ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 33
…"=!
-"!=
=!2
l%“*"= 2019
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
О. Л. Зосим, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Е. Ю. Шевчук, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
Е. Устинович, д-р архитектуры, проф. (Польша, Белосток)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф. (Россия, Москва)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук (Россия, Москва)
прот. Стефан Ванеян, д-р иск., проф. (Россия, Москва)
прот. Алексей Емельянов (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
А. А. Воронова, канд. иск.
О. Н. Соколова, канд. иск.
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
17.00.02 — Музыкальное искусство (искусствоведение), 17.00.04 — Изобразительное
и декоративно-прикладное искусство и архитектура (искусствоведение),
17.00.09 — Теория и история искусства (искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2019
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 33
January
February
March
Moscow 2019
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
Very Revd. Aleksei Emel’ianov, Chairman of the Editorial Board (Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences*
in Art Criticism (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History (Moscow, Russia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (St. Petersburg, Russia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
E. Yu. Shevchuk, Candidate of Sciences**
(Kiev, Ukraine)
in Art Criticism, Associate Professor
J. Ustinovich, Professor, Doctor of Sciences in Architecture (Belostok, Poland)
Very Revd. Stefan Vaneian, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism
(Moscow, Russia)
O. L. Zosim, Candidate of Sciences in Art Criticism, Associate Professor (Kiev, Ukraine)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations: 17.00.02 — Musical Art (Art Criticism),
17.00.04 — VIsual Art, Applied Arts and Architecture (Art Criticism),
17.00.09 — Theory and History of Art (Art Criticism).
advanced research qualifi cations or higher doctorates.
**
* According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second
According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2019
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия V: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2019. Вып. 33
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
ЕНДОЛЬЦЕВА Е. Ю.
Архитектурная пластика Абхазского царства (VIII–XI вв.).
Из коллекции Абхазского государственного музея (г. Сухум, РА) . . . . . . . . . . . . . . . 9
ЦАРЕВСКАЯ Т. Ю.
Археологические данные о росписи гражданской постройки XIV в.
на Владычном дворе в Великом Новгороде . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
ВАШЕВКО О. Д.
РоТема проскомидии в росписях северной апсиды cобора
ждества Богородицы Снетогорского монастыря . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
ДЕНИСОВ Д. В.
К вопросу о происхождении иконографии «Великий вход»
в русской монументальной живописи храмов XVI — 1-й пол. XVII в. . . . . . . . . . . . 62
ПЛОТНИКОВА Н. Ю.
вКонцерты Николая Дилецкого Михаилу Архангелу:
опросы композиции в партесном стиле . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
БАРАНОВА С. И.
Русские изразцовые печи XVIII–XIX вв. и их создатели . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
ПАВЛИНОВА В. П.
Музыкальные драмы М. П. Мусоргского в свете русских
литургических и античных театральных координат . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
СТАРОСТИНА Т. А.
О музыкальной логике цикла Утрени Великого Пятка
архимандрита Матфея (Мормыля) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
РЕЦЕНЗИИ
от оУспенский собор в Смоленске XVII–XVIII веков:
Рец. на: Аникеев В. М. «В настоящем величественный». По материалам
архивных исследований. Смоленск, 2018 (Л. А. Щенникова) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
снования до освящения
ХРОНИКА
О работе секций «Церковное пение» и «Христианское искусство»
на XXIX Ежегодной богословской конференции ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series V: Problems of History and Theory of Christian Art. 2019. Vol. 33
CONTENTS
ARTICLES
ENDOL’TSEVA E.
FArchitectural Decoration in Abkhazian Kingdom (8‒11 Centuries).
TSAREVSKAYA T.
Archaeological Data on the Fresco Decoration of the 14th
rom Collection of the State Abkhazian Museum in Sukhum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
at the Archbishop Court in Novgorod the Great . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Century Building
VASHEVKO O.
Theme of Off ertory in the Paintings of the Nothern Apse of Cathedral
of the Nativity of Virgin Mary in Snetogorsky Monastery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
DENISOV D.
On the Origin of the Iconographic Composition “The Great Entrance”
in Russian Church Frescos of the 16th
— First Half of the 17th
Centuries . . . . . . . . . . . . . 62
PLOTNIKOVA N.
Concertos by Nikolay Diletsky to Michael the Archangel:
Issues in Composition in Part-Song Style. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
BARANOVA S.
Russian Ceramic Tile Stoves of the 18th
— 19th
Centuries and their Makers . . . . . . . . . . . 97
PAVLINOVA V.
Musical Dramas by M. Mussorgsky in the Light of Theatrical Dimensions
of Russian Liturgy and Classical Antiquity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
STAROSTINA T.
b On the Musical Logic of the Cycle of Matins of the Great Friday
Dormition Cathedral in Smolensk of the 17th
Re From Foundation to Consecration
— 18th
Centuries:
arkhiv. op.: Anikeev V. M. “V nastoiashchem velichestvennyi”. Po materialam
On the work of the sections “Church Singing” and “Christian Art”
at the 29th
vnykh issledovanii. Smolensk, 2018 (L. Shchennikova) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
CURRENT EVENTS
for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
6
Annual Theological Conference of St. Tikhon’s Orthodox University
y Archimandrite Matthew (Mormyl’) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
REVIEWS
Стр.7