Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634942)
Контекстум
Руконтекст антиплагиат система
Современные гуманитарные исследования  / №5(72) 2016

PROFESSIONAL ORIENTATION AND CAREER PLANNING PROCESSES IN THE SYSTEM OF SOCIO-PEDAGOGICAL ACTIVITY IN RA SECONDARY SCHOOLS (100,00 руб.)

0   0
Первый авторТадевосян
Страниц3
ID545667
АннотацияОдин из важнейших направлений социально-педагогической деятельности в общеобразовательной школе является организация и систематизация работ профессиональной ориентации учащихся. Эффективность обусловлена уровнем организации и оперативности системы социальнопедагогической деятельности. Цель исследования является выявление, представление сегодняшнего положения системы профессиональной ориентации и прогнозирование перспектив развития в РА в контексте социально-педагогической деятельности. Деятельность системы профессиональной ориентации в РА начинается в общеобразовательной школе как задача социально-педагогической деятельности. В целях обеспечения эффективности мы разделили 12 лет обучения на 4 главные этапы, которые соответствуют первым четырем компонентам процесса профессиональной ориентации: 1-4 классы– профессиональное освещение, 5-7 классы– педагогико-психологическая диагностика, 8-9 классы– профессиональное консультирование, 10-12 классы– выбор профессии. Согласно этим этапам Методический центр профессиональной ориентации уже разработал методологию профессиональной ориентации, учебно-методические пакеты, модули, осуществил переподготовку многочисленных работников их школ
Тадевосян, А.В. PROFESSIONAL ORIENTATION AND CAREER PLANNING PROCESSES IN THE SYSTEM OF SOCIO-PEDAGOGICAL ACTIVITY IN RA SECONDARY SCHOOLS / А.В. Тадевосян // Современные гуманитарные исследования .— 2016 .— №5(72) .— С. 115-117 .— URL: https://rucont.ru/efd/545667 (дата обращения: 03.05.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Эффективность обусловлена уровнем организации и оперативности системы социальнопедагогической деятельности. <...> Цель исследования является выявление, представление сегодняшнего положения системы профессиональной ориентации и прогнозирование перспектив развития в РА в контексте социально-педагогической деятельности. <...> Деятельность системы профессиональной ориентации в РА начинается в общеобразовательной школе как задача социально-педагогической деятельности. <...> PROFESSIONAL ORIENTATION AND CAREER PLANNING PROCESSES IN THE SYSTEM OF SOCIO-PEDAGOGICAL ACTIVITY IN RA SECONDARY SCHOOLS Keywords: social pedagogue, professional orientation, carrier, secondary school, methodical centre for professional orientation. <...> In secondary schools one of the important directions of socio-pedagogical activity is organization and coordination of professional orientation activities of learners. <...> Efficiency directly depends on the level of organization and operation of the system of socio-pedagogical activities. <...> The purpose of the research is the detection, presentation of the current state of the system of professional orientation in RA and prediction of development prospects in the context of sociopedagogical activity. <...> In 2006 ''Youth Professional Orientation Center» was established by RA Government decision, which was renamed ''Methodological Center for Professional Orientation'' in 2012. <...> In the same year RA Government approved the concept of «Development of RA Professional Orientation System.» Areas of services provided by the Centre are: the provision of methodology of the system of professional orientation and career management, personnel training and public awareness in general education, vocational education institutions, in regional centers of complex social services. <...> The center performs the following functions: 1) develops age differentiated methodology of professional orientation of learners in general education system, 2) develops the methodology for the implementation of professional orientation counseling of learners in vocational education institutions, 3) develops educational programs aimed at developing basic skills for the person's selfassessment, career planning, self-employment with entrepreneurship and for entering labour market in primary, vocational and higher education institutions for the purpose of introduction, 3) develops methodology for professional orientation for people who have no clear orientation in profession, labour and occupation issues in integrated system of social services outside the education system, for people who need retraining and re-qualification and need to adapt to rapidly changing conditions of the labour market, 5) supports the activities of career centers in vocational education <...>