СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Шелковников А.Ю. Три разговора со студентом Чаликовым:
к 120-летнему юбилею А.Ф. Лосева . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Матросов В.Л., Мельников Д.А., Артамонов Г.А., Пустовойтов В.В.
Образовательные технологии: проблемы классификации
и возможные решения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Никулин А.А. Некоторые аспекты кредитно-модульной системы
в высшем образовании Монголии (на примере Академии
полиции Монголии) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Завалишина Л.В. Практическая подготовка будущих учителей
в вузах ФРГ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Актуальные проблемы образования
Амиралиева Р.З. Подготовка педагогических кадров, обладающих
необходимым уровнем ИКТ-компетенции, как одна из основных задач
системы непрерывного педагогического образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Ниматулаев М.М. Самостоятельное повышение квалификации
педагогов в условиях непрерывного самообразования
на основе Web-технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Соколовская И.Э. Влияние религиозного самосознания на выбор
ценностных ориентаций современной молодежи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Чернышова И.В. Личностное становление студентов
в художественно-образовательной среде педвуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Горшкова М.А. Модель воспитательной деятельности куратора
студенческой группы в педагогическом вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Содержание и технологии образования
Саукова Н.М. Формирование нового дидактического мышления
студентов педагогического образования в области мультимедиа
технологий на основе моделирования педагогического процесса. . . . . . . . . . . . .67
Кисуркин В.В. Подготовка к межкультурному бизнес-взаимодействию
средствами Google docs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Околович А.В. Подготовка будущих учителей иностранного языка
к профессиональному усовершенствованию средствами
информационно-коммуникационных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Киреев Б.Н. Использование мультимедийных ресурсов при изучении
спецкурса «Индивидуальный предприниматель» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Кащук С.М. Современные информационно-коммуникационные
технологии и мультимедиа в обучении иностранным языкам:
история развития – уточнение понятийного аппарата . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Полетаева М.И. К вопросу о разработке модели обучения
с использованием современного вузовского учебника
иностранного языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Абдикаримова А.Б. Профессиональная направленность обучения
учебным дисциплинам студентов средних профессиональных учебных
заведений экономического и технического профилей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Байгушева И.А. Формирование обобщенных методов решения
типовых профессиональных задач экономистов при обучении математике . . .112
Валишева А.Г., Крутова И.А. Методика обучения студентов
машиностроительных направлений подготовки обобщенному методу
решения типовых профессиональных задач . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
4 / 2013
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
Егупова М.В. Концепция методической подготовки учителя к практикоориентированному
обучению математике в школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Боженкова Л.И., Мотеюнене С.В. Преобразование учебной
информации – необходимое условие формирования познавательных
универсальных учебных действий при обучении геометрии . . . . . . . . . . . . . . . .135
Педагогическая наука – школе
Туктагулова М.Н. Генезис феномена «педагогическая
поддержка школьника». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Кузьмина А.Н., Стефанова Г.П. Проектирование программы
усвоения знаний школьного курса физики в рамках реализации
Федерального государственного образовательного стандарта
основного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Кунц Е.В. Основные этапы истории европейской университетской
идеи (XII–XIX вв.): к вопросу о поиске современной парадигмы
существования университетского образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Косорукова М.И. Московское училище на Остоженке – важный этап
становления коммерческого образования в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
Матюхина О.А. Школы духовного ведомства – как направление
миссионерского служения Русской Православной Церкви
в последней четверти XIX – начале XX в.
(на примере Брянского уезда Орловской губернии) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Яценко Н.Т. Советские учебники французского языка для студентов
высших учебных заведений (1946–1985) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
ОБРАЗОВАНИЕ И ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ТВОРЧЕСТВО
Чеканцева З.А., Чеканцев П.А. Пространство в станковой живописи . . . . . . .189
Соколова Е.О. Стилизация как важнейший принцип взаимосвязи
натурного и декоративного рисования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
Соколова О.Ю. Изобразительное искусство в специальном
образовании. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
2 ОБРАЗОВАНИЕ И МУЗЫКА
Юдин А.П. Фортепианная музыка А.С. Даргомыжского
в учебном процессе педвуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Бусарова О.Р. Связь асоциальных стратегий совладающего поведения
студентов с психологической защитой личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Матросов В.Л., Шибзухов З.М. Об агрегированно корректных
операциях над алгоритмами. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Демедерос Аила. Тождества кривизны транссасакиевых многообразий. . . . .232
Новиков А.Д. О физическом смысле функций действительной
и комплексной переменной . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Матвеев В.Ю., Чирский В.Г. О ряде из произведений членов
арифметической прогрессии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245
Матвеев В.Ю. О значениях некоторого ряда в полиадических точках,
хорошо приближаемых натуральными числами . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
Преподаватель XXВЕК
4/ 2013
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
История
Воробьева О.В. Историческое событие как категория
современного научно-философского анализа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260
Буданова В.П. Великие миграции II–VII вв.:
этапы и системно-структурная характеристика. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Чертина З.С. Иммиграция в Западную Европу: дилемма ХХI века . . . . . . . . . .276
Вдовченков Е.В. «Мужское» и «женское» в погребальном обряде
и обществе сарматов Подонья (по материалам курганного
могильника Новый) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .287
Колесникова Е.А., Введенский Р.М. Институты самоуправления
и проблема кризиса традиционализма в России. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Елохин К.А. Ремесленницы, торговки и прочие
в позднесредневековой Португалии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Иерусалимская Е.В. Дипломатия Вильгельма Оранского и первые
европейские союзы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Ильин А.В. Деятельность лондонского Общества защиты старинных
зданий в Викторианскую эпоху . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .316
Лингвистика
Иконникова В.А. Центробежные и центростремительные тенденции
в развитии англоязычных юридических терминосистем. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Ильичева О.А. К вопросу о формировании профессиональной
терминологии (на примере русского, немецкого и английского языков) . . . . . .331
Чжао Мэн. Процесс адвербиализации в современном русском
литературном языке в сопоставлении с китайским языком. . . . . . . . . . . . . . . . .336
Ли Чуньли. Национально-культурная специфика фразеологизмов,
описывающих характер человека в русском и китайском языках. . . . . . . . . . . .345
Гилева Е.С. Пoнятиe зaимcтвoвaния в oтeчecтвeннoм, eвpoпeйcкoм
и apaбcкoм языкoзнaнии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Можде Дехган Халили. Речевой жанр просьбы в кругу
императивных жанров. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .357
Таваколи Хадидже. Перспективы сравнения русского и голландского
ЛСП «Живопись» в аспекте изучения профессиональной картины мира . . . . .369
Литературоведение
Климакина Е.А. Проблема жанра в эстетических трудах Геллерта. . . . . . . . . .377
Красухин Г.Г. Фольклорные и мифологические мотивы
в творчестве Пушкина. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386
Лазарева Е.Ю. «Мой Мир» Н. Коляды: к вопросу о формах выражения
авторского присутствия . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .398
Боголюбова В.П. К юбилею писателя: мир детства в романе Петера
Хертлинга «Лена на крыше» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .407
Психология
Тарабакина Л.В. Эмоциональные установки менеджеров
в групповом принятии решений. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412
Чурбакова А.И. Социальные эмоции в сплоченности
малых рабочих групп. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419
Экономика и социология
Лебедева Н.В., Тимофеева О.Н. Личностно-профессиональное
развитие слушателей курсов переподготовки и повышения
квалификации, работающих в системе социальной защиты населения
города Москвы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .425
Информация об авторах
4 / 2013
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .433
Преподаватель XXВЕК
3
Стр.4
CONTENTS
ANNIVERSARY
Shelkovnikov A.Yu. Three Conversations with Student Chalikov
(to the 120th anniversary of A.F. Losev). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Matrosov V.L., Melnikov D.A., Artamonov G.A., Pustovoytov V.V.
Educational Technologies: Problems of Classification
and Potential Answers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Nikulin A.А. Some Aspects of Credit and Modular System in Higher
Education of Mongolia (on the Example of Mongolian Police Academy) . . . . . . . . . . .22
Zavalishina L.V. Practical Preparation of Future Teachers in Higher
Education Institutions of Germany. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Modern Educational Issues
Amiralieva R.Z. Training of Teachers with the Necessary Level of ICT
Competence as One of the Main Tasks of Continuous Pedagogical
Education System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Nimatulaev M.M. Independent Professional Development of Teachers
In Conditions Of Continuous Self-Education On The Basis Of Web-Technologies . . .42
Sokolovskaya I.E. Influence of Religious Identity on Selection
of Value Orientation of Modern Youth . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Сhernyshova I.V. Personal Formation of Students in their Art-Educational
Environment of Pedagogical University. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Gorshkova M.А. The model of Educational Activity of the Curator
of the Student Group in Pedagogical University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Educational Topics and Techniques
Saukova N.M. Formation of a New Didactic Thinking of Teacher Education
Students in the Field Of Multimedia Technology Based On Modeling
of the Pedagogical Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Kisurkin V.V. Preparation for Intercultural Business-Interaction
with the Help of Google docs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
4
Okolovych О.V. Foreign-Language Teacher Training to the Professional
Self-Perfection by Means of Information-Communicative Technologies . . . . . . . . . . . .82
Kireev B.N. The Use of Multimedia Resources in Learning of “Individual
Entrepreneur” Special Course . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Kashchuk S.M. Modern Information and Communication Technology
and Multimedia in Foreign Language Teaching: History of Development –
Updating the Framework of Concepts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Poletaeva M.I. To the Question of Creating a Learning Model with a Modern
Foreign Language Textbook for Higher Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Abdicarimova A.B. Professional Orientation of Training in Subject Matters
of Students of Average Professional Educational Institutions of Economic
and Technical Profiles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Baygusheva I.A. Forming of the Generalized Methods
of Solution of Typical Professional Tasks of Economists
in the Mathematical Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Valisheva A.G., Krutova I.A. Methodology of Generalized Training
of the Students of Machine Building Departments in Dealing with Typical
Professional Tasks. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Egupova M.V. The Concept of the Methodical System
of Preparation of Teachers to Practice-Oriented Teaching
of Mathematics at School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Преподаватель XXВЕК
4/ 2013
Стр.5
CONTENTS
Bozhenkova L.I., Moteyunene S.V. Transformation of Educational
Information as the Necessary Condition for the Formation of Cognitive
Universal Academic Actions when Teaching Geometry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Pedagogy Science to School
Tuktagulova M. N. The Genesis of the Phenomenon of “Pedagogical
Support of the Student” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Kuzminа A.N., Stefanova G.P. Designing a Program of Mastering School
Course of Physics within Implementation of the Federal State Educational
Standard of the Basic Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Kunts Eu.V. The Main Stages of the History of the European University
ideas (12th–19th cc.): to the Question of Search of a Modern Paradigm
of University Education Existence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Kosorukova M.I. The Moscow School on Ostogenka is Important Step
of Commercial Education in Russia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
Matyukhina O.A. Schools of Spiritual Department as the Direction
of the Missionary Service of the Russian Orthodox Church
in the Last Quarter of the 19th – early 20th Centuries (on an Example
of Bryansk District of Orel County) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Yatzenko N.T. Soviet French Language Textbooks for the Students
of Higher Education Institutions (1946–1985) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
EDUCATION AND ART
Chekantseva Z.A., Chekantsev P.A. Space in Easel Painting . . . . . . . . . . . . . . . .189
Sokolova E.O. Stylization as the Main Principle of Interconnection Between
Natural and Decorative Painting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
Sockolova O.Yu. Visual Arts in Special Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
EDUCATION AND MUSIC
Udin A.P. Piano Music of A.S. Dargomyzhsky in the Educational Process
of Pedagogical Universities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
PHYCOLOGY AND EDUCATION
Busarova O.R. Connection of Asocial Strategy of Coping Behavior
of Students with Psychological Defenses of the Personality. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Matrosov V.L., Shibzukhov Z.M. On Aggregationally Correct Operations
on Algorithms. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Demederos Aila. Curvature Identities of Trans-Sasakian Manifolds. . . . . . . . . . . . .232
Novikov A.D. On the Physical Meaning of Functions Real and Complex Variable. .237
Matveev V.Yu., Chirskii V.G. On the Series of Products of Terms
of an Arithmetic Progression . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245
Matveev V.Yu. On the values of a Certain Series at Poyiadic Points,
Well Approximate by Positive Integers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
History
Vorobieva O.V. Historical Event as a Category of Modern Scientific
and Philosophical Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260
Budanova V.P. The Great Migrations of 2nd–7th Centuries:
Stages and System-Structural Description . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
4 / 2013
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
Chertina Z.S. Immigration to Western Europe: the Dilemma
of the 21st Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Vdovchenkov Eu.V. “Male” And “Female” in the Funeral Rite
and Sarmatians Society of Don (on the Material of New Burial Mounds). . . . . . . . . .287
Kolesnikova E.A., Vvedenskiy R.M. Self-governance Institutions
and the Problem of Crisis of Traditionalism in Russia
at the End of the 17th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Elokchin K.A. Women-Artisans, Traders and Others
in the Late Medieval Portugal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Jerusalimskaya E.V. William of Orange Diplomacy
and the First European Unions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Ilin A.V. The London Society for the Protection of Ancient Buildings Activities
in the Victorian Era . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .316
Linguistics
Ikonnikova V.A. Centrifugal and Centripetal Tendencies in the Development
of Anglo-American Legal Terminological Systems . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Ilyicheva O.A. On the Question of formation of Professional Terminology
(On an Example Russian, German and English Languages) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331
Zhao Meng. Adverbialization Process in Modern Russian Literary Language
in Comparison to Chinese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Li Chunli. National and Cultural Specifics of Phraseological Units,
Describing the Character of the Person in Russian
and Chinese Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Gilyeva Eu.S. The Notion of Borrowing in the Russian, European
and Arabic Linguistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Mojdeh Dehghan Khalili. Speech Genre Requests
among the Mandatory Genres. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .357
Таваколи Хадидже. Prospects of Comparison Russian and Dutch LSP
“Painting” within the Aspects of Studying the Professional Picture of the World . . . .369
Philology
6
Klimakina E.A. The Problem of Genre in Gellert’s Aesthetic Works . . . . . . . . . . . . .377
Krasukchin G.G. Folklore and Mythological Motives in Pushkin’s Works. . . . . . . . .386
Lazareva E.Yu. “My World” by N. Kolyady: to the Question
of the Author’s Presence Expression Forms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .398
Bogoljubova V.P. To the Writer’s Anniversary: the World of Childhood
in Peter Härtling’s novel “Lena on the Roof” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .407
Phsycology
Tarabakina L.V. Emotional Attitudes of Managers
in the Group Decision-Making . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412
Churbakova A.I. Social Emotions in Small Working Group Cohesion . . . . . . . . . . .419
Economy and Sociology
Lebedeva N.V., Timofeeva O.N. Personal and Professional Development
of Re-training and Professional Growth Courses Listeners, Working
in the System of Social Protection of the Population of the Moscow . . . . . . . . . . . . .425
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .433
Преподаватель XXВЕК
4/ 2013
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
ЮБИЛЕЙ
Шелковников А.Ю. Три разговора со студентом Чаликовым:
к 120-летнему юбилею А.Ф. Лосева . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Матросов В.Л., Мельников Д.А., Артамонов Г.А., Пустовойтов В.В.
Образовательные технологии: проблемы классификации
и возможные решения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Никулин А.А. Некоторые аспекты кредитно-модульной системы
в высшем образовании Монголии (на примере Академии
полиции Монголии) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Завалишина Л.В. Практическая подготовка будущих учителей
в вузах ФРГ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Актуальные проблемы образования
Амиралиева Р.З. Подготовка педагогических кадров, обладающих
необходимым уровнем ИКТ-компетенции, как одна из основных задач
системы непрерывного педагогического образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Ниматулаев М.М. Самостоятельное повышение квалификации
педагогов в условиях непрерывного самообразования
на основе Web-технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Соколовская И.Э. Влияние религиозного самосознания на выбор
ценностных ориентаций современной молодежи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Чернышова И.В. Личностное становление студентов
в художественно-образовательной среде педвуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Горшкова М.А. Модель воспитательной деятельности куратора
студенческой группы в педагогическом вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Содержание и технологии образования
Саукова Н.М. Формирование нового дидактического мышления
студентов педагогического образования в области мультимедиа
технологий на основе моделирования педагогического процесса. . . . . . . . . . . . .67
Кисуркин В.В. Подготовка к межкультурному бизнес-взаимодействию
средствами Google docs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Околович А.В. Подготовка будущих учителей иностранного языка
к профессиональному усовершенствованию средствами
информационно-коммуникационных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Киреев Б.Н. Использование мультимедийных ресурсов при изучении
спецкурса «Индивидуальный предприниматель» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Кащук С.М. Современные информационно-коммуникационные
технологии и мультимедиа в обучении иностранным языкам:
история развития – уточнение понятийного аппарата . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Полетаева М.И. К вопросу о разработке модели обучения
с использованием современного вузовского учебника
иностранного языка. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Абдикаримова А.Б. Профессиональная направленность обучения
учебным дисциплинам студентов средних профессиональных учебных
заведений экономического и технического профилей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Байгушева И.А. Формирование обобщенных методов решения
типовых профессиональных задач экономистов при обучении математике . . .112
Валишева А.Г., Крутова И.А. Методика обучения студентов
машиностроительных направлений подготовки обобщенному методу
решения типовых профессиональных задач . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
4 / 2013
Преподаватель XXВЕК
221
Стр.223
СОДЕРЖАНИЕ
Егупова М.В. Концепция методической подготовки учителя к практикоориентированному
обучению математике в школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Боженкова Л.И., Мотеюнене С.В. Преобразование учебной
информации – необходимое условие формирования познавательных
универсальных учебных действий при обучении геометрии . . . . . . . . . . . . . . . .135
Педагогическая наука – школе
Туктагулова М.Н. Генезис феномена «педагогическая
поддержка школьника». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Кузьмина А.Н., Стефанова Г.П. Проектирование программы
усвоения знаний школьного курса физики в рамках реализации
Федерального государственного образовательного стандарта
основного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Кунц Е.В. Основные этапы истории европейской университетской
идеи (XII–XIX вв.): к вопросу о поиске современной парадигмы
существования университетского образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Косорукова М.И. Московское училище на Остоженке – важный этап
становления коммерческого образования в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
Матюхина О.А. Школы духовного ведомства – как направление
миссионерского служения Русской Православной Церкви
в последней четверти XIX – начале XX в.
(на примере Брянского уезда Орловской губернии) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Яценко Н.Т. Советские учебники французского языка для студентов
высших учебных заведений (1946–1985) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
ОБРАЗОВАНИЕ И ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ТВОРЧЕСТВО
Чеканцева З.А., Чеканцев П.А. Пространство в станковой живописи . . . . . . .189
Соколова Е.О. Стилизация как важнейший принцип взаимосвязи
натурного и декоративного рисования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
Соколова О.Ю. Изобразительное искусство в специальном
образовании. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
222 ОБРАЗОВАНИЕ И МУЗЫКА
Юдин А.П. Фортепианная музыка А.С. Даргомыжского
в учебном процессе педвуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Бусарова О.Р. Связь асоциальных стратегий совладающего поведения
студентов с психологической защитой личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Матросов В.Л., Шибзухов З.М. Об агрегированно корректных
операциях над алгоритмами. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Демедерос Аила. Тождества кривизны транссасакиевых многообразий. . . . .232
Новиков А.Д. О физическом смысле функций действительной
и комплексной переменной . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Матвеев В.Ю., Чирский В.Г. О ряде из произведений членов
арифметической прогрессии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245
Матвеев В.Ю. О значениях некоторого ряда в полиадических точках,
хорошо приближаемых натуральными числами . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
Преподаватель XXВЕК
4/ 2013
Стр.224
СОДЕРЖАНИЕ
История
Воробьева О.В. Историческое событие как категория
современного научно-философского анализа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260
Буданова В.П. Великие миграции II–VII вв.:
этапы и системно-структурная характеристика. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Чертина З.С. Иммиграция в Западную Европу: дилемма ХХI века . . . . . . . . . .276
Вдовченков Е.В. «Мужское» и «женское» в погребальном обряде
и обществе сарматов Подонья (по материалам курганного
могильника Новый) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .287
Колесникова Е.А., Введенский Р.М. Институты самоуправления
и проблема кризиса традиционализма в России. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Елохин К.А. Ремесленницы, торговки и прочие
в позднесредневековой Португалии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Иерусалимская Е.В. Дипломатия Вильгельма Оранского и первые
европейские союзы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Ильин А.В. Деятельность лондонского Общества защиты старинных
зданий в Викторианскую эпоху . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .316
Лингвистика
Иконникова В.А. Центробежные и центростремительные тенденции
в развитии англоязычных юридических терминосистем. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Ильичева О.А. К вопросу о формировании профессиональной
терминологии (на примере русского, немецкого и английского языков) . . . . . .331
Чжао Мэн. Процесс адвербиализации в современном русском
литературном языке в сопоставлении с китайским языком. . . . . . . . . . . . . . . . .336
Ли Чуньли. Национально-культурная специфика фразеологизмов,
описывающих характер человека в русском и китайском языках. . . . . . . . . . . .345
Гилева Е.С. Пoнятиe зaимcтвoвaния в oтeчecтвeннoм, eвpoпeйcкoм
и apaбcкoм языкoзнaнии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Можде Дехган Халили. Речевой жанр просьбы в кругу
императивных жанров. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .357
Таваколи Хадидже. Перспективы сравнения русского и голландского
ЛСП «Живопись» в аспекте изучения профессиональной картины мира . . . . .369
Литературоведение
Климакина Е.А. Проблема жанра в эстетических трудах Геллерта. . . . . . . . . .377
Красухин Г.Г. Фольклорные и мифологические мотивы
в творчестве Пушкина. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386
Лазарева Е.Ю. «Мой Мир» Н. Коляды: к вопросу о формах выражения
авторского присутствия . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .398
Боголюбова В.П. К юбилею писателя: мир детства в романе Петера
Хертлинга «Лена на крыше» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .407
Психология
Тарабакина Л.В. Эмоциональные установки менеджеров
в групповом принятии решений. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412
Чурбакова А.И. Социальные эмоции в сплоченности
малых рабочих групп. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419
Экономика и социология
Лебедева Н.В., Тимофеева О.Н. Личностно-профессиональное
развитие слушателей курсов переподготовки и повышения
квалификации, работающих в системе социальной защиты населения
города Москвы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .425
Информация об авторах
4 / 2013
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .433
Преподаватель XXВЕК
223
Стр.225
CONTENTS
ANNIVERSARY
Shelkovnikov A.Yu. Three Conversations with Student Chalikov
(to the 120th anniversary of A.F. Losev). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Matrosov V.L., Melnikov D.A., Artamonov G.A., Pustovoytov V.V.
Educational Technologies: Problems of Classification
and Potential Answers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Nikulin A.А. Some Aspects of Credit and Modular System in Higher
Education of Mongolia (on the Example of Mongolian Police Academy) . . . . . . . . . . .22
Zavalishina L.V. Practical Preparation of Future Teachers in Higher
Education Institutions of Germany. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Modern Educational Issues
Amiralieva R.Z. Training of Teachers with the Necessary Level of ICT
Competence as One of the Main Tasks of Continuous Pedagogical
Education System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Nimatulaev M.M. Independent Professional Development of Teachers
In Conditions Of Continuous Self-Education On The Basis Of Web-Technologies . . .42
Sokolovskaya I.E. Influence of Religious Identity on Selection
of Value Orientation of Modern Youth . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Сhernyshova I.V. Personal Formation of Students in their Art-Educational
Environment of Pedagogical University. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Gorshkova M.А. The model of Educational Activity of the Curator
of the Student Group in Pedagogical University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Educational Topics and Techniques
Saukova N.M. Formation of a New Didactic Thinking of Teacher Education
Students in the Field Of Multimedia Technology Based On Modeling
of the Pedagogical Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Kisurkin V.V. Preparation for Intercultural Business-Interaction
with the Help of Google docs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
224
Okolovych О.V. Foreign-Language Teacher Training to the Professional
Self-Perfection by Means of Information-Communicative Technologies . . . . . . . . . . . .82
Kireev B.N. The Use of Multimedia Resources in Learning of “Individual
Entrepreneur” Special Course . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Kashchuk S.M. Modern Information and Communication Technology
and Multimedia in Foreign Language Teaching: History of Development –
Updating the Framework of Concepts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Poletaeva M.I. To the Question of Creating a Learning Model with a Modern
Foreign Language Textbook for Higher Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Abdicarimova A.B. Professional Orientation of Training in Subject Matters
of Students of Average Professional Educational Institutions of Economic
and Technical Profiles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Baygusheva I.A. Forming of the Generalized Methods
of Solution of Typical Professional Tasks of Economists
in the Mathematical Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Valisheva A.G., Krutova I.A. Methodology of Generalized Training
of the Students of Machine Building Departments in Dealing with Typical
Professional Tasks. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Egupova M.V. The Concept of the Methodical System
of Preparation of Teachers to Practice-Oriented Teaching
of Mathematics at School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Преподаватель XXВЕК
4/ 2013
Стр.226
CONTENTS
Bozhenkova L.I., Moteyunene S.V. Transformation of Educational
Information as the Necessary Condition for the Formation of Cognitive
Universal Academic Actions when Teaching Geometry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Pedagogy Science to School
Tuktagulova M. N. The Genesis of the Phenomenon of “Pedagogical
Support of the Student” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Kuzminа A.N., Stefanova G.P. Designing a Program of Mastering School
Course of Physics within Implementation of the Federal State Educational
Standard of the Basic Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Kunts Eu.V. The Main Stages of the History of the European University
ideas (12th–19th cc.): to the Question of Search of a Modern Paradigm
of University Education Existence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Kosorukova M.I. The Moscow School on Ostogenka is Important Step
of Commercial Education in Russia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
Matyukhina O.A. Schools of Spiritual Department as the Direction
of the Missionary Service of the Russian Orthodox Church
in the Last Quarter of the 19th – early 20th Centuries (on an Example
of Bryansk District of Orel County) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Yatzenko N.T. Soviet French Language Textbooks for the Students
of Higher Education Institutions (1946–1985) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
EDUCATION AND ART
Chekantseva Z.A., Chekantsev P.A. Space in Easel Painting . . . . . . . . . . . . . . . .189
Sokolova E.O. Stylization as the Main Principle of Interconnection Between
Natural and Decorative Painting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
Sockolova O.Yu. Visual Arts in Special Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
EDUCATION AND MUSIC
Udin A.P. Piano Music of A.S. Dargomyzhsky in the Educational Process
of Pedagogical Universities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
PHYCOLOGY AND EDUCATION
Busarova O.R. Connection of Asocial Strategy of Coping Behavior
of Students with Psychological Defenses of the Personality. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Matrosov V.L., Shibzukhov Z.M. On Aggregationally Correct Operations
on Algorithms. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Demederos Aila. Curvature Identities of Trans-Sasakian Manifolds. . . . . . . . . . . . .232
Novikov A.D. On the Physical Meaning of Functions Real and Complex Variable. .237
Matveev V.Yu., Chirskii V.G. On the Series of Products of Terms
of an Arithmetic Progression . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245
Matveev V.Yu. On the values of a Certain Series at Poyiadic Points,
Well Approximate by Positive Integers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
History
Vorobieva O.V. Historical Event as a Category of Modern Scientific
and Philosophical Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260
Budanova V.P. The Great Migrations of 2nd–7th Centuries:
Stages and System-Structural Description . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
4 / 2013
Преподаватель XXВЕК
225
Стр.227
CONTENTS
Chertina Z.S. Immigration to Western Europe: the Dilemma
of the 21st Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
Vdovchenkov Eu.V. “Male” And “Female” in the Funeral Rite
and Sarmatians Society of Don (on the Material of New Burial Mounds). . . . . . . . . .287
Kolesnikova E.A., Vvedenskiy R.M. Self-governance Institutions
and the Problem of Crisis of Traditionalism in Russia
at the End of the 17th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Elokchin K.A. Women-Artisans, Traders and Others
in the Late Medieval Portugal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Jerusalimskaya E.V. William of Orange Diplomacy
and the First European Unions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Ilin A.V. The London Society for the Protection of Ancient Buildings Activities
in the Victorian Era . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .316
Linguistics
Ikonnikova V.A. Centrifugal and Centripetal Tendencies in the Development
of Anglo-American Legal Terminological Systems . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Ilyicheva O.A. On the Question of formation of Professional Terminology
(On an Example Russian, German and English Languages) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331
Zhao Meng. Adverbialization Process in Modern Russian Literary Language
in Comparison to Chinese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Li Chunli. National and Cultural Specifics of Phraseological Units,
Describing the Character of the Person in Russian
and Chinese Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Gilyeva Eu.S. The Notion of Borrowing in the Russian, European
and Arabic Linguistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Mojdeh Dehghan Khalili. Speech Genre Requests
among the Mandatory Genres. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .357
Таваколи Хадидже. Prospects of Comparison Russian and Dutch LSP
“Painting” within the Aspects of Studying the Professional Picture of the World . . . .369
Philology
226
Klimakina E.A. The Problem of Genre in Gellert’s Aesthetic Works . . . . . . . . . . . . .377
Krasukchin G.G. Folklore and Mythological Motives in Pushkin’s Works. . . . . . . . .386
Lazareva E.Yu. “My World” by N. Kolyady: to the Question
of the Author’s Presence Expression Forms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .398
Bogoljubova V.P. To the Writer’s Anniversary: the World of Childhood
in Peter Härtling’s novel “Lena on the Roof” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .407
Phsycology
Tarabakina L.V. Emotional Attitudes of Managers
in the Group Decision-Making . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412
Churbakova A.I. Social Emotions in Small Working Group Cohesion . . . . . . . . . . .419
Economy and Sociology
Lebedeva N.V., Timofeeva O.N. Personal and Professional Development
of Re-training and Professional Growth Courses Listeners, Working
in the System of Social Protection of the Population of the Moscow . . . . . . . . . . . . .425
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .433
Преподаватель XXВЕК
4/ 2013
Стр.228