ISSN 1819-463X
Наука и Школа
№ 1, 2014
ОБЩЕРОССИЙСКИЙ
НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ЖУРНАЛ
Редакционный совет:
А. Л. Семенов (председатель, главный редактор),
доктор физико-математических наук, профессор, академик РАН,
академик РАО, ректор МПГУ
Р. С. Бозиев, доктор педагогических наук, профессор, главный редактор журнала
«Педагогика»
Е. И. Булин-Соколова, доктор педагогических наук, профессор, заведующая
кафедрой информационных технологий в образовании МПГУ
А. Н. Джуринский, доктор педагогических наук, профессор, заведующий
кафедрой эстетического и трудового воспитания младшего школьника МПГУ
А. А. Дынкин, доктор экономических наук, академик РАН, директор Института
мировой экономики и международных отношений РАН
С. Д. Каракозов, доктор педагогических наук, профессор, первый проректор МПГУ
М. А. Кронгауз, доктор филологических наук, профессор РГГУ
Ю. С. Пивоваров, доктор политологических наук, профессор, академик РАН,
заведующий кафедрой сравнительной политологии МГУ им. М. В. Ломоносова
И. А. Соколов, доктор физико-математических наук, профессор, академик РАН,
директор Института проблем информатики
В. Ф. Чертов, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой
методики преподавания литературы МПГУ
А. О. Чубарьян, доктор исторических наук, профессор, академик РАН, директор
Института всеобщей истории РАН
Тассило Кюппер, профессор Университета г. Кёльн (Германия)
Мирослав Машлан, профессор Университета Палацкого (г. Оломоуц, Чехия)
Василиос Фтенакис, профессор Университета г. Больцано (Италия), директор
Института дошкольного воспитания и исследования (Германия)
Редакционная коллегия:
В. Б. Новичков, заместитель главного редактора, советник при ректорате МПГУ,
кандидат педагогических наук, доцент, Заслуженный учитель РФ
Г. А. Артамонов, заместитель главного редактора, директор УНЦ актуальных
проблем исторической науки и образования, кандидат исторических наук
Д. А. Исаев, профессор кафедры теории и методики обучения физике МПГУ,
доктор педагогических наук
Ю. В. Князев, профессор кафедры философии МПГУ, доктор философских наук
Е. А. Леванова, профессор кафедры социальной педагогики и психологии МПГУ,
доктор педагогических наук
Н. С. Пурышева, заведующая кафедрой теории и методики обучения физике
МПГУ, доктор педагогических наук
В. А. Славина, профессор кафедры русской литературы и журналистики
ХХ–ХХI вв. МПГУ, доктор филологических наук
Г. М. Чернобельская, профессор кафедры неорганической химии и методики
преподавания химии МПГУ, доктор педагогических наук
Состав редакции:
Выпускающий редактор Г. В. Альперина
Верстальщик Н. И. Лисова
Издание зарегистрировано в Комитете РФ по печати.
Свидетельство о регистрации № 014427 от 1 февраля 1996 г.
Адрес редакции: 119571, Москва, пр-т Вернадского, д. 88, комн. 446
Телефон/факс: 8 (499) 730-38-61, e-mail: naukaishkola@mail.ru
Сайт журнала: www.nauka-i-shkola.ru
Стр.2
Science and School
№ 1, 2014
ALL-RUSSIAN
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL JOURNAL
Editorial board:
A. L. Semyonov (Chairman, Chief Editor),
Dr. Habil. in Physics and Mathematics, Professor, Member of Russian Academy
of Sciences, Member of Russian Academy of Education, Rector of MSPU
R. S. Boziev, Dr. Habil. in Education, Professor, Head Editor of the Journal «Pedagogics»
E. I. Bulin-Sokolova, Dr. Habil. in Education, Professor, Head of Department
of Information Technologies in Education, MSPU
A. N. Dzhurinsky, Dr. Habil. in Education, Professor, Head of Department
of Primary School Pupil Aesthetic and Labour Education, MSPU
A. A. Dynkin, Dr. Habil. in Economics, Member of Russian Academy of Sciences,
Director of Institute of World Economics and International Relations, Russian
Academy of Sciences
S. D. Karakozov, Dr. Habil. in Education, Professor, First Vice-Rector of MSPU
M. A. Krongauz, Dr. Habil. in Philology, Professor, PSUH
Yu. S. Pivovarov, Dr. Habil. in Political Science, Professor, Member of Russian
Academy of Sciences, Head of Department of Comparative Political Studies, MSU
n.a. M. V. Lomonosov
I. A. Sokolov, Dr. Habil. in Physics and Mathematics, Professor, Member of Russian
Academy of Sciences, Director of Institute of Computer Science Problems
V. F. Chertov, Dr. Habil. in Education, Professor, Head of Department of Literature
Teaching Methods, MSPU
A. O. Chubaryan, Dr. Habil. in History, Professor, Member of Russian Academy of
Sciences, Director of Institute of General History, Russian Academy of Sciences
Tassilo Küpper, Professor, University of Cologne (Germany)
Miroslav Mašláň, Professor, Palacký University (Olomouc, Czech Republic)
Wassilios Fthenakis, Professor, University of Bolzano (Italy), Director of Institute
of Preschool Education and Studies (Germany)
Editorial team:
V. B. Novichkov, Deputy Chief Editor, Counsellor
at the University Administration, MSPU, PhD in Education, Associate Professor,
Honored Teacher of Russian Federation
G. A. Artamonov, Deputy Chief Editor, Director of Educational and Scientific
Center of Actual Problems of Historical Sciences and Education, PhD in History
D. A. Isaev, Professor, Department of Theory and Methods
of Teaching Physics, MSPU, Dr. Habil. in Education
Yu. V. Knyazev, Professor, Department of Philosophy, MSPU, Dr. Habil. in Philosophy
E. A. Levanova, Professor, Department of Social Pedagogics
and Psychology, MSPU, Dr. Habil. in Education
N. S. Purysheva, Head of Department of Theory and Methods
of Teaching Physics, MSPU, Dr. Habil. in Education
V. A. Slavina, Professor, Department of Russian Literature
and Journalism of XX-XXI centuries, MSPU, Dr. Habil. in Philology
G. M. Chernobelskaya, Professor, Department of Inorganic Chemistry and Methods
of Teaching Chemistry, MSPU, Dr. Habil. in Education
Editorial staff:
Executive editor G. V. Alperina
Imposer N. I. Lisova
The issue is registered in the State Press Committee of the Russian Federation.
Certificate of registration № 014427 from 1st February 1996
Editors office: 119571, Moscow, pr. Vernadskogo, House 88, Room 446
Telephone/Fax: 8 (499) 730-38-61, e-mail: naukaishkola@mail.ru
Website: www.nauka-i-shkola.ru
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
Делокаров К. Х., Жог В. И. Образование и кризис ценностных оснований
современной цивилизации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Бычко В. Е. Оценка рациональности внутришкольного контроля
в развивающейся школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Солдатенко К. Ю. Партнерство ДОУ и родителей детей
в процессе билингвального образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Доржиева Л. Б. Методологические основы развития детских информационных
объединений в современном обществе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
Морева Н. А. Роль современной лекции в подготовке педагогов
дошкольного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
ФИЗИКА, МАТЕМАТИКА, ИНФОРМАТИКА
Гильмиярова С. Г., Сафин Д. Р. Изучение современной физики
в средней школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Капуткин Д. Е., Барышева З. П., Андреенко Ю. А. О дополнительной
подготовке по физике учащихся школ с углубленным изучением
иностранных языков в системе непрерывного образования «школа – вуз» . . . . . . . . . . . . . . .35
Князев В. Н. Космомикрофизика в свете концепции
супервзаимодействия . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Игнатова О. Г. Использование технологий дистанционного обучения
в подготовке учителей информатики и математики (на примере курса
«Дифференциальные уравнения») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Ильинская Л. Н. Реализация принципов уровневой дифференциации обучения
при организации самостоятельной работы студентов педвуза по курсу
математического анализа (на примере темы «Числовые ряды») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Хамов Г. Г., Тимофеева Л. Н. О методах составления некоторых
типов задач и их использование как средства организации
исследовательской деятельности студентов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Калинина Т. В., Дмитриев Ю. А. Развитие творческой активности студентов
на занятиях специализации «Новые информационные технологии
в дошкольном образовании» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Глотова М. Ю., Самохвалова Е. А. Формирование информационноматематической
компетентности при реализации базовой дисциплины
основной образовательной программы с помощью
личностно-ориентированных технологий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Мирзоев М. С., Нижников А. И. Подготовка бакалавров педагогического
образования профиля «Информатика» в условиях реализации
новых федеральных образовательных стандартов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
Алешникова Е. Л. Формирование ценностных ориентаций как условие
достижения старшеклассниками личностного результата в процессе работы
с публицистическим текстом на уроках русского языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ
Иргашева Т. Г. Обучение смысловой стороне предложения как основе
развития связной речи в языковом образовании учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Гордиенко О. В., Князева О. Ю. Творческие лингвистические конкурсы
как средство активизации творческого потенциала школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Виноградова А. В. Организация коммуникативной деятельности
старшеклассников при проведении устной работы по геометрии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Буняева О. С. Семантические особенности конструкций с глаголами
каузации перемещения объекта и возвратным местоимением себя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Коновалова П. В. Теоретические аспекты формирования прагматической
компетенции у младших школьников в процессе овладения игровыми
стратегиями на занятиях по иностранному языку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Филатова Е. А. Сущность и содержание понятия «формирование
познавательных стратегий» применительно к процессу обучения
иностранному языку младших школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Кирсанова М. А. Антипословицы с гендерным компонентом в современном
английском языке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Ли Чуньли. Образность фразеологизмов, описывающих лень человека,
в русском и китайском языках . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Кащук С. М. Изменение функции учителя / преподавателя в рамках
информатизации современного образования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Короткова М. В. Методика организации интерактивных уроков истории
для подростков в музейной практике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Демиденко Р. И. Потенциальные возможности учебной литературы
по отечественной истории XX века при реализации личностно-ориентированного
подхода в исследовательской деятельности учащихся 9 классов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Молотов К. С. Методика использования кинофильмов в 9-м классе . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Гудкова Т. В. Педагогические основы организации проектной деятельности
школьников на уроках истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Кравченко А. В., Талина Г. В., Хапалажева Э. А., Шушарина О. П.
О роли творческих конкурсов в системе подготовки современных школьников
(на примере творческих конкурсов по истории) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Маркова Т. В., Шевырева Т. В., Костенкова Ю. А. Компетентностный подход
в образовании учащихся с ограниченными возможностями здоровья . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
ИСКУССТВО В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Батаева Л. А. Критерии оценки развития композиционного мышления учащихся
художественной школы в процессе освоения искусства силуэта . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Таваколи Хадидже. Сравнительный анализ русского и голландского лексикосемантических
полей «Живопись» в функционально-стилевом аспекте . . . . . . . . . . . . . . . . .132
Се Юнхуэй. Господь дал нам глаза, чтобы видеть красоту . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Голуб А. А. Студенты-художники на педагогической практике
в 5–7 классах средней школы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138
Стр.5
СОДЕРЖАНИЕ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ И СОЦИОЛОГИЯ
Сейранян М. Ю. Социолингвистический аспект конфликтного взаимодействия.
Стили коммуникативного поведения участников конфликта . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Кузнецов В. В. Психологическое сопровождение приемного ребенка
в образовательном пространстве школы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
Гуслякова Н. И., Симонова М. Ж. Проблема индивидуализации обучения:
актуальный контекст исследования . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Землянская Е. Н., Ботова Л. М. Роль социальных и творческих проектов
обучающихся в развитии их лидерских качеств . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Азизова А. Р. Тренинг как метод разрушения этнокультурных стереотипов . . . . . . . . . . . . .155
Файзалиев Дж. Х., Назаров Дж. Ш. Формирование экономико-рачительного
отношения к результатам труда в творчестве таджикско-персидских
мыслителей средневековья . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Абдурахимов К. С. Жизнь и творчество Мир Сайида Али Хамадони . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Комили А. Ш., Файзалиев Дж. Х. Неприятие войн и призывы к миру
и толерантности – лейтмотив творчества таджикско-персидских
мыслителей Средневековья . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ
Горовая А. В. Историко-психологический анализ политического мировоззрения
Мартина Лютера (на примере произведения «О светской власти») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Фейзрахманова Т. Б. Воздвиженская сельскохозяйственная
школа Н. Н. Неплюева . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
Хохлова М. Ю. Развитие исторического образования в контексте становления
системы дворянских женских учебных заведений XIX – начала ХХ вв. . . . . . . . . . . . . . . . . . .176
Чапыгин И. В. Казачья эмиграция на территории Маньчжурии
в 1920–1945 гг. Некоторые итоги изучения темы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Дворецкая И. А., Симонова Н. В. Научная школа профессора
В. Ф. Семенова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
ТОЧКА ЗРЕНИЯ
Ильин Г. Л. Дошкольное образование в историческом контексте . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
ПАМЯТКА ДЛЯ АВТОРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Стр.6
CONTENTS
EDUCATIONAL POLICY
Delokarov K. H., Zhog V. I. Education and Crisis of Values of Modern Civilization . . . . . . . . . . . . . .9
Bychko V. E. Assessment of Efficiency of Internal Control at Developing School . . . . . . . . . . . . . .15
Soldatenko K. Yu. Partnership Between a Kindergarten and Parents of the Pre-School
Age Children in Bilingual Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Dorzhieva L. B. Methodological Basis of Development of Children Information
Associations in Contemporary Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
PEDAGOGICAL EDUCATION
Moreva N. A. The Role of Modern Lecture in the Training of Pre-School Teachers . . . . . . . . . . . . .26
PHYSICS, MATHEMATICS, INFORMATION TECHNOLOGY
Gilmiyarova S. G., Safin D. R. Learning of Modern Physics at High School . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Kaputkin D. E., Barysheva Z. P., Andreenko Yu. A. About Additional Training
in Physics for Pupils of Schools with Advanced Study of Foreign Languages
in the System of Continuous Education “School – University” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Knyazev V. N. Cosmomicrophysics in the Context of Superinteraction Concept . . . . . . . . . . . . . . .37
Ignatova O. G. Use of Distance Learning Technologies in the Training Teachers
of Computer Science and Mathematics (by the Example of the Course
«Differential Equations») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Ilyinskaya L. N. Implementation of Principles of the Education Level Differentiation
at Organizing of Students’ Independent Work at Pedagogical Institute on the Course
of Mathematical Analysis (on the Example of “Numerical Series”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Khamov G. G., Timofeeva L. N. About the Methods of Drawing up Some Types
of Tasks and Their Use as a Means of Organizing Students’ research Activity . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Kalinina T. V., Dmitriev Yu. A. Development of Students’ Creative Activity
at “New Information Technologies in Pre-School Education” Specialization Classes . . . . . . . . . . . . .51
Glotova M. Yu., Samokhvalova E. A. Formation of Informational
and Mathematical Competence at Implementing the Basic Discipline
of the Main Educational Program with Personality-Oriented Technologies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Mirzoev M. S., NizhnikovA. I. Training of Bachelors of Pedagogical Education
with the Profile “Computer Science” under the Implementation
of New Federal Educational Standards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
EDUCATIONAL RESEARCH
Aleshnikova E. L. The Formation of Value Orientation as an Essential Condition
to Achieve Personal Results for Senior Pupils While Working with Publicistic Texts
at Russian Lessons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Irgasheva T. G. Teaching of Notional Side of the Sentence as the Base
of the Developing Pupils’ Coherent Speech in the Linguistic Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Gordienko O. V., Knyazeva O. Yu. Creative Linguistic Competitions as a Means
of Enhancing Pupils’ Creative Potential . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Стр.7
CONTENTS
Vinogradova A. V. Communicative Activity Organization of Senior Pupils at Carrying
out Oral Work in Geometry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Bunyaeva O. S. Semantic Peculiarities of Constructions with Verbs of Causation
of Object Movement and with Reflexive Pronouns Itself in Designs to Itself,
from Itself . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Konovalova P. V. Theoretical Aspects of Pragmatic Skills Formation
in the Process of Game Strategy Acquisition by Young Learners
in Foreign Languages Learning. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Filatova E. A. Essence and Contents of the Notion “Formation
of Cognitive Strategies” Concerning the Process of Foreign Language Teaching
for Younger Learners . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Kirsanova M. A. Anti-Proverbs with Gender Component
in the Modern English Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Li Chunli. The Imagery of Phraseological Units Describing Human Laziness
in Russian and Chinese Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Kaschuk S. M. Changes of Teacher’s Educational Function under Computerization
of Modern Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Korotkova M. V. Methods of Organizing Interactive History Lessons
for Teenagers in Museum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Demidenko R. I. The Potentiality of Educational Literature on Russian History
of 20th
Century in Realization of Personality-Oriented Approach
in Research Activities for the Pupils of 9th
Molotov K. S. Methods of Using Movies at 9th
Classes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Classes’ Lessons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Gudkova T. V. Pedagogical Foundations of Project Activity Organization for Pupils
at the Lessons of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Kravchenko A. V., Talina G. V., Khapalazheva E. A., Shusharina O. V.
About the Role of Creative Competitions in the System of Pupil’s Training
(by the Example of Creative Competitions in History) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Markova T. V., Shevireva T. V., Kostenkova Yu. A. Competency Building Approach
in Education of Pupils with Disabilities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
ART IN EDUCATIONAL ACTIVITY
Bataeva L. A. Criteria for Evaluation of Compositional Thinking Development
by Pupils of Art School in the Process of Art Silhouette Acquisition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Tavakoli Khadije. Comparative Analysis of Russian and Dutch Lexical-Semantic Fields
of Painting in the Functional and Stylistic Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
Xie Yong Hui. May God Give You Eyes, So You Can See the Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Golub A. A. Art Students Doing their Teaching Practice
in the Middle School, Forms 5–7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
PEDAGOGICAL PSYCHOLOGY AND SOCYOLOGY
Seyranyan M. Yu. Sociolinguistic Aspect of Conflict Interaction. Styles
of Communications Behavior of Conflict Parties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Kuznetsov V. V. Psychological Support of an Adopted Child
in the School Educational Environment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
Стр.8
CONTENTS
Guslyakova N. I., Simonova M. Zh. The Problem of Individualization of Learning:
the Actual Context of Study . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Zemlyanskaya E. N., Botova L. M. The Role of Students’ Social and Creative Projects
for Developing their Leadership Skills . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
Azizova A. R. Training as a Method of Breaking Ethno-Cultural Stereotypes . . . . . . . . . . . . . . . . .155
Fayzaliev J. Kh., Nazarov J. Sh. Formation of economical and efficient relation
to labor outcome in works of tajik-persian thinkers of medieval . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Abdurahimov K. S. Mir Sayid Ali Hamadoni’s Life and Creative Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Komili A. Sh., Fayzaliev J. Kh. Wars Rejection and Calls for Peace and Tolerance
as a Leitmotif of Works of Tajik-Persian Thinkers of Medieval . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
QUESTIONS OF HISTORY
Gorovaya A. V. The Historical and Psychological Analysis of Martin Luther’s Political
Worldview (by the Example of the Work “About Temporal Power”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Feyzrakhmanova T. B. N. N. Nepluev’s Vozdvizhensk Agriculture School . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
Khokhlova M. Yu. Development of History Education in the Context
of Noble Women`s Education in the 19th
– Beginning of 20th
Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176
Chapygin I. V. Cossack Emigration in Manchuria in 1920–1945.
Some Results of the Study . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Dvoretskaya I. A., Simonova N. V. Professor V. F. Semenov’s
School of Thought . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
POINT OF VIEW
Ilyin G. L. Preschool Education in the Historical Context . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
INFORMATION ABOUT THE AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196
MEMO FOR THE AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Стр.9