшего века» Ираиды Юсуповой . . . . . . 166
РЕЦЕНЗИИ
Рец. на: Ендольцева Е. Ю. Архитектурная пластика Абхазии в период
Абхазского царства (VIII–XI вв.). М.: ИВ РАН, 2020 (Земскова В. И.) . . . . . . . . . . . 185
Рец. на: Иванова С. В. Воскресение и Сошествие во ад: история двух
сюжетов в христианском искусстве. СПб.: Российский институт истории
искусства, 2019 (Ендольцева Е. Ю.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series V: Problems of History and Theory of Christian Art. 2020. Vol. 40
CONTENTS
ARTICLES
VORONOVA A.
Diocletian's Palace and Early Christian Salona: NOVA POST VETERA . . . . . . . . . . . . . . 9
KOVALEVSKAYA S.
The initial in the Prayer Vere Dignum in Latin Liturgical Scrolls of Southern Italy:
its Typology and Evolution . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
LAPSHINA T.
Architectural Features of the Refectory Complexes of the 16th
Monasteries of Russian North . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Century
GRIGORJEVA V.
The “Sepulchral” Trisagion and the Stichera Come to please Joseph
in Russian Liturgical Tradition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
GERASIMOVA I.
The plot of “Adam’s Expulsion from Paradise” in Part-Song Concertos
of the Late 17th
Liturgical Texts and Author’s Interpretations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
— First Quarter of the 18th
Centuries:
KOLBASOVA T. V.
Icons and Paintings by N. M. Safonov in Leontyevsky Chapel
of Dormition Cathedral in Rostov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
PLOTNIKOVA N., ZOLOTOVA E.
“Strict Style of Harmony” by V. M. Metallov: the Author’s Intention
and Critical Reviews . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
NIKOLAEVA E.
Moscow School Today: «Echoes of a Bygone Age» by Iraida Yusupova . . . . . . . . . . . . . . 166
REVIEWS
Rev. of: Ендольцева Е. Ю. Архитектурная пластика Абхазии в период
Абхазского царства (VIII–XI вв.). М.: ИВ РАН, 2020 (V. Zemskova) . . . . . . . . . . . . . 185
Rev. of: Иванова С. В. Воскресение и Сошествие во ад: история двух
сюжетов в христианском искусстве. СПб.: Российский институт
истории искусства, 2019 (E. Endol’tseva) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
6
Стр.7