Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634699)
Контекстум
.
Театр

Театр №3 2018 (108,00 руб.)

0   0
Страниц208
ID586629
АннотацияЖурнал «Театр» — старейший из ныне существующих российских журналов о сценическом искусстве. Он начал выходить в середине 30-х годов. За эти долгие годы он пережил несколько радикальных обновлений, в каждом из которых отражалась новая историческая эпоха — от сталинизма до оттепели и перестройки, но во всех эпохах он оставался главным медийным ресурсом о театре. В 2010 году после двухлетнего перерыва СТД РФ решил возродить «Театр.».
Театр .— 2018 .— №3 .— 208 с. — URL: https://rucont.ru/efd/586629 (дата обращения: 24.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Журнал «Театр» — старейший из ныне существующих российских журналов о сценическом искусстве. <...> Он начал выходить в середине 30-х годов. <...> За эти долгие годы он пережил несколько радикальных обновлений, в каждом из которых отражалась новая историческая эпоха — от сталинизма до оттепели и перестройки, но во всех эпохах он оставался главным медийным ресурсом о театре. <...> В 2010 году после двухлетнего перерыва СТД РФ решил возродить «Театр. <...>
Театр_№3_2018.pdf
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.6
Театр_№3_2018.pdf
ТЕАТР июнь 2018, № 34 издается с 1930 года в 1990—2000-е выходил с перерывами возобновлен в октябре 2010 года Учредитель издания — Союз театральных деятелей Российской Федерации Главный редактор — Марина Давыдова Заместитель главного редактора — Олег Зинцов Выпускающий редактор — Ада Шмерлинг Редактор — Алла Шендерова Обозреватель — Ника Пархомовская Cпециальный зарубежный корреспондент — Камила Мамадназарбекова Дизайнер — Наталья Агапова Руководитель фотослужбы — Мария Захарова Исполнительный директор — Дмитрий Мозговой Помощник директора — Евгения Баландина Директор по распространению — Дмитрий Лисин Издание журнала осуществлено при поддержке Фонда Михаила Прохорова Благодарим за поддержку «Интеллектуальный клуб 418» Журнал зарегистрирован в Федеральном агентстве по печати и массовым коммуникациям ПИ N77-1621 от 28.01.2000 ISSN 0131-6885 Адрес редакции для почты: 107031, Москва, Страстной бульвар, 10, комн. 38 тел.: (495) 650 28 27, 650 95 22 e-mail: info@oteatre.info teatr.moscow@gmail.com www.oteatre.info Индекс журнала в объединенном каталоге «Пресса России» — 13150 Журнал «Театр» распространяется во всех отделениях СТД РФ. В Москве журнал можно приобрести и оформить подписку с получением вышедших номеров в редакции.
Стр.3
002 Summary This issue of the journal is fully devoted to Mikhail Ugarov. The playwright, theater director, co-founder and artistic director of the Moscow Teatr.doc, the ideologist of the «new drama» movement has recently departed from us. He was a man whose artistic activity over the past 20 years has influenced not only the development of theatrical art in Russia, but also changed the role of the theater as a social institution that contributes to the formation of civil society in our country. The issue consists of several sections, which correspond to certain aspects of the life and work of Mikhail Ugarov. It opens with an article by the editorin-chief Marina Davydova, in which she compares the system of Mikhail Ugarov with the famous Stanislavsky system. There's also a large interview with him that he gave Alla Shenderova in 2007 for the collective edition of works of the Institute of Art Studies. However the interview was eventually excluded from the edition under the pretext of «a small significance of the hero». Next comes the corpus of texts under the general title «Playwrights about the playwright.» It includes memories of colleagues and students of Mikhail Ugarov, and most importantly, reflections on his creative method and the search for a new language, new characters and a new theatrical aesthetics in general. The section contains the texts of the leading playwrights that were part of the Teatr.doc circle: Dmitry Bogoslavsky, Natalia Vorozhbit, Alexander Vartanov, Mikhail Durnenkov, Vyacheslav Durnenkov, Herman Grekov, Yevgeny Kazatchkov, Yuri Muravitsky, Ekaterina Narshi, Valery Pecheykin and Lyubov Stryzhak. The section «Provincial Stage. Beginning» gives an idea of the first steps of the future reformer of the Russian theater, and then only a young provincial from Arkhangelsk, who obtained an actor's job in Kirov's Youth Theater in 1978. At that time the head of the theater was Vladimir Urin, now the head of the Bolshoi Theater, and Alexander Borodin, who later headed the RAMT in Moscow, was its director. Театр. № 34
Стр.4
003 Summary In Anna Banasyukevich's big article you can read how Mikhail Ugarov's plays were incarnated on the stage. The dramaturgy of Mikhail Ugarov through the eyes of the directors is represented in a series of conversations with the directors of his plays — Alexander Galibin, Vladimir Mirzoyev, Vladimir Mikhelson and Semyon Aleksandrovsky. The theme is taken up by the actor Vladimir Skvortsov, which was starring in the legendary performance of Mikhail Ugarov «The Oblom off». The critic Nika Parkhomovskaya recalls Alexander Galibin's performance «Urban Romance» based on Ugarov's play «The Ragamuffin», which became a notable event in St. Petersburg in the mid-1990s. Marina Razbezhkina, the head of the Documentary Film School, where Mikhail Ugarov taught with her, wrote the preface to the «Pedagogics» section. Former students of the DFS specially prepared for the publication in THEATER. the notes of Mikhail Ugarov's lectures and the curricula formulated by him. Students of the Russian State University for the Humanities shared with the journal «The fabulous joys of life», they got from Mikhail Ugarov, and the director Zarema Zaudinova shared her experience of studying in his «Anti-School». The well-known human rights activist Zoya Svetova argues about the political theater and the role of Teatr.doc in the development of civil society in the article «What is «the appeal to the norm» according to Mikhail Ugarov». In this section there is also the text «Russian Teatr.doc and Hungarian «Kretakor»: the basement is important» by the theater scholar Natalia Yakubova, who compares the experience of the protest theater in Russia and in Hungary. In the section of «Theatrical Theory», the culture studies scholar Ilmira Bolotyan presents the first draft of the «Anti — Dictionary» by Ugarov, which contains the terms and expressions that were important for his theater practice. They came into use thanks to him and really changed spectators’ and actors' optics, because they were tested in numerous seminars, readings and productions. Anastasia Lobanova in the article «How to work with the documentary text» talks about the verbatim and the play-writing technologies laid down by the founders of the Teatr.doc Elena Gremina and Mikhail Ugarov. Christina Matvienko in the article «The Society of the Performance» according to Mikhail Ugarov» analyzes the laboratory activities realized within the framework of the festival «New drama» and in Teatr.doc. In her opinion, they became a natural response to the inability to do something new in stationary theaters for public money. When the issue was made up in pages, Elena Gremina, a playwright, co-founder and head of Teatr.doc also died. She followed her husband Mikhail Ugarov on May 16, fortyfive days after his death. The text of Elena Kovalskaya «You must write» — is placed instead of the afterword. Театр. № 34
Стр.5
004 Содержание 005 Марина Давыдова Елене Греминой: письмо в иные края ИнТЕрвью С ГлавныМ ГЕроЕМ 010 алла Шендерова вербатим неопубликованный ДраМаТурГИ о ДраМаТурГЕ 026 александр вартанов Энергия заблуждения 028 Михаил Дурненков Постановка взгляда 030 вячеслав Дурненков Каминг-аут 032 юрий Муравицкий разговор о терминах 034 Екатерина нарши некоторые рабочие алгоритмы М.ю. 035 наталья ворожбит учитель 037 Дмитрий Богославский Шанс для каждого 038 Евгений Казачков Главный герой 040 Герман Греков Дневник 042 валерий Печейкин Музыка с небес 043 люба Стрижак Мы не описаны ПровИнцИальная СцЕна. начало 050 ника Пархомовская Кировский ТюЗ: из актеров в завлиты 053 олег лоевский Происхождение свободы ПьЕСы уГарова на СцЕнЕ 060 анна Банасюкевич четыре интервью с режиссерами: александр Галибин, владимио Мирзоев, владимир Михельсон, Семен александровский 078 ника Пархомовская романс с элементами джаза 081 владимир Скворцов Как угаров стал режиссером ПЕДаГоГИКа 086 Марина Крапивина Фабулическая радость жизни: выдержки из беседы Михаила угарова со студентами рГГу 090 Марина разбежкина Школа документального кино: предисловие 092 Даша Демура Школа документального кино: задания студентам 102 Дина Баринова Школа документального кино: записи, сделанные на лекциях 106 Зарема Заудинова что такое «антишкола» Михаила угарова Театр. № 34 116 наталья якубова российский Театр.doc и венгерский «Кретакор»: подвал — это важно ТЕаТральная ТЕорИя 122 Ильмира Болотян антисловарь Михаила угарова 132 Кристина Матвиенко «общество спектакля» по Михаилу угарову 137 анастасия лобанова Как работать с документальным текстом уГаров в жж И ПИСьМах 144 живой журнал Михаила угарова Предисловие Елены Ковальской 192 Саша Денисова любовь-позиция: угаров в письмах и комментариях ПоСлЕСловИЕ 200 Елена Ковальская вы должны писать ГражДанСКоЕ оБщЕСТво 112 Зоя Светова что такое «апелляция к норме»
Стр.6