ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 36
%*2 K!
…% K!
*=K!
l%“*"= 2019
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
прот. Алексей Емельянов (Россия, Москва)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф. (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук (Россия, Москва)
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
О. Л. Зосим, д-р иск., доцент (Украина, Киев)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Ю. Р. Савельев, д-р иск., канд. архитектуры,
действительный член Академии художеств (Россия, Москва)
Е. Устинович, д-р архитектуры, проф. (Польша, Белосток)
Е. Ю. Шевчук, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
А. А. Воронова, канд. иск.
О. Н. Соколова, канд. иск.
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
17.00.02 — Музыкальное искусство (искусствоведение), 17.00.04 — Изобразительное
и декоративно-прикладное искусство и архитектура (искусствоведение),
17.00.09 — Теория и история искусства (искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2019
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 36
October
November
December
Moscow 2019
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
Very Revd. Aleksei Emel’ianov, Chairman of the Editorial Board (Moscow, Russia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism (Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences* in Art Criticism (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (St. Petersburg, Russia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
Yu. R. Savel'ev, Doctor of Sciences in Art Criticism,
Full Me Candidate of Sciences in Architecture,
E. Yu. Shevchuk, Candidate of Sciences**
mber of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
(Kiev, Ukraine)
in Art Criticism, Associate Professor
J. Ustinovich, Professor, Doctor of Sciences in Architecture (Belostok, Poland)
O. L. Zosim, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor (Kiev, Ukraine)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations: 17.00.02 — Musical Art (Art Criticism),
17.00.04 — VIsual Art, Applied Arts and Architecture (Art Criticism),
17.00.09 — Theory and History of Art (Art Criticism).
advanced research qualifi cations or higher doctorates.
**
* According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second
According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2019
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия V: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2019. Вып. 36
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
ВОРОНОВА А. А.
Римский Naissus и византийский Ναίσσος: архитектурная христианизация
в глубине балканских провинций . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
КУЗНЕЦОВА Н. С.
Кивории римских церквей XII–XIII вв.: классификация и стилистика . . . . . . . . . 31
ОРЛОВА М. А.
О фасадном декоре Рождественского собора в Суздале.
К проблеме реконструкции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
ЗАХАРЬИНА Н. Б.
О нотации стихиры «Благовествует Гавриил» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
ЗАВАРИНА Е. Н.
О датировке двух двусторонних хоругвей «Явление Богоматери преподобному
Сергию» XVII в. из собрания Сергиево-Посадского музея-заповедника . . . . . . . . 80
ГУСЕЙНОВА З. М.
Фитники середины XVII в. как отражение музыкально-теоретической мысли
своего времени (по рукописи РГБ собр. Одоевского № 1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
АЛЕКСАНДРИНА А. В., БУЛЫЧЕВА А. В.
рКонцерты Василия Титова Двунадесятым праздникам: сверхцикл
усского барокко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
ДАЯНОВ Р. М., ЗАЛМАНЗОН А. М.
Исторические иконостасы церкви Рождества Христова на Песках . . . . . . . . . . . . .131
ПАСТОН Э. В.
с«Соборный идеал» В. М. Васнецова. Работа художника во Владимирском
АНИКИЕНКО С. В.
КВлияние Придворной капеллы на церковно-певческую практику
оборе в Киеве (1885–1896) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
убанской области: к истории вопроса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
ШЕХОВЦОВА И. П.
х«Посвящается Новомученикам Российским». К истории создания
5
орового концерта «Похвала любви» диакона Сергия Трубачева (1919–1995) . . . . 181
КОВАЛЕВ А. Б.
Современная духовная музыка: вопросы терминологии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series V: Problems of History and Theory of Christian Art. 2019. Vol. 36
CONTENTS
ARTICLES
VORONOVA A.
Roman Naissus and Byzantine Ναίσσος: Architectural Christianisation
in the Interior of Balkan Provinces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
KUZNETZOVA N.
Ciboria in Roman Churches of 12th
— 13th
Centuries: Classifi cation and Style . . . . . . . . . 31
ORLOVA M.
Decor of the Facade of Nativity Cathedral in Suzdal: The Problem of Reconstruction . . . 48
ZAKHAR’INA N.
Notation of Sticheron Blagovestvuet Gavriil . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
ZAVARINA E.
Dating of Two Double-Faced Khorugvs Appearance of Theotokos to St. Sergiy
(17th
Century) from Collection of Sergiev Posad Museum-Preserve . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
GUSEINOVA Z.
Mid-17th Century Fitniks as a Refl ection of Musical-Theoretical Thought of their Time
(by the manuscript № 1 from Odoevsky Collection, Russian State Library) . . . . . . . . . . 97
ALEXANDRINA A., BULYCHEVA A.
A SupVasiliy Titov’s Concertos for the Great Feasts of the Orthodox Church:
ercycle of the Russian Baroque . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
DAYANOV R., ZALMANZON A.
Historical Iconostases of the Сhurch of the Nativity in Peski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
PASTON E.
in KieV. M. Vasnetsov’s “Ideal of Unity”. The Painter’s Work in Vladimir Cathedral
ANIKIENKO S.
tInfl uence of the Court Capella on Church-Singing Practice of Kuban Region:
v (1885–1896) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
o the History of the Question . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
SHEKHOVTSOVA I.
“Dedicated to the New Martyrs of Russia”. On the History of Creation
of the Choir Concerto Praise for Love by Deacon Sergiy Trubachev (1919‒1995) . . . . . .181
KOVALEV A.
Contemporary Sacred Music: Terminology Issues . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
6
Стр.7