ISSN 1819-463X
Наука и Школа
№ 5, 2013
ОБЩЕРОССИЙСКИЙ НАУЧНЫЙ ЖУРНАЛ
ПО ПЕДАГОГИКЕ, ПСИХОЛОГИИ, ИСТОРИИ
Зам. главного редактора: С. В. Матросов
Редакционный совет:
В. И. Данильчук, член-корреспондент РАО, доктор педагогических наук
А. Н. Джуринский, член-корреспондент РАО, доктор педагогических наук
В. Л. Матросов, академик РАН, академик РАО, доктор физико-математических наук
Н. Д. Никандров, академик РАО, доктор педагогических наук
А. В. Усова, академик РАО, доктор педагогических наук
Редакционная коллегия:
В. Ф. Чертов (председатель), Г. А. Артамонов (зам. председателя),
В. В. Маландин (зам. председателя), Н. С. Пурышева, Д. А. Исаев,
В. И. Жог, Е. А. Леванова, В. Н. Князев, Г. М. Чернобельская,
В. А. Славина, О. П. Шушарина.
Состав редакции:
Выпускающий редактор – Г. В. Альперина
Верстальщик – Н. И. Лисова
Издание зарегистрировано в Комитете РФ по печати.
Свидетельство о регистрации № 014427 от 1 февраля 1996 г.
Адрес редакции: 119571, Москва, пр-т Вернадского, д. 88, комн. 446
Телефон/факс: 8 (499) 730-38-61, e-mail: naukaishkola@mail.ru
Сайт журнала: www.nauka-i-shkola.ru
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
Загрекова Л. В. Особенности профессиональной деятельности учителя
в контексте основных концептуальных идей нового Федерального
государственного образовательного стандарта общего образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Землянская Е. Н., Ситниченко М. Я. Научно-организационные основы
внеурочной деятельности в начальной школе в условиях ФГОС . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Малышенко Н. Г. Мониторинг социально-экономического развития
реорганизованного федерального университета . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Соколов В. М. О системности в процессе подготовки выпускников высшего
профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Лобашев И. В., Лобашев В. Д. Компетенции и компетентность – отражение
уровня обученности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ЗА РУБЕЖОМ
Есенина Е. Ю. Профессиональное образование и сфера труда:
грани сближения (зарубежный опыт) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Завалишина Л. В. Основные признаки эффективного преподавания
в педагогике ФРГ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Се Юнхуэй. Художественное образования в школах Китая.
Проблемы и перспективы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
Любимов А. К., Кузнецов Ю. А., Семенов А. В. Инновационная система
подготовки специалистов в области математических методов
в экономике и бизнес-информатике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Высоцкая П. А. Виды информационных технологий, применяемых
в педагогическом процессе, в условиях внедрения Федерального
государственного образовательного стандарта (ФГОС) второго поколения . . . . . . . . . . . . . . .42
Мартыненко Н. А., Павлова А. А. Базовые принципы создания трехмерных
объектов с помощью векторных графических редакторов
компьютерных программ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
Абдикаримова А. Б. Анализ содержания и методов дифференцированного
обучения студентов средних профессиональных учебных заведений . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Кирикович Т. Е. Методологические основы самообучения школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Чадина Ю. А., Дейкина А. Д. Сверхтекст на уроках русского языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Алешникова Е. Л. Технология обучения учащихся старших классов работе
с публицистическим текстом духовно-нравственного содержания . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Теучеж Ф. А. Психолого-педагогические основы формирования
коммуникативно-речевых умений обучающихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Шиганова Ю. Д. Специфика оперирования синтагматическим аппаратом языка
младшими школьниками с недоразвитием речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Безбородова М. А. Значение психомоторики в изучении иностранного языка . . . . . . . . . . . .71
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Лазареску О. Г. «Что в имени тебе моем?..»: безымянность героев
как смыслоорганизующая категория в русской литературе и фольклоре . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Никитина А. М. К вопросу об эвфемии: этико-риторический аспект . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Ефремова Е. М. К вопросу об идиоматичности многокомпонентных композитов
в современном английском языке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Малкерова М. А. Развитие значения лексемы god в составе современных
фразеологических единиц . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Владимирова А. Н. Метафорический концепт «Любовь» в произведениях
английских поэтов XVIII века . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Кащук С. М. Преломление основных положений прагматизма в теории
и методике преподавания иностранных языков в условиях информатизации
современного языкового образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Полетаева М. И. О поиске оптимальной технологии работы с современным
учебником иностранного языка в вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Давыдова Е. А. Условия реализации нравственно-эстетического воспитания
младших школьников средствами музыкальной наглядности в процессе
обучения иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Василенко А. В. Изучение различных видов проекций как одно из средств
формирования общекультурной компетенции учащихся средней школы . . . . . . . . . . . . . . . .100
Боженкова Л. И., Алексеева Е. Е. Составление задач учащимися
как средство достижения предметных и метапредметных результатов
при обучении геометрии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .103
Малинина И. С. Нестандартные задачи на уроках геометрии
и способы их решения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108
Чучаев И. И., Нестерова Т. Н. Использование разномонотонных функций
при решении уравнений . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Делянов В. А. Использование геометрических методов в изучении физической
теории в средней школе (на примере законов Кеплера) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Ершова Н. Ю., Кулдавлетова О. Э., Назаров А. И., Штыков А. С.
Музей физических явлений как средство организации самостоятельной
работы студентов и школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Жулькова Н. В. Использование ситуационных задач по химии
в учебном процессе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Ходякова Л. А., Ян Чуньлэй. Формирование культуроведческой
и коммуникативной компетенций китайских студентов-филологов средствами
исторической живописи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Хадидже Таваколи. Сопоставительный анализ русской и голландской
лексико-тематических групп «Вещества, используемые в живописи» . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Марченко М. Г. Изучение возможностей развития познавательной активности
учащихся музыкальных школ в курсе музыкальной литературы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Троицкая И. И. Школьный театр как форма дополнительного образования детей
и его роль в их успешном профессиональном самоопределении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ
ВОПРОСЫ ПСИХОЛОГИИ И ВОСПИТАНИЯ
Башанаева Г. Г. Эмоциональное состояние подростка в условиях кризиса
современной семьи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Бакулина М. Э. Актуальные вопросы развития воспитательного потенциала
современной гимназии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Лопатина С. С. Компоненты педагогической модели формирования
культуры межличностного и делового общения студентов – будущих
государственных служащих . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
Портнова О. А. Условия формирования гражданственности обучающихся
в системе начального профессионального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Забрамная С. Д., Костенкова Ю. А. Организация и содержание психологопедагогического
сопровождения детей в образовательных учреждениях . . . . . . . . . . . . . . . .156
Коваленко Т. В., Маврина И. А. Конструирование модели взаимодействия семьи
и школы в условиях современного начального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Иванова А. А. Семья в современном социологическом дискурсе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Яковлева М. А. Эффективность государственной службы как результат
реализации ее социального потенциала . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
КОРРЕКЦИОННАЯ ПЕДАГОГИКА
Бабина Г. В. Семантизация лексических единиц как результат текстовой
деятельности школьников с недоразвитием речи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ
Горохова А. В. Роль и значение оракулов в политической деятельности Лисандра . . . . . . .173
Королев А. С. К вопросу об устроительной деятельности княгини Ольги . . . . . . . . . . . . . . .176
Ильин А. В. Прерафаэлитизм в британской культуре второй половины XIX века:
культ красоты и протест против «официального» викторианского искусства . . . . . . . . . . . . .180
Баева Н. В. Актуальность педагогических идей В. О. Ключевского
в контексте модернизации современного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Фидченко О. В. Деятельность светской власти по поддержке науки,
купечества и предпринимательства в России конца XIX – начала ХХ вв. . . . . . . . . . . . . . . . .186
ТОЧКА ЗРЕНИЯ
Богомолова Г. Н. Феномен педагогического мастерства
в образовательном процессе вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
Стр.5
CONTENTS
EDUCATIONAL POLICY
Zagrekova L. V. Features of Teacher’s Professional Work in the Context
of the Basic Conceptual Ideas of New Federal State Educational Standard
of General Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Zemlyanskaya E. N., Sitnichenko M. Ya. Research and Institutional Framework
Extracurricular Activities in Primary Schools in the Context
of New Educational Standards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Malyshenko N. G. Monitoring of Social and Economic Development
of the Reorganized Federal University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Sokolov V. M. On System Notion in Process of Preparaton of Professional Higher
Education Graduates . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Lobashev I. V., Lobashev V. D. Competence and Expertise as the Reflection
of Proficiency Level . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
PEDAGOGICAL EDUCATION ABROAD
Esenina E. Yu. Professional Education and Labor Sphere: Rapprochement Sides
(Foreign Experience) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Zavalishina L. V. The Main Signs of Effective Teaching in Pedagogics of Germany . . . . . . . . . . . .34
Xie Yong Hui. Art Education in Schools in China. Problems and Prospects . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
INFORMATION TECHNOLOGY
Ljubimov A. K., Kuznetsov Yu. A. , Semenov A. V. The Role of International
Educational Projects in the Creation of the Vocational Training System in Mathematical
Methods in economics and Information Science in Business . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Vysotskaya P. A. Types of Information Technologies Used in the Pedagogical
Process, in the Introduction of the Federal State Educational Standards (FSES)
of the Second Generation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Martynenko N. A., Pavlova A. A. On The Basic Principles Of Construction
Of Three-Dimensional Objects Using Vector Graphic Editors
Of Computer Programs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
EDUCATIONAL RESEARCH
Abdikarimova A. B. The Analysis of the Contents and Methods of the Differentiated
Training of Students of Professional Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Kirikovich T. E. Methodologic Self-Training Student . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Chadina Yu. A., Deikina A. D. Supra-Text on the Russian Language Lessons . . . . . . . . . . . . . . . .55
Aleshnikova E. L. Technology of Training High-School Students to Work
with Publicistic Texts with Spiritual and Moral Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Teuchezh F. A. Psychological and Pedagogical Basis of the Formation
of Communicative and Speaking Skills of Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Shiganova Yu. D. Specifics of Syntagmatic Instrument Handling among Young Pupils
with Speech Immaturity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Bezborodova M. A. The Importance of Psychomotor Abilities in the Foreign Language
Acquisition Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Стр.6
CONTENTS
Lazarescu O. G. “What Means My Name to You?..”: the-Absence-of-Name
of a Hero as a Sense-Organizing Category in Russian Literature and Folklore . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Nikitina A. M. On the Problem of Euphemisms: Ethical and Rhetorical Aspect . . . . . . . . . . . . . . . .77
Efremova E. M. The Problem of Idiomatic Multi-Word Compounds in Modern English . . . . . . . . . .81
Malkerova M. A. The Etymological Development of the Lexeme “God” Being a Part
of a Phraseological Unit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Vladimirova A. N. Metaphorical Concept “Love” in the Poetic Texts by English Poets
of 18th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Kashchuk S. M. Changes of Fundamental Principals of Linguistic Pragmatics
in the Theory and Methods of Teaching Languages in Response to Computerization
of Modern Language Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Poletaeva M. I. On the Search of the Most Optimal Technology of Work with a Modern
Foreign Language Textbook in the Higher Education Institution . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Davydova E. A. The Conditions of Moral-Aesthetic Education of Junior Schoolchildren
by Means of Musical Aids at Foreign Language Lessons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Vasilenko A. V. Studying Different Types of Projections as One of the Means
of Forming General Cultural Competence of Secondary School Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
Bozhenkova L. I., Alekseeva E. E. The Drafting of Problems by the Students
as a Means of Achieving Subject and Meta-Subject Results while Teaching Geometry . . . . . . . . .103
Malinina I. S. Non-Standard Problems on Geometry Lessons and their Solutions . . . . . . . . . . . . .108
Chuchaev I. I., Nesterova T. N. Use of Different Monotonic Functions
while Solving Equations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Delyanov V. A. The Use of Geometric Methods in the Study of the Physical Theory
in a Secondary School (for Example, Kepler's Laws) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Ershova N. Yu., Kuldavletova O. E., Nazarov A. I., Shtykov A. S. Museum
of Physical Phenomena as a Means of Organizing Independent Work of Students
and Schoolchildren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Zhulkova N. V. The Using of the Situational Chemistry Tasks in the Educational Process . . . . . .122
Khodyakova L. A., Yang Chunlei. Formation of Cross-Cultural Study
and Communicative Competence of the Chinese Students-Philologists by Means
of Historical Paintings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Khadije Tavakoli. Comparative Analysis of Dutch and Russian Lexical Thematic
Groups “The Materials Used in Painting” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Marchenko M. G. Analysis of Opportunities for Cognitive Activity Development
of Pupils of Musical Schools in the Course of Music Literature Studying . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Troitskaya I. I. School Theater as a Form of Additional Education of Children
and Its Role in Their Successful Professional Self . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
QUESTIONS OF PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Bashanaeva G. G. Emotional Condition of the Teenager in the Conditions of Crisis
of the Modern Family . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Bakulina M. E. Topical Issues of Development of Educational Potential of a Modern
Gymnasium School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Стр.7
CONTENTS
Lopatina S. S. The Components of a Pedagogical Model of Developing Interpersonal
and Business Communicational Culture of Students – Future Civil Servants . . . . . . . . . . . . . . . . .150
Portnova O. A. Conditions of Formation of Civicism for Students of the Initial
Vocational Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Zabramnaya S. D., Kostenkova Yu. A. Organization and Content of PsychoPedagogical
Accompaniment of Children at the Educational Institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Kovalenko T. V., Mavrina I. A. Construction of the Model of Relationships between
Families and School in the Modern Primary Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Ivanova A. A. Family in the Modern Sociological Discourse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Yakovleva M. A. Efficiency of the Civil Service as a Result of the Implementation
of Its Social Potential . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
SPECIAL EDUCATION
Babina G. V. Semantization of Lexical Units as a Result of Text Activity of School
Students with a Speech Underdevelopment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169
QUESTIONS OF HISTORY
Gorokhova A. V. Role and Meaning of the Oracles in the Policy of Lysander . . . . . . . . . . . . . . . .173
Korolev A. S. Managemental Activity of Princess Olga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176
Ilyin A. V. Pre-Raphaelitism in the British Culture
of the Second Half of the 19th
Century: the Cult of Beauty and the Protest
against the “Official” Victorian Art . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
Baeva N. V. Topicality of V. O. Kluchevsky’s Pedagogical Ideas in the Context
of Modernization of Modern Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Fidchenko O. V. The Activities of the Secular Power in Support of Science,
Merchants and Business in Russia at the Close of the 19th
of the 20th
POINT OF VIEW
Bogomolova G. N. The Phenomenon of Pedagogical Skills
in Higher Education Process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
INFORMATION ABOUT THE AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
– at the Beginning
Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
Стр.8