№ 5 О.Ю. Муштанова СРЕДНЕВЕКОВЫЙ РЫЦАРСКИЙ РОМАН: ОСОБЕННОСТИ ТРАНСФОРМАЦИИ ЖАНРА В РОМАНЕ УМБЕРТО ЭКО «БАУДОЛИНО» Рассматривается процесс трансформации жанровых схем средневекового рыцарского романа в романе У. Эко <...> В «Баудолино» представлен типичный для рыцарского романа конфликт любви и подвига, при этом если любовная тема раскрыта в соответствии с жанровым каноном, то подвиг трансформируется либо в любовные авантюры в духе фаблио, либо в убийство, отсылая тем самым к более поздним формам романа. <...> Эко использует основные единицы пространства рыцарского романа: лес и замок. <...> Замок же лишается фантастической ауры, его чудеса подлежат научному объяснению. <...> The process of transformation of genre patterns of the medieval chivalric romance in U. <...> The image of the Grail, which is created on the clichй borrowed from two different versions of the medieval romance and is demythologized by Eco, is accepted as the main “quotation” from the medieval romance. <...> “Baudolino” represents a confl ict of love and heroic deed, typical of the chivalric romance, but if the theme of love is developed according to canon, the heroic deeds are transformed either into love affairs in the style of the fabliau, or into homicide thus referring to later types of the novel. <...> Eco uses the main units of the chivalric romance space: the forest and the castle. <...> In spite of the similarity of certain plot schemes, images and motives, a different view of reality is expressed in “Baudolino” as compared to the chivalric romance: the world is shown as disharmonious in its nature, the task of the hero is not to restore, but to bring into it the meaning. <...> 208 В своем эссе «Десять способов представить <...>