Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634794)
Контекстум
.
Преподаватель XXI век

Преподаватель XXI век №3 2012 (400,00 руб.)

0   0
Страниц403
ID652929
Аннотация«Преподаватель XXI век» – общероссийский журнал о мире образования, входящий в перечень ведущих рецензируемых научных журналов, включенных Высшей аттестационной комиссией Министерства образования и науки Российской Федерации в список изданий, рекомендуемых для опубликования основных научных результатов диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук. Целевая аудитория журнала: профессорско-преподавательский состав вузов; академические работники и эксперты в области высшего образования; докторанты, аспиранты и магистранты российских и зарубежных университетов и научно-образовательных учреждений
Преподаватель XXI век .— Москва : МПГУ .— 2012 .— №3 .— 403 с. — URL: https://rucont.ru/efd/652929 (дата обращения: 25.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Преподаватель_XXI_век_№3_2012.pdf
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Стр.7
Стр.8
Стр.204
Стр.205
Стр.206
Стр.207
Стр.208
Стр.209
Преподаватель_XXI_век_№3_2012.pdf
СОДЕРЖАНИЕ ЮБИЛЕЙ Антипова А.М. Труды Ю.М. Лотмана и методология современного литературного образования: К 90-летию со дня рождения . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Шелковников А.Ю. Ю.М. Лотман – философ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Матросов В.Л., Маландин В.В., Артамонов Г.А., Борисова Н.Ю. Отечественная система подготовки научно-педагогических кадров и проблемы ее модернизации. . . . . . . . . . . . . . . .21 Чертов В.Ф. Российский учитель-словесник в условиях модернизации образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Актуальные проблемы образования Григорьева А.А. Актуальные проблемы непрерывного педагогического образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Гребенюк Е.Н. Синергетическая модель студенческого самоуправления вуза. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Николаева А.Д., Осипова О.П. Культурная парадигма как основа социокультурной модернизации региональной системы образования . . . . . . . . .49 Потапова И.А. Концепция формирования мультикультурного поведения учащихся общеобразовательных школ поликультурного региона. . . . . . . . . . . . .52 Ходжаниязов С.У. Практические модели международного сотрудничества в системе высшего образования Узбекистана. . . . . . . . . . . . . . .59 Содержание и технологии образования Ниматулаев М.М. Требования к применению в учебном процессе образовательного Web-ресурса. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Олесова С.А. Теоретические предпосылки и особенности использования современных информационных технологий в вузе. . . . . . . . . . . .70 Барахсанова Е.А., Николаев А.М. Педагогическая поддержка внедрения цифровых ресурсов в учебный процесс вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 Прокопьев М.С. Использование интерактивной технологии в модульно-рейтинговой системе обучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Васильева А.Н., Сивцева К.Н. Формирование профессиональной культуры современного педагога. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Готовцева Н.Г., Андросова М.И. Личностно-профессиональная самоактуализация в ценностном становлении студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Мусина-Мазнова Г.Х. Концептуальные основы формирования карьерных ориентаций будущих социальных работников . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Мордовская А.В., Панина С.В. Педагогическое сопровождение профориентационной работы на вузовском этапе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Семенова А.Д., Винокурова У.А., Ядрихинская Л.С. Этносоциализация личности обучающегося посредством образовательной технологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Файрушина С.М., Гайсин И.Т. Развитие эколого-проектировочного компонента в ходе исследовательской деятельности студентов в процессе обучения естественнонаучным дисциплинам. . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Романова М.Н. Развитие исследовательской деятельности учителя в условиях проблемного семинара . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 Соловьева Ф.Е. Эстетические ценности гуманизма в системе литературного образования 5-8 классов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Образование и художественное творчество Артюхов А.И., Павлова А.А. Гармония языка традиционной ручной графики с приемами новых электронных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 3 / 2012 Преподаватель XXВЕК 1
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ Ваняев В.А. Историко-культурологический аспект копирования произведений изобразительного искусства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134 Василенко А.В. Моделирование как средство развития пространственного мышления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141 Голуб А.А. Блочно-модульная технология формирования методического мышления студентов ХГФ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Левушкина О.Н. О культурологических, культуроведческих и лингвокультурологических понятиях в методике обучения русскому языку. . . . .152 Позднякова А.А. Лингводидактические методы преодоления интерференции в речи студентов-билингвов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Ван Дань. Учебная модель лексико-семантической группы наименований одежды как способ организации лексики для обучения иностранных студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Мансурова С.Е. Философия нового гуманизма и интеграция образования . . . . .171 ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ Леванова Е.А., Тарабакина Л.В., Бабиева Н.С., Обухов А.С., Плешаков В.А., Пушкарева Т.В., Савина Т.А., Сахарова Т.Н., Казенная Е.В. Психолого-педагогическая концепция программы «Профилактика саморазрушающего поведения детей и подростков» . . . . . . . .175 НАУЧНАЯ ЖИЗНЬ Современный немецкий язык в свете проблем прагмалингвистики . . . . . . . . . .191 Историческая наука и образование в России: судьбы историков и научных школ (к 175-летию В.И. Герье и 140-летию МПГУ) . . . . . . . . . . . . . . .195 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ 2 Физико-математические науки Нгуен Хуи Фук, Козюхин С.А., Разумовская И.В. Оптические константы легированных Bi и In аморфных пленок Ge-Sb-Te, используемых в устройствах фазовой памяти. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Семенов А.В., Рябчун С.А., Масленников С.Н., Масленникова А.С., Корнеев А.А., Воронов Б.М., Чулкова Г.М., Девятов И.А. Поглощение терагерцового электромагнитного излучения в грязной сверхпроводниковой пленке, смещенной током . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 Семенов А.В., Корнеев А.А., Смирнов А.В., Смирнов К.В., Ожегов Р.В., Окунев О.В., Гольцман Г.Н., Девятов И.А. Линейные по мощности поглощаемого излучения поправки к спектральным функциям «грязного» сверхпроводника и отклик сверхпроводниковых детекторов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216 Казаков А.Ю., Селиверстов С.В., Дивочий А.В., Смирнов К.В., Финкель М.И., Вахтомин Ю.Б. Возможность применения сверхпроводниковых материалов в качестве отражающего покрытия зеркала телескопа, предназначенного для наблюдений анизотропии реликтового излучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221 Корнеева Ю.П., Трифонов А.В., Вахтомин Ю.Б., Смирнов К.В., Корнеев А.А., Рябчун С.А., Третьяков И.В., Гольцман Г.Н. Расчет согласующего оптического резонатора для сверхпроводникового нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225 Чулкова Г.М., Семенов А.В., Корнеев А.А., Кардакова А.И., Ан П.П., Казаков А.Ю., Трифонов А.В. Зависимость квантовой эффективности сверхпроводникового однофотонного детектора от энергии фотона . . . . . . . . .228 Преподаватель XXВЕК 3/ 2012
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ Философские науки Бутина Е.А. Формирование интереса к философским идеям Э. фон Гартмана в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 Скороходова С.И. Философский спор о вере К.Н. Леонтьева и Н.С. Лескова с Ф.М. Достоевским . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 Романов Р.В. Классические концепции решения проблем искусственного интеллекта (философский аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Исторические науки Безьев Д.А. К вопросу о взаимоотношениях украинской православной иерархии и московского правительства во второй половине XVII века . . . . . . .248 Дзюбан В.В. Сохранение и развитие традиций и обычаев Стародубского казачества в XVIII веке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Монякова О.А. Механизмы взаимодействия центральных и местных властей в решении церковно-школьных вопросов (1884–1917). . . . . . . . . . . . . .261 Ростиславлева Н.В. Вильгельм и Александр Гумбольдт в поисках научных парадигм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 Филологические науки Владимирова А.Н. Гендерная дифференциация в англоязычном поэтическом тексте XX века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Божанова Н.Г. Эмоциональность интернет-речи в аспекте гендерных исследований . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284 Прохорова А.С. Наименования лиц женского пола по профессиональной принадлежности на рубеже ХХ–ХХI веков. . . . . . . . . . . .292 Никулина М.А. Способы представления в языке психофизического восприятия (на материале глагола feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Горбачевская С.И. Изоморфизм средств выражения субъективной модальности как переводческая проблема . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302 Фрейдина Е.Л. Просодия как фактор стилевого варьирования звучащей речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307 Леонова О.С. Принципы работы с электронными текстовыми корпусами при составлении словаря современных профессионализмов. . . . . .313 Валид Латиф Абдулла. Иноязычные заимствования в экономической лексике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320 Катина Н.А. Функциональная специфика дискурсивных маркеров «речевое отгораживание» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Потапова Г.А. Формирование новых суффиксов в русском языке как процесс . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329 Черкасова Д.И. Английская детская телепередача: композиция, риторические и языковые особенности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Литературоведение Кулагина О.А. Языковая репрезентация чужой культуры во французской литературе XVII в. (на материале путевых заметок Филиппа Авриля). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 Ван Лэй. Размышления о творческом пути К.А. Федина. . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Хонг Е.Ю. Роль интертекстуальных элементов в осмыслении художественного текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Степанова Н.И. Интертекстуальность в текстах культуры . . . . . . . . . . . . . . . . .360 Экономика и социология Власюк Г.В. Пространство социальной организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Матросов С.В. Кредитный своп на все денежные потоки и спрэдовый опцион как формы кредитных деривативов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379 Лоскутова И.М. Образование как вид инвестиций в человеческий капитал в обществе риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392 3 / 2012 Преподаватель XXВЕК 3
Стр.5
CONTENTS ANNIVESARY Antipova A.M. Yu.M. Lotman’s Works and Methodology of Modern Literary Education: to the 90th Birthday Anniversary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Shelkovnikov A.Yu. Yu.M. Lotman as a Philosopher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Matrosov V.L., Malandin V.V., Artamonov G.A., Borisova N.Yu. Native System of Training for Scientific and Pedagogical Personnel and Problems of Its Modernization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Chertov V.F. Russian Language and Literature Teacher in Terms of Education Modernization. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Modern Educational Issues Grigoryeva A.A. Current Problems of Continuous Pedagogical Education . . . . . . . .39 Grebenyuk E.N. Synergetic Model of the University Students’ Self-Government. . . .42 Nikolaeva A.D., Osipova O.P. The Cultural Paradigm as a Basis of the Socio-Cultural Modernization of Region Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Potapova I.A. Сoncept of Formation Secondary School Children’s Behavior in the Multicultural Region . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Hodjaniyazov S.U. Practical Models of International Collaboration in Uzbekistan Higher Educational System. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Educational Topics and Techniques Nimatulaev M.M. Requirements for Web-Technologies Introduction into the Educational Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Olesova S.A. Theoretical Preconditions and the Use of Modern Information Technologies in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Barakhsanova E.A., Nikolayev A.M. Pedagogical Support to Implement Digital Resources in Educational Process of Higher Educational Institutions . . . . . . . .74 Prokopyev M.S. Use of Interactive Technologies in the Module-Rating Learning System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Vasilyeva A.N., Sivceva K.N. Modern Teacher’s Professional Culture Formation . . .82 4 Gotovtseva N.G., Androsova M.I. Personal and Professional Self-Fulfillment in Terms of Students’ Valuable Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Musina-Maznova G.H. Conceptual Basis for the Formation of the Career Orientations of Future Social Workers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Mordovskay A.V., Panina S.V. Pedagogical Support of the ProfessionOriented Work at University Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Semenova A.D., Vinokurova U.A., Yadrihinskaya L.S. Student’s Personal Ethnosocialization by Means of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Fajrushina S.M., Gajsin I.T. Development Ecological – Designing Component during Research Activity of Students in the Course of Training in Natural-Science Disciplines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Romanova M.N. Development of Teacher’s Research Activity in Conditions of the Problem Seminar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 Solovyova F.E. Aesthetic Values of Humanism in the System of Literary Education of 5th-8th graders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Education and Art Creativity Artyukhov A.I. Pavlova А.А. The Harmony of the Language of the Traditional Methods of Manual Graphics with Means of the New Electronic Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 Vaniaev I.V. Historical and Culturological Aspects of Copying Works of Fine Arts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134 Преподаватель XXВЕК Vasilenko A.V. Design as Mean of Development of Spatial Thought . . . . . . . . . . . .141 3/ 2012
Стр.6
CONTENTS Golub A. A. Modular and Block Technology of Forming Fine Arts Department Students’ Methodical Thinking. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145 LANGUAGE AND EDUCATION Levushkina O.N. On Cultural, Linguistic and Culture-Studying-Based Concepts in the Methods of Teaching Russian Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Pozdnyakova A.А. Language Teaching Methods to Eliminate Linguistic Interference in Speech of Bilingual Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Wang Dan. The Training Model of Lexical-Semantic Group Names of Clothes as a Way of Vocabulary Organization for Training of Foreign Students . . . .166 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Mansurova S.E. The Philosophy of New Humanism and the Integration of Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 PSYCHOLOGY AND EDUCATION Levanova E.A., Tarabarkina L.V., Babieva N.S., Obukhov A.S., Pleshakov V.A., Pushkareva T.V., Savina T.A., Sakharova T.N., Kazenaya E.V. Psychological and Pedagogical Concept of the Program ”Prevention of Self-Destructive Behavior Patterns in School Children and Teenagers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 SCIENTIFIC LIFE Modern German Language in the Light of Pragmalinguistic’s Issues . . . . . . . . . . . . .191 Historical Science and Education in Russia: The Fate of Historians And Scientific Schools (to the 175th Anniversary of V.I. Gerye and 140th Anniversary of the Moscow State Pedagogical University) . . . . . . . . . . . .195 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Nguyen Huy Phuc, Kozyukhin S.A., Razumovskaya I.V. Optical Constants of Amorphous Phase-Change Ge-Sb-Te Thin Films Doped by Bismuth and Indium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Semenov A.V., Ryabchun S.A., Maslennikov S.N., Maslennikova A.S., Korneev A.A., Voronov B.M.,. Chulkova G.M. Absorption of Terahertz Electromagnetic Radiation in Current-Biased Dirty Superconducting Film . . . . . . . . .212 Semenov A.V., Korneev A.A., Smirnov A.V., Smirnov K.V., Ozhegov R.V., Okunev O.V., Goltsman G.N., Devyatov I.A. Corrections to Spectral Functions of Dirty Superconductor, Linear in Power of the Absorbed Radiation, and Response of Superconducting Detectors. . . . . . . . .216 Kazakov A.Yu., Seliverstov S.V., Divochiy A.V., Smirnov K.V., Finkel M.I., Vakhtomin Yu.B. Applicability of Superconducting Materials in Reflecting Coating of the Mirror of Radio Telescope Designed for Observation of Cosmic Microwave Background Anisotropy . . . . . . . . . . . . . . . . .221 Korneeva Yu.P., Trifonov A.V., Vakhtomin Yu.B., Smirnov K.V. Korneev A.A., Ryabchun S.A., Tretyakov I.V., Goltsman G.N. Calculation of Matching Optical Resonator for Superconducting Nanowire Detector . . . . . . . . . .225 Chulkova G.M., Semenov A.V., Korneev A.A., An P.P., Kardakova A.I., Kazakov A.Yu., Trifonov A.V. Quantum Efficiency Dependency on Photon Energy of Superconducting Single Photon Detector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228 Philosophy Butina E.A. The Formation of Interest in the Philosophical Ideas of E. von Hartmann in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 3 / 2012 Преподаватель XXВЕК 5
Стр.7
CONTENTS Skorokhodova S.I. Leontyev and Leskov’s Philosophical Debate with F.M. Dostoevsky on Faith . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 Romanov R.V. Classical Concepts of Solution to the Problems of Artificial Intelligence (Philosophical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 History Bezyev D.A. On the Relations Between the Ukrainian Orthodox Hierarchy and the Moscow Government in the Second Half of the 17th century . . . . . . . . . . . .248 Dzuban V.V. Preservation and Development of Traditions and Customs of the Starodub Cossacks in the 18th century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Monyakova O.A. Mechanisms of Interaction between Central and Local Authorities in Dealing with Issues of Church and School (1884–1917) . . . . . . . . . . .261 Rostislavleva N.V. Wilhelm and Alexander Humboldt in Search of Scientific Paradigms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 Linguistics Vladimirova A.Н. Gender Differentiation in the XXth Century British Poetical Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Bozhanova N.G. Emotionality of Internet-Speech in Aspect of Gender Investigations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284 Prokhorova A.S. Names of Women Involved in this or that Profession at the Turn of 21st century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292 Nikulina M.A. Methods of Psychophysical Perception Presented in Language (Based on the Verb Feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Gorbachevskaya S.I. Isomorphism of Means of Expressing Subjective Modality as a Translational Problem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302 Freidina H.L. Prosody as a Factor of Style Variations in Speech Sounds . . . . . . . .307 Leonova O S. Principles of Work with Electronic Text in Making the Professional Terms Dictionary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .313 Waleed Lateef A. Foreign Borrowings in the Vocabulary of Economics. . . . . . . . . .320 Katina N.A. Functional Peculiarities of Some Discourse Markers “Speech Enclosure’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Potapova G.A. Formation of New Affixes in Modern Russian as a Process. . . . . . .329 6 Cherkasova D.I. English Children’s Television Programme: Structure, Rhetorical And Language Features. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Philology Kulagina O.A. Linguistic Representation of the Other Culture in the 17th century French Literature (Philippe Avril’s Travel Notes) . . . . . . . . . . . . .337 Wang Lei. Reflections about the Creative Way of K.A. Fedin . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Hong E.Yu. The Role of the Intertextual Components in Interpreting Text in Fiction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Stepanova N.I. Intertextuality in Texts of Culture. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .360 Economy and Sociology Vlasjuk G.V. Space of Social Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Matrosov S.V. Total Return Swap and Credit Spread Option as Forms of Credit Derivatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379 Loskutova I.M. Education as a Form of Investment in Human Capital in a Risk Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392 Преподаватель XXВЕК 3/ 2012
Стр.8
СОДЕРЖАНИЕ ЮБИЛЕЙ Антипова А.М. Труды Ю.М. Лотмана и методология современного литературного образования: К 90-летию со дня рождения . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Шелковников А.Ю. Ю.М. Лотман – философ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ Инновационные процессы в образовании Матросов В.Л., Маландин В.В., Артамонов Г.А., Борисова Н.Ю. Отечественная система подготовки научно-педагогических кадров и проблемы ее модернизации. . . . . . . . . . . . . . . .21 Чертов В.Ф. Российский учитель-словесник в условиях модернизации образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Актуальные проблемы образования Григорьева А.А. Актуальные проблемы непрерывного педагогического образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Гребенюк Е.Н. Синергетическая модель студенческого самоуправления вуза. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Николаева А.Д., Осипова О.П. Культурная парадигма как основа социокультурной модернизации региональной системы образования . . . . . . . . .49 Потапова И.А. Концепция формирования мультикультурного поведения учащихся общеобразовательных школ поликультурного региона. . . . . . . . . . . . .52 Ходжаниязов С.У. Практические модели международного сотрудничества в системе высшего образования Узбекистана. . . . . . . . . . . . . . .59 Содержание и технологии образования Ниматулаев М.М. Требования к применению в учебном процессе образовательного Web-ресурса. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Олесова С.А. Теоретические предпосылки и особенности использования современных информационных технологий в вузе. . . . . . . . . . . .70 Барахсанова Е.А., Николаев А.М. Педагогическая поддержка внедрения цифровых ресурсов в учебный процесс вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 Прокопьев М.С. Использование интерактивной технологии в модульно-рейтинговой системе обучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Васильева А.Н., Сивцева К.Н. Формирование профессиональной культуры современного педагога. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Готовцева Н.Г., Андросова М.И. Личностно-профессиональная самоактуализация в ценностном становлении студентов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Мусина-Мазнова Г.Х. Концептуальные основы формирования карьерных ориентаций будущих социальных работников . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Мордовская А.В., Панина С.В. Педагогическое сопровождение профориентационной работы на вузовском этапе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Семенова А.Д., Винокурова У.А., Ядрихинская Л.С. Этносоциализация личности обучающегося посредством образовательной технологии. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Файрушина С.М., Гайсин И.Т. Развитие эколого-проектировочного компонента в ходе исследовательской деятельности студентов в процессе обучения естественнонаучным дисциплинам. . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Романова М.Н. Развитие исследовательской деятельности учителя в условиях проблемного семинара . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 Соловьева Ф.Е. Эстетические ценности гуманизма в системе литературного образования 5-8 классов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Образование и художественное творчество Артюхов А.И., Павлова А.А. Гармония языка традиционной ручной графики с приемами новых электронных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 3 / 2012 Преподаватель XXВЕК 201
Стр.204
СОДЕРЖАНИЕ Ваняев В.А. Историко-культурологический аспект копирования произведений изобразительного искусства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134 Василенко А.В. Моделирование как средство развития пространственного мышления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141 Голуб А.А. Блочно-модульная технология формирования методического мышления студентов ХГФ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145 ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ Левушкина О.Н. О культурологических, культуроведческих и лингвокультурологических понятиях в методике обучения русскому языку. . . . .152 Позднякова А.А. Лингводидактические методы преодоления интерференции в речи студентов-билингвов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Ван Дань. Учебная модель лексико-семантической группы наименований одежды как способ организации лексики для обучения иностранных студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ Мансурова С.Е. Философия нового гуманизма и интеграция образования . . . . .171 ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ Леванова Е.А., Тарабакина Л.В., Бабиева Н.С., Обухов А.С., Плешаков В.А., Пушкарева Т.В., Савина Т.А., Сахарова Т.Н., Казенная Е.В. Психолого-педагогическая концепция программы «Профилактика саморазрушающего поведения детей и подростков» . . . . . . . .175 НАУЧНАЯ ЖИЗНЬ Современный немецкий язык в свете проблем прагмалингвистики . . . . . . . . . .191 Историческая наука и образование в России: судьбы историков и научных школ (к 175-летию В.И. Герье и 140-летию МПГУ) . . . . . . . . . . . . . . .195 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ 202 Физико-математические науки Нгуен Хуи Фук, Козюхин С.А., Разумовская И.В. Оптические константы легированных Bi и In аморфных пленок Ge-Sb-Te, используемых в устройствах фазовой памяти. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Семенов А.В., Рябчун С.А., Масленников С.Н., Масленникова А.С., Корнеев А.А., Воронов Б.М., Чулкова Г.М., Девятов И.А. Поглощение терагерцового электромагнитного излучения в грязной сверхпроводниковой пленке, смещенной током . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 Семенов А.В., Корнеев А.А., Смирнов А.В., Смирнов К.В., Ожегов Р.В., Окунев О.В., Гольцман Г.Н., Девятов И.А. Линейные по мощности поглощаемого излучения поправки к спектральным функциям «грязного» сверхпроводника и отклик сверхпроводниковых детекторов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216 Казаков А.Ю., Селиверстов С.В., Дивочий А.В., Смирнов К.В., Финкель М.И., Вахтомин Ю.Б. Возможность применения сверхпроводниковых материалов в качестве отражающего покрытия зеркала телескопа, предназначенного для наблюдений анизотропии реликтового излучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221 Корнеева Ю.П., Трифонов А.В., Вахтомин Ю.Б., Смирнов К.В., Корнеев А.А., Рябчун С.А., Третьяков И.В., Гольцман Г.Н. Расчет согласующего оптического резонатора для сверхпроводникового нанополоскового детектора . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225 Чулкова Г.М., Семенов А.В., Корнеев А.А., Кардакова А.И., Ан П.П., Казаков А.Ю., Трифонов А.В. Зависимость квантовой эффективности сверхпроводникового однофотонного детектора от энергии фотона . . . . . . . . .228 Преподаватель XXВЕК 3/ 2012
Стр.205
СОДЕРЖАНИЕ Философские науки Бутина Е.А. Формирование интереса к философским идеям Э. фон Гартмана в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 Скороходова С.И. Философский спор о вере К.Н. Леонтьева и Н.С. Лескова с Ф.М. Достоевским . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 Романов Р.В. Классические концепции решения проблем искусственного интеллекта (философский аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Исторические науки Безьев Д.А. К вопросу о взаимоотношениях украинской православной иерархии и московского правительства во второй половине XVII века . . . . . . .248 Дзюбан В.В. Сохранение и развитие традиций и обычаев Стародубского казачества в XVIII веке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Монякова О.А. Механизмы взаимодействия центральных и местных властей в решении церковно-школьных вопросов (1884–1917). . . . . . . . . . . . . .261 Ростиславлева Н.В. Вильгельм и Александр Гумбольдт в поисках научных парадигм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 Филологические науки Владимирова А.Н. Гендерная дифференциация в англоязычном поэтическом тексте XX века. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Божанова Н.Г. Эмоциональность интернет-речи в аспекте гендерных исследований . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284 Прохорова А.С. Наименования лиц женского пола по профессиональной принадлежности на рубеже ХХ–ХХI веков. . . . . . . . . . . .292 Никулина М.А. Способы представления в языке психофизического восприятия (на материале глагола feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Горбачевская С.И. Изоморфизм средств выражения субъективной модальности как переводческая проблема . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302 Фрейдина Е.Л. Просодия как фактор стилевого варьирования звучащей речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307 Леонова О.С. Принципы работы с электронными текстовыми корпусами при составлении словаря современных профессионализмов. . . . . .313 Валид Латиф Абдулла. Иноязычные заимствования в экономической лексике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320 Катина Н.А. Функциональная специфика дискурсивных маркеров «речевое отгораживание» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Потапова Г.А. Формирование новых суффиксов в русском языке как процесс . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329 Черкасова Д.И. Английская детская телепередача: композиция, риторические и языковые особенности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Литературоведение Кулагина О.А. Языковая репрезентация чужой культуры во французской литературе XVII в. (на материале путевых заметок Филиппа Авриля). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 Ван Лэй. Размышления о творческом пути К.А. Федина. . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Хонг Е.Ю. Роль интертекстуальных элементов в осмыслении художественного текста . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Степанова Н.И. Интертекстуальность в текстах культуры . . . . . . . . . . . . . . . . .360 Экономика и социология Власюк Г.В. Пространство социальной организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Матросов С.В. Кредитный своп на все денежные потоки и спрэдовый опцион как формы кредитных деривативов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379 Лоскутова И.М. Образование как вид инвестиций в человеческий капитал в обществе риска . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392 3 / 2012 Преподаватель XXВЕК 203
Стр.206
CONTENTS ANNIVESARY Antipova A.M. Yu.M. Lotman’s Works and Methodology of Modern Literary Education: to the 90th Birthday Anniversary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Shelkovnikov A.Yu. Yu.M. Lotman as a Philosopher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES Innovational Processes in Education Matrosov V.L., Malandin V.V., Artamonov G.A., Borisova N.Yu. Native System of Training for Scientific and Pedagogical Personnel and Problems of Its Modernization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Chertov V.F. Russian Language and Literature Teacher in Terms of Education Modernization. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Modern Educational Issues Grigoryeva A.A. Current Problems of Continuous Pedagogical Education . . . . . . . .39 Grebenyuk E.N. Synergetic Model of the University Students’ Self-Government. . . .42 Nikolaeva A.D., Osipova O.P. The Cultural Paradigm as a Basis of the Socio-Cultural Modernization of Region Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Potapova I.A. Сoncept of Formation Secondary School Children’s Behavior in the Multicultural Region . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Hodjaniyazov S.U. Practical Models of International Collaboration in Uzbekistan Higher Educational System. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Educational Topics and Techniques Nimatulaev M.M. Requirements for Web-Technologies Introduction into the Educational Process. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Olesova S.A. Theoretical Preconditions and the Use of Modern Information Technologies in Higher Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Barakhsanova E.A., Nikolayev A.M. Pedagogical Support to Implement Digital Resources in Educational Process of Higher Educational Institutions . . . . . . . .74 Prokopyev M.S. Use of Interactive Technologies in the Module-Rating Learning System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Vasilyeva A.N., Sivceva K.N. Modern Teacher’s Professional Culture Formation . . .82 204 Gotovtseva N.G., Androsova M.I. Personal and Professional Self-Fulfillment in Terms of Students’ Valuable Formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Musina-Maznova G.H. Conceptual Basis for the Formation of the Career Orientations of Future Social Workers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Mordovskay A.V., Panina S.V. Pedagogical Support of the ProfessionOriented Work at University Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Semenova A.D., Vinokurova U.A., Yadrihinskaya L.S. Student’s Personal Ethnosocialization by Means of Educational Technology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Fajrushina S.M., Gajsin I.T. Development Ecological – Designing Component during Research Activity of Students in the Course of Training in Natural-Science Disciplines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Romanova M.N. Development of Teacher’s Research Activity in Conditions of the Problem Seminar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 Solovyova F.E. Aesthetic Values of Humanism in the System of Literary Education of 5th-8th graders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Education and Art Creativity Artyukhov A.I. Pavlova А.А. The Harmony of the Language of the Traditional Methods of Manual Graphics with Means of the New Electronic Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 Vaniaev I.V. Historical and Culturological Aspects of Copying Works of Fine Arts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134 Преподаватель XXВЕК Vasilenko A.V. Design as Mean of Development of Spatial Thought . . . . . . . . . . . .141 3/ 2012
Стр.207
CONTENTS Golub A. A. Modular and Block Technology of Forming Fine Arts Department Students’ Methodical Thinking. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145 LANGUAGE AND EDUCATION Levushkina O.N. On Cultural, Linguistic and Culture-Studying-Based Concepts in the Methods of Teaching Russian Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Pozdnyakova A.А. Language Teaching Methods to Eliminate Linguistic Interference in Speech of Bilingual Students. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Wang Dan. The Training Model of Lexical-Semantic Group Names of Clothes as a Way of Vocabulary Organization for Training of Foreign Students . . . .166 PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION Mansurova S.E. The Philosophy of New Humanism and the Integration of Education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 PSYCHOLOGY AND EDUCATION Levanova E.A., Tarabarkina L.V., Babieva N.S., Obukhov A.S., Pleshakov V.A., Pushkareva T.V., Savina T.A., Sakharova T.N., Kazenaya E.V. Psychological and Pedagogical Concept of the Program ”Prevention of Self-Destructive Behavior Patterns in School Children and Teenagers” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 SCIENTIFIC LIFE Modern German Language in the Light of Pragmalinguistic’s Issues . . . . . . . . . . . . .191 Historical Science and Education in Russia: The Fate of Historians And Scientific Schools (to the 175th Anniversary of V.I. Gerye and 140th Anniversary of the Moscow State Pedagogical University) . . . . . . . . . . . .195 FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Physics and Mathematics Nguyen Huy Phuc, Kozyukhin S.A., Razumovskaya I.V. Optical Constants of Amorphous Phase-Change Ge-Sb-Te Thin Films Doped by Bismuth and Indium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Semenov A.V., Ryabchun S.A., Maslennikov S.N., Maslennikova A.S., Korneev A.A., Voronov B.M.,. Chulkova G.M. Absorption of Terahertz Electromagnetic Radiation in Current-Biased Dirty Superconducting Film . . . . . . . . .212 Semenov A.V., Korneev A.A., Smirnov A.V., Smirnov K.V., Ozhegov R.V., Okunev O.V., Goltsman G.N., Devyatov I.A. Corrections to Spectral Functions of Dirty Superconductor, Linear in Power of the Absorbed Radiation, and Response of Superconducting Detectors. . . . . . . . .216 Kazakov A.Yu., Seliverstov S.V., Divochiy A.V., Smirnov K.V., Finkel M.I., Vakhtomin Yu.B. Applicability of Superconducting Materials in Reflecting Coating of the Mirror of Radio Telescope Designed for Observation of Cosmic Microwave Background Anisotropy . . . . . . . . . . . . . . . . .221 Korneeva Yu.P., Trifonov A.V., Vakhtomin Yu.B., Smirnov K.V. Korneev A.A., Ryabchun S.A., Tretyakov I.V., Goltsman G.N. Calculation of Matching Optical Resonator for Superconducting Nanowire Detector . . . . . . . . . .225 Chulkova G.M., Semenov A.V., Korneev A.A., An P.P., Kardakova A.I., Kazakov A.Yu., Trifonov A.V. Quantum Efficiency Dependency on Photon Energy of Superconducting Single Photon Detector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228 Philosophy Butina E.A. The Formation of Interest in the Philosophical Ideas of E. von Hartmann in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 3 / 2012 Преподаватель XXВЕК 205
Стр.208
CONTENTS Skorokhodova S.I. Leontyev and Leskov’s Philosophical Debate with F.M. Dostoevsky on Faith . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 Romanov R.V. Classical Concepts of Solution to the Problems of Artificial Intelligence (Philosophical Aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 History Bezyev D.A. On the Relations Between the Ukrainian Orthodox Hierarchy and the Moscow Government in the Second Half of the 17th century . . . . . . . . . . . .248 Dzuban V.V. Preservation and Development of Traditions and Customs of the Starodub Cossacks in the 18th century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Monyakova O.A. Mechanisms of Interaction between Central and Local Authorities in Dealing with Issues of Church and School (1884–1917) . . . . . . . . . . .261 Rostislavleva N.V. Wilhelm and Alexander Humboldt in Search of Scientific Paradigms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 Linguistics Vladimirova A.Н. Gender Differentiation in the XXth Century British Poetical Texts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Bozhanova N.G. Emotionality of Internet-Speech in Aspect of Gender Investigations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284 Prokhorova A.S. Names of Women Involved in this or that Profession at the Turn of 21st century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292 Nikulina M.A. Methods of Psychophysical Perception Presented in Language (Based on the Verb Feel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Gorbachevskaya S.I. Isomorphism of Means of Expressing Subjective Modality as a Translational Problem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302 Freidina H.L. Prosody as a Factor of Style Variations in Speech Sounds . . . . . . . .307 Leonova O S. Principles of Work with Electronic Text in Making the Professional Terms Dictionary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .313 Waleed Lateef A. Foreign Borrowings in the Vocabulary of Economics. . . . . . . . . .320 Katina N.A. Functional Peculiarities of Some Discourse Markers “Speech Enclosure’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Potapova G.A. Formation of New Affixes in Modern Russian as a Process. . . . . . .329 206 Cherkasova D.I. English Children’s Television Programme: Structure, Rhetorical And Language Features. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Philology Kulagina O.A. Linguistic Representation of the Other Culture in the 17th century French Literature (Philippe Avril’s Travel Notes) . . . . . . . . . . . . .337 Wang Lei. Reflections about the Creative Way of K.A. Fedin . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Hong E.Yu. The Role of the Intertextual Components in Interpreting Text in Fiction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Stepanova N.I. Intertextuality in Texts of Culture. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .360 Economy and Sociology Vlasjuk G.V. Space of Social Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Matrosov S.V. Total Return Swap and Credit Spread Option as Forms of Credit Derivatives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379 Loskutova I.M. Education as a Form of Investment in Human Capital in a Risk Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392 Преподаватель XXВЕК 3/ 2012
Стр.209

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.