СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Актуальные проблемы образования
Есенина Е.Ю. Методы изучения и систематизации терминологии
в теории педагогической науки и профессионального образования. . . . . . . . . . . .8
Глотова М.Ю., Самохвалова Е.А. Организация, поддержка
и контроль образовательного процесса при преподавании
в высшей школе на базе СДО Moodle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Захарова Н.С., Попова Л.В. Программы повышенной сложности
для одаренных студентов в университетах США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Резник С.Д., Устинова Д.В. Продвижению в аспирантуру
одаренных студентов нужна система . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Содержание и технологии образования
Сидорова Е.Э. Самообразовательная деятельность как условие
формирования профессиональной компетентности будущих учителей . . . . . . . .39
Данилов Д.А., Корнилова А.Г. Системно-семантический подход
к совершенствованию педагогического образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Степанова Л.В., Егорова Р.И. Педагогическое сопровождение
развития учащейся молодежи в системе дополнительного
образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Колмогорова И.В. Моделирование процесса формирования
педагогической культуры будущего учителя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Афанасьева Л.И., Ноговицына Н.М. Современные подходы
к формированию жизнеспособной личности студента . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов
высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Абрамова Н.А. Организация индивидуального
образовательного пространства для будущих педагогов
дефектологического профиля в вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Беленкова М.Н. Повышение уровня профессиональных
компетенций учителей в процессе участия в педагогической
Интернет-олимпиаде «Учитель XXI века» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
2
Малев А.В. Профессионально-методическая подготовка
учителя иностранного языка в контексте современного состояния
системы образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Становая Л.А. Формирование методической компетенции
будущего магистра педагогического образования в области
иностранных языков в условиях реализации стандартов
ФГОС ВПО третьего поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Казарихина Т.Н. Формирование профессиональной компетентности
будущих учителей математики при проведении дисциплин по выбору . . . . . . . .89
Егупова М.В. Об уровнях сложности задач, связанных с практическими
приложениями школьной математики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Магомедов Р.М. Методические аспекты совершенствования
организационных форм подготовки учителя информатики в педвузе . . . . . . . .102
Десятирикова Л.А. Возможности подготовки будущих учителей
начальных классов к использованию компьютерных средств
при обучении математике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Морева Н.А., Ханина М.Л. Проблемы самообразования педагогов
дошкольного образования в процессе совершенствования
педагогического мастерства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Попова Л.В., Максимова Л.И. Содержание непрерывной подготовки
педагогов дошкольного образования в современных условиях. . . . . . . . . . . . . .129
Образование и художественное творчество
Саблина Н.А. Развитие воображения студентов-дизайнеров
как условие формирования профессиональных качеств . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
Преподаватель XXВЕК
4/ 2012
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ
Образование и правовая культура
Тургина Е.В. Педагогические условия формирования правовой
грамотности студентов вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Блясова И.Ю. Модель готовности будущих педагогов к работе
с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Казаева Е.А., Шабардина О.Г. Роль профилактики девиантного
поведения подростков в учреждениях дополнительного образования . . . . . . . .148
Образование и физическая культура
Орлова Л.Т. Эффективность использования тренажеров
со студентами подготовительной группы здоровья. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Педагогика и проблемы детства
Баишева М.И., Григорьева А.А. Воспитание культуры безопасности
у детей дошкольного возраста в условиях Севера . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Шадрина С.Н. Традиции нравственного воспитания детей
в зарубежных исследованиях. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Трубина Л.А., Чертов В.Ф. Русская классика как основа школьного
литературного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174
Елизова Е.И. Структурное представление концепции
лингвокоммуникативной подготовки студентов
языковых факультетов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Рябчун С.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Ларионов П.А.,
Масленникова А.В., Семенов А.В., Ожегов Р.В. Терагерцовые
детекторы на эффекте электронного разогрева в ультратонких
сверхпроводниковых пленках NbN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Чирский В.Г., Крупицын Е.С. Оценки многочленов от некоторых
полиадических чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Антипов А.В., Корнеев А.А., Третьяков И.В., Чулкова Г.М.
Моделирование эволюции резистивного состояния
в полоске сверхпроводникового нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . .224
Семенов А.В., Корнеев А.А., Лобанов Ю.В., Корнеева Ю.П.,
Рябчун С.А., Третьяков И.В., Флоря И.Н., Смирнов А.В.,
Ковалюк В.В., Смирнов К.В., Гольцман Г.Н. Оценка
поляризационных искажений, вносимых оптической системой
радиотелескопа миллиметрового диапазона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
География
Осина Д.Е. Эколого-геохимические параметры марганца и меди
в почвах бассейнов рек Угры и Жиздры. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Философия
Козарезова О.О. Сущность и ипостась в троическом богословии
каппадокийцев. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242
4 / 2012
Скороходова С.И. Идея славянского братства в творчестве
представителей «Московской школы» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
Преподаватель XXВЕК
Давыдова Т.А. Социализация детей с соматическими заболеваниями,
обучающихся на дому как социально-педагогическая проблема . . . . . . . . . . . .162
Федоров М.П. Проблема выявления и развития молодых талантов . . . . . . . . .166
Рябухина Е.А. Характеристика системы упражнений в обучении
теории и практике речи на компетентностной основе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Алексеева Н.И. Использование программ-конкордансеров
в обучении лингвистов на примере обработки специализированного
корпуса текстов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
3
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ
История
Королев А.С. Князья «рода русского» второй трети X века. . . . . . . . . . . . . . . .262
Маландин В.В. Государственная поддержка церковных институтов
в XVI–XVII ВВ. и реализация решений Стоглавого собора 1551 г. . . . . . . . . . . .272
Колесникова Е.А. Местное управление в период становления
абсолютизма в России во второй половине XVII века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Безьев Д.А. К вопросу о персональном составе старшины
Войска Запорожского в 1669 году и выплате ему Государева
денежного жалования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286
Лингвистика
Вахницкая Н.И. Тематические группы неологизмов 90-х годов
XX века, подверженные англоязычному влиянию
(на материале немецкого языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
Леонова О.С. Роль и функции метафоры в технических
описаниях автомобилей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304
Гюль Рухан. Способы классификации аббревиатур в русской
и турецкой лингвистике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Валид Латиф Абдулла. Анализ экономической и финансовой лексики
на материале русско-арабского и арабско-русского словарей . . . . . . . . . . . . . .315
Колесникова С.М. Разграничение частиц и междометий
в предложении-высказывании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Севрюгина Е.В. Присоединение – вводные конструкции –
вставные конструкции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Литературоведение
Панкрашкин Н.С. Простота и сложность литературы для детей:
вопрос русской критики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Подойницына О.Э. Своеобразие любовной лирики Н.М. Карамзина . . . . . . . .338
Мощева С.В. К вопросу о речевой интенции: фонетический аспект . . . . . . . . .328
Дзюбан В.В. Культурно-историческое значение казачества и его роль
в становлении российской государственности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .293
Шлапакова Е.В. Скопидомство и скаредность образа Семена
Ивановича как отличительная черта характера в раскрытии мотива
денег (на примере повести Ф.М. Достоевского «Господин Прохарчин») . . . . . .344
4
Щирова Е.С. Языковая реализация комического эффекта
в сценических монологах немецкого юмориста Карла Валентина . . . . . . . . . . .349
Расковалов А.А. Анализ государственного регулирования системы
социальной защиты населения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Тэн Минь. Брендинг и социально-технологический подход
к управлению . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367
Матросов С.В. Кредитный дефолтный своп как инструмент
хеджирования кредитного риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371
Культурология
Набилкина Л.Н. Историко-культурный облик столичных русских городов . . . .376
Психология
Живкович Е. Этническая дистанция в Сербии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382
РЕЦЕНЗИИ
Матвеева А.М. Советская политическая система: вопросы изучения
и преподавания (рецензия на кн.: Щагина Э.М., Чуракова Д.О.,
Цветкова В.Ж. Становление советской политической системы:
1917–1941 годы. – М., 2011). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393
Преподаватель XXВЕК
4/ 2012
Выгон Н.С. «День жизни отличать от ночи», или Фазиль Искандер . . . . . . . . .355
Экономика и социология
Стр.6
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Modern Educational Issues
Esenina E.Yu. Methods of Terminology Studying and Ordering
in the Theory of a Pedagogical Science and Professional Education
as Basis of Modern Formation Method of Professional Education
Conceptual and Terminological System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Glotova M.Yu., Samokhvalova E.A. The Organization, Support
and Supervision of the Educational Process to Teach
in Higher Education Institutions Based on the LMS Moodle (Learning
Management System Modular Object-Oriented Dynamic Learning
Environment) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Zakharova N.S., Popova L.V. Extra Challenging Programs
for the Gifted University Students in the USA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Rezniсk S.D. Ustinova D.V. There is a Necessity to Create the System
of Promotion Talented Student to the Postgraduate School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Educational Topics and Techniques
Sidorova E.E. Self-Educational Activity as a Condition of Professional
Teachers Competences Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Stepanova L.V., Egorova R.I. Teachers’ Support in Developing Students
within a Process of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Kolmogorova I.V. Modeling of the Future Teachers’ Pedagogical Culture
Formation Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Song Lei. Debate as the Means of Forming Individual and Significant
Qualities of High School Students of China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Danilov D.A., Kornilova A.G. System-Based and Semantic Approach
to the Improvement of Pedagogical Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Afanasyeva L.I., Nogovitsyna N.M. Modern Approaches to the Formation
of a Viable Personality of a Student . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Abramova N.А. The Foundation of Personal Educational Space for Future
Speech Pathology teachers in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Malyov A.V. Professional and methodical Training of Foreign Language
Teachers within the Education System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Belenkova M.N. An Increase of Teachers’ Professional Competence
Level in the Process of Participation in the Pedagogical Internet
Competition “The XXI Century Teacher” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Stanovya L.A. Forming of Methodological Competence of a Future Master
of Pedagogical Education in Foreign Languages in the Context
of the Implementation of the Standards of the Federal State
Educational Standards of the Third Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Egupova M.V. On levels of Complexity of the Problems Connected
with Practical Appendices of the School Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Magomedov R.M. Methodical Aspects of Improving Organizational Forms
of Training Computer Science Teachers at the Teachers’ Training University . . . . . .102
5
Kazarikhina T.N. Forming of Professional Competence of Future
Teachers of Mathematics in Holding the Disciplines by Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Desyatirikova L.A. Possibilities of Training Primary School Teachers
to use Computers in Teaching Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Maksimova E.I., Popova L.V. The Contents of Continuous Training
of Teachers of Pre-School Education in Modern Conditions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Education and Art Creativity
Sablina N.A. Development of Imagination of Students-Designers
as a Condition of Formation of Professional Qualities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
Education and Law
Turgina E.V. Pedagogical Conditions of Students’ Law Literacy
Forming Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
4 / 2012
Преподаватель XXВЕК
Moreva N.A. Hanina M.L. Problems of Self-Education of Preschool
Teachers as An Integral Part of Professional Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Стр.7
CONTENTS
Blyasova I.U. A Model of Preparedness of Future Teachers
to Work with Juvenile Offenders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Kazayeva Ev.A., Shabardina O.G. Role of Prevention of Deviant Behavior
of Teenagers at the Institutions of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Education and Physical Education
Orlova L.T. Effective Use of Simulators with Students
of the Preparatory Group Health . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Pedagogy and Childhood Problems
Baisheva M.I., Grigorieva A.A. Safety Culture Education with Preschool
Children in the North . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Davydova T.A. Socialization of Medically ill Children, Studying at Home,
as Social Pedagogical Problem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Fedorov M.P. The Problem of Finding and Developing Young Talents. . . . . . . . . . .166
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Shadrina S.N. Traditions of Moral Education in the Works
of Foreign Specialists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
LANGUAGE AND EDUCATION
Trubina L.A., Chertov V.F. Russian Classics as the Basis
of the School Literary Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174
Ryabukhina E.A. Description of the System of Exercises in Training
the Theory and Practice of Speech on the Basis of Competence . . . . . . . . . . . . . . .184
Alekseeva N.I. The Use of Concordance Programs in Training Linguists
on the Example of Processing a Specialized Body of Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Larionov P.A.,
Maslennikova A.V., Semenov A.V., Ozhegov R.V. Terahertz Detectors
Based on the Hot-Electron Effect in Ultrathin Superconducting NbN Films . . . . . . . .207
6
Chirskii V.G., Krupitsyn E.S. Estimation of Multinominal From
Some Polyadic Nunbers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Antipov A.V., Korneev A.A., Tretyakov I.V., Chulkova G.M. Modeling
of Evolution of the Resistive State in a Strip of Superconducting
Nanowire Detector. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Semenov A.V., Korneev A.A., Lobanov Yu.V., Korneeva Yu.P.,
Ryabshun S.A., Tretyakov I.V., Florya I.N., Smirnov A.V., Kovalyuk V.V.,
Smirnov K.V., Goltsman G.N. An Estimate for Polarization Distortion
Introduced by Optical System of Millimeter-Range Radio-Telescope . . . . . . . . . . . . .230
Geography
Osina D.E. Ecological and Geochemical Parameters of Manganese
and Copper in Soils of the Ugra and Zhizdra River Basins. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Philosophy
Skorokhodova S.I. The Idea of Slavic Brotherhood in the Works
of “Moscow School” Representatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242
Kazarezova O.O. The Essence and Hypostasis in Triune Theology
of Cappadocians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
History
Korolev A.S. The Third Half of the X Century Russian Princes . . . . . . . . . . . . . . . .262
Malandin V.V. State Support of Church Institutes in the XVI–XVII Centuries
and Implementation of 1551 Stoglavy Sobor Agreements . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272
Kolesnikova E.A. Local Management in the Period of Formation
of Absolutism in Russia in Second Half of XVII Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Преподаватель XXВЕК
4/ 2012
Elizova E.I. Structural Representation of the Linguistic and Communicative
Conception of Students’ Training at Language Departments . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
Стр.8
CONTENTS
Bezyev D.A. On the Commanding Officers of the Zaporozhian
Militia Foreman in the 1669 and the Payment of Salaries on Them . . . . . . . . . . . . . .286
Linguistics
Vakhnitskaya N.I. Thematic Groups of Neologisms
from the 90s of the XXth Century Influenced by the English Language
(based on the German language) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
Leonova O.S. Role and Functions of Metaphors in Technical
Descriptions of Cars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304
Gul Ruhan. Ways of Classification of Abbreviations in Russian
and Turkish Linguistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Waleed Lateef A. Analyzes of the Economic and Financial Vocabulary
on the Material of Russian-Arabic and Arabic-Russian Dictionaries. . . . . . . . . . . . . .315
Kolesnikova S.M. Differentiation Between Particles and Interjections
in Statement Sentences. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Sevryugina H.V. Accession – Introductory Design-Design Plug-In . . . . . . . . . . . . . .324
Mosheva S.V. To the Problem of Speech Intention: Phonetic Aspect. . . . . . . . . . . .328
Philology
Pankrashkin N.S. Simplicity and Complexity of Children’s Literature:
to the Problem of Russian Criticism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Podoinitsyna O.E. Peculiarities of Love Lyrics in M. Karamzin’s Works . . . . . . . . .338
Shchirova E.S. The Linguistic Relation of the Comic Effect
in the Scenic Speeches Whritten by the German Humorist K. Valentine . . . . . . . . . .349
Economics and Sociology
Raskovalov A. A. State Regulation Analysis of Population`s
Social Protection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Teng Min. Branding and Social and Technological Approach
to Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367
Matrosov S.V. Credit Default Swap as an Instrument
to Hedge Credit Risk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371
Culturology
Nabilkina L.N. The Cultural and Historical Image of Russian Capitals . . . . . . . . . . .376
Psychology
Zivkovic E. Ethnic Distance in Serbia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382
REVIEW
Matveeva A.M. Soviet Political System: Problems of Studying
and Teaching (Review of the book: Schagin E.M., Churakov D.O.,
Tsvetkov V.Gh. The Foundation of the Soviet Political System
in 1917–1941. – M., 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393
7
Shlapakova E. V. The Greed and Thrift of Semyon Ivanovich’s Image
as a Distinctive Trait in Disclosing the Motif of Money
(Based on Dostoevsky’s Story “Mr. Prokharchin”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Vygon N.S. “To Distinguish a Day of Life From a Night”,
Or Fazil Iskander . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .355
Dzuban V.V. Philosophical Foundations of the Cossacks and Its Cultural
and Historical Significance in the Development of Russian Statehood. . . . . . . . . . . .293
4 / 2012
Преподаватель XXВЕК
Стр.9
СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Актуальные проблемы образования
Есенина Е.Ю. Методы изучения и систематизации терминологии
в теории педагогической науки и профессионального образования. . . . . . . . . . . .8
Глотова М.Ю., Самохвалова Е.А. Организация, поддержка
и контроль образовательного процесса при преподавании
в высшей школе на базе СДО Moodle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Захарова Н.С., Попова Л.В. Программы повышенной сложности
для одаренных студентов в университетах США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Резник С.Д., Устинова Д.В. Продвижению в аспирантуру
одаренных студентов нужна система . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Содержание и технологии образования
Сидорова Е.Э. Самообразовательная деятельность как условие
формирования профессиональной компетентности будущих учителей . . . . . . . .39
Данилов Д.А., Корнилова А.Г. Системно-семантический подход
к совершенствованию педагогического образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Степанова Л.В., Егорова Р.И. Педагогическое сопровождение
развития учащейся молодежи в системе дополнительного
образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Колмогорова И.В. Моделирование процесса формирования
педагогической культуры будущего учителя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Афанасьева Л.И., Ноговицына Н.М. Современные подходы
к формированию жизнеспособной личности студента . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов
высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Абрамова Н.А. Организация индивидуального
образовательного пространства для будущих педагогов
дефектологического профиля в вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Беленкова М.Н. Повышение уровня профессиональных
компетенций учителей в процессе участия в педагогической
Интернет-олимпиаде «Учитель XXI века» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Малев А.В. Профессионально-методическая подготовка
учителя иностранного языка в контексте современного состояния
системы образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Становая Л.А. Формирование методической компетенции
будущего магистра педагогического образования в области
иностранных языков в условиях реализации стандартов
ФГОС ВПО третьего поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Казарихина Т.Н. Формирование профессиональной компетентности
будущих учителей математики при проведении дисциплин по выбору . . . . . . . .89
Егупова М.В. Об уровнях сложности задач, связанных с практическими
приложениями школьной математики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Магомедов Р.М. Методические аспекты совершенствования
организационных форм подготовки учителя информатики в педвузе . . . . . . . .102
Десятирикова Л.А. Возможности подготовки будущих учителей
начальных классов к использованию компьютерных средств
при обучении математике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Морева Н.А., Ханина М.Л. Проблемы самообразования педагогов
дошкольного образования в процессе совершенствования
педагогического мастерства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Попова Л.В., Максимова Л.И. Содержание непрерывной подготовки
педагогов дошкольного образования в современных условиях. . . . . . . . . . . . . .129
Образование и художественное творчество
Саблина Н.А. Развитие воображения студентов-дизайнеров
как условие формирования профессиональных качеств . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
4 / 2012
Преподаватель XXВЕК
201
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ
Образование и правовая культура
Тургина Е.В. Педагогические условия формирования правовой
грамотности студентов вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Блясова И.Ю. Модель готовности будущих педагогов к работе
с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Казаева Е.А., Шабардина О.Г. Роль профилактики девиантного
поведения подростков в учреждениях дополнительного образования . . . . . . . .148
Образование и физическая культура
Орлова Л.Т. Эффективность использования тренажеров
со студентами подготовительной группы здоровья. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Педагогика и проблемы детства
Баишева М.И., Григорьева А.А. Воспитание культуры безопасности
у детей дошкольного возраста в условиях Севера . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Шадрина С.Н. Традиции нравственного воспитания детей
в зарубежных исследованиях. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Трубина Л.А., Чертов В.Ф. Русская классика как основа школьного
литературного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174
Елизова Е.И. Структурное представление концепции
лингвокоммуникативной подготовки студентов
языковых факультетов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
202
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Физика и математика
Рябчун С.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Ларионов П.А.,
Масленникова А.В., Семенов А.В., Ожегов Р.В. Терагерцовые
детекторы на эффекте электронного разогрева в ультратонких
сверхпроводниковых пленках NbN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Чирский В.Г., Крупицын Е.С. Оценки многочленов от некоторых
полиадических чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Антипов А.В., Корнеев А.А., Третьяков И.В., Чулкова Г.М.
Моделирование эволюции резистивного состояния
в полоске сверхпроводникового нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . .224
Семенов А.В., Корнеев А.А., Лобанов Ю.В., Корнеева Ю.П.,
Рябчун С.А., Третьяков И.В., Флоря И.Н., Смирнов А.В.,
Ковалюк В.В., Смирнов К.В., Гольцман Г.Н. Оценка
поляризационных искажений, вносимых оптической системой
радиотелескопа миллиметрового диапазона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
География
Осина Д.Е. Эколого-геохимические параметры марганца и меди
в почвах бассейнов рек Угры и Жиздры. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Философия
Козарезова О.О. Сущность и ипостась в троическом богословии
каппадокийцев. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242
Преподаватель XXВЕК
Скороходова С.И. Идея славянского братства в творчестве
представителей «Московской школы» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
4/ 2012
Давыдова Т.А. Социализация детей с соматическими заболеваниями,
обучающихся на дому как социально-педагогическая проблема . . . . . . . . . . . .162
Федоров М.П. Проблема выявления и развития молодых талантов . . . . . . . . .166
Рябухина Е.А. Характеристика системы упражнений в обучении
теории и практике речи на компетентностной основе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Алексеева Н.И. Использование программ-конкордансеров
в обучении лингвистов на примере обработки специализированного
корпуса текстов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
Стр.205
СОДЕРЖАНИЕ
История
Королев А.С. Князья «рода русского» второй трети X века. . . . . . . . . . . . . . . .262
Маландин В.В. Государственная поддержка церковных институтов
в XVI–XVII ВВ. и реализация решений Стоглавого собора 1551 г. . . . . . . . . . . .272
Колесникова Е.А. Местное управление в период становления
абсолютизма в России во второй половине XVII века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Безьев Д.А. К вопросу о персональном составе старшины
Войска Запорожского в 1669 году и выплате ему Государева
денежного жалования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286
Лингвистика
Вахницкая Н.И. Тематические группы неологизмов 90-х годов
XX века, подверженные англоязычному влиянию
(на материале немецкого языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
Леонова О.С. Роль и функции метафоры в технических
описаниях автомобилей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304
Гюль Рухан. Способы классификации аббревиатур в русской
и турецкой лингвистике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Валид Латиф Абдулла. Анализ экономической и финансовой лексики
на материале русско-арабского и арабско-русского словарей . . . . . . . . . . . . . .315
Колесникова С.М. Разграничение частиц и междометий
в предложении-высказывании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Севрюгина Е.В. Присоединение – вводные конструкции –
вставные конструкции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Литературоведение
Панкрашкин Н.С. Простота и сложность литературы для детей:
вопрос русской критики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Подойницына О.Э. Своеобразие любовной лирики Н.М. Карамзина . . . . . . . .338
Мощева С.В. К вопросу о речевой интенции: фонетический аспект . . . . . . . . .328
Дзюбан В.В. Культурно-историческое значение казачества и его роль
в становлении российской государственности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .293
Шлапакова Е.В. Скопидомство и скаредность образа Семена
Ивановича как отличительная черта характера в раскрытии мотива
денег (на примере повести Ф.М. Достоевского «Господин Прохарчин») . . . . . .344
Щирова Е.С. Языковая реализация комического эффекта
в сценических монологах немецкого юмориста Карла Валентина . . . . . . . . . . .349
Расковалов А.А. Анализ государственного регулирования системы
социальной защиты населения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Тэн Минь. Брендинг и социально-технологический подход
к управлению . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367
Матросов С.В. Кредитный дефолтный своп как инструмент
хеджирования кредитного риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371
Культурология
Набилкина Л.Н. Историко-культурный облик столичных русских городов . . . .376
Психология
Живкович Е. Этническая дистанция в Сербии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382
РЕЦЕНЗИИ
Матвеева А.М. Советская политическая система: вопросы изучения
и преподавания (рецензия на кн.: Щагина Э.М., Чуракова Д.О.,
Цветкова В.Ж. Становление советской политической системы:
1917–1941 годы. – М., 2011). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389
Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393
4 / 2012
Преподаватель XXВЕК
Выгон Н.С. «День жизни отличать от ночи», или Фазиль Искандер . . . . . . . . .355
Экономика и социология
203
Стр.206
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Modern Educational Issues
Esenina E.Yu. Methods of Terminology Studying and Ordering
in the Theory of a Pedagogical Science and Professional Education
as Basis of Modern Formation Method of Professional Education
Conceptual and Terminological System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Glotova M.Yu., Samokhvalova E.A. The Organization, Support
and Supervision of the Educational Process to Teach
in Higher Education Institutions Based on the LMS Moodle (Learning
Management System Modular Object-Oriented Dynamic Learning
Environment) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Zakharova N.S., Popova L.V. Extra Challenging Programs
for the Gifted University Students in the USA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Rezniсk S.D. Ustinova D.V. There is a Necessity to Create the System
of Promotion Talented Student to the Postgraduate School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Educational Topics and Techniques
Sidorova E.E. Self-Educational Activity as a Condition of Professional
Teachers Competences Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Stepanova L.V., Egorova R.I. Teachers’ Support in Developing Students
within a Process of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Kolmogorova I.V. Modeling of the Future Teachers’ Pedagogical Culture
Formation Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Afanasyeva L.I., Nogovitsyna N.M. Modern Approaches to the Formation
of a Viable Personality of a Student . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Song Lei. Debate as the Means of Forming Individual and Significant
Qualities of High School Students of China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Abramova N.А. The Foundation of Personal Educational Space for Future
Speech Pathology teachers in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
204
Malyov A.V. Professional and methodical Training of Foreign Language
Teachers within the Education System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Danilov D.A., Kornilova A.G. System-Based and Semantic Approach
to the Improvement of Pedagogical Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Belenkova M.N. An Increase of Teachers’ Professional Competence
Level in the Process of Participation in the Pedagogical Internet
Competition “The XXI Century Teacher” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Stanovya L.A. Forming of Methodological Competence of a Future Master
of Pedagogical Education in Foreign Languages in the Context
of the Implementation of the Standards of the Federal State
Educational Standards of the Third Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Egupova M.V. On levels of Complexity of the Problems Connected
with Practical Appendices of the School Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Magomedov R.M. Methodical Aspects of Improving Organizational Forms
of Training Computer Science Teachers at the Teachers’ Training University . . . . . .102
Kazarikhina T.N. Forming of Professional Competence of Future
Teachers of Mathematics in Holding the Disciplines by Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
Desyatirikova L.A. Possibilities of Training Primary School Teachers
to use Computers in Teaching Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Maksimova E.I., Popova L.V. The Contents of Continuous Training
of Teachers of Pre-School Education in Modern Conditions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Education and Art Creativity
Sablina N.A. Development of Imagination of Students-Designers
as a Condition of Formation of Professional Qualities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
Education and Law
Turgina E.V. Pedagogical Conditions of Students’ Law Literacy
Forming Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Преподаватель XXВЕК
4/ 2012
Moreva N.A. Hanina M.L. Problems of Self-Education of Preschool
Teachers as An Integral Part of Professional Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Стр.207
CONTENTS
Blyasova I.U. A Model of Preparedness of Future Teachers
to Work with Juvenile Offenders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Kazayeva Ev.A., Shabardina O.G. Role of Prevention of Deviant Behavior
of Teenagers at the Institutions of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Education and Physical Education
Orlova L.T. Effective Use of Simulators with Students
of the Preparatory Group Health . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Pedagogy and Childhood Problems
Baisheva M.I., Grigorieva A.A. Safety Culture Education with Preschool
Children in the North . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Davydova T.A. Socialization of Medically ill Children, Studying at Home,
as Social Pedagogical Problem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Fedorov M.P. The Problem of Finding and Developing Young Talents. . . . . . . . . . .166
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Shadrina S.N. Traditions of Moral Education in the Works
of Foreign Specialists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
LANGUAGE AND EDUCATION
Trubina L.A., Chertov V.F. Russian Classics as the Basis
of the School Literary Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174
Ryabukhina E.A. Description of the System of Exercises in Training
the Theory and Practice of Speech on the Basis of Competence . . . . . . . . . . . . . . .184
Alekseeva N.I. The Use of Concordance Programs in Training Linguists
on the Example of Processing a Specialized Body of Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Physics and Mathematics
Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Larionov P.A.,
Maslennikova A.V., Semenov A.V., Ozhegov R.V. Terahertz Detectors
Based on the Hot-Electron Effect in Ultrathin Superconducting NbN Films . . . . . . . .207
Chirskii V.G., Krupitsyn E.S. Estimation of Multinominal From
Some Polyadic Nunbers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Antipov A.V., Korneev A.A., Tretyakov I.V., Chulkova G.M. Modeling
of Evolution of the Resistive State in a Strip of Superconducting
Nanowire Detector. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Semenov A.V., Korneev A.A., Lobanov Yu.V., Korneeva Yu.P.,
Ryabshun S.A., Tretyakov I.V., Florya I.N., Smirnov A.V., Kovalyuk V.V.,
Smirnov K.V., Goltsman G.N. An Estimate for Polarization Distortion
Introduced by Optical System of Millimeter-Range Radio-Telescope . . . . . . . . . . . . .230
Geography
Osina D.E. Ecological and Geochemical Parameters of Manganese
and Copper in Soils of the Ugra and Zhizdra River Basins. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Philosophy
Skorokhodova S.I. The Idea of Slavic Brotherhood in the Works
of “Moscow School” Representatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242
Kazarezova O.O. The Essence and Hypostasis in Triune Theology
of Cappadocians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
History
Korolev A.S. The Third Half of the X Century Russian Princes . . . . . . . . . . . . . . . .262
Malandin V.V. State Support of Church Institutes in the XVI–XVII Centuries
and Implementation of 1551 Stoglavy Sobor Agreements . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272
Kolesnikova E.A. Local Management in the Period of Formation
of Absolutism in Russia in Second Half of XVII Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279
4 / 2012
Преподаватель XXВЕК
205
Elizova E.I. Structural Representation of the Linguistic and Communicative
Conception of Students’ Training at Language Departments . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
Стр.208
CONTENTS
Bezyev D.A. On the Commanding Officers of the Zaporozhian
Militia Foreman in the 1669 and the Payment of Salaries on Them . . . . . . . . . . . . . .286
Linguistics
Vakhnitskaya N.I. Thematic Groups of Neologisms
from the 90s of the XXth Century Influenced by the English Language
(based on the German language) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
Leonova O.S. Role and Functions of Metaphors in Technical
Descriptions of Cars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304
Gul Ruhan. Ways of Classification of Abbreviations in Russian
and Turkish Linguistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309
Waleed Lateef A. Analyzes of the Economic and Financial Vocabulary
on the Material of Russian-Arabic and Arabic-Russian Dictionaries. . . . . . . . . . . . . .315
Kolesnikova S.M. Differentiation Between Particles and Interjections
in Statement Sentences. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Sevryugina H.V. Accession – Introductory Design-Design Plug-In . . . . . . . . . . . . . .324
Mosheva S.V. To the Problem of Speech Intention: Phonetic Aspect. . . . . . . . . . . .328
Philology
Pankrashkin N.S. Simplicity and Complexity of Children’s Literature:
to the Problem of Russian Criticism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333
Podoinitsyna O.E. Peculiarities of Love Lyrics in M. Karamzin’s Works . . . . . . . . .338
Shchirova E.S. The Linguistic Relation of the Comic Effect
in the Scenic Speeches Whritten by the German Humorist K. Valentine . . . . . . . . . .349
Economics and Sociology
Raskovalov A. A. State Regulation Analysis of Population`s
Social Protection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Teng Min. Branding and Social and Technological Approach
to Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367
206
Matrosov S.V. Credit Default Swap as an Instrument
to Hedge Credit Risk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371
Culturology
Nabilkina L.N. The Cultural and Historical Image of Russian Capitals . . . . . . . . . . .376
Psychology
Zivkovic E. Ethnic Distance in Serbia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382
REVIEW
Matveeva A.M. Soviet Political System: Problems of Studying
and Teaching (Review of the book: Schagin E.M., Churakov D.O.,
Tsvetkov V.Gh. The Foundation of the Soviet Political System
in 1917–1941. – M., 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389
Information about the authors
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393
Shlapakova E. V. The Greed and Thrift of Semyon Ivanovich’s Image
as a Distinctive Trait in Disclosing the Motif of Money
(Based on Dostoevsky’s Story “Mr. Prokharchin”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344
Vygon N.S. “To Distinguish a Day of Life From a Night”,
Or Fazil Iskander . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .355
Dzuban V.V. Philosophical Foundations of the Cossacks and Its Cultural
and Historical Significance in the Development of Russian Statehood. . . . . . . . . . . .293
Преподаватель XXВЕК
4/ 2012
Стр.209