Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 635836)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №2 2018 (500,00 руб.)

0   0
Страниц444
ID652952
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2018 .— №2 .— 444 с. — URL: https://rucont.ru/efd/652952 (дата обращения: 16.05.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№2_2018.pdf
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.8
Стр.9
Стр.10
Стр.211
Стр.212
Стр.213
Стр.214
Стр.215
Стр.216
Стр.217
Стр.218
Преподаватель_XXI_век_№2_2018.pdf
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХВЕК ISSN 2073-9613 Журнал основан в 2003 году Выходит 4 раза в год Издается в 2 частях Подписные индексы по каталогу «Роспечать» 33140 и 37285 I Издатель: МПГУ Журнал входит в Пе ре чень ве ду щих ре цен зи ру е мых на уч ных жур на лов и из да ний, выпускаемых в Российской Федерации, в которых рекомендуется публикация основных результатов диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук РЕДАКЦИОННЫЙ СОВЕТ Блох Марк Яковлевич, доктор филологических наук, профессор, заведующий кафедрой грамматики английского языка МПГУ, почетный академик Российской академии естественных наук, почетный академик Международной академии наук педагогического образования Демьянков Валерий Закиевич, доктор филологических наук, профессор, заместитель директора Института языкознания РАН Кузнецов Александр Андреевич, академик РАО, профессор, доктор педагогических наук, и.о. вице-президента РАО Левицкий Михаил Львович, академик РАО, доктор педагогических наук, профессор, директор Института менеджмента МГПУ Мурын Тереза, доктор наук, профессор французской филологии, Краковский педагогический университет (Польша) Петров Юрий Александрович, доктор исторических наук, директор Института российской истории РАН Попова-Велева Иванка, кандидат филологических наук, кафедра романистики, Университет св. Кирилла и Мефодия, Велико Тырново (Болгария), Рогожин Николай Михайлович, доктор исторических наук, профессор, директор Центра истории русского феодализма Института российской истории РАН Уваров Александр Юрьевич, доктор педагогических наук, профессор, ведущий научный сотрудник Института и образовательной информатики ФИЦ «Информатика управление» Российской академии наук Уваров Павел Юрьевич, доктор исторических наук, профессор, член-корреспондент РАН, и заведующий Отделом западноевропейского средневековья раннего нового времени Института всеобщей истории РАН Чубарьян Александр Оганович, академик РАН, доктор исторических наук, директор Института всеобщей истории РАН Штольценберг Юрген, доктор философии, профессор, кафедра истории философии, Университет Мартина Лютера, Галле-Виттенберг (Германия) Мнение Редакционной коллегии по материалам дискуссионного характера может не совпадать с мнением авторов ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР Каракозов Сергей Дмитриевич, доктор педагогических наук, профессор, проректор МПГУ РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ С.С. Бойко И.А. Бубнова А.А. Веряев О.В. Воробьева Н.Ю. Гвоздецкая М.А. Гончаров И.Н. Грифцова Е.Ю. Лазарева Е.А. Леванова С.И. Маловичко Ф.В. Николаи Н.А. Николина Е.А. Никулина Н.И. Рыжова С.Б. Серякова В.А. Славина Л.А. Трубина А.В. Хазина Ответственный редактор О.В. Воробьева Дизайнер Н.И. Лисова © МПГУ, 2018 Учредитель: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Московский педагогический государственный университет»          20182 часть 2 В.Е. Цибульникова В.Д. Янченко
Стр.3
PREPODAVATEL ХХIVEK Russian Journal of Education ISSN 2073-9613 The journal was founded in 2003 Published quaterly Issued in 2 volumes Founder: Publisher: EDITORIAL COUNCIL Mark Ya. Bloch, ScD (Philology), Professor, Chairman, English grammar Department, Moscow Pedagogical State University, Honoraty Member of Russian Academy of Natural Sciences, Honoraty Member of International Academy of Sciences in Pedagogical Education Valery Z. Demyankov, ScD (Philology), Professor, Deputy Director, Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences Alexander A. Kuznetsov, Academician, Russian Academy of Education, ScD (Pedagogy), Acting Vice-President, Russian Academy of Education Mikhail L. Levitsky, Academician, Russian Academy of Education, ScD (Pedagogy), Professor, Director, Institute of Management, Moscow City Pedagogical University Theresa Muryn (Poland), ScD, Professor, French Philology, Krakow Pedagogical University Yury A. Petrov, ScD (History), Director, Institute of Russian History, Russian Academy of Sciences Ivanka Popova-Veleva (Bulgaria), PhD in Philology, Romance Philology Department, St Cyril and St Methodius University, Veliko Turnovo Nikolay M. Rogozhin, ScD (History), Professor, Director, Center of Russian Feudalism History, Institute of Russian History, Russian Academy of Sciences Alexander O. Chubaryan, Academician, Russian Academy of Sciences, ScD (History), Director, Institute of World History, Russian Academy of Sciences Jurgen Stoltzenberg, (Germany), ScD (Philosophy), Professor, History of Philosophy Department, Martin Luther University, Halle-Wittenberg Alexander Yu. Uvarov, ScD (Pedagogy), Professor, Chief Researcher, Institute of Educational Informatics, Federal Research Center “Informatics and Management”, Russian Academy of Science Pavel Yu. Uvarov, ScD (History), Professor, Corresponding Member, Russian Academy of Sciences, Head of the Department of West European Middle Ages and Early Modern Times, Institute of General History, Russian Academy of Sciences 2018 2 vol. 2 Subscription indexes in the catalogue “Rospechat” 33140 and 37285 Federal State-Financed Educational Institution of Higher Education “Moscow Pedagogical State University” Moscow Pedagogical State University The journal has been included in the List of the leading peer-reviewed scientific jpurnals and periodicals recommended for the publication of the results of the dissertations submitted for academic degrees EDITORIN-CHIEF Karakozov Sergey Dmitrievich, Dr. of Science (Pedagogics), Professor, Vice-rector of MPSU EDITORIAL BOARD S.S. Boiko I.A. Bubnova A.A. Veryaev O.V. Vorobyova N.Yu. Gvozdetskaya M.A. Goncharov I.N. Griftsova E.Yu. Lazareva E.A. Levanova S.I. Malovichko F.V. Nikolai N.A. Nikolina E.A. Nikulina N.I. Ryzhova S.B. Seryakova V.A. Slavina L.A. Trubina A.V. Khazina V.E. Tsibulnikova V.D. Yanchenko Executive editor O.V. Vorobyova Designer N.I. Lisova © MSPU, 2018
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА Педагогические науки (13.00.00) Философия и история образования Гончаров М.А. Влияние педагогического наследия Я.А. Коменского на учебно-методическое обеспечение в деле подготовки педагогических кадров в России. История и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Сафонова В.В. Философская бинарная оппозиция «Диалог культур — не-диалог культур» в лингводидактическом рассмотрении ..................20 Алексеев А.Б. Социальная ангажированность ученого как один из принципов современной лингвистической (гуманитарной) науки...........40 Актуальные проблемы образования Деза Е.И. Сущность, структура и содержание профессионализма преподавателя высшей школы .........................................50 Педагогика профессионального образования Леванова Е.А., Пушкарева Т.В. Социально-педагогическая компетентность специалиста социальной сферы как фактор успешности семейного воспитания ......................................64 Бархатова Д.А., Степанова Т.А., Нигматулина Э.А. Концепция телесно-ментального подхода в обучении ................................72 Содержание и технологии образования Аксенова М.А., Гурина М.А., Усачева О.Ю. Система инновационных образовательных технологий в вузе: цели, задачи, опыт внедрения ..........81 Шамсутдинова Т.М. Оценка информационной компетентности студентов: квалиметрический подход ....................................93 Сергиевская И.Л., Анисимова И.В. Особенности управления восприятием текста с целью его понимания при чтении на иностранном языке в контексте электронного пособия ..................105 Буковский С.Л., Литвинов А.В. Концепция и содержание креативного подхода в обучении иностранным языкам в неязыковом вузе ..............114 Бренчугина-Романова А.Н., Денисова Л.О. Организация практических занятий по дисциплине «речевые практики» с бакалаврами в педагогическом вузе (на примере темы «Чтение в современном обществе» ....................................121 Челнокова Т.А., Иванова А.П. Современные подходы преподавания истории в высшей школе .............................................131 Лощилова Т.Н.. Носова Е.С. Школьная конференция как одна из форм обучения в современном вузе .................................140 2 / 2018 Преподаватель XXВЕК 237
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ Язык и образование Аджаж С.Д., Бегенева Е.И. Интерактивный тренинг «Памятники Пушкину» (РКИ) в арабской аудитории: специфика «комбинированного обучения» как формы реализации кросс-культурного взаимодействия .......147 Аббас Ясин Хамза, Аль Мугаммай Аззам Ахмад. Современный взгляд на формирование профессиональной речевой компетенции студентов в процессе изучения русского языка на кафедре русского языка Багдадского университета.......................................157 Образование и физическая культура Цибульникова В.Е. Конвергенция, интеграция и синергизм как методологическая триада ценностно-ориентированного здоровьесозидающего управления педагогическим коллективом ...........168 Образование и музыка Стулова Г.П. Взаимопроникновение национальных культур в контексте музыкального искусства ...................................190 Климов В.И. Концептуальные положения эстетического воспитания студентов вуза средствами русского музыкального фольклора .............197 Арановская И.В., Двойнина Г.Б. Сибирякова Г.Г. Роль самостоятельной работы будущего педагога-музыканта в практике изучения инструментально-исполнительских дисциплин ...........................204 Образование и художественное творчество 238 Чигинцева О.Н. Моделирование художественного компонента самореализации личности взрослого в изобразительной деятельности ......212 Салтыкова Г.М. Технологии в дизайн-образовании в высшей школе ........223 Ван Ян, Катханова Ю.Ф. Комбинированная модель обучения будущих дизайнеров визуальной коммуникации..................................230 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Исторические науки (07.00.00) Юдин Е.Е. Публичные демонстрации царской набожности (1900–1903 гг.) и реакция придворных кругов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243 Поддубская Т.А. Межгосударственная телерадиокомпания «Мир» на информационном пространстве стран СНГ............................260 Филологические науки (10.00.00) Языкознание (10.02.00) Яковлева В.А., Никулина Е.А. Эффективность использования ономатопеи в английском рекламном дискурсе как проявление иконичности и проблема перевода звукоподражаний в английской рекламе на русский язык .............................................271 Преподаватель XXВЕК 2/ 2018
Стр.6
СОДЕРЖАНИЕ Артюх Е.И. Специальная лексика как художественное средство и ее передача при переводе (на материале детектива Дж. Арчера “Shall We Tell the President” и его русских переводов)......................279 Кузина М.А. Языковые способы передачи оппозиции «свой — чужой» (на примере романов Ш. Бронте «Джейн Эйр» и Дж. Рис «Широкое Саргассово море») ................................287 Тимофеева А.А. Понятие «сверхъестественное» и особенности его репрезентации в художественном тексте (на материале готического романа Р.Л. Стивенсона «Странная история доктора Джекила и мистера Хайда» и его переводов на русский язык).......295 Данчевская О.Е. Исследование цветовых архетипов (на материале русского и португальского языков) ........................305 Баско Н.В. Лингвокультурный концепт «равнодушие» в русской языковой картине мира...............................................321 Чжоу Юеминь, Грязнова А.Т. Границы понятия «вещественный код» в русской языковой картине мира......................................333 Мохаммади М.Р., Алияри Шорехдели М., Хазаи С. Ошибки, возникающие при переводе русского деепричастия в публицистическом тексте на персидский язык............................................341 Наджафи Маеде. Изучение глаголов движения на примерe «идти / ходить» и их соответствий в персидском языке ....................353 Сюй Миниань. Способы создания новых эвфемизмов в современном юмористическом дискурсе...............................361 Позднякова А.А., Чепкова Т.П. Теория «свободного письма» и ее влияние на современную орфографию .............................367 Монне Т.А. Текст и факт .............................................376 Литературоведение (10.01.00) Нестеренко Ю.С. Мифологические образы и мотивы в романе Кадзуо Исигуро «Погребенный Великан» ......................................383 Боголюбова В.П. «Стихия смеха и комического» в романе Кирстен Бойе «Нелла-пропеллер» .............................................394 Драйсави Хуссейн Катим Маджди. «Петербург» и «петербургская тема» в творчестве А. Белого .........................................404 Колядич Т.М. Приемы описания главного героя в романе Ш. Идиатуллина «Город Брежнев» .............................417 Глухова Н.И. Внутренний мир арестанта в стихотворениях А.И. Солженицына...................................................426 239 2 / 2018 Преподаватель XXВЕК
Стр.7
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION, CULTURE Philosophy and History in Education Goncharov M.A. The Influence of the Pedagogical Heritage of J.A. Comenius on Training and Methodological Support in Teachers Training in Russia. History and Modernity..........................9 Safonova V.V. Philosophical Opposition “Dialogue of Cultures — Non-Dialogue of Cultures” in Linguodidactic Perspective .......................20 Alexeyev A.B. Social Engagement of a Scientist as One of the Principles of the Modern Linguistic (Humanitarian) Science .............................40 Modern Education Issues Deza E.I. The Essence, Structure and Content of a Higher School Teacher’s Professionalism .......................................................50 Profession Education Pedagogy Levanova E.A., Pushkareva T.V. Social and Pedagogical Competence of the Social Sphere Specialist as a Factor of Family Education Success..........64 Barkhatova D.А., Stepanova T.А., Nigmatulina E.А. The Concept of Bodily and Mental Approaches In Learning................................72 Education Topics and Techniques 240 Aksenova M.A., Gurina M.A., Usacheva O.Ju. System of Innovative Educational Technologies In Higher Education: Goals, Objectives, Experience of Implementation ............................................81 Shamsutdinova T.M. Evaluation of the Students’ Information Competence: a Qualimetric Approach.................................................93 Sergievskaya I.L., Anisimova I.V. Managing Perception of the Text with the Goal of Understanding It While Reading in a Foreign Language in the Context of Electronic Books .......................................105 Bukovsky S.L., Litvinov A.V. The Concept and Content, Creative Approach In Teaching Foreign Languages at Non-Linguistic Departments.................114 Brenchugina-Romanova A.N., Denisova L.O. Organization of Practical Lessons on “Speech Practices” With Bachelors in the Pedagogical Higher Educational Institutions (On the Example of the Topic “Reading in the Modern Society”) .....................................................121 Chelnokova Т.А., Ivanova А.P. Modern Concepts of History Teaching at Higher School .....................................................131 Loshchilova T.N., Nosova E.S. School Conference as One of the Training Forms In the Contemporary Higher Educational Institute ......................140 Преподаватель XXВЕК 2/ 2018
Стр.8
CONTENTS Education and Language Saad Jihad Ajaj, Begeneva E.I. Interactive Training “Monuments to Pushkin” (Russian as a Foreign Language) in the Arabic Audience: the Specificity of “Combined Learning” as a Form of Implementation Cross-Cultural Interaction ..............................................147 Abbas Yassin Hamza, Al Mohammadi Azzam Ahmad. Modern View on the Formation of Professional Speech Competence of Students in the Process of Studying the Russian Language at the Russian Language Department of Baghdad University ..................157 Education and Physical Culture Tsibulnikova V.E. Convergence, Integration and Synergy as a Methodological Triad Focused on the Value and Health-Oriented Management of Pedagogical Staff .......................................168 Education and Music Stulova G.P. Convergence of National Cultures in the Context of Music Art .............................................190 Klimov V.I. Conceptual Provisions of Aesthetic Education of University Students by Means of Russian Musical Folklore.............................197 Aranovskaya I.V., Dvoynina G.B., Sibiryakova G.G. The Role of Independent Work of a Future Music Teacher within the Practice of Instrumental and Performance Disciplines Research .......................204 Education and Art Chigintseva O.N. Modeling of the Adults’ Self-Realization Artistic Component in Graphic Activity ..........................................212 Saltykova G.M. Technologies in Design Education at High School .............223 Wang Yang, Katkhanova Yu.F. Combined Model of Teaching Visual Communication to Future Designers......................................230 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS History Yudin Eu.Eu. Public Demonstrations of Tsarist Piety (1900–1903) and the Reaction of Court Society........................................243 Poddubskaya T.А. Intergovernmental TV and Radio Company “Mir” in the Information Space of the CIS Countries ..............................260 Linguistics Yakovleva V.A., Nikulina E.A. Efficiency of Onomatopoeia in the English Advertising as Realisation of Iconicity and the Problem of Sound-Imitation Translation from English into Russian.....................................271 241 2 / 2018 Преподаватель XXВЕК
Стр.9
CONTENTS Artyukh E.I. Special Vocabulary as an Artistic Means and Its Translation ... (Based on J. Archer’s Detective Story “Shall We Tell the President” and Its Russian Translations) ...........................................279 Kuzina M.A. Linguistic Means of Expressing the Opposition “Self — Other”: (On the Example of Novels “Jane Eyre” by Ch. Brontë and “Wide Sargasso Sea” by J. Rice).....................................287 Timofeeva A.A. The Concept of “Supernatural” and the Features of Its Representation in the Literary Text (Based on R.L. Stevenson’s Gothic Novel “Strange History of the Dr. Jekyll and Mr. Hyde” and Its Translations into Russian) ........................................................295 Danchevskaya O.Eu. Research of Colour Archetypes (On the Material of the Russian and Portuguese Languages)................................305 Basko N.V. The Linguocultural Concept “Indifference” in the Russian Linguistic Picture of the World ...........................................321 Zhou Yuemin, Gryaznova A.T. The Boundaries of the Concept of “Substantial Code” in the Russian Linguistic View of the World ...............333 Mohammadi M.R., Aliyari Shorehdeli M., Khazaee S. Errors that Arise When Translating into Persian the Russian Adverbial Participle in Journalistic Texts ...................................................341 Najafi Maedeh. Study of the Verbs of Motion on the Examples of «Идти / Ходить» and Their Correspondence in Persian Language............353 Xu Minyang. Ways of Creating New Efemisms in Modern Humorist Discourse...........................................................361 242 Pozdnyakova A.А., Chepkova T.P. Theory of Freewriting and its Impact on Contemporary Spelling ..................................367 Monne T.A. Text and Fact .............................................376 Study in Literature Nesterenko Yu.S. Mythological Images and Motives in Kazuo Ishiguro’s Novel “The Buried Giant”...............................................383 Bogolyubova V.P. “The Element of the Laughter and the Comic” in the Novel “Nella-Propeller” by K. Boie...................................394 Draisawi Hussein Kadhim Majdi. “Petersburg” and “Petersburg Theme” in the Novel by A. Belyj ................................................404 Kolyadich T.M. Means of Describing the Main Character in Sh. Idiatullin’s Novel “City of Brezhnev” .................................417 Glukhova N.I. The Inner World of the Prisoner in the Poems of A.I. Solzhenitsyn ...................................................426 Преподаватель XXВЕК 2/ 2018
Стр.10
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ХХВЕК ISSN 2073-9613 Журнал основан в 2003 году Выходит 4 раза в год Издается в 2 частях Подписные индексы по каталогу «Роспечать» 33140 и 37285 I Издатель: МПГУ Журнал входит в Пе ре чень ве ду щих ре цен зи ру е мых на уч ных жур на лов и из да ний, выпускаемых в Российской Федерации, в которых рекомендуется публикация основных результатов диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук РЕДАКЦИОННЫЙ СОВЕТ Блох Марк Яковлевич, доктор филологических наук, профессор, заведующий кафедрой грамматики английского языка МПГУ, почетный академик Российской академии естественных наук, почетный академик Международной академии наук педагогического образования Демьянков Валерий Закиевич, доктор филологических наук, профессор, заместитель директора Института языкознания РАН Кузнецов Александр Андреевич, академик РАО, профессор, доктор педагогических наук, и.о. вице-президента РАО Левицкий Михаил Львович, академик РАО, доктор педагогических наук, профессор, директор Института менеджмента МГПУ Мурын Тереза, доктор наук, профессор французской филологии, Краковский педагогический университет (Польша) Петров Юрий Александрович, доктор исторических наук, директор Института российской истории РАН Попова-Велева Иванка, кандидат филологических наук, кафедра романистики, Университет св. Кирилла и Мефодия, Велико Тырново (Болгария), Рогожин Николай Михайлович, доктор исторических наук, профессор, директор Центра истории русского феодализма Института российской истории РАН Уваров Александр Юрьевич, доктор педагогических наук, профессор, ведущий научный сотрудник Института и образовательной информатики ФИЦ «Информатика управление» Российской академии наук Уваров Павел Юрьевич, доктор исторических наук, профессор, член-корреспондент РАН, и заведующий Отделом западноевропейского средневековья раннего нового времени Института всеобщей истории РАН Чубарьян Александр Оганович, академик РАН, доктор исторических наук, директор Института всеобщей истории РАН Штольценберг Юрген, доктор философии, профессор, кафедра истории философии, Университет Мартина Лютера, Галле-Виттенберг (Германия) Мнение Редакционной коллегии по материалам дискуссионного характера может не совпадать с мнением авторов ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР Каракозов Сергей Дмитриевич, доктор педагогических наук, профессор, проректор МПГУ РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ С.С. Бойко И.А. Бубнова А.А. Веряев О.В. Воробьева Н.Ю. Гвоздецкая М.А. Гончаров И.Н. Грифцова Е.Ю. Лазарева Е.А. Леванова С.И. Маловичко Ф.В. Николаи Н.А. Николина Е.А. Никулина Н.И. Рыжова С.Б. Серякова В.А. Славина Л.А. Трубина А.В. Хазина Ответственный редактор О.В. Воробьева Дизайнер Н.И. Лисова © МПГУ, 2018 Учредитель: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Московский педагогический государственный университет»          20182 часть 1 В.Е. Цибульникова В.Д. Янченко
Стр.211
PREPODAVATEL ХХIVEK Russian Journal of Education ISSN 2073-9613 The journal was founded in 2003 Published quaterly Issued in 2 volumes Founder: Publisher: EDITORIAL COUNCIL Mark Ya. Bloch, ScD (Philology), Professor, Chairman, English grammar Department, Moscow Pedagogical State University, Honoraty Member of Russian Academy of Natural Sciences, Honoraty Member of International Academy of Sciences in Pedagogical Education Valery Z. Demyankov, ScD (Philology), Professor, Deputy Director, Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences Alexander A. Kuznetsov, Academician, Russian Academy of Education, ScD (Pedagogy), Acting Vice-President, Russian Academy of Education Mikhail L. Levitsky, Academician, Russian Academy of Education, ScD (Pedagogy), Professor, Director, Institute of Management, Moscow City Pedagogical University Theresa Muryn (Poland), ScD, Professor, French Philology, Krakow Pedagogical University Yury A. Petrov, ScD (History), Director, Institute of Russian History, Russian Academy of Sciences Ivanka Popova-Veleva (Bulgaria), PhD in Philology, Romance Philology Department, St Cyril and St Methodius University, Veliko Turnovo Nikolay M. Rogozhin, ScD (History), Professor, Director, Center of Russian Feudalism History, Institute of Russian History, Russian Academy of Sciences Alexander O. Chubaryan, Academician, Russian Academy of Sciences, ScD (History), Director, Institute of World History, Russian Academy of Sciences Jurgen Stoltzenberg, (Germany), ScD (Philosophy), Professor, History of Philosophy Department, Martin Luther University, Halle-Wittenberg Alexander Yu. Uvarov, ScD (Pedagogy), Professor, Chief Researcher, Institute of Educational Informatics, Federal Research Center “Informatics and Management”, Russian Academy of Science Pavel Yu. Uvarov, ScD (History), Professor, Corresponding Member, Russian Academy of Sciences, Head of the Department of West European Middle Ages and Early Modern Times, Institute of General History, Russian Academy of Sciences 2018 2 vol. 1 Subscription indexes in the catalogue “Rospechat” 33140 and 37285 Federal State-Financed Educational Institution of Higher Education “Moscow Pedagogical State University” Moscow Pedagogical State University The journal has been included in the List of the leading peer-reviewed scientific jpurnals and periodicals recommended for the publication of the results of the dissertations submitted for academic degrees EDITORIN-CHIEF Karakozov Sergey Dmitrievich, Dr. of Science (Pedagogics), Professor, Vice-rector of MPSU EDITORIAL BOARD S.S. Boiko I.A. Bubnova A.A. Veryaev O.V. Vorobyova N.Yu. Gvozdetskaya M.A. Goncharov I.N. Griftsova E.Yu. Lazareva E.A. Levanova S.I. Malovichko F.V. Nikolai N.A. Nikolina E.A. Nikulina N.I. Ryzhova S.B. Seryakova V.A. Slavina L.A. Trubina A.V. Khazina V.E. Tsibulnikova V.D. Yanchenko Executive editor O.V. Vorobyova Designer N.I. Lisova © MSPU, 2018
Стр.212
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛЬТУРА Педагогические науки (13.00.00) Философия и история образования Гончаров М.А. Влияние педагогического наследия Я.А. Коменского на учебно-методическое обеспечение в деле подготовки педагогических кадров в России. История и современность . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Сафонова В.В. Философская бинарная оппозиция «Диалог культур — не-диалог культур» в лингводидактическом рассмотрении ..................20 Алексеев А.Б. Социальная ангажированность ученого как один из принципов современной лингвистической (гуманитарной) науки...........40 Актуальные проблемы образования Деза Е.И. Сущность, структура и содержание профессионализма преподавателя высшей школы .........................................50 Педагогика профессионального образования Леванова Е.А., Пушкарева Т.В. Социально-педагогическая компетентность специалиста социальной сферы как фактор успешности семейного воспитания ......................................64 Бархатова Д.А., Степанова Т.А., Нигматулина Э.А. Концепция телесно-ментального подхода в обучении ................................72 Содержание и технологии образования Аксенова М.А., Гурина М.А., Усачева О.Ю. Система инновационных образовательных технологий в вузе: цели, задачи, опыт внедрения ..........81 Шамсутдинова Т.М. Оценка информационной компетентности студентов: квалиметрический подход ....................................93 Сергиевская И.Л., Анисимова И.В. Особенности управления восприятием текста с целью его понимания при чтении на иностранном языке в контексте электронного пособия ..................105 Буковский С.Л., Литвинов А.В. Концепция и содержание креативного подхода в обучении иностранным языкам в неязыковом вузе ..............114 Бренчугина-Романова А.Н., Денисова Л.О. Организация практических занятий по дисциплине «речевые практики» с бакалаврами в педагогическом вузе (на примере темы «Чтение в современном обществе» ....................................121 Челнокова Т.А., Иванова А.П. Современные подходы преподавания истории в высшей школе .............................................131 Лощилова Т.Н.. Носова Е.С. Школьная конференция как одна из форм обучения в современном вузе .................................140 2 / 2018 Преподаватель XXВЕК 3
Стр.213
СОДЕРЖАНИЕ Язык и образование Аджаж С.Д., Бегенева Е.И. Интерактивный тренинг «Памятники Пушкину» (РКИ) в арабской аудитории: специфика «комбинированного обучения» как формы реализации кросс-культурного взаимодействия .......147 Аббас Ясин Хамза, Аль Мугаммай Аззам Ахмад. Современный взгляд на формирование профессиональной речевой компетенции студентов в процессе изучения русского языка на кафедре русского языка Багдадского университета.......................................157 Образование и физическая культура Цибульникова В.Е. Конвергенция, интеграция и синергизм как методологическая триада ценностно-ориентированного здоровьесозидающего управления педагогическим коллективом ...........168 Образование и музыка Стулова Г.П. Взаимопроникновение национальных культур в контексте музыкального искусства ...................................190 Климов В.И. Концептуальные положения эстетического воспитания студентов вуза средствами русского музыкального фольклора .............197 Арановская И.В., Двойнина Г.Б. Сибирякова Г.Г. Роль самостоятельной работы будущего педагога-музыканта в практике изучения инструментально-исполнительских дисциплин ...........................204 Образование и художественное творчество 4 Чигинцева О.Н. Моделирование художественного компонента самореализации личности взрослого в изобразительной деятельности ......212 Салтыкова Г.М. Технологии в дизайн-образовании в высшей школе ........223 Ван Ян, Катханова Ю.Ф. Комбинированная модель обучения будущих дизайнеров визуальной коммуникации..................................230 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Исторические науки (07.00.00) Юдин Е.Е. Публичные демонстрации царской набожности (1900–1903 гг.) и реакция придворных кругов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243 Поддубская Т.А. Межгосударственная телерадиокомпания «Мир» на информационном пространстве стран СНГ............................260 Филологические науки (10.00.00) Языкознание (10.02.00) Яковлева В.А., Никулина Е.А. Эффективность использования ономатопеи в английском рекламном дискурсе как проявление иконичности и проблема перевода звукоподражаний в английской рекламе на русский язык .............................................271 Преподаватель XXВЕК 2/ 2018
Стр.214
СОДЕРЖАНИЕ Артюх Е.И. Специальная лексика как художественное средство и ее передача при переводе (на материале детектива Дж. Арчера “Shall We Tell the President” и его русских переводов)......................279 Кузина М.А. Языковые способы передачи оппозиции «свой — чужой» (на примере романов Ш. Бронте «Джейн Эйр» и Дж. Рис «Широкое Саргассово море») ................................287 Тимофеева А.А. Понятие «сверхъестественное» и особенности его репрезентации в художественном тексте (на материале готического романа Р.Л. Стивенсона «Странная история доктора Джекила и мистера Хайда» и его переводов на русский язык).......295 Данчевская О.Е. Исследование цветовых архетипов (на материале русского и португальского языков) ........................305 Баско Н.В. Лингвокультурный концепт «равнодушие» в русской языковой картине мира...............................................321 Чжоу Юеминь, Грязнова А.Т. Границы понятия «вещественный код» в русской языковой картине мира......................................333 Мохаммади М.Р., Алияри Шорехдели М., Хазаи С. Ошибки, возникающие при переводе русского деепричастия в публицистическом тексте на персидский язык............................................341 Наджафи Маеде. Изучение глаголов движения на примерe «идти / ходить» и их соответствий в персидском языке ....................353 Сюй Миниань. Способы создания новых эвфемизмов в современном юмористическом дискурсе...............................361 Позднякова А.А., Чепкова Т.П. Теория «свободного письма» и ее влияние на современную орфографию .............................367 Монне Т.А. Текст и факт .............................................376 Литературоведение (10.01.00) Нестеренко Ю.С. Мифологические образы и мотивы в романе Кадзуо Исигуро «Погребенный Великан» ......................................383 Боголюбова В.П. «Стихия смеха и комического» в романе Кирстен Бойе «Нелла-пропеллер» .............................................394 Драйсави Хуссейн Катим Маджди. «Петербург» и «петербургская тема» в творчестве А. Белого .........................................404 Колядич Т.М. Приемы описания главного героя в романе Ш. Идиатуллина «Город Брежнев» .............................417 Глухова Н.И. Внутренний мир арестанта в стихотворениях А.И. Солженицына...................................................426 5 2 / 2018 Преподаватель XXВЕК
Стр.215
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION, CULTURE Philosophy and History in Education Goncharov M.A. The Influence of the Pedagogical Heritage of J.A. Comenius on Training and Methodological Support in Teachers Training in Russia. History and Modernity..........................9 Safonova V.V. Philosophical Opposition “Dialogue of Cultures — Non-Dialogue of Cultures” in Linguodidactic Perspective .......................20 Alexeyev A.B. Social Engagement of a Scientist as One of the Principles of the Modern Linguistic (Humanitarian) Science .............................40 Modern Education Issues Deza E.I. The Essence, Structure and Content of a Higher School Teacher’s Professionalism .......................................................50 Profession Education Pedagogy Levanova E.A., Pushkareva T.V. Social and Pedagogical Competence of the Social Sphere Specialist as a Factor of Family Education Success..........64 Barkhatova D.А., Stepanova T.А., Nigmatulina E.А. The Concept of Bodily and Mental Approaches In Learning................................72 Education Topics and Techniques 6 Aksenova M.A., Gurina M.A., Usacheva O.Ju. System of Innovative Educational Technologies In Higher Education: Goals, Objectives, Experience of Implementation ............................................81 Shamsutdinova T.M. Evaluation of the Students’ Information Competence: a Qualimetric Approach.................................................93 Sergievskaya I.L., Anisimova I.V. Managing Perception of the Text with the Goal of Understanding It While Reading in a Foreign Language in the Context of Electronic Books .......................................105 Bukovsky S.L., Litvinov A.V. The Concept and Content, Creative Approach In Teaching Foreign Languages at Non-Linguistic Departments.................114 Brenchugina-Romanova A.N., Denisova L.O. Organization of Practical Lessons on “Speech Practices” With Bachelors in the Pedagogical Higher Educational Institutions (On the Example of the Topic “Reading in the Modern Society”) .....................................................121 Chelnokova Т.А., Ivanova А.P. Modern Concepts of History Teaching at Higher School .....................................................131 Loshchilova T.N., Nosova E.S. School Conference as One of the Training Forms In the Contemporary Higher Educational Institute ......................140 Преподаватель XXВЕК 2/ 2018
Стр.216
CONTENTS Education and Language Saad Jihad Ajaj, Begeneva E.I. Interactive Training “Monuments to Pushkin” (Russian as a Foreign Language) in the Arabic Audience: the Specificity of “Combined Learning” as a Form of Implementation Cross-Cultural Interaction ..............................................147 Abbas Yassin Hamza, Al Mohammadi Azzam Ahmad. Modern View on the Formation of Professional Speech Competence of Students in the Process of Studying the Russian Language at the Russian Language Department of Baghdad University ..................157 Education and Physical Culture Tsibulnikova V.E. Convergence, Integration and Synergy as a Methodological Triad Focused on the Value and Health-Oriented Management of Pedagogical Staff .......................................168 Education and Music Stulova G.P. Convergence of National Cultures in the Context of Music Art .............................................190 Klimov V.I. Conceptual Provisions of Aesthetic Education of University Students by Means of Russian Musical Folklore.............................197 Aranovskaya I.V., Dvoynina G.B., Sibiryakova G.G. The Role of Independent Work of a Future Music Teacher within the Practice of Instrumental and Performance Disciplines Research .......................204 Education and Art Chigintseva O.N. Modeling of the Adults’ Self-Realization Artistic Component in Graphic Activity ..........................................212 Saltykova G.M. Technologies in Design Education at High School .............223 Wang Yang, Katkhanova Yu.F. Combined Model of Teaching Visual Communication to Future Designers......................................230 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS History Yudin Eu.Eu. Public Demonstrations of Tsarist Piety (1900–1903) and the Reaction of Court Society........................................243 Poddubskaya T.А. Intergovernmental TV and Radio Company “Mir” in the Information Space of the CIS Countries ..............................260 Linguistics Yakovleva V.A., Nikulina E.A. Efficiency of Onomatopoeia in the English Advertising as Realisation of Iconicity and the Problem of Sound-Imitation Translation from English into Russian.....................................271 7 2 / 2018 Преподаватель XXВЕК
Стр.217
CONTENTS Artyukh E.I. Special Vocabulary as an Artistic Means and Its Translation ... (Based on J. Archer’s Detective Story “Shall We Tell the President” and Its Russian Translations) ...........................................279 Kuzina M.A. Linguistic Means of Expressing the Opposition “Self — Other”: (On the Example of Novels “Jane Eyre” by Ch. Brontë and “Wide Sargasso Sea” by J. Rice).....................................287 Timofeeva A.A. The Concept of “Supernatural” and the Features of Its Representation in the Literary Text (Based on R.L. Stevenson’s Gothic Novel “Strange History of the Dr. Jekyll and Mr. Hyde” and Its Translations into Russian) ........................................................295 Danchevskaya O.Eu. Research of Colour Archetypes (On the Material of the Russian and Portuguese Languages)................................305 Basko N.V. The Linguocultural Concept “Indifference” in the Russian Linguistic Picture of the World ...........................................321 Zhou Yuemin, Gryaznova A.T. The Boundaries of the Concept of “Substantial Code” in the Russian Linguistic View of the World ...............333 Mohammadi M.R., Aliyari Shorehdeli M., Khazaee S. Errors that Arise When Translating into Persian the Russian Adverbial Participle in Journalistic Texts ...................................................341 Najafi Maedeh. Study of the Verbs of Motion on the Examples of «Идти / Ходить» and Their Correspondence in Persian Language............353 Xu Minyang. Ways of Creating New Efemisms in Modern Humorist Discourse...........................................................361 8 Pozdnyakova A.А., Chepkova T.P. Theory of Freewriting and its Impact on Contemporary Spelling ..................................367 Monne T.A. Text and Fact .............................................376 Study in Literature Nesterenko Yu.S. Mythological Images and Motives in Kazuo Ishiguro’s Novel “The Buried Giant”...............................................383 Bogolyubova V.P. “The Element of the Laughter and the Comic” in the Novel “Nella-Propeller” by K. Boie...................................394 Draisawi Hussein Kadhim Majdi. “Petersburg” and “Petersburg Theme” in the Novel by A. Belyj ................................................404 Kolyadich T.M. Means of Describing the Main Character in Sh. Idiatullin’s Novel “City of Brezhnev” .................................417 Glukhova N.I. The Inner World of the Prisoner in the Poems of A.I. Solzhenitsyn ...................................................426 Преподаватель XXВЕК 2/ 2018
Стр.218

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ