Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 636046)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №4 2012 (400,00 руб.)

0   0
Страниц403
ID652930
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2012 .— №4 .— 403 с. — URL: https://rucont.ru/efd/652930 (дата обращения: 17.05.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№4_2012.pdf
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.8
Стр.9
Стр.204
Стр.205
Стр.206
Стр.207
Стр.208
Стр.209
Преподаватель_XXI_век_№4_2012.pdf
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Актуальные проблемы образования Есенина Е.Ю. Методы изучения и систематизации терминологии в теории педагогической науки и профессионального образования. . . . . . . . . . . .8 Глотова М.Ю., Самохвалова Е.А. Организация, поддержка и контроль образовательного процесса при преподавании в высшей школе на базе СДО Moodle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Захарова Н.С., Попова Л.В. Программы повышенной сложности для одаренных студентов в университетах США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Резник С.Д., Устинова Д.В. Продвижению в аспирантуру одаренных студентов нужна система . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Содержание и технологии образования Сидорова Е.Э. Самообразовательная деятельность как условие формирования профессиональной компетентности будущих учителей . . . . . . . .39 Данилов Д.А., Корнилова А.Г. Системно-семантический подход к совершенствованию педагогического образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Степанова Л.В., Егорова Р.И. Педагогическое сопровождение развития учащейся молодежи в системе дополнительного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Колмогорова И.В. Моделирование процесса формирования педагогической культуры будущего учителя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Афанасьева Л.И., Ноговицына Н.М. Современные подходы к формированию жизнеспособной личности студента . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Абрамова Н.А. Организация индивидуального образовательного пространства для будущих педагогов дефектологического профиля в вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Беленкова М.Н. Повышение уровня профессиональных компетенций учителей в процессе участия в педагогической Интернет-олимпиаде «Учитель XXI века» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 2 Малев А.В. Профессионально-методическая подготовка учителя иностранного языка в контексте современного состояния системы образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Становая Л.А. Формирование методической компетенции будущего магистра педагогического образования в области иностранных языков в условиях реализации стандартов ФГОС ВПО третьего поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Казарихина Т.Н. Формирование профессиональной компетентности будущих учителей математики при проведении дисциплин по выбору . . . . . . . .89 Егупова М.В. Об уровнях сложности задач, связанных с практическими приложениями школьной математики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Магомедов Р.М. Методические аспекты совершенствования организационных форм подготовки учителя информатики в педвузе . . . . . . . .102 Десятирикова Л.А. Возможности подготовки будущих учителей начальных классов к использованию компьютерных средств при обучении математике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Морева Н.А., Ханина М.Л. Проблемы самообразования педагогов дошкольного образования в процессе совершенствования педагогического мастерства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Попова Л.В., Максимова Л.И. Содержание непрерывной подготовки педагогов дошкольного образования в современных условиях. . . . . . . . . . . . . .129 Образование и художественное творчество Саблина Н.А. Развитие воображения студентов-дизайнеров как условие формирования профессиональных качеств . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 Преподаватель XXВЕК 4/ 2012
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ Образование и правовая культура Тургина Е.В. Педагогические условия формирования правовой грамотности студентов вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Блясова И.Ю. Модель готовности будущих педагогов к работе с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Казаева Е.А., Шабардина О.Г. Роль профилактики девиантного поведения подростков в учреждениях дополнительного образования . . . . . . . .148 Образование и физическая культура Орлова Л.Т. Эффективность использования тренажеров со студентами подготовительной группы здоровья. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Педагогика и проблемы детства Баишева М.И., Григорьева А.А. Воспитание культуры безопасности у детей дошкольного возраста в условиях Севера . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Шадрина С.Н. Традиции нравственного воспитания детей в зарубежных исследованиях. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Трубина Л.А., Чертов В.Ф. Русская классика как основа школьного литературного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Елизова Е.И. Структурное представление концепции лингвокоммуникативной подготовки студентов языковых факультетов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Физика и математика Рябчун С.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Ларионов П.А., Масленникова А.В., Семенов А.В., Ожегов Р.В. Терагерцовые детекторы на эффекте электронного разогрева в ультратонких сверхпроводниковых пленках NbN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Чирский В.Г., Крупицын Е.С. Оценки многочленов от некоторых полиадических чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217 Антипов А.В., Корнеев А.А., Третьяков И.В., Чулкова Г.М. Моделирование эволюции резистивного состояния в полоске сверхпроводникового нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . .224 Семенов А.В., Корнеев А.А., Лобанов Ю.В., Корнеева Ю.П., Рябчун С.А., Третьяков И.В., Флоря И.Н., Смирнов А.В., Ковалюк В.В., Смирнов К.В., Гольцман Г.Н. Оценка поляризационных искажений, вносимых оптической системой радиотелескопа миллиметрового диапазона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230 География Осина Д.Е. Эколого-геохимические параметры марганца и меди в почвах бассейнов рек Угры и Жиздры. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237 Философия Козарезова О.О. Сущность и ипостась в троическом богословии каппадокийцев. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 4 / 2012 Скороходова С.И. Идея славянского братства в творчестве представителей «Московской школы» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Преподаватель XXВЕК Давыдова Т.А. Социализация детей с соматическими заболеваниями, обучающихся на дому как социально-педагогическая проблема . . . . . . . . . . . .162 Федоров М.П. Проблема выявления и развития молодых талантов . . . . . . . . .166 Рябухина Е.А. Характеристика системы упражнений в обучении теории и практике речи на компетентностной основе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184 Алексеева Н.И. Использование программ-конкордансеров в обучении лингвистов на примере обработки специализированного корпуса текстов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196 3
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ История Королев А.С. Князья «рода русского» второй трети X века. . . . . . . . . . . . . . . .262 Маландин В.В. Государственная поддержка церковных институтов в XVI–XVII ВВ. и реализация решений Стоглавого собора 1551 г. . . . . . . . . . . .272 Колесникова Е.А. Местное управление в период становления абсолютизма в России во второй половине XVII века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Безьев Д.А. К вопросу о персональном составе старшины Войска Запорожского в 1669 году и выплате ему Государева денежного жалования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286 Лингвистика Вахницкая Н.И. Тематические группы неологизмов 90-х годов XX века, подверженные англоязычному влиянию (на материале немецкого языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299 Леонова О.С. Роль и функции метафоры в технических описаниях автомобилей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304 Гюль Рухан. Способы классификации аббревиатур в русской и турецкой лингвистике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Валид Латиф Абдулла. Анализ экономической и финансовой лексики на материале русско-арабского и арабско-русского словарей . . . . . . . . . . . . . .315 Колесникова С.М. Разграничение частиц и междометий в предложении-высказывании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Севрюгина Е.В. Присоединение – вводные конструкции – вставные конструкции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Литературоведение Панкрашкин Н.С. Простота и сложность литературы для детей: вопрос русской критики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Подойницына О.Э. Своеобразие любовной лирики Н.М. Карамзина . . . . . . . .338 Мощева С.В. К вопросу о речевой интенции: фонетический аспект . . . . . . . . .328 Дзюбан В.В. Культурно-историческое значение казачества и его роль в становлении российской государственности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .293 Шлапакова Е.В. Скопидомство и скаредность образа Семена Ивановича как отличительная черта характера в раскрытии мотива денег (на примере повести Ф.М. Достоевского «Господин Прохарчин») . . . . . .344 4 Щирова Е.С. Языковая реализация комического эффекта в сценических монологах немецкого юмориста Карла Валентина . . . . . . . . . . .349 Расковалов А.А. Анализ государственного регулирования системы социальной защиты населения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362 Тэн Минь. Брендинг и социально-технологический подход к управлению . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367 Матросов С.В. Кредитный дефолтный своп как инструмент хеджирования кредитного риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371 Культурология Набилкина Л.Н. Историко-культурный облик столичных русских городов . . . .376 Психология Живкович Е. Этническая дистанция в Сербии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382 РЕЦЕНЗИИ Матвеева А.М. Советская политическая система: вопросы изучения и преподавания (рецензия на кн.: Щагина Э.М., Чуракова Д.О., Цветкова В.Ж. Становление советской политической системы: 1917–1941 годы. – М., 2011). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393 Преподаватель XXВЕК 4/ 2012 Выгон Н.С. «День жизни отличать от ночи», или Фазиль Искандер . . . . . . . . .355 Экономика и социология
Стр.6
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Modern Educational Issues Esenina E.Yu. Methods of Terminology Studying and Ordering in the Theory of a Pedagogical Science and Professional Education as Basis of Modern Formation Method of Professional Education Conceptual and Terminological System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 Glotova M.Yu., Samokhvalova E.A. The Organization, Support and Supervision of the Educational Process to Teach in Higher Education Institutions Based on the LMS Moodle (Learning Management System Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Zakharova N.S., Popova L.V. Extra Challenging Programs for the Gifted University Students in the USA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Rezniсk S.D. Ustinova D.V. There is a Necessity to Create the System of Promotion Talented Student to the Postgraduate School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Educational Topics and Techniques Sidorova E.E. Self-Educational Activity as a Condition of Professional Teachers Competences Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Stepanova L.V., Egorova R.I. Teachers’ Support in Developing Students within a Process of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Kolmogorova I.V. Modeling of the Future Teachers’ Pedagogical Culture Formation Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Song Lei. Debate as the Means of Forming Individual and Significant Qualities of High School Students of China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Danilov D.A., Kornilova A.G. System-Based and Semantic Approach to the Improvement of Pedagogical Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Afanasyeva L.I., Nogovitsyna N.M. Modern Approaches to the Formation of a Viable Personality of a Student . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Abramova N.А. The Foundation of Personal Educational Space for Future Speech Pathology teachers in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Malyov A.V. Professional and methodical Training of Foreign Language Teachers within the Education System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Belenkova M.N. An Increase of Teachers’ Professional Competence Level in the Process of Participation in the Pedagogical Internet Competition “The XXI Century Teacher” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Stanovya L.A. Forming of Methodological Competence of a Future Master of Pedagogical Education in Foreign Languages in the Context of the Implementation of the Standards of the Federal State Educational Standards of the Third Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Egupova M.V. On levels of Complexity of the Problems Connected with Practical Appendices of the School Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Magomedov R.M. Methodical Aspects of Improving Organizational Forms of Training Computer Science Teachers at the Teachers’ Training University . . . . . .102 5 Kazarikhina T.N. Forming of Professional Competence of Future Teachers of Mathematics in Holding the Disciplines by Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Desyatirikova L.A. Possibilities of Training Primary School Teachers to use Computers in Teaching Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Maksimova E.I., Popova L.V. The Contents of Continuous Training of Teachers of Pre-School Education in Modern Conditions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129 Education and Art Creativity Sablina N.A. Development of Imagination of Students-Designers as a Condition of Formation of Professional Qualities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 Education and Law Turgina E.V. Pedagogical Conditions of Students’ Law Literacy Forming Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 4 / 2012 Преподаватель XXВЕК Moreva N.A. Hanina M.L. Problems of Self-Education of Preschool Teachers as An Integral Part of Professional Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Стр.7
CONTENTS Blyasova I.U. A Model of Preparedness of Future Teachers to Work with Juvenile Offenders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Kazayeva Ev.A., Shabardina O.G. Role of Prevention of Deviant Behavior of Teenagers at the Institutions of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Education and Physical Education Orlova L.T. Effective Use of Simulators with Students of the Preparatory Group Health . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Pedagogy and Childhood Problems Baisheva M.I., Grigorieva A.A. Safety Culture Education with Preschool Children in the North . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 Davydova T.A. Socialization of Medically ill Children, Studying at Home, as Social Pedagogical Problem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Fedorov M.P. The Problem of Finding and Developing Young Talents. . . . . . . . . . .166 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Shadrina S.N. Traditions of Moral Education in the Works of Foreign Specialists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 LANGUAGE AND EDUCATION Trubina L.A., Chertov V.F. Russian Classics as the Basis of the School Literary Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Ryabukhina E.A. Description of the System of Exercises in Training the Theory and Practice of Speech on the Basis of Competence . . . . . . . . . . . . . . .184 Alekseeva N.I. The Use of Concordance Programs in Training Linguists on the Example of Processing a Specialized Body of Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Larionov P.A., Maslennikova A.V., Semenov A.V., Ozhegov R.V. Terahertz Detectors Based on the Hot-Electron Effect in Ultrathin Superconducting NbN Films . . . . . . . .207 6 Chirskii V.G., Krupitsyn E.S. Estimation of Multinominal From Some Polyadic Nunbers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217 Antipov A.V., Korneev A.A., Tretyakov I.V., Chulkova G.M. Modeling of Evolution of the Resistive State in a Strip of Superconducting Nanowire Detector. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Semenov A.V., Korneev A.A., Lobanov Yu.V., Korneeva Yu.P., Ryabshun S.A., Tretyakov I.V., Florya I.N., Smirnov A.V., Kovalyuk V.V., Smirnov K.V., Goltsman G.N. An Estimate for Polarization Distortion Introduced by Optical System of Millimeter-Range Radio-Telescope . . . . . . . . . . . . .230 Geography Osina D.E. Ecological and Geochemical Parameters of Manganese and Copper in Soils of the Ugra and Zhizdra River Basins. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237 Philosophy Skorokhodova S.I. The Idea of Slavic Brotherhood in the Works of “Moscow School” Representatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Kazarezova O.O. The Essence and Hypostasis in Triune Theology of Cappadocians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 History Korolev A.S. The Third Half of the X Century Russian Princes . . . . . . . . . . . . . . . .262 Malandin V.V. State Support of Church Institutes in the XVI–XVII Centuries and Implementation of 1551 Stoglavy Sobor Agreements . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272 Kolesnikova E.A. Local Management in the Period of Formation of Absolutism in Russia in Second Half of XVII Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Преподаватель XXВЕК 4/ 2012 Elizova E.I. Structural Representation of the Linguistic and Communicative Conception of Students’ Training at Language Departments . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
Стр.8
CONTENTS Bezyev D.A. On the Commanding Officers of the Zaporozhian Militia Foreman in the 1669 and the Payment of Salaries on Them . . . . . . . . . . . . . .286 Linguistics Vakhnitskaya N.I. Thematic Groups of Neologisms from the 90s of the XXth Century Influenced by the English Language (based on the German language) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299 Leonova O.S. Role and Functions of Metaphors in Technical Descriptions of Cars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304 Gul Ruhan. Ways of Classification of Abbreviations in Russian and Turkish Linguistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Waleed Lateef A. Analyzes of the Economic and Financial Vocabulary on the Material of Russian-Arabic and Arabic-Russian Dictionaries. . . . . . . . . . . . . .315 Kolesnikova S.M. Differentiation Between Particles and Interjections in Statement Sentences. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Sevryugina H.V. Accession – Introductory Design-Design Plug-In . . . . . . . . . . . . . .324 Mosheva S.V. To the Problem of Speech Intention: Phonetic Aspect. . . . . . . . . . . .328 Philology Pankrashkin N.S. Simplicity and Complexity of Children’s Literature: to the Problem of Russian Criticism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Podoinitsyna O.E. Peculiarities of Love Lyrics in M. Karamzin’s Works . . . . . . . . .338 Shchirova E.S. The Linguistic Relation of the Comic Effect in the Scenic Speeches Whritten by the German Humorist K. Valentine . . . . . . . . . .349 Economics and Sociology Raskovalov A. A. State Regulation Analysis of Population`s Social Protection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362 Teng Min. Branding and Social and Technological Approach to Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367 Matrosov S.V. Credit Default Swap as an Instrument to Hedge Credit Risk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371 Culturology Nabilkina L.N. The Cultural and Historical Image of Russian Capitals . . . . . . . . . . .376 Psychology Zivkovic E. Ethnic Distance in Serbia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382 REVIEW Matveeva A.M. Soviet Political System: Problems of Studying and Teaching (Review of the book: Schagin E.M., Churakov D.O., Tsvetkov V.Gh. The Foundation of the Soviet Political System in 1917–1941. – M., 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393 7 Shlapakova E. V. The Greed and Thrift of Semyon Ivanovich’s Image as a Distinctive Trait in Disclosing the Motif of Money (Based on Dostoevsky’s Story “Mr. Prokharchin”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Vygon N.S. “To Distinguish a Day of Life From a Night”, Or Fazil Iskander . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .355 Dzuban V.V. Philosophical Foundations of the Cossacks and Its Cultural and Historical Significance in the Development of Russian Statehood. . . . . . . . . . . .293 4 / 2012 Преподаватель XXВЕК
Стр.9
СОДЕРЖАНИЕ НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Актуальные проблемы образования Есенина Е.Ю. Методы изучения и систематизации терминологии в теории педагогической науки и профессионального образования. . . . . . . . . . . .8 Глотова М.Ю., Самохвалова Е.А. Организация, поддержка и контроль образовательного процесса при преподавании в высшей школе на базе СДО Moodle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Захарова Н.С., Попова Л.В. Программы повышенной сложности для одаренных студентов в университетах США. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Резник С.Д., Устинова Д.В. Продвижению в аспирантуру одаренных студентов нужна система . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Содержание и технологии образования Сидорова Е.Э. Самообразовательная деятельность как условие формирования профессиональной компетентности будущих учителей . . . . . . . .39 Данилов Д.А., Корнилова А.Г. Системно-семантический подход к совершенствованию педагогического образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Степанова Л.В., Егорова Р.И. Педагогическое сопровождение развития учащейся молодежи в системе дополнительного образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Колмогорова И.В. Моделирование процесса формирования педагогической культуры будущего учителя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Афанасьева Л.И., Ноговицына Н.М. Современные подходы к формированию жизнеспособной личности студента . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Сун Лэй. Дебаты как средство личностного развития студентов высшей школы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Абрамова Н.А. Организация индивидуального образовательного пространства для будущих педагогов дефектологического профиля в вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Беленкова М.Н. Повышение уровня профессиональных компетенций учителей в процессе участия в педагогической Интернет-олимпиаде «Учитель XXI века» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Малев А.В. Профессионально-методическая подготовка учителя иностранного языка в контексте современного состояния системы образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Становая Л.А. Формирование методической компетенции будущего магистра педагогического образования в области иностранных языков в условиях реализации стандартов ФГОС ВПО третьего поколения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Казарихина Т.Н. Формирование профессиональной компетентности будущих учителей математики при проведении дисциплин по выбору . . . . . . . .89 Егупова М.В. Об уровнях сложности задач, связанных с практическими приложениями школьной математики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Магомедов Р.М. Методические аспекты совершенствования организационных форм подготовки учителя информатики в педвузе . . . . . . . .102 Десятирикова Л.А. Возможности подготовки будущих учителей начальных классов к использованию компьютерных средств при обучении математике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Морева Н.А., Ханина М.Л. Проблемы самообразования педагогов дошкольного образования в процессе совершенствования педагогического мастерства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Попова Л.В., Максимова Л.И. Содержание непрерывной подготовки педагогов дошкольного образования в современных условиях. . . . . . . . . . . . . .129 Образование и художественное творчество Саблина Н.А. Развитие воображения студентов-дизайнеров как условие формирования профессиональных качеств . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 4 / 2012 Преподаватель XXВЕК 201
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ Образование и правовая культура Тургина Е.В. Педагогические условия формирования правовой грамотности студентов вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Блясова И.Ю. Модель готовности будущих педагогов к работе с несовершеннолетними правонарушителями. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Казаева Е.А., Шабардина О.Г. Роль профилактики девиантного поведения подростков в учреждениях дополнительного образования . . . . . . . .148 Образование и физическая культура Орлова Л.Т. Эффективность использования тренажеров со студентами подготовительной группы здоровья. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Педагогика и проблемы детства Баишева М.И., Григорьева А.А. Воспитание культуры безопасности у детей дошкольного возраста в условиях Севера . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Шадрина С.Н. Традиции нравственного воспитания детей в зарубежных исследованиях. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Трубина Л.А., Чертов В.Ф. Русская классика как основа школьного литературного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Елизова Е.И. Структурное представление концепции лингвокоммуникативной подготовки студентов языковых факультетов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191 202 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ Физика и математика Рябчун С.А., Финкель М.И., Третьяков И.В., Ларионов П.А., Масленникова А.В., Семенов А.В., Ожегов Р.В. Терагерцовые детекторы на эффекте электронного разогрева в ультратонких сверхпроводниковых пленках NbN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Чирский В.Г., Крупицын Е.С. Оценки многочленов от некоторых полиадических чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217 Антипов А.В., Корнеев А.А., Третьяков И.В., Чулкова Г.М. Моделирование эволюции резистивного состояния в полоске сверхпроводникового нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . .224 Семенов А.В., Корнеев А.А., Лобанов Ю.В., Корнеева Ю.П., Рябчун С.А., Третьяков И.В., Флоря И.Н., Смирнов А.В., Ковалюк В.В., Смирнов К.В., Гольцман Г.Н. Оценка поляризационных искажений, вносимых оптической системой радиотелескопа миллиметрового диапазона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230 География Осина Д.Е. Эколого-геохимические параметры марганца и меди в почвах бассейнов рек Угры и Жиздры. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237 Философия Козарезова О.О. Сущность и ипостась в троическом богословии каппадокийцев. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Преподаватель XXВЕК Скороходова С.И. Идея славянского братства в творчестве представителей «Московской школы» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 4/ 2012 Давыдова Т.А. Социализация детей с соматическими заболеваниями, обучающихся на дому как социально-педагогическая проблема . . . . . . . . . . . .162 Федоров М.П. Проблема выявления и развития молодых талантов . . . . . . . . .166 Рябухина Е.А. Характеристика системы упражнений в обучении теории и практике речи на компетентностной основе. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184 Алексеева Н.И. Использование программ-конкордансеров в обучении лингвистов на примере обработки специализированного корпуса текстов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
Стр.205
СОДЕРЖАНИЕ История Королев А.С. Князья «рода русского» второй трети X века. . . . . . . . . . . . . . . .262 Маландин В.В. Государственная поддержка церковных институтов в XVI–XVII ВВ. и реализация решений Стоглавого собора 1551 г. . . . . . . . . . . .272 Колесникова Е.А. Местное управление в период становления абсолютизма в России во второй половине XVII века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Безьев Д.А. К вопросу о персональном составе старшины Войска Запорожского в 1669 году и выплате ему Государева денежного жалования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286 Лингвистика Вахницкая Н.И. Тематические группы неологизмов 90-х годов XX века, подверженные англоязычному влиянию (на материале немецкого языка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299 Леонова О.С. Роль и функции метафоры в технических описаниях автомобилей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304 Гюль Рухан. Способы классификации аббревиатур в русской и турецкой лингвистике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Валид Латиф Абдулла. Анализ экономической и финансовой лексики на материале русско-арабского и арабско-русского словарей . . . . . . . . . . . . . .315 Колесникова С.М. Разграничение частиц и междометий в предложении-высказывании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Севрюгина Е.В. Присоединение – вводные конструкции – вставные конструкции. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Литературоведение Панкрашкин Н.С. Простота и сложность литературы для детей: вопрос русской критики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Подойницына О.Э. Своеобразие любовной лирики Н.М. Карамзина . . . . . . . .338 Мощева С.В. К вопросу о речевой интенции: фонетический аспект . . . . . . . . .328 Дзюбан В.В. Культурно-историческое значение казачества и его роль в становлении российской государственности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .293 Шлапакова Е.В. Скопидомство и скаредность образа Семена Ивановича как отличительная черта характера в раскрытии мотива денег (на примере повести Ф.М. Достоевского «Господин Прохарчин») . . . . . .344 Щирова Е.С. Языковая реализация комического эффекта в сценических монологах немецкого юмориста Карла Валентина . . . . . . . . . . .349 Расковалов А.А. Анализ государственного регулирования системы социальной защиты населения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362 Тэн Минь. Брендинг и социально-технологический подход к управлению . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367 Матросов С.В. Кредитный дефолтный своп как инструмент хеджирования кредитного риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371 Культурология Набилкина Л.Н. Историко-культурный облик столичных русских городов . . . .376 Психология Живкович Е. Этническая дистанция в Сербии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382 РЕЦЕНЗИИ Матвеева А.М. Советская политическая система: вопросы изучения и преподавания (рецензия на кн.: Щагина Э.М., Чуракова Д.О., Цветкова В.Ж. Становление советской политической системы: 1917–1941 годы. – М., 2011). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393 4 / 2012 Преподаватель XXВЕК Выгон Н.С. «День жизни отличать от ночи», или Фазиль Искандер . . . . . . . . .355 Экономика и социология 203
Стр.206
CONTENTS SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Modern Educational Issues Esenina E.Yu. Methods of Terminology Studying and Ordering in the Theory of a Pedagogical Science and Professional Education as Basis of Modern Formation Method of Professional Education Conceptual and Terminological System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 Glotova M.Yu., Samokhvalova E.A. The Organization, Support and Supervision of the Educational Process to Teach in Higher Education Institutions Based on the LMS Moodle (Learning Management System Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Zakharova N.S., Popova L.V. Extra Challenging Programs for the Gifted University Students in the USA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Rezniсk S.D. Ustinova D.V. There is a Necessity to Create the System of Promotion Talented Student to the Postgraduate School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Educational Topics and Techniques Sidorova E.E. Self-Educational Activity as a Condition of Professional Teachers Competences Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Stepanova L.V., Egorova R.I. Teachers’ Support in Developing Students within a Process of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Kolmogorova I.V. Modeling of the Future Teachers’ Pedagogical Culture Formation Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Afanasyeva L.I., Nogovitsyna N.M. Modern Approaches to the Formation of a Viable Personality of a Student . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Song Lei. Debate as the Means of Forming Individual and Significant Qualities of High School Students of China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Abramova N.А. The Foundation of Personal Educational Space for Future Speech Pathology teachers in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 204 Malyov A.V. Professional and methodical Training of Foreign Language Teachers within the Education System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Danilov D.A., Kornilova A.G. System-Based and Semantic Approach to the Improvement of Pedagogical Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Belenkova M.N. An Increase of Teachers’ Professional Competence Level in the Process of Participation in the Pedagogical Internet Competition “The XXI Century Teacher” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Stanovya L.A. Forming of Methodological Competence of a Future Master of Pedagogical Education in Foreign Languages in the Context of the Implementation of the Standards of the Federal State Educational Standards of the Third Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Egupova M.V. On levels of Complexity of the Problems Connected with Practical Appendices of the School Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Magomedov R.M. Methodical Aspects of Improving Organizational Forms of Training Computer Science Teachers at the Teachers’ Training University . . . . . .102 Kazarikhina T.N. Forming of Professional Competence of Future Teachers of Mathematics in Holding the Disciplines by Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Desyatirikova L.A. Possibilities of Training Primary School Teachers to use Computers in Teaching Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Maksimova E.I., Popova L.V. The Contents of Continuous Training of Teachers of Pre-School Education in Modern Conditions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129 Education and Art Creativity Sablina N.A. Development of Imagination of Students-Designers as a Condition of Formation of Professional Qualities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 Education and Law Turgina E.V. Pedagogical Conditions of Students’ Law Literacy Forming Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Преподаватель XXВЕК 4/ 2012 Moreva N.A. Hanina M.L. Problems of Self-Education of Preschool Teachers as An Integral Part of Professional Development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Стр.207
CONTENTS Blyasova I.U. A Model of Preparedness of Future Teachers to Work with Juvenile Offenders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Kazayeva Ev.A., Shabardina O.G. Role of Prevention of Deviant Behavior of Teenagers at the Institutions of Additional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Education and Physical Education Orlova L.T. Effective Use of Simulators with Students of the Preparatory Group Health . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Pedagogy and Childhood Problems Baisheva M.I., Grigorieva A.A. Safety Culture Education with Preschool Children in the North . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 Davydova T.A. Socialization of Medically ill Children, Studying at Home, as Social Pedagogical Problem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Fedorov M.P. The Problem of Finding and Developing Young Talents. . . . . . . . . . .166 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Shadrina S.N. Traditions of Moral Education in the Works of Foreign Specialists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 LANGUAGE AND EDUCATION Trubina L.A., Chertov V.F. Russian Classics as the Basis of the School Literary Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Ryabukhina E.A. Description of the System of Exercises in Training the Theory and Practice of Speech on the Basis of Competence . . . . . . . . . . . . . . .184 Alekseeva N.I. The Use of Concordance Programs in Training Linguists on the Example of Processing a Specialized Body of Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Ryabchun S.A., Finkel M.I., Tretyakov I.V., Larionov P.A., Maslennikova A.V., Semenov A.V., Ozhegov R.V. Terahertz Detectors Based on the Hot-Electron Effect in Ultrathin Superconducting NbN Films . . . . . . . .207 Chirskii V.G., Krupitsyn E.S. Estimation of Multinominal From Some Polyadic Nunbers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217 Antipov A.V., Korneev A.A., Tretyakov I.V., Chulkova G.M. Modeling of Evolution of the Resistive State in a Strip of Superconducting Nanowire Detector. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Semenov A.V., Korneev A.A., Lobanov Yu.V., Korneeva Yu.P., Ryabshun S.A., Tretyakov I.V., Florya I.N., Smirnov A.V., Kovalyuk V.V., Smirnov K.V., Goltsman G.N. An Estimate for Polarization Distortion Introduced by Optical System of Millimeter-Range Radio-Telescope . . . . . . . . . . . . .230 Geography Osina D.E. Ecological and Geochemical Parameters of Manganese and Copper in Soils of the Ugra and Zhizdra River Basins. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237 Philosophy Skorokhodova S.I. The Idea of Slavic Brotherhood in the Works of “Moscow School” Representatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Kazarezova O.O. The Essence and Hypostasis in Triune Theology of Cappadocians . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 History Korolev A.S. The Third Half of the X Century Russian Princes . . . . . . . . . . . . . . . .262 Malandin V.V. State Support of Church Institutes in the XVI–XVII Centuries and Implementation of 1551 Stoglavy Sobor Agreements . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272 Kolesnikova E.A. Local Management in the Period of Formation of Absolutism in Russia in Second Half of XVII Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 4 / 2012 Преподаватель XXВЕК 205 Elizova E.I. Structural Representation of the Linguistic and Communicative Conception of Students’ Training at Language Departments . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
Стр.208
CONTENTS Bezyev D.A. On the Commanding Officers of the Zaporozhian Militia Foreman in the 1669 and the Payment of Salaries on Them . . . . . . . . . . . . . .286 Linguistics Vakhnitskaya N.I. Thematic Groups of Neologisms from the 90s of the XXth Century Influenced by the English Language (based on the German language) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299 Leonova O.S. Role and Functions of Metaphors in Technical Descriptions of Cars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304 Gul Ruhan. Ways of Classification of Abbreviations in Russian and Turkish Linguistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Waleed Lateef A. Analyzes of the Economic and Financial Vocabulary on the Material of Russian-Arabic and Arabic-Russian Dictionaries. . . . . . . . . . . . . .315 Kolesnikova S.M. Differentiation Between Particles and Interjections in Statement Sentences. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Sevryugina H.V. Accession – Introductory Design-Design Plug-In . . . . . . . . . . . . . .324 Mosheva S.V. To the Problem of Speech Intention: Phonetic Aspect. . . . . . . . . . . .328 Philology Pankrashkin N.S. Simplicity and Complexity of Children’s Literature: to the Problem of Russian Criticism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Podoinitsyna O.E. Peculiarities of Love Lyrics in M. Karamzin’s Works . . . . . . . . .338 Shchirova E.S. The Linguistic Relation of the Comic Effect in the Scenic Speeches Whritten by the German Humorist K. Valentine . . . . . . . . . .349 Economics and Sociology Raskovalov A. A. State Regulation Analysis of Population`s Social Protection . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362 Teng Min. Branding and Social and Technological Approach to Management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367 206 Matrosov S.V. Credit Default Swap as an Instrument to Hedge Credit Risk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371 Culturology Nabilkina L.N. The Cultural and Historical Image of Russian Capitals . . . . . . . . . . .376 Psychology Zivkovic E. Ethnic Distance in Serbia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382 REVIEW Matveeva A.M. Soviet Political System: Problems of Studying and Teaching (Review of the book: Schagin E.M., Churakov D.O., Tsvetkov V.Gh. The Foundation of the Soviet Political System in 1917–1941. – M., 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .393 Shlapakova E. V. The Greed and Thrift of Semyon Ivanovich’s Image as a Distinctive Trait in Disclosing the Motif of Money (Based on Dostoevsky’s Story “Mr. Prokharchin”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Vygon N.S. “To Distinguish a Day of Life From a Night”, Or Fazil Iskander . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .355 Dzuban V.V. Philosophical Foundations of the Cossacks and Its Cultural and Historical Significance in the Development of Russian Statehood. . . . . . . . . . . .293 Преподаватель XXВЕК 4/ 2012
Стр.209

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ