ШАТРА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ПРИНЦИПОВ ДЛЯ РЕКОНСТРУКЦИИ ДОРОГ I/2 И 1/12 В ЧЕШСКОЙ РЕСПУБЛИКЕ К СТАНДАРТУ 2+1 Предмет исследования «Предложение принципов для реконструкции дорог I/2 и I/12 в Чешской Республике к стандарту 2+1» является главным образом предложения методологического подхода для реконструкции существующий двухлинейных дорог до трлхлинейногo стандартa дороги «2+1» в рамках дорожной инфраструктуры Чешской Республики. <...> Ключевую часть представляет собой реальное предложение руководящих принципов и проект реконструкции этих дорог до стандарта «2+1» в соответствии с техническими возможностями и потребностей безопасности. <...> Ключевые слова: дороги, дорожное движение, проект дороги, замена, ограждение, перекрлсток, безопасность дорожногo движения, горизонтальное выравнивание, продольный профиль Origin of the feasibility study «Proposal of Guidelines for Reconstruction of I/2 and 1/12 roads to 2+1 standard» is based on demand of Road and Motorway Directorate of the Czech Republic after addressing the adverse operational, safety and traffic situation on first-class roads I/2 and I/12 in the Central Bohemia Region (fig. 1) with the conversion of the two-lane roads into the roads in 2+1 standard. <...> Figure 1 – Road pavement widths in the Central Bohemia Region, roads I/2 and I/12 are located in the red ellipse [1] 118 Мир транспорта и технологических машин Мир транспорта и технологических машин 2014 Let’s start with a question «What is a 2+1 road?» One of the terms which are occasionally used when referring to the 2+1 roads is the «three-lane road». <...> It is because the 2+1 roads compose of three traffic lanes, two in one direction and one in another. <...> What makes 2+1 roads special from other three-lane roads is the fact the centre lane is not used by both direction simultaneously, but alternately. <...> This means, that drivers in one direction can use two traffic lanes and the drivers in opposite direction only one, but after a certain distance, this scheme is reversed, giving the chance to drive on two lanes to the drivers who previously had been driven on one lane only and vice versa (fig. 2). <...> Figure 2 – Simplified 2+1 road scheme [2 <...>