Do you consider yourself a global citizen? <...> Predict 5 vocabulary items the article will contain Skim the article. <...> Write down what the main theme of the text is. <...> Explain any unknown words you meet in the text. <...> What do the words in bold type in the text mean? <...> Globalization includes the emergence of the global citizen, who thinks of the world as one community and feels a responsibility to the planet. <...> The size of the 2007 Live Earth concerts, which engaged 2 billion people worldwide, is evidence that the concept of a global citizen, even if not fully developed, is emerging. <...> When people eat a Big Mac or drink a Coke, they are consuming more than a burger or a drink; they are also consuming American/Western images and their associated values. <...> Just because a Big Mac or a Coke can be found anywhere in the world does not mean that locally, regionally, or nationally inspired products vanish. <...> As a case in point, each year there are an estimated 300 million border crossings from Mexico into the United States (one indicator of global interdependence). <...> Match the terms from A with their definitions from B: A: 1) gross national income (GNI), 2) third-world countries, 3) economy, 4) postindustrial society, 5) labor force participation rate, 6) core countries (core nations). 7) globalization, 8) multinational corporation, 9) first-world countries, 10) second-world countries, 11) international division of labor B: a) countries that are poor, underdeveloped, largely rural, and with high levels of poverty; typically governments in such countries are autocratic dictatorships and wealth is concentrated in the hands of a small elite; b) countries with state-managed economies and typically without a democratically elected government; c) a society economically dependent upon the production and distribution of services, information, and knowledge; d) corporations that conduct business across national borders; e) the percentage of those in a given category who are employed; f) system of labor whereby products are produced globally, while profits accrue only to a few; g) the total output of goods and services produced by residents of a country each year plus the income from nonresident sources, divided <...>
Английский_язык__практикум.pdf
Министерство образования и науки Российской Федерации
Ярославский государственный университет им. П. Г. Демидова
Кафедра иностранных языков естественно-научных факультетов
Английский язык
Практикум
Рекомендовано
Научно-методическим советом университета
для студентов, обучающихся по направлению Социология
Ярославль
ЯрГУ
2012
1
Стр.1
УДК 811.11:316(076.5)
ББК Ш143.21я73
А 64
Рекомендовано
Редакционно-издательским советом университета
в качестве учебного издания. План 2012 года
Рецензент
кафедра иностранных языков естественно-научных факультетов
Ярославского государственного университета им. П. Г. Демидова
Составители: А. В. Егорова, Н. Н. Касаткина
Английский язык : практикум / сост. А. В. Егорова,
А 64
Н. Н. Касаткина; Яросл. гос. ун-т им. П. Г. Демидова. –
Ярославль : ЯрГУ, 2012. – 40 с.
Практикум составлен в соответствии с требованиями
программы по учебной дисциплине «Иностранный язык»
для факультета социально-политических наук. Целью
данного пособия является формирование профессиональной
и языковой компетенции у обучающихся. Практикум
способствует расширению словарного запаса, активному
овладению современным английским языком, развитию
навыков и умений языкового общения.
Предназначено для студентов, обучающихся по
направлению 040100.62 Социология (дисциплина «Иностранный
язык», цикл Б1), очной формы обучения.
УДК 811.11:316(076.5)
ББК Ш143.21я73
© ЯрГУ, 2012
2
Стр.2
Оглавление
UNIT I .................................................................................................. 3
UNIT II ................................................................................................. 6
UNIT III ............................................................................................. 10
UNIT IV ............................................................................................. 16
UNIT V .............................................................................................. 21
UNIT VI ............................................................................................. 26
UNIT VII ............................................................................................ 29
GLOSSARY ....................................................................................... 34
39
Стр.39