ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 4 (81) 2018
Октябрь – декабрь
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Авдеев Ф.С. д-р пед. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, г. Орел, ул. Комсомольская, 95, каб. 237.
Тел. (486-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-65752 от 20.05.2016
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
© Коллектив авторов, 2017
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2017
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
07.00.00 ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Аронов Д.В.
РОССИЙСКАЯ ПРОФЕССУРА В ЖЕРНОВАХ РЕПРЕССИВНОЙ ПОЛИТИКИ МИНИСТЕРСТВА НАРОДНОГО
ПРОСВЕЩЕНИЯ В ПОСЛЕДНЕЙ ТРЕТИ XIX В. – ДЕЛЯНОВ ПРОТИВ МУРОМЦЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Ахметшина Р.Н.
ГУСТАВ ГЕЙЕР И АНДЕРС ФРЮКСЕЛЬ – ПРЕДСТАВИТЕЛИ ИСТОРИКО-ПОЛИТИЧЕСКОЙ МЫСЛИ ШВЕЦИИ
ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЫ XIX ВВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Ашихмин И.Л., Ашихмина Е.Н.
ОРЛОВСКОЕ «ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО» НА КАРТЕ МИРОВОЙ ЛИТЕРАТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Ворожко Ю.В., Червева О.П., Дубинин А.С.
ИСТОРИЯ УПРАВЛЕНИЯ ФИЗКУЛЬТУРНЫМ ДВИЖЕНИЕМ: ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Востриков П.В.
ЭКОНОМИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ И СОЦИАЛЬНЫЕ ОТНОШЕНИЯ В КОЛОНИАЛЬНОЙ ВИРГИНИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Гелла Т.Н.
РЕВОЛЮЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ ВО ФРАНЦИИ И РОССИИ В XVIII И XX ВЕКАХ:
ИСТОРИОГРАФИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Гребенкин И.Н., Романика А.С.
ВОЕННЫЙ ВОПРОС В ИДЕОЛОГИИ И ПРАКТИКЕ СОЦИАЛИСТОВ-РЕВОЛЮЦИОНЕРОВ
НА РУБЕЖЕ XIX–XX ВВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Истягина-Елисеева Е.А.
СПОРТИВНЫЙ ПЛАКАТ КАК ИНСТРУМЕНТ ПРОПАГАНДЫ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ
И СПОРТА В ДОВОЕННОМ СССР* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Казакова О.Ю.
ИДЕЯ ПОЛИТИЧЕСКОГО НАСИЛИЯ В ЛОЗУНГАХ ВЕЛИКОЙ РУССКОЙ РЕВОЛЮЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Никифоров В.А., Никифоров С.В.
«МЕЖДУНАРОДНАЯ ПРАВОСУБЪЕКТНОСТЬ В «НОВЫХ ПОЛИТИЧЕСКИХ ПРОСТРАНСТВАХ»:
ИСТОРИКО-КОНЦЕПТУАЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ПРОБЛЕМЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Соегов Мурадгелди
О ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В БАКУ В 1919–1920 ГГ. ДВУХ АЛЕКСАНДРОВИЧЕЙ ИЗ ЗАКАСПИЙСКОЙ ОБЛАСТИ:
ЛЕВ ЗИМИНИ ИВАН БЕЛЯЕВ (ДОПОЛНЕНИЕ К РАНЕЕ ИЗДАННЫМ РАБОТАМ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Степанов В.П.
СЛАВЯНСКОЕ ПОГРАНИЧЬЕ АВСТРИЙСКОЙ И РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИЙ
ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX – НАЧАЛА XX ВВ. В ОПИСАНИЯХ СОВРЕМЕННИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Степкин В.В.
КЛАССИФИКАЦИЯ КУЛЬТОВЫХ ПЕЩЕР ЕВРОПЕЙСКОЙ ЧАСТИ РОССИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Фокина А.В.
ПРОБЛЕМА «ОТСТАЛОСТИ» КАК ОТПРАВНАЯ ТОЧКА МОДЕРНИЗАЦИИ ДЕРЕВНИ
В 1918-1927 ГГ. (НА ПРИМЕРЕ ОРЛОВСКОЙ ГУБЕРНИИ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Чикаидзе Ц.М.
К ВОПРОСУ ОБ АНГЛО-ФРАНЦУЗСКОМ ПРИСУТСТВИИ НА БЛИЖНЕМ ВОСТОКЕ
ПОСЛЕ ПЕРВОЙ МИРОВОЙ ВОЙНЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
10.00.00 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Антонова М.В., Пузанкова Е.Н., Куликова О.О.
КЛЮЧЕВЫЕ ТЕМАТИЧЕСКИЕ ДОМИНАНТЫ ПИСЕМ И.С. ТУРГЕНЕВА К ПОЛИНЕ ВИАРДО (1844-1871 ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . 83
Ахметова М.А.
«ПОМОЩЬ ЛЮДЯМ МОЖЕТ БЫТЬ ТОЛЬКО ЖИВОЙ…» (О ДЕЯТЕЛЬНОСТИ Л.Н. ТОЛСТОГО В ГОЛОДНЫЕ ГОДЫ) . . . . . . . . . . . . . . . .86
Бурко Н.В.
АРЕАЛЬНАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА НАИМЕНОВАНИЙ ДИКОГО ГОЛУБЯ В РУССКИХ НАРОДНЫХ ГОВОРАХ. . . . . . . . . . . . . . . . 91
Бурко Н.В.
НАИМЕНОВАНИЯ ДИКОГО ГОЛУБЯ В РУССКИХ НАРОДНЫХ ГОВОРАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Воронцова Ю.А.
СТИЛИСТИЧЕСКОЕ ВЫРАЖЕНИЕ СРАВНЕНИЯ В РОМАНЕ СЕСИЛИИ АХЕРН «ТАМ, ГДЕ ТЫ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Голайденко Л.Н., Куптараева Э.В.
ЛЕКСЕМА ОБРАЗ КАК УНИКАЛЬНЫЙ ЭКСПЛИКАТОР СЕМАНТИКИ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ В ПОЭЗИИ А. БЕЛОГО. . . . . . . . . . . . . . . .104
Григорян Г.А.
ПЕЙЗАЖ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ МИРЕ ЧЕХОВА И ТУРГЕНЕВА. ТРАДИЦИИ И ПОЛЕМИКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Гуревич Д.Л.
ГРАММАТИКАЛИЗАЦИЯ ПЕРИФРАЗЫ IR + INFINITIVO В БРАЗИЛЬСКОМ ВАРИАНТЕ
ПОРТУГАЛЬСКОГО ЯЗЫКА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Дёмкина А.В.
КОНЦЕПТЫ РОДИНЫ И НАЦИОНАЛИЗМА В ПОЛИТИЧЕСКОМ ДИСКУРСЕ ИСПАНСКОЙ ПАРТИИ ПОДЕМОС . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Решением Президиума Высшей аттестационной комиссии при Министерстве образования и науки Российской Федерации от
09.02.2016 г. журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» включен в перечень ведущих рецензируемых
научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на
соискание ученых степеней доктора и кандидата наук по следующим отраслям и группам научных специальностей: 07.00.00 –
исторические науки и археология; 10.01.00 – литературоведение; 10.02.00 – языкознание; 13.00.00 – педагогические науки.
Стр.1
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (81), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 81. 2018
Дудина Е.Ф.
Б.К. ЗАЙЦЕВ «ЖИЗНЬ ТУРГЕНЕВА» – К ВОПРОСУ О РЕЛИГИОЗНОСТИ В ЖИЗНИ И ТВОРЧЕСТВЕ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Дудко А.Э.
СОНЕТ П.Б. ШЕЛЛИ «TO WORDSWORTH» В ПЕРЕВОДЕ К.Д. БАЛЬМОНТА С ПОЗИЦИЙ СРАВНИТЕЛЬНОГО СТИХОВЕДЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Жолудева Л.И.
ЯЗЫК ИТАЛЬЯНСКИХ ТРАКТАТОВ XVI ВЕКА: РЕГИОНАЛЬНАЯ ВАРИАТИВНОСТЬ ЛИТЕРАТУРНОГО ЯЗЫКА ANTE LITTERAM? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Изотов В.П.
ОТРАЖЕНИЕ МЕДИАДИСКУРСА В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ЛИТЕРАТУРЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Изотов В.П.
РОЛЬ РИТОРИЧЕСКОГО КАНОНА В ЖУРНАЛИСТСКОМ ДИСКУРСЕ И ДИСКУРСЕ PR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Кашина С.В.
СТРУКТУРА ПРЕДЛОЖЕНИЯ РОДНОГО ЯЗЫКА КАК ИСТОЧНИК ИНТЕРФЕРЕНЦИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ НА ТРИЛИНГВАЛЬНОЙ ОСНОВЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Клочков А.В.
НЕСОБСТВЕННО-ПРЯМОЕ ВОСПРИЯТИЕ В МЕЖЪЯЗЫКОВОМ АСПЕКТЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Кондратенко А.И., Дмитровский А.Л.
МУЗЕЙ ИСТОРИИ ОРЛОВСКОЙ ЖУРНАЛИСТИКИ: НАУЧНО-УЧЕБНЫЙ, ИНТЕРАКТИВНО-ПРОСВЕТИТЕЛЬСКИЙ, ПЕРЕДОВОЙ. НА ПУТИ К МЕЧТЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Королькова А.В.
АФОРИСТИКА А.П. ЧЕХОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Косарик М.А.
ПРОБЛЕМАТИКА АПОЛОГИИ И НОРМЫ В ПОРТУГАЛЬСКОЙ МИССИОНЕРСКОЙ ЛИНГВИСТИКЕ: ГРАММАТИКА ЯПОНСКОГО ЯЗЫКА ЖОАНА РОДРИГЕША (1604 Г.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Котлярова О.В.
ЭВОЛЮЦИЯ КУЛЬТУРНО-ЗНАЧИМОГО КОНЦЕПТА ГОСУДАРСТВЕННЫЙ СЛУЖАЩИЙ В РУССКОЙ ЯЗЫКОВОЙ КАРТИНЕ МИРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Куксова Е.Л., Коч К.И.
ДЕМОЛИГВИСТИЧЕСКАЯ СИТУАЦИЯ В ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ РЕСПУБЛИКЕ КОНГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Михеичева Е.А.
ВИРДЖИНИЯ ВУЛФ О «ГАРМОНИЧНОЙ КАРТИНЕ МИРА» В РОМАНАХ И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Раздорская О.В.
ЭТИМОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКОЙ ЛЕКСИКИ В АНГЛИЙСКОМ И РУССКОМ ЯЗЫКАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Ретинская Т.И.
О РЕЗУЛЬТАТАХ РЕАЛИЗАЦИИ НАУЧНОГО ПРОЕКТА «РЕГИОНАЛЬНЫЕ ВАРИАНТЫ ФРАНЦУЗСКОГО ЯЗЫКА: СОЦИОЛИНГВИСТИЧЕСКОЕ
И ЛИНГВОСТИЛИСТИЧЕСКОЕ ОПИСАНИЕ (НА МАТЕРИАЛЕ ШАМПАНСКОГО И АРДЕННСКОГО РЕГИОЛЕКТОВ)». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Сабело Е.В.
КАТЯ ЛОКТЕВА – ГЕРОИНЯ РОМАНА И.С. ТУРГЕНЕВА «ОТЦЫ И ДЕТИ»: К ПРОБЛЕМЕ ПРОТОТИПА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Тимофеева Н.Ю.
ПРИЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ НЕОФИЦИАЛЬНЫХ КРЫМСКИХ ТОПОНИМОВ В УСТНОЙ РЕЧИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Филатова А.А., Маркелова Т.В.
УЧЕБНЫЕ ТЕКСТЫ Ф. И. БУСЛАЕВА И А. М. ПЕШКОВСКОГО: РАЦИОНАЛЬНОЕ И ЭМОЦИОНАЛЬНОЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Хижняк С.П.
РОЛЬ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ В ИСТОРИИ ФОРМИРОВАНИЯ ПОЛИЛЕКСЕМНЫХ ЮРИДИЧЕСКИХ ТЕРМИНОВ В РУССКОМ ЯЗЫКЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Челышева И.И.
ПЕРВЫЕ ТЕКСТЫ НА РОМАНСКИХ ЯЗЫКАХ: ОБЩЕЕ И ЧАСТНОЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Чмыхова Г.П.
«ЖЕРТВА» КАК КУЛЬТУРНЫЙ И ЯЗЫКОВОЙ КОНЦЕПТ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Шаяхметова Э.Х.
ДИАГНОСТИРУЮЩИЕ ВАРИАТИВНЫЕ ФОРМЫ АОРИСТА В ДРЕВНЕРУССКИХ СБОРНИКАХ XII–XIII ВВ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Щекотихина И.Н.
ОПЫТ ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ИССЛЕДОВАНИЯ СТРАТЕГИЙ ТЕКСТОПОРОЖДЕНИЯ (НА ПРИМЕРЕ СКАЗОЧНЫХ ЗАЧИНОВ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Элми Ата Мохаммад
ОДНОЗНАЧНЫЕ КОНКРЕТНЫЕ ИМЕНА СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫЕ, ЗНАЧЕНИЕ КОТОРЫХ НЕ ОТМЕЧЕНО В «СЛОВАРЕ ЯЗЫКА ПУШКИНА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Алдошина Е.А., Алдошин А.В. Демина А.В.
ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ УСЛОВИЯ ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
У ОБУЧАЮЩИХСЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Амеличкин А.В.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ИНФОРМАЦИОННО-ПРОСВЕТИТЕЛЬСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В РАЗВИТИИ ОРГАНИЗАЦИОННО-УПРАВЛЕНЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ МОЛОДЕЖИ
В УЧРЕЖДЕНИЯХ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Баранова-Шишкова Л.И.
КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ПОДХОДЫ К ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
В ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРАНТОВ-ГЕОГРАФОВ ПРОФИЛЬНОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ «РЕГИОНАЛЬНАЯ ПОЛИТИКА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Баранова-Шишкова Л.И., Звонарева Е.А., Симпольская К.С.
МОДЕРНИЗАЦИЯ УЧЕБНОГО ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ПОСРЕДСТВОМ ПРИГОТОВЛЕНИЯ ЛЕГКОПЛАВКИХ СТЕКОЛ НА ЛАБОРАТОРНОМ ПРАКТИКУМЕ ПО ПРИКЛАДНОЙ ХИМИИ 248
Бирюкова Н.П., Карпеева С.А., Стебакова Т.Г., Родкина А.А.
ПРИМЕНЕНИЕ СОВРЕМЕННЫХ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ ВУЗА ПРИ ОБУЧЕНИИ КОНСТРУКТОРА ОДЕЖДЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Борисова Ю.Н.
ПРАКТИКА ПРИМЕНЕНИЯ КУЛЬТУРОЛОГИИ ДЛЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОЕКТНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ У СТУДЕНТОВ ВУЗА (НА МАТЕРИАЛЕ ПОДГОТОВКИ ИНЖЕНЕРОВ-АРХИТЕКТОРОВ) . . . . . . 254
Будякова Л.В.
МОДЕЛЬ ПРОЦЕССА ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ СТУДЕНТОВ СОЦИОКУЛЬТУРНЫХ ПРОФИЛЕЙ К ФОРМИРОВАНИЮ МОТИВАЦИИ ДОСТИЖЕНИЯ ДЛИТЕЛЬНО БОЛЕЮЩИХ ДЕТЕЙ . .258
Вишневский В.И., Мироненко И.И.
ИННОВАЦИОННЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ В ПОДГОТОВКЕ СТУДЕНТОВ-МЕДИКОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Воронкова М.В.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АКТИВНЫХ МЕТОДОВ ПРИ ПРЕПОДАВАНИИ ХИМИИ В АГРАРНОМ ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Горбачев В.И.
ЗАКОНОМЕРНОСТИ СТАНОВЛЕНИЯ КОМПЕТЕНЦИИ СОДЕРЖАТЕЛЬНОГО АБСТРАГИРОВАНИЯ В СИСТЕМЕ КОМПЕТЕНЦИЙ МИРОВОЗЗРЕНЧЕСКОЙ ЦЕЛИ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ . . . . . . 269
Горин А.В., Невров В.А., Горина М.А., Токмаков Н.В.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ СИСТЕМЫ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ АКТИВНЫМ ВИДАМ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА ПРИМЕРЕ ПРЫЖКОВ С ПАРАШЮТОМ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Горлова Ю.И., Алтунина О.Е.
ИНДИВИДУАЛЬНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ТРАЕКТОРИЯ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ЛИЧНОСТИ СТУДЕНТОВ СПЕЦИАЛЬНОЙ МЕДИЦИНСКОЙ ГРУППЫ . . . 281
Гранкин Н.Н., Тяпкина А.П., Фомина Е.А., Федяева Т.В., Игнатов А.М.
ПРОГРАММА «ОКА» КАК ШКОЛА РАЦИОНАЛЬНОГО ПРИРОДОПОЛЬЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Гранкин Н.Н., Федяева Т.В. , Тяпкина А.П.
ПОТЕНЦИАЛ СИСТЕМЫ СМЕШАННОГО ОБУЧЕНИЯ В КОНТЕКСТЕ НЕПРЕРЫВНОГО БИОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Грядунова Е.Н., Горин А.В., Токмакова М.А., Токмаков Н.В.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРЕПОДАВАНИЯ КУРСА МЕХАНИКИ С ЭЛЕМЕНТАМИ ПРОБЛЕМНОГО ОБУЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Давыдова А.А., Двойнев В.В.
РАЗВИТИЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ В ДОРЕВОЛЮЦИОННЫЙ ПЕРИОД НА ТЕРРИТОРИИ СМОЛЕНСКОЙ ГУБЕРНИИ: СОЦИОЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ . . . . . .294
Дашук К.В.
К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ ПОДРОСТКОВ В УСЛОВИЯХ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ОРГАНИЗАЦИИ СВОБОДНОГО ВРЕМЕНИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
2
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (81), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 81. 2018
Демьянков Е.Н., Учасов Д.С., Сысоева Л.А.
ЗАДАЧНЫЙ ПОДХОД КАК СРЕДСТВО АКТИВИЗАЦИИ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ ВУЗА ПРИ ИЗУЧЕНИИ МЕДИКО-БИОЛОГИЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН. . . . . . . . . 302
Дорофеева В.И., Донцова Ю.А.
К ВОПРОСУ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БАКАЛАВРОВ ПРИКЛАДНОЙ МАТЕМАТИКИ И ИНФОРМАТИКИ К ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Дорофеева В.И., Котов Р.И., Тарасов А.И.
О ВЫПОЛНЕНИИ СОВМЕСТНОЙ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МАГИСТРАМИ ПРИКЛАДНОЙ МАТЕМАТИКИ И ИНФОРМАТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Дробышева И.В., Дробышев Ю.А.
СРЕДСТВА ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ В УСЛОВИЯХ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Ермакова Н.В.
К ВОПРОСУ О ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КУРАТОРА В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
Ефанова О.А.
ФОРМА ТЕСТОВЫХ ЗАДАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Зубова Ж.А.
НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ ОБУЧЕНИЯ РУССКОМУ ЯЗЫКУ И ЛИТЕРАТУРЕ ИНОСТРАННЫХ СТУДЕНТОВ
В ИНСТИТУТЕ ФИЛОЛОГИИ ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
Зубрилин К.М., Аманжолов С.А., Скворцов К.А.
ИЗУЧЕНИЕ ОРНАМЕНТАЛЬНОГО ИСКУССТВА В НРАВСТВЕННОМ И ЭСТЕТИЧЕСКОМ РАЗВИТИИ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВУЗОВ (ХУДОЖЕСТВЕННО-ГРАФИЧЕСКИХ ФАКУЛЬТЕТОВ) . . . 327
Кадиев А.Х., Гетоева Л.К.
ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПО ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ ИСКУССТВУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Калинина С.Д.
ВЫСШАЯ ШКОЛА В ЭПОХУ ГЛОБАЛЬНОГО ИНФОРМАЦИОННОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ В КОНТЕКСТЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Ковешников А.И., Ковешников П.А.
ФОРМИРОВАНИЕ НАВЫКОВ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ У БАКАЛАВРОВ ЛАНДШАФТНОЙ АРХИТЕКТУРЫ НА ПРИМЕРЕ ДЕТСКИХ ИГРОВЫХ ПЛОЩАДОК. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Ковешников А.И., Ковешников П.А., Косенкова А.Б.
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ СПЕЦДИСЦИПЛИН У БАКАЛАВРОВ ЛАНДШАФТНОЙ АРХИТЕКТУРЫ (НА ПРИМЕРЕ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ДЕТСКИХ ИГРОВЫХ ПЛОЩАДОК) . . . . . . . . . . . . . . . . . 343
Ковешникова Н.А., Ковешникова Е.Н., Ковешников П.А.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МЕТОДОВ АКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ В ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРОВ ДИЗАЙНА В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
Ковешникова Е.Н., Ковешникова Н.А.
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ГОБЕЛЕННОГО ТКАЧЕСТВА У ОБУЧАЮЩИХСЯ В ВУЗЕ ПО НАПРАВЛЕНИЮ «ИСКУССТВО КОСТЮМА И ТЕКСТИЛЯ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
Котькова Г.Е., Абдулкадер Ардалан Латиф
ПЕДАГОГИКА СОЦИАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА В УСЛОВИЯХ ТРАНСФОРМАЦИОННЫХ ПРОЦЕССОВ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
Кузнецова Л.П., Горлова Ю.И., Цуканова М.С.
ФИТНЕС-КЛУБ ШАГОВОЙ ДОСТУПНОСТИ КАК БАЗА ФИЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВИТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ В СИСТЕМЕ «ТРЕНЕР – РЕБЁНОК – СЕМЬЯ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358
Кузнецова Л.П., Калашников А.Ф., Гапеев Д.В.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СРЕДСТВ РУКОПАШНОГО БОЯ В ФИЗИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКЕ ПОДРОСТКОВ 10-12 ЛЕТ В УСЛОВИЯХ ОБУЧЕНИЯ В КАДЕТСКОМ КЛАССЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362
Литвинова Ю.В.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РАЗВИТИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ РУКОВОДИТЕЛЕЙ СПО В УСЛОВИЯХ СЕТЕВОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Мерцалова С.Л., Карпова И.В.
ОБУЧЕНИЕ МАГИСТРАНТОВ АКАДЕМИЧЕСКОМУ ПИСЬМУ В ПРОЦЕССЕ ОСВОЕНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК» В НЕЯЗЫКОВОМ ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
Митрахович В.А., Верминенко Ю.В.
РОЛЬ МОТИВАЦИИ В УСПЕШНОСТИ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КУРСАНТОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376
Митрохина С.В., Иванченко О.Н.
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ СТОХАСТИЧЕСКИХ ПОНЯТИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Митяева А.М.
ПРИМИРИТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В РАЗРЕШЕНИИ КОНФЛИКТОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Михайлова Д.И.
ИНФОРМАЦИОННО-ДИАГНОСТИЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ КАК ЧАСТЬ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩЕГО КЛАССНОГО РУКОВОДИТЕЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
Орлова Л.Н.
СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ СОВРЕМЕННОГО ПИОНЕРСКОГО ДВИЖЕНИЯ: ПУТИ СОХРАНЕНИЯ И РАЗВИТИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
Правдюк В.Н., Суганова М.И., Ковешников А.И.
ФОРМИРОВАНИЕ НАУЧНО-ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ У БУДУЩИХ МАГИСТРОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396
Пузина Т.И., Макеева И.Ю.
КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ ПОСТРОЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ «БИОФИЗИКА» В ПОДГОТОВКЕ МАГИСТРА БИОЛОГИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
Серёгина Т.В., Терехов С.В.
НООСФЕРНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В КОНТЕКСТЕ ИДЕЙ СОВРЕМЕННОЙ ФИЛОСОФИИ НАУКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402
Симанева Т.А.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СЕРВИСОВ ВЕБ 2.0 ПРИ ИЗУЧЕНИИ КУРСА «МУЛЬТИМЕДИЙНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧИТЕЛЯ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405
Скворцов К. В.
ПРОБЛЕМЫ ИЗЛОЖЕНИЯ СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНОГО ДОСУГА В ИНТЕГРАТИВНОМ ПРОСТРАНСТВЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
Соболь М.В., Юрловская И.А.
ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА КАК НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412
Соломченко М.А., Ашихин А.В.
РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТИ У СОТРУДНИКОВ СПЕЦПОДРАЗДЕЛЕНИЙ СРЕДСТВАМИ РУКОПАШНОГО БОЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416
Сорокина Е.В., Горбачева О.А.
ФОРМИРОВАНИЕ ТАКТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ ЗАНЯТИЙ СПОРТИВНЫМ ОРИЕНТИРОВАНИЕМ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420
Стебакова Т.Г., Родкина А.А., Карпеева С.А.
К ВОПРОСУ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОЕКТНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ХУДОЖНИКОВ ПО КОСТЮМУ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ ВУЗА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
Таканаев А.А., Яроватая М.А.
ПУТИ БИОДЕГРАДАЦИИ И ЭЛИМИНАЦИИ СИНТЕТИЧЕСКИХ ПОЛИМЕРОВ IN VIVO КАК ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ ОСНОВА ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ РАЗДЕЛОВ ДИСЦИПЛИНЫ «БИОХИМИЯ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428
Тамбовский О.М.
НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ РУССКОЙ ШКОЛЫ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
Тубеева Ф.К. Гадзиев А.А.
ОСОБЕННОСТИ СТАНОВЛЕНИЯ СОЦИАЛЬНОЙ ЗРЕЛОСТИ ШКОЛЬНИКОВ С НАРУШЕНИЯМИ ЗРЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 436
Хворостов Д.А., Чайка Н.М., Величко Н.Г.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛИЗМА У СЛАБОСЛЫШАЩИХ ОБУЧАЮЩИХСЯ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ДЕКОРАТИВНОЙ КОМПОЗИЦИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440
Чертыковцева Е.А., Чертыковцева Д.В.
ОСОБЕННОСТИ И ПРИНЦИПЫ ДИЗАЙН-ПРОЕКТИРОВАНИЯ ПУТЕВОДИТЕЛЯ КАК СРЕДСТВА РЕКЛАМЫ И КОММУНИКАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444
Шугалей Д.В.
ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНАЯ ОЦЕНКА ЭФФЕКТИВНОСТИ ФОРМИРОВАНИИ КУЛЬТУРЫ ФИЗИЧЕСКОГО САМОСОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ КУРСАНТОВ ВОЕННОГО ВУЗА
НА ОСНОВЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448
РЕЦЕНЗИИ
Блажко В.А.
ЭТНОГРАЖДАНСКОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО ОБЩЕСТВА В УСЛОВИЯХ КРИЗИСА НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 456
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
3
Стр.3
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vol.4 - No.81 2018
October – December
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Avdeyev F.S. Doctor in Pedagogics, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Gella T.N. Doctor of History, Prof. (Russia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orel, 95 Komsomolskaya Str., of. 237.
Tel. (468-2) 43-17-40
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-65752 from
20.05.2016
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
© Team of authors, 2017
© OSU named after I.S. Turgenev, 2017
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
07.00.00 HISTORICAL SCIENCES
Aronov D.V.
REPRESSIVE POLICY OF THE MINISTRY OF EDUCATION OF RUSSIA TOWARDS LIBERAL
PROFESSORS IN THE LAST THIRD OF THE XIX CENTURY. DELIANOV AGAINST MUROMTSEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Akhmetshina R.N.
GUSTAVE GEYER AND ANDRES FRUXEL–REPRESENTATIVES OF THE HISTORICAL AND POLITICAL
THOUGHT OF SWEDEN IN THE FIRST HALF OF THE XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Ashikhmin I.L., Ashikhmina E.N.
THE OREL «NEST OF GENTLEFOLK» ON THE WORLD LITERATURE MAP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Vorozhko Yu.V., Cherveva O.P., Dubinin A.S.
HISTORY OF MANAGEMENT OF PHYSICAL CURRENT MOVEMENT: PROBLEMS OF DEVELOPMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Vostrikov P.V.
ECONOMIC DEVELOPMENT AND SOCIAL RELATIONS IN COLONIAL VIRGINIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Gella T.N.
THE REVOLUTIONARY PROCESSES IN FRANCE AND RUSSIA IN THE XVIII AND XX CENTURIES:
HISTORIOGRAPHICAL ASPECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Grebenkin I.N., Romanika A.S.
MILITARY ISSUES IN IDEOLOGY AND PRACTICE OF SOCIALIST REVOLUTIONARY PARTY
AT THE BOUNDARY BETWEEN XIX AND XX CENTURIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Istyagina-Eliseeva E.A.
SPORTS POSTER AS AN INSTRUMENT OF PROPAGANDA OF PHYSICAL EDUCATION
AND SPORTS IN THE PRE-WAR USSR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Kazakova O.Yu.
THE IDEA OF POLITICAL VIOLENCE IN SLOGANS OF THE GREAT RUSSIAN REVOLUTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Nikiforov V.A., Nikiforov S.V.
INTERNATIONAL CORPORATE PERSONHOODIN “NEW POLITICAL SPACES”:
A HISTORICAL AND CONCEPTUAL ANALYSIS OF THE PROBLEM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Soyegov Muradgeldi
ABOUT ACTIVITY IN BAKU IN 1919-1920 OF TWO ALEKSANDROVICHS
FROM ZAKASPIJSKY AREA: LION ZIMIN AND IVAN BELJAEV (ADDITION TO EARLIER PUBLISHED WORKS) . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Stepanov V.P.
SLAVIC BORDER OF THE AUSTRIAN AND RUSSIAN EMPIRES OF THE SECOND HALF
OF THE XIX – BEGINNING OF THE XX CENTURY DESCRIPTIONS OF CONTEMPORARIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Stepkin V.V.
CLASSIFICATION OF CULT CAVES IN EUROPEAN RUSSIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Fokina A.V.
THE PROBLEM OF «BACKWARDNESS» AS THE STARTING POINT OF COUMTRYSIDE MODERNIZATION
IN 1918-1927 (ORYOL GOVERNORATE AS EXAMPLE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Chikaidze TS.M.
TO A QUESTION OF THE BRITISH-FRENCH PRESENCE IN THE MIDDLE EAST AFTER THE FIRST WORLD WAR . . . . . . . . . . . . . . 78
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
Antonova M.V., Puzankova E.N., Kulikova O.O.
KEY THEMATIC DOMINANT OF THE LETTERS OF I. S. TURGENEV TO PAULINE VIARDOT (1844-1871.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Akhmetova M.A.
«THE HELP TO PEOPLE CAN BE ONLY VITAL…» (ABOUT THE L. N. TOLSTOY’S ACTIVITY DURING LEAN YEARS). . . . . . . . . . 86
Burko N.V.
THE AREAL CHARACTERISTIC OF NAMES OF THE WILD PIGEON IN THE RUSSIAN FOLK DIALECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Burko N.V.
THE NAMES OF THE WILD PIGEON IN RUSSIAN FOLK DIALECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Vorontsova J.A.
STYLISTIC EXPRESSION OF COMPARISONS AND SIMILES IN CECELIA AHERN’S NOVEL
“THERE IS NO PLACE LIKE HERE”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Golaydenko L.N., Kuptaraeva E.V.
LEXEMA IMAGE AS A UNIQUE EXPLICATOR OF THE SEMANTICS OF REPRESENTATION
IN THE POETRY OF A. BELY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Grigorian G.A.
LANDSCAPE IN THE CHEKHOV`S AND TURGENEV`S CREATIVE WORKS. TRADITIONS AND POLEMIC. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Gurevich D.L.
GRAMMATICALIZATION OF THE PERIPHRASIS IR + INFINITIVE IN BRAZILIAN PORTUGUESE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Demkina A.V.
CONCEPTS OF MOTHERLAND AND NATIONALISM IN THE DISCOURSE OF PODEMOS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
By the decision of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science 09.02.2016 the journal
“Scientifi c Notes of Orel State University” is included in the list of leading reviewed scientifi c journals and publications, in which
the scientifi c results of dissertations for the degree of doctor and candidate of sciences. It covers the following scientifi c fi elds:
07.00.00 – historical sciences and archaeology; 10.01.00 – literary criticism; 10.02.00 – linguistics; 13.00.00 – pedagogical
sciences.
4
Стр.4
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (81), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 81. 2018
Dudina E.F
B.K. ZAITSEV “LIFE OF TURGENEV” - TO THE QUESTION OF RELIGIOUSNESS IN LIFE AND CREATIVITY I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Dudko A.E.
P. B. SHELLEY’S SONNET «TO WORDSWORTH» IN K.D. BALMONT’S TRANSLATION FROM THE COMPARATIVE STUDY OF VERSE METER AND RHYTHM POSITIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Zholudeva L.I.
LINGUISTIC FEATURES OF XVI-CENTURY ITALIAN TREATISES: REGIONAL VARIATION OF STANDARD LANGUAGE ANTE LITTERAM?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Izotov V.P.
REFLECTION OF THE MEDIA DISCOURSE IN FICTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Izotov V.P.
THE ROLE OF THE RHETORICAL CANON IN THE JOURNALISTIC DISCOURSE AND DISCOURSE PR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Kashina S.V.
SENTENCE STRUCTURE OF A MOTHER TONGUE AS A SOURCE OF INTERFERENCE IN TEACHING ENGLISH ON A TRILINGUAL BASIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Klochkov A.V.
FREE INDIRECT PERCEPTION INTHE INTERLINGUAL ASPEKCT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Kondratenko A.I., Dmitrovsky A.L.
MUSEUM OF HISTORY OF ORYOL JOURNALISM: SCIENTIFIC-TRAINING, INTERACTIVE-EDUCATIONAL, ADVANCED. ON THE WAY TO DREAM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Korolkova A.V.
APHORISTICS A.P. CHEKHOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Kossarik M.A.
LINGUISTIC APOLOGIA AND NORMALIZATION PROBLEMS IN THE PORTUGUESE MISSIONARY LINGUISTICS: THE CASE OF THE JAPANESE GRAMMAR BY J. RODRIGUES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Kotlyarova O.V.
EVOLUTION OF CULTURALLY SIGNIFICANT CONCEPT OF CIVIL SERVANT IN THE RUSSIAN LANGUAGE PICTURE OF THE WORLD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Kuksova E.L., Koch K.I.
DEMOLIGVISTIC SITUATION IN THE DEMOCRATIC REPUBLIC OF CONGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Mikheicheva E.A.
VIRGINIA WOOLF ON “HARMONIOUS WORLD LANDSCAPE” IN TURGENEV’S NOVELS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Razdorskaya O.V.
ETYMOLOGICAL ANALYSIS OF PHARMACEUTICAL VOCABULARY IN ENGLISH AND RUSSIAN LANGUAGES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Retinskaya T.I.
ABOUT THE RESULTS OF THE SCIENTIFIC PROJECT IMPLEMENTATION “REGIONAL VARIENTS OF THE FRENCH LANGUAGE: SOCIOLINGUISTIC
AND LINGUISTILISTIC DESCRIPTION (ON THE MATERIAL OF CHAMPAGNE AND ARDENNES REGIOLECTS)”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Sabelo E.V.
KATYA LOKTEVA – HEROINE OF ROMAN IS IS. TURGENEVA «FATHERS AND CHILDREN»: TO THE PROTOTYPE PROBLEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Timofeeva N.Y.
DERIVATION METHODS OF NON-OFFICIAL TOPONYMS IN COLLOQUIAL SPEECH OF CRIMEAN INHABITANTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Filatova A.A., Markelova T.V.
EDUCATIONAL TEXTOF F. I. BUSLAEV AND A. M. PESHKOVSKY: RATIONALANDEMOTIONAL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Khizhnyak S.P.
THE ROLE OF ADJECTIVES IN THE HISTORY OF POLY-LEXEMIC LEGAL TERMS’ FORMATION IN THE RUSSIAN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Chelysheva I.I.
EARLY WRITTEN MONUMENTS OF ROMANCE LANGUAGES: THE UNIVERSAL AND THE PARTICULAR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Chmykhova G.P.
“ZHERTVA” (“SACRIFICE”) AS A CULTURAL AND LANGUAGE CONCEPT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Shayakhmetova E.H.
DIAGNOSTIC VARIATIVE FORMS OF AORIST IN THE OLD RUSSIAN MISCELLANIES FROM XIITH
-XIIITH
C. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Shchekotikhina I.N.
EXPERIENCE OF EXPERIMENTAL RESEARCH INTO TEXT PRODUCTION STRATEGIES (ON THE BASIS OF FAIRYTALE BEGINNINGS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Elmy Ata Mohammad
UNAMBIGUOUS CONCRETE NOUNS WHOSE MEANING IS NOT NOTED IN THE DICTIONARY OF A. S. PUSHKIN’S LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
13.00.00 PEDAGOGICAL SCIENCES
Aldoshina E.A., Aldoshin A.V., Demina A.V.
ORGANIZATIONAL CONDITIONS OF INCREASE OF EFFICIENCY OF FORMATION OF READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY AT THE TRAINED EDUCATIONAL ORGANIZATIONS . . . . . . . . . . . 236
Amelichkin A.V.
PEDAGOGICAL POTENTIAL OF INFORMATION AND EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN DEVELOPMENT
OF THE ORGANIZATIONAL AND MANAGERIAL ABILITIES OF YOUTH IN CULTURAL INSTITUTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Baranova-Shishkova L.I.
CONCEPTUAL APPROACHES TO THE EDUCATIONAL PROGRAM OF HIGHER EDUCATION
IN THE PREPARATION OF GRADUATE GEOGRAPHERS PROFILE ORIENTATION “ REGIONAL POLICY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Baranova-Shishkova L.I., Zvonareva E.A., Symboliska K. S.
MODERNIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS OF EDUCATING OF STUDENTS BY MEANS
OF PREPARATION OF FUSIBLE GLASSES ON LABORATORY PRACTICAL WORK ON THE APPLIED CHEMISTRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Biryukova H.P., Karpeeva S.A., Stebakova T.G., Rodkina A.A.
THE USEOF MODERNCOMPUTERTECHNOLOGIESINTHE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITYIN THE TRAINING OF DESIGNER CLOTHES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Borisova Y.N.
PRACTICAL APPLICATION OF CULTUROLOGY FOR DEVELOPMEN OF PROJECT SKILLS BY STUDENTS (WHILE TRAINING ARCHITECTURE ENGINTTRS). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Budyakova L.V.
MODEL OF THE PROCESS OF FORMATION OF READINESS OF STUDENTS OF SOCIO-CULTURAL PROFILES
TO THE FORMATION OF THE MOTIVATION TO ACHIEVE LONG-SUFFERING CHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Vishnevskij V.I., Mironenko I.I.
INNOVATIVE PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF TRAINING IN THE PREPARATION OF MEDICAL-STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Voronkova M.V.
THE USE OF ACTIVE METHODS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY IN THE AGRICULTURAL UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Gorbachev V.I.
REGULARITIES OF FORMATION OF THE COMPETENCE OF MEANINGFUL ABSTRACTION IN THE SYSTEM OF COMPETENCES OF THE IDEOLOGICAL GOAL OF TEACHING MATHEMATICS . . . . . . 269
Gorin A.V., Nevrov V. A., Gorina M.A., Tokmakov N.V.
THEORETICAL FOUNDATIONS OF THE STUDENT LEARNING SYSTEM ACTIVE ACTIVITIES ON THE EXAMPLE OF SKYDIVING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Gorlova U.I., Altunina O.E.
INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORY AS A MEAN OF FORMING A PHYSICAL CULTURE PERSONALITY IN STUDENTS OF SPECIAL MEDICAL GROUP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Grankin N.N., Tyapkina A. P., Fomina E. A., Fedyaeva T.V., Ignatov A.M.
OKA PROGRAM AS A SCHOOL OF ENVIRONMENTAL MANAGEMENT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Grankin N.N., Fedyaeva T.V., Tyapkina A.P.
THE POTENTIAL OF THE SYSTEM OF MIXED TEACHING IN THE CONTEXT OF CONTINUOUS BIOLOGICAL EDUCATION AT THE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Gryadunova E. N., Gorin A.V., Gorina M.A., Tokmakov N.V.
THEORETICAL FOUNDATIONS OF TEACHING MECHANICS COURSE WITH ELEMENTS OF PROBLEM-BASED LEARNING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Davydova A.A., Dvoynev V.V.
THE DEVELOPMENT OF THE SOCIAL AND PEDAGOGICAL TERMINOLOGY DURING THE PRE-REVOLUTIONARY
PERIOD ON THE TERRITORY OF THE SMOLENSK PROVINCE: SOCIOLINGUISTIC ANALYSIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
5
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. №4 (81), 2018 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 81. 2018
Dashuk C.V.
FORMATION OF TEENAGER'S VALUE ORIENTATION IN THE CONDITIONS PEDAGOGICAL ORGANIZATION OF FREE TIME . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Demyankov E.N., Uchasov D.S., Sysoevа L. A.
TASK AS A MEANS OF ENHANCING THE EDUCATIONAL AND COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS
OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE STUDY OF MEDICAL-BIOLOGICAL DISCIPLINES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302
Dorofeyeva V.I., Dontsova Yu.A.
TO THE QUESTION OF THE FORMATION OF READINESS FOR PRACTICAL ORIENTED ACTIVITY AT BACHELORS OF APPLIED MATHEMATICS AND INFORMATICS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Dorofeyeva V.I., Коtov R.I., Tarasov A.I.
ON THE IMPLEMENTATION OF JOINT PROJECT ACTIVITY OF MASTERS OF APPLIED MATHEMATICS AND INFORMATICS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Drobysheva I.V., Drobyshev Y.A.
MEANS FOR INCREASING THE EFFECTIVENESS OF TEACHING MATHEMATICS IN THE CONTEXT OF THE IMPLEMENTATION OF A COMPETENCE APPROACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Ermakova N.V.
TO THE QUESTION ABOUT THE ACTIVITIES OF THE CURATOR IN HIGH SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
Efanova O.A.
FORM OF TEST TASKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Zubova Zh.A.
SOME FEATURES OF TEACHING RUSSIAN LANGUAGE AND LITERATURE TO FOREIGN STUDENTS
AT THE INSTITUTE OF PHILOLOGY IN THE OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
Zubrilin K. M., Amanzholov S. A., Skvortsov K. A.
STUDY OF ORNAMENTAL ART IN MORAL AND AESTHETIC DEVELOPMENT OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITIES (ART AND GRAPHIC FACULTY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Kadiev A.Kh., Ghetoyeva L.K.
ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS ON DECORATIVE-APPLIED ART. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Kalinina S.D.
THE HIGHER SCHOOL IN THE ERA OF GLOBAL INFORMATION EXCHANGE IN THE CONTEXT OF NATIONAL SECURITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Koveshnikov A.I., Koveshnikov P.A.
FORMATION OF SKILLS OF DESIGN ACTIVITY AT BACHELORS OF LANDSCAPE ARCHITECTURE ON THE EXAMPLE OF CHILDREN’S PLAYGROUNDS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Koveshnikov A.I., Koveshnikov P.A., Kosenkova A.B.
METHODS OF TEACHING OF SPECIAL DISCIPLINES FOR BACHELORS OF LANDSCAPE ARCHITECTURE (FOR EXAMPLE, THE DESIGN OF CHILDREN’S PLAYGROUNDS). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343
Koveshnikova E.N., Koveshnikova N.A., Koveshnikov P.A.
USE THE METHODS OF ACTIVE EDUCATION IN TRAINING OF MASTERS OF DESIGN IN THE UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
Koveshnikova E.N., Koveshnikova N.A.
METHODS OF TEACHING FROM TAPESTRY WEAVING HAVE ENROLLED IN THE UNIVERSITY IN THE DIRECTION «THE ART OF COSTUME AND TEXTILES». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
Kotkova G.E., Abdulkader Ardalan Latif
PEDAGOGY OF SOCIAL PARTNERSHIP IN THE CONTEXT OF TRANSFORMATION PROCESSES OF THE EDUCATION SYSTEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Kuznetsova L.P., Gorlova U.L., Tsukanova M.S.
FITNESS CLUB WITHIN WALKING DISTANCE AS A BASE FOR THE WORKOUT WORK INTO SYSTEM «COACH – CHILD – FAMILY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358
Kuznetsova L.P., Kalashnikov A.F., Gapeev D.V.
USE OF MEANS OF HAND-TO-HAND FIGHT IN PHYSICAL TRAINING OF 10-12 YEARS OLD TEENAGERS IN CADET CLASSES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362
LitvinovaY u.V.
PEDAGOGICAL CONDITIONS OF COMMUNICATIVE COMPETENCE DEVELOPMENT FOR COLLEGE DIRECTORS IN THE NETWORK INTERACTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Mertsalova S.L., Karpova I.V.
ACADEMIC WRITING FOR MASTER'S DEGREE STUDENTS STUDYING FOREIGN LANGUAGE AT NON-LANGUAGE HIGHER EDUCATION INSTITUTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
Mitrakhovich V.A., Verminenko Yu.V.
THE ROLE OF MOTIVATION IN THE SUCCESS OF THE EDUCATIONAL ACTIVITIES OF THE CADETS`. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376
Mitrokhina S.V., Ivanchenko O.N.
FEATURES OF STOCHASTIC CONCEPTS FORMATION IN TEACHING MATHEMATICS AT PRIMARY SCHOOL PUPILS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Mityaeva A.M.
CONCILIATORY TECHNOLOGIES IN RESOLUTION OF CONFLICTS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Mikhaylova D.I.
INFORMATION AND DIAGNOSTIC COMPETENCE AS A PART OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE FUTURE FORM MASTER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
Orlova L.N.
SOCIO-CULTURAL POTENTIAL OF THE MODERN PIONEER MOVEMENT: WAYS TO PRESERVE AND DEVELOP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
Pravdyuk V.N., Suganova M. I., Koveshnikov A.I.
FORMATION OF SCIENTIFIC AND PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE MASTERS OF PROFESSIONAL TRAINING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396
Puzina T.I., Makeeva I.Yu.
CONCEPTUAL BASES OF CONSTRUCTION OF THE EDUCATIONAL PROGRAM “BIOPHYSICS” IN THE PREPARATION OF THE MASTER OF BIOLOGY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
Seregina T.V., Terekhov S.V.
NOOSPHERIC EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN IDEAS PHILOSOPHY OF SCIENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402
Simaneva T.A.
THE USE OF WEB 2.0 SERVICES DURING LEARNING THE COURSE «MULTIMEDIA TECHNOLOGIES IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF THE TEACHER» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405
Skvortsov K.V.
PROBLEMS OF PRESENTATION OF SOCIAL AND CULTURAL LEISURE IN THE INTEGRATIVE SPACE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
Sobol M.V., Yurlovskaya I.A.
PREPARATION OF FUTURE TEACHERS OF FOREIGN LANGUAGE (ENGLISH LANGUAGE) AS A SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PROBLEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412
Solomchenko M. A., Ashihin A. V.
DEVELOPMENT OF THE PERSONALITY AT EMPLOYEES OF SPECIAL FORCES BY MEANS OF HAND-TO-HAND FIGHT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416
Sorokina E.V., Gorbacheva O.A.
FORMATION OF TACTICAL THINKING OF STUDENTS IN THE PROCESS OF PRACTICING SPORTS ORIENTEERING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420
Stebakova T.G., Rodkina A.A., Karpeeva S.A.
ON THE ISSUE OFFORMATION OF THEPROJECT COMPETENCE OF COSTUME ARTISTSIN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
Takanaev A.A., Yarovataya M.A.
WAYS OF BIODEGRADATION AND ELIMINATION OF SYNTHETIC POLYMERS IN VIVO AS A THEORETICAL BASIS FOR STUDYING THE DISCIPLINE “BIOCHEMISTRY” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428
Tambovsky O.M.
SOME ASPECTS OF THE FUNCTIONING OF THE RUSSIAN SCHOOL IN THE PRE-SOVIET PERIOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
Tubeeva F.K., Gadziev A.A.
PECULIARITIES OF FORMATION OF SOCIAL MATURITY OF SCHOOLCHILDREN WITH VIOLATIONS OF VISION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 436
Khvorostov D.A., Chaika N.M., Velichko N.G.
THE FORMATION OF PROFESSIONALISM AMONG HEARING-IMPAIRED STUDENTS IN THE STUDY OF DECORATIVE COMPOSITION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440
Chertykovtseva E.A., Chertykovtseva D.V.
FEATURES AND PRINCIPLES OF DIZAYN-PROEKTIROVANIYA OF THE GUIDE AS ADVERTISING MEDIA AND COMMUNICATIONS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444
Shugalya D.V., Blazhko V.A.
EXPERIMENTAL ASSESSMENT OF EFFICIENCY FORMATION OF CULTURE OF PHYSICAL SELF-IMPROVEMENT
OF CADETS OF MILITARY HIGHER EDUCATION INSTITUTION ON THE BASIS OF PEDAGOGICAL MAINTENANCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448
6
Стр.6