ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…=л "/.%д,2 че2/!е !=ƒ= " г%д.
n“…%"=… " 1997 г.
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 57
=C!ель
м=L
,ю…ь
l%“*"= 2020
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Н. Литвинова, канд. пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
Е. А С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
М. Р. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
И. В. Ва. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
чков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
ТЕ. Ю. Ромашина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Тула)
Л. С. По. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психТ. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
ол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2020
дымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 57
April
May
June
Moscow 2020
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
J. KS. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
oinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
S. N. Litvinova, Candidate of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
E. YL. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
u. Romashina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Tula, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
A T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
D. VEDITOR
. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher Attestation
Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2020
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
in Education, Professor (Moscow, Russia)
in Education (Moscow, Russia)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2020. Вып. 57
СОДЕРЖАНИЕ
От редакции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ХРОНИКА
Слово о Мастере: жизнь для других (Г. В. Макаревич). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
(Памяти Виталия Григорьевича Безрогова: о творческом сотрудничестве
М. А. Полякова) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ИЗУЧЕНИЕ РЕЛИГИОЗНОЙ КУЛЬТУРЫ В ШКОЛЕ
БЕЗРОГОВ В. Г.
Представление непредставимого: Бог и обложка учебной книги . . . . . . . . . . . . . . . 25
РОМАШИНА Е. Ю.
«Мысли, большие и маленькие»: рассматривая графику Оскара Плетча . . . . . . . . 54
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
ПИЧУГИНА В. К.
Жизнь как антология: путь учительства и ученичества В. Г. Безрогова . . . . . . . . . . 61
РЕВЯКИНА Н. В.
Вопросы поведения детей в педагогическом трактате
итальянского гуманиста XV в. Маффео Веджо . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
ТЮЛЕНЕВ В. М.
К вопросу о женском образовании на позднеантичном латинском Западе . . . . . . 84
МОЖАЙСКИЙ А. Ю.
«Scuola antica architettata all'Egiziana e alla Greca» Пиранези
как отражение идеализированного образовательного пространства
второй половины XVIII в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
5
Стр.6
Содержание
ЛЕВИНСОН К. А.
О«Представь рост числа больших городов графически!»
и Новб исследовании репрезентаций города в учебной литературе Нового
САЛЬНИКОВА Д. М., ГАЛИУЛЛИНА А. А.
тОт «безрелигиозного» к антирелигиозному воспитанию
ейшего времени . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
атарских школьников в 1920-е — начале 1930-х гг.: тактики и практики . . . . . . . 123
МАСЛИНСКАЯ С. Г.
Зообеллетристика начала ХХ в.: авангард и педагогика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
АСОЯН Ю. А.
«Человек как мера» и «забота о себе» в интерпретациях М. Хайдеггера
и В. Бибихина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2020. Vol. 57
CONTENTS
From editorial board . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
CHRONICLE
Word for the Master: Life for Others (G. Makarevich) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
(In Memoriam Vitaly Grigoryevich Bezrogov: On Creative Collaboration
M. Polyakova) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
ARTICLES: PEDAGOGY
STUDYING RELIGION AT SCHOOL
BEZROGOV V.
Representation of the Unrepresentable: God and a Cover of a Textbook . . . . . . . . . . . . . 25
ROMASHINA E.
“Thoughts Big and Small”: Looking at Oscar Pletch’s Graphics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
HISTORY OF PEDAGOGY
PICHUGINA V.
Life as Anthology: Vitaly Bezrogov’s Path of Teaching and Learning . . . . . . . . . . . . . . . . 61
REVYAKINA N.
Issues in Children's Behaviour in the Pedagogical Treatise of the Italian Humanist
of the 15th
MOZHAJSKY A.
Century Maff eo Vegio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
TYULENEV V.
On the Issue of Women’s Education in the Latin West of Late Antiquity . . . . . . . . . . . . . 84
Piranesi’s Scuola Antica Architettata all'Egiziana e alla Greca as a Refl ection
of the Idealised Educational Space of the 2nd
Half of the 18th
7
Century . . . . . . . . . . . . . . . 96
Стр.8
Contents
LEVINSON K.
“Represent the Growth of Big Cities Graphically!” Studying Representations
of the City in Early Modern and Modern Educational Literature . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
SALNIKOVA A., GALIULLINA D.
in thFrom “Non-Religious” to Anti-Religious Education of Tatar Schoolchildren
e 1920s — Early 1930s: Tactics and Practices . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
MASLINSKAYA S.
Literature about Animals of the Early 20th Century: Avant-Garde and Pedagogy . . . . . 136
ARTICLES: PSYCHOLOGY
ASOIAN YU.
b“Man as a Measure” and “Care for Oneself” in Interpretations
y M. Heidegger and V. Bibikhin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Стр.9