Содержание
ИСТОРИЯИФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Аронов А. А., Казакова А. Г. Творчество: многозначность и
полифоничность явления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Петрий П. В., Деникин А. В. Духовные основы образовательного
пространства современной России. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Антонов О. В., Никифоров В. А. Переподготовка и повышение
квалификации сотрудников силовых ведомств в Российской империи
и Советском Союзе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Иванов С. А. Система подготовки военнослужащих к воспитательной
деятельности (исторический аспект). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Гужва Е. Г., Новиков Р. Н. Развитие традиций офицерской чести
в системе ценностей русского офицерства XVIII—XIX вв. . . . . . . . . . . 34
Соловьев Ю. П. Брянский полк в Крыму. 1771—1791 гг. . . . . . . . . . . . . 41
МИР ОБРАЗОВАНИЯ
Алехин И. А., Тенитилов П. С. Реализация дидактического принципа
доступности в контексте развития личности . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Воронов В. Н., Королев С. Н., Чесноков Н. А. Современные тенденции
развития содержания высшего образования Российской Федерации
(на примере подготовки юристов) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Магомеддибирова З. А., Юсупхаджиева Т. В. Духовнонравственное
воспитание подрастающего поколения на основе ценностей народной
педагогики и диалога культур . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Ткачев В. А. Интенсификация обучения в вузах Министерства обороны
Российской Федерации как путь совершенствования военно
специальной подготовки иностранных специалистов . . . . . . . . . . . . 68
ОБРАЗОВАНИЕ В МИРЕ
Алипханова Ф. Н., Мусхаджиева Т. А. Полиэтническая образовательная
среда вуза как условие формирования межэтнической толерантности . . . . 75
Алехин И. А., Тренин И. В. Интеграция информационных ресурсов
и ее роль в подготовке научных и научнопедагогических кадров
военнослужащих иностранных армий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Герасимов В. Н., Канапьянов С. Х. Реализация педагогического
потенциала средств массовой информации в воспитании
военнослужащих Республики Казахстан . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
301
Стр.301
Федак Е. И., Кармаев А. Ю. Убеждение в воспитании военнослужащих
частей и подразделений внутренних войск МВД России . . . . . . . . . . . 88
МОЕ МНЕНИЕ
Харченко Л. Н., Панова И. Е. Инновации в образовании и российские
синдромы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Максимова Л. Ю. Инновационные подходы к формированию
гендернокомфортной среды в образовательном пространстве Пансиона
воспитанниц Министерства обороны Российской Федерации . . . . . . . 99
Левченко Н. В., Соколов И. С. Педагогическая профилактика
асоциального поведения обучающихся в поликультурной
образовательной среде . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Быков А. К. Социальнопсихологические аспекты управления
организацией социальной сферы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Агулина С. В. Проблемы и перспективы социальной поддержки
семей усыновителей: региональный аспект . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Асадулаева У. М., Дамадаева А. С. Психологические особенности
смысложизненных ориентаций учителей на разных этапах
профессиональной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Петрова Н. Ф. Психологические аспекты безопасности личности . . . . 129
Деникин А. В., Мишин Р. В. Анатомия суицида . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Денисова А. Б. Влияние информационнокоммуникационных
технологий на формирование мотивационноценностной структуры
личности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Останина Е. А. Система стимулирования профессиональной
деятельности работников вузов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ПОИСК:
ПРОБЛЕМЫ И СУЖДЕНИЯ
Алехин И. А., Казакова У. А. Профессиональная психолого
педагогическая переподготовка преподавателей вузов на основе
интегративного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Зайцева И. А., Попова Е. А. Развитие творческой индивидуальности
студентов в процессе их подготовки к профессиональной
деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Герасимова Т. Н., Самонин Ф. О. Основные направления реализации
педагогического потенциала военного оркестра в воспитании
военнослужащих воинской части . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Хайлова Е. Г. Реализация требований Федерального государственного
образовательного стандарта дошкольного образования (на примере
культурной практики «Чтение художественной литературы») . . . . . . . 163
302
Стр.302
Алиева М. К., Везиров Т. Г. Социальная сеть «4PORTFOLIO.RU»
в проектной деятельности будущих бакалавров по профилю
«Юриспруденция» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Федак Е. И., Тогузбаев С. У. Организационные и методические аспекты
формирования нравственного идеала у военнослужащих
Национальной гвардии Республики Казахстан . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Исмаилова З. Н., Алиева Л. М., Пайзулаева Р. К. Информационные
технологии как средство повышения познавательной активности
школьников на уроках математики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Мустафаева Д. Ш. Влияние семейного воспитания на личность ребенка
в контексте современных социокультурных реалий . . . . . . . . . . . . . 178
Муталимова А. М., Агарагимова В. К. Самообразование и его роль
в формировании личности педагога в условиях вуза . . . . . . . . . . . . . 182
Слепухина Г. В. Влияние представлений старшеклассников, их
родителей и учителей друг о друге на нравственное развитие
старшеклассников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Бузина Г. С., Гужва Е. Г. Концептуальные положения формирования
духовных ценностей у военнослужащих, проходящих службу
по контракту в Вооруженных Силах Российской Федерации . . . . . . . 192
Деникин А. В., Юдин И. В. Компоненты служебной самостоятельности
офицеров подразделений внутренних войск МВД России . . . . . . . . . 201
ПЕРЕДОВЫЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕТЕХНОЛОГИИ:
ПСИХОЛОГОПЕДАГОГИЧЕСКИЙОПЫТ
Дробот И. С., Тимченко В. В. Комплексный подход к выявлению
техногенного воздействия на состояние субъектов деятельности . . . . . 204
Харисова Л. А. Анализ практики изучения предметной области
«Основы духовнонравственной культуры народов России»
в условиях реализации Федерального государственного
образовательного стандарта основного общего образования . . . . . . . . 207
Тарасова Н. В. Преемственность Федерального государственного
образовательного стандарта общего образования: процессы
и технологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Еремина О. И., Пастухова И. П. Проблема классификации и выбора
педагогических технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Алиева Г. М. Опыт организации нравственного воспитания младших
школьников на основе игровой деятельности. . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Асадулаева Ф. Р., Арипова Н. М. Формирование у младших школьников
духовнонравственных качеств в условиях полиэтнического
региона . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Клименко Б. А., Медников А. Б., Ткаченко А. И., Пойдунов А. А.
Обоснование методики формирования здорового образа жизни
у курсантов вузов силовых структур средствами физической
культуры. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
303
Стр.303
Федак Е. И., Фандюшин А. Н. Основные научные подходы
к исследованию педагогического взаимодействия командиров
с военнослужащими контрактной службы подразделений внутренних
войск МВД России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Денисова А. Б., Чайкина Е. В. Специфика обучения студентов
экономических факультетов в техническом вузе . . . . . . . . . . . . . . . 246
ТРИБУНА МОЛОДОГО УЧЕНОГО
Черникова И. Ю. Какими компетенциями должен обладать выпускник
педагогического вуза, чтобы успешно работать с учениками профильных
классов в условиях изменения региональных рынков труда . . . . . . . . 251
Давиденко А. А. Развитие нелинейного мышления педагога как ресурс
изменений в образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Кулаков А. Е. Мультимедийное обеспечение предметной области
«Основы духовнонравственной культуры народов России» . . . . . . . . 263
Иглицкая И. М. Рассказ «Смерть чиновника» как сновидение
или соперничество с отцом в творчестве и жизни А. Чехова:
психоаналитический эскиз. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Тихоновская Г. С. Трансформация базовых основ художественного
мышления студентов в процессе освоения технологий создания
культурнодосуговых программ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Троценко Э. Р. Особенности формирования коммуникативной среды
на уроках английского языка в начальной школе . . . . . . . . . . . . . . 284
Наши авторы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
304
Стр.304
Table of Contents
HISTORY AND PHILOSOPHY OF EDUCATION
Aronov A. A., Kazakova A. G. Creativity: polysemy and polyphonicity
of the phenomenon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Petry P. V., Denikin A. V. Spiritual bases of the educational space
of modern Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Antonov O. V., Nikiforov V. A. Retraining and professional development
of power departments staff in the Russian Empire and the Soviet Union. . . . . 21
Ivanov S. A. System of the military personnel training for educational activity
(historical aspect) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Guzhva E. G., Novikov R. N. Development of the officer’s honor traditions
in the Russian officers’ values system in XVIII—XIX centuries . . . . . . . . . . 34
Solovyev Y. P. Bryansk Regiment in the Crimea. 1771—1791 . . . . . . . . . . . 41
WORLD OF EDUCATION
Alekhin I. A., Tenitilov P. S. Realization of the didactic principle
of availability in the context of the personality development . . . . . . . . . . . 53
Voronov V. N., Korolev S. N., Chesnokov N. A. Current trends in the content
development of the higher education of the Russian Federation (on the example
of lawyers training) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Magomeddibirova Z. A., Yusupkhadzhieva T. V. Spiritual and moral education
of younger generation on the basis of national pedagogics values and dialogue
of cultures . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Tkachev V. A. Intensification of training in higher education institutions
of the Ministry of Defence of the Russian Federation as a way
for foreign experts’ military and special training improvement . . . . . . . . . . 68
EDUCATION IN THE WORLD
Alipkhanova F. N., Muskhadzhieva T. A. Polyethnic educational environment
of higher education institution as a condition for interethnic tolerance
formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Alekhin I. A., Trenin I. V. Integration of information resources and its role
in foreign armies’ military personnel scientific and teaching staff training . . . . 82
Gerasimov V. N., Kanapyanov S. K. Realization of mass media pedagogical
capacity in the Republic of Kazakhstan military personnel education . . . . . . 85
Fedak E. I., Karmaev A. Y. Persuasion in the military personnel education
of internal troops units and divisions of the Russian Ministry of Interior . . . . . 88
305
Стр.305
MY OPINION
Kharchenko L. N., Panova I. E. Innovations in education and the Russian
syndromes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Maximova L. Y. Innovative approaches to the gender and comfort
environment formation in the educational space of the Board of pupils
under the Ministry of Defence of the Russian Federation . . . . . . . . . . . . . 99
Levchenko N. V., Sokolov I. S. Pedagogical prevention of an asocial behavior
of persons trained in the polycultural educational environment . . . . . . . . . 104
Bykov A. K. Social and psychological aspects of the social sphere organization
management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Agulina S. V. Problems and prospects of the social support for the adoptive
parents’ families: regional aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Asadulaeva U. M., Damadaeva A. S. Psychological features of teachers’ sense
and life orientations at different stages of professional activity . . . . . . . . . . 124
Petrova N. F. Personality’s safety psychological aspects . . . . . . . . . . . . . 129
Denikin A. V., Mishin R. V. Suicide’s anatomy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Denisova A. B. ICT influence on personality’s motivational and value
structure formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Ostanina E. A. Stimulation system of higher education institutions employees’
professional activity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
PEDAGOGICAL SEARCH:
PROBLEMS AND JUDGMENTS
Alekhin I. A., Kazakova U. A. Lecturers’ professional psychological
and pedagogical retraining on the basis of integrative approach . . . . . . . . . 151
Zaytseva I. A., Popova E. A. Students’ creative individuality development
in the course of their training for profession . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Gerasimova T. N., Samonin P. O. The main directions of a military orchestra
pedagogical potential realization in the military unit personnel
education. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Khaylova E. G. Requirements implementation of the Federal state
educational standard of preschool education (on an example of the fiction
reading cultural practice) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Alieva M. K., Vezirov T. G. The 4PORTFOLIO.RU social network
in the design activities of future law bachelors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Fedak E. I., Toguzbaev S. U. Organizational and methodical aspects
of the Republic of Kazakhstan National guard personnel’s moral ideal
formation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Ismailova Z. N., Alieva L. M., Payzulaeva R. K. Information technologies
as means to increase the students’ cognitive activity at mathematics
classes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
306
Стр.306
Mustafaeva D. S. Family education influence on the child’s personality
in context of modern social and cultural realities . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Mutalimova A. M., Agaragimova V. K. Selfeducation and its role
in the pedagogue’s personality formation in college conditions . . . . . . . . . 182
Slepukhina G. V. Influence of the senior high school students’, their parents’
and teachers’ ideas about each other on the senior high school student’s moral
development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Buzina G. S., Guzhva E. G. Conceptual provisions of the Russian Federation
Armed Forces military volunteers’ cultural values formation . . . . . . . . . . 192
Denikin A. V., Yudin I. V. Russian Ministry of Interior troops officers’ service
independence components . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
ADVANCED EDUCATIONAL TECHNOLOGIES:
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL EXPERIENCE
Drobot I. S., Timchenko V. V. An integrated approach to the identification
of technogenic impact on activity subjects’ condition . . . . . . . . . . . . . . 204
Kharisova L. A. The practice analysis of the Russia people spiritual and moral
culture bases studying in conditions of implementation of the Federal State
educational standard of the basic education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Tarasova N. V. Succession of the Federal State educational standard
of the basic education: procedures and technologies . . . . . . . . . . . . . . . 214
Eremina O. I., Pastukhova I. P. Problem of pedagogical technologies
classification and choice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Alieva G. M. An experience of the moral education organization for primary
school children on the game activity basis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Asadulaeva F. R., Aripova N. M. Primary school children’s spiritual
and moral qualities formation in conditions of a multiethnic region. . . . . . . 232
Klimenko B. A., Mednikov A. B., Tkachenko A. I., Poydunov A. A.
Lowenforcement structures colleges cadets’ healthy lifestyle formation
techniques explanation by means of sports . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Fedak E. I., Fandyushin A. N. The main scientific approaches to the study
of the pedagogical interaction of commanders with military volunteers
in the Russian Ministry of Interior troops . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Denisova A. B., Chaykina E. V. Specific character of the economics
departments students’ training at a technical college . . . . . . . . . . . . . . . 246
YOUNG SCIENTIST’S TRIBUNE
Chernikova I. Y. What competences should a pedagogical college graduate
possess to work with profile classes pupils successfully in conditions of regional
labor markets changes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Davidenko A. A. Development of a teacher’s nonlinear thinking as a resource of
changes in the education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
307
Стр.307
Kulakov A. E. Multimedia support for the Russia people spiritual and moral
culture bases subject . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Iglitskaya I. M. The Death of a government clerk story as a dream or a rivalry
with the father in A. Chekhov’s creativity and life: a psychoanalytic
sketch. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Tikhonovskaya G. S. Students’ art thinking basic bases transformation
in the course of cultural and leisure programs creation technologies
development . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
Trotsenko E. R. Features of the communicative environment formation
at an elementary school English language classes . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Our authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
308
Стр.308