ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 52
…"=!
-"!=
=!2
l%“*"= 2019
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
М. Р. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
И. В. Вачков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. С. Подымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2019
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 52
January
February
March
Moscow 2019
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
J. KS. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
oinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
in Education, Professor (Moscow, Russia)
in Education (Moscow, Russia)
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
A. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
D. VEDITOR
. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher
Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2019
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2019. Вып. 52
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
СОЛОВЦОВА И. А., СИРОТИНА Е. А.
в о Культурологический подход к преподаванию основ православной культуры
ХЕЦЕР К.
ЧаОбразование в Римской Палестине.
ИВАНОВА Ю. В.
бщеобразовательной школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
сть 1. Еврейские начальные школы и учителя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
«Священная физика» Яна Амоса Коменского —
между «новыми науками о природе» и «библейской энциклопедией» . . . . . . . . . . 59
НАШЕ НАСЛЕДИЕ
ЛЕВИНСОН К. А.
Рабочее время советских ученых послевоенного периода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
ЕГОРОВ И. В.
и грКросс-культурное исследование профессиональной
НАУМОВА Д. В.
и Беажданской идентичности студенческой молодежи России
лоруссии в контексте аттитюдов отъезда из страны . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Взаимосвязь авторитарного синдрома
и карьерных ориентаций студенческой молодежи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
ФОМИНОВА А. Н., МАЯСОВА Т. В.
Ретроспективный анализ эмоциональных переживаний
в начальной школе студентами педагогического вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2019. Vol. 52
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
PROBLEMS OF EDUCATION
SOLOVTSOVA I., SIROTINA E.
Culturological Approach to Teaching Elements of Orthodox Culture
in Secondary School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
HISTORY OF PEDAGOGY
HEZSER C.
PEducation in Roman Palestine.
IVANOVA J.
art 1. Jewish Elementary Teachers and Schools . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
“Sacred Physics” of Jan Amos Komenský: Between “New Sciences of Nature”
and “Biblical Encyclopaedia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
OUR HERITAGE
LEVINSON K.
Offi ce Hours of Soviet Scholars in the Period after World War II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
ARTICLES: PSYCHOLOGY
EGOROV I.
Cross-Cultural Study of Professional and Civil Identity of University Students
from Russia and Belarus in Context of Attitudes to Leaving the Country. . . . . . . . . . . . .113
NAUMOVA D.
Mutual Relationship between Autocratic Syndrom
and Career Orientations of University Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
FOMINOVA A., MAYASOVA T.
bRetrospective Analysis of Emotional Experiences in Primary School
6
y Students of a Pedagogical University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Стр.7