the Sami people in Norway in transformation conditions. URL: http:// www. jurant.ru/ru/ publications/ rein <...> eer_disc/ olen/tuen.html (accessed date: 27.09.2015). 5. Gaski L. Sami Identity as a Discursive Formation: Essentialism and Ambivalence// Ind <...> imilation of the Sami – Implementation and Consequences. Ga <...> du Cala – Journal of Indigenous Peoples Rights. 2005. 8 <...> . Making a Historical Culture. Historiography in Norway. Ed: Hubbard W.H, Myhre J.E., Nordby T., Sogner S. <...> mi E. National Minorities and Minority Policy in Norway. International Obligatio <...> and National Debates: Minorities around the Baltic Sea. Editor-inChief Sia Spilio <...> incepton University Press, 1992. 59 p. 3. P. 12–-146. 5. Gaski L. Sami Identity as a Discursive Formation: Essentialism and Ambivalence // Ind <...> imilation of the Sami – Implementation and Consequences. Ga <...> du Cala – Journal of Indigenous Peoples Rights. 2005. 8 <...> es: The Sami and the Kvens. Making a Historical Culture. Historiography in Norway / Ed: Hubbard W.H, Myhre J.E., Nordby T., Sogner S. <...> mi E. National Minorities and Minority Policy in Norway. International Obligatio <...> and National Debates: Minorities around the Baltic Sea. Editor-inChief Sia Spilio <...> также как сам коренной народ реагирует на ее проведение. Автор приходит к вьводу, что изменение политической ситуации в мире, политическая активность саамов и переход от концепций культурной гомогенности, социального дарвинизма и идеологии колониализма (XIX в. - первая половина XX в.) к 4>илоссфским теориям «жесткого» мультикультурализма (вторая половина XX в -начало XXI в.) обусловили переход от политики ассимиляции к политике которая закрепляет коллективные пра <...> а на основе признания различия культурных идентичностей. Норвежские власти использовали категоризацию коренного народа как инструмент изменения или поддержания их этнокультурной идентичности и изменения пра <...>