ISSN 1819-463X
Наука и Школа
№ 4, 2013
ОБЩЕРОССИЙСКИЙ НАУЧНЫЙ ЖУРНАЛ
ПО ПЕДАГОГИКЕ, ПСИХОЛОГИИ, ИСТОРИИ
Зам. главного редактора: С. В. Матросов
Редакционный совет:
В. И. Данильчук, член-корреспондент РАО, доктор педагогических наук
А. Н. Джуринский, член-корреспондент РАО, доктор педагогических наук
В. Л. Матросов, академик РАН, академик РАО, доктор физико-математических наук
Н. Д. Никандров, академик РАО, доктор педагогических наук
А. В. Усова, академик РАО, доктор педагогических наук
Редакционная коллегия:
В. Ф. Чертов (председатель), Г. А. Артамонов (зам. председателя),
В. В. Маландин (зам. председателя), Н. С. Пурышева, Д. А. Исаев,
В. И. Жог, Е. А. Леванова, В. Н. Князев, Г. М. Чернобельская,
В. А. Славина, О. П. Шушарина.
Состав редакции:
Выпускающий редактор – Г. В. Альперина
Верстальщик – Н. И. Лисова
Издание зарегистрировано в Комитете РФ по печати.
Свидетельство о регистрации № 014427 от 1 февраля 1996 г.
Адрес редакции: 117571, Москва, пр-т Вернадского, д. 88, комн. 446
Телефон/факс: 8 (499) 730-38-61, e-mail: naukaishkola@mail.ru
Сайт журнала: www.nauka-i-shkola.ru
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
Назаренко М. А. Особенности интеграции вуза в социокультурное пространство
малого города (на примере г. Дубна Московской области) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
Хроменков П. А. Программно-технологическое обеспечение педагогического
образования студентов вуза на основе межнаучной коммуникации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Азизова А. Р. Современное состояние научного решения проблемы
профессиональной готовности учителей к этнокультурному образованию . . . . . . . . . . . . . . . .16
Белова Н. А. Проблемы вузовской методической подготовки учителя
русского языка к осуществлению профессиональной деятельности
в условиях полиэтнического образовательного пространства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
Никитина Е. О. Электронные учебники как средство обучения в эпоху
информатизации образования. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Уткина О. Н. Интерактивные средства на уроках истории как инструмент
изложения результатов исследований . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Шпигун А. В. Анализ динамики формирования профессиональных компетенций
будущих специалистов в области защиты информации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Машкина А. В. Структурно-функциональный анализ социальных сетей Интернета . . . . . . . .28
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
Геро И. К. Методы и приемы работы с артефактами как потенциальными
источниками духовно-нравственного воздействия на учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Щербатых Л. Н. Теоретические и прикладные аспекты выявления
лингвистически одаренных школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Житниковская А. С. Обособление как прием усложнения структуры предложения . . . . . . . .40
Малыгина Г. Е. Содержание и семантическая структура концепта
‘темпоральность’ в мифологическом и ветхозаветном миросозерцании . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Мехди Нассири. Культурная семантика русских и персидских фразеологизмов
с компонентом нога . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Шарафутдинова Н. С. Способы создания кратких вариантов терминов
в немецком языке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Кунцевич Л. В. Динамика появления и развития псевдоанглицизмов
в немецком языке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Бухтеева Е. Е. Задачный подход в планировании учебной ситуации
при изучении иностранного языка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Сморчков С. С. Воспитательные возможности социальной рекламы
в иноязычном образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Кирсанова К. Г. Актуализация теоретических вопросов методической
реализации изучения лирического произведения на иностранном языке
на занятиях в высшей школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Стр.3
СОДЕРЖАНИЕ
Василенко А. В. Психолого-педагогические условия развития пространственного
мышления учащихся . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Щербатых С. В. Особенности организации и проведения элективных
стохастических курсов в контексте профильного обучения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Товарниченко Л. В., Кенжалиева С. З., Данилова Н. А. Из опыта организации
обучения математике студентов первого курса экономических направлений . . . . . . . . . . . . .77
Гасанов Р. А. Некоторые условные соглашения в курсе алгебры . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Кузина Н. Г., Сидорова Н. В. Формирование информационной культуры
студентов физико-математических специальностей педагогических вузов
при обучении решению задач элементарной математики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Барышева З. П. Гуманитарный аспект обучения физике учащихся школ
с углубленным изучением иностранных языков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Масленникова Ю. В. Формирование естественнонаучного мировоззрения
учащихся гимназии на раннем этапе обучения физике и астрономии в 5–6 классе. . . . . . . . .89
Опарина С. А. Методические особенности изучения генетических связей
в школьном курсе неорганической химии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Кузьмина Г. В., Наренова С. М. Пути повышения эффективности экологического
образования на занятиях органической химии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Карасова И. С., Иванова Е. Ю. Фундаментальные понятия предметной области
«Естествознание» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Андреева Т. В. Применение элементов дизайна при проведении элективных
курсов в предмете «Технология» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Грачева М. О. Прагматический аспект телевизионного репортажа как жанра
журналистского дискурса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Кулёмин А. С. Организация восстановления в процессе тренировки . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Поцелуев А. А., Юдин Б. Д. Влияние занятий физическими упражнениями
на физическую подготовленность младших школьников с избыточным весом . . . . . . . . . . .112
Кухтерина А. Н. Иерархия и классификация мотивов участия подростков
в тренировочно-соревновательной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Демиденко Р. И. Психолого-педагогические основы организации
исследовательской деятельности девятиклассников на основе личностно
ориентированного подхода . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Фадеева Е. Р. Проблема формирования познавательной активности детей
старшего дошкольного возраста в рисовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Гурвиц В. Н. Развитие творчества у детей старшего дошкольного возраста
в художественном конструировании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Коротких О. В. Игрушка как образ традиционной культуры и средство духовнонравственного
воспитания ребенка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
Зубань В. М. Художественный вкус как составляющая эстетического
воспитания школьников . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Гасанова Г. Ф., Веретенникова Л. К. Особенности формирования
познавательных компетенций младших школьников в группе продленного дня . . . . . . . . . . .136
Стр.4
СОДЕРЖАНИЕ
ВОПРОСЫ ПСИХОЛОГИИ И ВОСПИТАНИЯ
Иовлева Т. Е., Рудомазина В. М. Проявление тревожности
младших школьников в сюжетах сочиненных сказок. Возможности
и ограничения приема сочинительства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Башанаева Г. Г. Методологические предпосылки формирования теории
саногенного мышления в работах зарубежных психологов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Бахчиева О. А. Подходы к определению понятия нравственности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .147
Баасанхуу Энхмаа. Сравнительный анализ ценностных ориентаций учащихся
школ Монголии и России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154
Серякова С. Б., Галакова О. В. Программное обеспечение развития социальной
компетентности младших школьников во внеурочной деятельности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Власов С. С. Характер модернизации как фактор, влияющий на особенности
деловой культуры современного предпринимательства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ
Федина Т. А. Польский вопрос во французско-русских отношениях
в 1830–1840 гг. (по дипломатическим донесениям посла Франции
в России барона Проспера де Баранта) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
Вишняков К. А. Учение о человеке в философии Игнатия Брянчанинова . . . . . . . . . . . . . . .168
Камари Д. М. Ветхий Завет и дореволюционные учебники по истории
Древнего Востока . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Чапыгин И. В. Забайкальское казачество в эмиграции на территории СевероВосточного
Китая (Маньчжурии) в 1920–1930-е гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
Исмаилов А. И. 1943 год в жизни генерала Сабыра Рахимова (к 70-летию
присвоения ему воинского звания «генерал-майор») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Соколова Е. О. Становление и развитие школ с углубленным изучением
предметов художественно-эстетического цикла в Республике Беларусь . . . . . . . . . . . . . . . . .180
Беседина А. А. Этапы развития сети школ здоровья в Европе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Смирнов А. В., Смирнов С. А. Роль личности С. Е. Каменецкого в истории
развития образовательной среды и средств обучения физике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
ВОПРОСЫ ЭКОНОМИКИ
Ирниязов Б. С. Вопросы развития исламских финансовых институтов в России . . . . . . . . .192
СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
ПАМЯТКА ДЛЯ АВТОРОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Стр.5
CONTENTS
EDUCATIONAL POLICY
Nazarenko M. A. The Peculiarities of Institute of Higher Education Integration Into
Social and Cultural Space of A Small City (On the Example of the City of Dubna
in Moscow Region) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
PEDAGOGICAL EDUCATION
Kromenkov P. A. Program and Technological Provision of University Students’
Pedagogical Education on the Basis of Interscientific Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Azizova A. R. Contemporary Conditions of Scientific Resolution of Professional
Preparing of Teachers for Ethnocultural Education Problem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Belova N. A. Problems in High School Methodology of Russian Language
Teachers’ Training for the Implementation of Professional Activities
in the Conditions of Polyethnical Educational Space . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
INFORMATION TECHNOLOGY
Nikitina E. O. Electronic Textbooks as a Means of Learning in the Era of Informatization
of Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Utkina O. N. The Interactive Means at the Lessons of History as a Tool of Presenting
the Results of Research . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Shpigun A. V. Analysis of Dynamics of Formation of Future Specialists’ Professional
Competences in the Sphere of Information’s Defence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Mashkina A. V. Primary Functions of Social Networks on the Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
EDUCATIONAL RESEARCH
Gero I. K. Methods and Devises of the Work with Artefacts as Potential Sources
of the Spiritual and Moral Influence on Schoolchildren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Shcherbatykh L. N. Theoretical and Applied Aspects of Identifying
Linguistically Gifted Pupils . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Zhitnikovskaya A. S. Detachment as a Method of Sentence Complication . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Malygina G. E. Content and Semantics of 'Temporality' Concept Structure
in Mythological Old Testament World View . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Mehdi Nassiri. Cultural Semantics of Russian and Persian Phraseology
with Component “Leg” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Sharafutdinova N. S. The Ways of Short Term Formation in the German Language . . . . . . . . . . .53
Kuntsevich L. V. Dynamics of Appearance and Development of Pseudoanglicisms
in the German Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Bukhteeva E. E. A Task Planning Approach in the Learning Situation
for Language Learning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Smorchkov S. S. Educational Possibilities of Public Service Advertising
in Foreign Language Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Kirsanova K. G. Updating the Theoretical Issues of the Methodical Study
of Lyrical Work in a Foreign Language in the Classroom in High School . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Vasilenko A. V. Psychology and Pedagogical Framework for Development of Spatial
Thinking of Students . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Стр.6
CONTENTS
Shcherbatykh S. V. The Peculiarities of Organizing and Carrying out the Elective
Stochastic Courses in the Context of Profile Teaching . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Tovarnitchenko L. V., Kenzhalieva S. Z., Danilova N. А. From the Experience
of Mathematical Training Organization for the 1st
Year Students
of the Economical Specialties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Hasanov R. A. Some Optional Agreements in the Course of Algebra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Kuzina N. G., Sidorova N. V. Formation of Information Culture of Students of Physical
and Mathematical Specialties of Pedagogical Higher Education Institutions when
Training in the Solution of Problems of Elementary Mathematics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Barysheva Z. P. Humanitarian Aspect of Teaching Physics to Students of Foreign
Language Specialized Schools . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Maslennikova Yu. V. The Formation of Natural Scientific Worldview of Gymnasium
Students at an Early Stage of Teaching Physics and Astronomy in the 5–6 Forms . . . . . . . . . . . . .89
Oparina S. A. Methodical Features of the Study of the Genetic Connections
in the School Course of Inorganic Chemistry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Kuzmina G. V., Narenova S. M. Ways of Increase of Efficiency of Ecological Education
at the Classes of Organic Chemistry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Karasova I. S., Ivanova E. Yu. Fundamental Concepts of the Subject Area
of “Natural Science”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Andreyeva T. V. The Use of Design Elements during Elective Courses in the Subject
of “Technology” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Gracheva M. O. The Pragmatic Aspect of TV Reportage as a Genre
of Journalistic Discourse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Kulemin A. S. Organization of Relaxation During Training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Potseluev A. A., Yudin B. D. The Influence of Physical Exercises on the Physical
Preparedness of Junior Pupils with Obesity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Kukhterina A. N. Hierarchy and Classification of Motives Participation Teenagers
in Training-Competitive Activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Demidenko R. I. Psychological and Pedagogical Bases of the Organisation
of Research Activities of Nineth-Form Schoolchildren on the Basis
of the Personality Oriented Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Fadeeva E. R. Problems of Formation of Cognitive Activity Preschool Children
in Drawing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Gurvits V. N. Development of Creativity in Children of Preschool Age
in the Artistic Designing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Korotkikh O. V. Toys as an Image of the Traditional Culture and a Means of Children’s
Spiritual and Moral Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
Zuban V. M. The Artistic Taste as a Component of Aesthetic Education
of Schoolchildren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Gasanova G. F., Veretennikova L. K. Peculiarity of Primary School Pupils’ Cognitive
Competence Forming in Extended Day Class . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Стр.7
CONTENTS
QUESTIONS OF PSYCHOLOGY AND EDUCATION
Iovleva T. E., Rudomazina V. M. Manifestation of Anxiety of Younger Pupils
in the Subjects Composed Fairy Tales. Possibilities and Limitations
of the Method of Writing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Bashanaeva G. G. Methodological Premises of the Theory of Sanogen Thinking
Formation in the Foreign Psychologists’ Works . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Bakhchiyeva O. A. Approaches to Definition of Concept of Moralilty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .147
Баасанхуу Энхмаа. Comparative Analysis of Value Orientations of Students
of Schools of Mongolia and Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154
Seryakova S. B., Galakova O. V. The Software Development
of the Social Competence of the Younger Schoolchildren in Extracurricular Activities. . . . . . . . . . .156
Vlasov S. S. The Character of Modernization as a Factor Influencing the Specific
Features of Business Culture of the Modern Enterprise . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160
QUESTIONS OF HISTORY
Fedina T. A. The Polish Question in the French-Russian Relations
in the 1830–1840 Years (Over the Diplomatic Dispatches of the Ambassador of France
to Russia Prosper de Barante) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
Vishnyakov K. A. Doctrine about the Person in Philosophy of Ignatiy Bryanchaninov . . . . . . . . . .168
Kamari D. M. The Old Testament and the Prerevolutionary Textbooks
of History of the Ancient East . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Chapygin I. V. Emigration of Transbaikalian Cossacks to the Territory of North-East
China (Manchuria) in 1920–1930 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
Ismailov A. I. The Year of 1943 in the Life of General Sabyr Rahimov
(on the occasion of the 70th
anniversary of the conferment of the rank
“Major General” to him) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Sokolova Е. О. Formation and Development of Schools with Enhanced Study
of Fine Arts and Aesthetics in the Republic Of Belarus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
Besedina A. A. The Stages of Development of Health Schools Net
In Europe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Smirnov A. V., Smirnov S. A. The Role of S. E. Kamenetskiy Personality
in the Evolution of Educational Environment and Physics Teaching Tools . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
QUESTIONS OF ECONOMICS
Irniyazov B. S. Issues of Development of Islamic Financial Institutes in Russia . . . . . . . . . . . . . .192
INFORMATION ABOUT THE AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
MEMO FOR THE AUTHORS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Стр.8