Literary works of Old-Believers of the XVIII – early XXI centuries: subjects, issues, and poetics. <...> Николаева, 8 Институт истории СO РАН, e-mail: prognostika@mail.ru В статье рассматриваются эсхатологические построения, изложенные в сочинении середины 1890-х гг. <...> Анализируются особенности эсхатологических взглядов писателя, источники, на которые он опирался. <...> Делается вывод, что круг вопросов, обозначенных автором, вполне соответствовал уровню внутренней и внешней полемики староверов указанного периода. <...> Показано, что в ряде выводов сибирский писатель заходит гораздо дальше разработок других белокриницких апологетов. <...> Это касается трактовки чувственного понимания природы антихриста, оценки деятельности российских самодержцев, осмысления творческого наследия раннего староверия. <...> Несколько по-иному оценивается им тема преследований староверов, и, соответственно, проблема их взаимоотношений с властями, собственной иерархией. <...> Последнее в значительной мере сближает Г.А. Страхова с радикальным крылом «австрийцев». <...> Using G.A.Strakhov’s writing as an example the author considers eschatological issues that remained invariably topical in the Old-Believer literature and perfectly characterized specifi cs of historiosophy and ideology of the people at the grassroots level of Belokrinitsky Agreement – one of the last Old Believer agreements. <...> Moreover, addressing the range of eschatological problems (which is a separate research problem) allows to deepen our understanding of both Old-Believers’ internal and interfaith polemics, as well as the late Old Believers’ political essays written in the latter half of the XIX century. <...> © Старухин Н.А., 2015 Н.А. Старухин 25 In the article the author used traditional (general and specifi c) methods of historical research as the most appropriate for studying the narrative sources: analysis and synthesis, typologization and classifi cation; causal analysis. <...> Like any other writer G.Strakhov had, perforce, to take into consideration <...>