журнал о театре www.oteatre.info П Е РФОРМА НС С О В Р ЕМЕ Н Н А Я П Р А К Т И К А Я Н ФА Б Р / Д Н Е В Н И К И И С Т О Р И Я Т Е О Р И Я № 29 стр. 196 ТЕАТР апрель 2017, № 29 издается с 1930 года в 1990—2000-е выходил с перерывами возобновлен в октябре 2010 года Учредитель издания — Союз театральных деятелей Российской Федерации Главный редактор — Марина Давыдова Заместитель главного редактора — Олег Зинцов Выпускающий редактор — Ада Шмерлинг Редактор — Алла Шендерова Редактор — Валерий Золотухин Cпециальный зарубежный корреспондент — Камила Мамадназарбекова Дизайнер — Наталья Агапова Руководитель фотослужбы — Мария Захарова Исполнительный директор — Дмитрий Мозговой Помощник директора — Дарья Шмелькина Директор по распространению — Дмитрий Лисин в журнале использован шрифт Graphik из коллекции type.today Издание журнала осуществлено при поддержке Фонда Михаила Прохорова и Министерства культуры Российской Федерации Благодарим за поддержку «Интеллектуальный клуб 418» Журнал зарегистрирован в Федеральном агентстве по печати и массовым коммуникациям ПИ N77-1621 от 28.01.2000 ISSN 0131-6885 Адрес редакции для почты: 107031, Москва, Страстной бульвар, 10, комн. 38 тел.: (495) 650 28 27, 650 95 22 e-mail: info@oteatre.info teatr.moscow@gmail.com www.oteatre.info Индекс журнала в объединенном каталоге «Пресса России» — 13150 Журнал «Театр» распространяется во всех отделениях СТД РФ. <...> It is the book by the German expressionist Lothar Schreier “Crucifixion” TEXT 196 JAN FABRE NIGHT DIARIES THEATRE. with permission of the author publishes for the first time excerpts from the diaries of a prominent Belgian artist, director and performer 004 СПЕЦПРОЕКТ 166 НАТАЛЬЯ АГАПОВА, ВАЛЕРИЙ ЗОЛОТУХИН ЧТЕНИЕ С ЛИСТА 174 МАША СИДОРОВИЧ ЭКСПРЕССИОНИСТСКИЙ ОПЫТ НОТАЦИИ <...>
Театр_№1(29)_2017.pdf
ТЕАТР
апрель 2017, № 29
издается с 1930 года
в 1990—2000-е выходил с перерывами
возобновлен в октябре 2010 года
Учредитель издания
— Союз театральных деятелей
Российской Федерации
Главный редактор
— Марина Давыдова
Заместитель главного редактора
— Олег Зинцов
Выпускающий редактор
— Ада Шмерлинг
Редактор
— Алла Шендерова
Редактор
— Валерий Золотухин
Cпециальный
зарубежный корреспондент
— Камила Мамадназарбекова
Дизайнер
— Наталья Агапова
Руководитель фотослужбы
— Мария Захарова
Исполнительный директор
— Дмитрий Мозговой
Помощник директора
— Дарья Шмелькина
Директор по распространению
— Дмитрий Лисин
в журнале использован шрифт Graphik
из коллекции type.today
Издание журнала
осуществлено при поддержке
Фонда Михаила Прохорова
и Министерства культуры
Российской Федерации
Благодарим за поддержку
«Интеллектуальный клуб 418»
Журнал зарегистрирован
в Федеральном агентстве по печати
и массовым коммуникациям
ПИ N77-1621 от 28.01.2000
ISSN 0131-6885
Адрес редакции для почты:
107031, Москва,
Страстной бульвар, 10, комн. 38
тел.: (495) 650 28 27, 650 95 22
e-mail: info@oteatre.info
teatr.moscow@gmail.com
www.oteatre.info
Индекс журнала
в объединенном каталоге
«Пресса России» — 13150
Журнал «Театр» распространяется
во всех отделениях СТД РФ.
В Москве журнал можно
приобрести и оформить подписку
с получением вышедших номеров
в редакции.
Стр.3
002
Summary
Performance/Theory
062
008 LyudmiLa Bredikhina
on The TheaTricaLiTy of Performance
and The PerformaTiviTy of TheaTre
TheaTre. offers readers a brief history
of Performative studies, and deals with
the notion of performativity in contemporary
art including theatre
022
TheaTre. interviewed the famous German theatre
critic, author of one of the most important books
on the theory of performativity, about meaning
she invests in the concepts of “theatre”
and “theatre studies”
vLadisLav TarnoPoLsky
erika fischer-LichTe:
WhaT comes afTer "PosT"?
028
does the practice of documentation influence the
event of the performance and is the documentation
manipulative? TheaTre. offers a brief and far from
exhaustive overview of what Western criticism and
scholarship think of the “performance/document”
issue
marina israiLova
Performance and iTs documenTaTion
036
TheaTre. analyzes playback theatre, a strange
performative practice that emerged in the 1970-ies
at the crossroads of theatre, psychology
and happening
inna rozova
PLay iT Back!
Performance/hisTory
TheaTre. publishes the manifesto little known
in russia of the two influential figures of the avantgarde.
it has anticipated, like many manifestos
of the 1920-ies, the performative turn, which
happened in european art in the 1960-ies
The preface of konstantin dudakov-kashuro
raouL haussmann, LaszLo Peri.
The Tasks of PrÉ TheaTre
066
in musicology performative turn happened later than
in other humanities. TheaTre. analyzes the details
of this turn
anTon sveTLichny
hoW To do ThinGs WiTh music
080
one of the main properties of performativity
is shifting of perception. a political gesture that
becomes art is one of the most significant aspects
of such shifting. TheaTre. finds the point
of institutionalization of a political gesture as art
and traces the prehistory and the consequences
of this event
kaTerina vahramTseva
hoW PoLiTics Was recoGnized as arT
088
TheaTre. decided to recall a few events from
the recent history, which in the new context of today
look like a harbinger of performativity in russian
theatre
ada shmerLinG
Pioneers and heroes
098
The relationship of the soviet kinetic art with
diverse theatre genres is obvious and little studied
at the same time. TheaTre. describes the most
interesting stage experiments of kinetic artists
and analyses how they influenced the soviet
theatre
zinaida sTaroduBTseva
sovieT kineTic arT: cyBerTheaTre,
PLay LaByrinTh and oTher forms
of TheaTricaLiTy
Performance/modern PracTice
050 Boris faLikov
kruchenykh, maLevich and maTyushin:
“an inTricaTe Game”
110
vsevolod Lisovsky brought performativity
in the most nutritious theatrical mycelium
of moscow, Teatr.doc. TheaTre. analyzes
the interplay between documentary theatre
and performativity
oLeG zinTsov
commissar Lisovsky in 2017
The opera “victory over the sun” is the first
eschatological performance in the history
of world theatre. This is not just an interesting
stage experiment, but also an occult one that
was supposed to help mankind to make a decisive
step towards a new future. TheaTre. is trying
to figure out whose ideas inspired the creators
of the opera
Стр.4
003
Summary
116
The booklets are not produced for the works of Tino
sehgal and there are no explications on the walls and
no memorabilia available in museum shops. instead
of tickets there are prints on hands that won’t last
a day. TheaTre. explains why sehgal does not like
so much any records of his work
eLena Gordienko
Tino sehGaL: a consTrucTed siTuaTion
120
The columnist of TheaTre. attended two
completely different versions of the same
spectacle “in Guests. europe” of the group
rimini Protokoll in order to get sure: the word
“performance” in this case is inappropriate.
as well as the terms “role play” and "psychological
training"
nika Parkhomovskaya
TaBLe TaLk as a TheaTre GuesT
126
TheaTre. talks about the spectacle cantos
of semyon alexandrovsky, alexei sumak,
Teodor currentzis and ksenia Peretrukhina,
one of the main events of the past year,
in which all components — directing, music,
design, the score of the performers and the score
of the existence of audience — are not separable
from one another and are equally important
aLLa shenderova
Pound-Promenade
130
TheaTre. analyzes how the spectacle of the
khabarovsk youth Theater, based on a careful
delivery of an authentic literary text by Peter Weiss,
has become the most radical performance
of the russian stage lately
andrei Pronin
“invesTiGaTion”:
a seLf-PorTraiT afTer The BaTTLe
138
TheaTre. decided to ask a successful artist,
architect, designer of the russian Pavilion
at the venice Biennale (2009), what sort
of power invariably draws her to theatre
144
aLLa shenderova
six smaLL kiTchen conversaTions
WiTh kaTya Bochavar
156
Performativity of space is one of the main themes
in the works of many contemporary artists.
TheaTre. ruminates how the space by itself
masterminds both a performance and an impression
of a viewer, giving the examples of the works
of anish kapoor, James Turrell, olafur eliasson
and ann veronica Janssens
vera senkina
come and Be invoLved
sPeciaL ProJecT
166
There’s the point where the history of the twentieth
century literature intersects with the history
of graphic design. it happens when the scores
of the performances of poets or actors relay through
graphics the intonation of speech and also gestures,
rhythms and mise-en-scenes. natalia agapova
and valery zolotukhin review five books, which
transmit by different means the characteristics
of live performances of a poem, or a play.
masha sydorovych examines one of the main
graphic works in the genre of the score of the play.
it is the book by the German expressionist
Lothar schreier “crucifixion”
siGhT-readinG
TexT
196 Jan faBre
niGhT diaries
TheaTre. with permission of the author publishes for
the first time excerpts from the diaries of a prominent
Belgian artist, director and performer
regular participants of the largest international
festivals and biennales, architect Galina myznikova
and poet sergey Provorov founded in 1998 in nizhny
novgorod the art group “Provmyza”. and became
practically the first in russia who began to make
performances. TheaTre. interviewed them about
their experience
nika Parkhomovskaya
Performance as a TesT of sTrenGTh
Стр.5
004
Спецпроект
166 Наталья агапова,
валерий ЗолотухиН
чтеНие С лиСта
174 Маша Сидорович
ЭкСпреССиоНиСтСкий опыт
Нотации проСтраНСтва:
партитура лотара шрайера
Стр.6
005
Содержание
перфорМаНС/теория
перфорМаНС/СовреМеННая практика
008
018
022
людМила БредихиНа
о театральНоСти
Старого перфорМаНСа
и перфорМативНоСти
Нового театра
110
116
аНтоН СветличНый
hoW To do ThinGs WiTh music.
чаСть первая
028 МариНа иСраилова
перфорМаНС и его докуМеНтация
владиСлав тарНопольСкий
Эрика фишер-лихте:
что Будет поСле «поСт»?
036
040
иННа роЗова
PLay iT Back!
ириНа СироткиНа
перфорМаНС-арт:
СоциальНая теория в дейСтвии
перфорМаНС/иСтория
олег ЗиНцов
Ну и вот: коМиССар лиСовСкий
в 2017 году
120 Ника пархоМовСкая
TaBLe TaLk в гоСтях у театра
126
130
134
138
алла шеНдерова
пауНд-проМеНад
автопортрет поСле Битвы
каМила МаМадНаЗарБекова
по СледаМ ЖаНа-люка годара
144 Ника пархоМовСкая
провМыЗа: перфорМаНС как
иСпытаНие На прочНоСть
150
050 БориС фаликов
кручеНых, Малевич, МатюшиН:
«причудливая игра»
062
066
080
088
рауль хауСМаН, лаСло пери
Задачи театра PrÉ
предиСловие —
коНСтаНтиН дудаков-кашуро
аНтоН СветличНый
hoW To do ThinGs WiTh music.
чаСть вторая
катериНа вахраМцева
делай как петя:
как политику
приЗНали иСкуССтвоМ
196
098 ЗиНаида СтародуБцева
СоветСкий киНетиЗМ:
киБертеатр, игровой лаБириНт
и другие форМы театральНоСти
ада шМерлиНг
роССия: пиоНеры и герои
перфорМативНоСти
яН фаБр
НочНые дНевНики
156
160
вера МартыНова /
аНдрей аНдриаНов
от первого лица
вера СеНькиНа
come and Be invoLved
алла шеНдерова
шеСть МалеНьких кухоННых
БеСед С катей Бочавар
аНдрей проНиН
«доЗНаНие»:
елеНа гордиеНко
тиНо Сегал:
СкоНСтруироваННая Ситуация
аНаСтаСия дМитриевСкая
лекция-перфорМаНС:
иНСцеНироваННое ЗНаНие
текСт
Театр. № 29
Стр.7