СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Лебедев В. В. Проектирование технологии эффективного обучения . . . . . . . . . .7
Крысанова О. А. Подготовка будущего учителя физики
к инновационной деятельности на основе метаметодического подхода. . . . . . . .20
Рубина Н. С. Роль инновационной развивающей среды
в формировании лингводидактических компетенций . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Пучкова О. А. Технологии формирования экономических компетенций
студентов в современной образовательной среде . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Осипова О. П. Особенности построения и использования региональной
ИКТ-насыщенной образовательной среды в рамках дистанционного
сопровождения повышения квалификации работников образования. . . . . . . . . .45
Актуальные проблемы образования
Пушкина И. М. О формировании глобальной ответственности человека
в контексте проблем высшего образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Содержание и технологии образования
Туктагулова М. Н. Апробация методической системы изменения
профессиональных установок учителя на педагогическую поддержку
в аспекте речевой деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Федотова А. И. Личностное саморазвитие студента в процессе
непрерывного профессионального образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Галямова Э. М., Школьникова М. В. Формирование
профессиональных компетенций бакалавров по направлению
«педагогическое образование» (профиль – начальное образование) . . . . . . . . .79
Егупова М. В. Обучение студентов педагогического вуза
методическим приемам использования задач на приложения
в школьном курсе геометрии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Образование и художественное творчество
Золотарева Л. Р. Лекция-образ – интерактивная технология
педагогического искусствоведения. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Старикова Е. А. Формирование у студентов ХГФ целостного
восприятия пейзажа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
Образование и музыкальная культура
Коваль Л. М. Преимущества комплексной методики
в преподавании эстрадного вокала. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Сергеева Г. П. Освоение технологий преподавания музыки
в системе последипломного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
4 / 2011
Преподаватель XXВЕК
1
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Лебедко В. К. Николай Николаевич Ростовцев – основоположник
и руководитель школы теории и методики обучения
изобразительному искусству . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Слесарева В. Г. Педагогические принципы Л. А. Баренбойма
и современные тенденции в отечественной педагогике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Лиджеева К. Ф. Проблемы становления национального образования
в автономных республиках и областях юга России (1920–1930-е гг.). . . . . . . . .139
Перфилова Т. В. К проблеме мусульманского образования в России . . . . . . .143
Борзова И. С. Высшая школа и оппозиция в независимой Белоруссии . . . . . .148
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Киричек О. Я. Изучение психологических особенностей региональной
идентичности личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Дубицкая Е. А., Москаленко М. С. Исследование влияния семейных
конфликтов на эмоционально-волевое развитие подростков . . . . . . . . . . . . . . .164
Жанцан Нямаа. Влияние посттравматического стресса на психический
темп у детей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Буковский С. Л. Развитие креативного мышления на занятиях
по иностранному языку со студентами экономических специальностей . . . . . .173
Левушкина О. Н. Функции текста при обучении русскому языку. . . . . . . . . . . .177
2 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Никитченков А. Ю. Моделирование в системе филологической
и методической подготовки педагогов начального образования
на материале изучения устного народного творчества . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Философские науки
Грифцова И. Н. Неформальная логика в контексте
современной философии познания. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Филиппов А .В. Особенности восприятия темпоральной категории
в архаических культурах, античности и ранней патристике . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Ольхов П. А. Диалогизация истории: к познавательному опыту
Т. Карлейля . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
Ажимов Ф. Е. Феноменологическая система научного знания:
онтологический проект Эдмунда Гуссерля . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Волкова Е. Г. Методология исследований В. Я. Проппа:
между формализмом и структурализмом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Москалева Э. Ф. Модель формирования эстетического отношения
личности к окружающему миру . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Исторические науки
Артамонов Г. А. Спорные вопросы изучения союзов племен
восточных славян . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Преподаватель XXВЕК
4/ 2011
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Королев А. С. К вопросу о причинах первой усобицы русских князей . . . . . . .247
Колесникова Е. А. Общее и особенное в системе местного управления
России в XVII веке (к проблеме репрезентативности источников) . . . . . . . . . . .256
Полушин Е. М. Роль Московской Городской Думы в системе
общественного призрения Москвы во второй половине XIX века . . . . . . . . . . . .264
Маландин В. В. Выборные представители церковного управления
и система местных сословно-представительных учреждений России
в XVI–XVII вв. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Кунц Е. В. Реформа М. Н. Муравьева в Московском университете
в контексте культурной жизни Европы и России начала XIX века. . . . . . . . . . . .275
Кудряков В. В. Летописание в Англии XV столетия: традиции
и новации в освещении историографии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Филологические науки
Конобеева И. И. Интенциональная специфика контекстов
полуантропонимических номинаций Мессии (на материале французских
переводов текстов Нового Завета) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Лысикова И. В. Иноязычный лингводидактический термин
в свете новых научных теорий. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Шабельник А. В. Стратегия осознания элементов прагматического
содержания текста в методике обучения журналистов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
Иосифова В. Е. Идиоматичность косвенных просьб . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Бат-Эрдэнэ С. Морфологическая адаптация русизмов
в монгольских языках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Валипур А. Р. Проблема диалога в художественной литературе. . . . . . . . . . . .326
Кацадзе К. Г. Родственные отношения в художественной прозе
Н. В. Гоголя: внефабульное пространство . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Хапалов А. А. А.Н. Островский и журнал «Современник» в 1850-е гг. . . . . . . .335
Юдушкина О. В. Евангельская символика в «Маленькой поэме»
С. А. Есенина «Товарищ» (1917) (опыт интерпретации) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .339
Культурология
Сергеева Д. В. Культура как антиномия объективного
и субъективного начал . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Калюжная Е. П. Православие и культура донских казаков. . . . . . . . . . . . . . . . .352
Дзюбан В. В. Движение за возрождение казачества в брянском регионе . . . .357
Социология
Обысов А. Н. Управление человеческой деятельностью
в индустриальных и постиндустриальных обществах (социальнофилософский
анализ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Хохлов А. С. Трансформационные тенденции в образовательной среде
(сравнительный анализ результатов социологического
мониторинга г. Самары) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
4 / 2011
Об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Преподаватель XXВЕК
3
Стр.4
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Lebedev V. V. Designing Efficient Education Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Krysanova O. A. Preparing Future Physics Teachers for Innovative Work
on the Basis of the Meta-Teaching-Method Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Rubina N. S. The Role of Innovative Developmental Educational
Environment in the Formation of Linguodidactic competencies . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Puchkova O. A. Technologies of Forming Students’ Economic Competence
in Contemporary Educational Environment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Osipova O. P. Some Features of the Construction and Use of Regional
ICT-rich Learning Environment in the Distance Support of Educationalists’
Professional Development. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Modern Educational Issues
Pushkina I. M. Toward the Problem of Forming an Individual’s Global
Responsibility within the Framework of the Issues of Higher Education. . . . . . . . . . . .60
Educational Topics and Techniques
Tuktagulova M. N. Approbation of Methodical System of Professional
Installations Change of a Teacher Concerning Pedagogical Support
in View of Speech Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Fedotova A. I. Students’ Personal Self-Development in the Process
of Continuing Professional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
4
Galyamova E. M., Shkolnikova M. V. Formation of Professional
Competences of Bachelors of Education (Majoring in Primary Education) . . . . . . . . .79
Egupova M. V. Teaching Students of a Teacher-Training University
Methodological Means of Using Application Problems
in the School Course of Geometry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Education and Art Creativity
Zolotareva L. R. A Lecture-Image as an Interactive Technology
of Pedagogical Art History. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Starikova E. A. The Formation of an Integral Perception of the Landscape
by Students of the Arts and Graphics Faculty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108
Musical Education
Koval L. M. The Advantages of the Complex Methodology
in Teaching Stage Singing. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Sergeeva G. P. Development of Technologies of Music Teaching
in the System of Post-Graduate Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Lebedko V. K. Nikolay Nikolayevich Rostovtsev, Founder and Leader
of Fine Arts Theory and Teaching Methods School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Преподаватель XXВЕК
4/ 2011
Стр.5
CONTENTS
Slesareva V. G. Pedagogical Principles of L. A. Barendoim
and Modern Trends in the Russian Pedagogics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Lidzheyeva C. F. Problems of National Education in the Autonomous
Republics and Regions of Southern Russia (1920–1930.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Perfilova T. V. On the Problem of Muslim Education in Russia . . . . . . . . . . . . . . . .143
Borzova I. S. Higher School and Opposition in Independent Belorussia . . . . . . . . .148
PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Kirichek O.Ya. Research of the Psychological Peculiarities of the Regional
Identity of a Person . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Dubitskaya E. A., Moskalenko M. S. Research of the Influence
of Family Conflicts on Emotional and Volitional Development of Teenagers . . . . . . .164
Jantsan Nyamaa. The Influence of Posttraumatic Stress
on Mental Tempo in Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
LANGUAGE AND EDUCATION
Bukovskiy S. L. Creative Thinking Development for Students of Economic
Specialties in Foreign Language Studying Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
Levushkina O. N. Text Functions in the Process of Teaching Russian . . . . . . . . . .177
Nikitchenkov A. Yu. Modeling in Philological and Methodogical Training
of Primary Education Teachers on the Basis of the Oral Folk Arts. . . . . . . . . . . . . . .182
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Philosophy
Griftsova I. N. Informal Logic in the Context of Modern Philosophical Theory
of Knowledge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Philippov A. V. Peculiarities of Temporal Category Perception in Archaic
Cultures, Antiquity and Early Patristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Olkhov P. A. Dialogue in History: to Carlyle’s Cognitive Experience . . . . . . . . . . . .214
Azhimov F. E. Phenomenological System of Scientific Knowledge:
E. Husserl’s Ontological Project . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Volkova E. G. Methodology of V. Y. Propp’s Research: Between Formalism
and Structuralism. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Moskaleva E. F. The Model of Creating an Individual’s Aesthetic Attitude
to the Surrounding World. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
History
Artamonov G. A. Debatable Questions in the Study of Unions
of East Slavs Population . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Korolyov A. S. On Some Reasons of the First Internecine War
of Russian Princes. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
4 / 2011
Преподаватель XXВЕК
5
Стр.6
CONTENTS
Kolesnikova E. A. The General and Especial Lines of the Local
Management in Russia in the XVII Century (on the Problem
of the Representativeness of the Sources) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256
Polushin Ye. M. The Role of Moscow Municipal Social Administration
in the System of Social Charity in Moscow in the Second Half
of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264
Malandin V. V. Elected Representatives of Church Administration
and the System of Local Estate and Representative Institutions in Russia
in XVI–XVII Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Kunts E. V. M. N. Muraviov’s Reform of Moscow University in the Context
of the Cultural Life of Europe and Russia at the Beginning of the XIX Century . . . . .275
Kudryakov V. V. Historical Writings in England in the XVth Century:
Traditions and Innovations in the Reflection of Historiography . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Philology
Konobeeva I. I. Intentional Specificity of Context of Semi-Antroponymous
Nominations the Messiah (on the Basis of French Translation
of the New Testament) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Lysikova I. V. Borrowed Methodological Terms in the Light
of New Scientific Theories. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Shabelnik A. V. Insight of Elements of Pragmatic Content of the Text
in the Way the Training of Journalists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
Iosifova V. Eu. Idiomatical Character of Indirect Requests . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
6
Bat-Erdene Sonomjamcin. Morphological Adaptation of Russisms
in Mongolian Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Valipour Alireza. The Problem of Dialogue in Fiction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326
Katzadze K. K. Family Relations in N. Gogol’s Prose: Space Outside the Plot . . . .330
Khapalov A. A. Ostrovsky and the Journal “Sovremennik” in 1850s.. . . . . . . . . . . .335
Yudushkina O. V. Evangelic Symbols in a “Small Poem” ‘The Comrade’
by S. A. Yesenin (1917) (Interpretational Essay). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .339
Culturology
Sergeeva D. V. Culture as Antinomy of the Objective and the Subjective . . . . . . . .345
Kaluzhnaya E. P. Orthodoxy and Сulture of Don Cossacks . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Dzuban V. V. Cossacks Revival’s Movement in the Bryansk Region . . . . . . . . . . . .357
Sociology
Obysov A. N. Management Activity in Industrial and Postindustrial Societies
(Socio-Philosophical Analysis). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Khohlov A. S. Transformational Trends in Educational Environment
(a Comparative Analysis of the Results of Sociological Monitoring in Samara) . . . . .369
Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Преподаватель XXВЕК
4/ 2011
Стр.7
СОДЕРЖАНИЕ
НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ТЕХНОЛОГИИ
Инновационные процессы в образовании
Лебедев В. В. Проектирование технологии эффективного обучения . . . . . . . . . .7
Крысанова О. А. Подготовка будущего учителя физики
к инновационной деятельности на основе метаметодического подхода. . . . . . . .20
Рубина Н. С. Роль инновационной развивающей среды
в формировании лингводидактических компетенций . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Пучкова О. А. Технологии формирования экономических компетенций
студентов в современной образовательной среде . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Осипова О. П. Особенности построения и использования региональной
ИКТ-насыщенной образовательной среды в рамках дистанционного
сопровождения повышения квалификации работников образования. . . . . . . . . .45
Актуальные проблемы образования
Пушкина И. М. О формировании глобальной ответственности человека
в контексте проблем высшего образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Содержание и технологии образования
Туктагулова М. Н. Апробация методической системы изменения
профессиональных установок учителя на педагогическую поддержку
в аспекте речевой деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Федотова А. И. Личностное саморазвитие студента в процессе
непрерывного профессионального образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Галямова Э. М., Школьникова М. В. Формирование
профессиональных компетенций бакалавров по направлению
«педагогическое образование» (профиль – начальное образование) . . . . . . . . .79
Егупова М. В. Обучение студентов педагогического вуза
методическим приемам использования задач на приложения
в школьном курсе геометрии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Образование и художественное творчество
Золотарева Л. Р. Лекция-образ – интерактивная технология
педагогического искусствоведения. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Старикова Е. А. Формирование у студентов ХГФ целостного
восприятия пейзажа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
Образование и музыкальная культура
Коваль Л. М. Преимущества комплексной методики
в преподавании эстрадного вокала. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Сергеева Г. П. Освоение технологий преподавания музыки
в системе последипломного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
4 / 2011
Преподаватель XXВЕК
193
Стр.195
СОДЕРЖАНИЕ
ФИЛОСОФИЯ И ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Лебедко В. К. Николай Николаевич Ростовцев – основоположник
и руководитель школы теории и методики обучения
изобразительному искусству . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Слесарева В. Г. Педагогические принципы Л. А. Баренбойма
и современные тенденции в отечественной педагогике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Лиджеева К. Ф. Проблемы становления национального образования
в автономных республиках и областях юга России (1920–1930-е гг.). . . . . . . . .139
Перфилова Т. В. К проблеме мусульманского образования в России . . . . . . .143
Борзова И. С. Высшая школа и оппозиция в независимой Белоруссии . . . . . .148
ПСИХОЛОГИЯ И ОБРАЗОВАНИЕ
Киричек О. Я. Изучение психологических особенностей региональной
идентичности личности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Дубицкая Е. А., Москаленко М. С. Исследование влияния семейных
конфликтов на эмоционально-волевое развитие подростков . . . . . . . . . . . . . . .164
Жанцан Нямаа. Влияние посттравматического стресса на психический
темп у детей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
ЯЗЫК И ОБРАЗОВАНИЕ
Буковский С. Л. Развитие креативного мышления на занятиях
по иностранному языку со студентами экономических специальностей . . . . . .173
Левушкина О. Н. Функции текста при обучении русскому языку. . . . . . . . . . . .177
194 ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ НАУКА ВУЗАМ
Никитченков А. Ю. Моделирование в системе филологической
и методической подготовки педагогов начального образования
на материале изучения устного народного творчества . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Философские науки
Грифцова И. Н. Неформальная логика в контексте
современной философии познания. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Филиппов А .В. Особенности восприятия темпоральной категории
в архаических культурах, античности и ранней патристике . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Ольхов П. А. Диалогизация истории: к познавательному опыту
Т. Карлейля . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
Ажимов Ф. Е. Феноменологическая система научного знания:
онтологический проект Эдмунда Гуссерля . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Волкова Е. Г. Методология исследований В. Я. Проппа:
между формализмом и структурализмом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Москалева Э. Ф. Модель формирования эстетического отношения
личности к окружающему миру . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Исторические науки
Артамонов Г. А. Спорные вопросы изучения союзов племен
восточных славян . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Преподаватель XXВЕК
4/ 2011
Стр.196
СОДЕРЖАНИЕ
Королев А. С. К вопросу о причинах первой усобицы русских князей . . . . . . .247
Колесникова Е. А. Общее и особенное в системе местного управления
России в XVII веке (к проблеме репрезентативности источников) . . . . . . . . . . .256
Полушин Е. М. Роль Московской Городской Думы в системе
общественного призрения Москвы во второй половине XIX века . . . . . . . . . . . .264
Маландин В. В. Выборные представители церковного управления
и система местных сословно-представительных учреждений России
в XVI–XVII вв. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Кунц Е. В. Реформа М. Н. Муравьева в Московском университете
в контексте культурной жизни Европы и России начала XIX века. . . . . . . . . . . .275
Кудряков В. В. Летописание в Англии XV столетия: традиции
и новации в освещении историографии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Филологические науки
Конобеева И. И. Интенциональная специфика контекстов
полуантропонимических номинаций Мессии (на материале французских
переводов текстов Нового Завета) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Лысикова И. В. Иноязычный лингводидактический термин
в свете новых научных теорий. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Шабельник А. В. Стратегия осознания элементов прагматического
содержания текста в методике обучения журналистов. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
Иосифова В. Е. Идиоматичность косвенных просьб . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Бат-Эрдэнэ С. Морфологическая адаптация русизмов
в монгольских языках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Валипур А. Р. Проблема диалога в художественной литературе. . . . . . . . . . . .326
Кацадзе К. Г. Родственные отношения в художественной прозе
Н. В. Гоголя: внефабульное пространство . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Хапалов А. А. А.Н. Островский и журнал «Современник» в 1850-е гг. . . . . . . .335
Юдушкина О. В. Евангельская символика в «Маленькой поэме»
С. А. Есенина «Товарищ» (1917) (опыт интерпретации) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .339
Культурология
Сергеева Д. В. Культура как антиномия объективного
и субъективного начал . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .345
Калюжная Е. П. Православие и культура донских казаков. . . . . . . . . . . . . . . . .352
Дзюбан В. В. Движение за возрождение казачества в брянском регионе . . . .357
Социология
Обысов А. Н. Управление человеческой деятельностью
в индустриальных и постиндустриальных обществах (социальнофилософский
анализ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Хохлов А. С. Трансформационные тенденции в образовательной среде
(сравнительный анализ результатов социологического
мониторинга г. Самары) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
4 / 2011
Об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Преподаватель XXВЕК
195
Стр.197
CONTENTS
SCIENCE, EDUCATION AND TECHNIQUES
Innovational Processes in Education
Lebedev V. V. Designing Efficient Education Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Krysanova O. A. Preparing Future Physics Teachers for Innovative Work
on the Basis of the Meta-Teaching-Method Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Rubina N. S. The Role of Innovative Developmental Educational
Environment in the Formation of Linguodidactic competencies . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Puchkova O. A. Technologies of Forming Students’ Economic Competence
in Contemporary Educational Environment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Osipova O. P. Some Features of the Construction and Use of Regional
ICT-rich Learning Environment in the Distance Support of Educationalists’
Professional Development. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Modern Educational Issues
Pushkina I. M. Toward the Problem of Forming an Individual’s Global
Responsibility within the Framework of the Issues of Higher Education. . . . . . . . . . . .60
Educational Topics and Techniques
Tuktagulova M. N. Approbation of Methodical System of Professional
Installations Change of a Teacher Concerning Pedagogical Support
in View of Speech Activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Fedotova A. I. Students’ Personal Self-Development in the Process
of Continuing Professional Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
196
Galyamova E. M., Shkolnikova M. V. Formation of Professional
Competences of Bachelors of Education (Majoring in Primary Education) . . . . . . . . .79
Egupova M. V. Teaching Students of a Teacher-Training University
Methodological Means of Using Application Problems
in the School Course of Geometry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Education and Art Creativity
Zolotareva L. R. A Lecture-Image as an Interactive Technology
of Pedagogical Art History. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Starikova E. A. The Formation of an Integral Perception of the Landscape
by Students of the Arts and Graphics Faculty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108
Musical Education
Koval L. M. The Advantages of the Complex Methodology
in Teaching Stage Singing. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Sergeeva G. P. Development of Technologies of Music Teaching
in the System of Post-Graduate Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
PHILOSOPHY AND HISTORY OF EDUCATION
Lebedko V. K. Nikolay Nikolayevich Rostovtsev, Founder and Leader
of Fine Arts Theory and Teaching Methods School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Преподаватель XXВЕК
4/ 2011
Стр.198
CONTENTS
Slesareva V. G. Pedagogical Principles of L. A. Barendoim
and Modern Trends in the Russian Pedagogics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Lidzheyeva C. F. Problems of National Education in the Autonomous
Republics and Regions of Southern Russia (1920–1930.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Perfilova T. V. On the Problem of Muslim Education in Russia . . . . . . . . . . . . . . . .143
Borzova I. S. Higher School and Opposition in Independent Belorussia . . . . . . . . .148
PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Kirichek O.Ya. Research of the Psychological Peculiarities of the Regional
Identity of a Person . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Dubitskaya E. A., Moskalenko M. S. Research of the Influence
of Family Conflicts on Emotional and Volitional Development of Teenagers . . . . . . .164
Jantsan Nyamaa. The Influence of Posttraumatic Stress
on Mental Tempo in Children . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
LANGUAGE AND EDUCATION
Bukovskiy S. L. Creative Thinking Development for Students of Economic
Specialties in Foreign Language Studying Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
Levushkina O. N. Text Functions in the Process of Teaching Russian . . . . . . . . . .177
Nikitchenkov A. Yu. Modeling in Philological and Methodogical Training
of Primary Education Teachers on the Basis of the Oral Folk Arts. . . . . . . . . . . . . . .182
FUNDAMENTAL SCIENCE TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Philosophy
Griftsova I. N. Informal Logic in the Context of Modern Philosophical Theory
of Knowledge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199
Philippov A. V. Peculiarities of Temporal Category Perception in Archaic
Cultures, Antiquity and Early Patristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Olkhov P. A. Dialogue in History: to Carlyle’s Cognitive Experience . . . . . . . . . . . .214
Azhimov F. E. Phenomenological System of Scientific Knowledge:
E. Husserl’s Ontological Project . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Volkova E. G. Methodology of V. Y. Propp’s Research: Between Formalism
and Structuralism. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Moskaleva E. F. The Model of Creating an Individual’s Aesthetic Attitude
to the Surrounding World. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
History
Artamonov G. A. Debatable Questions in the Study of Unions
of East Slavs Population . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240
Korolyov A. S. On Some Reasons of the First Internecine War
of Russian Princes. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
4 / 2011
Преподаватель XXВЕК
197
Стр.199
CONTENTS
Kolesnikova E. A. The General and Especial Lines of the Local
Management in Russia in the XVII Century (on the Problem
of the Representativeness of the Sources) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256
Polushin Ye. M. The Role of Moscow Municipal Social Administration
in the System of Social Charity in Moscow in the Second Half
of the XIX Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264
Malandin V. V. Elected Representatives of Church Administration
and the System of Local Estate and Representative Institutions in Russia
in XVI–XVII Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Kunts E. V. M. N. Muraviov’s Reform of Moscow University in the Context
of the Cultural Life of Europe and Russia at the Beginning of the XIX Century . . . . .275
Kudryakov V. V. Historical Writings in England in the XVth Century:
Traditions and Innovations in the Reflection of Historiography . . . . . . . . . . . . . . . . . .284
Philology
Konobeeva I. I. Intentional Specificity of Context of Semi-Antroponymous
Nominations the Messiah (on the Basis of French Translation
of the New Testament) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Lysikova I. V. Borrowed Methodological Terms in the Light
of New Scientific Theories. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Shabelnik A. V. Insight of Elements of Pragmatic Content of the Text
in the Way the Training of Journalists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
Iosifova V. Eu. Idiomatical Character of Indirect Requests . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
198
Bat-Erdene Sonomjamcin. Morphological Adaptation of Russisms
in Mongolian Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Valipour Alireza. The Problem of Dialogue in Fiction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326
Katzadze K. K. Family Relations in N. Gogol’s Prose: Space Outside the Plot . . . .330
Khapalov A. A. Ostrovsky and the Journal “Sovremennik” in 1850s.. . . . . . . . . . . .335
Yudushkina O. V. Evangelic Symbols in a “Small Poem” ‘The Comrade’
by S. A. Yesenin (1917) (Interpretational Essay). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .339
Culturology
Sergeeva D. V. Culture as Antinomy of the Objective and the Subjective . . . . . . . .345
Kaluzhnaya E. P. Orthodoxy and Сulture of Don Cossacks . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Dzuban V. V. Cossacks Revival’s Movement in the Bryansk Region . . . . . . . . . . . .357
Sociology
Obysov A. N. Management Activity in Industrial and Postindustrial Societies
(Socio-Philosophical Analysis). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Khohlov A. S. Transformational Trends in Educational Environment
(a Comparative Analysis of the Results of Sociological Monitoring in Samara) . . . . .369
Information about the authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
Преподаватель XXВЕК
4/ 2011
Стр.200