1–2 (№ 81–82) UDC 18 М.В. ТЛОСТАНОВА ТЕЛЕСНАЯ ПОЛИТИКА ОЩУЩЕНИЯ, ЗНАНИЯ И БЫТИЯ И ДЕКОЛОНИЗАЦИЯ МУЗЕЯ Аннотация: В статье рассматривается концепция телесной политики ощущения, знания и бытия применительно к трактов ке деколониального эстезиса в противовес западной нормативной эстетике. <...> Abstract: The article tackles the concept of the bodypolitics of perception, knowledge and being in relation to the interpretation of decolonial aesthesis as opposed to Western normative aesthetics. <...> The author not only thoroughly considers the differences between aesthetics and aes thesis but also demonstrates the divergent understanding of aesthesis in postmodernist and decolo nial theorizing, providing geoculturally diversified examples from the area of contemporary art – videoart, performances, documentaries. <...> This leads to the necessity of rethinking of museum as a specific knowledge production and dissemination institution in the direction of evolvement of lib eratory critical curatorial, institutional, and art practices. <...> The final part of the paper analyses the main tendencies in decolonization of museum and its turning – along with the reconsidered uni versity – into one more important topos of resistance to neoliberal globalization and the intensify ing coloniality of being, perception, thinking and knowledge. <...> Она, конечно же, Тлостанова Мадина Владимировна – доктор филологических наук, профессор, профессор кафедры фило софии ФГУ РАНХиГС (Москва). <...> У нее было всё, включая фирменную королевскую невозмутимость и непроницаемость, но когда в разговоре промелькнула «колониальность», она вдруг посмотрела прямо на меня и сказала, что в ее комнате в общежитии элитарного английского университета висел пожарный кран с блестящей красной рукояткой и аккуратной круглой крышкой, за которой, вероятно, скрывался свернутый шланг. <...> Итак, эстезис – это буквально, способность к чувственному восприятию, ощу щениям и сам процесс чувственного восприятия – визуального, тактильного, слухо вого <...>