ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
Журнал выходит четыре раза в год.
Основан в 1997 г.
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 47
октябрь
ноябрь
декабрь
Москва 2017
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф.
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф.
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф.
М. Р. Битянова, канд. психол. наук
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф.
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
С. И. Абрамов, канд. пед. наук
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент
И. В. Метлик, д-р пед. наук
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук
С. В. Феликсов, канд. филол. наук
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф.
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф.
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф.
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф.
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф.
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф.
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф.
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф.
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент
О. В. Москаленко, д-р психол. наук
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. ПУШКИНА
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим группам научных специальностей: 13.00.00 – педагогические науки,
19.00.00 – психологические науки
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2017
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 47
October
November
December
Moscow 2017
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor
S. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education,
O. V. Moskalenko, Doctor of Sciences in Psychology
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education,
A. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor
I. N. Seodymova, Doctor of Sciences in Education, Professor
menov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
EDITOR
ACADEMIC EDITOR
D. V. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following fi elds of research: 13.00.00 – Education, 19.00.00 – Psychology
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2017
in Education, Professor
in Education
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2017. Вып. 47
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
СКЛЯРОВА Т. В., АГЕЕВА А. В.
Методологические основы исследования учебных пособий
для начального православного образования детей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
МУМРИКОВА Л. И.
оДуховно-просветительский центр в современном православном
СОЛОВЦОВА И. А., СИРОТИНА Е. А.
аДуховное воспитание школьников:
бразовательном пространстве России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ
спект ценностно-смыслового взаимодействия . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
МАХИНИН А. Н.
фИнтенсификация усилий семьи и школы в контексте
КРУГЛОВ В. В.
ормирования гражданской идентичности учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Информационные технологии в сфере получения научного знания
в области воспитания . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
НАШЕ НАСЛЕДИЕ
ФЕЛИКСОВ С. В.
«Полный церковнославянский словарь»
протоиерея Григория Дьяченко как лексикографический учебник
православной культуры конца XIX — начала XX века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
НИКУЛИНА Е. Н.
Представления о возрастной периодизации в российской
педагогической мысли конца XVIII — середины XIX века:
от А. Ф. Бестужева до свт. Феофана Затворника . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
5
Стр.6
Содержание
СТАНОВСКАЯ Т. А.
кПедагогическое наследие законоучителей российской школы
онца XIX — начала XX века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
МУДРИК А. В.
Включенное наблюдение как метод
психолого-педагогических исследований . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
УРУСОВА Е. А., ХУСЯИНОВ Т. М.
на дальнейшие меОсобенности влияния модели родительской семьи
(на примере девушек, воспитанных в полной
и монородительской материнской семье) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
жличностные отношения
КРЯХТУНОВ М. И.
Ролевая диспозиция как одно из психологических оснований
труда учителя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
ХОЛОНДОВИЧ Е. Н.
Духовные основы гениальности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2017. Vol. 47
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGICAL SCIENCE
PROBLEMS OF EDUCATION
SKLYAROVA T., AGEEVA A.
MUMRIKOVA L.
Methodological Grounds for the Study of Textbooks
for Children’s Elementary Orthodox Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
A Centre for Religious Education in the Present-Day
Orthodox Educational Space . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
PROBLEMS OF UPBRINGING
SOLOVTSOVA I., SIROTINA E.
MAKHININ A.
KRUGLOV V.
Spiritual Education of School Students:
The Aspect of Value-Sense Interaction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Intensifi cation of Eff orts of Family and School in the Context of Formation
of Civil Identity of School Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Information Technologies in the Sphere of Obtaining Scientifi c Knowledge
in the Field of Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
OUR HERITAGE
FELIKSOV S.
bThe Unabridged Church Slavonic Dictionary
of Ory Archpriest Grigory Dyachenko as a Lexicographic Textbook
NIKULINA E.
thodox Culture of the Late 19th — Early 20th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
HISTORY OF PEDAGOGY
Age Periodisation Schemes in Russian Pedagogical Thought
F in the Late 18th — Mid-19th Centuries:
rom A. F. Bestuzhev to St. Theophan the Recluse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
7
Стр.8
Contents
STANOVSKAYA T.
of thPedagogical Heritage of Russian Teachers of Religious Education
e Late 19th — Early 20th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
ARTICLES: PSYCHOLOGY
MUDRIK A.
Involved Observation as a Research Method
in Social Psychology of Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
URUSOVA E., KHUSYAINOV T.
Infl uence of the Parent Family Model on Future Interpersonal Relationships
(The Case of Girls Brought Up in Two-Parent Families
and Single-Mother Families) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
KRYAKHTUNOV M.
Role Disposition as One of Psychological Principles of Teacher’s Work . . . . . . . . . . . . 130
KHOLONDOVICH E.
Spiritual Foundations of the Genius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Стр.9