ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 35
,
="3“2
“…2 K!
l%“*"= 2019
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
прот. Алексей Емельянов (Россия, Москва)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф. (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук (Россия, Москва)
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
О. Л. Зосим, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Ю. Р. Савельев, д-р иск., канд. архитектуры, проф.
(Россия, Москва)
Е. Устинович, д-р архитектуры, проф. (Польша, Белосток)
Е. Ю. Шевчук, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
А. А. Воронова, канд. иск.
О. Н. Соколова, канд. иск.
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
17.00.02 — Музыкальное искусство (искусствоведение), 17.00.04 — Изобразительное
и декоративно-прикладное искусство и архитектура (искусствоведение),
17.00.09 — Теория и история искусства (искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2019
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 35
July
August
September
Moscow 2019
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
Very Revd. Aleksei Emel’ianov, Chairman of the Editorial Board (Moscow, Russia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism (Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences* in Art Criticism (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (St. Petersburg, Russia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
CanYu. R. Savel'ev, Doctor of Sciences in Art Criticism,
E. Yu. Shevchuk, Candidate of Sciences**
didate of Sciences in Architecture (Moscow, Russia)
(Kiev, Ukraine)
in Art Criticism, Associate Professor
J. Ustinovich, Professor, Doctor of Sciences in Architecture (Belostok, Poland)
O. L. Zosim, Candidate of Sciences in Art Criticism, Associate Professor (Kiev, Ukraine)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations: 17.00.02 — Musical Art (Art Criticism),
17.00.04 — VIsual Art, Applied Arts and Architecture (Art Criticism),
17.00.09 — Theory and History of Art (Art Criticism).
advanced research qualifi cations or higher doctorates.
**
* According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second
According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2019
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия V: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2019. Вып. 35
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
АДАМОВА Т. В.
История богослужебного облачения на основании анализа памятников
изобразительного искусства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ЕГОРОВА А. С.
Херувим из иллюстративного ряда Speculum theologiae . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
НИКУЛИНА Е. Е.
на икОсобенности влияния декоративно-прикладного искусства
онопись Карелии XVII–XVIII веков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
ЖИДЕНКО Н. В., ТИМОФЕЕВА Р. А.
Бытование европейских эстампов «духовного» содержания в России . . . . . . . . . . . 61
СЕКАЧЕВА Н. Е.
Архитектурные особенности Троицкой церкви бывшего
Странноприимного дома графа Н. П. Шереметева в Москве . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
ТУПИЦЫНА К. С.
К вопросу об изучении эпиграфических табличек в куполе собора
Св. Софии в Фессалониках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
АРМЕЕВА Л. А.
О выявленных в Вильнюсе иконах И. М. Малышева . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
ЛЕБЕДЕВА-ЕМЕЛИНА А. В., КОМАРОВ А. В., МОЛОГИН М. С.
Издание духовной музыки М. С. Березовского в конце XIX века:
П. И. Юргенсон, К. К. Альбрехт и П. И. Чайковский . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
КРЕЙДУН Ю. А., ТАЛАШКИН А. В.
Декоративное оформление колоколов тюменского завода
«П. И. Гилёва сыновей» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
АБДОКОВ Ю. Б.
У истоков поэтики оркестра . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181
ХРОНИКА
Памяти Андрея Николаевича Мясоедова (Е. Б. Резниченко) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series V: Problems of History and Theory of Christian Art. 2019. Vol. 35
CONTENTS
ARTICLES
ADAMOVA Т.
History of Liturgical Vestments through the Analysis of Monuments
of Visual Art . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
EGOROVA А.
Cherub from the Image Range of Speculum theologiae . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
NIKULINA E.
Specifi c Features of the Infl uence of Decorative and Applied Arts
on Icon-Painting in Karelia of the 17th
and 18th
Centuries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
ZHIDENKO N., TIMOFEEVA R.
European Engravings of “Spiritual” Content in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
SEKACHEVA N.
Architectural Features of the Trinity Church of Sheremetev’s Hospital
of the Former Count N. P. Sheremetev’s Infi rmary in Moscow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
TUPITSYNA K.
of Hagia Sophia in ThTo the Question of the Study of the Epigraphic Inscriptions in the Dome
LEBEDEVA-EMELINA A., KOMAROV A., MOLOGIN M.
Publication of Maxim Berezovsky’s Sacred Music in the Late 19th
essaloniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
ARMEEVA L.
Icons by I. M. Malyshev Discovered in Vilnius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
P. I. Jurgenson, K. K. Albrecht, and P. I. Tchaikovsky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Century:
KREIDUN G., TALASHKIN A.
Decorative Artwork of the Bells of the Factory P. I. Gilyov and Sons in Tyumen’ . . . . . . 163
ABDOKOV YU.
The Origins of “Orchestral Poetics” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181
CRONICLE
In Memory of Andrey Nikolaevich Myasoedov (Е. Reznichenko) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211
6
Стр.7